2023 Roland Garros

Svar
Genial

Re: 2023 Roland Garros

Legg inn av Genial »

Dårlig nivå på kvinnefinalen. Swiatek burde avgjort forlengst, men sliter i andre settet.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Investor skrev: lør jun 10, 2023 4:33 pm Kvinnefinalen: Muchova-Swiatek.
Ikke mye eye candy der.
Var annerledes når denne dama var i aksjon :)
Bilde
Du er glad i damer på 190 cm, med andre ord?

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

LeSorcier skrev: lør jun 10, 2023 4:59 pm
Investor skrev: lør jun 10, 2023 4:33 pm Kvinnefinalen: Muchova-Swiatek.
Ikke mye eye candy der.
Var annerledes når denne dama var i aksjon :)
Bilde
Du er glad i damer på 190 cm, med andre ord?
Er ikke de fleste det da??

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Investor skrev: lør jun 10, 2023 4:33 pm Kvinnefinalen: Muchova-Swiatek.
Ikke mye eye candy der.
Var annerledes når denne dama var i aksjon :)
Bilde
Muchova er da litt søt?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Yes, blir avgjørende sett! Litt variabel kvalitet i denne kampen, men et par utrolige ballvekslinger på slutten. Imponert over Muchova her.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: lør jun 10, 2023 4:53 pm Det litt sprøe med Nico er at han har størsteparten av poengene sine samlet i mai! Er dette hans nivå nå? Eller har det vært en formtopp? Fortsetter han i samme duren så blir han nr 1 junior. På tirsdag spiller han en j300 i Tyskland, da får vi se litt mer om formen vedvarer.
Nico spilte mest tennis europe i fjor, som jo ble kronet med junior masters seier og han kopierte jo både Nadal og Zverev i den bragden. Men der er det ikke samme rankingpoeng som ITF world junior.

Så til å begynne med måtte han jo spille kvalifiseringer til mindre turneringer også. Men etter at han kom med i GS-programmet og fikk med egen trener, så løsnet det jo virkelig. Så ja dette fra Mai er nok nivået hans nå, ihvertfall på grus. Men skal bli spennende å se han i Wimbledon og han har jo en bra serv og backhand, så det kan passe på gress også dette her, han har jo vunnet carpet turneringer som også er superraskt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Muchova tok faktisk ti poeng på rad her nå. Sjeldent man ser Swiatek så ute av det, men det er også pga. tsjekkerinnens meget gode spill. Dryla inn et par ess på rad også.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

Jada, Muchova bryter... herlig

Genial

Legg inn av Genial »

Muchova ble kjøpt så høyt som 200 i odds i midten av andre setttet hos Betfair.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Genial skrev: lør jun 10, 2023 5:43 pm Muchova ble kjøpt så høyt som 200 i odds i midten av andre setttet hos Betfair.
Wow, tenk om det skulle gå inn. Da er man greit fornøyd.

UK1902

Legg inn av UK1902 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 5:38 pm Hva er status i henne karriere?
Hadde vel noen skader og ble operert nylig

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 5:38 pm
Skraevadottir skrev: lør jun 10, 2023 5:21 pm Muchova tok faktisk ti poeng på rad her nå. Sjeldent man ser Swiatek så ute av det, men det er også pga. tsjekkerinnens meget gode spill. Dryla inn et par ess på rad også.
Har hatt på kampen i bakgrunnen, synes det har vært en underholdende kamp til tross for varierende nivå.

Synes alltid Swiatek har vært søt, veldig "girl next door". Ref. diskusjon ovenfor.

Edit: men jeg savner Emma, nydeligste tennisspilleren i dag. Hva er status i henne karriere? Bare fullt fokus på alt annet, slik som med Sharapova? 1 GS i ung alder som skjønnhet og så mister man fokus.
Utvilsomt ei pen jente, men det har nok blitt for mye annet. Bytta trenere som (tennis-)sokker også. Dessuten var det jo en parodi at hun vant; holdt det nivået i halvannen turnering i hele sitt liv. Jeg tviler på at hun kommer tilbake med det første, men kanskje om noen år.

Syns ikke sammenligningen med Sharapova er så god. Sharapova vant sluttspillet og endte som nummer fire det året hun slo gjennom, og deretter radet hun opp stabilt gode resultater hele veien. Ved årsslutt var hun nr. 4-4-2-5-9 de fem første sesongene fra gjennombruddet og vant tre GS-titler og seks Tier I-titler. Til slutt ble det jo enda mer enn dette, så en av de beste spillerne i vårt årtusen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da skal Muchova serve for å holde seg i matchen.

R66

Legg inn av R66 »

Woow doble på matchball

Grattis Iga fans

UK1902

Legg inn av UK1902 »

Synes det var litt synd at Muchova ikke vant. Mye mer interessant spillertype enn Swiatek etter min mening. Bra for kvinnetennis om Muchova etablerer seg stabilt i toppen

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Bare å gratulere Swiatek med nok en tittel på Roland Garros. Begynner å bli en av de store der nå allerede. Har jo et spill som er helt perfekt for grusen og kan ta flere titler, men vi ser jo at det er andre som ypper seg litt mer mot henne nå. Blir skikkelig tight om #1-rankingen mellom henne og Sabalenka framover. Kanskje vi ikke skal regne bort Rybakina heller.

Muchova gjør en fantastisk turnering og er en ny publikumsyndling. Spiller herlig tennis. Håper hun kan gjøre det bra på Wimbledon også, og det er jo slett ikke utenkelig med tanke på kvalitetene.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Er Gauff helt ute av topp 10?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 6:08 pm
Skraevadottir skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm Bare å gratulere Swiatek med nok en tittel på Roland Garros. Begynner å bli en av de store der nå allerede. Har jo et spill som er helt perfekt for grusen og kan ta flere titler, men vi ser jo at det er andre som ypper seg litt mer mot henne nå. Blir skikkelig tight om #1-rankingen mellom henne og Sabalenka framover. Kanskje vi ikke skal regne bort Rybakina heller.

Muchova gjør en fantastisk turnering og er en ny publikumsyndling. Spiller herlig tennis. Håper hun kan gjøre det bra på Wimbledon også, og det er jo slett ikke utenkelig med tanke på kvalitetene.
Ja, hun er faktisk på delt 4. plass over flest RG-titler i åpne æraen, men lang vei opp til Evert sine 7 (som er rekord også før Open Era).

Er hun litt som Alcaraz på de forskjellige underlagene? Altså best på grus, ok+ på HC, og rimelig dårlig på gress?
Ja, det stemmer godt, selv om jeg ville sagt at Swiatek er enda nærmere å være grusspesialist. De er jo ikke så like i spillestilen borts. fra at begge spiller veldig tungt fra grunnlinja. Begge er også raske på defensiven og sterke i hodet. Men jeg syns ikke Swiatek har den samme variasjonen som Alcaraz selv om hun ikke på noen måte er en endimensjonal spiller. Tror begge kan gjøre det bra på Wimbledon etter hvert, kanskje allerede i år, men jeg ville ikke holdt noen av dem som favoritter, nei.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Evert blir hyllet nå. Apropos.

startelver

Legg inn av startelver »

Håper ikke Djoko tar en Nadal på Casper med utklassing.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Ajde Nole

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Novak gjør ikke mer enn han må, Ruud har falt veldig i nivå fra første sett. Dette blir 3 strake, dessverre.

Genial

Legg inn av Genial »

Noen som vil spekulere i hvor mange GS-titler Djokovic vil ende på? For et år siden ville jeg nok svart ikke så mange flere, men holder han seg skadefri og motivert så ser jeg ikke bort i fra at han kan nærme seg 30. På det nivået han er nå så virker det som det kun er Alcaraz som kan utfordre han i BO5-matcher. Han er grei favoritt i både Wimbledon og US Open i år, så får man se til neste år.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Novak har gode muligheter til å ta alle fire i år. Storfavoritt i Wimbledon, så vil US Open bli den største utfordringen, som i 2021. Og OL neste år må jo være en kjempemotivasjon til å holde koken ut 2024 også. Jeg tror han lander et sted mellom 25 og 30. Tar en sjanse på 28!

storpeder

Legg inn av storpeder »

Genial skrev: søn jun 11, 2023 6:42 pm Noen som vil spekulere i hvor mange GS-titler Djokovic vil ende på? For et år siden ville jeg nok svart ikke så mange flere, men holder han seg skadefri og motivert så ser jeg ikke bort i fra at han kan nærme seg 30. På det nivået han er nå så virker det som det kun er Alcaraz som kan utfordre han i BO5-matcher. Han er grei favoritt i både Wimbledon og US Open i år, så får man se til neste år.
Han kan jo klare å holde et høyt nivå til han er 40, så får vi se. Samtidig kan det plutselig være slutt. Å ha vunnet 11 av de 17 siste GS han har deltatt i er uansett temmelig syke saker, enda sykere alderen tatt i betraktning.

spårt

Legg inn av spårt »

Djokovic har vunnet like mange Grand Slams (11) i perioden 2018-2023 etter fylte 30, som i perioden 2011-2016. I og med at han har mistet en god del gode muligheter pga. corona-avlysning, linjedommeruhell, og vaksinenekt, har han vært betydelig mer dominant etter returen fra albueskaden.

Sånn angående spekulasjoner om hvor mange flere Grand Slams Djokovic kan vinne før han gir seg, vil jeg nevne at han vil være yngre i Australian Open 2025 enn hva Federer var når han nesten vant Wimbledon 2019. Med det som utgangspunkt har han altså 7 gjenværende turneringer i brukbar alder, og man skal ikke se bort ifra at han kan vinne også etter dette. Tipper han ender opp på 26.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: søn jun 11, 2023 8:51 pm Jadda, deilig at han slo vestkant-gutten og Nadal-fanboyen! #HitMenIkkeLenger

Ingen tvil om at Nole nå er GOAT. Flest GS (på herresiden) og eneste med minst 3 seire i hver GS.
Dog tror jeg Nadal vinner 2024 RG.
Det som gjenstår nå er:
1. Grand Slam - Beste mulighet i år, men tror han failer igjen i US Open
2. OL-gullet - Tror han failer neste år
3. 25+ GS - Det tror jeg han klarer lett
4. Utlikne/gå forbi Federer i Wimbledon - Tror jeg han klarer
5. Vinne alle Masters 3 ganger - Kanskje, men tviler
6. Få flest ATP Finals-titler - Tror han klarer det
7. ATP Rankings - Tror han klarer 400+ uker og én til YEN1
Wow, du er jammen blitt en stor Djokovic-fan når du faktisk ikke heier på en nordmann i en GS-finale! Jeg tror faktisk at jeg hadde heiet på Casper selv mot Federer i sin tid. Jeg gjorde det da de møttes i Paris i 2019 i alle fall.

Hva angår de ulike rekordene, holder jeg Novaks Grand Slam-mulighet som 50-50. Holder det som 80-90% sikkert at han vinner Wimbledon, 70% sikkert at han vinner US Open. Det blir litt over 50% samlet. :)

Jeg tror faktisk at OL neste år i Paris er en enorm og viktig motivator for Djokovic. Han kunne fort blitt litt mett i år, særlig om Nadal faktisk legger opp, men OL neste år, som han mangler å vinne, vil garantert holde han topp motivert også ut 2024. I best av 3 sett er likevel marginene mindre, og grus er tross alt ikke hans favorittunderlag. Jeg tror det også her er rundt 50% sjanse for gull - man må også ta i betraktning at han da er blitt ett år eldre.

25+ GS holder jeg som nokså sannsynlig. Han vil nok stå med 24 eller 25 ved årsslutt. At han da ikke skal vinne noe i 2024, virker usannsynlig nå. Men - alderen tar Djokovic også til slutt. Husk at han neste år er 37, det tilsvarer Federers 2018. Bortsett fra tittelen i Melbourne var det et ganske skralt år for Federer. Men så fikk han jo en opptur igjen i 2019.

Han trenger vel å vinne Monte Carlo en gang til og Cincy en gang til for å klare alle Masters 3 ganger. Absolutt mulig, men jeg tviler på at han prioriterer dette. I det hele tatt har hans formutvikling i Masters vært gradvis fallende, og jeg tror den utviklingen vil fortsette.

Jeg tror han vil klare å vinne en ATP-finale til. Der bør han være motivert for å stå alene som rekordholder.

En ting du ikke nevner, er jo antall titler totalt. Han er 9 bak Federer, 15 bak Connors. Å passere Federer bør være mulig, men Connors blir kanskje tøft. Hans snitt har vært på rundt 4-5 titler i året de siste årene, så da må han klare det i minst 3 år til. Blir tøft.

drazyc

Legg inn av drazyc »

drazyc skrev: man jan 30, 2023 9:40 am Stillingen er nå 12-1 i GS-finaler mellom spillere født på 80-tallet og 90-tallet. Ganske crazy statistikk, særlig tatt i betraktning at omtrent alle disse finalene består av en spiller i 30-årene mot en spiller i 20-årene. Eneste seier for 90-generasjonen er Medvedevs seier mot Djokovic i US Open 2021. Thiem vant over Zverev i finalen i US Open 2020, og noe sier meg at det aldri ville skjedd om han nok en gang måtte møte Djokovic eller Nadal. Det var jo en finale i nerver og choking.

Merkelig å høre Tsitsipas sine uttalelser i etterkant. Han virker knapt skuffet. Det virker som om han hadde cirka null tro på seier rett og slett. 90-tallsgjengen er virkelig en tapt generasjon.
Etter French Open er stillingen 13-1 i GS-finaler mellom spillere født på 80-tallet og 90-tallet. Blant spillerne født på 2000-tallet, er det bare Alcaraz som har nådd finale, og han slapp å møte en spiller fra 80-tallet.

Det skal også sies at Djokovic nå har vunnet hele 11 av sine 23 GS-titler etter fylte 30 år. Det er 48% av titlene. Kan øke det til 50% om han vinner Wimbledon! Det er jo helt uhørt. I moderne tid har Nadal vunnet 36% av sine titler etter fylte 30 (også veldig høyt!), Agassi 25%, Federer 20%, Sampras 7%. Det er helt unikt i tennishistorien å vinne så mye i så høy alder.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»