Freia boikott

Svar
Visa

Re: Freia boikott

Legg inn av Visa »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 7:51 pm
Visa skrev: lør jun 10, 2023 7:49 pm
Predatorgnu skrev: lør jun 10, 2023 7:44 pm

Her er en liste over 1361 andre selskaper, sånn til å begynne med
https://leave-russia.org/staying-companies
Unilever, Nestle og L'oréal også ja. Da blir det fint lite man kan handle mer.
Feil vinkling. Man kan ikke bekjempe alle krigsprofitører med et pennestrøk.
De skal tas en og en. I dag er det Mondelez.
Uenig, det er Freia som tas mens Mondelez slipper greit unna. Ref nyhetsbildet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 7:51 pm
Predatorgnu skrev: lør jun 10, 2023 7:44 pm
Hetfield skrev: lør jun 10, 2023 7:22 pm Ser dette selskapet eier de som produserer favorittsjokoladen min Marabou, alle som fortsatt bedriver handel med Russland kan dra til helvete..

Da blir det å støtte norsk Stratos for meg fremover.
Her er en liste over 1361 andre selskaper, sånn til å begynne med
https://leave-russia.org/staying-companies
Når de som står på barrikadene i denne tråden, boikotter alle selskapene på den listen, begynner jeg å få respekt for å være konsekvent. Men tipper for mange nordmenn elsker Pepsi Max for eks. til at det glatt forbigås i stillhet (husk at 10 % av verdens forbruk av Pepsi Max er i Norge).

Som jeg har sagt før, hadde Cuba vært eneste land i verden med diamanter, hadde USA aldri innført de hyklerske sanksjonene mot de (hyklerske fordi man fist bumper MBS). Og når man ser på hvor lang tid EU brukte på å kutte olje og gass fra Russland, så sier det seg selv at det er veldig lett å boikotte når kostnaden er liten. Not so much når kostnaden er stor.
Her synes jeg mediene faktisk burde gå etter de selskapene som boikotter - hvorfor kaster de seg på en sånn populær kampanje - hvis de virkelig mener noe med det, annet enn å være godhetsposører, så burde jo de være konsekvente?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 7:51 pm
Predatorgnu skrev: lør jun 10, 2023 7:44 pm
Hetfield skrev: lør jun 10, 2023 7:22 pm
Pepsi Max for eks. til at det glatt forbigås i stillhet (husk at 10 % av verdens forbruk av Pepsi Max er i Norge).

"Det er såpass ja, har gått noen liter her og"

når man ser på hvor lang tid EU brukte på å kutte olje og gass fra Russland, så sier det seg selv at det er veldig lett å boikotte når kostnaden er liten. Not so much når kostnaden er stor.
Jeg synes oljeavvenningskuren til EU fra ruzzland tok kort tid, overraskende kort tid.

Våpenstøtten med tunge våpen derimot, lang tid, alt for lang tid!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:08 pm

Enig i olje og våpen. Poenget mitt er bare at det er tilnærmet null kostnad å boikotte Freia, mens Pepsi Max og olje/gass har en høy kostnad. Dermed tror jeg Pepsi Max-boikott aldri vil skje i Norge, og olje/gass var ikke gjort på 24 timer slik som med Freia.
Et godt poeng.

Personlig vil ikke jeg ha noen som helst problem med å boikotte de produktene jeg ikke liker.

thomassim

Legg inn av thomassim »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 7:47 pm
thomassim skrev: lør jun 10, 2023 7:34 pm
Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 7:30 pm

Her skal det handles Kvikk Lunsj ja. Verdens beste sjokolade..., kjøleskapskald, selvfølgelig.
Må litt i fryseren, så man får følelsen av skitur i påskesola fra sofaen.
Klart det. For å ha påske, må det være kvikklunsj og appelsiner. Uten appelsin, er påsken ødelagt.
Vi har våre myter her i landet. På hytta skal alle slå av mobilen og spille Monopol.
Kvikklunsj er forøvrig en kopi av Kitkat fra England.
KitKat smaker dog møkk i forhold, både som lys og mørk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 8:13 pm
LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:08 pm

Enig i olje og våpen. Poenget mitt er bare at det er tilnærmet null kostnad å boikotte Freia, mens Pepsi Max og olje/gass har en høy kostnad. Dermed tror jeg Pepsi Max-boikott aldri vil skje i Norge, og olje/gass var ikke gjort på 24 timer slik som med Freia.
Et godt poeng.

Personlig vil ikke jeg ha noen som helst problem med å boikotte de produktene jeg ikke liker.
He, he, he, ingen har problemer med å boikotte produkter de ikke liker. Selv har jeg boikottet surkål og sukat hele livet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:27 pm

Nå skal ikke jeg tegne meg selv som noe englebarn uten hykleri, jeg har plenty. Men jeg boikottet fotball-VM i fjor, og i ettertid har jeg startet å boikotte UEFA-turneringer også. Jeg er nå i tenkeboksen rundt PL i England og PGA Tour (etter sammenslåingen med LIV Golf). Tro meg, i kveld har det valget en høy pris (å ikke se CL-finalen om 30 min), og den var enda høyere da Mbappe utlignet til 2-2 i VM-finalen og det ticket inn snaps fra kompiser... Og det vil det også ha fremover med evt. golf, PL, og neste års fotball-EM for å nevne noe. Mens jeg tror knapt noen merker en kostnad med Freia-boikotten.
Mulig jeg også kommer til å boikotte PL til høsten... Får se hvordan det går med Liverpool... :-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

kytec skrev: lør jun 10, 2023 8:31 pm
He, he, he, ingen har problemer med å boikotte produkter de ikke liker. Selv har jeg boikottet surkål og sukat hele livet.
Sukat har jeg ikke smakt siden oldemors dager, men surkål må jeg ha.... til jul. Men jeg kan jo boikotte surkål resten av året :-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:37 pm

Haha! For min del kommer det an på sjeik Aladdin bin Salabim kjøper opp United ;)
OK..., men jeg tror ikke det kommer til å skje...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:37 pm
Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 8:34 pm
LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:27 pm

Nå skal ikke jeg tegne meg selv som noe englebarn uten hykleri, jeg har plenty. Men jeg boikottet fotball-VM i fjor, og i ettertid har jeg startet å boikotte UEFA-turneringer også. Jeg er nå i tenkeboksen rundt PL i England og PGA Tour (etter sammenslåingen med LIV Golf). Tro meg, i kveld har det valget en høy pris (å ikke se CL-finalen om 30 min), og den var enda høyere da Mbappe utlignet til 2-2 i VM-finalen og det ticket inn snaps fra kompiser... Og det vil det også ha fremover med evt. golf, PL, og neste års fotball-EM for å nevne noe. Mens jeg tror knapt noen merker en kostnad med Freia-boikotten.
Mulig jeg også kommer til å boikotte PL til høsten... Får se hvordan det går med Liverpool... :-)
Haha! For min del kommer det an på sjeik Aladdin bin Salabim kjøper opp United ;) Men kan godt hende jeg ikke gidder uansett, rimelig fed up med hva PL og internasjonal fotball har blitt de siste 10-20 årene. Så jeg er glad jeg har Bodø/Glimt.
Er det et tullenavn?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:40 pm

Håper du har rett, ser jo lovende ut. Selv om ikke Ratcliffe er guds beste barn heller...
Å få guds beste barn inn i slike lederroller, skal vel mye til.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:37 pm rimelig fed up med hva PL og internasjonal fotball har blitt de siste 10-20 årene. Så jeg er glad jeg har Bodø/Glimt.
Jeg er egentlig forundret over at PL er såpass jevn..., ikke nødvendigvis tabellen, men kampene. Det finnes knapt noen "lette kamper", og jeg er mektig imponert over mange av klubbene som har minst ressurser. Glimt virker veldig stabile, og jeg får håpe at "mitt" eget lag Sogndal rykker opp, selv om jeg ikke har noe tro på det.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Visa skrev: lør jun 10, 2023 7:49 pm
Predatorgnu skrev: lør jun 10, 2023 7:44 pm
Hetfield skrev: lør jun 10, 2023 7:22 pm Ser dette selskapet eier de som produserer favorittsjokoladen min Marabou, alle som fortsatt bedriver handel med Russland kan dra til helvete..

Da blir det å støtte norsk Stratos for meg fremover.
Her er en liste over 1361 andre selskaper, sånn til å begynne med
https://leave-russia.org/staying-companies
Mars, PepsiCo, Unilever, Nestle og L'oréal også ja. Da blir det fint lite man kan handle mer.
Haha, nå får boikottgjengen et problem. Et forklaringsproblem også.

Knax

Legg inn av Knax »

ehall skrev: lør jun 10, 2023 8:54 pm Haha, nå får boikottgjengen et problem. Et forklaringsproblem også.
Freia-sjefen burde heller gå ut med dette i media, da blir det fort et forklaringsproblem for oppmerksomhetsgjengen fra Sverige, Stordalen og andre.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Elkjøp boikotter også Freia nå, og fjerner alle Freia-produkter fra butikk og nett.

Nå eier vel Mondelez flere produkter de selger, så blir spennende å se om det kun er produktene som gir god PR de fjerner.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:02 pm
DoktorS skrev: lør jun 10, 2023 7:59 pm
LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 7:51 pm

Når de som står på barrikadene i denne tråden, boikotter alle selskapene på den listen, begynner jeg å få respekt for å være konsekvent. Men tipper for mange nordmenn elsker Pepsi Max for eks. til at det glatt forbigås i stillhet (husk at 10 % av verdens forbruk av Pepsi Max er i Norge).

Som jeg har sagt før, hadde Cuba vært eneste land i verden med diamanter, hadde USA aldri innført de hyklerske sanksjonene mot de (hyklerske fordi man fist bumper MBS). Og når man ser på hvor lang tid EU brukte på å kutte olje og gass fra Russland, så sier det seg selv at det er veldig lett å boikotte når kostnaden er liten. Not so much når kostnaden er stor.
Her synes jeg mediene faktisk burde gå etter de selskapene som boikotter - hvorfor kaster de seg på en sånn populær kampanje - hvis de virkelig mener noe med det, annet enn å være godhetsposører, så burde jo de være konsekvente?
Fordi jeg tror det viktigste egentlig ikke er selve effekten av boikotten, men mest å vise hvor gode og flinke mennesker de er. Og når man vet hvor lite kritisk journalistikk som utføres i Norge, bør du ikke holde pusten.
Det er skrekkelig mye posering på i hvert fall FB. Man legger til en fjong ramme på profilbildet sitt, og vipps så har man gjort alt man trenger for å deale med et sosialt problem. Det finnes flere sosiale problemer, sier du? Null stress, FB har en ramme for alt. Det er omtrent så langt de fleste vil strekke seg, sånn sett passer Freia-boikotten som hånd i hanske for mange. Koster lite, gir stort utbytte.

For dem selv, altså. At kostnaden for dem som mister jobben er en del større, se det er deres problem. At potensiell effekt på den russiske stats skatteinntekter i beste fall vil være minimal om Mondelez faktisk skulle trekke seg ut tror jeg ikke de engang ser noen mulighet for. Men det er jo ikke slik at om de skulle legge ned driften så kan de pakke ned fabrikkene og ta dem med seg, det vil nok eventuelt ende med at de "selger" virksomheten til en eller annen oligark i kretsen rundt Putin som bare blir enda mer avskyelig rik.

Og så har du som det har vært vist til problemene man får om man skal være tilstrekkelig ren og boikotte alt. Da blir det mye first price.

Knax

Legg inn av Knax »

thomassim skrev: lør jun 10, 2023 9:12 pm Elkjøp boikotter også Freia nå, og fjerner alle Freia-produkter fra butikk og nett.

Nå eier vel Mondelez flere produkter de selger, så blir spennende å se om det kun er produktene som gir god PR de fjerner.
All aboard the bandwagon.

Kamstål

Legg inn av Kamstål »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 1:52 pm Mondelez er definitivt ikke alene, heller ikke blant matvareselskaper, i å ikke ha trukket seg helt ut at Russland. Skulle alle blitt boikottet hadde hyllene blitt slunkne.

Lurer på hvorfor akkurat de ble tatt frem.
Mon tro om det finnes et offentlig register som viser hvem som har shortet aksjer.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

PEF_1973 skrev: lør jun 10, 2023 5:07 pm Tenkte å boikotte Freia men gikk på en smell allerede 1. dag, da jeg kjøpte en pakke gelé. Piano sin ferdiggelé smaker høgg (og er sikkert laget med Freia-pulver).

Carlsberg blir også vanskelig. Brooklyn, Carlsberg og Tuborg er bare pisswasser og Ringnes er meh, men verre med Pepsi Max og Frydenlund Fat

Blir nok som med Jaffa-appelsiner hver gang Israel skal tas hardt. Er vel stort sett bare israelske arabere som driver med det.

Hadde dog Carlsberg og Mondelez hatt egne bedrifter i Norge, så kunne nok en boikott svi litt, men her blir litt som en vanlig streikerunde. Går kun ut over 3. part.
Ops, ja tenk hvor mye bakevarer som inneholder Freia bakepulver, om man skal være konsekvent?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Hmm boikotte Freia? Min nærbutikk er Spar, og ser at de fortsatt driver på i Russland, så da må jeg vel boikotte dem. Får gå over til selvhushold!

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Siste nytt fra Russland :

Putin sier han trekker seg ut av Ukraina, etter å ha hørt at Freia produkter produsert i Norge kommer til å bli boikottet.

"Vi klarer ikke drive denne krigen, når fabrikken på Rodeløkka må trappe ned"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser nå at næringsministeren blir utfordret.... Men det blir jo bare toppen av dobbeltmoral, for Norge eier jo over 1 prosent av selskapet som blir boikottet....

https://www.nbim.no/no/oljefondet/inves ... onal%20Inc

Og hvis Oljefondet skal trekke seg ut av alle selskaper som har en fot innenfor Russland, da blir det hektisk aktivitet i fondet i sommer. Og så har man Kina - selskapene der, de profiterer jo nå på boikott, og der har vi jo også penger plasser.

Forventer at NRK Dagsrevyen i kveld tar opp gårsdagens hovedsak og lager en opplysende reportasje, i stedet for bare denne lettvinte "flere boikotter nå Freia". Få fakta på bordet. Og ikke minst: Utfordre de bedriftene som har gått til boikott til å svare for om de bare gjør det for å posere, eller om de virkelig ønsker å ramme Russland - og da vil det neste naturlige skrittet være, selvsagt, å boikotte alle selsakper som har en fot innenfor. Det er veldig, veldig mange!

At privatpersoner lar være å kjøpe Freia-produkter har jeg ingen problemer med, folk får gjøre som de vil - men når seriøse aktører i næringslivet driver med posering på denne måten, må se også få kritiske spørsmål - akkurat som når det går andre veien med samme tematikk, som Thon som ikke ville flagge med Pride-flagget.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:02 pm Fordi jeg tror det viktigste egentlig ikke er selve effekten av boikotten, men mest å vise hvor gode og flinke mennesker de er.
Kommer jeg over en slosskamp der en stor bølle banker en annen, og jeg har begge hendene i fatle, men fingrene fri, så ville jeg knipset bøllen på nesen. Ikke noe avgjørende tiltak, men likevel svekkende på et bitte lite nivå. Enda mer hvis flere knipser han på nesen.

Derfor holder jeg meg unna alt som kan relateres til Russland så godt det lar seg gjøre. Ikke for å vise at jeg er flink og god, men fordi jeg er normalt oppegående.

De som i tråden her sier at NÅ skal jeg handle inn masse fra Freia, er fortsatt i trassalderen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

LittleSteven skrev: lør jun 10, 2023 8:27 pm Men jeg boikottet fotball-VM i fjor, og i ettertid har jeg startet å boikotte UEFA-turneringer også.
Følte du deg god og flink da?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Marabou opplever samme jag i Sverige. Jeg håper dette brer om seg.

guru

Legg inn av guru »

Verden er gal. Dette er bare flaut. Nå skal det spises Feia sjokolade!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LittleSteven skrev: søn jun 11, 2023 12:57 pm
DoktorS skrev: søn jun 11, 2023 12:32 pm Ser nå at næringsministeren blir utfordret.... Men det blir jo bare toppen av dobbeltmoral, for Norge eier jo over 1 prosent av selskapet som blir boikottet....

https://www.nbim.no/no/oljefondet/inves ... onal%20Inc

Og hvis Oljefondet skal trekke seg ut av alle selskaper som har en fot innenfor Russland, da blir det hektisk aktivitet i fondet i sommer. Og så har man Kina - selskapene der, de profiterer jo nå på boikott, og der har vi jo også penger plasser.

Forventer at NRK Dagsrevyen i kveld tar opp gårsdagens hovedsak og lager en opplysende reportasje, i stedet for bare denne lettvinte "flere boikotter nå Freia". Få fakta på bordet. Og ikke minst: Utfordre de bedriftene som har gått til boikott til å svare for om de bare gjør det for å posere, eller om de virkelig ønsker å ramme Russland - og da vil det neste naturlige skrittet være, selvsagt, å boikotte alle selsakper som har en fot innenfor. Det er veldig, veldig mange!

At privatpersoner lar være å kjøpe Freia-produkter har jeg ingen problemer med, folk får gjøre som de vil - men når seriøse aktører i næringslivet driver med posering på denne måten, må se også få kritiske spørsmål - akkurat som når det går andre veien med samme tematikk, som Thon som ikke ville flagge med Pride-flagget.
Nå har E24 sak på nettopp oljefondet og Nordea.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... i-mondelez
Men tviler på at de er mer kritiske mot selskaper. Men selvsagt helt enig.
Hmmm…

Jeg har ikke fond hos Nordea, men jeg skal sjekke mine fond. Det begynner jo å bli en grei sum etterhvert, og det er uaktuelt å støtte Russland. Samme hvor indirekte det er.

guru

Legg inn av guru »

PapaSmurf skrev: søn jun 11, 2023 1:03 pm
LittleSteven skrev: søn jun 11, 2023 12:57 pm
DoktorS skrev: søn jun 11, 2023 12:32 pm Ser nå at næringsministeren blir utfordret.... Men det blir jo bare toppen av dobbeltmoral, for Norge eier jo over 1 prosent av selskapet som blir boikottet....

https://www.nbim.no/no/oljefondet/inves ... onal%20Inc

Og hvis Oljefondet skal trekke seg ut av alle selskaper som har en fot innenfor Russland, da blir det hektisk aktivitet i fondet i sommer. Og så har man Kina - selskapene der, de profiterer jo nå på boikott, og der har vi jo også penger plasser.

Forventer at NRK Dagsrevyen i kveld tar opp gårsdagens hovedsak og lager en opplysende reportasje, i stedet for bare denne lettvinte "flere boikotter nå Freia". Få fakta på bordet. Og ikke minst: Utfordre de bedriftene som har gått til boikott til å svare for om de bare gjør det for å posere, eller om de virkelig ønsker å ramme Russland - og da vil det neste naturlige skrittet være, selvsagt, å boikotte alle selsakper som har en fot innenfor. Det er veldig, veldig mange!

At privatpersoner lar være å kjøpe Freia-produkter har jeg ingen problemer med, folk får gjøre som de vil - men når seriøse aktører i næringslivet driver med posering på denne måten, må se også få kritiske spørsmål - akkurat som når det går andre veien med samme tematikk, som Thon som ikke ville flagge med Pride-flagget.
Nå har E24 sak på nettopp oljefondet og Nordea.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... i-mondelez
Men tviler på at de er mer kritiske mot selskaper. Men selvsagt helt enig.
Hmmm…

Jeg har ikke fond hos Nordea, men jeg skal sjekke mine fond. Det begynner jo å bli en grei sum etterhvert, og det er uaktuelt å støtte Russland. Samme hvor indirekte det er.
I såfall må du umiddelbart slutte å betale skatt.... Oljefondet har investert 9 milliarder i Mondelez....

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

guru skrev: søn jun 11, 2023 1:07 pm
PapaSmurf skrev: søn jun 11, 2023 1:03 pm
LittleSteven skrev: søn jun 11, 2023 12:57 pm

Nå har E24 sak på nettopp oljefondet og Nordea.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... i-mondelez
Men tviler på at de er mer kritiske mot selskaper. Men selvsagt helt enig.
Hmmm…

Jeg har ikke fond hos Nordea, men jeg skal sjekke mine fond. Det begynner jo å bli en grei sum etterhvert, og det er uaktuelt å støtte Russland. Samme hvor indirekte det er.
I såfall må du umiddelbart slutte å betale skatt.... Oljefondet har investert 9 milliarder i Mondelez....
Ja, det får jeg gjort lite med. Jeg håper de presses til å selge seg ut.

Men det jeg kan gjøre noe med sjøl vil jeg gjøre etter beste evne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

guru skrev: søn jun 11, 2023 1:07 pm
PapaSmurf skrev: søn jun 11, 2023 1:03 pm
LittleSteven skrev: søn jun 11, 2023 12:57 pm

Nå har E24 sak på nettopp oljefondet og Nordea.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... i-mondelez
Men tviler på at de er mer kritiske mot selskaper. Men selvsagt helt enig.
Hmmm…

Jeg har ikke fond hos Nordea, men jeg skal sjekke mine fond. Det begynner jo å bli en grei sum etterhvert, og det er uaktuelt å støtte Russland. Samme hvor indirekte det er.
I såfall må du umiddelbart slutte å betale skatt.... Oljefondet har investert 9 milliarder i Mondelez....
Skattepengene går da ikke inn i oljefondet !!
Det er jo helt motsatt. Det hentes jo penger fra oljefondet, som bidrar til at vi ikke må øke skattene.
Sist redigert av fargerik den søn jun 11, 2023 1:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»