Freia boikott

Svar
DoktorS

Re: Freia boikott

Legg inn av DoktorS »

AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
La oss håpe de klarer å holde hodet kaldt neste gang det kommer slike stemningsbølger... Og at de klarer å gjøre en rasjonell vurdering, og ikke minst ikke prøve å unngå snakke etter journalister som spør og media som pusher. Kanskje det neste år faktisk kan være helt greit å si at man ikke å heise Pride-flagget også, uten å bli stemplet som noen som hater, eller som i denne saken, løpe Putins ærend fordi en ikke vil boikotte.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Brezjnev skrev: ons jun 14, 2023 6:27 pm
DoktorS skrev: ons jun 14, 2023 6:13 pm Var visst ikke så lurt likevel...
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MoJybM/ ... Fwww.vg.no

Herregud, for en fjollete ledelse ...
De bare "forsøkte å skape bevegelse og debatt", ja, og "ba om en rask avklaring av hensyn til Freias ansatte". Særlig. Og er sure for at poseringen ikke ble hyllet - "det har vært mye fokus på oss ... jeg hadde håpet norske journalister hadde vært mer opptatt av selskapene som fortsatt opererer i Russland". Herre ha miskunn!

Forstår jo at de aldri vil skrive "her dreit vi oss ut i vårt forsøk på å få litt god PR", men det får da være måte på.
:lol:
Patetisk og får håpe forbrukerne nå boikotter Elkjøp og andre aktører i hylekoret , det er fortjent!

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 12:09 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
Da blir det nok et par ekstra glass boblevann i Kreml.
Etter at regjeringen understreket at det er den offisielle listen som er offisiell så fislet dette ut. Noen tanker om hva regjeringen bør si til Putin mens de skåler?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 1:40 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 12:09 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
Da blir det nok et par ekstra glass boblevann i Kreml.
Etter at regjeringen understreket at det er den offisielle listen som er offisiell så fislet dette ut. Noen tanker om hva regjeringen bør si til Putin mens de skåler?
Meg bekjent skal ingen fra regjeringen ha noen samtale eller møte med Putin. Så det blir nok ingen skåling heller.
Regjeringens tale er vel klar nok? Støtter internasjonale boykotter, men lar norske bedrifter og kunder selv bestemme hva de vil boykotte på eget initiativ.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 1:51 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 1:40 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 12:09 pm
Da blir det nok et par ekstra glass boblevann i Kreml.
Etter at regjeringen understreket at det er den offisielle listen som er offisiell så fislet dette ut. Noen tanker om hva regjeringen bør si til Putin mens de skåler?
Meg bekjent skal ingen fra regjeringen ha noen samtale eller møte med Putin. Så det blir nok ingen skåling heller.
Regjeringens tale er vel klar nok? Støtter internasjonale boykotter, men lar norske bedrifter og kunder selv bestemme hva de vil boykotte på eget initiativ.
Spørsmålet var med bakgrunn i hvordan du reagerte da vi var noen her på FD som ikke stilte oss bak boikotten av Freia. Da var det ikke måte på hvor gode kompiser vår manglende entusiasme viste at vi er med Putin. Det er for svarte faen KRIG var tonen da.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 12:09 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
Da blir det nok et par ekstra glass boblevann i Kreml.
Tvilsomt, dette har bare vært en greie for posører i Norge.

Skal man ramme Kreml må man nok ta til sterkere lut enn å stenge en sjokoladefabrikk på Rodeløkka. Som noen av oss har påpekt hele tiden.

Knax

Legg inn av Knax »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 1:51 pm Regjeringens tale er vel klar nok? Støtter internasjonale boykotter, men lar norske bedrifter og kunder selv bestemme hva de vil boykotte på eget initiativ.
Åja, så det er derfor regjeringen velger å ikke gjøre noe med aksjene de har i Mondelez?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Knax skrev: tor jun 15, 2023 2:11 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 1:51 pm Regjeringens tale er vel klar nok? Støtter internasjonale boykotter, men lar norske bedrifter og kunder selv bestemme hva de vil boykotte på eget initiativ.
Åja, så det er derfor regjeringen velger å ikke gjøre noe med aksjene de har i Mondelez?
Det er oljefondet som styrer med investeringene, ikke regjeringen.
Oljefondet har sitt etiske regelverk, det har de hatt i flere stortingsperioder.
Jeg kan ikke huske at noen regjering har instruert oljefondet i slike tilfeller. Har du noen eksempler?

Knax

Legg inn av Knax »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm Det er oljefondet som styrer med investeringene, ikke regjeringen.
Oljefondet har sitt etiske regelverk, det har de hatt i flere stortingsperioder.
Jeg kan ikke huske at noen regjering har instruert oljefondet i slike tilfeller. Har du noen eksempler?
Tror du oljefondet er noe eget? Det er underlagt staten.

"SPU utgjør sammen med Statens pensjonsfond Norge (Folketrygdfondet) Statens pensjonsfond. Fondet forvaltes av Norges Bank Investment Management (NBIM) på vegne av Finansdepartementet."

fargerik

Legg inn av fargerik »

Knax skrev: tor jun 15, 2023 2:23 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm Det er oljefondet som styrer med investeringene, ikke regjeringen.
Oljefondet har sitt etiske regelverk, det har de hatt i flere stortingsperioder.
Jeg kan ikke huske at noen regjering har instruert oljefondet i slike tilfeller. Har du noen eksempler?
Tror du oljefondet er noe eget? Det er underlagt staten.

"SPU utgjør sammen med Statens pensjonsfond Norge (Folketrygdfondet) Statens pensjonsfond. Fondet forvaltes av Norges Bank Investment Management (NBIM) på vegne av Finansdepartementet."
Ja, du har helt rett. Fondet forvaltes av Norges Bank.
Det er etikkrådet som gjør vurderingene. Slik har det vært siden 2004.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id447009/
Som du ser i linken, ble retningslinjene sist justert av Solbergregjeringen i 2021, etter en NOU fra 2020.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:39 pm
Knax skrev: tor jun 15, 2023 2:23 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm Det er oljefondet som styrer med investeringene, ikke regjeringen.
Oljefondet har sitt etiske regelverk, det har de hatt i flere stortingsperioder.
Jeg kan ikke huske at noen regjering har instruert oljefondet i slike tilfeller. Har du noen eksempler?
Tror du oljefondet er noe eget? Det er underlagt staten.

"SPU utgjør sammen med Statens pensjonsfond Norge (Folketrygdfondet) Statens pensjonsfond. Fondet forvaltes av Norges Bank Investment Management (NBIM) på vegne av Finansdepartementet."
Ja, du har helt rett. Fondet forvaltes av Norges Bank.
Det er etikkrådet som gjør vurderingene. Slik har det vært siden 2004.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id447009/
Som du ser i linken, ble retningslinjene sist justert av Solbergregjeringen i 2021, etter en NOU fra 2020.
Og regjeringen kan i morgen den dag legge frem forslag til nye retningslinjer som vil gjøre at Mondelez blir kastet ut. Alt som trengs er litt vilje.

Det er for svarte faen KRIG!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 2:45 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:39 pm
Knax skrev: tor jun 15, 2023 2:23 pm

Tror du oljefondet er noe eget? Det er underlagt staten.

"SPU utgjør sammen med Statens pensjonsfond Norge (Folketrygdfondet) Statens pensjonsfond. Fondet forvaltes av Norges Bank Investment Management (NBIM) på vegne av Finansdepartementet."
Ja, du har helt rett. Fondet forvaltes av Norges Bank.
Det er etikkrådet som gjør vurderingene. Slik har det vært siden 2004.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id447009/
Som du ser i linken, ble retningslinjene sist justert av Solbergregjeringen i 2021, etter en NOU fra 2020.
Og regjeringen kan i morgen den dag legge frem forslag til nye retningslinjer som vil gjøre at Mondelez blir kastet ut. Alt som trengs er litt vilje.

Det er for svarte faen KRIG!
Det er så lett når du skriver uten å tenke og forstå. De retningslinjene har vært der siden 2004. Som sagt arvet Støre-regjeringen den siste justering fra sin forgjenger Erna-regjeringen i 2021.
Oljefondet bestemmer, de har trukket seg ut av uetiske virksomheter før.
La dem gjøre jobben sin denne gangen også.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:59 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 2:45 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:39 pm
Ja, du har helt rett. Fondet forvaltes av Norges Bank.
Det er etikkrådet som gjør vurderingene. Slik har det vært siden 2004.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... /id447009/
Som du ser i linken, ble retningslinjene sist justert av Solbergregjeringen i 2021, etter en NOU fra 2020.
Og regjeringen kan i morgen den dag legge frem forslag til nye retningslinjer som vil gjøre at Mondelez blir kastet ut. Alt som trengs er litt vilje.

Det er for svarte faen KRIG!
Det er så lett når du skriver uten å tenke og forstå. De retningslinjene har vært der siden 2004. Som sagt arvet Støre-regjeringen den siste justering fra sin forgjenger Erna-regjeringen i 2021.
Oljefondet bestemmer, de har trukket seg ut av uetiske virksomheter før.
La dem gjøre jobben sin denne gangen også.
Skjemmes du det minste når du nå må gjøre helomvending, som følge av at regjeringen har stilt seg sammen med dem du tidligere skjelte ut etter noter, eller går det på rutinen? Vi får håpe du i hvert fall har lært å puste dypt før du angriper tastaturet neste gang det er noe som opprører deg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 3:05 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:59 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 2:45 pm

Og regjeringen kan i morgen den dag legge frem forslag til nye retningslinjer som vil gjøre at Mondelez blir kastet ut. Alt som trengs er litt vilje.

Det er for svarte faen KRIG!
Det er så lett når du skriver uten å tenke og forstå. De retningslinjene har vært der siden 2004. Som sagt arvet Støre-regjeringen den siste justering fra sin forgjenger Erna-regjeringen i 2021.
Oljefondet bestemmer, de har trukket seg ut av uetiske virksomheter før.
La dem gjøre jobben sin denne gangen også.
Skjemmes du det minste når du nå må gjøre helomvending, som følge av at regjeringen har stilt seg sammen med dem du tidligere skjelte ut etter noter, eller går det på rutinen? Vi får håpe du i hvert fall har lært å puste dypt før du angriper tastaturet neste gang det er noe som opprører deg.
Pust litt sjøl, du. Jeg har mitt valg og gjør det jeg mener er riktig.
Jeg står på mitt, og det er å gjøre det jeg kan for å ikke kjøpe produkter fra de som finansierer Putin.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 3:10 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 3:05 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 2:59 pm
Det er så lett når du skriver uten å tenke og forstå. De retningslinjene har vært der siden 2004. Som sagt arvet Støre-regjeringen den siste justering fra sin forgjenger Erna-regjeringen i 2021.
Oljefondet bestemmer, de har trukket seg ut av uetiske virksomheter før.
La dem gjøre jobben sin denne gangen også.
Skjemmes du det minste når du nå må gjøre helomvending, som følge av at regjeringen har stilt seg sammen med dem du tidligere skjelte ut etter noter, eller går det på rutinen? Vi får håpe du i hvert fall har lært å puste dypt før du angriper tastaturet neste gang det er noe som opprører deg.
Pust litt sjøl, du. Jeg har mitt valg og gjør det jeg mener er riktig.
Jeg står på mitt, og det er å gjøre det jeg kan for å ikke kjøpe produkter fra de som finansierer Putin.
Jeg har ikke kritisert deg for å stå på ditt. At det er fornuftig av regjeringen å holde seg til den offisielle sanksjonslisten er vi nå enige om, etter at regjeringen har kommet på banen - og på den står altså ikke Freia. Det merkverdige her er som sagt hvor raskt du gikk fra å skjelle ut på det groveste oss som ikke ville boikotte Freia, inntil det viste seg at regjeringen hadde samme holdning.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Nei jøss, har både firmaer og folk flest skjønt at dette var en overreaksjon. Hvilket sjokk. Nesten så en skulle tro at ingen argumenterte hardt for dette for noen dager siden..

fargerik

Legg inn av fargerik »

Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 3:36 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 3:10 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 3:05 pm

Skjemmes du det minste når du nå må gjøre helomvending, som følge av at regjeringen har stilt seg sammen med dem du tidligere skjelte ut etter noter, eller går det på rutinen? Vi får håpe du i hvert fall har lært å puste dypt før du angriper tastaturet neste gang det er noe som opprører deg.
Pust litt sjøl, du. Jeg har mitt valg og gjør det jeg mener er riktig.
Jeg står på mitt, og det er å gjøre det jeg kan for å ikke kjøpe produkter fra de som finansierer Putin.
Jeg har ikke kritisert deg for å stå på ditt. At det er fornuftig av regjeringen å holde seg til den offisielle sanksjonslisten er vi nå enige om, etter at regjeringen har kommet på banen - og på den står altså ikke Freia. Det merkverdige her er som sagt hvor raskt du gikk fra å skjelle ut på det groveste oss som ikke ville boikotte Freia, inntil det viste seg at regjeringen hadde samme holdning.
Jeg har ikke skjelt ut noen, Skjerpings.
Jeg har sagt at to gode løsninger er der :
1 : Freia fpr nye eiere
2 : Mondez avvikler sin virksomhet i russland.
Husk at du må kjøpe dobbelt så mye Freia melkesjokolade, da. Siden sjokoholikeren jeg ikke kjøper det lengre.

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: tor jun 15, 2023 5:35 pm
Brezjnev skrev: tor jun 15, 2023 3:36 pm
fargerik skrev: tor jun 15, 2023 3:10 pm
Pust litt sjøl, du. Jeg har mitt valg og gjør det jeg mener er riktig.
Jeg står på mitt, og det er å gjøre det jeg kan for å ikke kjøpe produkter fra de som finansierer Putin.
Jeg har ikke kritisert deg for å stå på ditt. At det er fornuftig av regjeringen å holde seg til den offisielle sanksjonslisten er vi nå enige om, etter at regjeringen har kommet på banen - og på den står altså ikke Freia. Det merkverdige her er som sagt hvor raskt du gikk fra å skjelle ut på det groveste oss som ikke ville boikotte Freia, inntil det viste seg at regjeringen hadde samme holdning.
Jeg har ikke skjelt ut noen, Skjerpings.
Jeg har sagt at to gode løsninger er der :
1 : Freia fpr nye eiere
2 : Mondez avvikler sin virksomhet i russland.
Husk at du må kjøpe dobbelt så mye Freia melkesjokolade, da. Siden sjokoholikeren jeg ikke kjøper det lengre.
Det skulle generelt sett ikke forundre meg det minste om Freia kommer betydelig mye bedre ut av dette salgsmessig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 15, 2023 8:23 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
Herlig. Snart bare noen få influensere og et par tullpikker fra FD igjen nå.
Ingenting som en kjøleskapskald Freia-plate eller to til kvelds-tjallet.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:25 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 15, 2023 8:23 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tor jun 15, 2023 12:03 pm Dette døde ut, gitt. Både Norwegian og Widerøe snur.
Herlig. Snart bare noen få influensere og et par tullpikker fra FD igjen nå.
Ingenting som en kjøleskapskald Freia-plate eller to til kvelds-tjallet.
Godt å se at du tok til fornuft😉

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det kommer ordna sig, det gör det alltid
Jo, det löser sig, så brukar allt bli
det kommer fixa sig till slut
det är inget tvivel om, fast nu känns skiten sur
och flera mil ifrån, det ordnar sig...

Mondelez lover at virksomheten i Russland skal skilles fra resten av selskapet. Boikotten hjalp!🥳

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i ... Fwww.vg.no

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:50 pm Mondelez lover at virksomheten i Russland skal skilles fra resten av selskapet. Boikotten hjalp!🥳
Nå gir jeg egentlig blaffen i dette men jeg tolker ikke pressemeldingen som noe å feire. Kan ikke du forklare konkret hva "make our Russia operations self-sufficient. We plan to have the Russia business stand-alone with a self-sufficient supply chain before the end of the year." konkret betyr og hvordan det vil endre dagens tilstand?

Freia har ingen eierinteresser i Russland, men det har Oljefondet
https://steigan.no/2023/06/freia-har-in ... ljefondet/

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: tor jun 15, 2023 9:09 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:50 pm Mondelez lover at virksomheten i Russland skal skilles fra resten av selskapet. Boikotten hjalp!🥳
Nå gir jeg egentlig blaffen i dette men jeg tolker ikke pressemeldingen som noe å feire. Kan ikke du forklare konkret hva "make our Russia operations self-sufficient. We plan to have the Russia business stand-alone with a self-sufficient supply chain before the end of the year." konkret betyr og hvordan det vil endre dagens tilstand?

Freia har ingen eierinteresser i Russland, men det har Oljefondet
https://steigan.no/2023/06/freia-har-in ... ljefondet/
Det var ironi. Jeg har hele tiden ment at boikotten var tåpelig og feilrettet. Mondelez vil nå altså skille ut den russiske virksomheten fra resten av selskapet. Det var det man fikk ut av den boikotten.

Pengefolk finner alltid løsninger.

startelver

Legg inn av startelver »

Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.
Tror du skal lese deg litt opp på hva woke er. Denne boikotten har ingenting med woke å gjøre. Jeg har lagt merke til at mange ikke forstår/vet hva woke er og dermed vanner ut begrepet. Og det tjener de som faktisk er woke på.
.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 10:27 pm
startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.
Tror du skal lese deg litt opp på hva woke er. Denne boikotten har ingenting med woke å gjøre. Jeg har lagt merke til at mange ikke forstår/vet hva woke er og dermed vanner ut begrepet. Og det tjener de som faktisk er woke på.
.
Litt som rasist og ytre høyre, det flenges hardt rundt også på dette forum, noen er ekstreme (no pun intended).

Blomquist

Legg inn av Blomquist »

Norge - Flokkdyrenes hjemland.

startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 10:27 pm
startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.
Tror du skal lese deg litt opp på hva woke er. Denne boikotten har ingenting med woke å gjøre. Jeg har lagt merke til at mange ikke forstår/vet hva woke er og dermed vanner ut begrepet. Og det tjener de som faktisk er woke på.
.
Jeg er klar over hva det har med å gjøre, Ukraina.

Men overreaksjon er også en type woking, alt skal gjøres etter boka, eller bibelen om du vil.

Fy den som ikke er med.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 10:27 pm
startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:21 pm Sånn er det å bo i et wokesamfunn. Alt må gjøres riktig, tror de. La folk bestemme selv og slutt å bli med på denne wokingen som er med på å bryte ned samfunnet.
Tror du skal lese deg litt opp på hva woke er. Denne boikotten har ingenting med woke å gjøre. Jeg har lagt merke til at mange ikke forstår/vet hva woke er og dermed vanner ut begrepet. Og det tjener de som faktisk er woke på.
.
Jeg er klar over hva det har med å gjøre, Ukraina.

Men overreaksjon er også en type woking, alt skal gjøres etter boka, eller bibelen om du vil.

Fy den som ikke er med.
Du antar ting uten å ha fulgt med.

Jeg er kanskje den som har støttet boikotten tydeligst i tråden, men jeg har også vært usedvanlig tydelig om at det å boikotte noe er et valg den enkelte må ta sjøl.

Det å shame eller tvinge andre til å boikotte ser jeg null verdi i.

Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.

Men problemet med woke er jo at de som man i dag kaller woke har blåst det ut over alle proposjoner. Og dermed har man en situasjon der man f.eks blir hengt ut til tørk på sosiale medier om man ikke følger et ekstremt regelsett de har kokt sammen. Som f.eks at ingen filmer kan vinne Oskar-statuett i 2024 hvis det ikke er et vist nivå av skuespillere med forskjellige etnisiteter. Eller at de skal fjerne alle spor etter mennesker som sa noe i 1723 som fremstår rasistisk i 2023. Eller at de skriver om bøker fordi de i vår samtid kan regnes som politisk ukorrekte. At man ikke kan mene at det kun er to kjønn. Osv osv osv.

Det å ville boikotte Freia derimot kan sikkert noen mene er teit. Men det er ikke Woke.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 11:59 pm
startelver skrev: tor jun 15, 2023 10:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 10:27 pm

Tror du skal lese deg litt opp på hva woke er. Denne boikotten har ingenting med woke å gjøre. Jeg har lagt merke til at mange ikke forstår/vet hva woke er og dermed vanner ut begrepet. Og det tjener de som faktisk er woke på.
.
Jeg er klar over hva det har med å gjøre, Ukraina.

Men overreaksjon er også en type woking, alt skal gjøres etter boka, eller bibelen om du vil.

Fy den som ikke er med.
Du antar ting uten å ha fulgt med.

Jeg er kanskje den som har misjonert mest for boikott i tråden, men jeg har også vært usedvanlig tydelig om at det å boikotte noe er et valg den enkelte må ta sjøl.

Det å shame eller tvinge andre til å boikotte ser jeg null verdi i.

Forøvrig er det ikke en type «woking» som du kaller det. Det er nettopp dette jeg mener med en utvanning av begrepet som ikke henger på greip.

Woke handler om å være årvåken mot og sosial forskjellsbehandling. Det være seg hudfarge, handicap, legning o.l. Og det i seg selv er jo forsåvidt prisverdig.

Men problemet med woke er jo at de som man indag kaller woke har blåst det ut over alle proposjoner. Og dermed har man en situasjon der man f.eks blir hengt ut til tørk på sosiale medier om man ikke følger et ekstremt regelsett de har kokt sammen. Som f.eks at ingen filmer kan vinne Oskar-statuett i 2024 hvis det ikke er et vist nivå av skuespillere med forskjellige etnisiteter. Eller at de skal fjerne alle spor etter mennesker som sa noe i 1723 som fremstår rasistisk i 2023. Eller at de skriver om bøker fordi de i vår samtid kan regnes som politisk ukorrekte. Osv.

Det å ville boikotte Freia derimot kan sikkert noen mene er teit. Men det er ikke Woke.
Magert forsøk på å endre fokus, holder ikke. ☝🏻

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»