Mexico '86 - kvalik&sluttspill

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Mexico '86 - kvalik&sluttspill

Legg inn av mikemodano »

På tide at 1986-mesterskapet får sin egen tråd også, så "slipper" vi å hele tiden foreta avstikkere dit i andre tråder.

Nå om dagen går jeg tydeligvis igjennom en Ungarn-fase, så i første omgang blir fokuset herfra på dem. Siden de ungarske VM-kampene i '86 allerede vies oppmerksomhet i Sovjetunionen-tråden med tanke på at de foregår i deres gruppe, blir det kvalifiseringen dit jeg i første omgang kommer til å se på i starten av denne tråden. Da var det selvsagt nødvendig å starte med å kartlegge hva som finnes tilgjengelig som videomateriale i gratisarkivene der ute. En kombinasjon av Youtube og Footballia viser, ganske i tråd med hva jeg hadde ventet, at de fire oppgjørene mot Østerrike og Nederland ligger ute i sin helhet. 80-tallsoppgjør som involverer Kypros, uansett motstander, er sjelden tilgjengelige, i hvert fall på gratiskanalene. Jeg ser det skal være mulig å bestille en disk med Ungarns hjemmemøte med kypriotene. Kan hende tyr jeg til slutt til den løsningen. Bortematchen, derimot, ser jeg ikke tilbudt i sin helhet noe sted. Uansett vil fem av seks kamper være godkjent som grunnlag fra kvalikperioden. I tillegg finnes også treningsbortekampene mot Vest-Tyskland (januar '85) og Wales (oktober '85 - Tibor Nyilasis aller siste landskamp) ute på gratisveven.

Ungarns kvalifisering for Mexico '86 startet med hjemmekamp mot nabo og den årvisse rivalen Østerrike 26.september 1984. Om vi korter ned forberedelsene deres til kvaliken til omtrentlig sesongstart 84/85, så ser en at de hadde to treningsspill før møtet med nabonasjonen:

22.august: Sveits (h) 3-0 (Esterházy 2, Bodonyi)
P. Disztl - Sallai, Róth (L. Disztl 46'), Csuhay, Péter - Hannich (k) (Dajka 46'), Garaba - Détári, Törőcsik (Mészáros 64') - Bodonyi, Hajszán (Esterházy 66')

(Dette var Lajos Détáris landslagsdebut)

25.august: Mexico (h) 0-2
Andrusch - Sallai, Róth, Csuhay, Péter - Hannich (k), Garaba - Détári, Törőcsik (Hajszán 63') - Bodonyi (Mészáros 46'), Esterházy

Først en liten oppklaring: Det fantes to Ferenc Mészáros i ungarsk fotball i denne perioden. Man hadde den erfarne målvakta som hadde deltatt i 1982-VM i Spania (sto samtlige tre kamper), og så hadde man den 13 år yngre angriperen med samme navn. Han spilte på dette tidspunktet for Pécsi, og var landslagsaktiv fra 1983 til 1992. Målvakts-Mészáros deltok fra 1973 til 1988, så det var flere år med overlapping.

Trener for landslaget var, som vi vet også gjaldt under det kommende VM, György Mezey, "pastamannen" (mulig dette økenavnet ikke oppsto før man faktisk befant seg i Mexico). Mezey hadde i 1983 overtatt for Kálmán Mészöly, som hadde ledet ungarerne under VM i '82. Om vi tar utgangspunkt i de spillerne som deltok i de to oppkjøringskampene før kvaliken tok til, så var begge målvaktene, Péter Disztl og József Andrusch, nye. Av de fem forsvarerne som var i aksjon, hadde både Sallai og Csuhay vært med i troppen i Spania, noe som imidlertid ikke gjaldt verken Antal Róth, Zoltán Péter eller Lázsló Disztl (så vidt meg bekjent er han ikke i slekt med målvakts-Péter). Den defensive midtbanespilleren Péter Hannich bar kapteinsbindet i begge oppgjør, men hadde ikke vært i Spania. Det hadde selvsagt Imre Garaba vært. Lajos Détári hadde vært 19 under 1982-mesterskapet, og var altså ikke med i den ungarske troppen der. Det hadde derimot András Törőcsik vært. Uten at jeg vet helt sikkert, så innbiller jeg meg at han også var en offensiv midtbanespiller mer enn ren spiss? Ble omtalt som "stjerne" i forkant av 1986-mesterskapet, men ble i en alder av 31 ikke plukket ut for reise dit, så det er mulig den stjernestatusen mer hadde sammenheng med at han spilte to av tre kamper i Spania? Béla Bodonyi hadde vært i troppen i '82, men deltok ikke i noen av de tre oppgjørene. Av de øvrige tre spissene som hadde vært i aksjon i disse to augusttreningskampene, hadde verken Gyula Hajszán, Márton Esterházy eller nevnte Mészáros vært i '82-troppen.

Hva med en kar som Lázsló Kiss? Man husker ham for hattricket i 10-1-seieren mot El Salvador, der han hadde kommet inn som innbytter. Jeg ser han kun var landslagsaktiv fra 1979 til 1984, og at han spilte for Montpellier fra 1985 til 1987. Tro hva historien her er? Gábor Pölöskei, som scoret mot både El Salvador og Argentina i '82, og som startet alle tre kampene deres der i en alder av 21, fikk kun 15 landskamper i perioden 1980 til 1987. En annen hvis laden og gjøren det kunne vært kjekt å kjenne mer til.

Det får være grovskissen før kvalikstarten. Etter hvert som Sovjetunionens kamper i '86-mesterskapet er over, blir det ventelig mer fokus på ungarerne igjen.

jakral

Legg inn av jakral »

Dette er bra trådinitiativ. Jeg kan fylle på med litt forhåndsinfo.

Slik ble utfallet av UEFAs gruppetrekning i kvaliken satt opp i rekkefølge fra hvilken seedingspott lagene tilhørte. I alle grupper med fem lag gikk topp to direkte til VM i Mexico, mens i firelagsgruppene bare vinnerne. De to beste toerne i firelagsgruppene skulle gjøre opp om én VM-plass seg i mellom, mens den dårligste toeren skulle ut i play-off mot vinneren av Oceania-regionen.


Gruppe 1: Polen, Belgia, Hellas, Albania

Her skiller det seg ut to lag som klart bedre enn to andre. At det blir et oppgjør om den direkte VM-plassen mellom Polen (Boniek, Zmuda, Smolarek) og Belgia (Pfaff, Ceulemans, Scifo, Vercauteren) er vel ingen vågal spådom. Det polske laget er muligens litt i dalende utvikling pga et generasjonsskifte som pågår, borte er Lato, Deyna & co, men de rødhvite er fortsatt et lag å regne med. Belgia har bra bredde og spillere fra en sterk hjemlig liga å støtte seg på. Hellas (Anastopoulos, Saravakos) er nærmeste utfordrer, mens Albania skal få slite for å ta poeng i dette selskapet.


Gruppe 2: Vest-Tyskland, Tsjekkoslovakia, Sverige, Portugal, Malta

Dette er nok den kvalitativt sterkeste gruppa og mange morsomme kamper i vente. Et vepsebol med fire gode lag som kjemper om to VM-plasser. Vest-Tyskland (Rummenigge, Matthäus, Briegel, Littbarski) er klare favoritter, men det er jevnt bak dem. Tsjekkoslovakia (Vizek, Chovanec) er riktignok andreseedet, men Sverige (Ravelli, Strömberg, Hysén, Nilsson) og Portugal (Bento, Gomes, Jordão) ser minst like sterke ut på papiret. Portugiserne leverte sterkt i EM og gikk til semifinale. Sverige har underprestert i noen kvaliker på rad mens klubbene deres har gjort det sterkt i Europa, men nå har den store Torbjörn Nilsson gjort come-back etter en lengre tids landslagsboikott og VM-håpet er tent for alvor for de blågule. Malta skal alle slå.


Gruppe 3: England, Nord-Irland, Romania, Tyrkia, Finland

England (Shilton, Robson, Hoddle, Lineker) kom ikke til EM sist, røk mot Danmark, men i denne gruppa med to direkteplasser til Mexico, skal de kvalle enkelt. Nord-Irland (Jennings, O’Neill, Whiteside) har et utrolig sterkt kollektiv for tiden, to seire mot Vest-Tyskland i forrige EM-kvalik og mellomrundespill i VM ’82 er bevis på det, men jobben skal gjøres mot et spennende Romania (Bölöni, Cămătaru, Hagi) på fremmarsj. Kampene mellom dem blir nok avgjørende for hvem som tar VM-billettene. Finland går neppe til VM, men kan skape litt ugagn i gruppa i noen kamper. Tyrkia skal være sjanseløse her.


Gruppe 4: Frankrike, Jugoslavia, Øst-Tyskland, Bulgaria, Luxembourg

Europamester Frankrike (Platini, Giresse, Tigana, Rocheteau) har havnet i en vrien gruppe med flere potensielle fallgruver, ikke minst tre turer til Øst-Europa. Jugoslavia (Vujovic, Gudelj, Hadžibegić) imponerte ikke mange under EM, men man må regne med at de vil slå tilbake selv om Safet Susic ikke er med lenger. Øst-Tyskland (Thom, Kirsten, Ernst) står som regel ikke løpet ut i kvalifiseringene, men er en tøff nøtt å knekke spesielt på hjemmebane. Bulgaria (Sirakov, Mladenov) havner litt i samme kategorien. Spådommen er vel at ingen går ubeseiret i denne gruppa, selv ikke Frankrike.


Gruppe 5: Østerrike, Ungarn, Nederland, Kypros

Østerrike (Prohaska, Pezzey, Schachner) er toppseedet, men ingen klar favoritt i denne gruppa der ingen var i EM ’84. Det er et ganske så navngjetent lag med stor erfaring som bør klare topp to i gruppa i det minste. Ungarn (Nyilasi, Detari, Garaba) må ikke undervurderes. De vant Norges gruppe foran England til VM ’82 og har spennende profiler på vei opp og fram. Nederland (Gullit, van Basten v.d Kerkhof) har unge kvalitetsspillere i fleng, men har mislyktes i flere kvaliker på rad. Skal det snu nå? Kypros er det ikke mange som har tro på i denne gruppa der de tre øvrige lagene er omtrent på samme nivå.


Gruppe 6: Sovjetunionen, Danmark, Irland, Sveits, Norge

Dette er jo en tøff trekning for norsk del som bunnseedet. Hvordan skal det gå uten Tom Lund? Kan Hallvar Thoresen i storform løfte dette laget til nye høyder sammen med proffer som Økland, Kojedal og Herlovsen? Vi får se. Danmark (Elkjær, Laudrup, Arnesen, Olsen) imponerte veldig i EM og var en straffekonk unna finale. De må regnes som minst jevnsterke med Sovjet (Dasajev, Tsjivadze, Protasov) selv om Simonsen er langtidsskadd. Det blir et rotterace om gruppeseieren dem i mellom, med Irland (Brady, Sheedy, Stapleton) som nærmeste utfordrer. Sveits (Hermann, Geiger) kan nok skape problemer i enkeltkamper, men skal ikke være sterke nok til VM-plass.


Gruppe 7: Spania, Skottland, Wales, Island

Denne gruppa er en av de jevnere hvis vi ser fra topp til bunn. EM-finalistene Spania (Arconada, Maceda, Gallego, Butragueño) er klare favoritter, men de britiske lagene kommer til å gi dem bra kamp. Skottland (McStay, Souness, Dalglish) er jevnt sterke og går som regel alltid til VM. Det gjør ikke Wales (Southall, Ratcliffe, Rush, Hughes), men bør kanskje gjøre det nå med kanskje sitt beste mannskap noensinne. Island (Sigurvinsson, Gudjohnsen) har kvaliteter, men kunne kanskje hevdet seg litt bedre i en annen gruppe.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mikemodano skrev: ons jun 07, 2023 11:38 am Lázsló Disztl (så vidt meg bekjent er han ikke i slekt med målvakts-Péter).
En liten avklaring: László og Péter Disztl er brødre. Det var Ervin og Kálmán Kovács, samt György og Zoltán Bognár, som ikke var det. Greit og ryddig å rette opp i feil og misforståelser. László, den for oss nok mer ukjente av brødrene, en relativt allsidig forsvarer, landslagsdebuterte samtidig som sin drøyt to år eldre sibling mot Norge i en 0-0-treningskamp i Székesfehérvár 23.mai 1984. Han ble vel aldri noe 100 % førstevalg på landslagsnivå, men nådde like fullt 28 innsatser med flagget på brystet.
jakral skrev: ons jun 07, 2023 4:03 pm At det blir et oppgjør om den direkte VM-plassen mellom Polen (Boniek, Zmuda, Smolarek) og Belgia (Pfaff, Ceulemans, Scifo, Vercauteren) er vel ingen vågal spådom.
Det er vanskelig å tenke seg annet, men ja, dessverre begynner det å tynnes med kvalitetsspillere i de polske rekkene, selv om Boniek nå ved inngangen til kvaliken aldersmessig er på sin absolutte karrieretopp: 28 år. Hvem er det ellers som er ment å skulle etterfylle de største hullene etter de abdiserende og abdiserte stjernene? Belgierne ser absolutt spennende ut, og har tre strake mesterskapsdeltakelser allerede. Sterkt av en såpass liten nasjon å gjøre seg bemerket over tid, selv om EM i Frankrike aldri ble deres turnering.

Jeg kunne ikke dy meg, men var nødt til å framlegge din påstand for min ungarske informant om at Nyilasi i framtoning gjerne kunne minne en del om Ceulemans. Han svarte følgende: "I have never heard Nyilasi being called the 'Hungarian Ceulemans'. I think at that time it wouldn't have been a very popular comparison in Hungary. Obviously we are biased in this matter, but I think he was considered to be a better player than Ceulemans. Besides this, we have bad memories of Ceulemans, because our elimination from the 1982 World Cup was partly due to the fact that none of the Hungarian defenders could stop Ceulemans running through the right side and making the decisive assist." Han var ikke udelt enig, altså, uten at dét behøver å bety noe som helst. Og kan det virkelig være slik at de, ungarerne, bærer et slags nag til Ceulemans for måten han assisterte Czerniatynski på i Elche? Det låter nesten litt søkt, selv om scoringen betydde ungarsk exit og belgisk avansement i '82. 1-0 til Ungarn ville ha gitt dem gruppeseieren på bedre målforskjell enn Argentina, og de ville da ha havnet i ei rein østeuropeisk pulje sammen med Polen og Sovjetunionen i mellomspillet. Jeg er ikke fremmed for tanken om at ei slik gruppe fort ville ha avstedkommet noen ekstra spaltemeter i norske torgdebatter på denne siden av millenniumsskiftet.
jakral skrev: ons jun 07, 2023 4:03 pm ...jobben skal gjøres mot et spennende Romania (Bölöni, Cămătaru, Hagi) på fremmarsj.
Ja, de dummet seg overhode ikke ut i ei tung EM-gruppe, og virker å gå ei forholdsvis lys framtid i møte. Spesielt om de makter å dra maks ut av den spillergruppa Mirceu Lucescu har til rådighet. Viktig også med erfaring, og at Universitatea Craiova-klippen Costică Ştefănescu er med videre må ses på som en bonus. 33 år begynner å bli anseelig, men den rumenske kapteinen og forsvarsbautaen står seg forhåpentlig i et år eller to enda. Vil han få anledning til å bli med fedrelandet til ei VM-turnering før han gir seg?
jakral skrev: ons jun 07, 2023 4:03 pm Europamester Frankrike (Platini, Giresse, Tigana, Rocheteau) har havnet i en vrien gruppe med flere potensielle fallgruver, ikke minst tre turer til Øst-Europa.
Ja, de tre turene inn bak jernteppet låter tøffe, selv om Frankrike ga Jugoslavia solid deng nå i EM. De styrket seg ganske klart defensivt, Frankrike, gjennom å inkludere sluggeren Luis Fernández bakerst på midtbanen i Bernard Genghinis sted, selv om det er fryktelig leit å ikke få se like mye til den akk så elegante Monaco-stjerna, som dessverre ikke helt ble den Platini-erstatteren i Saint-Étienne som klubben hadde håpet på. Det ble med det ene året i grønt for Genghini, til tross for anseelige åtte seriescoringer på 36 kamper. Nede blant luksusyachts og palmer har han imidlertid slått ut i full blomst, og så lenge han kun er 26 nå ved inngangen til kvaliken, tør i alle fall jeg å ønske meg mer Genghini for 'les Bleus'. Ikke at det virker å skorte på skaperkraft i midtbaneleddet selv uten ham, altså.
jakral skrev: ons jun 07, 2023 4:03 pm Østerrike (Prohaska, Pezzey, Schachner) er toppseedet, men ingen klar favoritt i denne gruppa...
De har mange internasjonalt tunge navn enda, østerrikerne. Vi merker oss at de tjuvstartet kvaliken med en frekk tur til Nicosia allerede før sommerens EM-sluttspill. Så tidlig som 2.mai vant Østerrike 2-1 etter vinnermål av "Schneckerl" Prohaska. Vil 36-årige Friedrich Koncilia fortsette å være førstevalget mellom stengene? Og hva slags rolle får Rapids kanskje største stjerne Heribert Weber her under Erich Hof? Hans Krankl holdt det for så vidt gående hos Rapid enda, men var ikke lenger den mest landslagsaktuelle blant spillerne der, selv om han ikke var eldre enn 31 sensommeren '84. Som du antyder, så vil trolig ikke mye skille de tre puljevinnerkandidatene her.

Som du sier: Det er massevis å se fram til i denne kvaliken. Den britiske duellen i pulje 7 er selvsagt også en. Jock Stein vs Mike England. Og Spania så jo svært bra ut i sine to siste EM-innsatser. Dersom de greier å bygge videre på prestasjonene mot Vest-Tyskland og Danmark, bør de ha alle forutsetninger for å vinne denne gruppa og ta seg til VM uten å måtte gå veien om playoff. Men så er jo ikke spanjolene helt ukjente med å snuble når det gjelder.

La oss også få med at i tillegg til Kypros-Østerrike (1-2), så åpnet svensker og maltesere kvalikballet i pulje 2 i forkant av europamesterskapet. Sverige vant 4-0 etter blant annet to mål av sveitsproffen Thomas Sunesson. I gruppe 3 slo Finland, meget imponerende, Nord-Irland 1-0 hjemme i Pori 27.mai etter scoring av Ari Valvee. Totalt tre oppgjør avviklet allerede før Frankrike-EM, altså.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Lar dette dokumente seg gjengi her? I så fall tåler det å deles. Det er et utsøkt stykke arbeid. Ikke mitt, selvsagt, men en 'aspiring referee' sitt.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Den østerrikske kvalifiseringskampanjen for Mexico '86 hadde startet så tidlig som 2.mai 1984. De hadde reist til et solfylt, får vi anta, Kypros, hvor scoringer av Martin Gisinger og ikke minst kapteinen Herbert Prohaska ble utslagsgivende i en 2-1-seier.

Var det ikke et Østerrike som sto foran et aldri så lite veiskille etter årgangen med storfine folk som Koncilia, Sara, Jara, Hickersberger og Willi Kreuz, for å nevne noen? Ja, ikke for det: målvakt Friedrich Koncilia (36 nå) var i høyeste grad med hit til den ungarske hovedstaden, hvor jeg nå befinner meg, snart klar for avspark til dysten på Népstadion 26.september. Det er den ungarske kvalikåpningen, og jeg er i første rekke her for å se den ungarske Ceulemans i aksjon. Jeg har mye å lære om ham, og gleder meg til å starte undervisningen så snart arenaens lektor, franske Michel Vautrot, lar det ringe inn etter storefri.

De østerrikske 1-11:
1. Friedrich Koncilia, 2. Johann Dihanich, 3. Gerald Messlender, 4. Johann Pregesbauer, 5. Bruno Pezzey, 6. Heribert Weber, 7. Walter Schachner, 8. Herbert Prohaska (k), 9. Anton 'Toni' Polster, 10. Martin Gisinger, 11. Felix Gasselich.

Her har vi åpenbart en rekke kjente navn, men for meg er her også flere relativt ukjente: Dihanich, Messlender, Pregesbauer og Gasselich i første rekke. Videre ser man to svært drevne aktører i form av Weber og Prohaska, som selv så sent som i 1989 skulle delta i østerrikernes neste VM-kvalifisering, den mot Italia '90. Begge hadde de deltatt såpass tidlig som i VM i '78. Det samme gjaldt naturligvis nevnte Koncilia og den stolte liberoen Pezzey. Austria Wiens 20-åring Polster var et spennende prospekt i spann med den langt mer erfarne Schachner der framme. Hvordan artet denne elleveren seg i et fugleperspektiv?

Ungarn:
1. József Andrusch, 2. József Csuhay, 3. Antal Róth, 4. József Varga, 5. József Kardos, 6. Imre Garaba, 7. József Kiprich, 8. Antal Nagy, 9. Tibor Nyilasi (k), 10. Lajos Détári, 11. Márton Esterházy

Her har jeg nok bedre forutsetninger for et ok utgangspunkt. Mezey var jo, i tillegg til å være 'Pastamannen', også kjent som en ivrer av 4-2-2-2-formasjonen til Telê Santana. Ja, om det var den brasilianske landslagstreneren fra det forrige mesterskapet som hadde inspirert ungareren til bruk av den tallkombinasjonen skal jeg ikke ha sagt noe om, men det var nå helst slik han stilte sine elleve opp i landskapet. Her:

Andrusch
Csuhay - Róth - Kardos - Varga
Garaba - Nagy
Détári - Nyilasi
Kiprich - Esterházy

Det ser jo ikke så gæli ut. Jeg ser fram til studiene, og håper det vil dukke opp noen interessante avsløringer underveis. Over til deg, monsieur Vautrot.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mikemodano skrev: fre jun 16, 2023 10:17 am 8. Antal Nagy, 9. Tibor Nyilasi (k)
Ikke at det er noen direkte krise, men jeg har forvekslet nummerne på disse to. Det var den høyreiste Nagy, som snaut to år senere stort sett skulle komme til å se ut som ei saltstøtte i Mexico, som stilte i niertrøya, mens den ungarske hærføreren hadde drakt #8.

Jeg likte det jeg så av Ungarn. Det var en meget severdig kamp, og tomålsseier (3-1) ga nok et riktig bilde av det som hendte utpå der. Riktignok var østerrikerne med på notene i den første omgangen, og de ledet sågar 1-0 til halvtid, men etter hvert som den ungarske maskinen kom i gang, så var det til tider klasseforskjell. Hos Østerrike var det en del individuell kvalitetsforskjell blant spillerne, og de hadde også for stor avstand mellom midtbanen og angrepsduoen. De fikk sjelden etablert spill inne på den ungarske halvdelen, og slo ofte langt mot Schachner/Polster. Ideen må ha vært at de to som i første rekke skulle sørge for påfyll bakfra, Gisinger og Gasselich, bidro i større grad til å true det bakre leddet hos vertskapet. Nettopp disse to virket å være et stykke unna å holde nivået. Merk at de begge holdt til i utenlandske ligaer: 29-årige Gisinger, i sin sjette landskamp, fantes i manntallet hos St. Gallen i Sveits, mens 28-åringen Gasselich, i sitt 19.oppdrag for fedrelandet, faktisk hørte hjemme i Ajax. Østerrikerne ville jo gjerne spille i hjemlig Bundesliga, selv om vi også må nevne at både libero Pezzey og spiss Schachner holdt til i utlandet, hos henholdsvis Werder Bremen og Torino.

Siden 2-1-seieren på Kypros i mai hadde den østerrikske forbundssjefen Erich Hof gjort flere endringer. Vi skal for så vidt også ta med at de to uker før turen til Budapest hadde vært i den danske hovedstaden og tapt 3-1 i en treningskamp. Det er verdt å merke seg at VM-backen fra '82, Bernd Krauss, som befant seg hos Borussia Mönchengladbach til daglig, i en alder av 26 spilte sin aller siste landskamp der på Kypros. Krauss' historie er jo noe spesiell med tanke på at han var vesttysker, spilte flere år med seriefotball for Rapid i Wien, og ble i '81 fristet til å verve seg som østerriker for å kunne være en valgmulighet i det kommende verdensmesterskapet. Videre manglet også VM-kapteinen og den erfarne midtstopperen Erich Obermayer i Ungarn. Han hadde spilt i tapet i København like før, men skulle dernest kun delta på landslaget én gang til før sitt internasjonale karrierepunktum. Det skjedde i et 2-0-tap i Tbilisi for Sovjetunionen i mars '85. Mye rutine ble borte med ham.

De fire som stilte i den østerrikske backlinja i Budapest var, fra høyre mot venstre:

2. Johann Dihanich - 3. Gerald Messlender - 5. Bruno Pezzey - 4. Johann Pregesbauer

Backparet Dihanich og Pregesbauer kom fra henholdsvis Austria og Rapid i Wien, mens Messlender, den yngste i forsvaret med sine 22 år, var hjemmehørende i Admira/Wacker. En får nesten si at han var blitt kastet til ulvene her på Népstadion, hvor det var et ok tribunekok til tross for et såpass overraskende fåtallig publikum som 25,000. Dette var Messlenders tredje landskamp, og en får håpe for hans del at den var blant de svakeste. Det var ikke fryktelig imponerende det han sto for, men så spilte da også motstanderne uten noen direkte midtspiss han måtte varte opp.

Sentralt på midten hadde østerrikerne de gamle traverne Heribert Weber (Rapid) og kaptein Herbert Prohaska (Austria). Begge var de 29, og samlet sto de med 115 landskamper. Weber lå nok som en slags dregg bakerst på midtbanen deres, mens Prohaska var den som skulle styre spillet. Han startet greit, 'Schneckerl', men tapte seg utover i oppgjøret. Et lite stykke ut i den andre omgangen ble han offer for en solid nedsparking av Nagy, og virket ikke helt komfortabel etter det. Weber så ut som en kommuneansatt papirflytter. Han bidro med lite i form av kreativitet. I siste spilleminutt var han nær ved å redusere da han fikk til ei heading på blank som Andrusch imidlertid greide å holde.

I 3-1-tapet i Danmark hadde Gisinger gjort det østerrikske målet. Han virket lite resolutt, og løp nærmest rundt i tøfler utpå matta i Ungarn. Gasselich var også ganske bedrøvelig, uten at det ble noe spesielt bedre etter at de to ble byttet ut til fordel for henholdsvis Walter Hörmann (Gasselich) og Alfred Drabits (Gisinger). Hörmann kjente jeg til etter å ha sett en del av ham under kvaliken til Italia '90, og han framsto i grunn temmelig likt her: Litt Gisinger-aktig i det å nok være litt puslete. For Hörmann hadde det nok en viss sammenheng med størrelsen. Han var ikke den røsligste. Drabits, som hadde debutert da han kom innpå i Idrætsparken, så jeg knapt noe som helst av.

Østerrike ledet 1-0 til pause, og det var en fin prestasjon av Schachner å få ballen forbi Andrusch og samtidig inn via den høyre stolpen. Han var nok også den mer markante av de to spissene. Polster spilte sin tredje landskamp, og manglet enda litt pondus før han skulle etterlate et større print i duellspillet med internasjonale stoppere, men så var han da også kun 20 år ung.

Ungarn, da? En ok førsteomgang, til tross for at de lå under til pause. De hadde ballen klart mest, men manglet litt i både presisjon og tempo i spillet sitt. Det bedret seg helt klart etter pause, hvor man også så flere bidrag fra sidebackene, noe som ikke var helt ubetydelig med tanke på at Mezey jo forfektet denne i utgangspunktet litt smale 4-2-2-2-formasjonen. Csuhay var blitt byttet ut med den mer angrepsvillige (og -dyktige) Sándor Sallai i pausen, og de fikk etablert mer trykk langs høyresiden. Også på motsatt flanke var det en del aktivitet, der Varga mer enn gjerne tok seg framover. Og så hadde de jo spissparet sitt litt småbredt til henholdsvis høyre (Kiprich) og venstre (Esterházy). Begge disse var slepne spillere som fint kunne dra av en mann og sette på turboen. Det jeg har sett av Esterházy de siste par ukene gjør at jeg foreløpig nok holder ham et hakk over Kiprich, men det er et inntrykk som muligens kan endre seg etter hvert som jeg ser mer av dem begge. Fin bevegelighet i Esterházy fra Honvéd, der han var én av fem startende fra den ene storklubben i Budapest.

En av de som imponerte meg mest i denne matchen, i et riktignok ganske så velfungerende ungarsk mannskap, var liberoen József Kardos. Han var en svært så hodesterk spiller, og var ofte et aktivum på offensiv dødball (spesielt). I tillegg yndet han å delta i det oppbyggende spillet, og gikk slett ikke av veien for å skride framover med ballen i beina. Han var ingen liberotype av den klassiske sorten; til det var han nok litt for stor og kanskje ikke så mobil. Men det var mye vilje der, og han var ikke ueffen langs bakken tross alt. I hvert fall når ikke motstanderne heller hadde tempo som sin mest utpregede styrke. En mulig 'kampens spiller' for meg var Kardos. Han gjorde da også 3-1-målet, selv om det var ei scoring en så erfaren 'keeper som Koncilia selvsagt må ta på sin kappe. Kun få måneder i forveien hadde vi sett hvordan spanjolenes målvaktskaptein Luis Arconada hadde latt passere et ikke utakbart frispark fra Platini i EM-finalen, og dette var langt fra ulikt.

Ungarerne hadde flere fikse kombinasjoner i spillet sitt, og stjerneduoen på den fremre delen av midtbanen var også stadig bedre jo lenger ut i oppgjøret man kom. Nyilasi var ingen dominant i første omgang, men etter hvert så man mer av dette tunge Ceulemans-aktige (!) drivet hans. I tillegg hadde han enkelte fiksfakserier på lur. Samspillet med Détári virket også å sitte. Bak dem igjen var også midtbanens bakre duo, Garaba og Nagy, gode. Førstnevnte sto nok for de tyngste defensive pliktene, og tett igjen i midtforsvaret når Kardos langet i vei framover. Nagy virket klart mer bevegelig enn det han skulle komme til å vise i VM, så at fyren har sin misjon i et velfungerende kollektiv er jeg ikke i tvil om. I tillegg er han også blant spillerne med størst tyngde i lufta. Når man får frispark slått inn i feltet med presisjon, slik Détári sørget for ved utlikningen fem minutter ut i den andre omgangen, så er han en trussel.

Svake punkter, da? Tja. Østerrikerne greide ikke å finne disse spesielt hyppig, i hvert fall. Schachner scoret på en fin enkeltprestasjon. Weber hadde headingen rett på 'keeper helt på tampen. Ellers var det fint lite den ungarske målvakta behøvde å gjøre.

Tre uker senere: Tur til Rotterdam for å møte Nederland. Den blir ikke noe mindre interessant etter dette.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Nå radbrekker jeg kronologien her, men det får så være. I dag er årsdagen for kvartfinalen mellom vertsnasjonen og Vest-Tyskland, og selv om den kanskje ikke er det mest minneverdige av de to oppgjørene som ble avviklet den dagen, så fortjener Mexico-Vest-Tyskland også sine spaltecentimetre her på Fridiskusjon.

Mens Vest-Tyskland hadde avgjort sin åttendelsfinale mot Marokko helt på tampen gjennom Lothar Matthäus' langskudd, så hadde meksikanerne slått Bulgaria 2-0 i en match som nok best huskes for den offensive midtbanespilleren Manuel Negretes spesielle åpningsmål. Jugoslaven Bora Milutinović hadde møtt kjærligheten i ei meksikansk dame, og hadde holdt til i landet i et tiår allerede på dette tidspunktet. Vi vil for all framtid huske ham som treneren som tok seg til fem strake verdensmesterskap med fem forskjellige nasjoner, hvorav Mexico altså var den første.

Mens vi i Europa utvilsomt kjente best til Real Madrids målscorer Hugo Sánchez, var det laget kaptein Tomás Boy som var den store stjerna i hjemlandet. Ikke helt oppsiktsvekkende gikk Mexicos nummer 10 under kallenavnet 'el Jefe', og det var ham spillet var lagt opp etter. Mot Vest-Tyskland vil jeg hevde at Milutinović hadde plassert sine elleve i en slags 4-2-3-1-formasjon:

.........................Pablo Larios
Raúl Servín - Félix Cruz - Fernando Quirarte - Rafael Amador
.................Javier Aguirre - Carlos Muñoz
Miguel España........Tomás Boy (k).........Manuel Negrete
.........................Hugo Sánchez

Målvakta ble ansett for å være lagets svake punkt, der særlig feltarbeidet framsto som en utfordring for ham. Det er for så vidt ikke helt uvanlig for målvakter fra CONCACAF/CONMEBOL. Framfor seg hadde han den spillende Quirarte, som jeg nok vil betegne som libero, i hvert fall i den forstand at han tok en del ansvar med ball i starten av oppbyggingsfasen. Cruz ved siden av ham var mer markeringsorientert, men hadde sine problemer med en ganske livlig Klaus Allofs. Begge sidebackene var initiativrike i lengderetningen, og særlig var Servín god. Kun 23 år på dette tidspunktet bør han ha vært noe av et hett objekt etter dette sluttspillet, selv om meksikanske spillere vel hadde det rimelig greit i hjemlig liga.

Midtbanen var slik komponert at Muñoz nok var den med det tydeligste defensive ansvaret, der han sjelden tillot seg delaktighet inne på vesttysk halvdel, i hvert fall utover det å flytte ball. Relativt stor og sterk for meksikaner å være. Aguirre hadde mer frekvens i fotarbeidet. Ellers var España en veldig utpreget kantspiller på høyresiden, mens Negrete i langt større grad ville søke seg inn sentralt i banen fra motsatt flanke. Boy lå som noe av en luksusspiller bak spydspissen, men det var utvilsomt kvaliteter i ham. Det var meksikanerne som sørget for å holde tempo og intensitet oppe den første halvtimen, og Boy var antakelig den mest framtredende i den offensive delen av spillet deres. Dessverre, både for kampen og ikke minst for meksikanerne, skadet han seg like etter halvtimen. Han var i duell med Brehme, men om det var det at han sparket i motstanderen eller i bakken for å pådra seg en skade i roten av venstrebeinet skal jeg ikke ha sagt for sikkert. De fikk innpå Carlos de los Cobos, som overtok Aguirres plass som den ene av to pivots, og så flyttet sistnevnte fram i Boys posisjon. Aguirre greide seg for så vidt godt, men spillet deres ble langt mer stakkato. De los Cobos virket relativt endimensjonal, og da forsvant en del av trykket i oppbyggingsfasen.

Det var ikke all verden til klare målsjanser, men Allofs tvang i det minste fram en refleksredning fra Larios etter en direkteavslutning når Rummenigge hadde headet ned til ham. På motsatt side hadde Sánchez og Boy kommet mer eller mindre alene mot Schumacher, men så greide førstnevnte å slå etter at Boy hadde løpt seg inn i offside, og uansett gjorde Dietmar Jakobs en nydelig returjobb da han fikk kastet seg imellom og blokkert. Det relativt slappe og ikke altfor intensive spillet utover i kampen skyldtes nok til dels også varmen: Det var et par-og-tredve grader idet kampen startet, med en luftfuktighetsprosent godt oppe på øvre del av skalaen. Det var neppe helt ulogisk av vesttyskerne å rasjonere med kreftene fra starten av, og om det var savnet av Boy eller nettopp varmen som gjorde at meksikanerne slakket av skal jeg ikke si for sikkert.

Vest-Tyskland stilte i 5-3-2:

........................................'Toni' Schumacher
Thomas Berthold - Norbert Eder - Dietmar Jakobs - Karl-Heinz Förster - Hans-Peter Briegel
.....................Lothar Matthäus - Felix Magath - Andy Brehme
.......................Karl-Heinz Rummenigge (k) - Klaus Allofs

Förster markerte Sánchez, og det gjorde han godt. Eder bidro en del i det oppbyggende spillet, og slik det ofte var tilfelle med stopperne under Beckenbauers regjeringstid, så var han av og til å se selv dypt inne på meksikansk territorium. Ellers var både Berthold og Briegel med framover, selv om de ikke kastet seg hodestups i angrep til enhver tid. Det var et Vest-Tyskland delvis med håndbrekket på. På midten lå Brehme nok litt dypt, men Magath skulle være regissøren. Jeg syntes ikke han kom helt til sin rett. Matthäus la ned et betydelig antall meter, og da Berthold ble vist ut for å ha klasket til Quirarte i bakhodet (etter først selv å ha blitt holdt), så var det Bayern-stjerna som overtok langs høyresiden. På topp var Rummenigge ganske dvask, og ble også byttet ut etter en times spill. Ikke at erstatteren Dieter Hoeneß representerte noen forbedring. Snarere tvert imot. Hoeneß så fryktelig tung og utilpass ut i heten i Monterrey. Det var Allofs som var den eneste reelle trusselen, selv om vi alle jo kjente til Briegels luftstyrke på offensiv dødball.

De turte mer etter at Berthold ble vist ut, meksikanerne, og få minutter etter tok de sågar av venstrebacken Amador og erstattet ham med angriperen Francisco Javier Cruz, som visstnok var den meksikanske seriens toppcorer. Han var en relativt livlig kar som skapte vel så mye liv og røre som Sánchez, selv om det sjelden oppsto de helt store farlighetene foran Schumacher. Aguirre hadde forresten overtatt kapteinsbindet etter Boy. Hos vesttyskerne var det Schumacher som overtok det ansvaret da Rummenigge forlot matta. Noen minutter før ordinær tids slutt burde Negrete muligens ha gjort det bedre enn å avslutte rett på målvakta slik Allofs hadde gjort i førsteomgangen. God mulighet.

Ekstraomgangene var heller intet fyrverkeri. Mexico fortsatte slik de hadde avsluttet omgang 2, men ble straks mer passive igjen da de så også dagens andre kaptein forlate matta. Aguirre var vel aktiv med skuldra opp i ansiktet på Matthäus, og ble vist ut av den ikke alltid overbevisende dommeren Jesús Díaz fra Colombia. Muñoz ble den tredje til å bære det meksikanske kapteinsbindet. Til slutt var straffekonk uunngåelig, og der bukket både Quirarte og Servín under for presset, mens vesttyskerne satte alle sine fire forsøk.

En kan forstå at denne matchen ikke sitter aller fremst i folks bevissthet for ettertiden, for selv om det så lovende ut i en halvtimes tid, så ble det etter hvert ganske tamt. Det var en del fysikk med påfølgende frispark, men hvordan Díaz greide å vise fram totalt elleve kort, inkludert ett rødt til hvert av lagene, må man nesten spørre ham om. Han skulle noen år etter dømme skandaleoppgjøret mellom Chile og Brasil i Santiago, i det som var kvalifisering til Italia '90. Også der delte han ut et tosifret antall kort. Díaz mistet for lett grepet på oppgjør som ellers ville ha vært håndterlige dersom han ikke hadde hatt markeringsbehov tidlig.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Etter kvartfinalematchen mellom Mexico og Vest-Tyskland var det lite som falt seg mer naturlig enn å ta turen til de Kuip i Rotterdam for å se nederlendernes første kamp i '86-kvaliken. Dette var pulje 5 i UEFA-sonens tredje kamp (av totalt 12), og den ble avviklet 17.oktober 1984, med starttidspunkt 20.00.

Nederland hadde altså spilt én landkamp tidligere i kalenderåret, nemlig den tidligere omtalte 6-0-utklassingen av et riktignok ikke helt fullbesatt dansk lag, men det lå sju måneder tilbake i tid. Landslagssjef Kees Rijvers hadde gjort fem endringer siden danskematchen, og ut var gått veteranmålvakt Piet Schrijvers, Edo Ophof, André Hoekstra, Adri van Tiggelen og Peter Houtman. Inn med Hans van Breukelen, Ronald Spelbos, Michel Valke, Willy van de Kerkhof og Marco van Basten. Det trengte ikke nødvendigvis bety et svekket Nederland, og selv om eksempelvis van Basten fortsatt kun var tenåring her, hadde han gjort mål i to av tre tidligere landskamper.

Ungarn hadde fått en smakstart gjennom å komme tilbake fra underlege og vinne 3-1 mot Østerrike måneden i forveien. Poeng i Nederland måtte være pari mot en opponent som virket å være på vei opp og fram, med flere spennende spillere på vei inn. Den ungarske landslagssjefen György Mezey valgte med ett unntak å mønstre samme startellever som sist: Høyreback Csuhay var blitt erstattet av den yppige Sallai.

.............................1. József Andrusch
2. Sándor Sallai - 3. Antal Róth - 5. József Kardos - 4. József Varga
......................9. Antal Nagy - 6. Imre Garaba
.....................10. Lajos Détári - 8. Tibor Nyilasi (k)
.......7. József Kiprich.........................11. Márton Esterházy

Jeg vil gå så langt som å si at det er en sterk ellever. Det umiddelbare blikkfanget er selvsagt den offensive midtbaneduoen, men ellers er laget også godt besatt på de fleste plasser. Målvakt Andrusch vet jeg i grunn fint lite om. Kardos har imponert meg som libero, mens Róth er en stor helt fra denne epoken hos en ungarsk informant jeg har hatt noe kontakt med. Mot Østerrike fikk dessuten Nagy, som jo skulle være så bedrøvelig i selve VM, vist at han er en helt ålreit fotballspiller, og Garaba vet vi jo stort sett står for det trygge og det gode. Da jeg la ut om hvilke spillere jeg mente hadde uthevet seg mot østerrikerne, la denne informanten for egen regning til Kiprich på høyresiden i angrepet: "I think besides the ones you mentioned, one of our best players was József Kiprich, who played his first match in the national team. After the match Mezey said that he had asked Kiprich beforehand if he was fighting in school with other kids and when the answer was yes, he decided that Kiprich would start instead of Béla Bodonyi." Fair å anta at Mezey likte en fighter, altså.

Hva med nederlenderne? De sto oppstilt med et 3-4-3-utgangspunkt:

..............................1. Hans van Breukelen
.........4. Sonny Silooy - 3. Ronald Spelbos - 5. Ben Wijnstekers (k)
7. Ruud Gullit - 2. Frank Rijkaard - 8. Willy van de Kerkhof - 6. Michel Valke
........9. Marco van Basten - 10. Wim Kieft - 11. René van der Gijp

Silooy og Wijnstekers orienterte seg følgelig mot henholdsvis Esterházy og Kiprich, mens Spelbos lå relativt fritt sentralt der bak. Den sentrale midtbaneduoen hadde en ok dynamikk i seg, og den trakk bevisst ned som et par ekstra midtforsvarere når ungarerne angrep. Rijkaard var utvilsomt den mer skapende av de to. Van de Kerkhof framsto nok som litt stasjonær, men begynte da også å bli en voksen mann med sine 33 år. Gullit viste en del foretaksomhet langs høyreflanken, selv om han sjelden var involvert i det som måtte være av nederlandsk sluttprodukt. Valke på motsatt side var muligens mindre spektakulær, men overrasket faktisk ved et par anledninger i forhold til å utvise god nærteknikk. Jeg var overbevist om at han var lite annet enn en grovarbeider. Framme var van Basten stort sett usynlig, mens både Kieft og van der Gijp utviste god arbeidskapasitet.

Nederland scoret først: En venstrecorner fra van der Gijps høyrefot fant Kieft på nærmeste, og som vi med årene skulle lære oss å kjenne så var sistnevntes hodestyrke også i dette oppgjøret en fin forse. Jeg husker ikke om det var Róth eller Kardos som var ment å passe på ham, men vedkommende kom uansett til kort. Ikke mange minuttene etter utliknet ungarerne ved et smart plassert skudd fra Détári, som igjen, i kun sin fjerde landskamp, utviste god teft. Jeg vil påstå at han gikk utenpå Nyilasi i denne kampen, mye også på grunn av sin defensive offervilje mot slutten. Den solide Garaba gikk av ved pause, og ble erstattet av Videoton-kapteinen Ferenc Csongrádi. Han viste prov på litt andre kvaliteter i den ene av de to defensive midtbaneposisjonene jamført med Garaba, nemlig drivet framover med ballen i beina. De par eksemplene kom relativt tidlig i den andre omgangen, men etter at han hadde assistert Esterházy ved det ungarske 2-1-målet ti minutter etter pause, virket det som om Mezey plukket av Csongrádi disse "unotene". De var jevnt over flinke på overganger, gjestene, og den Ceulemans-sammenlikningen jakral trakk fram om Nyilasi tidligere var etter mitt skjønn temmelig treffende. Man ser det i steget hans. Nydelig spiller, og man forstår hvilken innflytelse på lagkameratene den blotte tilstedeværelsen hans har.

Nederland tok ut van Basten og erstattet ham med Feyenoord-spiss Peter Houtman, som jo hadde scoret to ganger i maktdemonstrasjonen mot Danmark. Det utgjorde ingen nevneverdig forskjell. De hadde selvsagt størst andel ballbesittelse, men ofte ble angrepsforsøkene sentrert inn mot midten, og med Nagy ofte trukket ned som en tredje stopper sammen med Róth og Kardos hadde også magyarene greit med luftstyrke til å håndtere først og fremst Kieft, men også Rijkaard, som særlig ved dødball var en trussel. Det var ogå han som kom til deres to største muligheter i den andre omgangen, begge ganger fra hodet: Han tvang fram en flott, kattemyk reaksjonsredning fra Andrusch etter en heading ned mot hjørnet fra kloss hold etter en Kieft-flikk, og helt på tampen headet han i nettaket etter en corner fra høyre der han slo målvakta i lufta.

Erwin Koeman (Groningen) kom inn for Valke siste del av omgangen, men bidro heller ikke til noen revolusjon. Få minutter før slutt kunne Ungarn ha pyntet på resultatet etter at Silooy uvørent tacklet Esterházy over ende inne i feltet, men venstreback Varga blåste straffesparket til himmels. Ungarsk 2-1-seier, og en kunne se hvor mye gevinsten betydde for dem gjennom måten de feiret på ved sluttsignalet. En særs god start på kvaliken for deres vedkommende:

1. Ungarn 2 2 0 0 5-2 4
2. Østerrike 2 1 0 1 3-4 2
3. Nederland/Kypros 1 0 0 1 1-2 0

Neste kamp: 14.november - Østerrike-Nederland. Hva ville ungarerne håpe på her?

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mikemodano skrev: tor jun 22, 2023 11:32 am Neste kamp: 14.november - Østerrike-Nederland.
Ikke fritt for at den også er tilgjengelig i all sin prakt. Så...ja, da er det selvsagt ingen vei utenom Gerhard-Hanappi-Stadion. En kikk på de to lagoppstillingene som jeg har fått stukket til meg på en lapp fra kontrollrommet her viser at ingen ringere enn Kurt Jara stiller! Ai, ai - hvilken godbit! Vi vet jo at den nå 34 år gamle Jara spiller for Grasshoppers i Sveits, og at han har gjort det siden i '81. Hva vil han kunne tilføre, da? Nå stiller jeg meg selvsagt lagelig til for hogg her, men hva er egentlig Kurt Jaras beste posisjon? Jeg ser for meg en offensiv midtbanerolle, men sikker er jeg på langt nær. Utover hans deltakelse ser man at teamchef Erich Hof har gjort flere endringer siden 3-1-tapet i Budapest. Totalt fire mann er byttet ut, deriblant begge sidebackene, Dihanich og Pregesbauer, samt de to offensive midtbanespillerne Gasselich og Disinger, som jeg begge mente var svake den gang, og som jo også ble byttet ut underveis på Népstadion. Inn for disse fire i tillegg til nevnte Jara: Karl Brauneder og Gerhard Steinkogler fra henholdsvis Rapid og Austria i Wien. Da tar jeg for gitt at dette er det nye sidebackparet, og da vil spenningen i så fall bestå av å finne ut hvem som hører hjemme på hvilken side. Sturm Graz' Walter Hörmann er også inne fra start. Han kom jo inn i den ene offensive midtbaneposisjonen utover kampen i Ungarn. Ja, så da stiller vel østerrikerne igjen i 4-2-2-2?

Hos Nederland er seks stykker igjen fra 2-1-tapet hjemme for Ungarn. Litt overrasket er jeg nok over å se at den unge spissen van Basten får en ny mulighet, men bevares - pjokken har akkurat rundet 20 år siden sist, er et åpenbart talent. Seks scoringer på elleve kamper har det blitt så langt i seriesesongen for Ajax-spissen. Klubben hans leder tabellen to poeng foran PSV, og disse er de to eneste klubbene som er ubeseiret. De som er borte siden forrige måned er de to stopperne Silooy og kaptein Wijnstekers, midtbanemann Frank Rijkaard, som jo var blant de bedre sist, samt angriperne van der Gijp og Kieft, som utvilsomt var langt større lyspunkter enn denne van Basten i Ungarn-tapet. Det som imidlertid kan være av enda større betydning enn noen skarve spillerutvekslinger, er at den gamle suksessjefen Rinus Michels er tilbake som forbundssjef. 56 år er mannen som ledet nasjonen til VM-sølv i Vest-Tyskland drøyt ti år tidligere blitt. Hans siste jobb var hos 1.FC Köln i nabolandet. Michels har bragt de følgende fem inn i startelleveren: Forsvarerne Ernie Brandts (PSV) og Edo Ophof (Ajax), backen Peter Boeve (Ajax), Ton Lokhoff (midtbane, PSV), og den 27 år gamle Groningen-forsvareren Adri van Tiggelen. Her lukter det i hvert fall et aldri så lite formasjonsskifte fra den 3-4-3-oppstillingen Rijvers kjørte i Ungarn.

Men ja - fra et ungarsk perspektiv låter vel uavgjort som gangbart? Det kommer naturligvis an på hvilken av disse to motstanderne man anså som den største trusselen i sammendraget.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Dette er jo i ferd med å bli en litt ufrivillig gjennomgang av hele gruppe 5 (ikke at jeg klager, altså), for før jeg nå så vidt har kjørt i gang matchen fra Gerhard-Hanappi-Stadion, var jeg nødt til å gjøre litt undersøkelser om hva som finnes videre i videoteket. De totalt seks møtene mellom de tre såkalte store i denne gruppa ligger tilgjengelig for allmuen. Det hadde jeg da også forventet. Verre er det alltid når en av de europeiske fotballdvergene er involvert. Ingen av Kypros' seks matcher er å finne i sin helhet i gratiskatalogene.

Fra Kypros-Østerrike og Kypros-Ungarn ser man ut til å måtte finne seg i å kun se scoringsglimt via Youtube. Da er det gledelig at Ungarn-Kypros (hele) og Østerrike-Kypros (85 min) finnes i sortimentet hos en nederlandsk DVD-dealer av den lyssky sorten jeg kjenner til. I tillegg sitter denne nederlenderen og ruger på to stk resymé à henholdsvis 24 og 27 minutter: Nederland-Kypros og Kypros-Nederland. Jeg har allerede gjort tilnærmelser, og har planer om å møte ham på en shady kafé i hjertet av Red Light District i løpet av helgen. Jeg håper han bringer varene i diskret forpakning. Det er lite ønskelig å påkalle seg oppmerksomhet fra andre som vanker i disse miljøene.

Så - for å for én gangs skyld være litt kronologisk og oversiktlig, så er dette hva som finnes tilgjengelig fra gruppe 5:

2/5-84: Kypros - Østerrike 1-2 (scoringsglimt Youtube)
26/9-84: Ungarn - Østerrike 3-1 (hele kampen Youtube)
17/10-84: Nederland - Ungarn 1-2 (hele kampen Youtube)
14/11-84: Østerrike - Nederland 1-0 (hele kampen Youtube)
17/11-84: Kypros - Ungarn 1-2 (scoringsglimt Youtube)
23/12-84: Kypros - Nederland 0-1 (27 min DVD)

27/2-85: Nederland - Kypros 7-1 (24 min DVD)
3/4-85: Ungarn - Kypros 2-0 (hele kampen DVD)
17/4-85: Østerrike - Ungarn 0-3 (hele kampen Youtube)
1/5-85: Nederland - Østerrike 1-1 (hele kampen Youtube)
7/5-85: Østerrike - Kypros 4-0 (85 min DVD)
14/5-85: Ungarn - Nederland 0-1 (hele kampen DVD)

Østerrike-Nederland er så langt en liten nøtt. Michels har jo sin første kamp tilbake i landslagsstolen, og han har gjort om på Rijvers' formasjon fra tapet hjemme for Ungarn sist. Her virker van Basten å ligge som enslig spiss, og så er Gullit og muligens debutanten Lokhoff offensive midtbanemenn. Men hvordan oppsettet ellers er, vil jeg nok først finne ut av etter å ha kjørt kampens 90 minutter gjennom kværna et par-tre ganger. Forresten helt utrolig både hvordan Schachner kunne misse da han mottok et strålende Prohaska-overlegg på blank etter ni minutter, og at Valke greide å hamre Jaras cross langs mållinja inn i eget bur på et vis så klønet at man nesten kunne mistenke ham for å ha gjort det som en villet handling. Tap vil være nær katastrofe for nederlenderne, som i så fall kun vil potensielt greie å nå opp til åtte poeng. Jeg har sett fattige 20 minutter til nå, så det er en god stund igjen.

Neste postering vil inneholde de to oppstillingene i det etter hvert sedvanlige fugleperspektivet, selv om i hvert fall Nederland sin så langt er en kime til besvær. Noen som vil prøve seg på å plassere disse elleve i terrenget?

1. Hans van Breukelen, 2. Ronald Spelbos, 3. Ernie Brandts, 4. Edo Ophof, 5. Peter Boeve, 6. Ton Lokhoff, 7. Ruud Gullit, 8. Willy van de Kerkhof, 9. Marco van Basten, 10. Michel Valke, 11. Adri van Tiggelen

Som man ser, så får man lite gratis fra draktnummerne.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

mikemodano skrev: fre jun 23, 2023 3:58 pm Dland-Kypros og Kypros-Nederland. Jeg har Michels har jo sin første kamp tilbake i landslagsstolen,

Du mener vel Beenhakker?

Forøvrig, herlig lesning som vanlig. Gleder meg til du kommer til den dramatiske slutten av kvalikken for Hollands del, evt kan jeg bidra litt der for det er iallfall EN match der jeg har tittet litt på.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Rensenbrink82 skrev: fre jun 23, 2023 7:14 pm Du mener vel Beenhakker?
Nei, det var faktisk Michels som hadde ansvaret for matchen i Østerrike. Jeg hadde imidlertid gjort slett (les: ingen) research. På ren automatikk trodde jeg han var tilbake for fullt i den perioden som skulle kulminere med EM-triumfen i '88, men der tok jeg skrekkelig feil. Han hadde kun denne ene kampen som en gjesteopptreden før nettopp Beenhakker overtok i tide for neste kvalifiseringskamp, nemlig den borte mot Kypros kun en drøy måned senere. Beenhakker skulle få fullføre kvaliken (med påfølgende playoff, og jeg antar det er den du har gløttet litt på?), men ville bli erstattet av nettopp Michels igjen i april 1986.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Det nærmeste vi kom på 80 tallet.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

mikemodano skrev: fre jun 23, 2023 9:22 pm
Rensenbrink82 skrev: fre jun 23, 2023 7:14 pm Du mener vel Beenhakker?
Nei, det var faktisk Michels som hadde ansvaret for matchen i Østerrike. Jeg hadde imidlertid gjort slett (les: ingen) research. På ren automatikk trodde jeg han var tilbake for fullt i den perioden som skulle kulminere med EM-triumfen i '88, men der tok jeg skrekkelig feil. Han hadde kun denne ene kampen som en gjesteopptreden før nettopp Beenhakker overtok i tide for neste kvalifiseringskamp, nemlig den borte mot Kypros kun en drøy måned senere. Beenhakker skulle få fullføre kvaliken (med påfølgende playoff, og jeg antar det er den du har gløttet litt på?), men ville bli erstattet av nettopp Michels igjen i april 1986.
Ser man det ja, da lærte jeg noe nytt idag og👍. Er nok playoffen ja, men vi kan godt ta det kronologisk . Forøvrig sett den i sin helhet, men ligger også en del fine sammendrag på youtube og.

jakral

Legg inn av jakral »

Noe av det som pirrer meg mest ved denne VM-kvaliken til Mexico ’86, er comebacket til Torbjörn Nilsson på svenske landslaget. Sverige har på dette tidspunktet tre mislykkede kvalifiseringer på rad (EM ’80, VM ’82 og EM ’84) og Nilsson har etter en landslagsboikott ikke figurert for blågult siden juni 1981. Han har slitt med å finne seg til rette i Lars ’Laban’ Arnessons system, men denne høsten ’84 skal han vende tilbake og forventningene er skyhøye.

Torbjörn Nilsson var på mange måter den svenske Tom Lund, en beskjeden og lavmælt mann som alltid trivdes best (og spilte best) hjemme i IFK Göteborg der det doftade brännvin, fisk och motorolja. Det ble et par korte turer til Eredivisie (hvor han fikk sterk hjemlengsel) og Bundesliga, men det var for Änglarna han blomstret ut for fullt. Han var en stor, sterk og hurtig spiller, men med følsomme føtter og elegante vendinger, både kreatør og avslutter. Han var tidvis helt enorm, ikke minst i e-cupspillet. Jeg tror faktisk han var den spilleren i hele Europa som scoret flest mål i e-cupturneringene på 80-tallet.

Men vil Nilsson kunne løfte landslaget til ’Laban’? Det er frågan.

Tok en sjekk på hva som finnes tilgjengelig åpent fra denne gruppa før nettverket av suspekte langere må settes i jobb.

UEFA Gruppe 2
23/5-84: Sverige 4-0 Malta (bare mål på YT)
12/9-84: Sverige 0-1 Portugal (bare mål på YT)
14/10-84: Portugal 2-1 Tsjekkoslovakia (hele kampen på YT)
17/10-84: Vest-Tyskland 2-0 Sverige (hele kampen på YT)
31/10-84: Tsjekkoslovakia 4-0 Malta (bare mål på YT)
14/11-84: Portugal 1-3 Sverige (bare mål på YT)
16/12-84: Malta 2-3 Vest-Tyskland (langt sammendrag på YT)
10/2-85: Malta 1-3 Portugal (hele kampen på YT)
24/2-85: Portugal 1-2 Vest-Tyskland (hele kampen på YT)
27/3-85: Vest-Tyskland 6-0 Malta (hele kampen på YT)
21/4-85: Malta 0-0 Tsjekkoslovakia (ingenting)
30/4-85: Tsjekkoslovakia 1-5 Vest-Tyskland (hele kampen på YT)
5/6-85: Sverige 2-0 Tsjekkoslovakia (hele kampen på YT)
25/9-85: Sverige 2-2 Vest-Tyskland (hele kampen på YT)
25/9-85: Tsjekkoslovakia 1-0 Portugal (ingenting)
12/10-85: Portugal 3-2 Malta (bare mål på YT)
16/10-85: Tsjekkoslovakia 2-1 Sverige (bare mål på YT)
16/10-85: Vest-Tyskland 0-1 Portugal (hele kampen på Footballia)
17/11-85: Vest-Tyskland 2-2 Tsjekkoslovakia (bare mål på YT)
17/11-85: Malta 1-2 Sverige (ingenting)

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

jakral skrev: lør jun 24, 2023 2:04 am Han var en stor, sterk og hurtig spiller, men med følsomme føtter og elegante vendinger, både kreatør og avslutter. Han var tidvis helt enorm, ikke minst i e-cupspillet. Jeg tror faktisk han var den spilleren i hele Europa som scoret flest mål i e-cupturneringene på 80-tallet.
Og det var jo ikke som om han manglet konkurranse.

Jeg har dessverre sett langt fra nok Torbjörn Nilsson. I tillegg til å være litt av den samme hjemmekjære typen som Tom Lund, er det vel ikke helt ulogisk heller å sammenlikne ham spillestilmessig med den danske dynamittgubben som skulle lede nabolandets løperrekke til slike framganger midt på åttitallet?

Jeg satt også i går og tenkte litt videre på hvilke andre av disse UEFA-kvalikpuljene som virkelig framstår som interessante, og uten å konkludere, tror jeg nok jeg har en fornemmelse av gruppene 2 og 4 i tillegg til den Ungarn-pulja jeg jobber meg igjennom nå. Det er fire potensielle kanoner i svenskegruppa, og her er det garantert mye å lære om både den ene og den andre av dem, og så har man pulja med Frankrike og de tre østeuropeiske nasjonene, der Luxembourg gjorde nytten som kanonføde slik Malta var det i Sveriges gruppe.

Ellers kjenner du jo til hvor lettlurt jeg er, og når du inviterer til søk blant de lugubre langernes porteføljer for å se hva som eventuelt måtte skjule seg utover det som finnes i gratisarkivene, ja, da biter jeg selvsagt på som en lyr på agn.

Mens det ikke var å forvente at man skulle finne Sverige-Malta, synes jeg det er skuffende at ikke Sverige-Portugal ligger tilgjengelig. Og da har du antakelig allerede gjort søk i eventuelle logger hos SVT-sporten og deres muligheter for å vise gammelball (slik DR jo gjør)?

Portugal-Sverige er kun å finne i et resyme på 23 minutter, mens Malta-BRD tilgodeses med 55-57 minutter, alt ettersom hvilken langer man velger å henvende seg til. Men når du snakker om 'langt sammendrag på YT', så er det kanskje til og med dette som ligger der? Som ventet er intet å oppdrive fra 0-0-matchen mellom Malta og Tsjekkoslovakia, men at ingen av dem er utstyrt med Tsjekkoslovakia-Portugal er jo en aldri så liten skandale. Portugal-Malta og Tsjekkoslovakia-Sverige er begge å oppdrive i fullversjoner, og det samme ser jeg også at gjelder for Vest-Tyskland-Tsjekkoslovakia. For å oppsummere hva som da lar seg kjøpe:

Portugal-Sverige (23 min)
Malta-Vest-Tyskland (55-57 min)
Portugal-Malta (90 min)
Tsjekkoslovakia-Sverige (90 min)
Vest-Tyskland-Tsjekkoslovakia (90 min)

Kanskje ikke så mye som man kunne håpe på, men samtidig ikke aller verst. 12 av 20 kamper i denne gruppa er dermed å oppdrive i 90-minuttersformat.
jakral skrev: lør jun 24, 2023 2:04 am Men vil Nilsson kunne løfte landslaget til ’Laban’? Det er frågan.
Det er vi simpelthen nødt til å ta rede på.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det ser sannelig ut som om både østerrikere og nederlendere har gjort formasjonsendringer siden sine siste respektive kamper. Som et utgangspunkt mener jeg hjemmelaget står i 4-3-3 i dette Kurt Jaras landslagscomeback:

......................................1. Friedrich Koncilia
4. Walter Hörmann - 3. Gerald Messlender - 5. Bruno Pezzey - 2. Karl Brauneder
.........8. Herbert Prohaska (k) - 6. Heribert Weber - 11. Kurt Jara
.............7. Walter Schachner - 9. 'Toni' Polster - 10. Gerhard Steinkogler

Nederlendernes formasjon er litt mer kompleks, men jeg mener den er en 5-3-2/3-5-2-variant:

......................................1. Hans van Breukelen
11. Adri van Tiggelen - 3. Ernie Brandts - 2. Ronald Spelbos (k) - 4. Edo Ophof - 5. Peter Boeve
..................6. Ton Lokhoff - 8. Willie van de Kerkhof - 10. Michel Valke
..............................7. Ruud Gullit - 9. Marco van Basten

Her ligger kaptein Spelbos bak og feier, mens Brandts (Polster) og Ophof (Schachner) er orienterte mot hver sin østerrikske spiss. Boeve bidrar helt klart mer framover langs sin flanke enn hva som er tilfelle med van Tiggelen motsatt, men så har da også sistnevnte plikt til å følge med på hva hjemmelagets Steinkogler, som ligger bredt mot venstre, foretar seg. Boeve har dessuten Valke som fint kan sikre for ham når han stikker framover. Gullits rolle er temmelig fri; han vandrer som han vil. Van Basten markeres av den lange, hengslete Messlender.

Jeg synes Jara, bohemtype med strømpene nede langs anklene, ser ålreit ut etter å ha vært borte fra denne scenen i nesten to og et halvt år. Hovmesterblikket er intakt. Tar en del ansvar med ball, slik også Prohaska selvsagt gjør, så det er en sterk midtbane de mønstrer, østerrikerne. Midtbanen overgår da også nederlendernes, og de styrer greit. Weber trekker nok noe dypt for å ikke miste Gullit helt av syne, uten å være noen direkte markør. Det frigjør den elegante Pezzey til å ligge bak og trygge.

Den Schachner-sjansen blir ikke mindre jo flere ganger man ser den, og Prohaska, som slår legget, kan knapt tro at angriperen ikke setter den. Teknisk sett gjør han et feilvalg ved å benytte høyre i stedet for venstre bein på innlegget fra høyresiden, men uansett skal han begrave den sjansen. Komisk er utvilsomt også Valkes selvmål, der han begår nøyaktig den samme tekniske feilen som Schachner, nemlig at han benytter feil bein der han forsøker å klarere. Det er utvilsomt langt større risiko for ham ved å bruke venstrebeinet på det flate innlegget langs mållinja fra østerriksk venstreside enn det er å klarere med høyre. Mulig er han så enfotet at det aldri en gang slo ham å feie den unna med kjeiva.

Koncilia begynte å vise at han nærmet seg slutten på karrieren da han stormet ut mot høyresiden av feltet sitt og klippet ned Gullit. Vanskelig å si om dommeren gjorde det rette da han trakk situasjonen så vidt utenfor gjennom å gi frispark i stedet for straffe. Kameravinkelen endret seg rett fr Gullit ble løpt i senk. Ellers hadde han en fin parade på en god Boeve-mulighet, og slo også et skudd over til corner. Boeve ble ofret rett etter sjansen sin da Michels valgte å endre til 4-3-3 gjennom å få innpå den René van der Gijp som hadde vært ganske initiativrik sist. Ophof ut på venstrebackplass, og van der Gijp med utgangspunkt til venstre blant de tre der framme, med Gullit til høyre og van Basten i sentrum. Det gjorde Nederland bedre, og de styrte det siste kvarteret av åpningsomgangen.

Man så et par gule kort: Ophof for å ha lagt Schachner ganske tøft i bakken, mens Weber hadde en noenlunde liknende behandling av Lokhoff på motsatt halvdel.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: lør jun 24, 2023 10:11 am Jeg har dessverre sett langt fra nok Torbjörn Nilsson. I tillegg til å være litt av den samme hjemmekjære typen som Tom Lund, er det vel ikke helt ulogisk heller å sammenlikne ham spillestilmessig med den danske dynamittgubben som skulle lede nabolandets løperrekke til slike framganger midt på åttitallet?
Du tenker på Preben Elkjær, ja. Han og Torbjörn Nilsson hadde noen av de samme egenskapene, men Elkjær var litt mer aggressiv, temperamentsfull og kanskje litt mer egoistisk på banen. Klaus Berggreen nevnte i et intervju at Elkjær bare gadd å spille ballen hvis han var for sliten til å gå selv. Dessuten fikk jo Elkjær et større internasjonalt gjennombrudd enn Nilsson pga sin tid i Italia og mesterskapene han spilte i med Danmark. E-cupturneringene ble jo ikke kringkastet til nær og fjern som et produkt fra høst til vår slik det for eksempel er med CL nå, i alle fall ikke kampene til IFK Göteborg.

Da Sven-Göran Eriksson var gjest på Sky Sports for et par år siden, og skulle sette opp sitt drømmelag over spillere han har jobbet med, var Torbjörn Nilsson selvskreven på topp. De andre gjestene i panelet (og sikkert mesteparten av seerne) hadde ikke peiling på hvem han var.

Apropos kvalikgruppa til Danmark og Norge, så fikk jeg spadd opp denne lista med åpne kamper. Det ser litt bedre ut enn i svenskegruppa, men Norge er dårlig dekket. Jeg skylder på NRKs elendige prioriteringer.


UEFA Gruppe 6
12/9-84: Irland 1-0 Sovjetunionen (hele kampen på YT)
12/9-84: Norge 0-1 Sveits (ingenting)
26/9-84: Danmark 1-0 Norge (3 min høydepunkter på YT)
10/10-84: Norge 1-1 Sovjetunionen (60 min sammendrag på YT)
17/10-84: Sveits 1-0 Danmark (hele kampen på DR Bonanza)
17/10-84: Norge 1-0 Irland (13 min sammendrag på YT)
14/11-84: Danmark 3-0 Irland (hele kampen på DR Bonanza)
17/4-85: Sveits 2-2 Sovjetunionen (hele kampen på YT)
1/5-85: Irland 0-0 Norge (ingenting)
2/5-85: Sovjetunionen 4-0 Sveits (hele kampen på YT)
2/6-85: Irland 3-0 Sveits (hele kampen på YT)
5/6-85: Danmark 4-2 Sovjetunionen (hele kampen på DR Bonanza)
11/9-85: Sveits 0-0 Irland (3 min høydepunkter på YT)
25/9-85: Sovjetunionen 1-0 Danmark (hele kampen på DR Bonanza)
9/10-85: Danmark 0-0 Sveits (hele kampen på DR Bonanza)
16/10-85: Norge 1-5 Danmark (hele kampen på DR Bonanza)
16/10-85: Sovjetunionen 2-0 Irland (hele kampen på YT)
30/10-85: Sovjetunionen 1-0 Norge (2 min høydepunkter på YT)
13/11-85: Irland 1-4 Danmark (hele kampen på DR Bonanza)
13/11-85: Sveits 1-1 Norge (hele kampen på YT)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: søn jun 25, 2023 1:34 am
mikemodano skrev: lør jun 24, 2023 10:11 am Jeg har dessverre sett langt fra nok Torbjörn Nilsson. I tillegg til å være litt av den samme hjemmekjære typen som Tom Lund, er det vel ikke helt ulogisk heller å sammenlikne ham spillestilmessig med den danske dynamittgubben som skulle lede nabolandets løperrekke til slike framganger midt på åttitallet?

Da Sven-Göran Eriksson var gjest på Sky Sports for et par år siden, og skulle sette opp sitt drømmelag over spillere han har jobbet med, var Torbjörn Nilsson selvskreven på topp. De andre gjestene i panelet (og sikkert mesteparten av seerne) hadde ikke peiling på hvem han var.
Har sett den jeg også og laget ble noe overraskende K Schmeichel; Nela, Mihajlovic, Nesta, Nedved (fant ikke plass til han noe annet sted); Veron, Falcao, Mancini, Gullit; Baggio, Nilsson. Svennis er forresten skral om dagen, for håpe han drar seg til igjen. Har vel vært sportsdirektør i hardtsatsende Carlstad United de siste årene. Det er noe utrolig sjarmerende med at to karer fra bygda i Värmland (Svennis og Gunder Bengtsson) og en fra huttiheiten i Härjedalen (Tord Grip) og det de fikk til innen fotballen. Svennis og Grip startet også på eventyret i Degerfors, som vel må være av de største bygdaklubbene i Europa? Det ligger for øvrig ute en dokumentar om Tord Grip hos SVT. Anbefaler den. https://www.svtplay.se/video/jdnEbD6/ur-svennis-skugga


Har fått sett en del e-cupkamper med IFK Göteborg de siste årene og Torbjörn Nilsson var helt utrolig. Det må vel ha vært skader, hans blyghet og kanskje noe hjemmekjærhet som satte begrensninger for en større karriere? Så var det jo også en annen tid. Det var ikke alle som hadde ambisjoner om å bli proffe og da Glenn Hysèn ble solgt til PSV krevde han en klausul om å kunne ta seg en jobb i Phillips om det ikke ble noe i PSV. Så var det jo også noe spesielt med IFK Göteborg og den trivselen som mange opplevde der som nok kanskje gjorde at mange ble sjokkskadet av å dra til mer kyniske miljø nede på kontinentet, for IFK er vel så gjennomført gøteborgsk-jovialt som det går an å få det. Flere av spillerne på 82-laget kunne vel blitt utenlandsproffer, men endte jo opp med å bli i stedet.

Mener å huske at det var en sekvens om han i Stopptid i Sportspegeln, men finner den ikke nå.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Det er vel den kvaliken der jeg husker Norges kamper best, selv om det er så langt tilbake.
Vi var faktisk (hvertfall nesten) jevngode med det Danske laget dengang, bare at vi var mer avhengig av å ha alle de beste spillerne tilgjengelige. Hallvar Thoresen var på den tiden blant de beste midtbanespillerne i Europa, omtrent som Ødegaard nå eller bedre.
Og vi kom skjevt ut alt i første kamp, fordi Thoresen priorierte en viktig kamp for PSV foran landskampen. Det var små marginer som kunne gjort at vi ble kvalifisert den gangen.
I begge kampene mot Danmark kom Åge Hareide i fokus. Som i bortekampen vel fikk en scoring feilaktig annulert. Og så det fatale tilbakespillet i hjemmekampen. Men der var det Elkjær som kom unna med en stygg takling på Svein Fjælberg, noe som fikk høyresiden i forsvaret vårt til å rakne. Fjælberg hadde full kontroll, og ryddet opp i stor stil. Men da han måtte ut, kom Danskene lett gjennom gang på gang. Vi hadde ikke gode nok alternativer å sette inn. H-vingen Kai Herlovsen ble flyttet ned, men klarte ikke hanskes med oppgaven. Mulige det kunne vært bedre å sette inn Erik Soler der, som kunne spille H back ganske bra. Men husker ikke om han var med i troppen akkurat da. I tillegg var vi svært nære å vinne både hjemmekampen mot Sovjet og bortekampen mot Irland. Begge endte uavgjort.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Etter litt om og noe men har jeg kommet i havn i Wien, der Østerrike altså vant 1-0 mot Nederland. Jeg tør kalle det fortjent. Det var ingen direkte god kamp, men det får den sterke vinden ta en del av skylden for. Spesielt etter pause virket den å prege det som foregikk. Nederland hadde den i ryggen de siste 45 minuttene, men maktet ikke å dra noen særlig fordel. Visst var det bedring å spore etter at de la om formasjonen allerede i den første omgangen etter van der Gijps innhopp, men verken Gullit eller van Basten hadde dagen, og de greide sjelden å skape noen større farligheter foran den lett aldrende Koncilia. Van der Gijp var igjen bevegelig og fin, og det var han som skaffet laget den største sjansen til å utlikne da han dro av et par mann, tok seg inn i feltet på utsiden av høyreback Hörmann, og så det lave, diagonale skuddet stryke kanskje en meter til høyre for stolpen. Mot slutten flyttet nederlenderne fram den hodesterke stopperen Brandts. Han kom til én avslutning på mål, men fikk ingen klem på headingen da han var under press fra Weber.

Når det gjelder Weber: Jeg hadde ikke lagt merke til det under gjennomsynet av den første omgangen, men idet Nederland gjør sitt spillerbytte og sin taktiske endring, så flytter Hof samtidig ned Weber til liberoplassen, mens han dytter Pezzey fram til den sentrale, defensive midtbaneposisjonen. Slik forblir rangordningen de to imellom kampen ut. Det er faktisk en ganske interessant observasjon. Weber hadde spilt i den defensive midtbaneposisjonen (som én av to) under tapet i Ungarn, og hadde altså startet der i dette oppgjøret. Pezzey gikk jo for å være en virkelig klasseforsvarer på sent 70- og tidlig 80-tall, så kanskje var det litt spesielt at han da ble dyttet hakket fram når Nederland fikk innpå en ekstra angriper?

Østerrike hadde mindre ball etter pause. De tettet godt igjen bakover, og van Basten fant aldri ut av Messlender. Prohaska hadde en god match på midten, og for en nydelig ballbehandling fyren hadde. Drivet var heller ikke verst. Han gikk utenpå Jara i denne matchen, men comebackmannen kunne fort ha pyntet på resultatet da han satte en avslutning rett i beina på van Breukelen med snaut kvarteret igjen å spille. Også Schachner på topp er god i dette oppgjøret. Han legger ned ei skikkelig solid arbeidsøkt, og går utvilsomt utenpå Polster, som rett nok også er en oppgradering her i forhold til hvordan han framsto i tapet i Budapest. Mens Polster hadde Brandts å forholde seg til, var ikke Schachner lenger under like strengt oppsyn etter den nederlandske formasjonsendringen etter en halvtimes spill. Det ga ham friere tøyler. Samspillet mellom Prohaska og Schachner var også fint å se på. God forståelse de to imellom, selv om midtbaneeleganten nok hadde vanskelig med å tilgi spissen det at han greide å svi den gedigne muligheten etter ni minutter av første omgang.

Med et drøyt kvarter igjen å spille tok Michels av én debutant og erstattet ham med en annen: Lokhoff, som hadde vært bortimot usynlig etter hvilen, fikk sette seg, og Feyenoords 20-åring Mario Been ble hevet innpå. Det ble litt mer frekvens på høyre indreløperplass med Been på banen, Éntakteren i den sentrale midtbanerollen hos gjestene, van de Kerkhof, sammen med PSV-lagkompis Brandts den ene av to etterlevninger fra '78-EM i dette laget, var på et vis noe av en hemsko. Lite gikk etter hvert gjennom ham, og særlig da Brandts de siste ti ble kastet fram i spiss. Da slo Nederland omtrent konsekvent langt, slik lag i desperasjon så å si alltid gjør. Østerrike red fint av den vesle stormen.

Østerrike må foreta sitt første spillerbytte fem minutter før slutt når Messlender går i dørken etter at egen målvakt har kommet ut og bokset idet stopperen var i duell med van Basten sentralt i feltet. Det blir jubel fra läktarna når Rapid-mannen Leo Lainer kommer inn for den svimeslåtte Messlender. Helt på tampen ønsker Hof å gjøre nok et bytte, mest for å drøye tid, og vi ser Klagenfurt-angriperen Franz Oberbacher stå klar på sidelinjen. Han rekker imidlertid aldri komme innpå. Med 1-0 ser tabellen slik ut etter kvalikgruppas fire første oppgjør:

1. Ungarn 2 2 0 0 5-2 4
2. Østerrike 2 1 0 1 2-3 2
3. Kypros 1 0 0 1 1-2 0
4. Nederland 2 0 0 2 1-3 0

Neste kamp tre dager senere: Kypros-Ungarn. Kunne østerrikere og nederlendere gjøre seg realistiske forhåpninger om en håndsrekning fra kypriotene? Tvilsomt. Ungarn så sterke ut så langt. Det var antakelig kun eget hovmod som kunne felle dem i Limassol.

Så har jeg imidlertid et spørsmål: Det var klarert allerede før VM-kvalifiseringen startet at de to tabelltoerne i pulje 1 og 5 ville møtes i et kontinentalt playoff om én VM-billett, mens tabelltoerne i den siste av de tre puljene à fire lag, gruppe 7, ville møte vinnerne fra OFC-konføderasjonen om den siste mulige plassen for en UEFA-representant? Det får vi jo tro, og at det ikke skyldtes kriterier som var under utvikling underveis. Heri virket nå nederlendernes mulighet å ligge: Å nå Mexico '86 etter playoff. Topplassen, om Ungarn skulle ta de ventede to poengene på øya i Middelhavet, så fjern ut allerede på tampen av 1984.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: søn jun 25, 2023 1:18 pm Så har jeg imidlertid et spørsmål: Det var klarert allerede før VM-kvalifiseringen startet at de to tabelltoerne i pulje 1 og 5 ville møtes i et kontinentalt playoff om én VM-billett, mens tabelltoerne i den siste av de tre puljene à fire lag, gruppe 7, ville møte vinnerne fra OFC-konføderasjonen om den siste mulige plassen for en UEFA-representant? Det får vi jo tro, og at det ikke skyldtes kriterier som var under utvikling underveis.
Ja, her kan det se ut som jeg må rette opp en feil fra mitt innlegg tidlig i tråden om gruppeoversikten. Jeg skrev at ”De to beste toerne i firelagsgruppene skulle gjøre opp om én VM-plass seg i mellom, mens den dårligste toeren skulle ut i play-off mot vinneren av Oceania-regionen.”

Jeg har sjekket rundt i det jeg har av gamle VM-bøker i hyllene og ingenting støtter den påstanden, faktisk. Det virker som at det var forutbestemt at toerne i gruppe 1 og 5 skulle møtes om én VM-plass og at toeren i gruppe 7 skulle møte vinneren i Oceania. Dette støttes også av Wikipedia.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Kypros-Ungarn 1-2

1-0: Kostas Foti (28'), 1-1: Antal Róth (49'), 1-2: Tibor Nyilasi (89')

Ett minutt før slutt greide Nyilasi å lirke inn den uvurderlige vinnerscoringen for ungarerne i Limassol. Da hadde de havnet under etter en tabbe av målvakt Andrusch, som ga en utilgivelig retur som målscorer Foti ekspederte i garnet. Den dyktige stopperen Róth skal ha kreditt for 1-1-målet, som han både sterkt bidro i oppbyggingen til og satte signaturen sin under. Uten at noen kilde viser annet enn de tre scoringene, så kan man bare gjette hva som foregikk mellom Róths 1-1 tidlig i omgangen og Nyilasis sene 2-1.

Laget:
1. József Andrusch, 2. Sándor Sallai, 3. Antal Róth, 4. József Varga, 5. Ferenc Csongrádi (László Dajka 46'), 6. Imre Garaba, 7. József Kiprich (Béla Bodonyi 66'), 8. Tibor Nyilasi (k), 9. Antal Nagy, 10. Lajos Détári, 11. Márton Esterházy

Det er jo ikke fryktelig vanskelig å forestille seg det taktiske oppsettet her. Mezey har temmelig sikkert fortsatt med sin 4-2-2-2-formasjon, og uten den suspenderte liberoen József Kardos (gule kort i begge de to første kvalikkampene), så tar jeg for gitt at Antal Nagy har falt tilbake i midtforsvaret ved siden av navnebror Róth. Slik ser det i alle fall ut ved den kypriotiske scoringen. Det betyr at Imre Garaba fikk Videoton-kapteinen Ferenc Csongrádi som ny makker i den doble pivoten:

.............Andrusch
Sallai - Róth - Nagy - Varga
.........Nagy - Garaba
.........Détári - Nyilasi
...Kiprich.............Esterházy

Neste kamp for Ungarn: Vennskapslandskamp på Volksparkstadion i Hamburg 29.januar 1985. Det er et oppgjør som ligger gratis tilgjengelig, så den vil naturligvis bli gått nærmere etter i sømmene.

Det gjenstår én kvalikkamp for året i pulje 5, og siden jeg foreløpig avventer svar fra den videoforhandleren jeg har kontaktet i forhold til å få brakt i hus de tilgjengelige 27 minuttene fra matchen, så blir det midlertidig pause i framrykkingen. Det er Kypros-Nederland 23.desember som venter.

Tabellen etter Ungarns gevinst i Middelhavet:

1. Ungarn 3 3 0 0 7-3 6
2. Østerrike 2 1 0 1 2-3 2
3. Kypros 2 0 0 2 2-4 0
4. Nederland 2 0 0 2 1-3 0

Det er nesten så en tør utrope ungarerne til minst en andreplass allerede. Med Kypros igjen hjemme som første kvalikkamp i 1985, så vil de mest sannsynlig nå opp i åtte poeng, det samme som et nederlandsk maksantall. Det nederlenderne har vist i de to første kvalikkampene sine vitner ikke om et lag som vinner de fire neste, selv om de naturligvis kan pøse inn en del scoringer i de to kampene mot kypriotene. Kan Østerrike fravriste ungarerne tetplassen? I så fall må de vinne både hjemmemøtet med Ungarn og ikke minst den uhyre vankelige bortekampen i Nederland. Deretter går det an å snakke. Legger man samtidig til at Ungarn ser svært sterke ut, så skal det mye til om ikke førsteplassen i gruppa til slutt tilfaller dem.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: fre jun 23, 2023 9:22 pm
Rensenbrink82 skrev: fre jun 23, 2023 7:14 pm Du mener vel Beenhakker?
Nei, det var faktisk Michels som hadde ansvaret for matchen i Østerrike. Jeg hadde imidlertid gjort slett (les: ingen) research. På ren automatikk trodde jeg han var tilbake for fullt i den perioden som skulle kulminere med EM-triumfen i '88, men der tok jeg skrekkelig feil. Han hadde kun denne ene kampen som en gjesteopptreden før nettopp Beenhakker overtok i tide for neste kvalifiseringskamp, nemlig den borte mot Kypros kun en drøy måned senere. Beenhakker skulle få fullføre kvaliken (med påfølgende playoff, og jeg antar det er den du har gløttet litt på?), men ville bli erstattet av nettopp Michels igjen i april 1986.
Vet dere om noe mer utdypende lektyre rundt konflikter, både med landslagssjefer, mellom spillere og mellom spillere og trenere, på det nederlandsle landslaget på 80- og 90-tallet? Er jo mer enn nok til å skrive opptil flere bøker om.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

@GiPazzini_85:

Ingen tvil om at det er et svært spennende tema. Selv kjenner jeg altfor lite til konfliktene som oppsto, men at de hadde innvirkning på Nederlands turneringsprestasjoner, og da nok først og fremst i Italia '90, er det neppe noen større grunn til å betvile. Denne skulle jeg mer enn gjerne ha lest, men da jeg henvendte meg til forfatteren ikke lenge etter at den kom ut på markedet, fortalte han at det ikke fantes noen planer om å få den oversatt. Dette er vel om lag tre år siden nå, og en eventuell salgssuksess i hjemlandet kan jo ha endret på planene. Det vil nok være et ok marked for en engelskspråklig versjon.

Det var jo de flere sterke spillerfraksjonene innad i landslaget som sørget for splid og misnøye, og blant annet var det ikke måte på hvor misfornøyd for eksempel Gullit og Rijkaard hadde vært da forbundet ansatte Thijs Libregts som Michels' etterfølger i '88. Samtidig var da også selve oppgaven verre enn å skulle hoppe etter Wirkola, men Libregts, som visstnok skal ha blitt oppfattet smårasistisk mot Gullit under perioden i Feyenoord i '83 eller deromkring, maktet aldri å få spillerne med på sine ideer. Disse ønsket seg Cruijff. Da VM var i boks etter en ikke altfor overbevisende kvalik, til tross for to ganger uavgjort mot Vest-Tyskland kort etter semifinalemøtet i '88-EM, ble Libregts tuppet ut, og inn kom Leo Beenhakker. Hvordan de store stjernene stilte seg i forhold til ham er jeg litt usikker på, men VM-innsatsen deres i '90 forble uansett blek, så at det var helt hæla i taket og frislipp av følelser virker ikke å være en overbevisende påstand.

@Rensenbrink82 har kanskje litt bedre oversikt enn meg?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: man jun 26, 2023 12:02 pm @GiPazzini_85:

Ingen tvil om at det er et svært spennende tema. Selv kjenner jeg altfor lite til konfliktene som oppsto, men at de hadde innvirkning på Nederlands turneringsprestasjoner, og da nok først og fremst i Italia '90, er det neppe noen større grunn til å betvile. Denne skulle jeg mer enn gjerne ha lest, men da jeg henvendte meg til forfatteren ikke lenge etter at den kom ut på markedet, fortalte han at det ikke fantes noen planer om å få den oversatt. Dette er vel om lag tre år siden nå, og en eventuell salgssuksess i hjemlandet kan jo ha endret på planene. Det vil nok være et ok marked for en engelskspråklig versjon.

Det var jo de flere sterke spillerfraksjonene innad i landslaget som sørget for splid og misnøye, og blant annet var det ikke måte på hvor misfornøyd for eksempel Gullit og Rijkaard hadde vært da forbundet ansatte Thijs Libregts som Michels' etterfølger i '88. Samtidig var da også selve oppgaven verre enn å skulle hoppe etter Wirkola, men Libregts, som visstnok skal ha blitt oppfattet smårasistisk mot Gullit under perioden i Feyenoord i '83 eller deromkring, maktet aldri å få spillerne med på sine ideer. Disse ønsket seg Cruijff. Da VM var i boks etter en ikke altfor overbevisende kvalik, til tross for to ganger uavgjort mot Vest-Tyskland kort etter semifinalemøtet i '88-EM, ble Libregts tuppet ut, og inn kom Leo Beenhakker. Hvordan de store stjernene stilte seg i forhold til ham er jeg litt usikker på, men VM-innsatsen deres i '90 forble uansett blek, så at det var helt hæla i taket og frislipp av følelser virker ikke å være en overbevisende påstand.

@Rensenbrink82 har kanskje litt bedre oversikt enn meg?
Det er vel litt om problemene i "Andere tijden"-serien og så skal vi heller ikke glemme tiden under og før Hiddink hvor det tidvis var rene apartheid-stemningen blant spillerne.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

mikemodano skrev: man jun 26, 2023 12:02 pm @GiPazzini_85:

Ingen tvil om at det er et svært spennende tema. Selv kjenner jeg altfor lite til konfliktene som oppsto, men at de hadde innvirkning på Nederlands turneringsprestasjoner, og da nok først og fremst i Italia '90, er det neppe noen større grunn til å betvile. Denne skulle jeg mer enn gjerne ha lest, men da jeg henvendte meg til forfatteren ikke lenge etter at den kom ut på markedet, fortalte han at det ikke fantes noen planer om å få den oversatt. Dette er vel om lag tre år siden nå, og en eventuell salgssuksess i hjemlandet kan jo ha endret på planene. Det vil nok være et ok marked for en engelskspråklig versjon.

Det var jo de flere sterke spillerfraksjonene innad i landslaget som sørget for splid og misnøye, og blant annet var det ikke måte på hvor misfornøyd for eksempel Gullit og Rijkaard hadde vært da forbundet ansatte Thijs Libregts som Michels' etterfølger i '88. Samtidig var da også selve oppgaven verre enn å skulle hoppe etter Wirkola, men Libregts, som visstnok skal ha blitt oppfattet smårasistisk mot Gullit under perioden i Feyenoord i '83 eller deromkring, maktet aldri å få spillerne med på sine ideer. Disse ønsket seg Cruijff. Da VM var i boks etter en ikke altfor overbevisende kvalik, til tross for to ganger uavgjort mot Vest-Tyskland kort etter semifinalemøtet i '88-EM, ble Libregts tuppet ut, og inn kom Leo Beenhakker. Hvordan de store stjernene stilte seg i forhold til ham er jeg litt usikker på, men VM-innsatsen deres i '90 forble uansett blek, så at det var helt hæla i taket og frislipp av følelser virker ikke å være en overbevisende påstand.

@Rensenbrink82 har kanskje litt bedre oversikt enn meg?

mye av det kommer fram i Andere Tijden som Pazzini nevner. Riktignok er Andere Tijden litt krevende å følge med på pga språket, og engelskoversetteren på YT er ikke verdens beste. Likevel en meget interessant serie.

Ellers kan jeg anbefale denne boka om du ikke har lest den:

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyb ... gJS0_D_BwE

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Nederland må vel forøvrig være det landslaget som holder verdensrekord i uro og interne stridigheter i mesterskapstroppene sine.
Cruyff og Van de Kerkhof brødrene krangla seg til 2 striper på draktene sine på 70-tallet, Van Beveren, den klart beste keeperen var stadig vekk i tottene på Cruyff, og ble aldri med i VM. Trenerkaos i 78, hvor det på papiret var Happel som var hovedtrener, mens det i grunn var Zwartkruis som tok over roret underveis.
VM kvalikk og mesterskap 90 er jo en helt sinnsyk drøy greie i seg selv. I 94 sa Gullit takk for seg rett før VM. Davids hjemsendt EM 96 osv osv osv… 😂

jakral

Legg inn av jakral »

Når vi snakker om nederlandsk fotball er det vel stort sett bøker om Cruyff som blir oversatt til engelsk. En annen interessant bok man kunne tenkt seg er Tussen twee finales som handler om de mørke årene i nederlandsk fotball fra VM-finalen 78 til EM-gullet 88.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: man jun 26, 2023 7:06 pm Nederland må vel forøvrig være det landslaget som holder verdensrekord i uro og interne stridigheter i mesterskapstroppene sine.
Cruyff og Van de Kerkhof brødrene krangla seg til 2 striper på draktene sine på 70-tallet, Van Beveren, den klart beste keeperen var stadig vekk i tottene på Cruyff, og ble aldri med i VM. Trenerkaos i 78, hvor det på papiret var Happel som var hovedtrener, mens det i grunn var Zwartkruis som tok over roret underveis.
VM kvalikk og mesterskap 90 er jo en helt sinnsyk drøy greie i seg selv. I 94 sa Gullit takk for seg rett før VM. Davids hjemsendt EM 96 osv osv osv… 😂
Hadde jeg vært noe mer stødig i nederlandsk så skulle jeg sett enda flere episoder fra den serien. Jævlig bra greier. Ofte mye fotball, men også politikk eller f.eks CD-eventyret til Philips.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»