Kransekakevits-debatten

Svar
Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Re: Kransekakevits-debatten

Legg inn av Maxus5 »


Joda det er lett definert . Rasisme er alle gjerninger, meninger, utsagn og konsekvenser av disse, i fortid, nåtid og fremtid utført av hvite mennesker mot ikke-hvite mennesker og hvite mennesker med en beskyttet minoritetstittel, som ikke er til optimal eller ønsket fordel for disse gruppene.

Dette er en "definisjon" du har funnet på selv.
Etter veldig mange år som interessert i emnet, først som veldig pro-innvandring, antirasist i ungdomsårene/tidlig voksenalder til mer kritisk slik jeg er nå. Og ved å følge samfunnsutviklingen både i Norge og i andre land så er det den definisjonen som i praksis definerer rasisme for meg. Som oppsummerer hvordan dette begrepet blir brukt, håndtert og praktisert i stadig mer kreative situasjoner.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 8:52 am
DoktorS skrev: fre mai 26, 2023 7:47 am Men å bevisst se ned på personer som ikke har akademisk utdannelse, er faktisk noe av det mest gjennomgripende diskriminerende i dagens norske samfunn.
Grunnen til at slike vitser oppstår er jo at mange slike personer har en tendens til å opptre med ekstrem grad av skråsikkerhet i debatter om kompliserte temaer. Type på FB hvor de med "Livets harde skole" i kommentatorfelt er skråsikre på at det ikke finnes menneskeskapte klimaendringer, fronter konspirasjonsteorier om at det hele er en stor svindel, osv.
Vel, det med skråsikkerhet om kompliserte tema - ser man dine utsagn om religion og religiøse - så er det nok slik ja... :mrgreen:

Men vitser som man kanskje ikke mener er så smarte lages også og brukes også av folk som man da kanskje burde forvente mer av - slik som innenfor høyakademiske miljøer...
Det er nok mer komplisert som så, dette også må vite...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

return_of_drakkar skrev: lør mai 27, 2023 3:28 pm
KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 8:52 am
DoktorS skrev: fre mai 26, 2023 7:47 am Men å bevisst se ned på personer som ikke har akademisk utdannelse, er faktisk noe av det mest gjennomgripende diskriminerende i dagens norske samfunn.
Grunnen til at slike vitser oppstår er jo at mange slike personer har en tendens til å opptre med ekstrem grad av skråsikkerhet i debatter om kompliserte temaer. Type på FB hvor de med "Livets harde skole" i kommentatorfelt er skråsikre på at det ikke finnes menneskeskapte klimaendringer, fronter konspirasjonsteorier om at det hele er en stor svindel, osv.
Vel, det med skråsikkerhet om kompliserte tema - ser man dine utsagn om religion og religiøse - så er det nok slik ja... :mrgreen:

Men vitser som man kanskje ikke mener er så smarte lages også og brukes også av folk som man da kanskje burde forvente mer av - slik som innenfor høyakademiske miljøer...
Det er nok mer komplisert som så, dette også må vite...
Religion er ikke spesielt komplisert. Det er irrasjonelt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

KongOlav2 skrev: lør mai 27, 2023 3:34 pm
return_of_drakkar skrev: lør mai 27, 2023 3:28 pm
KongOlav2 skrev: fre mai 26, 2023 8:52 am
Grunnen til at slike vitser oppstår er jo at mange slike personer har en tendens til å opptre med ekstrem grad av skråsikkerhet i debatter om kompliserte temaer. Type på FB hvor de med "Livets harde skole" i kommentatorfelt er skråsikre på at det ikke finnes menneskeskapte klimaendringer, fronter konspirasjonsteorier om at det hele er en stor svindel, osv.
Vel, det med skråsikkerhet om kompliserte tema - ser man dine utsagn om religion og religiøse - så er det nok slik ja... :mrgreen:

Men vitser som man kanskje ikke mener er så smarte lages også og brukes også av folk som man da kanskje burde forvente mer av - slik som innenfor høyakademiske miljøer...
Det er nok mer komplisert som så, dette også må vite...
Religion er ikke spesielt komplisert. Det er irrasjonelt.
Å jo, det kan være veldig komplisert det.
Husk at religion i vår verden spenner over et enormt felt - alt fra at bygger på en enkel tro til ut fra dyp viten om informasjonen som finnes i vårt univers (å sette det sammen da til en konklusjon ut fra tolkning av dette). Men alt dette er en meget lengre sak...

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Maxus5 skrev: fre mai 26, 2023 11:52 am

Personlig synes jeg vel at det er mer kritikkverdig å drive hetsing av personer med lav utdannelse og enkle jobber, enn å antyde at flertallet av den asiatiske befolkning har fått en karakteristikk av av hudfargen. Akkurat som om jeg lar meg lite provosere av at norske mørkhudede personer kaller flergenerasjonsnordmenn for "potet".

Men å bevisst se ned på personer som ikke har akademisk utdannelse, er faktisk noe av det mest gjennomgripende diskriminerende i dagens norske samfunn.
Spesielt med tanke på hvor fordummende mye av høyere utdanning har blitt med årene. Der man søler vekk 5 år på noe man lett klarte på 3 for noen år siden . Og pensum er fyllt opp med alt mulig politisk korrekt BS.
"Jeg har en mastergrad i sammenliknende politisk og kulturelle strukturer sett i et flerkulturelt og feministisk persepektiv " Jeg hører bare "Flott du kastet vekk 5 år på noe som gjorde deg dummere enn før du begynte å studere, men jeg tar gjerne en øl til takk " ( det er i stor grad bak baren du finner slike nyere høyt utdannede)
Oh, the irony....

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

HNilsen skrev: tor mai 25, 2023 7:52 pm Woke-hysteri? Dette er en vits som heller ikke hadde vært ok i 1993, så neppe noe woke-hysteri. Selv om noe roper woke-hysteri på autopilot.
Tja. Det er en vits som GARANTERT var OK i 1993. Sannsynligvis ok også i 2000 og 2010 og kanskje tom. 2015.
Så har det skjedd ting siste 5-8 årene. Jeg er en av de som har klart å omstille meg på slike ting og ser ikke helt problemet med at man fjerner slike vitser sakte men sikkert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig vil du garantert finne ganske store miløjer rundt omkring på bygda som fremdeles kan bruke n****-ordet uten at det har noen rastistisk baktanke.
Rett og slett at de har brukt det ordet bestandig og ikke klarer å omstille seg. Mange vil vel også kunne finne på å si: "Trur han er neger, men det ordet bruker vi vel ikke lengre". Skaden da jo sånn sett skjedd.
Kjersti Grini i Farmen er jo bevis på det, og hun bor jo ikke engang på bygda og ikke er hun gammel heller.

Men som sagt. Det er IKKE greit og forhåpentligvis vil også disse på sikt enten slutte å bruke ordet eller "dø ut". På samme måte som tusenvis av ord i språket våres sakt emen sikkert dør ut.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Fjerne en vits.....
Hva er vitsen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»