Blodpudding og Lungemos.

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Blodpudding og Lungemos.

Legg inn av izzet2015 »

Hvilket tilbehør er best til blodpudding? Og synes folk at lungemos er en kulinarisk opplevelse?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 10:25 am Hvilket tilbehør er best til blodpudding? Og synes folk at lungemos er en kulinarisk opplevelse?

Jeg forsøkte i en av mine pengeløse perioder å erstatte kjøttdeig med lungemos i en pastasaus.
Jeg hadde heldigvis noen nudelposer liggende.

Blodpudding med baconfett (og ev bacon), kålstuing og ferske poteter + rørte tyttebær og kanskje litt strøsukker til puddingen.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Predatorgnu skrev: tor jun 01, 2023 10:43 am
izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 10:25 am Hvilket tilbehør er best til blodpudding? Og synes folk at lungemos er en kulinarisk opplevelse?

Jeg forsøkte i en av mine pengeløse perioder å erstatte kjøttdeig med lungemos i en pastasaus.
Jeg hadde heldigvis noen nudelposer liggende.

Blodpudding med baconfett (og ev bacon), kålstuing og ferske poteter + rørte tyttebær og kanskje litt strøsukker til puddingen.
Jeg bruker fløtesaus og soppstuing på lungemos. Det er utrolig godt.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 12:51 pm
Predatorgnu skrev: tor jun 01, 2023 10:43 am
izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 10:25 am Hvilket tilbehør er best til blodpudding? Og synes folk at lungemos er en kulinarisk opplevelse?

Jeg forsøkte i en av mine pengeløse perioder å erstatte kjøttdeig med lungemos i en pastasaus.
Jeg hadde heldigvis noen nudelposer liggende.

Blodpudding med baconfett (og ev bacon), kålstuing og ferske poteter + rørte tyttebær og kanskje litt strøsukker til puddingen.
Jeg bruker fløtesaus og soppstuing på lungemos. Det er utrolig godt.
Skriver det bak øret.
Kanskje en dag.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Predatorgnu skrev: tor jun 01, 2023 1:08 pm
izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 12:51 pm
Predatorgnu skrev: tor jun 01, 2023 10:43 am


Jeg forsøkte i en av mine pengeløse perioder å erstatte kjøttdeig med lungemos i en pastasaus.
Jeg hadde heldigvis noen nudelposer liggende.

Blodpudding med baconfett (og ev bacon), kålstuing og ferske poteter + rørte tyttebær og kanskje litt strøsukker til puddingen.
Jeg bruker fløtesaus og soppstuing på lungemos. Det er utrolig godt.
Skriver det bak øret.
Kanskje en dag.

Kan serveres både kald og varm. Snadder uansett :)

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Stekt sild med bernaisesaus erutrolig godt. Har du en god hvitvin til, blir dette et herre måltid. Hadde det fast i barndommen.

TWU

Legg inn av TWU »

izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 10:25 am Hvilket tilbehør er best til blodpudding? Og synes folk at lungemos er en kulinarisk opplevelse?
aldri spist lungemos, men husker fra barndommen stekt blodpølse med sirup på. Smaken kan jeg ikke erindre men minnene er gode så det er et godt tegn. Tenker fort at bacon også er god match

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kanskje ikke så dumt som folk skal ha det til å drikke hvitvin fast i barndommen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hva gjelder lungemos så ble vel en slags kvasi-bolognese brukt i ungdommen med litt rødløk og finhakkede gulrøtter stekt sammen med lungemosen og så tagliatelle for å "lure" øynene. Det var vel så som så.

Ellers kan man jo lage en rotmos og ta en slags skandinavisert haggisvri med den, pluss tyttebær. Ellers er lungemos stekt samen med løk og poteter nokså vanlig.

Men lungemosen på butikken er skrekkeig overkrydret og har for mye aroma/parfyme. Mulig Finsbråten er den mest nøytrale og "kjøttete" av dem.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!

Azmnick

Legg inn av Azmnick »

På blodpølse ble det brukt sukker, sirup, brunost eller brunostsaus i min barndom.
Lungemos ble prøvd 1 gang og alle i hus ble enige om at det var første og siste gang.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Hjelper ikke hvor mye hvitvin man har til disse rettene. Det skal ufattelige mengder hvitvin til i forkant av at dette skulle bli vurdert som mat.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

HarryH skrev: tor jun 01, 2023 5:08 pm Kanskje ikke så dumt som folk skal ha det til å drikke hvitvin fast i barndommen.
Mange begynner i 10-års alderen. Men jeg tenkte mest på voksne her da, jeg høre de foretrekker hvitvin til lungemos. Selv er jeg avholds.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Blodpølse er bedre en frossen pizza. Kan ikke sammenlignes. Blodpølse er en rett jeg har vokst opp med.

HarryH

Legg inn av HarryH »

izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 6:13 pm
HarryH skrev: tor jun 01, 2023 5:08 pm Kanskje ikke så dumt som folk skal ha det til å drikke hvitvin fast i barndommen.
Mange begynner i 10-års alderen. Men jeg tenkte mest på voksne her da, jeg høre de foretrekker hvitvin til lungemos. Selv er jeg avholds.
Jeg tipper at du innimellom nyter et glass Chablis til blodpølsa. Det er ikke noe å skamme seg over det.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 6:15 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Blodpølse er bedre en frossen pizza. Kan ikke sammenlignes. Blodpølse er en rett jeg har vokst opp med.
Igjen: Man har noen rare matvaner ute på bondelandet. Jeg hadde kastet opp på sekundet om noen hadde servert meg blodpølse. Det er ikke menneskemat, i mine øyne. En Big One Classic, derimot!

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 6:20 pm
izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 6:15 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Blodpølse er bedre en frossen pizza. Kan ikke sammenlignes. Blodpølse er en rett jeg har vokst opp med.
Igjen: Man har noen rare matvaner ute på bondelandet. Jeg hadde kastet opp på sekundet om noen hadde servert meg blodpølse. Det er ikke menneskemat, i mine øyne. En Big One Classic, derimot!
Har du oversikt på mengden tarmer, trevler, blod, sener og hjernemasse det er i "kjøttet" på sånne billigpizzaer? :shock:

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Predatorgnu skrev: tor jun 01, 2023 6:46 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 6:20 pm
izzet2015 skrev: tor jun 01, 2023 6:15 pm

Blodpølse er bedre en frossen pizza. Kan ikke sammenlignes. Blodpølse er en rett jeg har vokst opp med.
Igjen: Man har noen rare matvaner ute på bondelandet. Jeg hadde kastet opp på sekundet om noen hadde servert meg blodpølse. Det er ikke menneskemat, i mine øyne. En Big One Classic, derimot!
Har du oversikt på mengden tarmer, trevler, blod, sener og hjernemasse det er i "kjøttet" på sånne billigpizzaer? :shock:
Det heter bare "pizzakjøtt", men det er visstnok ikke MUK.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Azmnick skrev: tor jun 01, 2023 5:48 pm På blodpølse ble det brukt sukker, sirup, brunost eller brunostsaus i min barndom.
Lungemos ble prøvd 1 gang og alle i hus ble enige om at det var første og siste gang.
Husker jeg smakte blodpølse et par tre ganger med sukker. Smakte høgg og grevling og gir meg bokstavelig brekninger om jeg tilfeldigvis svipper innom muttern eller fattern som kan finne på å spise dette en håndfull ganger i året.

Lungemos trur jeg gamlingen spiser 1 gang i året for nostalgi.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Blodmat inneholder vel mye jern og er sikkert sunt.
Generelt brukte de alt som kunne brukes av et dyr i gamledager.
Det gjøres ennå. Forskjellen er bare at nå vet vi ikke at vi spiser det - i posteien, pølsa eller kjøttprodukter på pizzaen.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Men du hører jo at sild og bernaisesaus med hvitvin er utrolig godt. Kanskje dere skulle kapp-ete?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Snakket med en kar fra Levanger han hadde rømmedressing på blodpudding. Mulig det smaker godt.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Lungemos var på 60-tallet noe alle spiste. Det var andre tider da og dårlig råd blant folk.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Jeg spiste blodkomle i barndommen helt til jeg fikk se hvordan det ble laget. Farfaren min slaktet en gris i gårdsrommet. Han stakk den i halspulsåren med en kniv og farmor sto med spannet under og samlet blodet mens hun vispet så det ikke skulle koagulere. Så gikk blodet over i deigen med de revne potetene og det ble laget blodkomle i lange baner.
Etter å ha sett det sto jeg over. Men erindringen er at det var ganske godt når man ikke visste hvordan det ble laget. Her snakker vi ca 50 år siden…

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Henningsen skrev: tor jun 01, 2023 5:49 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Hjelper ikke hvor mye hvitvin man har til disse rettene. Det skal ufattelige mengder hvitvin til i forkant av at dette skulle bli vurdert som mat.
Makan!
Lungemos fra Finsbråten er rein delikatesse. Utmerket krydra og smaker fortreffelig sammen med rødbeter og kokte poteter.
Dagens reklame😊

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

busemannen skrev: tor jun 01, 2023 10:45 pm
Henningsen skrev: tor jun 01, 2023 5:49 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!
Hjelper ikke hvor mye hvitvin man har til disse rettene. Det skal ufattelige mengder hvitvin til i forkant av at dette skulle bli vurdert som mat.
Makan!
Lungemos fra Finsbråten er rein delikatesse. Utmerket krydra og smaker fortreffelig sammen med rødbeter og kokte poteter.
Dagens reklame😊
Jeg skal ikke gi deg konkurranse om den i hvert fall.
Jeg ble servert dette noen ganger.
Grøss og gru...

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Henningsen skrev: tor jun 01, 2023 10:52 pm
busemannen skrev: tor jun 01, 2023 10:45 pm
Henningsen skrev: tor jun 01, 2023 5:49 pm

Hjelper ikke hvor mye hvitvin man har til disse rettene. Det skal ufattelige mengder hvitvin til i forkant av at dette skulle bli vurdert som mat.
Makan!
Lungemos fra Finsbråten er rein delikatesse. Utmerket krydra og smaker fortreffelig sammen med rødbeter og kokte poteter.
Dagens reklame😊
Jeg skal ikke gi deg konkurranse om den i hvert fall.
Jeg ble servert dette noen ganger.
Grøss og gru...
Koser meg med den ja.
Uten hvitvin til og med. Tru det eller ei😄

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

busemannen skrev: tor jun 01, 2023 10:58 pm
Henningsen skrev: tor jun 01, 2023 10:52 pm
busemannen skrev: tor jun 01, 2023 10:45 pm
Makan!
Lungemos fra Finsbråten er rein delikatesse. Utmerket krydra og smaker fortreffelig sammen med rødbeter og kokte poteter.
Dagens reklame😊
Jeg skal ikke gi deg konkurranse om den i hvert fall.
Jeg ble servert dette noen ganger.
Grøss og gru...
Koser meg med den ja.
Uten hvitvin til og med. Tru det eller ei😄
Det må du gjerne gjøre.
Selv tviler jeg på om det hadde gått ned selv med hele hvitvinen unnagjort i forkant.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Får fremdeles dårlige minner om lungemos, blodpudding, lever i brunsaus og sild i barndommen.
Innmat :(

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Hvor gamle er dere som bidrar her ? Kunne ikke tenke meg å spise verken lungemos eller blodpudding. Heller brød og vegetarmat. Er ikke veganer eller vegetarianer, men et sted går grensen i fredstid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»