Freia boikott

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Freia boikott

Legg inn av greyserpent »

DoktorS skrev: lør jun 10, 2023 1:25 pm Generelt ingen tilhenger av boikott - heller ikke slike typer forbrukerboikotter. Det blir ofte så ensporet, og sånn som nå - ballen ruller i media og til slutt blir de som selger et bestemt produkt nærmest tvunget til å ta stilling og slenge seg med på en mer eller mindre tilfeldig markering. Synes folk og samfunn fordummes av slike enkle løsninger på relativt kompliserte sammenhenger.
"Fordummes".

Man skal la bedrifter utnytte så mye de vil altså, uten av vi forbrukere skal ta stilling til noe som helst.

Ja, da blir det forandringer og verden et bedre sted.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

Er det tilbud på freia-produkter nå? Må storhandle for det blir helt kansellert.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 1:09 pm
HarryH skrev: lør jun 10, 2023 12:46 pm
Her viser du hvor du står, i tilfelle noen skulle være noe som helst i tvil om det.
Om noen skriver at de har "fått Ukraina og tiggeren Zelenskyy langt opp i halsen", så er ikke dette det samme som at man støtter Putin.
Hvis vi stille og rolig tenker over det, så har du jo helt rett.

Dessuten kan et slikt utsagn være litt oppblåst på grunn av en eller annen frustrasjon.
Og vi skal vel bare innse at vi ofte uttrykker oss annerledes på et forum enn ansikt til ansikt.

Jeg har også hørt om et tilfelle fra en barneskole hvor ungene i en klasse ble bedt om å vise hvem de støttet.
De som støtter U går dit, mens de som støtter R går dit.

Så man trenger ikke støtte A om man er lei B.
Det går faktisk an å ikke like begge.
Sist redigert av return_of_drakkar den lør jun 10, 2023 3:35 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Sulfat skrev: fre jun 09, 2023 8:44 pm Nidar har uansett mye bedre sjokolade.
Stratos knuser den noe oppskrytte Freia Melkesjokoladen.

Sjokoladepallen:
1. Stratos
2. Troika
3. Crispo

Trippel Nidar.

Siden påsken er over, blir boikott enkelt. Er i grunn bare Kvikk Lunsj jeg av og til handler av Freia-sjokolade.
Troika og Gullbrød er mine favoritter. Så jeg har visst boikottet Freia i flere år allerede :)

Men nå ligger vel Nidar under Orkla-konsernet som igjen har flere fabrikker i Asia, bl.a. India. Så man skal kanskje ikke se bort i fra at det finnes barnearbeidere på de fabrikkene..
Ikke lett å vite hvem eller hva man "støtter" av det man putter i kjeften nå for tida :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

pfrog567 skrev: lør jun 10, 2023 3:34 pm
Sulfat skrev: fre jun 09, 2023 8:44 pm Nidar har uansett mye bedre sjokolade.
Stratos knuser den noe oppskrytte Freia Melkesjokoladen.

Sjokoladepallen:
1. Stratos
2. Troika
3. Crispo

Trippel Nidar.

Siden påsken er over, blir boikott enkelt. Er i grunn bare Kvikk Lunsj jeg av og til handler av Freia-sjokolade.
Troika og Gullbrød er mine favoritter. Så jeg har visst boikottet Freia i flere år allerede :)

Men nå ligger vel Nidar under Orkla-konsernet som igjen har flere fabrikker i Asia, bl.a. India. Så man skal kanskje ikke se bort i fra at det finnes barnearbeidere på de fabrikkene..
Ikke lett å vite hvem eller hva man "støtter" av det man putter i kjeften nå for tida :)
Du har helt rett. Hvem eier? Hvem tjener penger? Det er en vanskelig øvelse å holde sin sti ren.
Det hjelper litt når vakbikkjer minner oss på helt åpenbare eksempler på at de multinasjonale selskapene kun ser på bunnlinja.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

HURRA. Jeg gikk forbi kvikklunsjen til 13,90 på Kiwi. I kveld skal jeg kose litt med meg selv og ta meg et gullbrød fra Nidar, Orkla er snille. Flink gnu.

Mandag ringer jeg Nicolai Tangen. For det som virkelig hadde merkes var om du og jeg og andre nordmenn la ut aksjene våre i Mondelēz for salg. Drøye 1700,- fra hver og en av oss. 9,45 mrd til sammen
Da ville trolig de andre aksjene sunket i verdi og Mondelēz ville følt presset fra egne eiere.
Vi ville trolig tapt noen få mrd, men det tar vi for den gode sak.

Men først og fremst:
Let's take Freia!
Let's take Freia!
Let's take Freia!
En gang til, alle sammen nå.!

Håper bare Mondelēz ikke skroter Freia før de skroter russerselskapet

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 1:58 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 1:52 pm Mondelez er definitivt ikke alene, heller ikke blant matvareselskaper, i å ikke ha trukket seg helt ut at Russland. Skulle alle blitt boikottet hadde hyllene blitt slunkne.

Lurer på hvorfor akkurat de ble tatt frem.
De har kommet i fokus på grunn av at de ikke trekker seg ut av russland.
Helt OK for meg om de trekker seg ut av Norge. Det er deres valg.
En mulig løsning på floka for Freia, er at de får nye eiere.
Dersom Mondelez selger Freia, kan det tenkes jeg vil kjøpe Freiaprodukter igjen.
Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 4:30 pm
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 1:58 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 1:52 pm Mondelez er definitivt ikke alene, heller ikke blant matvareselskaper, i å ikke ha trukket seg helt ut at Russland. Skulle alle blitt boikottet hadde hyllene blitt slunkne.

Lurer på hvorfor akkurat de ble tatt frem.
De har kommet i fokus på grunn av at de ikke trekker seg ut av russland.
Helt OK for meg om de trekker seg ut av Norge. Det er deres valg.
En mulig løsning på floka for Freia, er at de får nye eiere.
Dersom Mondelez selger Freia, kan det tenkes jeg vil kjøpe Freiaprodukter igjen.
Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.
Ølet Kronenbourg 1664 eies av Carlsberg, og det blir produsert i Russland. Men mange drikker Carlsberg-øl likevel.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Tenkte å boikotte Freia men gikk på en smell allerede 1. dag, da jeg kjøpte en pakke gelé. Piano sin ferdiggelé smaker høgg (og er sikkert laget med Freia-pulver).

Carlsberg blir også vanskelig. Brooklyn, Carlsberg og Tuborg er bare pisswasser og Ringnes er meh, men verre med Pepsi Max og Frydenlund Fat

Blir nok som med Jaffa-appelsiner hver gang Israel skal tas hardt. Er vel stort sett bare israelske arabere som driver med det.

Hadde dog Carlsberg og Mondelez hatt egne bedrifter i Norge, så kunne nok en boikott svi litt, men her blir litt som en vanlig streikerunde. Går kun ut over 3. part.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KingKongHalvor skrev: fre jun 09, 2023 9:03 pm
PapaSmurf skrev: fre jun 09, 2023 8:52 pm
KingKongHalvor skrev: fre jun 09, 2023 8:43 pm

Ja, de 2 milliardene svir nok skikkelig. Flagget til topps - vellykket boikott.
Og så står Carlsberg for tur. Det er mange som ikke har trukket seg ut enda.

Men for all del. Kjøp Freia for min del, men vit at du gir en dråpe til den russiske ondskapen for hver Kvikk Lunsj du kjøper.

Det skal være være frivillig å boikotte. Men jeg håper det blir vanskelig å finne Freia-varer etterhvert.
Jeg kjøper veldig lite produkter fra Freia, så for meg personlig betyr det lite. Men for alle skrivebordsridderne skal det ofres, uansett om uskyldige rammes, for det har ingen betydning. 😝
Det er mange uskyldige som rammes i Ukraina, har du fått med deg det?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 4:30 pm
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 1:58 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 1:52 pm Mondelez er definitivt ikke alene, heller ikke blant matvareselskaper, i å ikke ha trukket seg helt ut at Russland. Skulle alle blitt boikottet hadde hyllene blitt slunkne.

Lurer på hvorfor akkurat de ble tatt frem.
De har kommet i fokus på grunn av at de ikke trekker seg ut av russland.
Helt OK for meg om de trekker seg ut av Norge. Det er deres valg.
En mulig løsning på floka for Freia, er at de får nye eiere.
Dersom Mondelez selger Freia, kan det tenkes jeg vil kjøpe Freiaprodukter igjen.
Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.
Kan man bruke den logikken i andre sammenhenger også? Skal teste det hvis/når jeg blir stoppet i fartskontroll.

Mange som kjører for fort, blir helt feil å gå etter en..

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

kytec skrev: lør jun 10, 2023 5:12 pm
KingKongHalvor skrev: fre jun 09, 2023 9:03 pm
PapaSmurf skrev: fre jun 09, 2023 8:52 pm

Og så står Carlsberg for tur. Det er mange som ikke har trukket seg ut enda.

Men for all del. Kjøp Freia for min del, men vit at du gir en dråpe til den russiske ondskapen for hver Kvikk Lunsj du kjøper.

Det skal være være frivillig å boikotte. Men jeg håper det blir vanskelig å finne Freia-varer etterhvert.
Jeg kjøper veldig lite produkter fra Freia, så for meg personlig betyr det lite. Men for alle skrivebordsridderne skal det ofres, uansett om uskyldige rammes, for det har ingen betydning. 😝
Det er mange uskyldige som rammes i Ukraina, har du fått med deg det?
Ikke vær tåpelig, du kan da mye bedre.

Folk må da gjerne få boikotte, men jeg liker ikke å bli påtvunget andres meninger. Jeg syns det blir helt feil å boikotte Freia, de har ingen direkte kontakt med Russland eller Putin, de er bare eid av et stort internasjonalt konsern. Da mener jeg uskyldige blir rammet, dvs folka som ikke gjør noe annet enn å gå jobb på sjokoladefabrikken på Rodeløkka.

Og nei, jeg vil ikke sette krigsofre opp mot disse, eller andre, det er bare useriøst. Det innser du selv om du vil.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Visa skrev: lør jun 10, 2023 2:33 pm Det er riktignok ikke Freia, men deres eiere som er skurken her. Og det er synd at Freia skal rammes som følge av eiernes avgjørelser. Slik media portretterer saken så er det Freia, og ikke Mondelez, som er skurken. Da mener jeg at Mondelez slipper unna, mens Freia får støyten. Det synes jeg blir feil. Når det er sagt, så bør man boikotte Mondelez sine produkter (derav Freia) da penger og markedsandeler er det som spiller noen rolle for Mondelez. Jeg syns derfor man (mediene) bør fokusere på Mondelez og alle deres produkter, og ikke Freia eksklusivt.

Freia
Ritz
Philadelphia ost
Oreo
Tuc
Oboy
Marabou
Toblerone
V6
Bassets
Stimerol
Daim

Videre bør man også boikotte Carlsberg

Brooklyn
Carlsberg (duh)
Holstein
Tuborg
1664 Kronenburg
San Miguel
Estrella
Erdinger
Somersby

Samtidig eier de Ringnes som igjen produserer

Munkholm
Dahls
Nordlands
Solo (sammen med Oskar Sylte)
Frydenlund
Pepsi
Frus
Battery
Ramløsa
Farris
Bris
7Up
Imsdal
Hamar og lillehammer
Mozell
Lipton
Schweppes
Solrik
Villa

osv
Pepsi Max er det eneste som svir litt her, men Cola med svart kork er et greit alternativ, count me in!

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:15 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 4:30 pm
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 1:58 pm
De har kommet i fokus på grunn av at de ikke trekker seg ut av russland.
Helt OK for meg om de trekker seg ut av Norge. Det er deres valg.
En mulig løsning på floka for Freia, er at de får nye eiere.
Dersom Mondelez selger Freia, kan det tenkes jeg vil kjøpe Freiaprodukter igjen.
Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.
Kan man bruke den logikken i andre sammenhenger også? Skal teste det hvis/når jeg blir stoppet i fartskontroll.

Mange som kjører for fort, blir helt feil å gå etter en..
Du bruker ikke den logikken i den utrolig dårlige sammenligningen din.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 5:35 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:15 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 4:30 pm

Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.
Kan man bruke den logikken i andre sammenhenger også? Skal teste det hvis/når jeg blir stoppet i fartskontroll.

Mange som kjører for fort, blir helt feil å gå etter en..
Du bruker ikke den logikken i den utrolig dårlige sammenligningen din.
Hvorfor er det en dårlig sammenligning?

Logikken du fremsetter ved i praksis å si "det er mange som ikke har rent mel i posen, blir helt feil å gå etter en" er jo i beste fall helt ute på viddene. Følger man dette, kommer man jo ingen vei. Man må jobbe gradvis med enkeltselskaper.

Knax

Legg inn av Knax »

Malacay skrev: lør jun 10, 2023 3:43 pm Personboikotter svir stort sett mindre enn bedriftboikotter. Og her er det jo bedriftene som leder an.
Bedriftene er altså SAS, Norwegian, SJ, VY, Strawberry. Bedrifter som egentlig ikke har noe å si.

Men det er bare fint om Mondelez rammes hardt, de støtter Israel med mye rart.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 5:35 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:15 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 4:30 pm

Mange selskaper som ikke har trukket seg ut av Russland, blir helt feil å gå etter ett.
Kan man bruke den logikken i andre sammenhenger også? Skal teste det hvis/når jeg blir stoppet i fartskontroll.

Mange som kjører for fort, blir helt feil å gå etter en..
Du bruker ikke den logikken i den utrolig dårlige sammenligningen din.
Stakkars Sir!

Blir hardt tatt for sine sammenligninger i dag, synes de er gode jeg og forstod begge intuitivt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har vært på sykkeltur, men med radio på headsett. Nyheter kommer hver time. Nå hørte jeg i den siste treminutters nyhetssendiga at COOP har bedt om et møte for å spørre næringsministeren om råd.
Det er vel litt pussig. Næringsministeren, staten eller departementer forøvrig har vel ikke noe mandat som tillater at det private næringsliv skal instrueres i denne saken??
Det riktige dersom dette stemmer (har ikke lest noen aviser ennå) bør vel være at næringsministeren ber COOP gjøre sine egne valg?
Her er forresten en sak fra ni år siden, den gang de nye eierne av Freia flagget ut til Litauen og sa opp 120 arbeidere i Norge:
https://www.dn.no/120-ansatte-ma-ga-i-freia/1-1-674792

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:41 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 5:35 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:15 pm

Kan man bruke den logikken i andre sammenhenger også? Skal teste det hvis/når jeg blir stoppet i fartskontroll.

Mange som kjører for fort, blir helt feil å gå etter en..
Du bruker ikke den logikken i den utrolig dårlige sammenligningen din.
Hvorfor er det en dårlig sammenligning?

Logikken du fremsetter ved i praksis å si "det er mange som ikke har rent mel i posen, blir helt feil å gå etter en" er jo i beste fall helt ute på viddene. Følger man dette, kommer man jo ingen vei. Man må jobbe gradvis med enkeltselskaper.
Det som er ute på viddene er å velge seg et tilfeldig offer basert på hva som trender i sosiale medier. Når det er minst 1000 vestlige selskaper som fremdeles er i Russland, i større eller mindre grad.

Det kan løses ved at for eksempel næringsdepartementet har en generell holdning norske selskaper kan rette seg etter. Eller synes du det er greit at eksempelvis REMA skal boikotte Mondelez, men ikke Nestle eller Carlsberg, dersom det viser seg at de har samme policy og tilstedeværelse? Det fremstår jo i hvert fall helt useriøst.

En annen ting er at det er ikke bare-bare å trekke seg ut av Russland når du først er etablert. Russiske myndigheter har blant annet nektet avvikling i andre bransjer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:41 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 5:35 pm

Du bruker ikke den logikken i den utrolig dårlige sammenligningen din.
Hvorfor er det en dårlig sammenligning?

Logikken du fremsetter ved i praksis å si "det er mange som ikke har rent mel i posen, blir helt feil å gå etter en" er jo i beste fall helt ute på viddene. Følger man dette, kommer man jo ingen vei. Man må jobbe gradvis med enkeltselskaper.
Det som er ute på viddene er å velge seg et tilfeldig offer basert på hva som trender i sosiale medier. Når det er minst 1000 vestlige selskaper som fremdeles er i Russland, i større eller mindre grad.

Det kan løses ved at for eksempel næringsdepartementet har en generell holdning norske selskaper kan rette seg etter. Eller synes du det er greit at eksempelvis REMA skal boikotte Mondelez, men ikke Nestle eller Carlsberg, dersom det viser seg at de har samme policy og tilstedeværelse? Det fremstår jo i hvert fall helt useriøst.

En annen ting er at det er ikke bare-bare å trekke seg ut av Russland når du først er etablert. Russiske myndigheter har blant annet nektet avvikling i andre bransjer.
Det er bare å slutte å sende penger, råvarer og produkter dit det. Og å legge ned fabrikker i landet.

Skulle bare mangle.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 5:58 pm Jeg har vært på sykkeltur, men med radio på headsett. Nyheter kommer hver time. Nå hørte jeg i den siste treminutters nyhetssendiga at COOP har bedt om et møte for å spørre næringsministeren om råd.
Det er vel litt pussig. Næringsministeren, staten eller departementer forøvrig har vel ikke noe mandat som tillater at det private næringsliv skal instrueres i denne saken??
Det riktige dersom dette stemmer (har ikke lest noen aviser ennå) bør vel være at næringsministeren ber COOP gjøre sine egne valg?
Her er forresten en sak fra ni år siden, den gang de nye eierne av Freia flagget ut til Litauen og sa opp 120 arbeidere i Norge:
https://www.dn.no/120-ansatte-ma-ga-i-freia/1-1-674792
Myndighetene kan gå ut med anbefalinger og råd, som de for eksempel har gjort ift varer fra Israel.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

PapaSmurf skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 5:41 pm

Hvorfor er det en dårlig sammenligning?

Logikken du fremsetter ved i praksis å si "det er mange som ikke har rent mel i posen, blir helt feil å gå etter en" er jo i beste fall helt ute på viddene. Følger man dette, kommer man jo ingen vei. Man må jobbe gradvis med enkeltselskaper.
Det som er ute på viddene er å velge seg et tilfeldig offer basert på hva som trender i sosiale medier. Når det er minst 1000 vestlige selskaper som fremdeles er i Russland, i større eller mindre grad.

Det kan løses ved at for eksempel næringsdepartementet har en generell holdning norske selskaper kan rette seg etter. Eller synes du det er greit at eksempelvis REMA skal boikotte Mondelez, men ikke Nestle eller Carlsberg, dersom det viser seg at de har samme policy og tilstedeværelse? Det fremstår jo i hvert fall helt useriøst.

En annen ting er at det er ikke bare-bare å trekke seg ut av Russland når du først er etablert. Russiske myndigheter har blant annet nektet avvikling i andre bransjer.
Det er bare å slutte å sende penger, råvarer og produkter dit det. Og å legge ned fabrikker i landet.

Skulle bare mangle.
Dette har du peiling på skjønner jeg. Tror du for eksempel ansatte i en bankvirksomhet bare kan reise seg opp, gå ut av døra og sette seg på første og beste fly hjem?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 5:58 pm Jeg har vært på sykkeltur, men med radio på headsett. Nyheter kommer hver time. Nå hørte jeg i den siste treminutters nyhetssendiga at COOP har bedt om et møte for å spørre næringsministeren om råd.
Det er vel litt pussig. Næringsministeren, staten eller departementer forøvrig har vel ikke noe mandat som tillater at det private næringsliv skal instrueres i denne saken??
Det riktige dersom dette stemmer (har ikke lest noen aviser ennå) bør vel være at næringsministeren ber COOP gjøre sine egne valg?
Her er forresten en sak fra ni år siden, den gang de nye eierne av Freia flagget ut til Litauen og sa opp 120 arbeidere i Norge:
https://www.dn.no/120-ansatte-ma-ga-i-freia/1-1-674792
Myndighetene kan gå ut med anbefalinger og råd, som de for eksempel har gjort ift varer fra Israel.
Det kan de sikkert.
Hva har Stortinget gitt av anbefalinger og råd om varer fra Israel?

thomassim

Legg inn av thomassim »

Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:06 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:01 pm

Det som er ute på viddene er å velge seg et tilfeldig offer basert på hva som trender i sosiale medier. Når det er minst 1000 vestlige selskaper som fremdeles er i Russland, i større eller mindre grad.

Det kan løses ved at for eksempel næringsdepartementet har en generell holdning norske selskaper kan rette seg etter. Eller synes du det er greit at eksempelvis REMA skal boikotte Mondelez, men ikke Nestle eller Carlsberg, dersom det viser seg at de har samme policy og tilstedeværelse? Det fremstår jo i hvert fall helt useriøst.

En annen ting er at det er ikke bare-bare å trekke seg ut av Russland når du først er etablert. Russiske myndigheter har blant annet nektet avvikling i andre bransjer.
Det er bare å slutte å sende penger, råvarer og produkter dit det. Og å legge ned fabrikker i landet.

Skulle bare mangle.
Dette har du peiling på skjønner jeg. Tror du for eksempel ansatte i en bankvirksomhet bare kan reise seg opp, gå ut av døra og sette seg på første og beste fly hjem?
Det kan de jo fint gjøre.

Oppsigelse og lønnsstopp på dagen til vanlige ansatte som plutselig bare drar er null problem å gjennomføre.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

thomassim skrev: lør jun 10, 2023 6:13 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:06 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm

Det er bare å slutte å sende penger, råvarer og produkter dit det. Og å legge ned fabrikker i landet.

Skulle bare mangle.
Dette har du peiling på skjønner jeg. Tror du for eksempel ansatte i en bankvirksomhet bare kan reise seg opp, gå ut av døra og sette seg på første og beste fly hjem?
Det kan de jo fint gjøre.

Oppsigelse og lønnsstopp på dagen til vanlige ansatte som plutselig bare drar er null problem å gjennomføre.
Nei det er ikke så enkelt å bare avvikle et selskap, men det er sikkert enklere for et bilutsalg enn en bank.

fargerik

Legg inn av fargerik »

thomassim skrev: lør jun 10, 2023 6:13 pm
Starstruck skrev: lør jun 10, 2023 6:06 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 10, 2023 6:03 pm

Det er bare å slutte å sende penger, råvarer og produkter dit det. Og å legge ned fabrikker i landet.

Skulle bare mangle.
Dette har du peiling på skjønner jeg. Tror du for eksempel ansatte i en bankvirksomhet bare kan reise seg opp, gå ut av døra og sette seg på første og beste fly hjem?
Det kan de jo fint gjøre.

Oppsigelse og lønnsstopp på dagen til vanlige ansatte som plutselig bare drar er null problem å gjennomføre.
Ansatte som bare reiser seg og går får 18 uker karenstid hos NAV. Null pæng.
Den som får oppsigelse fra arbeidsgiver får dagpenger etter tre dager.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det er da voldsomt så PK det har blitt å angripe Russland i alle sammenhenger. Er det ingen andre fæle land igjen i verden? Skal man boikotte alle selskaper som er i et land man selv mener er dritt, så blir det veldig vanskelig å gå i butikken.

De som boikotter sender en gjeng som jobber i Oslo for å få til livets brød, ut i arbeidsløshet. Er det dere gjør og dere er sikkert bare fornøyd med det.

Må skynde meg til butikken å få kjøpt noe Freia før de følger pliktløpet. Er samme som Pride, om du ikke støtter det skal du dyttes ut i ytterste mørket.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ser dette selskapet eier de som produserer favorittsjokoladen min Marabou, alle som fortsatt bedriver handel med Russland kan dra til helvete..

Da blir det å støtte norsk Stratos for meg fremover.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

pfrog567 skrev: lør jun 10, 2023 3:34 pm
Ikke lett å vite hvem eller hva man "støtter" av det man putter i kjeften nå for tida :)
Ops...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Nidar godter seg nuh

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»