Tråden for hesteopera

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Tråden for hesteopera

Legg inn av Frank.N.Steen »

Inspirert av JohnGarfields innlegg om Western i sist sette film tråden, så kanskje det er på høy tid med en egen dedikert til nevnte genre.

Har ikke tid til å skrive et lengre åpningsinnlegg, men pappa hadde mye morsomme historier fra tiden han var ung og fikk se mye Amerikansk film på Eldorado kino, og hvor det visstnok gikk tungt i western, og særlig tonnevis av John Wayne og cowboy og indianere utgivelser.

Han spøkte med at det lukta nesten hestemøkk av kinosetet, etter en par for mange besøk senere med Wayne eller Clintern. Men hadde alltids en kjærlighet til sistnevntes filmer.
Og det var vel slik en selv oppdaget genren, Clintern stiv i dødsblikket, med ei sigar i munnvikene samt en hel by som ønsker han tatt av dage, det var jo utmerket lørdagsunderholdning. Han hadde jo en lignende og litt mer modernisert ensom hevner også i det urbane storbybildet, da med Dirty Harry Callahan, så er glad dette ble min innledning til western genren som ung.

Men ja, her kan alle som har ei interesse for Westernfilm stige av hestesalen å tre inn i de mest tvilsomme salooner, for ei runde med heftig underholdning:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Bad Girls (1994) av Jonathan Kaplan

En gruppe med tidligere gledespiker har som mål om å søke lykken i bedre trakter. Men fortidens gamle synder skal bli vanskelig å riste av seg, spesielt når dem har en mindre hær bestående av fordrukne og skyteglade mannesvin rett i hæla.

Sett før, og hadde vel ørlite håp om en liten forbedring siden forrige besøk. Dessverre innså man tidlig at det var ei grunn til den svake ratingen.
Kom vel på en tid der noen tenkte at denne kunne være ei fortsettelse av de populære og mer ungdommelige Young Guns filmene, bare med noen smellvakre kvinner i hovedrollene. Og joda, det kunne ha vært interessant med ei Western med kvinner i fokus, men de man møter i Bad Girls ser mest ut som noen der kommer rett fra Catwalken, og ikke fra et skittent bordell hvor de har blitt utnyttet og mishandlet i årevis av alt som kan røre på seg.

Oppsummeres vel greit når følget sitter rundt et leirbål, og det ser ut som noen har forsøkt å smøre inn noe skokrem i ansiktene deres, kanskje i håp om at de skal se noe mer slitne og værbitte ut, men det gjør dem i grunn nesten bare mer sexy enn tidligere.

Klart, nå var nok dette tiltenkt et mye yngre publikum, og klager jo ikke på at en får 4 vakre damer å nyte her, men ingen av karakterene er særlig interessante eller sjarmerende, og skurkene er enda mer forglemmelig, selv Robert Loggia virker å bare sove seg gjennom rollen sin.

Tempoet derimot, det flyr av sted og kanskje like greit, med tanke på hva en fikk igjen her for ente gang.

Nei, neste film får bli noe eldre enn dette, selv om det kom jo et par bedre MTV westerns på samme tid, der Sam Raimis The Quick and the Dead huskes som en langt bedre film.

4,5/10

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Bortsett fra Once upon a time in the west, så så jeg Soldier Blue en gang på tidlig 80 tall, og sikkert et par andre westernfilmer, men ble aldri noen fan av sjangeren. Så regner med fansen flirer i skjegget når jeg sier at Maverick med herr Gibson er min favoritt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Great Silence (1968) av Sergio Corbucci

"Once, my husband told me of this man. He avenges our wrongs. And the bounty killers sure do tremble when he appears. They call him "Silence." Because wherever he goes, the silence of death follows."

For de uheldige beboerne som er fanget i den nedsnødde og avsidesliggende fjellbyen Snow Hill, er det kun en ting en ting som virker å gjelde, og det er lovløshet. Dette har igjen medført i at området har blitt ei uhyre populær jaktmark for blodtørstige dusørjegere, på utkikk etter raske penger.
Men ikke alle har gitt etter for de hensynsløse inntrengerne, og der en nylig gjort enke bestemmer seg for å hyre inn hjelp fra en notorisk hevner ved navn Silence (Jean-Louis Trintignant), da for å ta seg av hennes tidligere ektemanns sadistiske morder (Klaus Kinski).

Måtte nesten se igjen denne spaghetti western filmen, da det er nesten 10 år siden første gange man så den, og definitivt ei som stiger 2 svære hakk fremad på ratingstigen.

I motsetning til de mer typiske western utgivelsene fra 60-tallet, foregår handlingen i et snødekt og meget ugjestmildt landskap, der selv hestene har store problemer med å komme seg frem i uværet. Og vi er vel helt på tampen av 1800-tallet, der det snakkes om at landet og dets beboere går gjennom en større forandring med fokus på lover og skikk, men at i enkelte områder så er den slags modernisering fortsatt satt på vent, grunnet hvor utilnærmelig og farlig det er å ta seg frem.

The Great Silence byr opp til en interessant og intens besetning, der spesielt Klaus Kinski og hans iskalde blå øyne dominerer en hver scene. Og har vel stort sett kun sett ham i lignende filmer et par ganger tidligere, da ofte via ei langt mer klovnete og humoristisk sidekick rolle, noe han så absolutt ikke er her.
Likevel, hans skurkekarakter Loco er nesten på nippet til å være en "likandes" kar, vanskelig å hate men det gjør han bare desto mer spesiell, og sterk kontrast til de mer typiske dusinvare western bad guysa.

I andre enden finner man den mystiske hevneren Jean-Louis Trintignant, som ikke akkurat er den munnrappe typen, men her har jo faktisk "helten" en meget god unnskyldning å komme med.
Tror jeg leste noe om at Jean-Luis ikke snakket engelsk og i stedet for å hyre inn en annen skuespiller i hovedrollen, så valgte Sergio Corbucci å skrive om karakteren til å være stum.

Den vakre Vonetta McGee er den hevnlystne enken som søker hjelp mens Frank Wolff spiller den nyansatte Sheriffen som forsøker å oppdatere byens innbyggere samt dets kriminelle om at det er nye tider på vei, og at vold ikke alltids er løsningen på problemene.

Filmen innehar ei meget rå og spennende stemning, der fint oppsummeres i en uforglemmelig avslutning og SoulMedia DVDen en eier, kommer også med ei alternativ slutt, eller en såkalt:
► Show Spoiler
som jeg har ingen planer om å se, og mulig noe som ble gjort for å tilfredsstille det amerikanske publikummet.

Musikken i filmen er av legenden Ennio Morricone, og passer utmerket inn som den oftest gjør, uansett film eller sjanger, men tror hans bidrag her må være blant de en er mest glad i.

Alt i alt, storfornøyd med gjensynet og vurderer å oppgradere nevnte DVD til ei nyere Blu-ray, for har sett en fra Eureka liggende på Platekompaniet ved et par anledninger, og den danske man besitter komme er med noen scener der det ser ut som noe har lagt ei halvveis gjennomsiktig duk over skjermen, og vel, lyden er derimot kvalitet hele veien, men kunne nok godt tenkt meg litt bonus materiale også. Sikkert mye interessante historier rundt typer som Klaus Kinksi på filmsettet vil jeg tro.

9/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Knaberaps skrev: tor jun 01, 2023 2:09 am Bortsett fra Once upon a time in the west, så så jeg Soldier Blue en gang på tidlig 80 tall, og sikkert et par andre westernfilmer, men ble aldri noen fan av sjangeren. Så regner med fansen flirer i skjegget når jeg sier at Maverick med herr Gibson er min favoritt.
Liker veldig godt den filmen jeg også. James garner hadde en av hovedrollene både i filmen og tv serien filmen er basert på. (Har ikke sett tv serien)

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Track of the cat (1954)

Som the great silence, så er dette en snøwestern..faktisk ikke så mye western, men mer drama. En sort panter har drept flere husdyr og etterhvert elstebror i familien. mellomste broren drar ut for å jakte på panteren som vi faktisk aldri får se. Mesteparten av handlingen foregår innomhus derav mer drama enn western. God film dette med Robert Michum som mannen som jakter panteren. Faktisk mor og far i familien som er de artigste..mor ei gudfryktig kjeftesmelle og far en småmorsom drukkenbolt.

William a Wellman med regien her, burde være et velkjent navn for den som liker eldre filmer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Keoma (1976) av Enzo G. Castellari

"The price of four bullets. One, two, three, and four. Take it. It has your name on it."

Etter å ha tjenestegjort i krigen, returnerer Keoma (Franco Nero) tilbake til gamle trakter. Men det som møter ham der er nesten verre enn helvete han nylig forlot, da pest og korrupsjon har forkrøplet byen og dens innbyggere.
Med frykt og uvitenhet har en utspekulert businessmann ved navn Caldwell overtatt makten, alt mens Keomas "kjærlige" halvbrødre fortsatt bærer nag til at deres far (William Berger) alltids har elsket en halvblodsindianer like mye som sine egne sønner.


Denne kom i hop med 3-4 andre italienske Spaghetti westerns på DVD i 2007, utgitt av danske AWE (Anotherworldentertainment), og i likhet med deres Giallo, Kannibal og Post-apokalyptiske filmserier, kom de i nummererte utgaver, og synd de ikke lenger har kult-film som hovedfokus, da en oppdaget ufattelig mye god underholdning i perioden 2006-2010.

Keoma ankom med ei stilig booklet, full av info og savner den slags, for åpenbart at folka bakom har stor kjærlighet for denne type film og lagt ned litt arbeid i alt sammen.

Filmen ble sluppet nesten et tiår etter at Franco Nero for alvor slo seg opp innen western med Django av Sergio Corbucci, og på midten av 70-tallet var vel den europeiske western mer eller mindre lagt død og begravet.
Men Enzo G. Castellari har likevel maktet å få skvisa ut de siste kreative dråpene av ei meget hardfør b-film genre, og gjort det med stil.

Nero leverer en heftig innsats som ei mystisk hevner, der forsøker å forsones med sin gamle far og tidligere venner, som det ikke er for mange av, men innser at forholdet med sine halvbrødre vil aldri leges.
I mellomtiden rår det pest og desperasjon, som har gjort byen om til et lett bytte for veltalende og onde skurker.

I motsetning til de fleste av denne type film, er musikken ikke gjort av Ennio Morricone eller en annen komponist med ei lignende stil. I stedet er det mer ei gjentagende visesang med ei klagende og jamrende kvinnestemme, før en meget dyp mannerøst ankommer og resten av tiden er det stillheten som rår. Dette funker faktisk meget bra, og legger man til følelsen av at byen er en eneste stor spøkelsesby med halvdøde beboere, har man ei slettes ikke gæren italiensk western på vent.

Det spares ikke på action, og høydepunktet må være når Nero, Berger og Woody Strode går sammen for å hamle opp med en mindre hær med skyteglade bad guys, og bruken av slow-motion benyttes flittig utover.
Likevel, er det en ting som savnes, må det være en verdig hovedskurk, og det er dessverre ikke å finne her, da Keoma blir litt for overlegen til tider og klart ikke uvanlig for disse tøffe og barske anti-heltene, men det er mest småpirking fra min side.

Ellers mye interessante "look-alikes" her, der man har en italiensk lignende Christian Bale, ei italiensk Donald Sutherland (høres faktisk ut som han også) samt Franco Nero, der med halvlangt hår, lyseblå øyne og mørkt skjegg i enkelte scener minner jo veldig om Kurt Russell.

Nei, blir nok ikke til at en ser western hver dag ut sommeren, men moro å ha et lite filmprosjekt på gang, og at en kanskje ikke er helt alene om det heller denne varme og solfylte junimåneden.

7,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: fre jun 02, 2023 3:03 pm Track of the cat (1954)

Som the great silence, så er dette en snøwestern..faktisk ikke så mye western, men mer drama. En sort panter har drept flere husdyr og etterhvert elstebror i familien. mellomste broren drar ut for å jakte på panteren som vi faktisk aldri får se. Mesteparten av handlingen foregår innomhus derav mer drama enn western. God film dette med Robert Michum som mannen som jakter panteren. Faktisk mor og far i familien som er de artigste..mor ei gudfryktig kjeftesmelle og far en småmorsom drukkenbolt.

William a Wellman med regien her, burde være et velkjent navn for den som liker eldre filmer.
Aldri hørt om før, men så har jeg ikke sett all verdens til 50-talls western, men kan være ei man vil vurdere litt senere utover.
Snødekt western, eller snøwestern som du nevner, var vel ikke for vanlig, kanskje mer kostbart til å gjøre for mange av, og bydde sikkert til en del problemer med å spille inn under slike kalde og uberegnelige forhold, kontra de allerede ferdigbygde filmsettene med sol, sand og ørken på menyen.

Har sans for Mitchum, og tror ikke jeg har sett en western med ham tidligere, så kanskje dette kan bli en interessant begynnelse.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Må jo ikke kun være filmprat i "hesteopera" tråden, ettersom det ble jo lagd mye heftig musikk og låter, og der ikke bare kom fra kjente komponister men det virket som at utover 80-tallet var det ei slags gjenoppdagelse av Spaghetti western, enten i form av klesstil eller at det ble benyttet over i musikken.
Bilde
Bilde
Av de banda jeg liker best, og som har ofte tatt godt for seg den håpløse romantikken, tragediene og drømmene fra den gamle vesten og over i albumene deres, så er nok The Mekons og deres "ku-pønk" noe av det beste man har vært innom. Fear and Whiskey (1985) er jo et lite mesterverk av det å blande sammen britisk punk med amerikansk country:

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 02, 2023 5:49 pm
John Garfield skrev: fre jun 02, 2023 3:03 pm Track of the cat (1954)

Som the great silence, så er dette en snøwestern..faktisk ikke så mye western, men mer drama. En sort panter har drept flere husdyr og etterhvert elstebror i familien. mellomste broren drar ut for å jakte på panteren som vi faktisk aldri får se. Mesteparten av handlingen foregår innomhus derav mer drama enn western. God film dette med Robert Michum som mannen som jakter panteren. Faktisk mor og far i familien som er de artigste..mor ei gudfryktig kjeftesmelle og far en småmorsom drukkenbolt.

William a Wellman med regien her, burde være et velkjent navn for den som liker eldre filmer.
Aldri hørt om før, men så har jeg ikke sett all verdens til 50-talls western, men kan være ei man vil vurdere litt senere utover.
Snødekt western, eller snøwestern som du nevner, var vel ikke for vanlig, kanskje mer kostbart til å gjøre for mange av, og bydde sikkert til en del problemer med å spille inn under slike kalde og uberegnelige forhold, kontra de allerede ferdigbygde filmsettene med sol, sand og ørken på menyen.

Har sans for Mitchum, og tror ikke jeg har sett en western med ham tidligere, så kanskje dette kan bli en interessant begynnelse.
Jeg er 100 prosent sikker på at du har sett western med Mitchum..Ellers tenker jeg på mccabe and mrs miller og Jeremiah Johnson som gode snøwestern filmer i tillegg til de 2 nevnte. Finnes sikkert flere med god kvalitet både sette og usette, men vil absolutt anbefale de hvis usett.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: fre jun 02, 2023 7:12 pm Jeg er 100 prosent sikker på at du har sett western med Mitchum..Ellers tenker jeg på mccabe and mrs miller og Jeremiah Johnson som gode snøwestern filmer i tillegg til de 2 nevnte. Finnes sikkert flere med god kvalitet både sette og usette, men vil absolutt anbefale de hvis usett.
Dead Man (1995) og Tombstone (1993) ankommer i søkefeltet av sette Mitchum filmer og westerns. Men usikker på hvor store roller han hadde i dem egentlig.

Trodde jeg hadde sett Eldorado men åpenbart ikke. Den har jeg faktisk på vent i filmboden, så regner med å gi et besøk utover måneden.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: lør jun 03, 2023 12:02 am
John Garfield skrev: fre jun 02, 2023 7:12 pm Jeg er 100 prosent sikker på at du har sett western med Mitchum..Ellers tenker jeg på mccabe and mrs miller og Jeremiah Johnson som gode snøwestern filmer i tillegg til de 2 nevnte. Finnes sikkert flere med god kvalitet både sette og usette, men vil absolutt anbefale de hvis usett.
Dead Man (1995) og Tombstone (1993) ankommer i søkefeltet av sette Mitchum filmer og westerns. Men usikker på hvor store roller han hadde i dem egentlig.

Trodde jeg hadde sett Eldorado men åpenbart ikke. Den har jeg faktisk på vent i filmboden, så regner med å gi et besøk utover måneden.
Var de jeg tenkte på..har ikke sett de siden 90 tallet, så husket ikke at han var med i de 2. Var nok småroller han hadde der, var jo ganske gammel da. Kikket litt på rollelista til tombstone. Litt av en gjeng! Masser av kjente skuespillere som var med der. Kjøpte den filmen på blu-ray, så får se om man tar et gjensyn i sommer.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Canyon passage (1946)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: lør jun 03, 2023 1:37 pm Var de jeg tenkte på..har ikke sett de siden 90 tallet, så husket ikke at han var med i de 2. Var nok småroller han hadde der, var jo ganske gammel da. Kikket litt på rollelista til tombstone. Litt av en gjeng! Masser av kjente skuespillere som var med der. Kjøpte den filmen på blu-ray, så får se om man tar et gjensyn i sommer.
Ja, Tombstone og Wyatt Earp ble vel begge utgitt i samme periode, begge stjernespekka men mulig førstnevnte er den som ble best husket, eller slik det virker. Så et fint intervju med Michael Biehn om innspilling av Tombstone, og de bytta visst regissør midt opp i filmingen da første regissøren var visst et gedigent rasshøl, som kom på kant med absolutt alt og alle, og det gikk rykter om at det var Kurt Russell som overtok i det skjulte med å ta på seg regien.
Men tror ikke det helt stemte.

Wyatt Earp med Kevin Costner har jeg faktisk aldri sett, men har jo begge filmene i hylla, så en kommer seg nok dit utover måneden regner jeg med.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

canyon passage (1946)

Klassisk western med det meste man forbinder med en god western film. Barslagsmål, poker, gull og indianerangrep. Ikke så mye handling utover det som skjer i den lille landsbyen og området rundt, men det er mer en nok! Dana Andrews, Brian Donlevy og Susan Hayward i hovedrollene. Trodde at jeg fikk se en hederlig Donlevy rolle, men nei..! Tok ikke lange tiden før han viste frem skurkestrekene sine. Han spilte jo stort sett slesk skurk/morder i en bråte krimfilmer på 40-50 tallet.

Som det ofte er i gamle filmer så er birollene ofte det som løfter filmene det ekstra hakket, så også her med bl.a Lloyd bridges. Regissør Jaques Tourneur burde være velkjent for de fleste med mange klassikere på samvittigheten.

3.5/5

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør jun 03, 2023 1:45 pm Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden
Husker hvert fall fra en var liten at TVNorge var ganske hyppige med å sende westerns i helgene, men dette var vel mer nyere fra 70, 80 og tidlig 90-tallet, fremfor de eldre klassikerne.
Ja, western og sommer er ei utmerket match, lenge siden man har sett mye av den genren og leste litt om Spaghetti versjonen, der de kunne fint smelle ut 500-600 titler på kort tid, så det må jo eksistere tusenvis av den slags som ble produsert på 60 og tidlig 70-tallet. Men tipper at svært få er noe å ta seg bryet med å sjekke opp. Men så er det jo disse en gjerne er på utkikk etter, de virkelig gode titlene.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Elgen skrev: lør jun 03, 2023 1:45 pm Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden
Det er en dansk kanal som sender nå i sommer ja. Jeg spiller de alltid inn hvis de er usett, så har noen få på spilleren som skal sees i sommer.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: lør jun 03, 2023 1:53 pm
Elgen skrev: lør jun 03, 2023 1:45 pm Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden
Husker hvert fall fra en var liten at TVNorge var ganske hyppige med å sende westerns i helgene, men dette var vel mer nyere fra 70, 80 og tidlig 90-tallet, fremfor de eldre klassikerne.
Ja, western og sommer er ei utmerket match, lenge siden man har sett mye av den genren og leste litt om Spaghetti versjonen, der de kunne fint smelle ut 500-600 titler på kort tid, så det må jo eksistere tusenvis av den slags som ble produsert på 60 og tidlig 70-tallet. Men tipper at svært få er noe å ta seg bryet med å sjekke opp. Men så er det jo disse en gjerne er på utkikk etter, de virkelig gode titlene.
Har ikke sett så mye italiensk western dessverre, men har sett endel amerikanske og tenkte å ta en gjennomgang av favorittfilmer når jeg skal ha sommerferie.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

John Garfield skrev: lør jun 03, 2023 1:53 pm
Elgen skrev: lør jun 03, 2023 1:45 pm Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden
Det er en dansk kanal som sender nå i sommer ja. Jeg spiller de alltid inn hvis de er usett, så har noen få på spilleren som skal sees i sommer.
Ok skal sjekke det ut, har noen episoder med Columbo på dekoderen også ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: lør jun 03, 2023 1:51 pm canyon passage (1946)

Klassisk western med det meste man forbinder med en god western film. Barslagsmål, poker, gull og indianerangrep. Ikke så mye handling utover det som skjer i den lille landsbyen og området rundt, men det er mer en nok! Dana Andrews, Brian Donlevy og Susan Hayward i hovedrollene. Trodde at jeg fikk se en hederlig Donlevy rolle, men nei..! Tok ikke lange tiden før han viste frem skurkestrekene sine. Han spilte jo stort sett slesk skurk/morder i en bråte krimfilmer på 40-50 tallet.

Som det ofte er i gamle filmer så er birollene ofte det som løfter filmene det ekstra hakket, så også her med bl.a Lloyd bridges. Regissør Jaques Tourneur burde være velkjent for de fleste med mange klassikere på samvittigheten.

3.5/5
Legger en til gledespiker med dyp utringning og en enda dypere bekymret saloon/bareier som innser at regninga blir dyr (og det er jo aldri noen som tar den) når barslagsmålet er et faktum, da har man ei klassisk oppskrift på god underholdning.

Dette med skurker i Western, Lee Van Cleef er vel en som tidlig ut gikk igjen som bad guy (tror første gang jeg så han var i High Noon som en av slemmingene) men senere ut ble han jo en mye mer dominerende skikkelse, fortsatt som skurk men etter hvert fikk han jo sine egne anti-helt roller han med. Vil forsøke å lete opp litt mer av Van Cleef, for en veldig tøff og kul type som en alltids har hatt sansen for.

Ikke sett Canyon Passage, men 40-tallet oj, der vet jeg ikke en har sett ei eneste Western fra, så et sted må en vel begynne, og kanskje den kan være en fin innledning.

Edit:

Vel, glemte jo Fort Apache (1948), den var jo fin, så da har man sett 1 fra det tiåret likevel.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tenker jeg vil inkludere litt horror-western også, da Near Dark (1987), Sundown: The Vampire in Retreat (1989), Tremors (1990), From Dusk Till Dawn (1996) og Vampires (1998) for ikke å glemme Bone Tomahawk (2015) er jo alle passende utover sommeren. Selv om enkelte har jeg jo nylig sett igjen, inkludert Ravenous (1999).

Den kommende Organ Trail virker lovende, men blir vel ikke til at en ser før senere i år, kanskje høsten og Oktober måned.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

John Garfield skrev: lør jun 03, 2023 1:53 pm
Elgen skrev: lør jun 03, 2023 1:45 pm Liker western og det hører sommeren til
Var det en sommer NRK2 sendte gamle western-filmer? Her kan jeg huske feil men tror faktisk DR har gjort noe lignende

The ballad of Cable Hogue er en liten perle som jeg så på TV for noen år siden
Det er en dansk kanal som sender nå i sommer ja. Jeg spiller de alltid inn hvis de er usett, så har noen få på spilleren som skal sees i sommer.
The undefeated (1969)

Kongen av western filmer John Wayne og Rock Hudson i hovedrollene. Borgerkrigen er slutt, så Wayne en nordstatsoberst tar med seg endel soldater for å fange hester for å selge de til hæren, men fohandlingene skjærer seg, så de bestemmer seg for å dra til Mexico for å selge hestene til el presidente.

Sørstatsoberst Hudson er også på vei til Mexico med soldater og familie og venner og de støter selvfølgelig på hverandre underveis. Fin film dette med velkjente Ben Johnson, Dub Taylor og Jan Michael Vincent. Pluss selvfølgelig banditter som lurer i enhver busk..

Regi Andrew v McLaglen. Gir denne en småsterk 3/5

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
A Man Called Blade (1977) av Sergio Martino

"Those who know me call me Blade. Because I've got a habit of letting this do my talking for me."

En mystisk fremmed ankommer ei småby som er under kontroll av en gammel "kjenning", og det tar ikke lange tiden før de to fortsetter den personlige feiden. Men når småkongens vaktbikkje blir involvert i et mulig mytteri, og et der inkluderer kidnappingen av hans kjære datter, så gjøres det et forsøk i å begrave stridsøksa og gå sammen for å stoppe galskapen en gang for alle.

Ny runde med italiensk western, fullt mulig en av de siste av den mer brutale sorten, for i følge bookleten hadde den mer komiske type Terrence Hill og Bud Spencer varianten blitt langt mer innbringende, men også den over tid endte med at folk gikk rimelig lei av alt som hadde med den slags film.

A Man Called Blade aka Mannaja makter ikke å være like underholdende som Keoma (1976), da hovedrolleinnehaveren Maurizio Merli er slettes ingen Franco Nero, til det er han altfor glætt og mangler karismaen og autoriteten til den slags barsk hevnerfigur. Men øksa hans den er tøff, ingen tvil om det.
Det som løfter filmen noe opp fra tidligere besøk, er nettopp hva Keoma manglet, nemlig ei minneverdig skurk, som vi får gjennom den sleazy John Steiner og hans Voller, der tidlig ut fremstår som tysk, men så er det rett over i tjukk irsk for store deler av filmen, så tja, det tar nå hvert fall ikke noe bort fra innsatsen.

Filmen åpnes og avsluttes bra, men midtpartiet blir småkjedelig og denne gang så benyttes også ei tung og dyster visesang med en meget mørk mannlig røst, på nippet til å bli parodisk:

"Yooooooou, alooooooone, a soooooolitaaaary maaaan"

Alt i alt, ingen stor film, men et snilt hakk opp siden sist, og tja, tror man skal forsøke seg på noe Clintern om ikke lenge, for greit med litt variasjon.

6/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Når det gjelder spagetti western,og bl.a Ternce Hill & Bud Spencer sine komi greier,så kommer jeg ikke utenom denne fra 1968
Viva Django med Terence Hill eller på Italiensk
--
Preparati la bara! i regi av Ferdinando Baldi,der Terence er på blodig alvor på egenhånd
https://www.imdb.com/title/tt0062151/?r ... g_t_41_act

the Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: søn jun 04, 2023 10:00 pm Når det gjelder spagetti western,og bl.a Ternce Hill & Bud Spencer sine komi greier,så kommer jeg ikke utenom denne fra 1968
Viva Django med Terence Hill eller på Italiensk
--
Preparati la bara! i regi av Ferdinando Baldi,der Terence er på blodig alvor på egenhånd
https://www.imdb.com/title/tt0062151/?r ... g_t_41_act

the Kwames
Viva Django? Som i Franco Nero Django?
Har ikke peiling på hvor mange filmer de gjorde videre, men kanskje en mer seriøs Terrence Hill (uten kompisen) kan være noe å se fremover.

Har ikke sett alt med Hill og Bud Spencer, men har ei følelse av at solofilmene til Terrence kanskje var litt mer kvalitet enn de litt for mange en har kasta bort på å se Spencer slå folk i hue med knyttet neve, til å ete og drekke for flere landsbyer, alt med grufull musikk i bakgrunnen.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

for de som vil dypdykke i volden av Spaghetti western
her finner man mye gull i denne dokuen om denne genren
--
denne er lett å se...

----------
The Spaghetti West - A Documentary

The Kwames

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: ons mai 31, 2023 7:53 pm Inspirert av JohnGarfields innlegg om Western i sist sette film tråden, så kanskje det er på høy tid med en egen dedikert til nevnte genre.
For min generasjon (vår generasjon, antagelig) var jo western et viktig univers for showbiz. Med remaken av Den siste Mohikaner prøvde jeg og feilet, med å gjenopplive universet for mine barn. Det jeg ikke greide gjorde Tarantino for meg med Django Unchained. Filmen ble sett og beundret av alle i familien, men western er og blir for mine barn det fantasy er for meg.

Når det er sagt drar jeg ett kort opp av hatten og der står det The long Riders. Fra 1980.
Jesse James og Younger-brødrene rider igjen etter borgerkrigen



Påkostet kvalitet i alle ledd. Men for noen er det bare feil univers.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: man jun 05, 2023 1:16 pm For min generasjon (vår generasjon, antagelig) var jo western et viktig univers for showbiz. Med remaken av Den siste Mohikaner prøvde jeg og feilet, med å gjenopplive universet for mine barn. Det jeg ikke greide gjorde Tarantino for meg med Django Unchained. Filmen ble sett og beundret av alle i familien, men western er og blir for mine barn det fantasy er for meg.

Når det er sagt drar jeg ett kort opp av hatten og der står det The long Riders. Fra 1980.
Jesse James og Younger-brødrene rider igjen etter borgerkrigen



Påkostet kvalitet i alle ledd. Men for noen er det bare feil univers.
The Long Riders, er det Walter Hill? Er noe kjent med tittelen, var vel mange kjente filmbrødre inkludert her men er nok en del westernfilmer siden man så den.

Western er nok en sjanger som kanskje aldri blir ei nær og kjær favoritt, ettersom en trenger ofte litt tid mellom hver gang en ser mye av den type film. Men sikkert også fordi en har gjort så mye bomturer, der utallige random hesteferder, indianerangrep, barfighter, skuddvekslinger og dueller senere, så holder jeg nok Leones filmer og den nylig sette The Great Silence som noe av de beste en har vært innom av 60-talls underholdning, uansett sjanger.

Håper jo at en kanskje vil få føyd til noen andre gode usette Westerns på den lista med tiden.

Av nyere Westerns så fenga ikke Tarantino filmene meg for mye, selv om da både Django Unchained og The Hateful Eight gikk i pluss, men foretrakk nok heller filmer som Bone Tomahawk og The Homesman, der gjorde langt større inntrykk og hang igjen lenger i ettertid.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er ikke i humør for noe særlig omtale, for Robert Altmans Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull’s History Lesson (1976) var ikke helt min type film, mer et 2 timers langt "MEH" og vel, mange likandes navn, Paul Newman, Burt Lancaster indianeren fra Gjøkeredet og flere jeg har glemt.

Men nei, Altman er veldig hit og miss hos meg, The Long Goodbye (1973) fikk man likevel mye mer utbytte av ved et nytt forsøk, denne western-komedien derimot, den er jeg ganske så ferdig med.

5,5/10

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»