USS Gerald R. Ford til Oslo

Svar
VivaLV

Re: USS Gerald R. Ford til Oslo

Legg inn av VivaLV »

pfrog567 skrev: fre mai 26, 2023 12:00 pm
SirJames skrev: fre mai 26, 2023 11:52 am
TerryMcDermott skrev: tor mai 25, 2023 4:57 pm --- Folk er virkelig idioter....
Hva får deg til å mene at det er greit å ta deg inn på eiendommen til folk bare for å se et hangarskip?
https://www.dagbladet.no/nyheter/verste ... i/79364244
De hadde jeg fått jaget bort temmelig kjapt, om jeg så hadde måttet leie inn et par illsinte bikkjer. De frekke svina tok seg til og med til rette i hagemøblene. Hadde dette vært i USA, hadde de blitt jaget vekk med skarpladde automatvåpen.
Øyfolket får prøve å gjøre det beste ut av det: Selg is, pølser og brus :)
Enig at det sannsynligvis var frekt. Men jeg ble såpass nyskjerrig at jeg googlet opp adressen. Dette er altså hus som ligger nede ved sjøkanten. Så forsøker mange å bygge mest mulig brygger, plattinger og slikt for å få færrest til å gå nede ved sjøen. Det er fullt mulig det var noen slike hagemøbler de som gikk der satte seg i. Fremdeles ikke greit, men det er synd man har bygget ned sjøkanten såpass mye i Norge.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Sisyfos skrev: fre mai 26, 2023 4:32 am
VivaLV skrev: tor mai 25, 2023 11:37 pm Men han militæreksperten på Debatten mente jo at det var atomvåpen om bord.
Og han har sikkert rett. Amerikanerne har neppe plukket vekk atomvåpnene bare for å anløpe havn i Norge. Så denne tåpen av en forsvarsminister som vi har hadde stått seg bedre på å si at han ikke vet om det er atomvåpen om bord i stedet for å stå og regelrett lyve og nærmest påstå at det ikke er det.
Kunne se på kroppsspråket og mimikken hans at det var kleint å stå der å lyge.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hvor langt nord-øst skal de - til Kirkenes?
Ja, for Finnmark er vel norsk fremdeles, eller er de det?

Leser mye som tyder på at amerikanske skip ikke er så velkommen i Finnmark, mens russere som bedriver folkemord i Ukraina er det.
Russiske skip legger til hver kai de ønsker i Finnmark og Troms. Tett inntil forsvarsanlegg, ingen hindringer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

VivaLV skrev: fre mai 26, 2023 11:21 pm
sertono skrev: fre mai 26, 2023 10:06 pm
VivaLV skrev: ons mai 24, 2023 7:54 pm

Aha. Så du omgåes fiffen i Solveien :-)
Mener de meldt om kaos ut til Malmøya/Ulvøya allerede. Der er det jo også VELDIG trangt og er jo nesten kaos bare en vanlig dag. Er jo ikke så fryktelig mange parkeringsplassene det heller er på f.eks. Langeodden.
Forøvrig anbefalt sted å dra hvis man skal ta ett rolig kveldsbad en dag det ikke er store fartøyer fra USA i fjorden.
Fikk noen gode bilder fra Ljan-Stasjon i kveld, også noen fra en terrasse ved krysset Solveien-Birgitte Hammers vei, men det var best ved Ljan-Stasjon. Ellers ligger fartøyet ganske langt ute så noen wow-følelse får man ikke, men det er stort.

Skal lure meg ut ytterst på Malmøya i helgen, kan bli noen fine bilder fra den vinkelen også.
Det var jo de 2 stedene vi diskuterte :-)
Ljan-stasjon og solveien.
Du får ta turen til Drøbak på mandag. Det får man ihvertfall wow-følelsen :-)
Er man tidlig ute går det greit å få parkering. Når skipet har passert så tar du bare frem matpakke og venter 30-60 minutter til kaoset har lagt seg.
Forøvrig ovenfor Husvikveien 37 jeg sto. Der har man veldig bra utsikt. Dog så jeg endel bilder som var fra litt lengre opp i skråningen som også var ganske bra. Da fikk man oversikt over skipet mer ovenfra.
Ja, og det var også de to stedene som var de beste, syklet hele Solveien utover fra Kongsveien til Ljabruveen. Det kjørte massevis av biler i Solveien (til tider kaos). Folk som håpet på utsikt fra veien, som det jo nesten ikke finnes som vi snakket om siden folk har husene sine mellom veien og utsikten. Glad jeg hadde sykkel.

Drøbaksundet er et veldig godt tips, men jeg er redd det kanskje blir ekstra trøkk der ute på mandag siden det også er fridag. Men det hadde vært enormt moro og opplevd denne farkosten gjennom sundet. Jeg skal vurdere å sykle ut dit. Men så må man jo også vite sånn ca når den er der så man slipper å være der ute i timesvis uten at noe skjer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: lør mai 27, 2023 12:56 am Hvor langt nord-øst skal de - til Kirkenes?
Ja, for Finnmark er vel norsk fremdeles, eller er de det?

Leser mye som tyder på at amerikanske skip ikke er så velkommen i Finnmark, mens russere som bedriver folkemord i Ukraina er det.
Russiske skip legger til hver kai de ønsker i Finnmark og Troms. Tett inntil forsvarsanlegg, ingen hindringer.
Det opplyses ikke om noe mer enn at de skal delta i øvelsen Arctic Challenge Exercise i Vesterålen-området.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Neptun skrev: lør mai 27, 2023 12:56 am Hvor langt nord-øst skal de - til Kirkenes?
Ja, for Finnmark er vel norsk fremdeles, eller er de det?

Leser mye som tyder på at amerikanske skip ikke er så velkommen i Finnmark, mens russere som bedriver folkemord i Ukraina er det.
Russiske skip legger til hver kai de ønsker i Finnmark og Troms. Tett inntil forsvarsanlegg, ingen hindringer.
Er du sikker på dette?
Iflg regjeringen er alle havner stengt for russiske anløp. Fiskefartøy kan anløpe og levere i Båtsfjord, Kirkenes
og Tromsø - og da med full tollovervåkning fra anløp til avgang.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Baldor skrev: fre mai 26, 2023 10:00 am Eksperter uttaler at smertegrensen for Russland går ved Tromsø når det gjelder hangarskipets seilas langs norskekysten.

Da går jeg ut fra at smertegrensen for Norge og Nato også går ved Tromsø, når det gjelder russiske hangarskips aktiviteter i Norskehavet ?

Ved et tilfelle hadde russerne øvelse med simulerte flyangrep, fra et hangarskip, mot oljeinstallasjonen på sokkelen. Jeg husker ikke om det var noen protester fra norske myndigheter den gang.
Her er et bilde av Admiral Kuznetsov mellom plattformene på Statfjordfeltet.

Bilde

Da drev de og fløy med både helikoptre og MIG'er mellom plattformene slik at Helikopterservice måtte innstille helikoptertrafikken.
Så at de har vært langt sør for Tromsø er helt sikkert :)

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Xpoolman skrev: lør mai 27, 2023 9:04 am
Baldor skrev: fre mai 26, 2023 10:00 am Eksperter uttaler at smertegrensen for Russland går ved Tromsø når det gjelder hangarskipets seilas langs norskekysten.

Da går jeg ut fra at smertegrensen for Norge og Nato også går ved Tromsø, når det gjelder russiske hangarskips aktiviteter i Norskehavet ?

Ved et tilfelle hadde russerne øvelse med simulerte flyangrep, fra et hangarskip, mot oljeinstallasjonen på sokkelen. Jeg husker ikke om det var noen protester fra norske myndigheter den gang.
Her er et bilde av Admiral Kuznetsov mellom plattformene på Statfjordfeltet.

Bilde

Da drev de og fløy med både helikoptre og MIG'er mellom plattformene slik at Helikopterservice måtte innstille helikoptertrafikken.
Så at de har vært langt sør for Tromsø er helt sikkert :)
Torpedo incoming! :D

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

VivaLV skrev: fre mai 26, 2023 11:23 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre mai 26, 2023 9:58 pm
nometalhorse skrev: fre mai 26, 2023 7:03 pm
Da har man virkelig sovet i timen, for US Navy fjernet alle taktiske atomvåpen fra sine overflateskip i 1994(Nuclear Posture Review).
Det er heller ikke atomvåpen på angrepsubåtene som besøker Norge noen ganger om året.

Vil man lese mer om dette så finner man informasjon her.
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10 ... ccess=true
https://t.co/hRqmStnkVp
Han får krass kritikk fra andre eksperter. Og Nei Til Atomvåpen:

-Halvor Kippe er sjefforsker ved Forsvarets forsvarsinstitutt (FFI) med kjemiske- og kjernefysiske trusler som spesialfelt. Til Nettavisen sier Kippe at han reagerte med forbauselse da han hørte Strømmens utspill på Debatten.

– Det er ingen som jobber med disse spørsmålene internasjonalt som beskylder USA for å seile med kjernevåpen på overflatefartøy. Det inkluderer også frivillige organisasjoner som jobber for å forby kjernevåpen. Det er en kjensgjerning at USA trakk sine kjernevåpen vekk fra overflatefartøy og angrepsubåter etter de såkalte Presidentinitiativene i 1991, sier sjefforskeren

https://www.nettavisen.no/nyheter/hevde ... 95-1121219
OK. Da er det mulig du har rett. Jeg har ikke sagt meg inn i saken og hopper rundt ifht. hva forskjellige eksperter sier.
Der kan man jo se hvor mye man forøvrig ofte kan stole på disse såkalte ekspertene.
Ekspert og ekspert....det var en helt vanlig random orlogskaptein fra Sjøforsvaret :)

Han her er dog nærmere å være ekspert ;


Visa

Legg inn av Visa »

Nå må Oslo-folket slutte å plage hangarskipet før man blir nødt til å bombe det. Denne statuen har vi verken råd eller plass til.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm, noen sier at skipet skal dra i dag - mandag, noen sier bastant 11 - noen etter vaktskifte, som er om lag på den tiden....

Skulle gjerne visst, slik at jeg for sett det på veg ut....

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Kan du ikke bare ta en telefon bort til skipet?

fargerik

Legg inn av fargerik »

TerryMcDermott skrev: man mai 29, 2023 9:02 am --- Kan du ikke bare ta en telefon bort til skipet?
De viser det sikkert i TV ;-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TerryMcDermott skrev: man mai 29, 2023 9:02 am --- Kan du ikke bare ta en telefon bort til skipet?
Det er 35 år siden jeg av sluttet min karriere som radiooperatør og Alternate Crypto Custodian, så jeg finner ikke dagens krypterte oppkallingskode, og har heller ikke fått opplæring i det nyeste utstyret som kunne blitt brukt til noe tryggere kommunikasjon enn telefon.

Falcon

Legg inn av Falcon »



tilbake til hverdagen

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»