Litt om Kia/Hyundai

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Litt om Kia/Hyundai

Legg inn av rosmebraad »

På papiret er jo Kia et trygt kjøp for forbrukeren.
7 års garanti på en del ting, norsk reklamasjonsrett.
Og ja, mine erfaringer som clutch-rytter i Kia er bra.
(Vanvittig at der er samme væskereservoar for clutch og bremser.)

MEN så var det dette med ting man leser på nett:
https://www.thetruthaboutcars.com/cars/ ... s-44497118

Det må jo være en gigantisk fadese eller tre at de har så mange motorproblemer i statene, over flere år.
Pluss at de er enkle å stjele. (Om motoren går da...)
Mangler startsperre? Trodde alle nyere biler hadde dette.
For et ryddig bilhold i statene ser jo en ny bensin-Kia grei ut. Eller er det Corolla som er malen likevel.

'Her hjemme' skulle Hyundai i40.bli en storselger. Mem dem floppet jo litt? Så en sånn idag og kom på at de er ganske sjeldne.
Nå også med Ionic 6: Denne skulle jo ha mye for sef. Men faktum er hundrevis av lagerbiøer på nettsiden. (Rundt 450 stk.) Har både denne og mange andre antatte storselgere i Norge floppet?

Kunne også tenkt meg å prøve en rød Stinger med turbo V6, men har ikke sett den heller.
Modellene Picanto og Rio ble vel droppet i Norge senere år: Små biler med store priser?

Så var det denne EV6. Føles som luften har gått ut av interesse-ballongen litt på den også. Selv om den også på papiret er/var et bra kjøp.

FP: Hadde du/dere en Kia Besta?
Husker også Kia Sephia på 90-tallet. Der logoen bestod av bla. en rykende skorstein. 2 nye logoer siden dengang.

Jeg kom meg imidlertid ikke på Kia-vognen før de begynte med montering i Slova-Kia.
Kunne jo ikke valgt et annet land!

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kia Stinger GT så jeg parkert rett i nærheten av der jeg bor for 2 år siden. Overraskende syn, pen bil.

På min rundtur på Island hadde vi 3 stk helt nye Kia Sportage med bensinmotor og 4wd.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Iseran2770 skrev: søn jun 11, 2023 8:55 pm Kia Stinger GT så jeg parkert rett i nærheten av der jeg bor for 2 år siden. Overraskende syn, pen bil.

På min rundtur på Island hadde vi 3 stk helt nye Kia Sportage med bensinmotor og 4wd.
Da har du sett langt mer enn meg!
Kan forestille meg at Stinger isolert sett er en veldig grei bensinsedan.
Går ut fra at Sportage med bensinmotor også utgår her:(

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»