2023 Roland Garros

Svar
Skraevadottir

Re: 2023 Roland Garros

Legg inn av Skraevadottir »

Klassisk Djokovic å ta det settet. ADF hadde virkelig sjansen der. Bra nivå på denne matchen.

Mehell

Legg inn av Mehell »

dalagubbe skrev: fre jun 02, 2023 1:35 pm Rublev mener alvor asså, storspiller her nå, finalekandidat absolutt
Rublev doing Rublev-things.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Djokovic tar dette i tre sett. Fokina er en leken spiller, men jeg synes han mangler det store våpenet. Serven er jo også medioker. Hans variasjon irriterer Novak litt, men det holder ikke over tid. Hans nettspill er jo også tvilsomt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 4:55 pm Djokovic tar dette i tre sett. Fokina er en leken spiller, men jeg synes han mangler det store våpenet. Serven er jo også medioker. Hans variasjon irriterer Novak litt, men det holder ikke over tid. Hans nettspill er jo også tvilsomt.
Her syns jeg du bommer kraftig, for en gangs skyld. Foki har en av de absolutt beste tohåndsbackhandene på touren, og er også meget god til å skape vinkler med sin forehand. Så han har gode våpen, særlig på grus.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 5:10 pm
drazyc skrev: fre jun 02, 2023 4:55 pm Djokovic tar dette i tre sett. Fokina er en leken spiller, men jeg synes han mangler det store våpenet. Serven er jo også medioker. Hans variasjon irriterer Novak litt, men det holder ikke over tid. Hans nettspill er jo også tvilsomt.
Her syns jeg du bommer kraftig, for en gangs skyld. Foki har en av de absolutt beste tohåndsbackhandene på touren, og er også meget god til å skape vinkler med sin forehand. Så han har gode våpen, særlig på grus.
Et bra slag, men er det solid nok? Jeg synes også det slaget svinger for mye. Med våpen mener jeg et slag han jevnt og trutt kan slå vinnere med, også mot en fyr som Djokovic. Dessuten - på grusen er forehand alltid viktigst fordi det er med den du kan generere mest kraft. Hans forehand er rufsete, synes jeg. Hans fremste våpen i mine øyne er at han er veldig rask og antisiperer godt. Et stort balltalent.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Foki er meget svak mentalt (i motsetning til f.eks. Ruud) og har også svært dårlig fitness, han hadde tapt om det hadde blitt 5 sett. Her blir det derimot bare 3. Han er rett og slett en for svak spiller. Han slår ikke Djokovic, selv når Djokovic bare er på 50 % av nivået sitt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Moro at det ble en ny upset i dag, med Sonego som vant over Rublev. Han hadde definitivt publikum på sin side, men synes også generelt han var den bedre spilleren av de to og fortjente å vinne.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Semi for Djokovic er vel mer eller mindre sikret her. Hurkacz og Khachanov (antar at han tar ut Sonego) bør ikke by på problemer. De er begge klart bedre på raskere dekker enn dette.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 5:27 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 5:10 pm
drazyc skrev: fre jun 02, 2023 4:55 pm Djokovic tar dette i tre sett. Fokina er en leken spiller, men jeg synes han mangler det store våpenet. Serven er jo også medioker. Hans variasjon irriterer Novak litt, men det holder ikke over tid. Hans nettspill er jo også tvilsomt.
Her syns jeg du bommer kraftig, for en gangs skyld. Foki har en av de absolutt beste tohåndsbackhandene på touren, og er også meget god til å skape vinkler med sin forehand. Så han har gode våpen, særlig på grus.
Et bra slag, men er det solid nok? Jeg synes også det slaget svinger for mye. Med våpen mener jeg et slag han jevnt og trutt kan slå vinnere med, også mot en fyr som Djokovic. Dessuten - på grusen er forehand alltid viktigst fordi det er med den du kan generere mest kraft. Hans forehand er rufsete, synes jeg. Hans fremste våpen i mine øyne er at han er veldig rask og antisiperer godt. Et stort balltalent.
Backhanden er vanvittig bra. Den er normalt sett ganske stabil også, og han kan gjøre alt med den. Spille cross, ned langs linja, høyt med spin, flatt. Forehanden er, som du sier, mer rufsete, men som sagt er han god på vinkler, som man får mer igjen for på grus. Så er jeg enig i resten, for så vidt, men jeg vil si at hans største utfordring er at han stort sett i løpet av en kamp får perioder hvor han surrer mye, tar dårlige valg, og misser enkle baller.

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Det er noe Novak sliter med

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Ikke noe hadde vært mere kult om DF hadde sendt ut denne arrogante serberen

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mye fram og tilbake her nå. Kampen tar sin tid også, det er det ingen tvil om.

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Novak holder ikke ut dette hvisy det bli fremsetter, ser sliten ut

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

13-4 backhandvinnere Foki

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Han liker rett å slett ikke å jobbe for poengene

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

dalagubbe skrev: fre jun 02, 2023 5:52 pm Han liker rett å slett ikke å jobbe for poengene
Spilte rimelig bra på settballen i mot, da.

Dette er en ekstremt jevn kamp, veldig lite som skiller, kun Novaks mentalitet så langt.

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Der hadde Novak flaks

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Nå blir det nok heavy for DF, vil jeg tro, mentalt ødeleggende å tape to tb

UK1902

Legg inn av UK1902 »

Tviler litt på at ADF har fysikken til å vinne dette i 5 sett. De 5-setterne han vinner så er det ofte han tanker et sett i tredje eller fjerde for å "hvile" litt, men kan ikke gjøre det nå

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 5:36 pm [
Backhanden er vanvittig bra. Den er normalt sett ganske stabil også, og han kan gjøre alt med den. Spille cross, ned langs linja, høyt med spin, flatt. Forehanden er, som du sier, mer rufsete, men som sagt er han god på vinkler, som man får mer igjen for på grus. Så er jeg enig i resten, for så vidt, men jeg vil si at hans største utfordring er at han stort sett i løpet av en kamp får perioder hvor han surrer mye, tar dårlige valg, og misser enkle baller.
Jeg synes vi så veldig tydelig det jeg snakker om i tiebreaket. Det er flere ganger i tiebreaket han har mye tid med ball midt i banen. En Alcaraz ville i de situasjonene bare hamret løs på ballen. Han velger heller å slå en mediumpacet forehand med en del spinn og god margin. Og vegrer seg for å gå fremover i banen. Det gjør at Djokovic holder seg i poenget og presser Fokina bakover før Fokina til slutt gjør en backhandfeil. Veldig typisk for matchen.

Djokovic spiller ikke like godt som i forrige runde. Treffer ikke ballen like rent som mot Fucsovics. Men men, spiller jo ikke så stor rolle.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 6:12 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 5:36 pm [
Backhanden er vanvittig bra. Den er normalt sett ganske stabil også, og han kan gjøre alt med den. Spille cross, ned langs linja, høyt med spin, flatt. Forehanden er, som du sier, mer rufsete, men som sagt er han god på vinkler, som man får mer igjen for på grus. Så er jeg enig i resten, for så vidt, men jeg vil si at hans største utfordring er at han stort sett i løpet av en kamp får perioder hvor han surrer mye, tar dårlige valg, og misser enkle baller.
Jeg synes vi så veldig tydelig det jeg snakker om i tiebreaket. Det er flere ganger i tiebreaket han har mye tid med ball midt i banen. En Alcaraz ville i de situasjonene bare hamret løs på ballen. Han velger heller å slå en mediumpacet forehand med en del spinn og god margin. Og vegrer seg for å gå fremover i banen. Det gjør at Djokovic holder seg i poenget og presser Fokina bakover før Fokina til slutt gjør en backhandfeil. Veldig typisk for matchen.
Ja, det er et par dårlige valg som avgjør det settet, eventuelt kan man si at det er det at Djokovic ikke gjør de dårlige valgene som blir avgjørende. Fokina viser i hvert fall fram våpnene og spillet sitt på en god måte; dominerer mye av banespillet i det settet og har settball, så det er forsvinnende lite som skiller.

Ellers er jeg litt spent på fysikken til Novak. Ser ikke helt 100 % ut, syns jeg. Samtidig er det noe man har sett mange ganger før, så det er selvsagt litt uklart hva det betyr når man skal tolke fysiske tegn på han der.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da ser det ut til at lufta har gått litt ut av ADF, i hvert fall mentalt. Djokovic solid i åpninga på 2. sett.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Herre min hatt, snakk om å ha utur med linjene også. Ikke utypisk når det først butter litt, at da går alt galt også.

Edit: Så to linjetreff i samme poeng! :p

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 6:17 pm
drazyc skrev: fre jun 02, 2023 6:12 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 5:36 pm [
Backhanden er vanvittig bra. Den er normalt sett ganske stabil også, og han kan gjøre alt med den. Spille cross, ned langs linja, høyt med spin, flatt. Forehanden er, som du sier, mer rufsete, men som sagt er han god på vinkler, som man får mer igjen for på grus. Så er jeg enig i resten, for så vidt, men jeg vil si at hans største utfordring er at han stort sett i løpet av en kamp får perioder hvor han surrer mye, tar dårlige valg, og misser enkle baller.
Jeg synes vi så veldig tydelig det jeg snakker om i tiebreaket. Det er flere ganger i tiebreaket han har mye tid med ball midt i banen. En Alcaraz ville i de situasjonene bare hamret løs på ballen. Han velger heller å slå en mediumpacet forehand med en del spinn og god margin. Og vegrer seg for å gå fremover i banen. Det gjør at Djokovic holder seg i poenget og presser Fokina bakover før Fokina til slutt gjør en backhandfeil. Veldig typisk for matchen.
Ja, det er et par dårlige valg som avgjør det settet, eventuelt kan man si at det er det at Djokovic ikke gjør de dårlige valgene som blir avgjørende. Fokina viser i hvert fall fram våpnene og spillet sitt på en god måte; dominerer mye av banespillet i det settet og har settball, så det er forsvinnende lite som skiller.

Ellers er jeg litt spent på fysikken til Novak. Ser ikke helt 100 % ut, syns jeg. Samtidig er det noe man har sett mange ganger før, så det er selvsagt litt uklart hva det betyr når man skal tolke fysiske tegn på han der.
Det er ikke bare valgene som er problemet. Det er rett og slett at Fokina ikke helt har hva jeg vil kalle «bread and butter»-tennis. Han vinner ikke så mange poeng ved sakte men sikkert å utmanøvrere motstander med sine tunge slag. Tenk Wawrinka som en kontrast. Han må heller vinne dem på litt mer spektakulært vis, hamre inn en backhand fra en vanskelig posisjon, slå overraskende dropshots eller skape vinkel med forehand. Masse variasjon, men og det er jo kult å se på, men blir for vanskelig over tid mot Djokovic. Heller ikke backhanden er noe han i stor nok grad kan lene seg tilbake og vinne masse gratis med. Det er jo som nevnt forehanden som egner seg best til dette, da man av rent fysiske årsaker kan skape mest kraft fra den siden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 6:29 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 6:17 pm
drazyc skrev: fre jun 02, 2023 6:12 pm

Jeg synes vi så veldig tydelig det jeg snakker om i tiebreaket. Det er flere ganger i tiebreaket han har mye tid med ball midt i banen. En Alcaraz ville i de situasjonene bare hamret løs på ballen. Han velger heller å slå en mediumpacet forehand med en del spinn og god margin. Og vegrer seg for å gå fremover i banen. Det gjør at Djokovic holder seg i poenget og presser Fokina bakover før Fokina til slutt gjør en backhandfeil. Veldig typisk for matchen.
Ja, det er et par dårlige valg som avgjør det settet, eventuelt kan man si at det er det at Djokovic ikke gjør de dårlige valgene som blir avgjørende. Fokina viser i hvert fall fram våpnene og spillet sitt på en god måte; dominerer mye av banespillet i det settet og har settball, så det er forsvinnende lite som skiller.

Ellers er jeg litt spent på fysikken til Novak. Ser ikke helt 100 % ut, syns jeg. Samtidig er det noe man har sett mange ganger før, så det er selvsagt litt uklart hva det betyr når man skal tolke fysiske tegn på han der.
Det er ikke bare valgene som er problemet. Det er rett og slett at Fokina ikke helt har hva jeg vil kalle «bread and butter»-tennis. Han vinner ikke så mange poeng ved sakte men sikkert å utmanøvrere motstander med sine tunge slag. Tenk Wawrinka som en kontrast. Han må heller vinne dem på litt mer spektakulært vis, hamre inn en backhand fra en vanskelig posisjon, slå overraskende dropshots eller skape vinkel med forehand. Masse variasjon, men og det er jo kult å se på, men blir for vanskelig over tid mot Djokovic. Heller ikke backhanden er noe han i stor nok grad kan lene seg tilbake og vinne masse gratis med. Det er jo som nevnt forehanden som egner seg best til dette, da man av rent fysiske årsaker kan skape mest kraft fra den siden.
Jeg skjønner hva du mener, men er ikke helt enig. 34-24 i vinnere fra Davidovich Fokina så langt i dag, og over dobbelt så mange vinnere som Djokovic fra backhand. Men det er klart, hvis man skal sammenligne alle med Wawrinka eller Federer, som alltid slår (eller har slått) noe helt voldsomt med vinnere, så blekner jo de fleste i forhold. Så jeg vet ikke helt hva mer man kan be om, syns mange av de feilene han gjør kommer som et produkt av at han er inne i sånne negative streaker eller i avgjørende øyeblikk hvor han slurver litt med fotarbeidet eller ikke virker helt fokusert. Er imidlertid helt enig i det du skriver om at når han står høyt i banen og har muligheten til å vinne poenget direkte, så er han litt for passiv.

Men Fokina er jevnt over ikke en spiller som har falt gjennom pga. at han ikke har spillet, men at han ikke har hodet. Går mye rundt og irriterer seg over småting, og så er han heller ikke blant de aller best trente, som noen har vært inne på her. Men hva av det som er mentalt og fysisk er vanskelig å si.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ofner har slått Fognini i fem. Det tipper jeg at Tsitsipas er glad for.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 6:38 pm Jeg skjønner hva du mener, men er ikke helt enig. 34-24 i vinnere fra Davidovich Fokina så langt i dag, og over dobbelt så mange vinnere som Djokovic fra backhand. Men det er klart, hvis man skal sammenligne alle med Wawrinka eller Federer, som alltid slår (eller har slått) noe helt voldsomt med vinnere, så blekner jo de fleste i forhold. Så jeg vet ikke helt hva mer man kan be om, syns mange av de feilene han gjør kommer som et produkt av at han er inne i sånne negative streaker eller i avgjørende øyeblikk hvor han slurver litt med fotarbeidet eller ikke virker helt fokusert. Er imidlertid helt enig i det du skriver om at når han står høyt i banen og har muligheten til å vinne poenget direkte, så er han litt for passiv.
Det er mange av spillerne i toppen som er mye bedre på dette enn Fokina. Noen eksempler: Rublev, Fritz, Sinner, Tsitsipas. De har alle sammen tunge våpen som de liker å styre med. For så vidt vil jeg putte Casper også i den kategorien når han er på sitt beste. Vinne (mange av) poengene enklere. Spille med mer margin. Dette er to av de mest avgjørende nøklene til å bli toppspiller. Jeg snakker ikke om antall vinnere, det er ikke det interessante her. Fokina har ikke helt dette i sitt spill, synes jeg. Han har mye annet, for all del. Men det er litt basics som mangler. Det er ikke bare det mentale som gjør at han ikke går for slagene sine i slike situasjoner.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: fre jun 02, 2023 7:01 pm Nå er det vel tidenes bombe om Nole ikke kommer til semien.
Så godt som bankers. Langt mindre sikker på at Alcaraz står på andre siden. Synes han har sett litt ustødig ut så langt. Spent på kampen i kveld.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 6:53 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 6:38 pm Jeg skjønner hva du mener, men er ikke helt enig. 34-24 i vinnere fra Davidovich Fokina så langt i dag, og over dobbelt så mange vinnere som Djokovic fra backhand. Men det er klart, hvis man skal sammenligne alle med Wawrinka eller Federer, som alltid slår (eller har slått) noe helt voldsomt med vinnere, så blekner jo de fleste i forhold. Så jeg vet ikke helt hva mer man kan be om, syns mange av de feilene han gjør kommer som et produkt av at han er inne i sånne negative streaker eller i avgjørende øyeblikk hvor han slurver litt med fotarbeidet eller ikke virker helt fokusert. Er imidlertid helt enig i det du skriver om at når han står høyt i banen og har muligheten til å vinne poenget direkte, så er han litt for passiv.
Det er mange av spillerne i toppen som er mye bedre på dette enn Fokina. Noen eksempler: Rublev, Fritz, Sinner, Tsitsipas. De har alle sammen tunge våpen som de liker å styre med. For så vidt vil jeg putte Casper også i den kategorien når han er på sitt beste. Vinne (mange av) poengene enklere. Spille med mer margin. Dette er to av de mest avgjørende nøklene til å bli toppspiller. Jeg snakker ikke om antall vinnere, det er ikke det interessante her. Fokina har ikke helt dette i sitt spill, synes jeg. Han har mye annet, for all del. Men det er litt basics som mangler. Det er ikke bare det mentale som gjør at han ikke går for slagene sine i slike situasjoner.
Jeg tror ikke vi blir helt enige i dette. Det du nevner, er spillere som først og fremst kjører på og styrer med sin forehand (selv om særlig Sinner er litt jevnere fra begge vingene) men som er en del svakere hvis de blir kjørt mot sin backhand og hvis det blir flere av de duellene. Årsaken til at disse spillerne jevnt over har mer suksess er rett og slett at de er bedre spillere eller har fått mer ut av potensialet sitt så langt, og ikke minst får alle disse mange flere gratispoeng fra serve. Så skal man heller ikke glemme at alle er eldre, med unntak av Sinner. Fokina vinner mange poeng enkelt nok, han, men det er selvsagt ikke like enkelt å gjøre dette mot Djoko uten å spille mye huet under armen eller ha dagen. Men jeg vil minne deg om at Fokina slo Djokovic i Monte-Carlo og gikk til finalen der i fjor, og da var det bare en Tsitsipas i sin aller beste form som kunne stoppe ham.

Det jeg tenker at Fokina må jobbe med for å bli en stabil toppspiller er først og fremst:

- Servebevegelse
- Fotarbeid
- Approach og nettspill

Så kommer det fysiske og det mentale i tillegg, men dette er noe som gjerne kommer også når man opplever mer suksess og blir vant til å vinne.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 7:04 pm
LittleSteven skrev: fre jun 02, 2023 7:01 pm Nå er det vel tidenes bombe om Nole ikke kommer til semien.
Så godt som bankers. Langt mindre sikker på at Alcaraz står på andre siden. Synes han har sett litt ustødig ut så langt. Spent på kampen i kveld.
Den neste kampen er nærmest walkover for Djokovic, ja. To spillere som ikke skal kunne true ham, Varillas aldri og Hurkacz ikke på grus og i sin nåværende form, og de har i tillegg spilt to femsettere hver. Khachanov/Sonego kan nok bli litt jevnere, men jeg ser ikke for meg noe annet enn tre eller fire sett og grei seier til slutt for Djokovic.

Alcaraz har en forferdelig trekning. Shapo blir vel gjerne litt for ustabil, men Musetti kommer til å bli fryktelig å møte om han bevarer formen og spiller som han gjør nå - og så venter Tsitsipas, som har spilt meget bra så langt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»