Rødgrønn alkoholmoralisme

Svar
Kul_Djevel

Rødgrønn alkoholmoralisme

Legg inn av Kul_Djevel »

Idag ble Venstre sitt forslag om å oppheve forbudet mot å ta med medbrakt alkohol i parkene nedstemt av de rødgrønne. Venstre ville la dette være opp til kommunene å bestemme siden dette likevel er et sovende forbud som politiet enkelte steder i landet ikke prioriterer uansett. Derfor var det kanskje like greit å bare oppheve det nasjonale forbudet.

Men Ap, Sv, Rødt, MDG og SP tror at hvis man de par månedene det er potensielt fristende å ta med pils i parken, så blir det norske folk alkoholikere. Da får vi så mange alkoholskader liksom.

Dette er bare ren moralisme og det ligger ingen fornuft å i nedstemme dette. Det er ikke farlig å revurdere enkelte sider ved alkoholpolitikken, men det er de ikke i stand til. De står fast i forhistoriske lover og regler og greier ikke rikke seg en millimeter engang.

Vi har dårlig vær og få dager i året hvor det faktisk i det hele tatt er fristende å ta med seg noen pils i parken og henge med venner. Så at dette skulle få så katastrofale følger er jo bare bullshit og overtro. Ihvertfall så lenge det uansett er et sovende forbud de fleste steder.

Hva tenker dere?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Selvsagt er det en sak. Den viser da i stor grad hvor tåpelig de rødgrønne tilnærmer seg saken og hvor total mangel de har på argumenter for å stemme som de gjør. Dette er ikke akkurat en god måte å sanke velgere på at de stemmer ned noe uten å ha gode argument for å gjøre det. Det er er slik som skaper politikerforakt og slike handlinger og lignende er jo kanskje også med på å forklare hvorfor folk flykter fra Ap. De greier egentlig ikke stå for noe. De bare stemmer av gammel vane selv om det ikke gir noen fornuft lenger.

pigg

Legg inn av pigg »

Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:07 pm Idag ble Venstre sitt forslag om å oppheve forbudet mot å ta med medbrakt alkohol i parkene nedstemt av de rødgrønne. Venstre ville la dette være opp til kommunene å bestemme siden dette likevel er et sovende forbud som politiet enkelte steder i landet ikke prioriterer uansett. Derfor var det kanskje like greit å bare oppheve det nasjonale forbudet.

Men Ap, Sv, Rødt, MDG og SP tror at hvis man de par månedene det er potensielt fristende å ta med pils i parken, så blir det norske folk alkoholikere. Da får vi så mange alkoholskader liksom.

Dette er bare ren moralisme og det ligger ingen fornuft å i nedstemme dette. Det er ikke farlig å revurdere enkelte sider ved alkoholpolitikken, men det er de ikke i stand til. De står fast i forhistoriske lover og regler og greier ikke rikke seg en millimeter engang.

Vi har dårlig vær og få dager i året hvor det faktisk i det hele tatt er fristende å ta med seg noen pils i parken og henge med venner. Så at dette skulle få så katastrofale følger er jo bare bullshit og overtro. Ihvertfall så lenge det uansett er et sovende forbud de fleste steder.

Hva tenker dere?
Tenker de slår inn åpne dører i valgkampen.
Vi sitter jo i parken, på en benk langs veien, eller foran kjøpesenteret eller i gågata og vipper opp en øl eller spretter en vin, og ingen hever et øyebryn.
Kan de ikke finne på noe bedre?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:53 pm
peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Selvsagt er det en sak. Den viser da i stor grad hvor tåpelig de rødgrønne tilnærmer seg saken og hvor total mangel de har på argumenter for å stemme som de gjør. Dette er ikke akkurat en god måte å sanke velgere på at de stemmer ned noe uten å ha gode argument for å gjøre det. Det er er slik som skaper politikerforakt og slike handlinger og lignende er jo kanskje også med på å forklare hvorfor folk flykter fra Ap. De greier egentlig ikke stå for noe. De bare stemmer av gammel vane selv om det ikke gir noen fornuft lenger.
Jeg syns det generelt sett er rart det brukes tid på av Venstre all den tid dette i praksis er en paragraf som knapt nok brukes.
Ordentlig ikke-sak, de får finne på noe bedre.

William_S

Legg inn av William_S »

pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
Tja om du om et par timer går i en hvilken som helst park i Oslo så skal du nok se at det er mange som sitter i små eller større grupper og nyter alkoholholdig drikk. Aldri egentlig vært noe stort problem, bortsett fra forsøpling fra tid til annen. Egentlig burde forbudet bare oppheves, man kan fint bruke andre lovhjemler i straffeloven om folk oppfører seg som drittsekker, feks ordensforstyrrelse. At det skal være i teorien straffbart å bare ta seg en øl i parken uten å plage andre er bare tull spør du meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: fre jun 09, 2023 2:04 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:53 pm
peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Selvsagt er det en sak. Den viser da i stor grad hvor tåpelig de rødgrønne tilnærmer seg saken og hvor total mangel de har på argumenter for å stemme som de gjør. Dette er ikke akkurat en god måte å sanke velgere på at de stemmer ned noe uten å ha gode argument for å gjøre det. Det er er slik som skaper politikerforakt og slike handlinger og lignende er jo kanskje også med på å forklare hvorfor folk flykter fra Ap. De greier egentlig ikke stå for noe. De bare stemmer av gammel vane selv om det ikke gir noen fornuft lenger.
Jeg syns det generelt sett er rart det brukes tid på av Venstre all den tid dette i praksis er en paragraf som knapt nok brukes.
Ordentlig ikke-sak, de får finne på noe bedre.
Jeg skal jaffal sykle til butikken og kjøpe melk og hermetikk. Kjøper selvfølgelig en boks øl og stopper på kirkegården på vei hjem og tar en timeout med en øl. Kompisen min ligger der, for faen, og jeg har lovet ham å stoppe der og skåle med ham, for å minnes gamle dager.
Det har jeg gjort i mange år, og alle som driver og steller gravene smiler og hilser og er blide.
Jeg hedrer ham med litt Jan Ove
Sist redigert av fargerik den fre jun 09, 2023 2:11 pm, redigert 1 gang totalt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: fre jun 09, 2023 2:07 pm
peraleks skrev: fre jun 09, 2023 2:04 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:53 pm

Selvsagt er det en sak. Den viser da i stor grad hvor tåpelig de rødgrønne tilnærmer seg saken og hvor total mangel de har på argumenter for å stemme som de gjør. Dette er ikke akkurat en god måte å sanke velgere på at de stemmer ned noe uten å ha gode argument for å gjøre det. Det er er slik som skaper politikerforakt og slike handlinger og lignende er jo kanskje også med på å forklare hvorfor folk flykter fra Ap. De greier egentlig ikke stå for noe. De bare stemmer av gammel vane selv om det ikke gir noen fornuft lenger.
Jeg syns det generelt sett er rart det brukes tid på av Venstre all den tid dette i praksis er en paragraf som knapt nok brukes.
Ordentlig ikke-sak, de får finne på noe bedre.
Jeg skal jaffal sykle til butikken og kjøpe melk og hermetikk. Kjøper selvfølgelig en boks øl og stopper på kirkegården på vei hjem og tar en timeout med en øl. Kompisen min ligger der, for faen, og jeg har lovet ham å stoppe der og skåle med ham, for å minnes gamle dager.
Det har jeg gjort i mange år, og alle som driver og steller gravene smiler og hilser og er blide.
Det er slik gode kompiser skal gjøre :D

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:07 pm Idag ble Venstre sitt forslag om å oppheve forbudet mot å ta med medbrakt alkohol i parkene nedstemt av de rødgrønne. Venstre ville la dette være opp til kommunene å bestemme siden dette likevel er et sovende forbud som politiet enkelte steder i landet ikke prioriterer uansett. Derfor var det kanskje like greit å bare oppheve det nasjonale forbudet.

Men Ap, Sv, Rødt, MDG og SP tror at hvis man de par månedene det er potensielt fristende å ta med pils i parken, så blir det norske folk alkoholikere. Da får vi så mange alkoholskader liksom.

Dette er bare ren moralisme og det ligger ingen fornuft å i nedstemme dette. Det er ikke farlig å revurdere enkelte sider ved alkoholpolitikken, men det er de ikke i stand til. De står fast i forhistoriske lover og regler og greier ikke rikke seg en millimeter engang.

Vi har dårlig vær og få dager i året hvor det faktisk i det hele tatt er fristende å ta med seg noen pils i parken og henge med venner. Så at dette skulle få så katastrofale følger er jo bare bullshit og overtro. Ihvertfall så lenge det uansett er et sovende forbud de fleste steder.

Hva tenker dere?
Dette er jo i praksis et sovende forbud. Men sikkert en ok lovhjemmel å ha dersom ting eskalerer ut av kontroll.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
Nå er som regel helt vanlige folk i normale jobber eller studier som koser seg i parken med litt medbrakt alkohol. Du virker bare dum med slike teite utspill

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

newsflash skrev: fre jun 09, 2023 2:10 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:07 pm Idag ble Venstre sitt forslag om å oppheve forbudet mot å ta med medbrakt alkohol i parkene nedstemt av de rødgrønne. Venstre ville la dette være opp til kommunene å bestemme siden dette likevel er et sovende forbud som politiet enkelte steder i landet ikke prioriterer uansett. Derfor var det kanskje like greit å bare oppheve det nasjonale forbudet.

Men Ap, Sv, Rødt, MDG og SP tror at hvis man de par månedene det er potensielt fristende å ta med pils i parken, så blir det norske folk alkoholikere. Da får vi så mange alkoholskader liksom.

Dette er bare ren moralisme og det ligger ingen fornuft å i nedstemme dette. Det er ikke farlig å revurdere enkelte sider ved alkoholpolitikken, men det er de ikke i stand til. De står fast i forhistoriske lover og regler og greier ikke rikke seg en millimeter engang.

Vi har dårlig vær og få dager i året hvor det faktisk i det hele tatt er fristende å ta med seg noen pils i parken og henge med venner. Så at dette skulle få så katastrofale følger er jo bare bullshit og overtro. Ihvertfall så lenge det uansett er et sovende forbud de fleste steder.

Hva tenker dere?
Dette er jo i praksis et sovende forbud. Men sikkert en ok lovhjemmel å ha dersom ting eskalerer ut av kontroll.
Man har da lovhjemler hvis ting eskalerer ut av kontroll. Ordenforstyrrelse. Hørt om det?

Det finnes ingen gode argumenter for å opprettholde dette forbudet. De rødgrønne fremstår som moralistiske og ufornuftige med å ikke engang vurdere dette forslaget. De giddet ikke engang vurdere det. De stemte av gammel vane.

pigg

Legg inn av pigg »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:11 pm
pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
Nå er som regel helt vanlige folk i normale jobber eller studier som koser seg i parken med litt medbrakt alkohol. Du virker bare dum med slike teite utspill
Javel.

Jeg mener alkohol er Satans drikkevann, og det står jeg ved.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

pigg skrev: fre jun 09, 2023 2:14 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:11 pm
pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
Nå er som regel helt vanlige folk i normale jobber eller studier som koser seg i parken med litt medbrakt alkohol. Du virker bare dum med slike teite utspill
Javel.

Jeg mener alkohol er Satans drikkevann, og det står jeg ved.
Vel, nå greier jeg ikke ta folk som tror på Satan spesielt seriøst uansett. Da melder man seg litt ut av debatten uansett :D

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:13 pm
Man har da lovhjemler hvis ting eskalerer ut av kontroll. Ordenforstyrrelse. Hørt om det?

Det finnes ingen gode argumenter for å opprettholde dette forbudet. De rødgrønne fremstår som moralistiske og ufornuftige med å ikke engang vurdere dette forslaget. De giddet ikke engang vurdere det. De stemte av gammel vane.
Tja, så lenge dette uansett er et sovende forbud klarer jeg ikke å la meg provosere :)

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Cannabis Connoisseur skrev: fre jun 09, 2023 2:14 pm Barn og unge har ikke vondt av å se folk ta seg en pils, det er fylla de bør skånes for, og det er det vel lite av i offentlige parker? At det er en og annen idiot som dummer seg ut i blant, kan man aldri garantere seg mot, noen steder.
Men de Rødgrønne sitt argument for å stemme imot er pga at de tror det fører til mer alkoholmisbruk. De forstår ikke at vi bor i Norge og at det er en veldig kort periode vi har muligheten til å ta en pils i parken. De bruker altså et argument det ikke finnes noen bevis for og som derfor heller ikke er valid.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

newsflash skrev: fre jun 09, 2023 2:17 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:13 pm
Man har da lovhjemler hvis ting eskalerer ut av kontroll. Ordenforstyrrelse. Hørt om det?

Det finnes ingen gode argumenter for å opprettholde dette forbudet. De rødgrønne fremstår som moralistiske og ufornuftige med å ikke engang vurdere dette forslaget. De giddet ikke engang vurdere det. De stemte av gammel vane.
Tja, så lenge dette uansett er et sovende forbud klarer jeg ikke å la meg provosere :)
Det som provoserer meg er at politikerne ikke gjør jobben sin og faktisk setter seg inn i ting før de stemmer. Driter da i forbudet og drikker i parken akkurat så mye jeg vil. Det er prinsippet om at politikere stemmer pga gammel vane og ikke pga av fakta som kan være provoserende og som bare gjør at jeg forakter de mer og mer.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:20 pm Det som provoserer meg er at politikerne ikke gjør jobben sin og faktisk setter seg inn i ting før de stemmer. Driter da i forbudet og drikker i parken akkurat så mye jeg vil. Det er prinsippet om at politikere stemmer pga gammel vane og ikke pga av fakta som kan være provoserende og som bare gjør at jeg forakter de mer og mer.
Ah... Du trodde politikerne faktisk satte seg inn i det som det stemmes over? Selvfølgelig gjør de ikke det, de har jo rådgivere for slikt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

newsflash skrev: fre jun 09, 2023 2:21 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:20 pm Det som provoserer meg er at politikerne ikke gjør jobben sin og faktisk setter seg inn i ting før de stemmer. Driter da i forbudet og drikker i parken akkurat så mye jeg vil. Det er prinsippet om at politikere stemmer pga gammel vane og ikke pga av fakta som kan være provoserende og som bare gjør at jeg forakter de mer og mer.
Ah... Du trodde politikerne faktisk satte seg inn i det som det stemmes over? Selvfølgelig gjør de ikke det, de har jo rådgivere for slikt.
Så de har rådgivere som også er kunnskapsløse. Det gjør da ikke saken bedre.

Det er mange gode grunner til å ikke stemme ved valg. Demokratiet er bare en tom illusjon.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:22 pm
Så de har rådgivere som også er kunnskapsløse. Det gjør da ikke saken bedre.

Det er mange gode grunner til å ikke stemme ved valg. Demokratiet er bare en tom illusjon.
Så så, ut i finværet og ta deg en pils. Det er jo fredag.

Da skal du se humøret blir bedre :)

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

newsflash skrev: fre jun 09, 2023 2:23 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 2:22 pm
Så de har rådgivere som også er kunnskapsløse. Det gjør da ikke saken bedre.

Det er mange gode grunner til å ikke stemme ved valg. Demokratiet er bare en tom illusjon.
Så så, ut i finværet og ta deg en pils. Det er jo fredag.

Da skal du se humøret blir bedre :)
Tro meg. Det skal drikkes pils resten av helgen :D Starter i 17 tiden idag :D

Humøret er forresten på topp. Jeg liker å kritisere elendige politikere.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
V har lov om overstadig beruset/ordensforstyrrelse
Fjasete at man risikerer å bli bøtelagt eller bortvist forå kose seg med en pils eller rødvin om du har trynefaktor eller møter på feil betjent eller dagsformen til brtjenten.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Høyre er vel også glade for at det ble nedstemt. Det er greit at Venstre fremmer forslaget, for selv om vi vet at Norge, spesielt på venstresiden, styres av moralister og avholdsfolk, er det greit å få det poengtert før valget. Dette er mennesker som ikke unner noen andre glede eller moro, og de elsker å detaljstyre andre menneskers liv.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:07 pm Idag ble Venstre sitt forslag om å oppheve forbudet mot å ta med medbrakt alkohol i parkene nedstemt av de rødgrønne. Venstre ville la dette være opp til kommunene å bestemme siden dette likevel er et sovende forbud som politiet enkelte steder i landet ikke prioriterer uansett. Derfor var det kanskje like greit å bare oppheve det nasjonale forbudet.

Men Ap, Sv, Rødt, MDG og SP tror at hvis man de par månedene det er potensielt fristende å ta med pils i parken, så blir det norske folk alkoholikere. Da får vi så mange alkoholskader liksom.

Dette er bare ren moralisme og det ligger ingen fornuft å i nedstemme dette. Det er ikke farlig å revurdere enkelte sider ved alkoholpolitikken, men det er de ikke i stand til. De står fast i forhistoriske lover og regler og greier ikke rikke seg en millimeter engang.

Vi har dårlig vær og få dager i året hvor det faktisk i det hele tatt er fristende å ta med seg noen pils i parken og henge med venner. Så at dette skulle få så katastrofale følger er jo bare bullshit og overtro. Ihvertfall så lenge det uansett er et sovende forbud de fleste steder.

Hva tenker dere?
Ikke sikkert det er så gøy for barnefamilier på tur i parker når det raver dritafulle folk rundt og lager kvalme midt på dagen

Bliss

Legg inn av Bliss »

peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Det er nok av idiotiske forbud her i landet, vi trenger ikke en ekstra kategori med masse "sovende" forbud i tillegg, som politiet har mulighet å håndheve når de føler for det.

Samtidig blir det vel fort slik at regjeringens nye rusreform (straffereformen) vil inneholde en skjerping på dette området også. De elsker jo å ødelegge livene til folk for bagateller, rulleblad for en pils i parken høres ut som en naturlig forlengelse av planene deres.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Corvus skrev: fre jun 09, 2023 8:06 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 09, 2023 1:07 pm
► Show Spoiler
Ikke sikkert det er så gøy for barnefamilier på tur i parker når det raver dritafulle folk rundt og lager kvalme midt på dagen
Må det være forbudt å ta en pils i parken for å hindre dette?

"Har den berusede forstyrret den alminnelige fred og orden eller forulempet andre, er straffen bøter eller fengsel inntil seks måneder (straffeloven § 181). Tidligere var det straffbart å vise seg åpenbart beruset på offentlig sted, men denne straffebestemmelsen ble opphevet i 1970."

Problemet i dag er vel at det å jekke en pils i parken regnes som å forstyrre "den alminnelige fred og orden" i seg selv. Men vi har altså allerede lover for å håndtere "dritafulle folk som raver rundt og lager kvalme".

Durek

Legg inn av Durek »

stc887 skrev: fre jun 09, 2023 2:30 pm
pigg skrev: fre jun 09, 2023 1:58 pm Det er vel greit at drankerne drikker andre steder enn i parker hvor det oppholder seg barn og unge.
V har lov om overstadig beruset/ordensforstyrrelse
Fjasete at man risikerer å bli bøtelagt eller bortvist forå kose seg med en pils eller rødvin om du har trynefaktor eller møter på feil betjent eller dagsformen til brtjenten.
Veldig enig med deg, kuldjevel m.fl.
Skjønner ikke argumentet om folk som lager kvalm, det går jo under ordensforstyrrelse. Sovende lover er en stor uting! Kudos til Venstre for å prøve å gjøre noe med det

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Bliss skrev: fre jun 09, 2023 8:13 pm
peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Det er nok av idiotiske forbud her i landet, vi trenger ikke en ekstra kategori med masse "sovende" forbud i tillegg, som politiet har mulighet å håndheve når de føler for det.

Samtidig blir det vel fort slik at regjeringens nye rusreform (straffereformen) vil inneholde en skjerping på dette området også. De elsker jo å ødelegge livene til folk for bagateller, rulleblad for en pils i parken høres ut som en naturlig forlengelse av planene deres.
Det kan man allerede få idag. Straffen for å drikke i det offentlige er bøter eller fengsel inntil seks måneder. For dem som blir utsatt for ubehageligheter av folk som ikke greier å beherske seg og drikker for mye er det ingen bagatell. Forbudet er ment å virke preventivt slik at færre drikker i det offentlige og færre trenger å utsettes for dette og kan nyte det offentlige rom i fred.

Bliss

Legg inn av Bliss »

GP950mAh skrev: fre jun 09, 2023 9:09 pm
Bliss skrev: fre jun 09, 2023 8:13 pm
peraleks skrev: fre jun 09, 2023 1:49 pm Generelt sett en ikke-sak all den tid det i praksis er et sovende forbud.
Det er nok av idiotiske forbud her i landet, vi trenger ikke en ekstra kategori med masse "sovende" forbud i tillegg, som politiet har mulighet å håndheve når de føler for det.

Samtidig blir det vel fort slik at regjeringens nye rusreform (straffereformen) vil inneholde en skjerping på dette området også. De elsker jo å ødelegge livene til folk for bagateller, rulleblad for en pils i parken høres ut som en naturlig forlengelse av planene deres.
Det kan man allerede få idag. Straffen for å drikke i det offentlige er bøter eller fengsel inntil seks måneder. For dem som blir utsatt for ubehageligheter av folk som ikke greier å beherske seg og drikker for mye er det ingen bagatell. Forbudet er ment å virke preventivt slik at færre drikker i det offentlige og færre trenger å utsettes for dette og kan nyte det offentlige rom i fred.
Jeg vet jo at man kan få bot for å drikke offentlig, men du hevder altså at det allerede kommer på rullebladet om noen får bot for å drikke en øl i parken? Med andre ord kan folk miste jobben for dette om de har en jobb som krever plettfri vandel? Enda større grunn til å fjerne forbudet i så fall, slikt kan ikke avgjøres av trynefaktor eller mentalkapasiteten til den enkelte politimann.

En gjeng som koser seg i parken med en øl eller to uten å være til bry for noen som helst bør selvsagt ikke straffes. Ingen som tar skade av å gå forbi en uteservering, selv barn overlever dette. En øl i parken er like uskyldig i utgangspunktet, problemene oppstår først om folk blir overstadige og ufine. Disse kan vi som sagt håndtere uten å ha et generelt forbud mot å drikke i parken.

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Bliss skrev: fre jun 09, 2023 9:33 pm
GP950mAh skrev: fre jun 09, 2023 9:09 pm
Bliss skrev: fre jun 09, 2023 8:13 pm

Det er nok av idiotiske forbud her i landet, vi trenger ikke en ekstra kategori med masse "sovende" forbud i tillegg, som politiet har mulighet å håndheve når de føler for det.

Samtidig blir det vel fort slik at regjeringens nye rusreform (straffereformen) vil inneholde en skjerping på dette området også. De elsker jo å ødelegge livene til folk for bagateller, rulleblad for en pils i parken høres ut som en naturlig forlengelse av planene deres.
Det kan man allerede få idag. Straffen for å drikke i det offentlige er bøter eller fengsel inntil seks måneder. For dem som blir utsatt for ubehageligheter av folk som ikke greier å beherske seg og drikker for mye er det ingen bagatell. Forbudet er ment å virke preventivt slik at færre drikker i det offentlige og færre trenger å utsettes for dette og kan nyte det offentlige rom i fred.
Jeg vet jo at man kan få bot for å drikke offentlig, men du hevder altså at det allerede kommer på rullebladet om noen får bot for å drikke en øl i parken? Med andre ord kan folk miste jobben for dette om de har en jobb som krever plettfri vandel? Enda større grunn til å fjerne forbudet i så fall, slikt kan ikke avgjøres av trynefaktor eller mentalkapasiteten til den enkelte politimann.

En gjeng som koser seg i parken med en øl eller to uten å være til bry for noen som helst bør selvsagt ikke straffes. Ingen som tar skade av å gå forbi en uteservering, selv barn overlever dette. En øl i parken er like uskyldig i utgangspunktet, problemene oppstår først om folk blir overstadige og ufine. Disse kan vi som sagt håndtere uten å ha et generelt forbud mot å drikke i parken.
Man kan havne i fengsel for det, og da får man det på rullebladet. Har man en jobb som krever plettfritt rulleblad er det vel ekstra grunn til å holde seg på rett side av loven og ikke sjanse på at man slipper lettvint unna.

En øl i parken kan fort bli mange øl i parken, mange er ikke i stand til å beherske seg og drikker for mye og lager bråk og ubehageligheter for andre. Loven virker preventivt ved at folk lar være å drikke i det offentlig slik at man slipper at det går så langt. Vil man absolutte drikke alkohol kan man gjøre det på utesteder eller hjemme hos seg selv.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»