Blodpudding og Lungemos.

Svar
Gårdsdattra

Re: Blodpudding og Lungemos.

Legg inn av Gårdsdattra »

Predatorgnu skrev: fre jun 02, 2023 7:03 pm
Gårdsdattra skrev: fre jun 02, 2023 5:36 pm
LeSorcier skrev: tor jun 01, 2023 5:44 pm Man har noen merkelige matvaner ute på bygda. Jeg kan virkelig ikke fatte at noen bestemmer seg for blodpudding eller lungemos til middag. Man lever én gang, og da velger i hvert fall jeg å kose meg når det kommer til mat. En frossenpizza er aldri feil!

Tidligere kunne bøndene slakte selv og da var det en selvfølge at man brukte det meste på dyret. Slaktedagen var det bare å glede seg til middag, da vanket det innmathakk av hjerter og brissel, eller stekte hjerter. Begge deler fantastisk godt. Så ble det kokt blodpølser, som vi spiste oppstekt med stekt flesk, sirup og poteter til.. Blodpannekaker sto også mer enn gjerne på menyen, med stekt flesk, sirup og kokte poteter til. Lungemos brukte vi aldri så det har jeg aldri smakt.
Lever kjøper jeg iblant og steker som biff med løk og salat til. Nydelig og billig mat, og det er mye sunnere og bedre enn frossenpizza som knapt kan kalles mat.
Hjerte har jeg vært nysgjerrig på.
Det er jo en muskel, men er det seigt og tungtygd, siden det jobber kronisk?


Ettersom jeg spiste det som barn så var det nok ikke seigt. Men det hadde en litt annen konsistent enn kjøtt, som jeg kunne ha problemer med å tygge da jeg var lita, selv om kjøttet var mørt.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Fir variasjonens skyld kan man tilsette aspik i lungemosen og lage lungepudding. Server gjerne med pommes frites og brunsaus.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Rexwiller skrev: søn jun 04, 2023 7:47 pm Fir variasjonens skyld kan man tilsette aspik i lungemosen og lage lungepudding. Server gjerne med pommes frites og brunsaus.
Mandag: Lungepudding
Tirsdag: Blodpudding
Onsdag: Nyrepudding
Torsdag: Sildepudding
Fredag: Skilsmisse
Lørdag: Biff

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

For mange er blodpudding festmåltid. Tenk på harde 40 og 50 årene. Da kunne man ikke være kresen. Ble mange lungemos middager på 60-tallet.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Min besteforeldre spiste lungemos bortimot hver dag under de harde 60-årene. På søndager var det ekstra stas for da vanket det kald lungepudding og hardkokte kråkeegg som pålegg på barkeknekkebrødet.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Er det greit med majones på ei skive med sild? Eller blir det rart?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rexwiller skrev: søn jun 18, 2023 12:54 pm Min besteforeldre spiste lungemos bortimot hver dag under de harde 60-årene. På søndager var det ekstra stas for da vanket det kald lungepudding og hardkokte kråkeegg som pålegg på barkeknekkebrødet.



De harde 60-årene? Jeg opplevde ikke de årene som fattigslige, på ingen måte. Vi hadde det vi trengte, mat på bordet og tak over hodet, just slik i dag, og rikelig med bursdagsgaver og julegaver til oss unger, det hendte jeg fikk fjorten gaver.
Dog hadde vi ikke behov for sydenreiser og ferier i eksotiske land, men dette var det ingen som savnet. Så vi unger på den tid savnet ikke noe vi ikke visste om eller hadde behov for.
Og unger pr i dag har ikke andre behov enn vi hadde den gang.
Mat hadde vi mer enn nok av. Mange kjøpte en smågris de fôret opp i skjulet og slaktet til jul, det ble mye mat. Gårdbrukere byttet mye mat mot gårdsarbeid, slik som potetopptaking.
Vi hadde det bra på sekstitallet. Svært bra.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Noen har både blodpudding og lungemos til middag flere ganger i uka. Men det var vel mest i de harde 60-åra, da var det smalhans hos mange. Vi hadde gele en gang i året. Det var tøft å vokse opp da.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

izzet2015 skrev: tor jun 29, 2023 10:26 am Noen har både blodpudding og lungemos til middag flere ganger i uka. Men det var vel mest i de harde 60-åra, da var det smalhans hos mange. Vi hadde gele en gang i året. Det var tøft å vokse opp da.
:D
Spiste dere flere ganger i uken?
Nei du, vi spiste annenhver uke - på søndager. Den ene søndagen var det lunger, den andre mos.
Julaften var stas, da var det blodpudding laget av myggen vi hadde fanget på sommeren. :roll:

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Predatorgnu skrev: tor jun 29, 2023 10:39 am
izzet2015 skrev: tor jun 29, 2023 10:26 am Noen har både blodpudding og lungemos til middag flere ganger i uka. Men det var vel mest i de harde 60-åra, da var det smalhans hos mange. Vi hadde gele en gang i året. Det var tøft å vokse opp da.
:D
Spiste dere flere ganger i uken?
Nei du, vi spiste annenhver uke - på søndager. Den ene søndagen var det lunger, den andre mos.
Julaften var stas, da var det blodpudding laget av myggen vi hadde fanget på sommeren. :roll:
Hjemme hos oss (60-tallet) hadde vi blodpudding minst tre dager i uka. Det var tider det. Det skulle ungdom i dag fått opplevd. Da tenker jeg det hadde blitt ramaskrik.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»