Softis-debatten

Svar
Kul_Djevel

Softis-debatten

Legg inn av Kul_Djevel »

Av alle tåpelige diskusjoner siste uka i norske media, så er det den de har om softisen. Den lille softisen er for stor osv. Barna greier ikke spise den opp og matsvinn her og der.

Dere har sikkert fått det med dere. Det hele startet med en såkalt "influencer" som hadde kjøpt softis til lille krypet sitt og snørrungen hadde selvsagt ikke greid å spise den opp. Da så hun alle mulige slags problemer og måtte ut å influence litt om det da.

Men han her karen tar kaka: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/69 ... ardner-til

Ja, Hans Petter Sjøli mener myndighetene må på banen! Noe så idiotisk å skrive.

Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Her bør regjeringen definitivt sette ned en egen kommisjon for å finne ut hvor mye is-selgerne skal ha lov til å putte i begeret.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kan bille meg inn at folk fra møblerte hjem ordner dette ved å

A/ Unngå softis i det hele tatt

B/ De voksne spiser det barna ikke vil ha,
unngår matsvinn.

Nevnte såvidt annet sted at 'storspiser'n' også kan kjøpe flere.

Hvordan klarer man resten av livet når man sliter med å navigere rundt softisen?

OG: Det er jo et under at de tilsynelatende har et løpende tilbud av softis.
Det er jo et eget kulturfenomen at softismaskinen er ute av drift:
https://mcbroken.com/

(Kan ikke dette løses ved å ha flere maskiner.... så kommer serviceavdelingen og tar med den defekte til service/verkstrd og setter igjen en som er fikset?)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Pernille skrev: tor mai 25, 2023 4:42 pm Her bør regjeringen definitivt sette ned en egen kommisjon for å finne ut hvor mye is-selgerne skal ha lov til å putte i begeret.

Wesensteen kunne gjort sketsjen
'statsregulert mal for itapping av softisbeger'.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Erna må gå!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Er det ikke en form for EU-standard på dette..?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Forslag: man kan tilby liten, medium, stor eller ekstra stor softis.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er ikke hele softisens sjel at det skal være dekadent - det skal være mye, det skal være overflod og utskeielse! Som man nyter noen ganger når man en sommerdag får lyst på noe ekstra-ekstra godt.

Ikke for det - mange år siden jeg spiste softis, men jeg la ikke merke til at det var så store porsjoner før, i hvert fall. Husker det fortsatt fra gymnasdagene, på en kafe der vi borteboere en gang eller tre i uka spiste middag. Enkelte ganger kunne vi unne oss softis til dessert. Det kom i en metallskål sammen med litt hermetisk frukt. Det var to damer som serverte der, en streng og tynn dame i 60-åra og en rund og bild dame omtrent på samme alder - da gjaldt det å unngå å bestille hos den første, for da fikk man en liten klatt - den blide og runde kjørte oppi sikkert tre ganger så mye softis som den første - til samme pris.

Jeg heier på den siste. Og at softis - det skal man ikke spare på!

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Henningsen skrev: tor mai 25, 2023 4:53 pm Er det ikke en form for EU-standard på dette..?
Aner ikke, men det kommer vel nå hvis noen av såpehodene der har fått med seg diskusjonen her til lands. De blander seg jo inn i det rareste. De har jo en standard for hvor mye kanel som kan være på kanelbollene.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

JauKaninen skrev: tor mai 25, 2023 4:54 pm Forslag: man kan tilby liten, medium, stor eller ekstra stor softis.
Ja, softis go large vil jo klinge bra på en ismeny :D

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Og oppe i det hele så står vi i fare for å miste selve kinderegget!

https://www.dagbladet.no/nyheter/kinder ... t/79366792

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:57 pm
Ja, softis go large vil jo klinge bra på en ismeny :D
Hvis man synes stor er for stor så kan man tross alt da skylde på seg selv som ikke bestilte liten.. Problem solved?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

JauKaninen skrev: tor mai 25, 2023 5:01 pm
Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:57 pm
Ja, softis go large vil jo klinge bra på en ismeny :D
Hvis man synes stor er for stor så kan man tross alt da skylde på seg selv som ikke bestilte liten.. Problem solved?
Men denne debatten kom igang fordi denne "influenceren" mente den LILLE softisen var altfor STOR og ungen hennes hadde ikke klart å spise den opp :D

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 5:03 pm
Men denne debatten kom igang fordi denne "influenceren" mente den LILLE softisen var altfor STOR og ungen hennes hadde ikke klart å spise den opp :D
Du snakker om I-lands problem..

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 5:03 pm

Men denne debatten kom igang fordi denne "influenceren" mente den LILLE softisen var altfor STOR og ungen hennes hadde ikke klart å spise den opp :D
Hun burde hatt en større unge.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

lsklars skrev: tor mai 25, 2023 4:50 pmErna må gå!
Gå?
Hva med kjøre til Lier og ta for seg softisen?
Kunne vært gøy å treffe Erna der over en softis!
(Eller to, er de så store da?)

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 5:00 pm Og oppe i det hele så står vi i fare for å miste selve kinderegget!

https://www.dagbladet.no/nyheter/kinder ... t/79366792
Godt at vi har voksne partier som løser det kritiske i første omgang. Strøm, psykisk helse, sykehus med fantasilioner i underskudd, rusreform, veier som råtner, underbemanning i skoler sykehus og sykehjem er er saga blott.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Cannabis Connoisseur skrev: tor mai 25, 2023 5:16 pm 4-åringer klarer sjelden spise en hel soft-is, samme hvor den kjøpes, sånn har det vært siden soft-isen ble oppfunnet. Dette løser man enkelt med å dele is med den lille drittungen. Men klart, det gir ikke like mye oppmerksomhet i sosiale medier.
Det slo meg også! Ikke at jeg har detaljert hukommelse fra da jeg var mindre- men tror ikke jeg smakte softis før jeg var 6-7 år gammel!

Det er jo en ganske så tung og mektig is, så ikke så ofte jeg orker en sånn en etter å ha spist en form for middag i forveien.


Så det burde knapt være noen form for sensasjon at en 5-årig "dritunge" ikke orker mer enn en brøkdel av en sånn type is! "Kjedelig" som den også blir idet det altfor tynne laget med sjokoladestrøssel er slikket i seg.

Og det skal i alle fall ikke være denne "saken" som setter noen form for presedens på hvor store porsjonene med softis bør være fremover!

Som en annen skriver blir det litt Wesensteen over dette. Ikke så lenge før Supperådet faktisk ser dagens lys? :lol:

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jepp, nå fikk jeg opp denne softisvideoen på InstaTokBook.

Latterlig opplegg.
Spoiler: Den så ikke stor ut i det hele tatt.

Og som sagt: Små barn spiser vanligvis en brøkdel av hva svære arbeidsfolk gjør.
Enten: Si tydelig fra førdt at man trenger barn en smaksprøve til barnet. Eller så kannden voksne spise resten.

Snakk om å produsere seg problemer.

Blir årets kjentr destinasjon dette her!

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:34 pm
Ja, Hans Petter Sjøli mener myndighetene må på banen! Noe så idiotisk å skrive.

Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.
Jeg tror kommentaren hans var ironisk ment.

Forøvrig mener jeg at softis bør være så stor som mulig. :D

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1718

Legg inn av JauKaninen »

Hvorfor må folk ta alle mulige "problem" til media? Det skjønner jeg ikke. Dette hører i beste fall til kjærringprat rundt kaffebordet..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mestergrillen i Molde på 90-tallet. Stor soft-is til 25,-

Den fylte et colabeger på 0,33 liter og med en stor topp oppå. Det var the shit.

Jeg er en av de som ikke blir kvalm av mye soft-is, så for meg kan den ikke bli stor nok.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Husker vi skulle arrangere en konferanse i den forrige jobben min og vi disktuerte hvilke hoteller vi skulle arrangere på og et av argumentene fra gruppen var å ta et hotell vi hadde vært på for noen år siden fordi de hadde softis-maskin i gangen utenfor møtelokalene . Det var stort sett konstant kø foran den i pausen under den samlingen som naturligvis ble på dette hotellet.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Stooor softis med jordbærstrø. Nammenamme nam...

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Luna_mendax skrev: tir mai 30, 2023 12:26 am
Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:34 pm
Ja, Hans Petter Sjøli mener myndighetene må på banen! Noe så idiotisk å skrive.

Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.
Jeg tror kommentaren hans var ironisk ment.

Forøvrig mener jeg at softis bør være så stor som mulig. :D
Da er han dårlig på ironi skriftlig, fordi dette virket seriøst ment.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Luna_mendax skrev: tir mai 30, 2023 12:26 am Forøvrig mener jeg at softis bør være så stor som mulig. :D
Enig. Små, kjipe softis-porsjoner er et hån mot gode sommerminner.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kul_Djevel skrev: tir mai 30, 2023 11:00 am
Luna_mendax skrev: tir mai 30, 2023 12:26 am
Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:34 pm
Ja, Hans Petter Sjøli mener myndighetene må på banen! Noe så idiotisk å skrive.

Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.
Jeg tror kommentaren hans var ironisk ment.

Forøvrig mener jeg at softis bør være så stor som mulig. :D
Da er han dårlig på ironi skriftlig, fordi dette virket seriøst ment.
Jeg tok det også seriøst.

Utrolig at han og influenseren ikke ser den enkle løsningen på problemet her.

At foreldre tar ansvar for sine barn og ikke bestiller soft-is til dem hvis de synes isen er for stor. Dette er de samme forelderene som mener det er skolen som skal oppdra barna deres.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir mai 30, 2023 11:17 am, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Maxus5 skrev: tir mai 30, 2023 9:27 am Husker vi skulle arrangere en konferanse i den forrige jobben min og vi disktuerte hvilke hoteller vi skulle arrangere på og et av argumentene fra gruppen var å ta et hotell vi hadde vært på for noen år siden fordi de hadde softis-maskin i gangen utenfor møtelokalene . Det var stort sett konstant kø foran den i pausen under den samlingen som naturligvis ble på dette hotellet.
Det var nok et Choice Quality hotell. De hadde soft-is og popcornmaskiner. Jeg forsynte meg skamløst av førstnevnte.
Sist redigert av PapaSmurf den tir mai 30, 2023 11:16 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

PapaSmurf skrev: tir mai 30, 2023 11:14 am
Maxus5 skrev: tir mai 30, 2023 9:27 am Husker vi skulle arrangere en konferanse i den forrige jobben min og vi disktuerte hvilke hoteller vi skulle arrangere på og et av argumentene fra gruppen var å ta et hotell vi hadde vært på for noen år siden fordi de hadde softis-maskin i gangen utenfor møtelokalene . Det var stort sett konstant kø foran den i pausen under den samlingen som naturligvis ble på dette hotellet.
Det var nok et Choice hotell. De hadde soft-is og popcornmaskiner. Jeg forsynte meg skamløst av førstnevnte.
Det medfører nok riktighet. Popcornet var også meget populært :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kan det være så vanskelig å servere barneposjon, a???
Dersom noen kunder ønsker det, mener jeg???

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»