Endrede ferieplaner pga kronekurs

Svar
DoktorS

Endrede ferieplaner pga kronekurs

Legg inn av DoktorS »

Folk svarer jo litt av hvert i slike undersøkelser, men det er vel kanskje et poeng.

https://www.nettavisen.no/krona/kroneku ... 95-1111900

Planlagte ferier, som i stor grad er betalt for, i alle fall flybilletter, går vel som normalt. Men så reduseres det kanskje noe. På den annen side - om man skal tro det charterselskapene og flyselskapene melder, er det fulle fly... så ikke godt å vite hva sannheten er her.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Mange har god råd
Mange har dårlig råd og tenker at hvis de ikke reiser nå så kan det bli lenge til neste gang
Mange lever på kreditt
så er det vel en kombinasjon hvor folk ikke helt har fått med seg hvor mye dyrere det faktisk er blitt å leve i utlandet.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
Å "ha råd til" er jo et svært omtrentlig begrep - i dagligtalen blir det stort sett brukt som "prioriterer ikke"....
.... reiser er jo i stor grad lystbetont, og for mange blir jo det mindre lystelig om det går mye utover andre ting.

Og jeg har vel en teori om at mye nordmenns reisevirksomhet de siste 20 årene har vært motivert ut fra at ting er billigere på de fleste feriemål enn hjemme. Slik er det ikke i så stor grad lenger, selv om mat og drikke på restaurant nesten alltid vil være rimeligere enn hjemme.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 9:09 am Folk svarer jo litt av hvert i slike undersøkelser, men det er vel kanskje et poeng.

https://www.nettavisen.no/krona/kroneku ... 95-1111900

Planlagte ferier, som i stor grad er betalt for, i alle fall flybilletter, går vel som normalt. Men så reduseres det kanskje noe. På den annen side - om man skal tro det charterselskapene og flyselskapene melder, er det fulle fly... så ikke godt å vite hva sannheten er her.
Det er ikke sannheten i hvert fall. For hvis du går inn på Finn.no og sjekker restplasser, så får man f.eks. en 14-dagers tur med spesifisert hotell på en gresk øy til ca 8000, kr pr pers, etter skoleferien har startet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am
Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".

Queenie

Legg inn av Queenie »

Godt tegn at folk holder seg hjemme, det viser jo at man bruker hodet. Det er ekstremt mye dyrere å feriere utenlands nå, de fleste som har store lån eller som har spareprosjekter gjør lurest i å feriere hjemme.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am
Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg luktet lunta og bestilte og betalte et all inclusive-opphold for sommeren allerede januar.

Så da kan jeg slappe av og selv velge hvor mange måltider jeg eventuelt tar utenfor hotellet.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Årets ferie legges i år (som veldig mange andre år) til oktober og 2-3 uker elgjakt nordpå.
Temperaturene er som regel levelig, og man kombinerer med matauk.

Sydligere strøk er ikke noe som frister for min del i år heller.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am
Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Rundt 20% forskjell på 1 år opp mot singaporsk dollar også, det kjenner man på dietten.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 9:09 am Folk svarer jo litt av hvert i slike undersøkelser, men det er vel kanskje et poeng.

https://www.nettavisen.no/krona/kroneku ... 95-1111900

Planlagte ferier, som i stor grad er betalt for, i alle fall flybilletter, går vel som normalt. Men så reduseres det kanskje noe. På den annen side - om man skal tro det charterselskapene og flyselskapene melder, er det fulle fly... så ikke godt å vite hva sannheten er her.
Det er jo typisk en tabloid fremstilling. Kanskje ett reiseselskap har fått noen titalls avbestillinger. Kanskje en liten økning fra i fjor.
Hva som skyldes kronekurs eller ikke vanskelig og si.

Jeg trur sommerferien vil gå som normalt i snitt for det norske folk. Folk har fremdeles i snitt god råd. Vistnok også milliarder av oppsparte midler fra coronaperioden.
MEN den økte kronekursen trur jeg vil trekke inn ikke ubetydedlig kjøpekrapt. Trur det vil kunne føre til redusert aktivitet utover høsten. Da vil vel også prisene sakte men sikkert også begynne å stige og gradvis "spise opp" lønnsøkningen.
En annen ting i disse maidager er at det virker som "alle" jeg har som venn på facebook (stort sett par i 50-årene) har en kjærestetur/venningetur/kamerattur både på våren og høsten, samt familieferien kanskje i påska/sommeren. Tipper også at endel av disse "ekstra" turene etterhvert vil bli redusert.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, det er jo høyst, jeg vil si nesten ekstremt, forskjellig hvor mye og hvordan folk reiser. Det er i hvert fall ingen grunn til å reise om man ikke har lyst. Om man har råd vet jo man best selv, men for de fleste er jo det prioriteringer. Hørte et innslag på radioen, der enkelte, som ikke reiste mye utenlands selv, mente at folk reiste fordi de følte at de måtte pga et slags press/forventing, og/eller at man ville ha noe å skryte av. Synes det høres merkelig ut, selv om det sikkert i enkelte miljøer er slik også. Om man trives best hjemme, er jo ingenting bedre enn det...

fargerik

Legg inn av fargerik »

Folk må da reise dersom de har råd. De som er usikre, bør la være.
Den sure svie kommer om noen måneder, når renteøkningene begynner å merkes.
Da er det kjipt å ha kjøpt ferie med kredittkortet og brukt feriepengene til ferie i stedet for til faste utgifter og ikke ha penger til å rydde opp.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Queenie skrev: tir mai 23, 2023 10:18 am
DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am

20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆
Hvor har det blitt av "Det er deilig å være norsk, i Danmark" reklamen? :D

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 2:29 pm Ja, det er jo høyst, jeg vil si nesten ekstremt, forskjellig hvor mye og hvordan folk reiser. Det er i hvert fall ingen grunn til å reise om man ikke har lyst. Om man har råd vet jo man best selv, men for de fleste er jo det prioriteringer. Hørte et innslag på radioen, der enkelte, som ikke reiste mye utenlands selv, mente at folk reiste fordi de følte at de måtte pga et slags press/forventing, og/eller at man ville ha noe å skryte av. Synes det høres merkelig ut, selv om det sikkert i enkelte miljøer er slik også. Om man trives best hjemme, er jo ingenting bedre enn det...
Hvis man har barn så trur jeg absolutt mange føler ett udefinertbart "press" og å dra til syden.
På samme måte som man vel vil ha OK klær, hus, mat, bil osv.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Oslogg123 skrev: tir mai 23, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: tir mai 23, 2023 10:18 am
DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am

Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆
Hvor har det blitt av "Det er deilig å være norsk, i Danmark" reklamen? :D
LOL. Nå er det jo omvendt da. Deilig og være dansk i Norge.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Op og ned hva som er dyrt i utlandet. Vi har feriebolig i Spania og der var strømregningen for november i fjor kr 750 for en måned. Leiligheten er på 55 kvm. Skulle gjerne sett den strømprisen hjemme, men Ukraina-krigen påvirker vist bare Norge.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am
Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".


Jeg kjøpte en stor kopp kaffe på Torgkvartalet på Stjørdal på lørdag for 30 kroner ........ og kunne få gratis påfyll ......

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kalle73 skrev: tir mai 23, 2023 10:23 am Årets ferie legges i år (som veldig mange andre år) til oktober og 2-3 uker elgjakt nordpå.
Temperaturene er som regel levelig, og man kombinerer med matauk.

Sydligere strøk er ikke noe som frister for min del i år heller.
Hvordan er det med mygg?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 2:29 pm Ja, det er jo høyst, jeg vil si nesten ekstremt, forskjellig hvor mye og hvordan folk reiser. Det er i hvert fall ingen grunn til å reise om man ikke har lyst. Om man har råd vet jo man best selv, men for de fleste er jo det prioriteringer. Hørte et innslag på radioen, der enkelte, som ikke reiste mye utenlands selv, mente at folk reiste fordi de følte at de måtte pga et slags press/forventing, og/eller at man ville ha noe å skryte av. Synes det høres merkelig ut, selv om det sikkert i enkelte miljøer er slik også. Om man trives best hjemme, er jo ingenting bedre enn det...
Har kollegaer som er i den kategorien. Og dette er godt voksne mennesker uten små barn. "Nå har vi ikke vært utenlands siden.... Det er dyrt nå, MEN....."

Jeg hadde vel heller avventet det der, men noen folk blir regelrett sykelige av å ikke rake hit og dit.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:18 am Mange har god råd
Mange har dårlig råd og tenker at hvis de ikke reiser nå så kan det bli lenge til neste gang
Mange lever på kreditt
så er det vel en kombinasjon hvor folk ikke helt har fått med seg hvor mye dyrere det faktisk er blitt å leve i utlandet.
Og ikke minst, mange prøver å innbille seg at de har bedre råd enn de egentlig har.

William_S

Legg inn av William_S »

Mange steder i utlandet er drøyt dyrt nå til dags. Særlig USA må man være ekstremt obs på mtp at alt skal tipses opp til det maksimale også. Det finnes fortsatt hyggelige reisemål sett med en norsk lommebok, men da skal vi østover i Europa. Og det finnes også valutaer som har svekket seg mot den norske kronen feks tyrkisk lira. Men er klart ting koster jo fortsatt rundt de største turiststedene i Tyrkia. Ellers er land i kaukasus som feks Georgia og Armenia ganske ok billig... Skjønt har jo flyreiser til disse områdene blitt betraktelig dyrere etter at transfermuligheten i Moskva forsvant (Aeroflot hadde ofte billige billetter til Yerevan).

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Nå er det jo dyrt med Norgesferie også da. Med mindre det er i telt og med havregrøt som middag...

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Bruker nok av penger bare på flybilletter opp til Nord-Norge jeg..

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
Det er vel en helhetspakke . Siste året har iallefall vi fått flere tusen kroner dyrere boliglån, mer bompenger, høyere drivstoffutgifter, langt høyere matvarepriser, økte priser på generelt alt vi handler. Vi snakker nok 5-6000 kr mer i utgifter pr mnd. Så kommer ferien i tillegg som er dyr og når kronekursen gjør at et opphold til 20 000 opprinnelig blir til 27 000 pga dyrere euro/pund så er det så klart mange som tenker seg ekstra om.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

kytec skrev: tir mai 23, 2023 11:17 pm
Kalle73 skrev: tir mai 23, 2023 10:23 am Årets ferie legges i år (som veldig mange andre år) til oktober og 2-3 uker elgjakt nordpå.
Temperaturene er som regel levelig, og man kombinerer med matauk.

Sydligere strøk er ikke noe som frister for min del i år heller.
Hvordan er det med mygg?
I oktober???

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Dette er ikke endrete ferieplaner, men nordmenn som grunnet den svake kronekursen gruer seg til å reise på ferie på Danmark:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... anmarkstur

Det er helt forferdelig å lese om slike menneskesskjebner i 2023. Og i vårt kyniske, selvgode samfunn gjør vi ikke en dritt for å hjelpe dem. Har vi mistet vår medmenneskelighet?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Til tross for denne forferdelige økonomiske situasjonen som nordmenn flest er og har vært i de siste par årene, i følge media og populistiske politikere, så ligger det altså an til en sommer med rekordhøy reiseaktivitet blant nordmenn.

Det må nesten bety minst én av to ting.

1. "Folk flest", eller "vanlige folk", er ikke helt så blakke som enkelte skal ha det til
2. "Folk flest" eller "vanlige folk" er økonomiske analfabeter, som ruinerer seg selv.

Ser for meg avisoppslagene i høst:

"Må velge mellom strøm og mat til ungene: Da Per Johnny og Lisbeth Anita kom hjem fra sin fire ukers all inclusive tur til Mallorca fikk de sjokk. Sparepengene var nesten vekke grunnet den lave kronekursen og med en stigende strømpris er de nå tvunget til å velge mellom å betale strømregningen, eller kjøpe mat til ungene - etter at nødvendige kostnader som øl, røyk og seks forskjellige streaming-abonnementer er dekket"

Jeg foreslår en lovendring som forbyr alle medier å bruke setningen "Må velge mellom x og y grunnleggende gode" før Hallgeir Kvadsheim har vært inne og sjekket at det ikke finnes noen andre, mindre nødvendige, utgiftsposter intervjuobjektet kan kutte ut.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»