Flere er skeptisk til den nye E10-bensinen
Flere er skeptisk til den nye E10-bensinen
Både til lands og til vanns er man skeptisk til den nye 95-oktan bensinen som er tilsatt 10% etanol:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mein ... 1.16413521
Hvis man har en gammel veteran-sommerbil (som man har pleid å fylle med 95-oktan) som man setter bort i vinterhalvåret, så kan det vel hende man skal være forsiktig med å sette den fra seg for sesongen med denne typen bensin på tanken og i slanger/rør og innsprøytingssystemet.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mein ... 1.16413521
Hvis man har en gammel veteran-sommerbil (som man har pleid å fylle med 95-oktan) som man setter bort i vinterhalvåret, så kan det vel hende man skal være forsiktig med å sette den fra seg for sesongen med denne typen bensin på tanken og i slanger/rør og innsprøytingssystemet.
Problemet med sommerbiler som settes bort i vinterhalvåret har jo eksistert en stund ettersom det har vært 5% etanol tilsatt i 95, men det har man løst ved at det fylles 98. Dersom 98 forsvinner derimot, da blir det et problem...
Det samme gjelder jo båtmotorer. Min båtmotor fra 2006/2007 tåler riktignok 10% etanol, men problemet er jo at den står med dette i slanger og rør gjennom hele vinteren.
Det samme gjelder jo båtmotorer. Min båtmotor fra 2006/2007 tåler riktignok 10% etanol, men problemet er jo at den står med dette i slanger og rør gjennom hele vinteren.
Det finnes diverse snakeoilprodukter som tilbys. Om de virker, er en annen sak.
Energiinnholdet i E 10 bensin er også lavere. 3,5% faktisk i forhold til ren bensin, så man vil oppleve noe høyere forbruk. Det har vært heftig diskutert i Sverige, som har hatt E 10 i noen år.
Nei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.
-
- Innlegg: 845
Er det Mercedes dette?henlie skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:30 amNei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.
Spm. fra meg som ikke vet: Er der en faktisk reservetank (inni tanken) eller er der 'bare' at gulelyset kommer på?
En mer praktisk (og tullete) problemstilling er at man har lite bensin på flere buler i påvente av stasjonenes prissykluser
Jeg bor også i 98-fritt strøk. Men sjekket at aktuellt biler står på ok-lidten for E10.
Har hørt at de med eldre biler reiser _
'utenbys' med formål å fylle 98.
Mercedes ja. Er vel bare at gulelyset kommer pårosmebraad skrev: ↑tor mai 25, 2023 11:27 amEr det Mercedes dette?henlie skrev: ↑tor mai 25, 2023 8:30 amNei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.
Spm. fra meg som ikke vet: Er der en faktisk reservetank (inni tanken) eller er der 'bare' at gulelyset kommer på?
En mer praktisk (og tullete) problemstilling er at man har lite bensin på flere buler i påvente av stasjonenes prissykluser
Jeg bor også i 98-fritt strøk. Men sjekket at aktuellt biler står på ok-lidten for E10.
Har hørt at de med eldre biler reiser _
'utenbys' med formål å fylle 98.
-
- Innlegg: 845
Før hadde man jo Redex m.m. Men alt sånt skal jo være tilsatt i bensinen på rafineriene i 'additivpakken'. Også additiver i motorolje. Og hva er dette med "Tunap dyserens' eller noe som verksteder bruker?Jan skrev: ↑ons mai 24, 2023 6:27 pmDet finnes diverse snakeoilprodukter som tilbys. Om de virker, er en annen sak.
Energiinnholdet i E 10 bensin er også lavere. 3,5% faktisk i forhold til ren bensin, så man vil oppleve noe høyere forbruk. Det har vært heftig diskutert i Sverige, som har hatt E 10 i noen år.
Litt OT: Er der egentlig kvalitetsforskjell på bensinen fra ulike stasjonskjeder i Norge?
(Og igjen: Hvorfor orker de å ha to typer 95 og to typer diesel på noen stasjoner?
På bensinsiden hadde det vært enklest å kun ha 98 etanolfri, den går vel på alle firetaktere samt på totaktere med autolube.)
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute