Freia boikott

Svar
PapaSmurf

Re: Freia boikott

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: fre jun 16, 2023 12:05 am
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 11:59 pm
startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:45 pm

Jeg er klar over hva det har med å gjøre, Ukraina.

Men overreaksjon er også en type woking, alt skal gjøres etter boka, eller bibelen om du vil.

Fy den som ikke er med.
Du antar ting uten å ha fulgt med.

Jeg er kanskje den som har misjonert mest for boikott i tråden, men jeg har også vært usedvanlig tydelig om at det å boikotte noe er et valg den enkelte må ta sjøl.

Det å shame eller tvinge andre til å boikotte ser jeg null verdi i.

Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.

Men problemet med woke er jo at de som man indag kaller woke har blåst det ut over alle proposjoner. Og dermed har man en situasjon der man f.eks blir hengt ut til tørk på sosiale medier om man ikke følger et ekstremt regelsett de har kokt sammen. Som f.eks at ingen filmer kan vinne Oskar-statuett i 2024 hvis det ikke er et vist nivå av skuespillere med forskjellige etnisiteter. Eller at de skal fjerne alle spor etter mennesker som sa noe i 1723 som fremstår rasistisk i 2023. Eller at de skriver om bøker fordi de i vår samtid kan regnes som politisk ukorrekte. Osv.

Det å ville boikotte Freia derimot kan sikkert noen mene er teit. Men det er ikke Woke.
Magert forsøk på å endre fokus, holder ikke. ☝🏻
Dette må du utdype.

Startelver kaller boikotten for woke, jeg forklarer hvorfor uttrykket woke ikke passer.

Jeg har ikke endret fokus i det hele tatt. Er det en ting man bør ha lært om meg etter mange år på samme forum er det at jeg ikke snor meg unna en debatt.

Den anklagen vil jeg ikke ha på meg nå heller da det er usant.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: fre jun 16, 2023 12:06 am
KingKongHalvor skrev: fre jun 16, 2023 12:05 am
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 11:59 pm

Du antar ting uten å ha fulgt med.

Jeg er kanskje den som har misjonert mest for boikott i tråden, men jeg har også vært usedvanlig tydelig om at det å boikotte noe er et valg den enkelte må ta sjøl.

Det å shame eller tvinge andre til å boikotte ser jeg null verdi i.

Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.

Men problemet med woke er jo at de som man indag kaller woke har blåst det ut over alle proposjoner. Og dermed har man en situasjon der man f.eks blir hengt ut til tørk på sosiale medier om man ikke følger et ekstremt regelsett de har kokt sammen. Som f.eks at ingen filmer kan vinne Oskar-statuett i 2024 hvis det ikke er et vist nivå av skuespillere med forskjellige etnisiteter. Eller at de skal fjerne alle spor etter mennesker som sa noe i 1723 som fremstår rasistisk i 2023. Eller at de skriver om bøker fordi de i vår samtid kan regnes som politisk ukorrekte. Osv.

Det å ville boikotte Freia derimot kan sikkert noen mene er teit. Men det er ikke Woke.
Magert forsøk på å endre fokus, holder ikke. ☝🏻
Dette må du utdype.

Startelver kaller boikotten for woke, jeg forklarer hvorfor uttrykket woke ikke passer.

Jeg har ikke endret fokus i det hele tatt. Er det en ting man bør ha lært om meg etter mange år på samme forum er det at jeg ikke snor meg unna en debatt.

Den anklagen vil jeg ikke ha på meg nå heller da det er usant.

Tråden dreier seg om boikott av Freia, du lager et langt innlegg om woke, det er å endre fokus.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: fre jun 16, 2023 12:28 am
PapaSmurf skrev: fre jun 16, 2023 12:06 am
KingKongHalvor skrev: fre jun 16, 2023 12:05 am

Magert forsøk på å endre fokus, holder ikke. ☝🏻
Dette må du utdype.

Startelver kaller boikotten for woke, jeg forklarer hvorfor uttrykket woke ikke passer.

Jeg har ikke endret fokus i det hele tatt. Er det en ting man bør ha lært om meg etter mange år på samme forum er det at jeg ikke snor meg unna en debatt.

Den anklagen vil jeg ikke ha på meg nå heller da det er usant.

Tråden dreier seg om boikott av Freia, du lager et langt innlegg om woke, det er å endre fokus.
Ja, jeg bestemte meg selvsagt for å skrive et langt innlegg om woke sånn helt ut av det blå for å fjerne fokus.

Det var jo ingen som skrev at det å boikotte Freia var woke, og dermed var det jo heller ikke noe grunnlag for å forklare hvorfor det var et helt feil begrep å benytte.

Dumme meg.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 11:59 pm Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.
Woke i dag handler først og fremst om hyklerske personer som tror de er mer opplyst enn andre, men som i realiteten er ekstremt trangsynt og uinteressert i å diskutere andres perspektiver og meninger. Du opererer med en svært utdatert definisjon av begrepet woke, man er ikke woke fordi man er mot forskjellsbehandling.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Jeg for min del mener at å boikotte diverse varer som blir produsert i Russland, og tro at det skulle stoppe Putin & co sin meningsløse krig mot Ukraina, er for naivt.
Krig er big business. Og som i denne krigen som alle andre kriger: Kjøp og salg av militært utstyr går så det suser.. Da er det snakk om milliardbeløp, ikke lommerusk som denne boikotten av en sjokoladeprodukter.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Texas_John skrev: fre jun 16, 2023 1:12 am
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 11:59 pm Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.
Woke i dag handler først og fremst om hyklerske personer som tror de er mer opplyst enn andre, men som i realiteten er ekstremt trangsynt og uinteressert i å diskutere andres perspektiver og meninger. Du opererer med en svært utdatert definisjon av begrepet woke, man er ikke woke fordi man er mot forskjellsbehandling.
Forskjellen er at jeg ikke tror jeg er mer opplyst enn andre, ei heller mer moralsk anlagt enn andre.

Jeg boikotter selskaper som handler med Russland. Det kan sikkert sees på som en form for aktivisme, men woke er det ikke.

Hvis jeg skulle kjøpt ditt ressonement, hvilket jeg ikke gjør så måtte jeg ment at alle som ikke boikotter er tullinger og at de burde skamme seg. Men det gjør jeg ikke.

Hvis det er noen som er woke her i følge ditt prinsipp, og for sikkerhets skyld kan jeg gjenta at det prinsippet kjøper jeg ikke så er det jo deg og de som ikke takler at andre har en annen måte å tenke på.

Jeg for min del lever utmerket fint med at du og de fleste andre i Norge ikke henger seg på.

Kvikk Lunsj-skam syns jeg er noe fordømt vås.
Vil man kjøpe Kvikk Lunsj, så kjøper man Kvikk Lunsj. Vil man ikke kjøpe Kvikk Lunsj så kjøper man ikke Kvikk Lunsj.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det å være woke er en form for konformisme. Men ikke alle konformismer er woke.

For eksempel har vi en gruppe mennesker som gikk til kraftige personangrep på folk som ikke brukte maske under covid, men som nå helst holder kjeft om akkurat det av gode grunner. Det vil ikke si at alle disse også går til kraftige personangrep på folk som ikke aksepterer identitetspolitikk.

Edit: men personlighetstrekkene er nok mye av det samme som med de som roper høyest om putin, Trump, erdogan etc bad.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.
Bare for å presisere. Motstand mot russisk sadisme og krigføring uansett hvordan den fremstår har null med woke å gjøre. Om det er boikott av Freia eller å hytte med knyttneven mot nyhetene, til å stå i parken med en plakat der det står "Putin e en hæsskuk", så går det altså ikke under fanen woke.

Det riktige er å være på den riktige siden, uansett hvordan man utrykker det. Punktum.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 7:53 pm Freia-boikotterne blir fjernet fra minFacebook-venneliste og ignorert for fremtiden, slike mennesker ønsker jeg ikke å ha noe med å gjøre
Det er så jææævlig lett å se hvilken type du er. Har hatt noen slike på på feisbukk som har fjernet langvarige nære relasjoner gjennom et langt liv, med noen museklikk. Dette er vanlige folk som er blitt verre og verre (radikalisert) med årene, og som mer enn gjerne bryter med sin egen bror, far, mor eller sin beste kompis fordi de har et annet synspunkt enn seg selv. Det skal en svært spesiell personlighet til for å kunne gjøre noe slikt.

Og de ender som oftest opp mutters alene.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn.
Ser nå at du har fått den rettmessige peppern for feilaktig bruk av begrepet woke før mitt innlegg.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

kytec skrev: ons jun 14, 2023 8:38 pm
Jhinx skrev: ons jun 14, 2023 11:59 am Denne krigen splitter hele vesten.
Bare se på denne lille tingen. En boikott splitter oss og gjør av vi går mot hverandre.
Til og med de som velger å forbli nøytrale blir trakassert av ukraina tilhengerne.
Gjør den virkelig det?

Jeg vil si det motsatte.
Hvordan forener denne krigen vesten når folket et helt splittet. Se som er imot kan bare ikke si noe for da er de ‘putin supportere’
Vi tapper alle vestlige pengebinger for egen velferd, infrastruktur, utvikling, medisin og militært forsvar.
Afrika har ikke vært i større krise på lenge med sult og tørke. Men det er ikke så viktig for det er så langt borte plutselig?
At media prøver å forene oss gjennom propaganda i avisene forstår jeg. Men det betyr ikke at vesten står samlet på lag med ukraina.
Der er veldig mange som enten er nøytral til krigen, eller bare ønsker den stanset. Altså til forhandlingsbordene. Men de tør ikke si det da de blir stemplet som russernelskere.
Jeg kan si og har sagt siden dag 2. Jeg ‘heier’ ikke på noen. Jeg ønsker full stans i all krigføring så fort som mulig. Alternativet er å krige i noen år til og la flere mennesker dø forgjeves.
Men slik jeg leser denne konflikten, så har den absolutt ikke forent hele vesten.
Putin vil få sin straff etter dette. Men håper ikke vesten legger hat på alle russere i flere 10år fremover nå når konflikten er løst når det skjer.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

kytec skrev: ons jun 14, 2023 8:29 pm Hva er maset om Elkjøp, selger de sjokolade?
Samtlige butikker selger sjokolade i disse dager. Clas Ohlson, Jula, Europris, Elkjøp, Plantasjen, Maxbo, Ikea. Samme hva du skal kjøpe så ligger det sjokolade ved kassen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jhinx skrev: fre jun 16, 2023 12:35 pm
kytec skrev: ons jun 14, 2023 8:38 pm
Jhinx skrev: ons jun 14, 2023 11:59 am Denne krigen splitter hele vesten.
Bare se på denne lille tingen. En boikott splitter oss og gjør av vi går mot hverandre.
Til og med de som velger å forbli nøytrale blir trakassert av ukraina tilhengerne.
Gjør den virkelig det?

Jeg vil si det motsatte.
Hvordan forener denne krigen vesten når folket et helt splittet. Se som er imot kan bare ikke si noe for da er de ‘putin supportere’
Vi tapper alle vestlige pengebinger for egen velferd, infrastruktur, utvikling, medisin og militært forsvar.
Afrika har ikke vært i større krise på lenge med sult og tørke. Men det er ikke så viktig for det er så langt borte plutselig?
At media prøver å forene oss gjennom propaganda i avisene forstår jeg. Men det betyr ikke at vesten står samlet på lag med ukraina.
Der er veldig mange som enten er nøytral til krigen, eller bare ønsker den stanset. Altså til forhandlingsbordene. Men de tør ikke si det da de blir stemplet som russernelskere.
Jeg kan si og har sagt siden dag 2. Jeg ‘heier’ ikke på noen. Jeg ønsker full stans i all krigføring så fort som mulig. Alternativet er å krige i noen år til og la flere mennesker dø forgjeves.
Men slik jeg leser denne konflikten, så har den absolutt ikke forent hele vesten.
Putin vil få sin straff etter dette. Men håper ikke vesten legger hat på alle russere i flere 10år fremover nå når konflikten er løst når det skjer.
En ting er boikott. Det får være opp til hver enkelt.

Men det å forholde seg nøytral derimot. Da fortjener man all den dritten man får.

Og nei, det er ikke mange nøytrale til krigen, de er heldigvis få. 9 av 10 nordmenn er for våpenhjelp til Ukraina, 8 av 10 mener Ukraina ikke må avstå land til Russland. Det er ekstremt høye tall. Heldigvis er de fleste nordmenn friske i skolten.


Men det er jo slik at oppegående mennesker vil ha krigen stanset.

Og det skjer kun om Russland drar hjem. Lar man dem få det de vil ha for fredens skyld er det dømt til å ende i verdenskrig. De kommer ikke til å stoppe med Ukraina. Moldova er neste på lista og så ruller de videre. Dette vet statslederne i Vesten. Hjelpen til Ukraina er ikke bare for å hjelpe de som er rammet av krigen, det er for å hindre at dette eskalerer til det punktet at en full krig er uunngåelig.

Noen tror det at NATO og Vesten hjelper Ukraina er en trussel mot fred. De forstår ikke at den største trusselen mot fred er å ikke hjelpe Ukraina.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Burde det være slik, at de som "hever stemmen" mest, skal få det slik de vil? At alle skal få komme til ordet, er vel en demokratisk rettighet. Men så er det alle de, som aldri tør å ta ordet. Da er det bare folkeavstemming igjen. Hvor mange er de vel ikke som stemmer tradisjonelt ( vi blir en stadig mer aldrende befolkning ), og ikke tør å stemme alternativt? Selv håper jeg på å få spise Kvikk Lunsj til jeg dør.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Imponerende av Mondeo hvordan de har har klart å lure sånne som deg :)

startelver

Legg inn av startelver »

Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..

Tja gi seg og gi seg, de sa vel at de skulle utskille selskapet i Russland etter nyttår, men beholde alle arbeidsplassene slik at det ikke skulle gå ut over russiske familier.
Vi snakker om ca 3000 arbeidsplasser.

Det er jo akkurat det samme som KFC (Kentucky Fired Chicken) med russisk eierskap, men de beholdt navnet. Jeg regner med det de produserer på fabrikken er noe russiske kjeks/sjokolade som er uaktuelt for salg utenfor Russland uansett.

Og da er det enkelt å separere businessen,.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

ehall skrev: fre jun 16, 2023 2:59 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Imponerende av Mondeo hvordan de har har klart å lure sånne som deg :)
Det er ikke jeg som gikk i bresjen for en tullete symbolpolitikk? Så hvem er det som ble lurt igjen..

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Her er hva en professor ved NHH sier:

Det er vanskelig å si. Det er ikke en uforbeholden uttrekning. De sier at de skal skille ut den russiske delen, og det betyr at de antakelig vil forsøke å finne noen som kan kjøpe virksomheten. Det kan ta tid. Det er vanskelig å si nå hvor mye de vil tape, spår professoren.

Vi får ikke all æren

Professoren mener det kan fremstå som at det er debatten i Norge som har forårsaket dette. Slik er det ikke, mener han, og forklarer at man har sett tilsvarende debatter i flere andre land den siste tiden, deriblant Sverige.

– Men det er klart at dette har bidratt.

– Det er neppe Freia-saken i Norge som alene er årsaken til dette. Det har vært fokus på dette i mange andre land også. Dette viser effekten av en boikott, samt risikoen ved å fremdeles være eksponert i Russland.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: fre jun 16, 2023 3:00 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..

Tja gi seg og gi seg, de sa vel at de skulle utskille selskapet i Russland etter nyttår, men beholde alle arbeidsplassene slik at det ikke skulle gå ut over russiske familier.
Vi snakker om ca 3000 arbeidsplasser.

Det er jo akkurat det samme som KFC (Kentucky Fired Chicken) med russisk eierskap, men de beholdt navnet. Jeg regner med det de produserer på fabrikken er noe russiske kjeks/sjokolade som er uaktuelt for salg utenfor Russland uansett.

Og da er det enkelt å separere businessen,.
Veldig smart. De oppretter et datterselskap som er skilt fra Mondelez, og deler profitten mellom seg selv og Putin.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Hehe, hvis målet til dem som gikk i fistel og ville sende de Freia-ansatte ut i arbeidsløyse var at organisasjonskartet til Mondelez skulle justeres litt så var det en ubetinget suksess. Da var det imidlertid usedvanlig mye skrik for usedvanlig lite ull.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: fre jun 16, 2023 3:31 pm
startelver skrev: fre jun 16, 2023 3:00 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..

Tja gi seg og gi seg, de sa vel at de skulle utskille selskapet i Russland etter nyttår, men beholde alle arbeidsplassene slik at det ikke skulle gå ut over russiske familier.
Vi snakker om ca 3000 arbeidsplasser.

Det er jo akkurat det samme som KFC (Kentucky Fired Chicken) med russisk eierskap, men de beholdt navnet. Jeg regner med det de produserer på fabrikken er noe russiske kjeks/sjokolade som er uaktuelt for salg utenfor Russland uansett.

Og da er det enkelt å separere businessen,.
Veldig smart. De oppretter et datterselskap som er skilt fra Mondelez, og deler profitten mellom seg selv og Putin.
Var ikke hele poenget med dette Freia-greiene at et datterselskap, som Freia, nettopp ikke er skilt fra moderselskapet?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ehall skrev: fre jun 16, 2023 2:59 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Imponerende av Mondeo hvordan de har har klart å lure sånne som deg :)
Ford?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 3:26 pm
ehall skrev: fre jun 16, 2023 2:59 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Imponerende av Mondeo hvordan de har har klart å lure sånne som deg :)
Det er ikke jeg som gikk i bresjen for en tullete symbolpolitikk? Så hvem er det som ble lurt igjen..
Snakker ikke om boikott tullet, fint at du ikke var med der. Men «Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt». De har ikke gitt etter noe som helst.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

kytec skrev: fre jun 16, 2023 4:18 pm
ehall skrev: fre jun 16, 2023 2:59 pm
Hetfield skrev: fre jun 16, 2023 2:41 pm Godt at Mondez måtte gi etter tilslutt.

Boikott-maset om Freia derimot var ett tullete villspor.

Lurer på hvor smarte de som ville sende over 70 uskyldige mennesker ut i arbeidsløshet føler seg nå..
Imponerende av Mondeo hvordan de har har klart å lure sånne som deg :)
Ford?
Oi, og jeg som ikke liker den europeiske Ford engang :oops:

SirJames

Legg inn av SirJames »

Brezjnev skrev: fre jun 16, 2023 3:34 pm usedvanlig lite ull
Dude....that's a good thing.

Gradestokken viser 31 grader, så ull er det siste jeg er gira på.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Boikott er en fair sak om man vet hva man er for eller i mot og hvorfor.
Freia - Mange kastet seg over Freia-boikotten - trolig uten å tenke, men liker å bokotte - Freia er stort i Norge, men bite-bite-lite på verdens basis.
Ringnes - pepsi - Carlsberg - da regner jeg med at de som vil boikoitte Freia er konsekvent og boikotter Ringnes fordi Pepsi og Carlsberg fremdeles er i Russland og bidrar til krigen på russisk side - Carlsberg eier Ringnes. Så Ringnes-produkter burde være uaktuelt så lenge. Men 6 pk Pepsi til kr. 69,- . . . . . .
Gillette - også eid av Mondelez regner med stor boikott av blant menn - og ikke bare Freia. Men kviner har hårvekst og bikinilinjen å tenke på.
Pampers - Proctor & Gamble - og fra kvinner og barn Norge's største på bleier er Pampers = eid av Mondelez via Proctor & Gamble
Philadelphia - smøreostene Philadelphia er det noe som ikke klarer seg uten = eies av Mondelez.
Toblerone og Mika - sjokolade fra Sveits eies av Mondelez. Nå har vi ikke Milka her, men Toblerone er populær sjokolade. Byttes ut med Freia ?
Oreo - reklameres det for på norske fjernsynskanaler - og da er det godt og vite at den eies av Mondelez
Ritz salte kjeks - til Philadelphia oster er en innertier - men begge eies av Mondelez
Oral-B - sjekk badet og se om det ikke finnes en Oral-B eller to, der. Grattis du kjøp produkt fra Mondelez

Da regner jeg med at alle som vil boikotte Freia også boikotter nevnte merker og varer.
Ellers vil jo Freia-boikotten være en bare en idiotisk symbolhandling. Hvilken småbarnsmor og -far vil kutte Pampers bleier til "småttingen".
Pussig at Petter Stordalen er så aktiv i denne boikotten, men jeg regner med at verken selger Carlsberg eller Pepsi i sin hoteller og restauranter.
For øvrig er hans hotell det eneste jeg boikotter (jeg har ca 120 - 150 overnattinger i året, men ingen på Stordalen-hotell) og gidder heller ikke skrive hans merkevare-navn. Han får ingen drahjelp av meg. :lol: . Men jeg tviler på om han merker det :lol: :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

erdetslik skrev: lør jun 17, 2023 10:46 am Boikott er en fair sak om man vet hva man er for eller i mot og hvorfor.
Freia - Mange kastet seg over Freia-boikotten - trolig uten å tenke, men liker å bokotte - Freia er stort i Norge, men bite-bite-lite på verdens basis.
Ringnes - pepsi - Carlsberg - da regner jeg med at de som vil boikoitte Freia er konsekvent og boikotter Ringnes fordi Pepsi og Carlsberg fremdeles er i Russland og bidrar til krigen på russisk side - Carlsberg eier Ringnes. Så Ringnes-produkter burde være uaktuelt så lenge. Men 6 pk Pepsi til kr. 69,- . . . . . .
Gillette - også eid av Mondelez regner med stor boikott av blant menn - og ikke bare Freia. Men kviner har hårvekst og bikinilinjen å tenke på.
Pampers - Proctor & Gamble - og fra kvinner og barn Norge's største på bleier er Pampers = eid av Mondelez via Proctor & Gamble
Philadelphia - smøreostene Philadelphia er det noe som ikke klarer seg uten = eies av Mondelez.
Toblerone og Mika - sjokolade fra Sveits eies av Mondelez. Nå har vi ikke Milka her, men Toblerone er populær sjokolade. Byttes ut med Freia ?
Oreo - reklameres det for på norske fjernsynskanaler - og da er det godt og vite at den eies av Mondelez
Ritz salte kjeks - til Philadelphia oster er en innertier - men begge eies av Mondelez
Oral-B - sjekk badet og se om det ikke finnes en Oral-B eller to, der. Grattis du kjøp produkt fra Mondelez

Da regner jeg med at alle som vil boikotte Freia også boikotter nevnte merker og varer.
Ellers vil jo Freia-boikotten være en bare en idiotisk symbolhandling. Hvilken småbarnsmor og -far vil kutte Pampers bleier til "småttingen".
Pussig at Petter Stordalen er så aktiv i denne boikotten, men jeg regner med at verken selger Carlsberg eller Pepsi i sin hoteller og restauranter.
For øvrig er hans hotell det eneste jeg boikotter (jeg har ca 120 - 150 overnattinger i året, men ingen på Stordalen-hotell) og gidder heller ikke skrive hans merkevare-navn. Han får ingen drahjelp av meg. :lol: . Men jeg tviler på om han merker det :lol: :lol:
Hvor mange ganger skal denne listen legges ut i tråden?

Og ja. Det går helt fint å greie seg uten disse. Null stress.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

PapaSmurf skrev: lør jun 17, 2023 11:05 am
erdetslik skrev: lør jun 17, 2023 10:46 am Boikott er en fair sak om man vet hva man er for eller i mot og hvorfor.
Freia - Mange kastet seg over Freia-boikotten - trolig uten å tenke, men liker å bokotte - Freia er stort i Norge, men bite-bite-lite på verdens basis.
Ringnes - pepsi - Carlsberg - da regner jeg med at de som vil boikoitte Freia er konsekvent og boikotter Ringnes fordi Pepsi og Carlsberg fremdeles er i Russland og bidrar til krigen på russisk side - Carlsberg eier Ringnes. Så Ringnes-produkter burde være uaktuelt så lenge. Men 6 pk Pepsi til kr. 69,- . . . . . .
Gillette - også eid av Mondelez regner med stor boikott av blant menn - og ikke bare Freia. Men kviner har hårvekst og bikinilinjen å tenke på.
Pampers - Proctor & Gamble - og fra kvinner og barn Norge's største på bleier er Pampers = eid av Mondelez via Proctor & Gamble
Philadelphia - smøreostene Philadelphia er det noe som ikke klarer seg uten = eies av Mondelez.
Toblerone og Mika - sjokolade fra Sveits eies av Mondelez. Nå har vi ikke Milka her, men Toblerone er populær sjokolade. Byttes ut med Freia ?
Oreo - reklameres det for på norske fjernsynskanaler - og da er det godt og vite at den eies av Mondelez
Ritz salte kjeks - til Philadelphia oster er en innertier - men begge eies av Mondelez
Oral-B - sjekk badet og se om det ikke finnes en Oral-B eller to, der. Grattis du kjøp produkt fra Mondelez

Da regner jeg med at alle som vil boikotte Freia også boikotter nevnte merker og varer.
Ellers vil jo Freia-boikotten være en bare en idiotisk symbolhandling. Hvilken småbarnsmor og -far vil kutte Pampers bleier til "småttingen".
Pussig at Petter Stordalen er så aktiv i denne boikotten, men jeg regner med at verken selger Carlsberg eller Pepsi i sin hoteller og restauranter.
For øvrig er hans hotell det eneste jeg boikotter (jeg har ca 120 - 150 overnattinger i året, men ingen på Stordalen-hotell) og gidder heller ikke skrive hans merkevare-navn. Han får ingen drahjelp av meg. :lol: . Men jeg tviler på om han merker det :lol: :lol:
Hvor mange ganger skal denne listen legges ut i tråden?

Og ja. Det går helt fint å greie seg uten disse. Null stress.
Det må da være greit å bli minnet på alt man må boikotte om det skal være noe fornuft og logikk bak en boikott - ellers blir det jo bare en symbolhandling uten mening.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

erdetslik skrev: søn jun 18, 2023 6:30 am
PapaSmurf skrev: lør jun 17, 2023 11:05 am
erdetslik skrev: lør jun 17, 2023 10:46 am Boikott er en fair sak om man vet hva man er for eller i mot og hvorfor.
Freia - Mange kastet seg over Freia-boikotten - trolig uten å tenke, men liker å bokotte - Freia er stort i Norge, men bite-bite-lite på verdens basis.
Ringnes - pepsi - Carlsberg - da regner jeg med at de som vil boikoitte Freia er konsekvent og boikotter Ringnes fordi Pepsi og Carlsberg fremdeles er i Russland og bidrar til krigen på russisk side - Carlsberg eier Ringnes. Så Ringnes-produkter burde være uaktuelt så lenge. Men 6 pk Pepsi til kr. 69,- . . . . . .
Gillette - også eid av Mondelez regner med stor boikott av blant menn - og ikke bare Freia. Men kviner har hårvekst og bikinilinjen å tenke på.
Pampers - Proctor & Gamble - og fra kvinner og barn Norge's største på bleier er Pampers = eid av Mondelez via Proctor & Gamble
Philadelphia - smøreostene Philadelphia er det noe som ikke klarer seg uten = eies av Mondelez.
Toblerone og Mika - sjokolade fra Sveits eies av Mondelez. Nå har vi ikke Milka her, men Toblerone er populær sjokolade. Byttes ut med Freia ?
Oreo - reklameres det for på norske fjernsynskanaler - og da er det godt og vite at den eies av Mondelez
Ritz salte kjeks - til Philadelphia oster er en innertier - men begge eies av Mondelez
Oral-B - sjekk badet og se om det ikke finnes en Oral-B eller to, der. Grattis du kjøp produkt fra Mondelez

Da regner jeg med at alle som vil boikotte Freia også boikotter nevnte merker og varer.
Ellers vil jo Freia-boikotten være en bare en idiotisk symbolhandling. Hvilken småbarnsmor og -far vil kutte Pampers bleier til "småttingen".
Pussig at Petter Stordalen er så aktiv i denne boikotten, men jeg regner med at verken selger Carlsberg eller Pepsi i sin hoteller og restauranter.
For øvrig er hans hotell det eneste jeg boikotter (jeg har ca 120 - 150 overnattinger i året, men ingen på Stordalen-hotell) og gidder heller ikke skrive hans merkevare-navn. Han får ingen drahjelp av meg. :lol: . Men jeg tviler på om han merker det :lol: :lol:
Hvor mange ganger skal denne listen legges ut i tråden?

Og ja. Det går helt fint å greie seg uten disse. Null stress.
Det må da være greit å bli minnet på alt man må boikotte om det skal være noe fornuft og logikk bak en boikott - ellers blir det jo bare en symbolhandling uten mening.
Da burde du få med alt da hvis det først skulle være noe matnyttig.

Men sannheten er at du trodde du var fiffig og kom med et fint poeng, og så er du en uke for seint ute.

Forøvrig øker boikotten i styrke rundt omkring. Er bare i Norge den dabbet av.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»