2023 Roland Garros

Svar
Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Re: 2023 Roland Garros

Legg inn av Il-pirata »

Tør ikke spå så mye før trekningen, som vel kommer senere i dag. Men for meg er Djokovic og Alcaraz nå de største favorittene før jeg har sett trekningen. Men jeg har en pussig magefølelse på at Tsitsipas kan gå hele veien. Begynner jeg å blande inn hjertet så er det selvsagt Casper for alle penga... Når det gjelder Rune, så tror jeg han kan ha toppet form litt for tidlig, uansett spennende trekning senere i dag.

Har du forresten hørt noe om Casper og Ulrikke planlegger mix dobbel nå. De snakket vel om det etter fjorårets RG. Men så var Viktor dobbelt-partner under United cup og den burde i tilfelle vel Casper og Ulrikke benyttet for en viss samkjøring om mixed planene fortsatt eksisterer. Om ikke er vel kanskje Joran Vliegen den mest sansynlige partneren for Ulrikke?

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

LittleSteven skrev: tor mai 25, 2023 2:33 am
Jeg personlig er motstander av å spille noe mer enn singles i GS så lenge man har ambisjoner om å nå langt. Helt i orden at han stiller opp i både doubles og mixed i Wimbledon, men hvertfall ikke RG.
Ja, jeg tror Christian og Casper nok deler den filosofien din og at det var derfor Viktor spillte begge mix-dobblene under United. Og til mer jeg tenker over det, til mer enig er jeg også, selv om et helnorsk dobbeltpar hadde vært gøy for oss nordmenn.

Uansett det er jo helt sprøtt at vi sitter her i dag og snakker om Casper og Ulrikke (i dobbel) og Grand slams, som om det var den naturligste ting i verden. Selv må Borg og Connors ta skylda for min tennisinteresse, da jeg ikke selv spilte tennis. For meg var det langrenn og friidrett jeg drev med i unge år og senere styrkeløft. Men altså etter å ha fulgt tennis i hva som har blitt en god stund, er det fortsatt slik at jeg må klype meg litt i armen over at Norge endelig har noen som hevder seg. Håpet om Rønneberg og en strålende backhand døde jo ut og vi satt der med Hegna, som jo var god men "over the hill", så drømmen om den virkelig store scenen, altså finaler og store pokaler var fortsatt så fjern. Christian var jo på rett spor med bl.a. fjerderunde i AO, men mye skader gjorde nok at han ikke nådde helt dit og skader har tatt mange. Men den dyrekjøpte lærdommen som Christian fikk, den har ihvertfall kommet Casper tilgode, sterk satsing på fysisk forebygging og vett til å trekke seg tidlig nok ved begynnende potensielle alvorlige skader. Samt viktigheten av å ha et team rundt seg, noe som Viktor nok har savnet mye å ha. I en slik marginal idrett er det slike ting som virkelig teller.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: tor mai 25, 2023 3:29 pm Da er trekningen gjennomført. Førstnevnte link må etter erfaring tas med en klype salt de første timene nå, men kommer seg etterhvert som en troverdig kilde er min erfaring.

Men som ATP Tour oppsummerer, er Alcaraz og Djokovic i samme halvdel.
Potensiale kvartfinaler ift. seeding:
Alcaraz-Tsitsipas
Djokovic-Rublev
Ruud-Rune
Medvedev-Sinner

Etter et fort blikk på trekningen er den selvsagt topptung, men med Rune på nederste halvdel, er det litt balanse. Synd at Ruud fikk Rune i kvartfinale.
Djokovic har en meget lett trekning frem til kvartfinalen (med mindre det nye franske stjerneskuddet Arthur Fils plutselig overrasker han i 3. runde). Han skal også som regel ta Rublev, så jeg vil si han har den letteste trekningen av alle frem til semi og det vil overraske meg om vi ikke ser han der.
Alcaraz-Tsitsipas kan bli en godbit, i likhet med Ruud-Rune.

https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Fren ... 7s_singles
https://www.atptour.com/en/news/roland-garros-2023-draw
Se der var det laget tråd, ja!

Helt klart de på nedre halvdel som er vinnerne av trekninga om man ser på semi og også den øvre kvarten, som er den mest brutale. Ikke helt enig i at Djokovic har så enkel trekning i og med at den meget gode grusspilleren Davidovich Fokina er mulig motstander i 3R. Syns Medvedev har den aller beste trekninga, egentlig, ettersom Sinners forfatning er noe usikker og at Medvedev har et voldsomt mentalt overtak på ham. Riktignok er Coric en av de tøffeste man ka få i 4R. Ruud har ei trekning som kan vise seg å bli veldig tøff, ettersom en del av spillerne der er veldig gode på sitt beste, men samtidig er flere av dem svært ustabile. Tenker da f. eks på spillere som Bublik i 2R, Zandschulp i 3R og Struff i 4R. Hvis Ruud skulle gå til 4R, håper jeg faktisk at han får Tommy Paul i stedet, selv om han har den høyeste seedingen der. Rune må på sin side mest sannsynlig gjennom Baez i 2R og Fritz/Cerundolo i 4R, som på ingen måte er enkelt. Så vi får se om vi får en reprise på fjoråret. Slett ikke sikker på det.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Skraevadottir skrev: tor mai 25, 2023 3:45 pm Rune må på sin side mest sannsynlig gjennom Baez i 2R og Fritz/Cerundolo i 4R, som på ingen måte er enkelt. Så vi får se om vi får en reprise på fjoråret. Slett ikke sikker på det.
Hva som ihvertfall ikke vil overraske meg er "upsets" og også noen som virkelig overrasker. Jeg er uhyre spent på å se en eventuell finale mellom Casper og Fritz nå i Geneve. For jeg tror Fritz kan ta en liten Medvedev reprise fra Roma og gå mye lenger enn forventet i Paris. Jeg er også veldig spent på Alcaraz, har han klart å finne en ny formtopp nå? Hva som ikke vil forbause meg er om Djokovic har nok en gang klart å finne en knallform inn i en GS, spesielt nå som Mr. Grus har trukket seg, kommer ikke Novak å bli lett å ha med å gjøre, han øyner nå en omtrent uoppnålig legendestatus innen rekkevidde.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Vanskelig trekning for Alcaraz. Tror det blir tøft å nå finalen med den trekningen. Mange farlige mostandere i tidlige runder, og så har han Djokovic i semifinalen.

På den andre siden er det en bra trekning for Ruud. Selv med middelmådig form tror jeg han kan nå langt i RG.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Jeg bruker å høre på denne Youtube kanalen (med Gill gross) og hans analyser og spådommer. Ofte har han bra analyser, selv om jeg er endel uenig i konklusjonene hans. Som vanlig har han ingen tro på Casper, noe han aldri har hatt, men har jo hatt endel rett dette året da, selv om han nok en gang bommet på spådommene sine for Casper i Roma. I fjor bommet han stort sett alltid på Casper. Uansett artig å høre hans analyser. Jeg hadde uansett kun blitt nervøs for norsk suksess om han faktisk hadde hatt tro på Casper for en gangs skyld.


Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Karen kachanov vs Lestienne på ES1 og det er 3-6 1-6 6-2 2-1 foreløpig så Kachanaov går mot en 5 setter

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Tsitdipas vs Vesely 7-5 3-2 på ESN

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Flere spennende femsettere i dag, og det holdt jaggu meg på å bli det for Tsitsipas også. Vesely er en sånn spiller som ofte truer de beste, men som sjelden slår dem. Han er imidlertid bedre på raskere dekker, mulig bananskall for en seeda spiller der om han bevarer formen som han av en eller annen uforklarlig grunn har.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Godt å se Clara Tauson tilbake igjen. Fikk et lite gjennombrudd for tre år siden som 17-åring og så ut til å kunne bli det helt store, så har det vært en del trøbbel og skader. Kun et halvår eldre enn Holger Rune, så om hun holder seg noenlunde skadefri, så kan det komme mye bra fra Danmark framover, også på damesida.

Ellers har Camila Giorgi, som det har vært en del greier med ifm. koronapass, slått hjemmespilleren Alize Cornet. Om de sjåvinistiske franskmennene likte det, er nok nok heller tvilsomt, men Mr. Skraev kan i hvert fall sette pris på at den kanskje aller fremste baben på touren er med oss videre.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Eikeri/Hozumi, hadde ikke akkurat flaks med trekninga desverre. De møter førsteseed Krejcikova/Siniakova i første runde.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg er spent på Alcaraz' kamp i dag. Han sliter ofte når han spiller mot italienske spillere, og kvalifiserte spillere kan ofte være farlige. Han tapte tidlig i den siste turneringen han spilte. Blir ikke overrasket om han taper ett sett eller to i dag.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fikk ikke med meg det i går, men svært gledelig at Lucas Pouille er tilbake og attpåtil har vunnet sin åpningskamp i Paris. Måtte gå alle rundene i kvalifiseringa og fulgte opp med å slå Rodionov i strake sett i 1R. For de av dere som ikke husker Pouille så godt, så var han en av de store up-and-coming navnene fra tennisens "tapte generasjon" med spillere født '90-95 (kun en GS-vinner her og bare to andre som har vært i en finale hver - gjett hvem). Var jo veldig god i 2016, da han bl. a var i to GS-kvartfinaler og slo Nadal i US Open. Ble noen titler også i den perioden, så var han også i en noe overraskende GS-semi i Australian Open i 2019. Siden da har det vært skadeplager og operasjoner, og han har slitt med å komme tilbake igjen. Jeg trodde helt ærlig at han kom til å legge opp, selv om han bare er 29 år.

Får håpe at han kommer tilbake igjen på stabilt godt nivå, har jo egentlig et komplett spill og hadde i hvert fall en av de beste tohåndsbackhandene på touren. Husker blant annet den nevnte kampen mot Nadal godt, da han greide å nøytralisere spanjolens forehand og drilla backhand på backhand ned langs linja.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Benoit paire vs cameron norrie er altså 2-2 i sett 5-7 6-4 6-3 1-6 og nå 1-0

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

LittleSteven skrev: man mai 29, 2023 1:03 am
Takk for mange bra tips om sider som har mye interessant. Synes til tider Tennis Podcast blir for forutsigbart, selv om jeg liker den veldig godt.
Ja, han er veldig interessant å høre på. Han er veldig seriøs, analyserer spillet på en bra måte og kommer med mange videoer det faktisk er verdt å høre på og ganske ofte også.
https://www.youtube.com/@GillGross/videos

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mr.Meep skrev: man mai 29, 2023 2:03 pm Benoit paire vs cameron norrie er altså 2-2 i sett 5-7 6-4 6-3 1-6 og nå 1-0
Norrie tok det til slutt. Nok en spennende femsetter, begynner å bli mange av dem allerede. I en av de andre femsetterne i dag greide Shapovalov å slå Nakashima etter at sistnevnte tok både tredje og fjerde sett. Så har vi Schwartzman, som til slutt slo Zapata Miralles etter å ha ligget under 0-2. Ellers kan det nevnes at Fognini har slått FAA ganske enkelt, egentlig ikke så overraskende. Det var italienerens første seier over topp ti-motstand på fire år.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Stakkars Paire, prøver, prøver og prøver, men det vil seg liksom ikke. Ikke at jeg synes så veldig mye om han, men han gir seg jo ikke!

Spennende med Thiem nå altså! Liker sånne «fra 0-2 til 2-2 scenarioer. Bare Dominic tar det nå så!!

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 6:59 pm Stakkars Paire, prøver, prøver og prøver, men det vil seg liksom ikke. Ikke at jeg synes så veldig mye om han, men han gir seg jo ikke!

Spennende med Thiem nå altså! Liker sånne «fra 0-2 til 2-2 scenarioer. Bare Dominic tar det nå så!!
Damn..

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Kan jo ellers melde om at Fils er ute, Struff er ute, og Zandschulp er ute. Ingen av delene er særlig overraskende, da disse er spillere med høyt toppnivå og lavt bunnivå. Dessuten møtte Fils knallsterke Davidovich Fokina, som på en god dag kan være Djokovic' tøffeste motstander før han eventuelt (mest sannsynlig) møter Alcaraz i semi.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mannen med et av de kuleste navnene på touren, Thiago Seyboth Wild, har tatt første sett mot Medvedev på tiebreak. Spiller bra grustennis, samtidig som Medvedev sliter litt med de vindfulle forholdene. Mulig noen husker Seyboth Wild fra da han slo Casper Ruud i ATP250-finalen i Santiago for tre år siden. Bortsett fra det har det ikke vært mye å skrive hjem om for brasilianeren, som for øvrig har vært etterforska for vold mot ekskjæresten. Så vidt jeg kan se, er han ikke blitt dømt, men vi får se om Medvedev har gjort hjemmeleksa si og kan bruke dette som mulig motivasjon her i 2. sett.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Når får vi se Casper igjen? Og hvem er motstanderen?

BioDex

Legg inn av BioDex »

LeSorcier skrev: tir mai 30, 2023 3:45 pm Når får vi se Casper igjen? Og hvem er motstanderen?
Spillerne får som regel en fridag mellom kampene, så torsdag blir hans neste match. Motstander blir Bublik eller kval spiller Zeppieri. De spiller nå i 5. sett...

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Medvedev og Seyboth Wild straks klare for femte sett.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Skraevadottir skrev: tir mai 30, 2023 2:46 pm Mannen med et av de kuleste navnene på touren, Thiago Seyboth Wild, har tatt første sett mot Medvedev på tiebreak. Spiller bra grustennis, samtidig som Medvedev sliter litt med de vindfulle forholdene. Mulig noen husker Seyboth Wild fra da han slo Casper Ruud i ATP250-finalen i Santiago for tre år siden. Bortsett fra det har det ikke vært mye å skrive hjem om for brasilianeren, som for øvrig har vært etterforska for vold mot ekskjæresten. Så vidt jeg kan se, er han ikke blitt dømt, men vi får se om Medvedev har gjort hjemmeleksa si og kan bruke dette som mulig motivasjon her i 2. sett.
Wow, tar Medvedev til et femte sett nå. Husker forøvrig godt den finalen han slo Casper i, Casper hadde akkurat tatt sin første ATP 250 seier uka i forveien tror jeg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Il-pirata skrev: tir mai 30, 2023 5:09 pm
Skraevadottir skrev: tir mai 30, 2023 2:46 pm Mannen med et av de kuleste navnene på touren, Thiago Seyboth Wild, har tatt første sett mot Medvedev på tiebreak. Spiller bra grustennis, samtidig som Medvedev sliter litt med de vindfulle forholdene. Mulig noen husker Seyboth Wild fra da han slo Casper Ruud i ATP250-finalen i Santiago for tre år siden. Bortsett fra det har det ikke vært mye å skrive hjem om for brasilianeren, som for øvrig har vært etterforska for vold mot ekskjæresten. Så vidt jeg kan se, er han ikke blitt dømt, men vi får se om Medvedev har gjort hjemmeleksa si og kan bruke dette som mulig motivasjon her i 2. sett.
Wow, tar Medvedev til et femte sett nå. Husker forøvrig godt den finalen han slo Casper i, Casper hadde akkurat tatt sin første ATP 250 seier uka i forveien tror jeg.
Så bryter han. Kan han ta dette, da?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Hvor har Seyboth Wild vært siden han slo Casper i finalen for lenge siden? Morsomt comeback.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Medvedev i trøbbel nå. Seyboth Wild bryter til 3-2. Russeren sliter med å finne ut av det. Blir verken fugl eller fisk av slagene.

Bryter tilbake med en gang. Svakt game av Seyboth Wild.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Seyboth Wild bryter tilbake! Det poenget på 40-30 var magisk.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

45 forehandvinnere lar seg høre.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Ha tar det! Forehanden var virkelig enorm i dag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»