Sommerplaner og reise

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Sommerplaner og reise

Legg inn av Canucks »

Med Covid og Europa som åpner, er det noen som har noen planer for sommeren for utenlands? og evt. innenlands reiseplaner?

Selv har jeg tilbragt 10 dager i Østerrike tidligere i sommer med tur til Wien,Salzburg og Zell am See. Var ganske folketomt de fleste steder, og når jeg reiste rundt så var det et must og ha vaksinebevis vil jeg si. Alternativet var og ta en hurtigtest gratis på et apotek hver gang man skulle på restaurant, eller på museum eller andre events. Med vaksinebevis så slapp man å måtte gjøre disse tingene daglig.

Senere i sommer er planene mine en uke i Tallin+Pärnu i Estland, før jeg runder av med en tur til Spania og Madrid i starten av September. Det er mine reiseplaner i nærmeste fremtid.

Så håper jeg at Asia åpner opp mer, da jeg har en tur til Fillipinene tilgode, og sikter meg inn på Mars neste år om mulig.

Hva slags planer har resten av godtfolket her inne?

startelver

Legg inn av startelver »

Tenkte på danskebåten siden jeg bor i Kristiansand, men jeg ville at Danmark skulle være grønt og slippe testing og alt det der.

Er redd for at vi ikke blir ferdig med coronadriten før i 2022. Vil ha et normalt Europa tilbake og normal reising med "åpne grenser".

Ikke er jeg vaksinert heller men det er mitt eget valg. Mulig jeg må ta det til høsten.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

startelver skrev: søn jul 18, 2021 12:19 pm Tenkte på danskebåten siden jeg bor i Kristiansand, men jeg ville at Danmark skulle være grønt og slippe testing og alt det der.

Er redd for at vi ikke blir ferdig med coronadriten før i 2022. Vil ha et normalt Europa tilbake og normal reising med "åpne grenser".

Ikke er jeg vaksinert heller men det er mitt eget valg. Mulig jeg må ta det til høsten.
Har ikke tatt båten til Danmark fra Kr.sand på år og dag, må få gjort det neste år, mye nostalgi i den ferja i barndommen.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Skal til Arendal med frue og venner i en ukes tid, hvor førstnevntes bursdag faller mellom. I den anledning vil jeg ta henne med på middag og muligens overnatting innenfor en times kjøring fra Arendal - noen forslag til restaurant, overnattingssted og annet?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MrPets skrev: søn jul 18, 2021 1:15 pm Skal til Arendal med frue og venner i en ukes tid, hvor førstnevntes bursdag faller mellom. I den anledning vil jeg ta henne med på middag og muligens overnatting innenfor en times kjøring fra Arendal - noen forslag til restaurant, overnattingssted og annet?
Nå har jeg ikke vært i Arendal på nesten 2 år grunnet Covid, hva gjelder kulinariske opplevelser er det vel ganske begrenset i Arendal og omegn uansett.

Hoteller er det heller ikke så mange alternativer der ute og går, kjenner ikke til AirBnB mulighetene i Arendals-området, man kan jo være verdt å sjekke ut i Arendal,Grimstad og Tvedestrand og kanskje Froland hva slags alternativer du har.

Hadde nok ikke vurdert Lillesand og Kr.sand som faller innenfor timen grunnet bomstasjoner og at det blir en heller dyr opplevelse om man skal mye frem og tilbake.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Ingen tommelfunksjon så langt, men takk for svar!

teodora

Legg inn av teodora »

MrPets skrev: søn jul 18, 2021 1:15 pm Skal til Arendal med frue og venner i en ukes tid, hvor førstnevntes bursdag faller mellom. I den anledning vil jeg ta henne med på middag og muligens overnatting innenfor en times kjøring fra Arendal - noen forslag til restaurant, overnattingssted og annet?
Høres hyggelig ut, men det er selskap og samvær som gjør alt, ikke staffasjen. Jeg har besøkt Smag & Behag Bjellandstrand, ganske romantisk sted og veldige hyggelige folk som driver det. Det var også galleri i nærheten om man liker kunst, det var iallfall en veldig koselig tur. På nettsidene deres ser det ikke ut som om det er åpent der mer, det var synd, men de har to andre restauranter. Sjekk gjerne dem ut.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Smag & Behag er midt i blinken, men dessverre var fruen nettopp på deres sted i Grimstad. Hun var full av lovord!

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

MrPets skrev: søn jul 18, 2021 2:37 pm Ingen tommelfunksjon så langt, men takk for svar!
Kom på at Hjemme hos Wenche kanskje kunne vurderes. Du må kontakte på forhånd.

Sjekk ut siden

https://www.hjemmehoswenche.no/

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Vel, altså..hadde jo planer om å delta på ASOT 1000 i Nederland i september, men nå som landet har gått helt bananas med smittetall og stengt ned igjen frem til 14 aug så tror jeg man kan drite langt i noe festival. Ser ikke for meg lystige nyheter 15 aug.

Så blir Norgesferie ut 2021 tenker jeg. Helt greit det.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Det ble tur til sommerhuset i Sogn og fjelltur. Det kan ganske enkelt ikke bli mer koronavennlig.

joplina

Legg inn av joplina »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 11:45 am
Hva slags planer har resten av godtfolket her inne?
****************
Det blir hytta det , på en øy i en fjord et sted i vårt langstrakte land. Drar faktisk om 10 min....
Jeg, min bedre halvdel og 2 bikkjer. Vi venter på godværet som skal sige inn i morgen...og vi skal male hytta så den ser fresh ut igjen, fiske, plukke bær og ta livet med knusende ro . God sommer alle :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 11:45 am Med Covid og Europa som åpner, er det noen som har noen planer for sommeren for utenlands? og evt. innenlands reiseplaner?

Selv har jeg tilbragt 10 dager i Østerrike tidligere i sommer med tur til Wien,Salzburg og Zell am See. Var ganske folketomt de fleste steder, og når jeg reiste rundt så var det et must og ha vaksinebevis vil jeg si. Alternativet var og ta en hurtigtest gratis på et apotek hver gang man skulle på restaurant, eller på museum eller andre events. Med vaksinebevis så slapp man å måtte gjøre disse tingene daglig.

Senere i sommer er planene mine en uke i Tallin+Pärnu i Estland, før jeg runder av med en tur til Spania og Madrid i starten av September. Det er mine reiseplaner i nærmeste fremtid.

Så håper jeg at Asia åpner opp mer, da jeg har en tur til Fillipinene tilgode, og sikter meg inn på Mars neste år om mulig.

Hva slags planer har resten av godtfolket her inne?
Kona og jeg vedtok ganske tidlig på året at vi ikke skal reise noe, hverken innlands eller utenlands i år. Vi holder en liten åpning for å hoppe på en tur til Thailand på nyåret, men intet er bestilt. Vi får se hva som skjer. De ligger litt bakpå med både smittekontroll og vaksinering der enn så lenge.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: ons jul 28, 2021 3:57 pm
Kona og jeg vedtok ganske tidlig på året at vi ikke skal reise noe, hverken innlands eller utenlands i år. Vi holder en liten åpning for å hoppe på en tur til Thailand på nyåret, men intet er bestilt. Vi får se hva som skjer. De ligger litt bakpå med både smittekontroll og vaksinering der enn så lenge.
Kanskje lurest å droppe turen dit ja, samme som meg med min planlagte tur utenfor Europa, de turene jeg tar er av personlige årsaker og ting som må gjøres, hvor jeg også tar litt ferie mens jeg er der også.

Er heldigvis ferdig vaksinert og har 5G instalert.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: tor jul 29, 2021 5:48 pm
fargeblind skrev: ons jul 28, 2021 3:57 pm
Kona og jeg vedtok ganske tidlig på året at vi ikke skal reise noe, hverken innlands eller utenlands i år. Vi holder en liten åpning for å hoppe på en tur til Thailand på nyåret, men intet er bestilt. Vi får se hva som skjer. De ligger litt bakpå med både smittekontroll og vaksinering der enn så lenge.
Kanskje lurest å droppe turen dit ja, samme som meg med min planlagte tur utenfor Europa, de turene jeg tar er av personlige årsaker og ting som må gjøres, hvor jeg også tar litt ferie mens jeg er der også.

Er heldigvis ferdig vaksinert og har 5G instalert.
5G? Hvor kommer det der inn i reiseplanene??
Apropos reise...det var så enkelt den gang vi bare kunne ta bussen til Gardermoen, hoppe på et Thai Air og fly direkte til BKK. Lurer på om denne supre ruta vil komme tilbake, gitt...som de har antydet. Skjer det, skal visst den gamle 777-300 byttes ut med en nyere Boeing 787-9.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: tor jul 29, 2021 8:39 pm 5G? Hvor kommer det der inn i reiseplanene??
Apropos reise...det var så enkelt den gang vi bare kunne ta bussen til Gardermoen, hoppe på et Thai Air og fly direkte til BKK. Lurer på om denne supre ruta vil komme tilbake, gitt...som de har antydet. Skjer det, skal visst den gamle 777-300 byttes ut med en nyere Boeing 787-9.
En spøk med vaksinen for de som tror at den er farlig.

Bilde

Hadde vært kjekt om man kunne fly uten å kjøre en melkerute, men direkte fly til Asia ja. Selv hadde jeg planer om nesten en måned i Filippinene i Mars i fjor som jeg enda har til gode, og håper jeg kan få utbytte av neste år.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg orker rett og slett ikke å være i Norge i to år sammenhengende uten å komme ut - det å reise ut for å få miljøforandring, møte andre mennesker og slappe av - ha noe å se fram til, og tenke tilbake på, særlig gjennom vinteren, er en så viktig del av livet at det føles mindre meningsfullt uten...

... så jeg har nå booket tur-retur Bulgaria. Det går ikke lenger direktefly til Varna, så det blir Burgas i stedet. Forhåndsbestilt taxi fra flyplassen til byen koster ikke mer enn 650 kroner, så det tar jeg meg råd til, alternativet er mellomlanding. Har også bestilt leilighet den første uken. Og så får jeg se hvor jeg unner meg å bo den andre uken.

Bulgaria har veldig, veldig lav smitte nå - men den er litt økende. Og den spås å øke en god del. Derfor følger jeg litt med. Jeg er uansett fullvaksinert og får neppe problemer med karantene. Et minus er at Bulgaria har dårligst vaksinedekning i Europa, og det virker som om de ikke tror helt på dette her... Et annet moment for meg av mer privat karakter er at jeg har en far på sykehjem som hele tiden er et usikkerhetsmoment, men som ikke er så prekær at jeg bare kan la være å ta ferie. Det er i alle fall min vurdering - så ser kanskje andre annerledes på det. Men som sagt - det å reise bort å få disse to ukene i min kjære ferieby betyr ekstremt mye for meg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Canucks skrev: søn jul 18, 2021 11:45 am Med Covid og Europa som åpner, er det noen som har noen planer for sommeren for utenlands? og evt. innenlands reiseplaner?

Selv har jeg tilbragt 10 dager i Østerrike tidligere i sommer med tur til Wien,Salzburg og Zell am See. Var ganske folketomt de fleste steder, og når jeg reiste rundt så var det et must og ha vaksinebevis vil jeg si. Alternativet var og ta en hurtigtest gratis på et apotek hver gang man skulle på restaurant, eller på museum eller andre events. Med vaksinebevis så slapp man å måtte gjøre disse tingene daglig

Hva slags planer har resten av godtfolket her inne?
Jeg skulle også egentlig til Østerrike tidligere i sommer (Subaital), men droppet dette pga usikkerhet rundt innreise til Norge igjen og tidsbruk på Gardermoen. Tror jeg hadde 1 time og 1 kvarter på transfer, og det ville sikkert blitt altfor lite. Og da ville jeg også gått glipp av siste fly til Værnes den kvelden.

Dette er også min hovedinnvending mot å reise fremover. Jeg må videre til Værnes. Hvor lang tid må jeg påregne på Gardermoen? 2 timer? 3 timer? 4 timer? Dette begrenser sterkt antall aktuelle flyreiser og/eller medfører fare for at jeg må overnatte på Gardermoen og ta fly til Værnes neste dag.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ja, det at det er så masse styr (mye mer enn vanlig) å reise noe sted, enten det er fare for at landene går fra den ene fargen til den andre, at det eventuelle ferielandet plutselig stenger ned mens man er der, ørten timer i kø på en flyplass… gjør at det frister ekstremt lite å være på reisefot akkurat nå.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg kom fra Stockholm til Gardemoen i går ettermiddag, og kaos er vel et passende begrep. Alle som ikke er fullvaksinert skal testes heter det, men det endte med at man fikk en lapp fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Det gjaldt de med norsk pass. Men ikke noe spm om hvor man kom fra.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: man aug 02, 2021 10:42 am Jeg kom fra Stockholm til Gardemoen i går ettermiddag, og kaos er vel et passende begrep. Alle som ikke er fullvaksinert skal testes heter det, men det endte med at man fikk en lapp fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Det gjaldt de med norsk pass. Men ikke noe spm om hvor man kom fra.
Glad for at jeg takket nei til å hjelpe med å bidra til grensevakt gjennom HV nå, kjenner jeg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Chromeback skrev: man aug 02, 2021 9:25 pm
KingKongHalvor skrev: man aug 02, 2021 10:42 am Jeg kom fra Stockholm til Gardemoen i går ettermiddag, og kaos er vel et passende begrep. Alle som ikke er fullvaksinert skal testes heter det, men det endte med at man fikk en lapp fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Det gjaldt de med norsk pass. Men ikke noe spm om hvor man kom fra.
Glad for at jeg takket nei til å hjelpe med å bidra til grensevakt gjennom HV nå, kjenner jeg.
Jeg er glad for at alle tanker om å reise er skrinlagt for lenge siden. Nei takk.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargeblind skrev: tir aug 03, 2021 12:46 am
Chromeback skrev: man aug 02, 2021 9:25 pm
KingKongHalvor skrev: man aug 02, 2021 10:42 am Jeg kom fra Stockholm til Gardemoen i går ettermiddag, og kaos er vel et passende begrep. Alle som ikke er fullvaksinert skal testes heter det, men det endte med at man fikk en lapp fra Politiet om at man var unntatt fra testing. Det gjaldt de med norsk pass. Men ikke noe spm om hvor man kom fra.
Glad for at jeg takket nei til å hjelpe med å bidra til grensevakt gjennom HV nå, kjenner jeg.
Jeg er glad for at alle tanker om å reise er skrinlagt for lenge siden. Nei takk.
Åh, det var verdt en times tid i kø, det syns jeg virkelig. Gleder meg allerede til september, og da er nok presset atskillig mindre.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Har holdt meg hjemme, noe jeg trodde alle andre også skulle gjøre slik at vi fikk slutt på denne Kina-syken. Så feil kan man ta.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: tir aug 03, 2021 10:34 am Har holdt meg hjemme, noe jeg trodde alle andre også skulle gjøre slik at vi fikk slutt på denne Kina-syken. Så feil kan man ta.
Hvorfor trodde du det? Er da bare å følge med på myndighetenes råd. Du vet at kjøpesenter og restauranter er åpne også?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: tir aug 03, 2021 12:19 pm
GiPazzini_85 skrev: tir aug 03, 2021 10:34 am Har holdt meg hjemme, noe jeg trodde alle andre også skulle gjøre slik at vi fikk slutt på denne Kina-syken. Så feil kan man ta.
Hvorfor trodde du det? Er da bare å følge med på myndighetenes råd. Du vet at kjøpesenter og restauranter er åpne også?
Myndighetene har da ikke rådet oss til å reise.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: tir aug 03, 2021 12:27 pm
KingKongHalvor skrev: tir aug 03, 2021 12:19 pm
GiPazzini_85 skrev: tir aug 03, 2021 10:34 am Har holdt meg hjemme, noe jeg trodde alle andre også skulle gjøre slik at vi fikk slutt på denne Kina-syken. Så feil kan man ta.
Hvorfor trodde du det? Er da bare å følge med på myndighetenes råd. Du vet at kjøpesenter og restauranter er åpne også?
Myndighetene har da ikke rådet oss til å reise.
Nei, det er ikke deres oppgave. Men de har et komplisert sett regler som stadig oppdateres og justeres, og som styrer reisevirksomheten til folk.
Hvis du har lyst til å diskutere covid-19 så er ikke dette tråden.

startelver

Legg inn av startelver »

Er det noe liv her? Blir ikke noe Danmarkstur allikevel. Vi har hatt 2 uker med sommertemperaturer i Kristiansand, det får visst holde.

2022 derimot blir det full guffe :)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

startelver skrev: ons aug 04, 2021 2:00 am Er det noe liv her?
Her er det litt liv. Fikk som sagt en tur til Stockholm før det ble rødt(eller var det oransje?), skulle egentlig vært København, men der ble det rødt for to uker siden.

Det store spørsmålet nå er om turen til Rhodos i september blir noe av, akkurat nå ser det ikke særlig aktuelt ut. 😓

bigwin

Legg inn av bigwin »

Har bestilt en langhelg til Berlin i november - satser på at det er mulig å få til uten for mye restriksjoner

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»