Flere er skeptisk til den nye E10-bensinen

Svar
Hollabaloo

Flere er skeptisk til den nye E10-bensinen

Legg inn av Hollabaloo »

Både til lands og til vanns er man skeptisk til den nye 95-oktan bensinen som er tilsatt 10% etanol:
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mein ... 1.16413521

Hvis man har en gammel veteran-sommerbil (som man har pleid å fylle med 95-oktan) som man setter bort i vinterhalvåret, så kan det vel hende man skal være forsiktig med å sette den fra seg for sesongen med denne typen bensin på tanken og i slanger/rør og innsprøytingssystemet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Nok et emne hvor man savner kommentar fra BR!

henlie

Legg inn av henlie »

Problemet med sommerbiler som settes bort i vinterhalvåret har jo eksistert en stund ettersom det har vært 5% etanol tilsatt i 95, men det har man løst ved at det fylles 98. Dersom 98 forsvinner derimot, da blir det et problem...

Det samme gjelder jo båtmotorer. Min båtmotor fra 2006/2007 tåler riktignok 10% etanol, men problemet er jo at den står med dette i slanger og rør gjennom hele vinteren.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

henlie skrev: ons mai 24, 2023 8:38 am Dersom 98 forsvinner derimot, da blir det et problem...
98/E5 forsvinner vel ikke foreløpig. Det som kan være en utfordring er at det ikke er alle stasjoner som selger 98.
I Tromsø er det så vidt jeg vet bare en stasjon som har dette.

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke noe annet man kan tilsette når de settes bort?

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: ons mai 24, 2023 5:30 pm Ikke noe annet man kan tilsette når de settes bort?
Det finnes diverse snakeoilprodukter som tilbys. Om de virker, er en annen sak.
Energiinnholdet i E 10 bensin er også lavere. 3,5% faktisk i forhold til ren bensin, så man vil oppleve noe høyere forbruk. Det har vært heftig diskutert i Sverige, som har hatt E 10 i noen år.

henlie

Legg inn av henlie »

Shagalott skrev: ons mai 24, 2023 11:11 am
henlie skrev: ons mai 24, 2023 8:38 am Dersom 98 forsvinner derimot, da blir det et problem...
98/E5 forsvinner vel ikke foreløpig. Det som kan være en utfordring er at det ikke er alle stasjoner som selger 98.
I Tromsø er det så vidt jeg vet bare en stasjon som har dette.
Nei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

henlie skrev: tor mai 25, 2023 8:30 am
Shagalott skrev: ons mai 24, 2023 11:11 am
henlie skrev: ons mai 24, 2023 8:38 am Dersom 98 forsvinner derimot, da blir det et problem...
98/E5 forsvinner vel ikke foreløpig. Det som kan være en utfordring er at det ikke er alle stasjoner som selger 98.
I Tromsø er det så vidt jeg vet bare en stasjon som har dette.
Nei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.
Er det Mercedes dette?
Spm. fra meg som ikke vet: Er der en faktisk reservetank (inni tanken) eller er der 'bare' at gulelyset kommer på?
En mer praktisk (og tullete) problemstilling er at man har lite bensin på flere buler i påvente av stasjonenes prissykluser
Jeg bor også i 98-fritt strøk. Men sjekket at aktuellt biler står på ok-lidten for E10.
Har hørt at de med eldre biler reiser _
'utenbys' med formål å fylle 98.

henlie

Legg inn av henlie »

rosmebraad skrev: tor mai 25, 2023 11:27 am
henlie skrev: tor mai 25, 2023 8:30 am
Shagalott skrev: ons mai 24, 2023 11:11 am

98/E5 forsvinner vel ikke foreløpig. Det som kan være en utfordring er at det ikke er alle stasjoner som selger 98.
I Tromsø er det så vidt jeg vet bare en stasjon som har dette.
Nei, forhåpentligvis. Fikk kjenne på det sist helg, kjørte noen bakveier hjem fra Sørlandet for å få en hyggeligere tur (og for å slippe kø). Tanken var langt fra full da vi kjørte hjemmefra og var på reserven da vi fylte i Drammen. Fikk følt litt på rekkeviddeangst. Er vel andre gang på de 5 1/2 årene jeg har hatt bilen. I Kragerø-området er det ingen stasjoner i umiddelbar nærhet med 98, litt lenger sør er det flere og her i Oslo-området er det null problem. Men man merket at det ble færre med 98 da Reitan/YX overtok mange Shell-stasjoner tidligere.
Er det Mercedes dette?
Spm. fra meg som ikke vet: Er der en faktisk reservetank (inni tanken) eller er der 'bare' at gulelyset kommer på?
En mer praktisk (og tullete) problemstilling er at man har lite bensin på flere buler i påvente av stasjonenes prissykluser
Jeg bor også i 98-fritt strøk. Men sjekket at aktuellt biler står på ok-lidten for E10.
Har hørt at de med eldre biler reiser _
'utenbys' med formål å fylle 98.
Mercedes ja. Er vel bare at gulelyset kommer på :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons mai 24, 2023 6:27 pm
Someone skrev: ons mai 24, 2023 5:30 pm Ikke noe annet man kan tilsette når de settes bort?
Det finnes diverse snakeoilprodukter som tilbys. Om de virker, er en annen sak.
Energiinnholdet i E 10 bensin er også lavere. 3,5% faktisk i forhold til ren bensin, så man vil oppleve noe høyere forbruk. Det har vært heftig diskutert i Sverige, som har hatt E 10 i noen år.
Før hadde man jo Redex m.m. Men alt sånt skal jo være tilsatt i bensinen på rafineriene i 'additivpakken'. Også additiver i motorolje. Og hva er dette med "Tunap dyserens' eller noe som verksteder bruker?

Litt OT: Er der egentlig kvalitetsforskjell på bensinen fra ulike stasjonskjeder i Norge?
(Og igjen: Hvorfor orker de å ha to typer 95 og to typer diesel på noen stasjoner?
På bensinsiden hadde det vært enklest å kun ha 98 etanolfri, den går vel på alle firetaktere samt på totaktere med autolube.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»