USS Gerald R. Ford til Oslo

Svar
VivaLV

Re: USS Gerald R. Ford til Oslo

Legg inn av VivaLV »

Visa skrev: ons mai 24, 2023 9:34 pm Har de fått prøve Solo, Smash, Lutefisk, Brunost og Kvikk lunsj????????
Jepp. Det er vel neste reportasje. Man finner en gjeng og tester ut dette på de.
Men nå venter jeg bare på noen skikkelig festebilder. Blir nesten skuffet hvis jeg ikke ser det i løpet av kvelden.

Evv

Legg inn av Evv »

Trodde vi skulle miste alle våre vakre norske jenter til amerikanske soldater i helgen, men etter å ha sett bilder av de i dag må jeg si jeg er ganske beroliget. Aldri sett så mange slække joggebukser samlet på et sted noen gang.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Var der for noen timer siden. Kom sørfra og kjørte opp Nordstrandveien noen meter, ovenfor togstasjonen. Var mange andre som visste at det var et bra sted. Men beliggenheten vil jeg tro et sted ved Ljan er nærmest skipet. Vi kom oss også utrolig nok ut til Ulvøya, ikke alt for mange minutter å vente i kø siden få andre prøvde. Men uten kikkert er den veldig langt utpå. Inn til Bekkelaget, Ormøya og Malmøya som er nærmest var det enorm kø, der sto også politiet. Køen ut av byen begynte i Bjørvika, det sto veldig stille hele veien. Så skal du noe, kjør ut av byen via Ryen og kom inn sørfra.

Milfern

Legg inn av Milfern »

Over 300 innlegg om en båt som legger til kai. Uten at det engang er kontroversielt.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Norgesvennen Gerald

Evv

Legg inn av Evv »

Kle dere nå litt da når dere legger til kai!! Jesus. Kan ikke helt skjønne at det er lov å se så dass ut, man er jo en representant når man er på et sånt militært skip.

Fy søren jeg skulle jåla meg så sykt til hadde jeg kommet til land sånn der og vært ute til sjøs siden september. Skulle hatt på meg DEN uniformen ala Top Gun, riktig shades. Alt skulle vært tima og tilrettelagt, det hadde vært fett det :D

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Jeg tror jeg hadde tatt på meg nikkers, ullstrømper, lue, lusekofte og votter. Ryggsekk med Kvikk Lunsj, appelsin og termos med varm kakao i. Sett etter første sted jeg kunne stå på ski.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Evv skrev: ons mai 24, 2023 10:33 pm Kle dere nå litt da når dere legger til kai!! Jesus. Kan ikke helt skjønne at det er lov å se så dass ut, man er jo en representant når man er på et sånt militært skip.

Fy søren jeg skulle jåla meg så sykt til hadde jeg kommet til land sånn der og vært ute til sjøs siden september. Skulle hatt på meg DEN uniformen ala Top Gun, riktig shades. Alt skulle vært tima og tilrettelagt, det hadde vært fett det :D
La nå gutta og jentene få litt fri. De er i giv akt 16 timer i døgnet i flere måneder i strekk. Shore leave er ikke akkurat noe som sendes på live tv vanligvis

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Milfern skrev: ons mai 24, 2023 10:27 pm Over 300 innlegg om en båt som legger til kai. Uten at det engang er kontroversielt.
Litt kontroverser er det da vel i det små.
Noen er jo USA/NATO-skeptiske. I tillegg til diskusjonen om atomvåpen.
Men for noen tiår siden ville det jo vært Blitz gatekamper ved ett slikt besøk.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Evv skrev: ons mai 24, 2023 10:33 pm Kle dere nå litt da når dere legger til kai!! Jesus. Kan ikke helt skjønne at det er lov å se så dass ut, man er jo en representant når man er på et sånt militært skip.

Fy søren jeg skulle jåla meg så sykt til hadde jeg kommet til land sånn der og vært ute til sjøs siden september. Skulle hatt på meg DEN uniformen ala Top Gun, riktig shades. Alt skulle vært tima og tilrettelagt, det hadde vært fett det :D
He-he. Tenkte litt det samme. Men mulig tiden med uniformer når man er i land er over. Har sikkert også noe med sikkerhet å gjøre da.
Forøvrig kler amerikanere seg ganske uformellt. Det er vel standard joggesko, jeans og kanskje en pique i beste fall når man skal ut på byen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

VivaLV skrev: ons mai 24, 2023 10:56 pm
Milfern skrev: ons mai 24, 2023 10:27 pm Over 300 innlegg om en båt som legger til kai. Uten at det engang er kontroversielt.
Litt kontroverser er det da vel i det små.
Noen er jo USA/NATO-skeptiske. I tillegg til diskusjonen om atomvåpen.
Men for noen tiår siden ville det jo vært Blitz gatekamper ved ett slikt besøk.
Er jo veldig preget det der av at oppvoksende generasjoner ikke sitter med like sterk skepsis ovenfor US/NATO, samt at etter mange år med stabilitet og fred i Europa har man nå nylig gått gjennom Corona og er i full gang med en større konflikt i Europa. Da forsvant nok mye av skepsisen ovenfor militæret og ikke minst de samarbeidsavtalene vi har som sørger for at Norge er et trygt land å bo i.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm
Scuderia skrev: ons mai 24, 2023 4:10 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 8:55 am

Det er en ganske drøy påstand. Kan du dokumentere at alle CVN har atomstridshoder? Til en hver tid? Og at USS Gerald R. Ford har det nå?

Det overrasker meg hvis partier som Rødt og SV lar et så kontroversielt tema forbli i stillhet. Det er jo på tvers av all norsk forsvarspolitikk å tillate atomvåpen på norsk jord.

Alle CVN er atomdrevet. Dvs de at motoren er drevet av en atomreaktorer. Men det betyr ikke automatisk at det er atomvåpen om bord. I følge WIkipedia har USS Gerald R. Ford to typer missiler. RIM-162 og RIM-116. Jeg klarer ikke å finne noe sted dokumentasjon på at disse har atomstridshoder.
Man setter ikke atomstridshoder på antiluft raketter :)
«
Deployed tactical nuclear weapons are now restricted to various modifications to the B-61 gravity, or free-fall, bomb. US aircraft capable of delivering this weapon are the A-4, A-6, A-7, AV-8B, F-4, F-15, F-16, F-18, F-111, and presumably the F-117 stealth fighter.»
Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Det kan være kryssermissiler ombord, men ikke tomahawkmissiler. Derimot mer kortrekkende som F18 flyene kan bære. Noe lignende de missilene som Storbritania nettopp ga til Ukraina.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

VivaLV skrev: ons mai 24, 2023 10:58 pm
Evv skrev: ons mai 24, 2023 10:33 pm Kle dere nå litt da når dere legger til kai!! Jesus. Kan ikke helt skjønne at det er lov å se så dass ut, man er jo en representant når man er på et sånt militært skip.

Fy søren jeg skulle jåla meg så sykt til hadde jeg kommet til land sånn der og vært ute til sjøs siden september. Skulle hatt på meg DEN uniformen ala Top Gun, riktig shades. Alt skulle vært tima og tilrettelagt, det hadde vært fett det :D
He-he. Tenkte litt det samme. Men mulig tiden med uniformer når man er i land er over. Har sikkert også noe med sikkerhet å gjøre da.
Forøvrig kler amerikanere seg ganske uformellt. Det er vel standard joggesko, jeans og kanskje en pique i beste fall når man skal ut på byen.
Tiden med uniformer når de er i land er over forlengst. Har opplevd utallige flåtebesøk her i Stavanger de siste 40 årene men kan ikke huske å ha sett noen gå i land uniformert.

Jeg husker derimot at før terror djevelskapen begynte så fikk man ofte gå ombord i skipene, den tiden savner jeg.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

DoktorS skrev: ons mai 24, 2023 3:09 pm VG rapporterer nå om at noen fra skipet "går i land" - hvor er NRK ??!!!
Startet jo denne tråden med en viss entusiasme, som en gammel marinemann (som jeg vel har nevnt i hvert innlegg... :-D), men nå synes jeg nesten oppmerksomheten er nesten litt syk... Og helt vanlige folk på jobben snakker om dette når de kommer på jobb , før møter formelt starter og under lunsjen...
Nå må du ikke overdrive så voldsomt, for de fleste hadde nok gått hjem fra jobb allerede ca kl.15 da du skrev dette innlegget her.. :)

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

fargerik skrev: tir mai 23, 2023 2:46 pm
LeSorcier skrev: tir mai 23, 2023 2:45 pm
Investor skrev: tir mai 23, 2023 2:38 pm Dette blir stort, i dobbelt forstand!
Leser også at byens pubeiere reagerer med skrekkblandet fryd!
Her blir'e liv, rai, rai!
Eller snarere: In the navy!
4500 tørste amerikanere er nok positivt for omsetningen.
Og de får jo mye for pengene, så svak som krona er sammenlignet med dollar.
Blir vel umulig å få kjøpt ei flaske øl, de neste dagene, antar jeg?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

LeSorcier skrev: tir mai 23, 2023 2:52 pm
Jaauda skrev: tir mai 23, 2023 2:48 pm
fargerik skrev: tir mai 23, 2023 2:46 pm
Og de får jo mye for pengene, så svak som krona er sammenlignet med dollar.
Det vet de neppe, og tipper de kommer til å mene Norge er et dyrt land.
Etter flere måneder ute på sjøen, tror jeg ikke du tenker på prisen når du ser tappekranen.
De har rikelig med den varen ombord. Tenk...de har egne restauranter og barer for fri-personell. De lider ingen nød..............før de blir torbedert ett eller annet sted.............

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Jack skrev: tir mai 23, 2023 3:11 pm
SirJames skrev: tir mai 23, 2023 3:06 pm
LeSorcier skrev: tir mai 23, 2023 2:52 pm

Etter flere måneder ute på sjøen, tror jeg ikke du tenker på prisen når du ser tappekranen.
Tipper et skip av den størrelsen har sine egne tappekraner 8-)
US Navy har et stående forbud mot alkohol ombord i sine skip. I ytterst få tilfeller er det gjort unntak. Dette forbudet har eksistert siden 1914(!).
Er revidert i 2014............................la de få kose seg så lenge det går...fant noen herrer ut.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Queenie skrev: ons mai 24, 2023 5:30 pm
Knax skrev: ons mai 24, 2023 4:40 pm
Guarnere skrev: ons mai 24, 2023 4:13 pm Håper bare dem fortsetter minutt for minutt dekningen når Kari Nordmann blir gangbanga av 20 soldater ikveld.
Som oftest mye voldtekt som skjer når disse mannskapene tar seg en tur på land, håper det er nok politi i gatene som kan følge og styre over denne pøbelgjengen.
Misunnelig eller?
Typisk av enkelte her inne og se bare det negative i alt. Tror neppe det blir noe av disse "spådommene" der, for de vet nok å beherske seg i forhold til hva enkelte nordmenn klarer..
Dette er disiplinerte soldater som ikke vil gjøre skam på skipet sitt. En for alle og alle for en :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Kjetil-e skrev: ons mai 24, 2023 3:58 pm
pfrog567 skrev: ons mai 24, 2023 2:09 pm
SirJames skrev: ons mai 24, 2023 10:22 am

Og ikke minst hva han synes om Braut..
Tror ikke de vet hvem han er engang. Hadde det vært snakk om amerikansk fotball så.. :)

Skal ned i sentrum i kveld å se på dette skipet, elventuelt en tur opp til Ekeberg eller en plass i nærheten. Akershus festning er nok "beleiret" allerede :)
Vil annbefale Katten langs Mosseveien. Fra Akershus festning får du i beste fall se henne på svært lang avstand.
Vi fikk noen gode bilder fra rett ovenfra Ljan stasjon :) Ikke var det kø der heller.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

pfrog567 skrev: tor mai 25, 2023 12:45 am
Kjetil-e skrev: ons mai 24, 2023 3:58 pm
pfrog567 skrev: ons mai 24, 2023 2:09 pm

Tror ikke de vet hvem han er engang. Hadde det vært snakk om amerikansk fotball så.. :)

Skal ned i sentrum i kveld å se på dette skipet, elventuelt en tur opp til Ekeberg eller en plass i nærheten. Akershus festning er nok "beleiret" allerede :)
Vil annbefale Katten langs Mosseveien. Fra Akershus festning får du i beste fall se henne på svært lang avstand.
Vi fikk noen gode bilder fra rett ovenfra Ljan stasjon :) Ikke var det kø der heller.
Det er fint på ljan vurderer en tur ned ljansdalen i morgen, selvom jeg er rimelig morken etter litt for mange overnattingsturer de siste dagene

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

perchri skrev: tor mai 25, 2023 12:38 am
Jack skrev: tir mai 23, 2023 3:11 pm
SirJames skrev: tir mai 23, 2023 3:06 pm

Tipper et skip av den størrelsen har sine egne tappekraner 8-)
US Navy har et stående forbud mot alkohol ombord i sine skip. I ytterst få tilfeller er det gjort unntak. Dette forbudet har eksistert siden 1914(!).
Er revidert i 2014............................la de få kose seg så lenge det går...fant noen herrer ut.
Link?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Evv skrev: ons mai 24, 2023 10:33 pm Kle dere nå litt da når dere legger til kai!! Jesus. Kan ikke helt skjønne at det er lov å se så dass ut, man er jo en representant når man er på et sånt militært skip.

Fy søren jeg skulle jåla meg så sykt til hadde jeg kommet til land sånn der og vært ute til sjøs siden september. Skulle hatt på meg DEN uniformen ala Top Gun, riktig shades. Alt skulle vært tima og tilrettelagt, det hadde vært fett det :D
Vel, nå er det en nok viss forskjell på vanlige sjømenn som går "slaskete" kledd når de er ute til sjøs, i forhold til marinen sine menn som går i uniform hele tiden om bord.. Da har de nok lyst til å gå i hva de vil på fritida si .

thomassim

Legg inn av thomassim »

Amerikanere er som bergensere, skriver VG.

Stort verre kompliment er vel vanskeligere å få.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

thomassim skrev: tor mai 25, 2023 6:54 am Amerikanere er som bergensere, skriver VG.

Stort verre kompliment er vel vanskeligere å få.
VG får rett og slett beklage på det sterkeste, før Amerikanerne bomber hele Oslo.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Retnuh skrev: tor mai 25, 2023 6:58 am
thomassim skrev: tor mai 25, 2023 6:54 am Amerikanere er som bergensere, skriver VG.

Stort verre kompliment er vel vanskeligere å få.
VG får rett og slett beklage på det sterkeste, før Amerikanerne bomber hele Oslo.
Frykter masseskyting i Oslo, så amerikanerne føler seg hjemme.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Milfern skrev: ons mai 24, 2023 10:27 pm Over 300 innlegg om en båt som legger til kai. Uten at det engang er kontroversielt.
For å være ærlig så synes jeg hele denne båt-seansen er både litt flau og litt kleint.

Sak etter sak i media om soldater osv som skal på byen og om hvor stor denne båten er. Folk stiller seg opp over alt for å se osv, som om at en båt kommer er det største som har skjedd i deres ubetydelige liv. Voksne folk oppfører seg som barn og oppfører seg som om dette er en stor fest.

Det hele er bare pinlig spør du meg :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

Retnuh skrev: tor mai 25, 2023 6:58 am
thomassim skrev: tor mai 25, 2023 6:54 am Amerikanere er som bergensere, skriver VG.

Stort verre kompliment er vel vanskeligere å få.
VG får rett og slett beklage på det sterkeste, før Amerikanerne bomber hele Oslo.
Det riktige er nok at VG skrev at en eller annen fyr som jobbet på et utested mente at amerikanerne minnet om bergensere.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 7:30 am
Milfern skrev: ons mai 24, 2023 10:27 pm Over 300 innlegg om en båt som legger til kai. Uten at det engang er kontroversielt.
For å være ærlig så synes jeg hele denne båt-seansen er både litt flau og litt kleint.

Sak etter sak i media om soldater osv som skal på byen og om hvor stor denne båten er. Folk stiller seg opp over alt for å se osv, som om at en båt kommer er det største som har skjedd i deres ubetydelige liv. Voksne folk oppfører seg som barn og oppfører seg som om dette er en stor fest.

Det hele er bare pinlig spør du meg :D
Pinlig?

Griseflaut.

4200570

Legg inn av 4200570 »

Skulle tro det var 1950 og at det kom noen amerikanere til Norge. Hvorfor nordmenn har denne lave selvtilliten hvor de hele tiden må få bekreftelse fra andre burde forskes på, om det ikke allerede er gjort? Vet at landet er på verdenstoppen i konformitet, men dette?

Yankees go home!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kjetil-e skrev: ons mai 24, 2023 11:15 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 24, 2023 9:14 pm
Scuderia skrev: ons mai 24, 2023 4:10 pm

Man setter ikke atomstridshoder på antiluft raketter :)
«
Deployed tactical nuclear weapons are now restricted to various modifications to the B-61 gravity, or free-fall, bomb. US aircraft capable of delivering this weapon are the A-4, A-6, A-7, AV-8B, F-4, F-15, F-16, F-18, F-111, and presumably the F-117 stealth fighter.»
Det var du som påstod at hangarskipet i Oslofjorden hadde kryssermissiler med atomstridshoder. Jeg ser ikke ikke at du har klar å dokumentert det. I følge Wikipedia har ikke denne typen hangarskip andre missiler enn RIM-162 og RIM-116.
Det kan være kryssermissiler ombord, men ikke tomahawkmissiler. Derimot mer kortrekkende som F18 flyene kan bære. Noe lignende de missilene som Storbritania nettopp ga til Ukraina.
Det er godt mulig. Jeg refererer bare til wikipedia som sier at det kun er RIM-162 og RIM-116 på dette skipet. Jeg har heller ikke funnet noen andre kilder som beskriver krysserraketter ombord USS Gerald R. Ford.

Og du har jo også selv skrevet at det er tvilsomt om det finnes krysserraketter om bord.

Det var Scuderia kom med påstanden, og det er derfor hans oppgave å dokumentere det. Basert på den lille research jeg har gjort tviler jeg på at det stemmer. Scuderia har i hvertfall ikke lagt frem noe som tyder på at det er sant.


Jeg tviler også på at noen av F-18 flyene som er på hangaren i Oslofjorden bærer krysserraketter med atomstridshoder. Det ville vel vært vanskelig å skjule for norske myndigheter?

Fordi båten er atomdrevet så er DSA innvolvert. Fra NRK:

-Hangarskipet, som blir drive av to atomreaktorar, måtte søke om konsesjon for å få leggje til i ei norsk hamn.

Direktoratet for strålevern og atomsikkerheit (DSA) seier dei har gjort ei grundig vurdering av søknaden frå Forsvaret.

– Vi vurderar det som trygt å gjennomføre dette anløpet, føresett at prosedyrane blir følgd opp slik dei er skildra i søknaden, og at dei vilkåra vi har sett blir følgd, sa DSA-direktør Per Strand til NTB.


https://www.nrk.no/norge/verdas-storste ... 1.16419622

Det er derfor lite som tyder på at det er riktig det noen sier om at norske myndigheter bare lar den gli inn i Oslofjorden med filosofien "Don't ask, don't tell"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»