Kamptråd Skottland(H) og Kypros(H) EM-kvalifisering 2023

Svar
Crazy Horse

Re: Kamptråd Skottland(H) og Kypros(H) EM-kvalifisering 2023

Legg inn av Crazy Horse »

Linselusa skrev: ons jun 21, 2023 2:01 pm Siden man har glidd litt over til å også kommentere Spania-kampen igjen, så trekker jeg fram dommer på ny. Snakker man først om flaks og uflaks, så kan ikke den helt evneveike dommerprestasjonen til Benoit Bastien passere unenvt. Spania skulle vært redusert til ti mann etter kvarteret spilt, og generelt var han helt ubrukelig. Noe av det verste jeg har sett på dette nivået. Utur på den fronten og.

Og ikke kom her og kontre med at straffa til Haaland mot skottene var soft. Fyren hadde blank kasse og var foran oppasser. Hvorfor skulle han hive seg? Skotten er heller heldig som ikke ble utvist, så lite interesse for ball som han viste.
Nå er man glidd over til udugelige dommere, flaks og uflaks teorier i de siste fem kampene Norge spilte før mot Wales. Vi vinner ikke fordi vi har uflaks og fordi dommeren dømmer mot oss. Ihvertfall ikke over tid. Så enkelt er det ikke. Mot Spania overtok vi spillet etter at Spania gikk opp i en 1-0 ledelse. Mål preger visstnok kamper, og forklaringen er vel så enkel at Spania bevisst eller ubevisst tillot dette. Hadde Norge utlignet er jeg rimelig sikker på at Spania hadde skrudd opp tempoet med et kampbilde som i de 15 første minuttene. I stedet for å bortforklare de manglende seire med udugelige dommere og uflaks er det vel bare å konstatere at vi over tid ikke er gode nok fordi vi ikke vinner avgjørende og viktige kamper, som NL kampene på Ullevaal høsten 2022. Hvor mange kvalifiserte målsjanser Norge hadde i går uten å score mistet jeg tellingen på. Det å omsette hver 3. eller 4. målsjanse i mål er en viktig del av fotballen.

Straffen Haaland fikk mot Kypros så høyst tvilsom ut. Haaland falt lett. Keeper kunne gått ut og tatt det innlegget. Haaland burde imidlertid hatt straffe 10 min tidligere, uten å få det. Da ble han regelrett revet ned innenfor 16. Kompensasjonsdømming og greit idømt straffespark.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Crazy Horse skrev: ons jun 21, 2023 7:10 pm
Linselusa skrev: ons jun 21, 2023 2:01 pm Siden man har glidd litt over til å også kommentere Spania-kampen igjen, så trekker jeg fram dommer på ny. Snakker man først om flaks og uflaks, så kan ikke den helt evneveike dommerprestasjonen til Benoit Bastien passere unenvt. Spania skulle vært redusert til ti mann etter kvarteret spilt, og generelt var han helt ubrukelig. Noe av det verste jeg har sett på dette nivået. Utur på den fronten og.

Og ikke kom her og kontre med at straffa til Haaland mot skottene var soft. Fyren hadde blank kasse og var foran oppasser. Hvorfor skulle han hive seg? Skotten er heller heldig som ikke ble utvist, så lite interesse for ball som han viste.
Nå er man glidd over til udugelige dommere, flaks og uflaks teorier i de siste fem kampene Norge spilte før mot Wales. Vi vinner ikke fordi vi har uflaks og fordi dommeren dømmer mot oss. Ihvertfall ikke over tid. Så enkelt er det ikke. Mot Spania overtok vi spillet etter at Spania gikk opp i en 1-0 ledelse. Mål preger visstnok kamper, og forklaringen er vel så enkel at Spania bevisst eller ubevisst tillot dette. Hadde Norge utlignet er jeg rimelig sikker på at Spania hadde skrudd opp tempoet med et kampbilde som i de 15 første minuttene. I stedet for å bortforklare de manglende seire med udugelige dommere og uflaks er det vel bare å konstatere at vi over tid ikke er gode nok fordi vi ikke vinner avgjørende og viktige kamper, som NL kampene på Ullevaal høsten 2022. Hvor mange kvalifiserte målsjanser Norge hadde i går uten å score mistet jeg tellingen på. Det å omsette hver 3. eller 4. målsjanse i mål er en viktig del av fotballen.

Straffen Haaland fikk mot Kypros så høyst tvilsom ut. Haaland falt lett. Keeper kunne gått ut og tatt det innlegget. Haaland burde imidlertid hatt straffe 10 min tidligere, uten å få det. Da ble han regelrett revet ned innenfor 16. Kompensasjonsdømming og greit idømt straffespark.
Hva med den potensielt røde kort situasjon mot skottene som ble belønnet med gult?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Tirsdag besøkte Erling Braut Haaland, Martin Ødegaard, Sander Berge og Stefan Strandberg Tåsen Cafébar for å runde av landslagssamlingen i Oslo. I dag melder restauranten at de er utsolgt for varer og måtte stenge lenge før tiden. De ble utsolgt for kebab.

Ikke skjønner jeg at de ikke vant begge kampene.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Korgutt skrev: ons jun 21, 2023 7:33 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 21, 2023 7:10 pm
Linselusa skrev: ons jun 21, 2023 2:01 pm Siden man har glidd litt over til å også kommentere Spania-kampen igjen, så trekker jeg fram dommer på ny. Snakker man først om flaks og uflaks, så kan ikke den helt evneveike dommerprestasjonen til Benoit Bastien passere unenvt. Spania skulle vært redusert til ti mann etter kvarteret spilt, og generelt var han helt ubrukelig. Noe av det verste jeg har sett på dette nivået. Utur på den fronten og.

Og ikke kom her og kontre med at straffa til Haaland mot skottene var soft. Fyren hadde blank kasse og var foran oppasser. Hvorfor skulle han hive seg? Skotten er heller heldig som ikke ble utvist, så lite interesse for ball som han viste.
Nå er man glidd over til udugelige dommere, flaks og uflaks teorier i de siste fem kampene Norge spilte før mot Wales. Vi vinner ikke fordi vi har uflaks og fordi dommeren dømmer mot oss. Ihvertfall ikke over tid. Så enkelt er det ikke. Mot Spania overtok vi spillet etter at Spania gikk opp i en 1-0 ledelse. Mål preger visstnok kamper, og forklaringen er vel så enkel at Spania bevisst eller ubevisst tillot dette. Hadde Norge utlignet er jeg rimelig sikker på at Spania hadde skrudd opp tempoet med et kampbilde som i de 15 første minuttene. I stedet for å bortforklare de manglende seire med udugelige dommere og uflaks er det vel bare å konstatere at vi over tid ikke er gode nok fordi vi ikke vinner avgjørende og viktige kamper, som NL kampene på Ullevaal høsten 2022. Hvor mange kvalifiserte målsjanser Norge hadde i går uten å score mistet jeg tellingen på. Det å omsette hver 3. eller 4. målsjanse i mål er en viktig del av fotballen.

Straffen Haaland fikk mot Kypros så høyst tvilsom ut. Haaland falt lett. Keeper kunne gått ut og tatt det innlegget. Haaland burde imidlertid hatt straffe 10 min tidligere, uten å få det. Da ble han regelrett revet ned innenfor 16. Kompensasjonsdømming og greit idømt straffespark.
Hva med den potensielt røde kort situasjon mot skottene som ble belønnet med gult?
Har ingen fasit. VAR rommet lot den gå. Antar de kan fotballreglene rimelig godt. Dommere gjør alltid feil. En beklagelig menneskelig lyte å gjøre feil. Heldigvis, da vi ikke er roboter. Over tid jevner dommer feil, flaks og uflaks seg ut. Dette med å syte og klage over alt er en nygreie som dessverre er på sterk fremmarsj i samfunnet. Skal Norge nå et sluttspill må de brette opp armene, nullstille og sloss. I det lange løp handler dette verken om dommere eller uflaks, men om å fortjene å vinne. Man C har vunnet mye i år fordi laget er godt. Glimt leder pt ES suverent fordi laget har vært det beste og jevneste laget i Norge etter 1/3 spilt serie.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Big George skrev: ons jun 21, 2023 7:35 pm Tirsdag besøkte Erling Braut Haaland, Martin Ødegaard, Sander Berge og Stefan Strandberg Tåsen Cafébar for å runde av landslagssamlingen i Oslo. I dag melder restauranten at de er utsolgt for varer og måtte stenge lenge før tiden. De ble utsolgt for kebab.

Ikke skjønner jeg at de ikke vant begge kampene.
Nei, å spise litt kebab etter sesongen er slutt tyder på at de er totalt useriøse!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Big George skrev: ons jun 21, 2023 7:35 pm Tirsdag besøkte Erling Braut Haaland, Martin Ødegaard, Sander Berge og Stefan Strandberg Tåsen Cafébar for å runde av landslagssamlingen i Oslo. I dag melder restauranten at de er utsolgt for varer og måtte stenge lenge før tiden. De ble utsolgt for kebab.

Ikke skjønner jeg at de ikke vant begge kampene.
De har heller ikke lest kostholdsrådene når de 4 klare å spise opp all kebab de hadde.

Champis

Legg inn av Champis »

Kakebart skrev: ons jun 21, 2023 8:58 am
Champis skrev: ons jun 21, 2023 12:59 am
GatlingGun skrev: tir jun 20, 2023 7:37 pm Det må være inspirerende og motiverende for resten av troppen; de som spiller regelmessig, de som har en klubb og for de som er i form.

Å se de samme elleve starte etter den fadesen.

1) Det er ikke mange muligheter i landslagsfotball for å få spilt sammen noen relasjoner, så man må bruke de man har. Kritikken hadde selvsagt kommet på akkurat det hvis man hadde rotert masse. SÅ vanskelig å gjøre alle til lags.

2) Nå var det jo ikke akkurat sånn at Skottland kjørte over oss, så tapet hadde ikke så mye med startoppstillingen å gjøre.

3) Nå har jo Solbakken først og fremst fått kjeft for at han satt innpå så mange innbyttere mot Skottland, og at det var derfor vi tapte. Så det må jo bety at laget vi startet med er det klart beste laget.

Personlig skulle jeg gjerne sett at man hadde dyrket f.eks. Ajer inn som midtstopper nå og fått en oppgradering på plass til evt. play off-kamper. Muligens en ny keeper også.
Mye det er veldig lett å være enig i her.

1) viktig å få spilt kamper for å utvikle laget. Vi er ferdig med den perioden da vi skulle teste flest mulig spillere. Ikke noe poeng i å bruke tid på å skape relasjoner til noen som fort ikke er med på neste samling. Motiverende nok å få være med i troppen.

2) jeg synes vi var bedre mot Skottland enn de fleste virker å mene. Med vår førsteellever hadde vi veldig god kontroll selv om vi var litt under pari på å spille oss til store sjanser. Skottland er et bra lag, og det er sterkt å ha så god kontroll mot dem. Litt bedre spill offensivt så hadde vi hatt en solid 2/3-målsseier mot et sterkt B-lag. Startoppstillingen var bra.

3) Helt klart. Bare å kjøre på med de samme og håpe på forbedring på problemposisjonene. Østigård og Nyland må spille fotball mer regelmessig til høsten. Vi må håpe noen vinger overbeviser under u21-EM og får en bra start i klubb med god pre season og fast plass når sesongen starter. Kjipt for Jalland å miste folk til A, men han har god dekning på vingene (Nusa, Bobb, Mvuka, Schjelderup) så om to av disse tar av i sommer så må de med A-laget.

Ajer har blitt for raskt avskrevet, men må få orden på kroppen. Mange har glemt at han var vår beste stopper under LL, med en taktikk som i mye større grad synliggjorde svakhetene hans enn det vi driver med nå. Han har en jobb å gjøre med kropp og på klubblag. Ser på Brentford sine forum at de spiller mer med 4 bak nå og at han får en jobb med å vise at han kan ta en av de to plassene.

Ajer har tidligere i større grad vært stopperen som støter enn faller av, men han burde ha egenskapene til begge roller og hurtigheten han bør gjøre han veldig egna til å være den som skal falle av. Hurtigheten, pasningsfoten og ballbehandlingen til Ajer ville gitt oss en ny dimensjon.

Hvordan tenker du han ville løst rolla til Strandberg?

1. Enig.

2. Enig.

3. Enig. Men tenker som sagt at vi burde vurderte noen alternativer på stopperplass og keeperplass som kunne gjort oss bedre på sikt.

Jeg er hundre prosent sikker på at vi hadde fått en bedre midtstopper i Ajer enn Strandberg på sikt. Ajer bør kunne utvikles til å være en god stopper i kamper hvor vi både styrer og står høyt, og hvor vi ligger lavere og skal kontrollere kamper mot bedre lag. Han har egentlig alle forutsetninger for å være en bedre stopper enn både Østigård og Strandberg.

Champis

Legg inn av Champis »

William_S skrev: ons jun 21, 2023 10:33 am
Champis skrev: ons jun 21, 2023 1:05 am
Pushback skrev: tir jun 20, 2023 8:42 pm Altså Nations League holder potensielt livet igang for lag som starter dårlig i kvalik, som Norge nå. Kampene er til en viss grad interessante fordi Mars ikke er så uendelig lenge til og mesterskapet er ikke helt borte.

Dette er en god forklaring til alle som lurer på hvorfor det finnes

NL-konseptet er veldig bra, synes jeg. Man får matching på sitt nivå, og har en slags turnering som betyr noe. Og det gjør at man har tatt bort alle privatkampene man tidligere hadde i landslagsfotballen, og erstattet det med kamper av betydning.
Hovedproblemet er at hele utfallet ender opp med kvadratroten til antall mål scoret av Haaland ganger tredjeroten til antall starter Andy Robertson har for Liverpoool trukket fra femteroten til antall poeng Spania har mens man da må dele på faktisk antall poeng Norge har. Jeg står fortsatt på mitt at nations league veien til mesterskap avhenger av slike variabler litt satt på spissen. Det gamle kvalikformatet fungerte utmerket godt det. Det var enkelt og greit å forholde seg til.

Ja, selvsagt var det gamle kvaliksystemet lettere å forstå. Men jeg synes fortsatt at poenget med at lagene spiller «viktige» kamper i stedet for uviktige treningskamper er veldig bra! Og så burde det nok vært en bedre og mer offisiell forklaring på hvordan NL fungerer og hvordan det har innvirkning på kvalifisering til sluttspill å gjøre.

Nova

Legg inn av Nova »

Både spillerne og Solbakken sier at det kan skje alle lag at man slipper inn mål på slutten av kamper, MEN Norge har altså sluppet inn 5 mål innenfor de siste 7 min av ordinær tid i 3 av 4 siste kamper. Også mot Slovenia i september slapp de inn et mål mot slutten. Da handler faktisk om noe helt annet enn «at det kan skje alle». Det er alltid unnskyldninger….

Det er iallefall en uting å ri på en ledelse om det er 1-0 eller 2-0 hvis vi snakker om Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke prøver og score flere mål. Før tapet mot Skottland så kunne det jo handle om målforskjell også. Har sett det for mange ganger med Norge, at de begynner forsvare seg når de leder 1-0 og da går det som regel galt, for det går ikke én kamp uten tabber…

En annen ting som irriterer meg er når Solbakken sier at det er forståelig at spillerne ble slitne fordi de ikke spiller så mye på klubblaget, men hva med å ta ut spillere som faktisk spiller og ikke sitter på tribunen eller benken for klubblage? Det er hans jobb å ta ut laget.. Feks så sier han at Nyland er på et nivå langt over andre keepere i Norge?? Er han virkelig det, og det er ikke akkurat motiverende for andre keepere som håper å spille seg til en landslagsplass og høre landslagssjefen snakke sånn.. Virker som Solbakken velger ut spillere som han liker og ikke hvem som er i spilleform. Det er vel spillere i tippeligaen som kunne gjort en vel så bra jobb som de som ofte svikter fordi de ikke er i sin beste form.
En annen ting jeg har reagert på er at han virker og mislike Ajer av en eller annen grunn. At han ikke engang var på benken mot Skottland er vel ganske spesiel. Vet han har vært skadet men han bruker jo andre spillere som ikke er i kampform. Har sett han snakke ned om Ajer tidligere.

En jeg lurer på hvorfor ikke har fått sjansen på landslaget igjen etter hans fantastiske prestasjon for nødlandslaget er Sondre Tronstad. Husker han var overalt og jobbet som en helt. En sånn spiller hadde vært bra å ha på laget, men han har sagt at landslagsledelsen ikke har tatt kontakt med han en eneste gang etter den ene kampen. Hva handler dette om? Har ikke han spilt fast i Nederland i noen år? Solbakken har med flere andre fra det samme nødlandslaget, så synes det er noe som skurrer når spilleren som var klart best i den kampen ikke har blitt kontaktet en eneste gang etter det. Solbakken virker å være en som kan være smålig når det gjelder enkelte ting og lurer på hva grunnen kan være…

smash

Legg inn av smash »

Ja det er Kypros, men likevel..vill kamp av Ødegaard.

startelver

Legg inn av startelver »

Har sett andre omgang på nytt, Martin og de andre spilte godt, men var jo nesten ikke noe press fra Kypros, de norske spillerne fikk vanvittig med rom å boltre seg i, og da blir det enkelt for teknikere som Martin å briljere.

Bevares var en sterk prestasjon, men jeg vil se Norge mot en langt bedre motstander før dette laget er friskmeldt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Hvis ikke Ståle Solbakken tar med Oscar Bobb til høsten bør han få solbriller og førerhund.

Investor

Legg inn av Investor »

Bobb, Bobb, Bobb ikke sant!

smash

Legg inn av smash »

Enzino skrev: ons jun 21, 2023 12:50 am Finnes det fortsatt lag som spiller mann mot mann markering?
Når det kommer til forsvarsstruktur i åpent spill, så er det ikke svart/hvitt med sone og mann mot mann. Det er nesten ingen lag som spiller uten et soneforsvarskonsept (Bielsa er vel et unntak), men det er mange variasjoner og mange måter å kombinere soneorientert og mannsorientert forsvar.

Det norske landslaget har i mange år, særlig under Drillo og Semb og til dels nå under Ståle, hatt en spesiell form for rendyrket soneforsvar, hvor strukturen og soneoppdelingen innad i laget er det viktigste referansepunktet for egen plassering - i tillegg til ballen.

Internasjonalt er det vanligere med soneforsvar med mannsorienterte modifikasjoner, eller mer dynamiske forsvarsprinsipper. En ser at spillerne roterer mer og flytte mer på rommene i banen også når man forsvarer seg i etablert spill. Man flytter seg nærmere mannen i egen sone, blir gjerne dratt litt ut vitende om at laget flytter etter. Man er ikke kun fokusert på ball og egen struktur, og ligger ikke "i ramma" på samme måte som landslaget ofte gjør når det skal forsvare seg.

Jeg mener at den norske metoden blir sårbar, særlig mot slutten av kampene, når beina svikter litt mer og konsentrasjonen svikter. Da ligger det mer trygghet i "kontrollert improvisasjon" enn en tiltro til at spillerne klarer å agere raskt nok etter soneprinsippene.

Hvis vi klarer å slippe oss litt løs og gjøre strukturen litt løsere, tror jeg det også blir mindre fare for at motstanderen tar over ballen helt. Det vi ofte har sett, også under Ståle, er at når vi har tatt ledelsen og skal forsvare oss, så klarer ikke vi å kombinere den strukturen Ståle ønsker i forsvar med å kjempe om ball og fortsatt henge med i kampen. Det blir enten til at vi presser høyt og intenst, eller til at vi legger oss bakpå. Vi finner ikke mellomløsningen.

Så særlig på ett tidspunkt mot Skottland, at laget åpenbart var instruert til å ligge i en stram struktur omtrent fra midtbanen, eller litt over vår egen midtbane. Da tenkte jeg at nå blir det tøft.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»