USS Gerald R. Ford til Oslo

Svar
VivaLV

Re: USS Gerald R. Ford til Oslo

Legg inn av VivaLV »

Angående evnt. atomstridshoder.
Det er stusselig venstreside vi har igjen i Norge. For noen tiår siden ville det jo nærmest vært demonstrasjoner/gatekamper mot politiet I Oslo når ett slikt skip ankom.

Uten og komme med de største konspirasjonsteorier og jeg bruker wikipedia MYE og syntes den i all hovedsak er fin/pålitelig. Men akkurat i slike politiske saker trur jeg wikipedia må brukes med varsomhet.
For å si det omvendt. La oss si de har gjort endringer og at det er "hemmelig" at den har atomstridshoder om bord. Ser ikke bort i fra at man da aktivt vil forsøke å unngå at det havner på wikipedia.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

flere hadde en «konspirasjonsteori» om at Hvaldimir er en russisk agent…

Nå er han jammen meg observert i Oslofjorden. Tilfeldig?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

fargerik skrev: tor mai 25, 2023 9:07 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm

Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet. Skipet bærer enorme mengder våpen for den offensive delen som tross alt er meningen med dette skipet. F/A 18 som er skipets primære angrepsvåpen er godkjent for en rekke våpen inkludert våpen som kan bære atomvåpen. Dette inkluderer kryssermissiler og vanlige bomber som kan slippes fra fly.

Så er spørsmålet om disse er om bord. Spør du US navy vil de aldri fortelle dette og veldig få mennesker vet dette. Det vi vet er at under den kalde krigen var det ALLTID atomvåpen om bord. Under dagens spente politiske situasjon med Russland og Kina er vi nok der igjen.
Et hangarskip følges vel som regel av en ubåt? Det er der atommissilene er.
Og de ligger nok ute i fjorden. Dog uklart om de ligger innenfor norges territoriale grense eller ikke.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 9:11 am flere hadde en «konspirasjonsteori» om at Hvaldimir er en russisk agent…

Nå er han jammen meg observert i Oslofjorden. Tilfeldig?
OMG
Det er det selvsagt ikke. Den er sikkert proppfull av overvåking. Men det neste som skjer nå er jo at den blir observert i indre havnebasseng og i nærheten av skipet.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 9:01 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm

Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet.
Jeg beskriver hva Wikipedia sier om båten og hvilke missiler den har. Ingen kryssermissiler er nevnt. Og jeg har heller ikke funnet noen andre steder hvor det påstås at båten har kryssermissiler.

Men det er din påstand at den har det der den ligger i Bunnefjorden og at disse har atomstridshoder. Så fint om du kunne dokumentere påstanden din.
Først klipper du vekk alt hvor jeg forklarer hvorfor det trolig er slike våpen om bord også gjentar du bare tullet ditt. Wiki beskriver ikke de offensive våpnene om bord siden de ikke aner hva det er siden dette endres fra oppdrag til oppdrag. Du må se på hvilke våpen flyene er typegodkjent for også gjøre antagelser.

Ingen kan verken bekrefte eller av bekrefte at det finnes atomvåpen om bord siden dette er trengt hemmelig. 99.9% av de mannskapet aner heller ikke. Min påstand er at det er vanlig at de har slike våpen om bord og at under dagens spente politiske situasjon er nesten helt garantert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Fruitman skrev: tor mai 25, 2023 9:08 am Mange har tullet om at norske jenter kommer til å kose seg på byen under besøket... men etter å ha sett bilder/videoer av mannskapet som har kommet i land må Hollywood-inntrykket av "chad" amerikanske soldater fått seg en liten knekk. US Navy har ikke unslippet overvekt og demografiske endringer i alle fall. :D
I tillegg så jo halvparten av de ut som de knapt var ferdig med ungdomsskolen!

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: tor mai 25, 2023 9:07 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm

Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet. Skipet bærer enorme mengder våpen for den offensive delen som tross alt er meningen med dette skipet. F/A 18 som er skipets primære angrepsvåpen er godkjent for en rekke våpen inkludert våpen som kan bære atomvåpen. Dette inkluderer kryssermissiler og vanlige bomber som kan slippes fra fly.

Så er spørsmålet om disse er om bord. Spør du US navy vil de aldri fortelle dette og veldig få mennesker vet dette. Det vi vet er at under den kalde krigen var det ALLTID atomvåpen om bord. Under dagens spente politiske situasjon med Russland og Kina er vi nok der igjen.
Et hangarskip følges vel som regel av en ubåt? Det er der atommissilene er.
nja.. det er som regel en eller to SSN LA class ubåter som følger en "carrier strike group". Disse kan bære både torpedoer med atomvåpen og noen varianter kan skyte krysserraketter som også kan ha atomvåpen. Men disse båtenes primære oppgave er å beskytte hangarskipet så tviler egentlig på at de har det men hvem vet.

SSBN ubåter har selvsagt alltid atomvåpen men disse er ikke en del av flåten og er en helt annen ting.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

VivaLV skrev: tor mai 25, 2023 9:14 am
Falcon skrev: tor mai 25, 2023 9:11 am flere hadde en «konspirasjonsteori» om at Hvaldimir er en russisk agent…

Nå er han jammen meg observert i Oslofjorden. Tilfeldig?
OMG
Det er det selvsagt ikke. Den er sikkert proppfull av overvåking. Men det neste som skjer nå er jo at den blir observert i indre havnebasseng og i nærheten av skipet.
Når den vil om bord med gopro-kameraet, så må man tenke seg om to ganger. :)

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 8:08 am
Kjetil-e skrev: ons mai 24, 2023 11:15 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm

Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Det kan være kryssermissiler ombord, men ikke tomahawkmissiler. Derimot mer kortrekkende som F18 flyene kan bære. Noe lignende de missilene som Storbritania nettopp ga til Ukraina.
Det er godt mulig. Jeg refererer bare til wikipedia som sier at det kun er RIM-162 og RIM-116 på dette skipet. Jeg har heller ikke funnet noen andre kilder som beskriver krysserraketter ombord USS Gerald R. Ford.

Og du har jo også selv skrevet at det er tvilsomt om det finnes krysserraketter om bord.

Det var Scuderia kom med påstanden, og det er derfor hans oppgave å dokumentere det. Basert på den lille research jeg har gjort tviler jeg på at det stemmer. Scuderia har i hvertfall ikke lagt frem noe som tyder på at det er sant.


Jeg tviler også på at noen av F-18 flyene som er på hangaren i Oslofjorden bærer krysserraketter med atomstridshoder. Det ville vel vært vanskelig å skjule for norske myndigheter?

Fordi båten er atomdrevet så er DSA innvolvert. Fra NRK:

-Hangarskipet, som blir drive av to atomreaktorar, måtte søke om konsesjon for å få leggje til i ei norsk hamn.

Direktoratet for strålevern og atomsikkerheit (DSA) seier dei har gjort ei grundig vurdering av søknaden frå Forsvaret.

– Vi vurderar det som trygt å gjennomføre dette anløpet, føresett at prosedyrane blir følgd opp slik dei er skildra i søknaden, og at dei vilkåra vi har sett blir følgd, sa DSA-direktør Per Strand til NTB.


https://www.nrk.no/norge/verdas-storste ... 1.16419622

Det er derfor lite som tyder på at det er riktig det noen sier om at norske myndigheter bare lar den gli inn i Oslofjorden med filosofien "Don't ask, don't tell"
Når jeg skrev lite trolig så var det store skipsbaserte krysserraketter alle Tomahawk ikke mindre krysserraketter som kan slippes fra jagerfly.

Men som sagt jeg vet ikke. Det som står oppført som skipets våpen er våpen skipet selv benytter, ikke våpen flyene benytter.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men altså ikke noe øvelse i indre oslofjord? Da ligger det der bare på "pause"?
Regner med det blir bra kaos hvis/når det også evnt. legger til i Stavanger, Bergen, Trondheim eller Tromsø.
En mente at det skulle gå så langt nord som Tromsø og kanskje også enda mer nordover. Da blir det nok også litt russisk aktivitet i området og alltids potensialet for farlige situasjoner.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

VG har fortsatt ikke plukket opp ordspillet USS Gerald R. Fjord.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 9:37 am VG har fortsatt ikke plukket opp ordspillet USS Gerald R. Fjord.
LOL. Hørte det først i Trygdekontoret.
VG og media elsker jo ordspill så du får ta "patent" på det og tjene millioner :-)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 9:24 am
fargerik skrev: tor mai 25, 2023 9:07 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am

Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet. Skipet bærer enorme mengder våpen for den offensive delen som tross alt er meningen med dette skipet. F/A 18 som er skipets primære angrepsvåpen er godkjent for en rekke våpen inkludert våpen som kan bære atomvåpen. Dette inkluderer kryssermissiler og vanlige bomber som kan slippes fra fly.

Så er spørsmålet om disse er om bord. Spør du US navy vil de aldri fortelle dette og veldig få mennesker vet dette. Det vi vet er at under den kalde krigen var det ALLTID atomvåpen om bord. Under dagens spente politiske situasjon med Russland og Kina er vi nok der igjen.
Et hangarskip følges vel som regel av en ubåt? Det er der atommissilene er.
nja.. det er som regel en eller to SSN LA class ubåter som følger en "carrier strike group". Disse kan bære både torpedoer med atomvåpen og noen varianter kan skyte krysserraketter som også kan ha atomvåpen. Men disse båtenes primære oppgave er å beskytte hangarskipet så tviler egentlig på at de har det men hvem vet.

SSBN ubåter har selvsagt alltid atomvåpen men disse er ikke en del av flåten og er en helt annen ting.
Jeg vet ikke, kanskje ikke andre heller. Noe av krigslisten er jo at ingen vet eksakt hvor ubåtene er. Det er jo meningen at de skal være vanskelig å oppdage.
De kan for alt vi vet ligge og luske hvor som helst langs kysten. Med snadder nok til å jevne Kola med jorden.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: tor mai 25, 2023 9:28 am
oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 8:08 am
Kjetil-e skrev: ons mai 24, 2023 11:15 pm

Det kan være kryssermissiler ombord, men ikke tomahawkmissiler. Derimot mer kortrekkende som F18 flyene kan bære. Noe lignende de missilene som Storbritania nettopp ga til Ukraina.
Det er godt mulig. Jeg refererer bare til wikipedia som sier at det kun er RIM-162 og RIM-116 på dette skipet. Jeg har heller ikke funnet noen andre kilder som beskriver krysserraketter ombord USS Gerald R. Ford.

Og du har jo også selv skrevet at det er tvilsomt om det finnes krysserraketter om bord.

Det var Scuderia kom med påstanden, og det er derfor hans oppgave å dokumentere det. Basert på den lille research jeg har gjort tviler jeg på at det stemmer. Scuderia har i hvertfall ikke lagt frem noe som tyder på at det er sant.


Jeg tviler også på at noen av F-18 flyene som er på hangaren i Oslofjorden bærer krysserraketter med atomstridshoder. Det ville vel vært vanskelig å skjule for norske myndigheter?

Fordi båten er atomdrevet så er DSA innvolvert. Fra NRK:

-Hangarskipet, som blir drive av to atomreaktorar, måtte søke om konsesjon for å få leggje til i ei norsk hamn.

Direktoratet for strålevern og atomsikkerheit (DSA) seier dei har gjort ei grundig vurdering av søknaden frå Forsvaret.

– Vi vurderar det som trygt å gjennomføre dette anløpet, føresett at prosedyrane blir følgd opp slik dei er skildra i søknaden, og at dei vilkåra vi har sett blir følgd, sa DSA-direktør Per Strand til NTB.


https://www.nrk.no/norge/verdas-storste ... 1.16419622

Det er derfor lite som tyder på at det er riktig det noen sier om at norske myndigheter bare lar den gli inn i Oslofjorden med filosofien "Don't ask, don't tell"
Når jeg skrev lite trolig så var det store skipsbaserte krysserraketter alle Tomahawk ikke mindre krysserraketter som kan slippes fra jagerfly.

Men som sagt jeg vet ikke. Det som står oppført som skipets våpen er våpen skipet selv benytter, ikke våpen flyene benytter.
Det skjønte jeg. Det var derfor jeg skrev at atomvåpen på jagerfly neppe kommer inn i norsk luftrom. I hvertfall ikke helt inn til Oslo på en hangar.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 9:15 am
oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 9:01 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am

Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet.
Jeg beskriver hva Wikipedia sier om båten og hvilke missiler den har. Ingen kryssermissiler er nevnt. Og jeg har heller ikke funnet noen andre steder hvor det påstås at båten har kryssermissiler.

Men det er din påstand at den har det der den ligger i Bunnefjorden og at disse har atomstridshoder. Så fint om du kunne dokumentere påstanden din.
Først klipper du vekk alt hvor jeg forklarer hvorfor det trolig er slike våpen om bord også gjentar du bare tullet ditt. Wiki beskriver ikke de offensive våpnene om bord siden de ikke aner hva det er siden dette endres fra oppdrag til oppdrag. Du må se på hvilke våpen flyene er typegodkjent for også gjøre antagelser.

Ingen kan verken bekrefte eller av bekrefte at det finnes atomvåpen om bord siden dette er trengt hemmelig. 99.9% av de mannskapet aner heller ikke. Min påstand er at det er vanlig at de har slike våpen om bord og at under dagens spente politiske situasjon er nesten helt garantert.
Merkelig da at du påstod at du visste det var slike våpen om bord...

Din påstand om at det er vanlig at de har slike våpen om bord ser jeg heller ingen dokumentasjon for. Du kommer med med påstander og så begrunner dem med andre påstander.

Det jeg har klart å finne ut (og sem andre også har nevnt her i tråden) er det er mer vanlig at følgebåtene har atomvåpen (som ubåter f.eks). Men at det er tvilsomt at slike båter følger Gerald R. Ford inn i Oslofjorden.
Og at F18 kan ha slike våpen, men igjen at det er tvilsomt om de som følger hangarskipet Gerald R. Ford inn i Oslofjorden nå har det.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Amerikanerne sluttet med atomvåpen fra hangarskip-jagerfly på 90-tallet. Det var planer om at F-versjonen av Super Hornet-flyene skulle kunne utstyres med B61-bomber, men det har man gått bort i fra.

FROG

Legg inn av FROG »

Falcon skrev: tor mai 25, 2023 10:41 am Amerikanerne sluttet med atomvåpen fra hangarskip-jagerfly på 90-tallet. Det var planer om at F-versjonen av Super Hornet-flyene skulle kunne utstyres med B61-bomber, men det har man gått bort i fra.
Samme det hvor de atomvåpnene er utplassert eller ikke. Ha de på en slik "flyplass" ankret opp innerst i tarmen man kaller Oslofjorden er neppe lurt uansett :) Ubåtene som ligger rett utenfor Drøbaksundet derimot har garantert mer en nok av slike våpen. Og de lusker rundt i verdenshavene og kan fyre av sitt arsenal akkurat når det måtte passe. Vi ser nesten aldri disse krigsmaskinene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FROG skrev: tor mai 25, 2023 10:46 am
Falcon skrev: tor mai 25, 2023 10:41 am Amerikanerne sluttet med atomvåpen fra hangarskip-jagerfly på 90-tallet. Det var planer om at F-versjonen av Super Hornet-flyene skulle kunne utstyres med B61-bomber, men det har man gått bort i fra.
Samme det hvor de atomvåpnene er utplassert eller ikke. Ha de på en slik "flyplass" ankret opp innerst i tarmen man kaller Oslofjorden er neppe lurt uansett :) Ubåtene som ligger rett utenfor Drøbaksundet derimot har garantert mer en nok av slike våpen. Og de lusker rundt i verdenshavene og kan fyre av sitt arsenal akkurat når det måtte passe. Vi ser nesten aldri disse krigsmaskinene.
De russiske ubåtene kan ligge til kai i Kola og atombombe hva som helst på omtrent hele den nordlige halvkule.
Både de og andre (f. eks. de amerikanske) har veldig lang rekkevidde.

bgr

Legg inn av bgr »

Fruitman skrev: tor mai 25, 2023 9:08 am Mange har tullet om at norske jenter kommer til å kose seg på byen under besøket... men etter å ha sett bilder/videoer av mannskapet som har kommet i land må Hollywood-inntrykket av "chad" amerikanske soldater fått seg en liten knekk. US Navy har ikke unslippet overvekt og demografiske endringer i alle fall. :D
Hehe, ja, kan godt være at nerdefaktoren er betydelig høyere enn "chad-" eller "top gun" faktoren ombord på et slikt stort og komplekst fartøy. Tipper en stor andel av de ombord er lite glamorøse tekniske spesialister med mange års utdanning og tjenestetid på sine respektive fagområder.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Dagbladet klarer også å lage en erotisk fremstilling av besøket!

- Jeg ble litt kvalm, samtidig er det litt spennende også. Men når jeg ser på båten nå, føler jeg på et ubehag, sier den første kvinnen til Dagbladet.

- Hvorfor det?

- Jeg vet ikke helt ennå, men jeg forbinder jo dette med krig og invasjon. Det er en maktutøvende oppvisning. Skipet penetrerer liksom fjorden, så jeg føler på en blanding av fascinasjon og aversjon, svarer hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/overru ... m/79358038

Evv

Legg inn av Evv »

Dagbladet tilsvarer denne datamaskinen:

https://m.youtube.com/watch?v=nlXsRvGyg ... luZw%3D%3D

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

perchri skrev: tor mai 25, 2023 12:37 am
LeSorcier skrev: tir mai 23, 2023 2:52 pm
Jaauda skrev: tir mai 23, 2023 2:48 pm

Det vet de neppe, og tipper de kommer til å mene Norge er et dyrt land.
Etter flere måneder ute på sjøen, tror jeg ikke du tenker på prisen når du ser tappekranen.
De har rikelig med den varen ombord. Tenk...de har egne restauranter og barer for fri-personell.
Link?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fruitman skrev: tor mai 25, 2023 9:08 am Mange har tullet om at norske jenter kommer til å kose seg på byen under besøket... men etter å ha sett bilder/videoer av mannskapet som har kommet i land må Hollywood-inntrykket av "chad" amerikanske soldater fått seg en liten knekk. US Navy har ikke unslippet overvekt og demografiske endringer i alle fall. :D
Dem som er så opptatte av dette - mener de at norske jenter er båthorer?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 9:01 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm

Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet.
Jeg beskriver hva Wikipedia sier om båten og hvilke missiler den har. Ingen kryssermissiler er nevnt. Og jeg har heller ikke funnet noen andre steder hvor det påstås at båten har kryssermissiler.

Men det er din påstand at den har det der den ligger i Bunnefjorden og at disse har atomstridshoder. Så fint om du kunne dokumentere påstanden din.
Du har en veldig naiv tro på Wikipedia. Hva de har eller ikke har om bord, tviler jeg på noen i Norge får vite alt om.

Moist

Legg inn av Moist »

MacanT skrev: tor mai 25, 2023 2:04 pm
perchri skrev: tor mai 25, 2023 12:37 am
LeSorcier skrev: tir mai 23, 2023 2:52 pm

Etter flere måneder ute på sjøen, tror jeg ikke du tenker på prisen når du ser tappekranen.
De har rikelig med den varen ombord. Tenk...de har egne restauranter og barer for fri-personell.
Link?
De har i det minste Starbucks og butikk/dagligvare

https://themaritimepost.com/2022/11/10- ... rald-ford/

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

FROG skrev: tor mai 25, 2023 10:46 am
Falcon skrev: tor mai 25, 2023 10:41 am Amerikanerne sluttet med atomvåpen fra hangarskip-jagerfly på 90-tallet. Det var planer om at F-versjonen av Super Hornet-flyene skulle kunne utstyres med B61-bomber, men det har man gått bort i fra.
Samme det hvor de atomvåpnene er utplassert eller ikke. Ha de på en slik "flyplass" ankret opp innerst i tarmen man kaller Oslofjorden er neppe lurt uansett :) Ubåtene som ligger rett utenfor Drøbaksundet derimot har garantert mer en nok av slike våpen. Og de lusker rundt i verdenshavene og kan fyre av sitt arsenal akkurat når det måtte passe. Vi ser nesten aldri disse krigsmaskinene.
Når det gjeld atomvåpen har USA ein politikk om å ikkje svare. Og Norge har som politikk å ikkje spørje.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

ehall skrev: tor mai 25, 2023 2:27 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 9:01 am
Scuderia skrev: tor mai 25, 2023 8:57 am

Du beskriver bare de defensive våpnene til skipet.
Jeg beskriver hva Wikipedia sier om båten og hvilke missiler den har. Ingen kryssermissiler er nevnt. Og jeg har heller ikke funnet noen andre steder hvor det påstås at båten har kryssermissiler.

Men det er din påstand at den har det der den ligger i Bunnefjorden og at disse har atomstridshoder. Så fint om du kunne dokumentere påstanden din.
Du har en veldig naiv tro på Wikipedia. Hva de har eller ikke har om bord, tviler jeg på noen i Norge får vite alt om.
Tror ikke du har lest hva jeg har skrevet. Jeg har ikke brukt Wikipedia som sannhetsvitne. Jeg har kun sagt at det ikke står noe om krysserraketter i den artikkelen og at jeg heller ikke noen andre steder har funnet noe om krysserraketter på disse skipene.

Videre har jeg sagt at jeg ikke vet om det finnes krysserraketter med atomstridshoder på USS Gerald R. Ford. Men jeg har påpekt at Scuderia påstod at det var det og at han da burde kunne dokumentere det. Noe han ikke på noen måte har gjort.

Så hvis det er noen som er naive her så er det deg som trekker alt for raske slutninger.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men hvor er damene? Foreløpig har jeg kun sett menn på permisjon!!

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 10:33 am
Kjetil-e skrev: tor mai 25, 2023 9:28 am
oddvar_kjempebra skrev: tor mai 25, 2023 8:08 am

Det er godt mulig. Jeg refererer bare til wikipedia som sier at det kun er RIM-162 og RIM-116 på dette skipet. Jeg har heller ikke funnet noen andre kilder som beskriver krysserraketter ombord USS Gerald R. Ford.

Og du har jo også selv skrevet at det er tvilsomt om det finnes krysserraketter om bord.

Det var Scuderia kom med påstanden, og det er derfor hans oppgave å dokumentere det. Basert på den lille research jeg har gjort tviler jeg på at det stemmer. Scuderia har i hvertfall ikke lagt frem noe som tyder på at det er sant.


Jeg tviler også på at noen av F-18 flyene som er på hangaren i Oslofjorden bærer krysserraketter med atomstridshoder. Det ville vel vært vanskelig å skjule for norske myndigheter?

Fordi båten er atomdrevet så er DSA innvolvert. Fra NRK:

-Hangarskipet, som blir drive av to atomreaktorar, måtte søke om konsesjon for å få leggje til i ei norsk hamn.

Direktoratet for strålevern og atomsikkerheit (DSA) seier dei har gjort ei grundig vurdering av søknaden frå Forsvaret.

– Vi vurderar det som trygt å gjennomføre dette anløpet, føresett at prosedyrane blir følgd opp slik dei er skildra i søknaden, og at dei vilkåra vi har sett blir følgd, sa DSA-direktør Per Strand til NTB.


https://www.nrk.no/norge/verdas-storste ... 1.16419622

Det er derfor lite som tyder på at det er riktig det noen sier om at norske myndigheter bare lar den gli inn i Oslofjorden med filosofien "Don't ask, don't tell"
Når jeg skrev lite trolig så var det store skipsbaserte krysserraketter alle Tomahawk ikke mindre krysserraketter som kan slippes fra jagerfly.

Men som sagt jeg vet ikke. Det som står oppført som skipets våpen er våpen skipet selv benytter, ikke våpen flyene benytter.
Det skjønte jeg. Det var derfor jeg skrev at atomvåpen på jagerfly neppe kommer inn i norsk luftrom. I hvertfall ikke helt inn til Oslo på en hangar.
Tror ikke amerikanerne laster av taktiske atomvåpen (hvis det er ombord) bare for besøket i Oslo. USA har vel og en policy på å ikke omtale hva slags våpen de har med seg. (Denne debatten er ikke ny) vi hadde den da Oslo fikk besøk av USAs siste opperative slagskip en gang midt på 80 tallet.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

VivaLV skrev: tor mai 25, 2023 3:28 pm Men hvor er damene? Foreløpig har jeg kun sett menn på permisjon!!
De intervjua da noen i går i hvert fall.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»