Sparetips

Svar
TheBaseline

Sparetips

Legg inn av TheBaseline »

I disse dyrtider tenker jeg det kan være lurt med en tråd hvor vi deler tips om hvordan vi kan spare penger. Her er mine råd:

Sjekke renten på boliglånet, ta en runde med flere banker. Det tar litt tid, men er verdt det om man kan spare noen tusenlapper i året.

Diverse abonemment: f.eks. mobil, internett, strømmetjenester: finnes det billigere alternativer? Kan man kutte ut noe?

Mattilbud. Mat har blitt kjempedyrt, kiloprisen har økt og vi har krympflasjon. Det hjelper å sjekke tilbudsavisene hver uke. I tillegg er det penger på spare ved å handle enkelte varer på f.eks. Normal, Europris, Rusta eller lignende.

IKKE si opp forsikringer som ulykke, uføre osv. Ja, de koster, men det koster mer om du blir syk. Det er heller bedre å sjekke om man kan få billigere forsikring andre steder.

Har dere andre tips?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

TheBaseline skrev: fre jun 02, 2023 9:12 am I disse dyrtider tenker jeg det kan være lurt med en tråd hvor vi deler tips om hvordan vi kan spare penger. Her er mine råd:

Sjekke renten på boliglånet, ta en runde med flere banker. Det tar litt tid, men er verdt det om man kan spare noen tusenlapper i året.

Diverse abonemment: f.eks. mobil, internett, strømmetjenester: finnes det billigere alternativer? Kan man kutte ut noe?

Mattilbud. Mat har blitt kjempedyrt, kiloprisen har økt og vi har krympflasjon. Det hjelper å sjekke tilbudsavisene hver uke. I tillegg er det penger på spare ved å handle enkelte varer på f.eks. Normal, Europris, Rusta eller lignende.

IKKE si opp forsikringer som ulykke, uføre osv. Ja, de koster, men det koster mer om du blir syk. Det er heller bedre å sjekke om man kan få billigere forsikring andre steder.

Har dere andre tips?
Sjekk ut havaristen.

https://havaristen.no/

Ferskvarer sendes ikke, men alt annet har rask levering.
Har kjøpt mye krydder, te, tannkrem, fryseposer, batterier osv der.

(Jeg har ikke spart en dritt på det, men det er fordi jeg har kjøpt en masse sjokolade jeg ellers ikke ville gjort)

For folk med karakter er det kroner å spare.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Ta Melange. Ta Melange.

Ca 35% billigere enn smør.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Være motorisk utro mot bank og forsikring er der du kan spare mest uten å gjøre store jobben. Bør sjekke egentlig minst en gang i halvåret. ,

Lezah

Legg inn av Lezah »

Det her går mer på vane enn reell sparing....Men pytt. En klassiker som jeg har erfart virkelig gjelder meg, er å unngå flere turer til butikken. Jeg ender alltid opp med å kjøpe noe dritt jeg ser som jeg tenker er "greit" å ha. Har lagt til meg en rutine nå hvor jeg hver mandag handler middager/div jeg trenger for perioden mandag-torsdag. Fredag handler jeg inn for helgen. Mellom der forsøker jeg å ikke ha behov for å dra på butikken. Utrolig hvor mye småtteri jeg ellers ender opp med å kjøpe hvis jeg skal kjøpe middag daglig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Spise opp maten, ikke kaste mat i søpla.
Kutte ut bruspimping, siden vi har godt vann i krana.
Abbonementer er nevnt. Ja. Si opp abb på tulleting.
Jeg har vært uten bil noen år. Bil er et pengesluk. Litt av en besparelse å ikke ha bil.
Mange kjøper for mye klær. Hvorfor drive og kjøpe enda mer klær når kleskottet allerede er overfylt?
Det er koselig å spise ute, men rimeligere å spise hjemme.
Utepils er dyrt, butikkpils er rimeligere.
Vi trenger ikke ny mobil før den gamle går i stykker.
Strøm er dyrt. Dusj raskt, ikke lenge.
Isoler huset, ikke fyr for kråka.
Kjøp varmepumpe dersom du bruker strøm til oppvarming.
Betal ned på lånet i stedet for å reise så mye på utenlandsferier.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Sett av faste månedsbeløp på de tingene i livet man synes er viktige og gjør det til et livsprosjekt å aldri gå over beløpene. Husk at man også skal leve og ikke bare overleve. Å kutte ut ferier eller å gå ut og spise fordi det er billigere å spise spaghetti med ketchup og feriere i bakgården hjemme kan lett føre til en fryktelig trist tilværelse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Pernille skrev: fre jun 02, 2023 10:44 am Sett av faste månedsbeløp på de tingene i livet man synes er viktige og gjør det til et livsprosjekt å aldri gå over beløpene. Husk at man også skal leve og ikke bare overleve. Å kutte ut ferier eller å gå ut og spise fordi det er billigere å spise spaghetti med ketchup og feriere i bakgården hjemme kan lett føre til en fryktelig trist tilværelse.
Ja. Jeg har hatt som motto leeeeenge å alltid bruke mindre penger enn det som er inntekt. Klart vi må leve. Og da er det smart som du sier å ha kontroll på økonomien.
Dog....de fleste kommer en dag dit at tiden i arbeidslivet er over. Forbruket må senkes den dagen du blir pensjonist.
En pensjonist som har blitt gjeldfri i god tid takket være måtehold som yrkesaktiv får en litt romsligere pensjonisttilværelse.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

HarryH skrev: fre jun 02, 2023 9:45 am Ta Melange. Ta Melange.

Ca 35% billigere enn smør.
Melange er jo ikke smør.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Å gå i 50% hyllene på morningen tror jeg kan være lurt. Er du skikkelig rutinert sjekker du dato på varer som koster litt og så vet du når de kommer på datosalg:)

HarryH

Legg inn av HarryH »

Megapixsel skrev: søn jun 04, 2023 10:13 am
HarryH skrev: fre jun 02, 2023 9:45 am Ta Melange. Ta Melange.

Ca 35% billigere enn smør.
Melange er jo ikke smør.
Stemmer.
Ta Melange, og møt verden med et smil.
Ta Melange, hver gang du skal kjøre bil.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Er du uten abonnement på lokalavisen, kan det dekke noe av tapskjensla å gå innom disse sidene:

Avisas facebookside og youtube (hvis dette finnes)
Kommunens hjemmeside med Aktuelt/Nyheter, fb-side eller youtube
Andre lokale fb-sider, til lokalkjendiser, "hva skjer i området", o.l.
Snutens OPS Twitter for aktuell landsdel
vareminnesider

Andre ideer?

Ty til biblioteket og les papiravisa hvis noe "må" leses. Så lenge den gis ut - har på følelsen at den elektroniske avisa tar over stadig mer. Jeg ville helst abonnere på bare papiravisa, men det er merkelig nok ikke mulig. Papiravisene virker også tynnere enn tidligere. I tillegg til at abonnement på både papir og nett har blitt fantastisk mye dyrere.

Det billigste i matveien er vel å spise hundemat og påkjørte dyr (roadkill), har foreløpig ikke kommet dit, men kanskje en dag. Da vil mye av gleden ved maten og livet forsvinne. Fullstendig gratis er det med kontainerdykking eller dumpsterdiving. Men du må være ung og sprek nok til å komme deg opp og ut av kontaineren igjen.

Tomatbønner er noe av det billigste ellers, men de som er diabetikere eller i grenseland for å bli diabetikere, bør helst skylle av den sukkerholdige tomatsausen.
Visse deler av året kan geitrams og neslesuppe spises, og ville bær. Var en artikkel om ei dame som mener vi kan spise strandplanter som grisetangdokke, strandarve, strandsmelle, tangmelde. Men litt arbeid å finne disse artene, og det er visst ikke alle som tåler mye av sjøalger og tare. Grille strandsnegler er også en aktivitet :) Kanskje heller det enn å spise visse andre ting.

Det er mulig å hente ut mjølet som ligger like under barken på visse trær, og bake barkebrød. Flere norske bygder overlevde tidligere ved å spise barkebrød. Det er beskrevet at barkebrødet var flatt og hadde en beisk smak.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Dersom det er problemer med en mobiltelefon eller en datamaskin......ikke lever det til et serviceverksted. Ring til et barn eller barnebarn.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: fre jun 02, 2023 10:28 am Spise opp maten, ikke kaste mat i søpla.
Kutte ut bruspimping, siden vi har godt vann i krana.
Abbonementer er nevnt. Ja. Si opp abb på tulleting.
Jeg har vært uten bil noen år. Bil er et pengesluk. Litt av en besparelse å ikke ha bil.
Mange kjøper for mye klær. Hvorfor drive og kjøpe enda mer klær når kleskottet allerede er overfylt?
Det er koselig å spise ute, men rimeligere å spise hjemme.
Utepils er dyrt, butikkpils er rimeligere.
Vi trenger ikke ny mobil før den gamle går i stykker.
Strøm er dyrt. Dusj raskt, ikke lenge.
Isoler huset, ikke fyr for kråka.
Kjøp varmepumpe dersom du bruker strøm til oppvarming.
Betal ned på lånet i stedet for å reise så mye på utenlandsferier.

Godt innlegg!
Her har du mye nyttig.

Brukeravatar
Il-pirata
Innlegg: 374

Legg inn av Il-pirata »

TheBaseline skrev: fre jun 02, 2023 9:12 am Har dere andre tips?
Første betingelsen er å skaffe seg fullstendig oversikt over økonomien. Så sett opp budsjett for hver måned over all inntekt, samt alle faste utgifter den måneden. Kan evt. noen av de faste utgiftene kuttes eller reduseres? Hvor mye skal spares hver måned og hvor mye mat til hver uke? Storhandling maks en gang i uka lønner seg. Skriv handleliste og følg den.

Er en enslig bør en kunne ha stålkontroll, har en stor familie kan det være noe mer uforutsigbart selvsagt når det gjelder maten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»