Norske lag i Europa 2023/24

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Norske lag i Europa 2023/24

Legg inn av Korgutt »

Det begynner å nærme seg trekning for kvalifiseringsrundene til de europeiske klubbturneringene og det meste av lag som skal delta her begynner å bli klart.
Denne tråden vil omhandle de 4 norske lagene som har kvalifisert seg til Europa og deres vei til videre spill i Europa.
Lagene som har kvalifisert seg til Europa er følgende.
Molde FK(Champions League)
SK Brann(Europa Conference League)
FK Bodø/Glimt(Europa Conference League)
Rosenborg BK(Europa Conference League)
Molde vil komme inn i den 2.kvalifiseringsrunde til Champions League.
Bodø/Glimt og Rosenborg vil komme inn i den 2.kvalifiseringsrunden til Europa Conference League.
Brann vil komme inn i den 3.kvalifiseringsrunden til Europa Conference League.
Trekningsdatoer og kampdatoer for kvalifiseringsrundene er følgende.

2.kvalifiseringsrunde:
Trekning til denne runden vil skje onsdag 21.juni.
Kampdatoer til denne runden er 25.-27.juli og 1.-3.august

3.kvalifiseringsrunde:
Trekning til denne runden vil skje mandag 24.juli.
Kampdatoer til denne runden er 8.-10.august og 15.-17.august.

Playoff(4.kvalifiseringsrunde):
Trekning til denne runden vil skje mandag 7.august.
Kampdatoer til denne runden er 22.-24.august og 29.-31.august.

For gruppespill er datoene slik.
Trekning til Champions League gruppespill vil skje torsdag 31.august og for Europa Conference League/Europa League(dersom Molde kommer her) vil skje 1.september.
Spilledatoer utover høsten for gruppespillet er slik.
MATCHDAY 1: 19.-21.september.
MATCHDAY 2: 3.-5.oktober.
MATCHDAY 3: 24.-26.oktober.
MATCHDAY 4: 7.-9.november
MATCHDAY 5: 28.-30.november
MATCHDAY 6: 12.-14.desember

Molde går inn som seedet lag i den 2.kvalifiseringsrunden og vil kunne møte følgende 10 motstandere her. 9 av de er klare. Den bulgarske seriemesteren er ikke klar enda så den situasjonen nevner jeg etter at de 9 er skrevet ned.
Vinner av kampen som involverer Maccabi Haifa.
Vinner av kampen som involverer Zalgiris Vilnius
Vinner av kampen som involverer HJK Helsinki
Vinner av kampen som involverer Flora Tallinn
Vinner av kampen som involverer Shamrock Rovers
Vinner av kampen som involverer The New Saints
Vinner av kampen som involverer Olimpija Ljubljana
Vinner av kampen som involverer Zrinjski Mostar
Aris Limassol som kommer inn i denne runden.
Siste lag blir enten CSKA Sofia dersom de vinner den bulgarske serien. Eller Astana fra Kasakhstan dersom Ludogorets vinner den bulgarske serien.
Til 3.kvalifiseringsrunde er Molde rangert som beste useedede lag. For at Molde skal bli seedet her er de avhengig av at 1 av følgende 3 klubber ryker ut i den første kvalifiseringsrunden.
Ferencvárosi, Qarabag eller Slovan Bratislava. Dersom ingen av de ryker ut i denne runden vil Molde forbli useedet her.
Bodø/Glimt og Rosenborg kommer inn som seedede lag i den andre kvalifiseringsrunden til Europa Conference League. Bodø/Glimt vil også være sikret seeding i en eventuell 3.kvalifiseringsrunde. Mens Rosenborg vil i utgangspunktet være useedet her. Det samme gjelder for Bodø/Glimt i en playoff. Her er en tweet som viser hvordan Rosenborg kan bli seedet i 3.kvalifiseringsrunden.

Og her er en tråd som viser hvordan Bodø/Glimt kan bli seedet i playoff.

Brann vil komme inn som useedet lag i den 3.kvalifiseringsrunden og vil være useedet i begge rundene.
For potensielle motstandere for Brann, Rosenborg og Bodø/Glimt så viser jeg til kassiesa sin utmerkede side.
https://kassiesa.net/uefa/seedecl2023.html
Og for Molde sin del henvender jeg til denne siden.
https://kassiesa.net/uefa/seedcl2023.html

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Tar også med seriekampene til lagene rundt disse kvalifiseringskampene.
Lørdag 22.juli kl.1800:
Molde vs Sarpsborg 08

Søndag 23.juli kl.1700:
Sandefjord vs Bodø/Glimt

Søndag 23.juli kl.1915:
Strømsgodset vs Rosenborg

Tirsdag 25.juli/Onsdag 26.juli:
Molde sin første kamp i Europa

Torsdag 27.juli:
Bodø/Glimt og Rosenborg sin første kamp i Europa

Lørdag 29.juli kl.1800:
Stabæk vs Molde

Søndag 30.juli kl.1700:
Rosenborg vs Odd

Søndag 30.juli kl.1915:
Bodø/Glimt vs Tromsø

Tirsdag 1.august/Onsdag 2.august:
Returmatch for Molde

Torsdag 3.august:
Returmatch for Bodø/Glimt og Rosenborg.

Søndag 6.august kl.1700:
HamKam vs Brann
Haugesund vs Rosenborg

Søndag 6.august kl.1915:
Viking vs Bodø/Glimt
Molde har allerede spilt sin kamp mot Aalesund.

Tirsdag 8.august/Onsdag 9.august:
Moldes første kamp i den tredje kvalifiseringsrunden til CL. Dersom de allerede har røket ut på dette stadiet så er torsdag kampdag og lørdagskampene i serien blir flyttet til søndag.

Torsdag 10.august:
Bodø/Glimt og Rosenborg sin første kamp i den tredje kvalifiseringsrunden.
Og Brann sin aller første kamp i Europa for sesongen.

Lørdag 12.august kl.1600:
Sandefjord vs Molde.
Rosenborg, Brann og Bodø/Glimt har allerede spilt sin kamp for denne runden.

Tirsdag 15.august:
Returmatch for Molde til den 3.kvalifiseringsrunden til CL.

Torsdag 17.august:
Returmatch for Brann, Bodø/Glimt og Rosenborg i den 3.kvalifiseringsrunden til Conference League.

Lørdag 19.august kl.1800:
Molde vs Vålerenga

Søndag 20.august kl.1700:
Brann vs Aalesund
HamKam vs Rosenborg
Haugesund vs Bodø/Glimt

Tirsdag 22.august/Onsdag 23.august:
Moldes første match i playoff til Champions League

Torsdag 24.august:
Bodø/Glimt, Brann og Rosenborg sin første kamp i playoff.

Kampene helgen 26.-27.august kan bli flyttet til høsten dersom de er med i playoff. Dette gjelder kampene
Molde vs Viking
Bodø/Glimt vs Strømsgodset
Lillestrøm vs Brann
Rosenborg vs Aalesund

Molde vs Viking er terminfestet til lørdag og de 3 andre kampene til søndag.

Tirsdag 29.august/Onsdag 30.august:
Moldes siste kamp i playoff.

Torsdag 31.august:
Bodø/Glimt, Brann og Rosenborg sin siste kamp i playoff.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Finalene i de 3 europeiske turneringene spilles slik:
Champions League finalen: Wembley Stadium lørdag 1.juni
Europa League finalen: Aviva Stadium i Dublin onsdag 22.mai.
Conference League finalen: Agia Sophia Stadium i Athen onsdag 29.mai.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Blir en ny "close but no sigar"-sesong. Molde tar seg til CL-playoff på imponerende vis men taper til tross for en overkommelig trekning, og blir smadret i Europa League. Glimt tar seg til ECL-gruppespill, gjør sakene sine bra der men underpresterer i utslagsrundene. Brann er i sin livs form når vi skriver august, men får den verste mulige trekningen og ryker på første hinder. Rosenborg kommer seg til 3. kvalikrunde, kanskje playoff, men ikke lenger. Norge blir tatt igjen av Danmark og Tsjekkia, og ender sesongen på 17. plass.

TWU

Legg inn av TWU »

Kan ikke se hvem som skal være i stand å stoppe Horneball i denne tullecupen.

Nei for å være seriøs så er det noen kanoner som naturligvis må håpes å unngås, men ingen av dem er umulig. Club Brügge ble slått ut av et Brann-lag på en tid hvor forskjellen mellom lagene ikke skal ha vært større enn den er i dag. Og ingen av de andre lagene skal være spesielt bedre enn det. Lander på at ingenting er umulig for Brann sin del.

Glimt, om de opprettholder formen, skal klare gruppespill greit.

Rosenborg ryker i første runde om de spiller som de gjør nå.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Er jo ikke nubbesjans at Rosenborg kommer seg igjennom en ECL kvalifisering, om de er aldri så seedet. De evner jo ikke å vinne kamper nærmest uansett motstander for øyeblikket. Håpet må vel da eventuelt være at Rekdal har fått fyken og det ender med en solid boost når Henriksen tar over midlertidig. Akkurat det er jo ikke så fryktelig usannsynlig at skjer om formkurven til Rekdal og Co fortsetter i samme retning de neste kampene. Ulempen er at de fort kan ha rota det såpass til i Eliteserien at de må prioritere serien over ECL da de ligger å vaker rundt kvalifiseringsplass og faktisk må på alvor kjempe for å unngå kamp for å holde seg i Eliteserien. Her er det vel bare å håpe på Ham/Kam i morgen. Presterer de å tape hjemme mot Ham/Kam så får Rekdal fyken før søndagen er over.

Molde er nærmest garantert et gruppespill i en eller annen form. Champions League er og blir utopi som alltid. Men Europa League burde være innenfor rekkevidde da alt annet enn Europa League Play-Off vil være å se på som tilnærmet fiasko sånn som kvalifiseringen er lagt opp nå. Bodø/Glimt drar stor fordel av å være seedet, har bra stall, har mye Europaerfaring og er i bra slag så de burde ha gode muligheter. Men vi så jo i 2021 når Molde var seedet i ECL kvalifiseringen at du kan jo få helt hinsides rææva trekning uansett så det er jo fult mulig for Glimt å ha fryktelig uflaks. Brann kan jo klare det, de seiler på en solid dose med selvtillit for tiden. Men som useedet så vil du trolig måtte slå ut minst ett lag som er bedre enn deg på papiret. Så jo hvordan det gikk med Viking og Lillestrøm i fjor. Det blir fort litt bråstopp i 3. runde eller Play-Off som useedet.

Kommer man seg først igjennom kvalifiseringen så har Molde, Bodø/Glimt og Brann relativt greie forutsetninger for å kunne prestere i et gruppespill. Nivået på gruppene i ECL om man ikke er veldig uheldig med trekningen er normalt ikke så ille at man ikke har realistiske muligheter til å hvertfall bli nummer to i gruppa. Det samme gjelder jo forsåvidt for Molde sin del om det skulle bli EL, men der er man gjerne noe mer avhengig av en god trekning. Kan fort ende opp i en gruppe med to åpenbare favoritter som i utgangspunktet skal hamle opp med norske lag 9 av 10 ganger.

Hva som er mest gunstig for Norge sin del med tanke på sanking av poeng er jeg usikker på? Er det bedre om Molde går inn i EL, blir nr.3 i gruppa og ender i ECL sluttspillet, noe som forutsetter at de sanker relativt lite poeng i gruppespillet. Eller er det bedre at de går inn i ECL gruppespillet og har større sannsynlighet for å bli 1. eller 2. i gruppa med langt bedre poengsanking i gruppespillet? Skulle man klare å flakse seg inn i CL så vil det jo være helt natta hva gjelder poengsanking, og man skal ha en solid dose flaks med gruppa om man skal ha særlig håp om en 3. plass som gir EL sluttspill. Rent sportslig så er vel CL deltagelse det dårligste for Molde, men mindre man får noe form for bonuspoeng av å kvalifiserer seg til CL gruppespillet? Økonomisk så er jo selvsagt CL gruppespill en gullgruve.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg håper på CL, er fornøyd med EL og blir dritskuffet om det ender med den tullecupen.

Miga

Legg inn av Miga »

RamGuy skrev: lør jun 03, 2023 2:27 am

Hva som er mest gunstig for Norge sin del med tanke på sanking av poeng er jeg usikker på? Er det bedre om Molde går inn i EL, blir nr.3 i gruppa og ender i ECL sluttspillet, noe som forutsetter at de sanker relativt lite poeng i gruppespillet. Eller er det bedre at de går inn i ECL gruppespillet og har større sannsynlighet for å bli 1. eller 2. i gruppa med langt bedre poengsanking i gruppespillet? Skulle man klare å flakse seg inn i CL så vil det jo være helt natta hva gjelder poengsanking, og man skal ha en solid dose flaks med gruppa om man skal ha særlig håp om en 3. plass som gir EL sluttspill. Rent sportslig så er vel CL deltagelse det dårligste for Molde, men mindre man får noe form for bonuspoeng av å kvalifiserer seg til CL gruppespillet? Økonomisk så er jo selvsagt CL gruppespill en gullgruve.
Du får vel bare et poeng i bonus i CL 4 mot 3 i ECL for å kvalle til gruppespill.
Bonusen ligger i det økonomiske som er hinsides.

dani07

Legg inn av dani07 »

Nydelig tråd og kudos til deg for det.
Håper denne tråden blir aktiv utover sommeren høsten, og at vi får så mange norske lag i gruppespill som mulig.

For koefisienten sin del, så håper jeg alle lag kommer i UECL, men om Molde skulle lykkes så unner jeg de EL. Kunne sikkert unnet de CL også, da penger har vel lite å si for Molde - men prinsippet om så mye mer penger til andre enn Glimt er jeg imot! :D

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

dani07 skrev: lør jun 03, 2023 10:59 am Nydelig tråd og kudos til deg for det.
Håper denne tråden blir aktiv utover sommeren høsten, og at vi får så mange norske lag i gruppespill som mulig.

For koefisienten sin del, så håper jeg alle lag kommer i UECL, men om Molde skulle lykkes så unner jeg de EL. Kunne sikkert unnet de CL også, da penger har vel lite å si for Molde - men prinsippet om så mye mer penger til andre enn Glimt er jeg imot! :D
Jeg håper virkelig at tråden overlever årsskiftet. Med andre ord at vi får norske lag i aksjon i februar måned. Gjerne flere også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dani07 skrev: lør jun 03, 2023 10:59 am Nydelig tråd og kudos til deg for det.
Håper denne tråden blir aktiv utover sommeren høsten, og at vi får så mange norske lag i gruppespill som mulig.

For koefisienten sin del, så håper jeg alle lag kommer i UECL, men om Molde skulle lykkes så unner jeg de EL. Kunne sikkert unnet de CL også, da penger har vel lite å si for Molde - men prinsippet om så mye mer penger til andre enn Glimt er jeg imot! :D
Er man så heldig at man kommer til Playoff til CL er det ikke en enorm forskjell på inntekter. Den trøstesummen på 50 mill som legges oppå inngangspengene til EL når man ryker i playoff pluss at det sannsynligvis blir litt mer premiepenger i EL gjør at gapet krymper.

Men det er snart på tide at et norsk lag kommer inn i CL igjen. Det er litt flaut at det har gått så lang tid. Og Molde bør selvsagt doble antall deltakelser i den ypperste cupen. Vi som opplevde og husker forrige gang godt er enten døde, gamle eller i beste fall middelaldrende nå. Litt satt på spissen selvsagt. Men 24 år er lang tid.

Forskjellen nå og i 1999 er jo at gapet mellom de beste og askeladdene ikke var så stort som i dag. Molde tapte 0-1 hjemme mot Real Madrid, men dominerte og vant sjansestatistikken 11-3. Det hadde ikke skjedd i dag.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Har troa på 3 lag kan klare gruppespill i år.

Molde er tilnærmet sikkret gruppespill og bør havne i EL, der tror jeg de havner rundt 2-3 plass alt etter hvem de trekker og kan da få sluttspill kamper samt få litt poeng som trekker oss oppover på rqngeringslista.


B/G har en grei sjangse for å nå ECL gruppespill og da bør vi klare å gå videre fra gruppen siden man mest sansynelig er seedet i gruppe 2.


Brann med litt flaks i trekningen og noen forsterkninger til troppen i sommerens vindu samt at de unngår skader på spillere som Heltne Nilsen, Myhre og Finne bør kunne klare det, men kan også ryke kjapt ut med uflaks. Feks å trekke Juventus så blir det tungt.


RBK har jeg ekstremt lite troa på klarer det, en formkurve som er meget svak en trener som ikke har mye tillit og et meget svakt grunnspill så skal det mye til for at de klarer det, men om de får inn en ny trener som klarer å snu skuta samt treffer bra på noen overganger i sentrallinja i sommer så kan det skje undrer i barteland også, men det er mye som skal klaffe for å si det mildt.

smash

Legg inn av smash »

Selv om play off til CL gir mye penger i kassa, er det fortsatt stor forskjell på CL og EL (via CL play off) økonomisk sett. Helt sikkert en dobling.

Molde mangler litt på toppnivået til å hevde seg i det gode selskap, selv om alt naturligvis kan skje i løpet av en kamp. Regner med at lagmaskineriet vil komme i gang etter hvert, men det blir likevel litt for enkelt og litt for tynt mot god motstand. Skulle hatt et par angrepstalenter, typer som Sahraoui / Oscar Bobb.

De tre sterkeste lagene skal ut i kvalik; det er bra. Det negative er naturligvis at RBK er i oppløsning, og heller ikke har et spill egnet for Europa.

Så vil det handle mye om seeding og trekning. Glimt tror jeg akkurat karrer seg inn på seedet plass i ECL-playoffen, men det blir veldig tight.

Vi får være fornøyd med Glimt og Molde inn i gruppespill.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Og da tar jeg sjansen på å si at Ludogorets blir seedet i den andre kvalifiseringsrunden dersom de går videre fra den første runden. Idag snek de seg forbi CSKA Sofia som bare klarte 1-1 hjemme mot CSKA 1948 Sofia mens Ludogorets vant 3-2 mot Levski Sofia. Noe som betyr at Astana blir useedet i den andre kvalifiseringsrunden.
Det er 1 runde igjen som spilles på onsdag. Kampstart kl.1745 for de som er interessert.
Cherno More vs Ludogorets
Levski Sofia vs CSKA Sofia
Til opplysning @MoldeMoldeMolde.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: lør jun 03, 2023 2:30 am Jeg håper på CL, er fornøyd med EL og blir dritskuffet om det ender med den tullecupen.

Skjønner at man kan bli skuffet over å «bare» komme til ECL, så lenge man har et meget bra utgangspunkt for å komme til CL/EL. Men å kalle det tullecup, synes jeg er merkelig. Det er en perfekt cup for norske lag, som gjør at vi kan få mange flere lag til gruppespill de neste årene enn vi har hatt tidligere. Det gir mer europeisk erfaring og ikke minst mye bedre økonomi i norsk fotball. ECL er virkelig en gave til norsk fotball. Synes statusen på turneringen også har blitt mye bedre enn jeg forventet i forkant. Det virker som de aller fleste lagene som deltar tar den veldig seriøst også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: søn jun 04, 2023 11:46 am
PapaSmurf skrev: lør jun 03, 2023 2:30 am Jeg håper på CL, er fornøyd med EL og blir dritskuffet om det ender med den tullecupen.

Skjønner at man kan bli skuffet over å «bare» komme til ECL, så lenge man har et meget bra utgangspunkt for å komme til CL/EL. Men å kalle det tullecup, synes jeg er merkelig. Det er en perfekt cup for norske lag, som gjør at vi kan få mange flere lag til gruppespill de neste årene enn vi har hatt tidligere. Det gir mer europeisk erfaring og ikke minst mye bedre økonomi i norsk fotball. ECL er virkelig en gave til norsk fotball. Synes statusen på turneringen også har blitt mye bedre enn jeg forventet i forkant. Det virker som de aller fleste lagene som deltar tar den veldig seriøst også.
Når man først er der så gjør man sitt beste, men jeg syns likevel det er en kjip cup. At Norge som er rangert som nummer 16 i Europa får 1 lag i kvalik til CL, 0 lag til kvalik i EL og 3 til ECL er for meg en skam.

UEFA skaper et alt for stort skille. De har laget denne cupen for å blidgjøre de større nasjonene, ikke for å hjelpe de mindre.

dani07

Legg inn av dani07 »

Det som er dumt med CL og EL er at norske lag i stor grad vil få dårligere koeffisient av å være i CL/EL vs UECL. Så blir jo det et lite paradoks, for vi ønsker jo høyere koeffisient for få delta i de høyere turneringene.

Men, om vi hadde fått et år med 3 eller 4 norske lag med i UECL, så ville det absolutt kunne boostet oss sterkt, i motsetning til når vi får inn 1 lag i EL og 1 i UECL. Nå hjalp det jo ikke at både Molde og Glimt hadde et helt skrekkelig Europa år mtp koeffisient i fjor. Glimt fikk bare 3.000 poeng, vs 15.000 året før.

3.000 i 22/23 vs 2.000 i 20/21. Hvor det ene året er å ryke ut i CL playoff, få gruppespill i EL, og så playoff i UECL, mens det andre året er 3 kvalifiseringsrunder til EL.

Optimalt sett, for fremtidig konkurransedyktighet, så ville vi hatt 4 lag i UECL 2023, hvorav 2-3 lag går videre fra gruppespillet. Deretter 1 lag inn i CL/EL og 3 lag i UECL, slik at man stadig kan jobbe seg oppover og at flere klubber får en reell mulighet til EL/CL.

At vi har ustabilitet blant 3-6 plassen i Norge er skadelig for våre Europaeventyr. Dette i kombinasjon med at vi spiller kvalifiseringen til Europa hele 7 måneder etter serieslutt er heller ikke positivt.
Med serieslutt 02.12 i år, så vil det være 7 måneder og 19 dager mellom siste serierunde og Q2 i UECL neste år, gitt at datoene for kvalifisering er ca samsvarende med i år.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Vanskelig å si om ECL er positiv eller negativt for Norge. Vi var på vei opp og frem på rangeringen før ECL ble en ting når Molde kom seg til sluttspillet i EL i 2015, og Rosenborg hadde jo en viss form for tradisjon for å kvalifisere seg til EL, selv om prestasjonene i gruppespillet var temmelig nitriste etterhvert.

ECL er jo til fordel for alle andre også. Så alle de vi kjemper mot vil jo også ha langt enklere tilgang på koeffisient nå sammenlignet med tidligere. Det vil vært langt mer skadelig med svake sesonger, som den vi blant annet hadde i fjor sammenlignet med tidligere. Fordelen er at spill i Europa vil ble langt mer allment for norske lag sammenlignet med før, så man vil forhåpentligvis slippe mer av Europanervene som ofte herjer norske lag når de spiller i Europa.

Det økonomiske fordelen av Europa gjør jo også at de fleste lag ikke kan nedprioritere kvalifisering, noe flere lag hadde en lei tendens til tidligere. De fleste norske lag burde, men en ikke håpløs trekning, kunne klare å kvalifisere seg til ECL. Så da skal vi forhåpentligvis slippe at lag som er i kvalifiseringen nærmest har gitt opp før de prøver, noe som jo dessverre har vært tilfellet tidligere.


ECL er kun til fordel for norsk fotball om vi klarer å dra nytte av den. Det vil jo garantert være med på å bedre økonomien i norsk fotball, men fordelen av dette forsvinner jo litt om den bedrer økonomien til alle ligaene rundt oss minst like mye. Og det samme gjelder jo rangering og koeffisient. Det er et større potensialet der nå, men for at det skal være en fordel så må vi faktisk evne å nyttiggjøre oss av den. Hvis ikke så vil fordelene fort komme de vil konkurrer med til gode og sånn sett bli til noe negativt.


Akkurat nå synes jeg ECL fremstår litt negativt i all den tid vi har null plass inn i EL kvalifiseringen, og brorparten av lagene som går inn i ECL kvalifiseringen vil være useedet og må igjennom såpass mange runder at sannsynligheten for minst en runde mot det som i utgangspunktet er for sterk motstand er temmelig stor. Veien inn i EL er ikke nevneverdig tøffere enn veien inn i ECL, så det å ha null lag i EL kvalifiseringen er en stor ulempe da EL kvalifiseringen fort er en enklere vei inn i ECL, sammenlignet med ECL kvalifiseringen.

I år virker det jo heller ikke særlig realistisk at vi får mer enn 2 lag i et gruppespill. Det hadde vi hatt gode sjanser for å få om det var samme formatet som før ECL også. Sånn sett så vil sesonger som den i år egentlig bare gjøre det enklere for de vi kjemper i mot på rangeringen til å få flere poeng enn de normalt sett ville fått. Og da går vinninga litt opp i spinninga. Men det er jo uansett positivt at det er flere lag som faktisk får muligheten til å prøve seg i Europa, så det at vi har gått fra 3 lag til 4 er sånn sett positivt, og det skal mindre til for å flakse seg igjennom ECL kvalifiseringen sammenlignet med CL og EL kvalifiseringen.


Det er jo selvsagt utgjort at så fort Molde og Glimt begynner å bygge litt Europatradisjoner, så skal Rosenborg tilsynelatende melde seg fullstendig ut. Håpet her var jo at Molde, Glimt og Rosenborg skulle ha for vane å kvalifisere seg nærmest årlig. Og det så jo ikke så urealistisk ut om vi går 2-3 år tilbake i tid.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: søn jun 04, 2023 12:12 pm
Champis skrev: søn jun 04, 2023 11:46 am
PapaSmurf skrev: lør jun 03, 2023 2:30 am Jeg håper på CL, er fornøyd med EL og blir dritskuffet om det ender med den tullecupen.

Skjønner at man kan bli skuffet over å «bare» komme til ECL, så lenge man har et meget bra utgangspunkt for å komme til CL/EL. Men å kalle det tullecup, synes jeg er merkelig. Det er en perfekt cup for norske lag, som gjør at vi kan få mange flere lag til gruppespill de neste årene enn vi har hatt tidligere. Det gir mer europeisk erfaring og ikke minst mye bedre økonomi i norsk fotball. ECL er virkelig en gave til norsk fotball. Synes statusen på turneringen også har blitt mye bedre enn jeg forventet i forkant. Det virker som de aller fleste lagene som deltar tar den veldig seriøst også.
Når man først er der så gjør man sitt beste, men jeg syns likevel det er en kjip cup. At Norge som er rangert som nummer 16 i Europa får 1 lag i kvalik til CL, 0 lag til kvalik i EL og 3 til ECL er for meg en skam.

UEFA skaper et alt for stort skille. De har laget denne cupen for å blidgjøre de større nasjonene, ikke for å hjelpe de mindre.

Enig i at man kan diskutere kriteriene for deltakelse. Men jeg synes absolutt ikke det er en kjip cup, jeg synes den er fantastisk for norsk fotball og norske lag. Og selv om den er laget for å blidgjøre de store nasjonene, så drar et land som Norge mye mer nytte av den. Den gir tross alt penger som er gigantiske for norske lag kontra lag fra de store nasjonene. I tillegg til både bedre matching og kulere kamper for oss som nasjon kontra de største nasjonene.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Seedede lag i 2.kvalifiseringsrunde til CL.
Dinamo Zagreb
FC København
Galatasaray
Vinner av kampen som involverer Ferencváros.
Vinner av kampen som involverer Qarabag.
Vinner av kampen som involverer Slovan Bratislava.
Molde FK
Ludogorets Razgrad
Sheriff Tiraspol
Bate Borisov

Useedede lag til denne runden:
Vinner av kampen som involverer FK Astana
Vinner av kampen som involverer Maccabi Haifa
Vinner av kampen som involverer Zalgiris Vilnius
Vinner av kampen som involverer HJK Helsinki
Vinner av kampen som involverer Flora Tallinn
Vinner av kampen som involverer Shamrock Rovers
Vinner av kampen som involverer The New Saints
Vinner av kampen som involverer Olimpija Ljubljana
Vinner av kampen som involverer Zrinjski Mostar
Aris Limassol

Som det er sagt før. Enten Ferencváros, Qarabag eller Slovan Bratislava må ryke ut i første runde for at Molde skal bli seedet i den tredje kvalifiseringsrunden.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

@MoldeMoldeMolde Vi er enige i at seeding i en eventuell 3.kvalifiseringsrunde ikke er usannsynlig men hvor realistisk mener du det er for seeding i en playoff når du ser denne tweeten?

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Korgutt skrev: tor jun 08, 2023 2:38 pm @MoldeMoldeMolde Vi er enige i at seeding i en eventuell 3.kvalifiseringsrunde ikke er usannsynlig men hvor realistisk mener du det er for seeding i en playoff når du ser denne tweeten?
Jeg tror det er relativt stor sannsynlighet for at en av de tre trekker Rakow. Rakow bør være vesentlig bedre enn Slovan, bedre enn Ferencvaros og omtrent lik med Qarabag. Det er jo også alltid mulig å gå på en smell, Zalgiris slo jo ut Malmø i fjor. Så kanskje rundt 50-60%. Hva tenker du?

Seeding i PO er nok lite sannsynlig. Og kanskje lite ønskelig da Antwerpen kanskje er det beste laget og useedet. Mye bedre å trekke FCK for eksempel.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er snart på tide at Molde har litt flaks i trekningene. Det har vært så mange worst case at vi fortjener en best case.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

PapaSmurf skrev: fre jun 09, 2023 12:39 pm Det er snart på tide at Molde har litt flaks i trekningene. Det har vært så mange worst case at vi fortjener en best case.
EL gruppen i 2020, ECL gruppen i 2022, Hoffenheim, Granada osv. Har flere tilfeller der vi har truffet bra.

Tar gjerne Slovan Bratislava i Q3 etterfulgt av FCK i PO

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Med litt flaks så vil Molde få en god trekning inn mot UCL-playoff.
Kommer de seg til denne vil de vel få EL-gruppespill også om de taper.

Glimt bør kunne få seeding hele veien til playoff. Her håper jeg man har mer fokus på å prestere i bortekampene før det. Grusomme glipper i fjor som kostet rankingpoeng over en lav sko.

Brann kommer inn i tredje kvalrunde for ECL og har et hinder mindre enn Glimt og RBK. Håper troppen holder og at vi kan få dem inn i gruppespill i år. God erfaring og forhåpentligvis sjanser for rankingpoeng for Norge.

Så får man håpe at vi fansen kan gruble rundt dette og at klubbene fokuserer maks på hver kamp. Og at vi får 3 norske lag i gruppespill hadde vært fenomenalt.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Korgutt skrev: tor jun 08, 2023 2:20 pm
Ludogorets vant ligaen ser jeg. Dermed ser det lysere ut. Vi er seedet i både Q2 og Q3 ja? Når man ser de store kanonene som er i playoff-seedingen så ser jeg på det som særdeles viktig at vi klarer å få seeding. Bare å heie på Fenerbache på søndag da.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Siden Manchester City og Inter allerede er kvalifisert for neste sesong Champions League så betyr dette at den ukrainske seriemesteren rykker opp fra playoff til gruppespill. Som også får den konsekvensen at Ukraina får plusse på 0,8 poeng på nasjonsrankingen for 2023/24-sesongen. Og som er dårlig nytt for andre nasjoner som kjemper om en topp 15 plass.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»