2023 Wimbledon

Svar
drazyc

2023 Wimbledon

Legg inn av drazyc »

3. juli er det klart for den 136. utgaven av den tradisjonsrike Wimbledon-turneringen. Finalene for damer og herrer spilles henholdsvis 15. og 16. juli. Jeg oppretter like gjerne en tråd allerede nå med litt foreløpig info.

Djokovic går for sin 24. Grand Slam-tittel for med det å skape luke ned til Nadals 22 titler. Vinner han Wimbledon, vil jeg tro den duellen er mer eller mindre avgjort. Nadal er dessverre ikke med i årets Wimbledon-utgave etter skadeproblemer og operasjon. En annen spiller som har måttet trekke seg med skade, som det var forventninger til hos hjemmepublikummet, er Jack Draper (skulder).

Hvem blir Djokovic sine fremste utfordrere? Det er jammen ikke enkelt å si. Turneringene de neste ukene kan kanskje gi en pekepinn. Ut fra tidligere resultater bør man trekke frem Berrettini, Kyrgios, Sinner, Auger-Aliassime, Fritz, Norrie og Hurkacz. Medvedev, Tsitsipas og Zverev er jokere, men ingen av dem har faktisk vært forbi 4. runde. Så de har litt å bevise på gresset. Hva med Alcaraz og Rune? Ubeskrevet blad på gresset, men de må selvsagt likevel regnes med. Shapovalov har gode gressresultater fra tidligere, men det begynner å bli en liten stund siden han viste form. Det samme kan man si om de litt eldre karene Bautista Agut og Goffin. Andy Murray vant nettopp en Challenger-turnering på gress - kan han ha en siste "great run" i en Grand Slam? Det hadde vært moro.

Og hva kan Casper få til på gresset etter en del mislykkede forsøk? Kom i alle fall til 2. runde i fjor. Kan han klare 3. runde eller bedre?

Entrylisten er her. Det er interessant at flere gamle travere, med gode gressresultater, er tilbake med protected ranking, bl.a. Raonic og Harris. Jeg tror ingen ønsker å møte særlig Milos Raonic i en første runde her, selv om det er hele to år siden vi så han sist spille på touren.

En annen spiller som forresten også er tilbake, etter 20 måneder ute, er Kei Nishikori. Han spiller en Challenger-turnering i Puerto Rico denne uken. Kan han kanskje få et wildcard om han viser form? Japaneren kan spille på gresset og har ved to anledninger vært i kvartfinale på Wimbledon-gresset.

Her er det i alle fall bare å glede seg!

drazyc

Legg inn av drazyc »

Berrettini tapte nettopp 6-1, 6-2 mot Sonego i Stuttgart. Så det var vel ikke akkurat lovende. Det begynner å bli en stund siden vi så den Berrettini som herjet på gresset i fjor - før Wimbledon. På motsatt ende av skalaen vant faktisk Raonic nokså greit mot Kecmanovic i Hertogenbosch. Canadieren er og vil alltid være skummel på gresset.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Under 2 i odds på Djokovic, som synes helt fair. Fra 1,67 til 1,83 får man på ham. Har Djokovic noen gang vært større favoritt foran en GS? Det kan jeg vanskelig tenke meg. Uten at jeg har sjekket lurer jeg på om Nadal i det hele tatt har lagt lavere før turneringsstart RG.

Selvsagt noe som kan skje med Djokovic og da er det jo helt åpent, men det ser usedvanlig sjeldent skralt ut i feltet på gresset for øvrig, med mange som kunne vært regnet som outsidere uten noe særlig til form. Alcaraz med fra 4 til 6 i odds "nr. 2". Medvedev med 7 til 8,5. Det sier sitt at det er de to, uten noe å vise til som tilsier at de skal vinne Wimbledon, som er klart nærmest på oddsen. Kan selvsagt ikke utelukke at Alcaraz kan vise seg å ha spill for Wimbledon, altså, som jo forklarer oddsen, men sjansen er nok større for at han ryker første uka enn at han vinner.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Cilic er ute av Wimbledon med kneskade. Denne skaden har sittet i lenge nå for kroaten, og sånne skader i den alderen han er i, kan være karrieretruende. Jeg tror dessverre vi har sett det beste fra Cilic.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

storpeder skrev: man jun 12, 2023 10:02 pm Selvsagt noe som kan skje med Djokovic og da er det jo helt åpent, men det ser usedvanlig sjeldent skralt ut i feltet på gresset for øvrig, med mange som kunne vært regnet som outsidere uten noe særlig til form.
Enig der. Jeg tror faktisk det farligste for Djokovic er at han møter en servekanon eller en god gresspiller som har dagen ganske tidlig i turneringa. Husker f. eks da Querrey slo ham for seks-sju år siden. Og det er en del farlige spillere man kan treffe på tidlig. Drazyc har jo nevnt Berrettini, som var ekstremt god i fjor og kan finne formen også i år, så har man også andre spillere (hvorav noen er nevnt) som Struff, Shapovalov, Korda, Kyrgios osv. Alle disse kan jo slå hvem som helst om de har dagen, men Djoko må de nok ta ut tidlig, før han får spilt seg i storform og før gresset blir slitt og noe mer grusaktig mot slutten av den andre uka.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Dimitrov er en annen joker man kan trekke fram. Han er vel en mulig motstander i 3R for de høyt seedede.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Skraevadottir skrev: fre jun 16, 2023 8:51 am
storpeder skrev: man jun 12, 2023 10:02 pm Selvsagt noe som kan skje med Djokovic og da er det jo helt åpent, men det ser usedvanlig sjeldent skralt ut i feltet på gresset for øvrig, med mange som kunne vært regnet som outsidere uten noe særlig til form.
Enig der. Jeg tror faktisk det farligste for Djokovic er at han møter en servekanon eller en god gresspiller som har dagen ganske tidlig i turneringa. Husker f. eks da Querrey slo ham for seks-sju år siden. Og det er en del farlige spillere man kan treffe på tidlig. Drazyc har jo nevnt Berrettini, som var ekstremt god i fjor og kan finne formen også i år, så har man også andre spillere (hvorav noen er nevnt) som Struff, Shapovalov, Korda, Kyrgios osv. Alle disse kan jo slå hvem som helst om de har dagen, men Djoko må de nok ta ut tidlig, før han får spilt seg i storform og før gresset blir slitt og noe mer grusaktig mot slutten av den andre uka.
Ja, at noen i dette tablået skal slå en skadefri Djokovic i finale, både med det underlaget som da vil være og rammen rundt, er nærmest 0. Første uka i Wimbledon kan jo alt skje, husker jo Federer som røk i 2. runde for ti år siden.

Skulle Djokovic ryke tidlig vil det bli den mest åpne Wimbledon-turneringen mtp. hvem som vinner siden årene mellom Sampras og Federer, dvs. 2001 og 2002, nærmest samme hvem som vinner kan man kalle det en uventet og sensasjonell vinner.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 16, 2023 8:54 am Dimitrov er en annen joker man kan trekke fram. Han er vel en mulig motstander i 3R for de høyt seedede.
Dette har jeg også tenkt i mange turneringer de siste årene - før han blir stilt opp mot Djokovic eller Nadal og taper i tre enkle sett. :)

Jeg tror Djokovic sitt tap mot Querrey i 2016 må ses i lys av det som skjedde forut for Wimbledon den gangen: Djokovic hadde nettopp endelig vunnet sin første Roland Garros-tittel og sto nå med alle GS'ene vunnet siste 12 måneder. Han var den suverene eneren og var i realiteten ikke truet. Samtidig var han langt unna å matche de rekordene han nå har tatt eller i ferd med å ta. Så det var nok en motivasjonsbrist for Novak der, tror jeg. I det minste en mental utladning.

Ser man bort fra det tidlige 2016-tapet (3. runde), har Djokovic vært bemerkelsesverdig stabil i Wimbledon i senere år, spesielt i innledende runder. Stort sett har han gått gjennom uten å tape sett, maks et par kamper i 4 sett. Han hadde en tøff kamp mot Anderson i 2015 i 4. runde, der han ble liggende under 0-2, men den skiller seg veldig ut. Og mitt inntrykk er at han bare er blitt mindre og mindre truet i Wimbledon ettersom årene har gått. Hadde riktignok en tøff 5-setter mot Sinner i kvartfinalen i fjor, men det er jo litt uti turneringen og mot en veldig god spiller. Men det er rett og slett færre av de beste som takler gresset godt, samtidig som Djokovic har bøttevis av erfaring etter alle titlene.

Jeg sliter med å tro at spillere som Struff kan danke ut Novak tidlig. Han blir alt for endimensjonal for Djokovic. Kampene mellom dem har stort sett blitt fryktelig kjedelige.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: fre jun 16, 2023 11:54 am Enig her. Som nevnt, Djokovic har ikke tapt siden 2017 i Wimbledon, og har nå en bedre odds (1,75 per nå på Unibet) for å vinne turneringen enn Nadal hadde i glansdagene på RG (hvis jeg husker riktig, ca. 1,90 til 2,10). I tillegg var han plaget med skader/motivasjon i 2016-2017, så før det har han ikke tapt siden 2013 i Wimbledon!

Jeg vil si det vil være et kjempesjokk av historiske proposisjoner (Rosol-Nadal i 2012 er sammenlignbart) om han ryker tidlig, og faktisk blir jeg overrasket og lettere sjokkert om han ikke vinner Wimbledon.

At en ikke-gresspesialist skal utligne Federers 8 titler og Federer og Borg's 5 på rad er ganske sykt. Hvis han vinner også neste år/senere, utligner han Navratilovas 9 titler. Med mindre det kommer opp en sinnsykt god gresspiller de neste 12 mnd, tipper jeg det er 30-40 % sannsynlighet for at han vinner i år og neste år. Med mindre han skipper Wimbledon neste år for å bevare grusformen inn mot OL.
Man må nesten ta med 2016-2017 da, selv om han hadde motivasjonsproblemer. :) Det er en del av gamet. Men ja, det er smått utrolig at han nå i år kan utligne Federers 8 titler og ta 5 på rad i tillegg (selv med et pandemiår ekskludert - 2020 hadde han sikkert også vunnet om den ble arrangert). Jeg har jo litt blandede følelser overfor det. Ikke det faktum at Federers rekord blir matchet, men mer generelt: Hva sier dette om gresstennis generelt og Wimbledons anseelse spesielt? Er den truet? Casper Ruud, nummer 4/5 i verden, nedprioriterer hele greia (for n'te år på rad) til tross for en uke ekstra hviletid sammenlignet med tidligere. Wimbledon var for mange år siden tennisens mest prestisjetunge turnering, uten tvil. Nå er det mange av toppspillerne som rett og slett ikke behersker underlaget noe særlig bra, som Medvedev, Tsitsipas og Zverev. Tidligere var mitt inntrykk at det var noen enkeltspillere som mislikte gress, men nå virker det som det heller er regelen enn unntaket. Må si jeg synes dette er litt kjedelig. Og det gjør at jeg tviler på hvor lenge vi kan regne med at denne turneringen har samme status som nå. Samtidig føles det utenkelig at de skal legge om til å bli en HC-turnering.

Novak Djokovic er svært god til å bevege seg på gress, og er en komplett tennisspiller. Så det er ingen skam at han vinner en del titler i London. Bare litt besynderlig at han knapt har konkurranse.

Edit: Så vil mange si at Djokovic har jo vist at han er en helt eminent gresspiller fordi han har slått Federer hele 3 ganger i finalen. Da vil jeg kontre med at dette i stedet er en veldig god indikasjon på noe jeg har pekt på lenge - det *er* en ekstremt stor forskjell på å være i sin fysiske prime og å være et stykke ut i 30-årene. Det legges alt for liten vekt på dette i manges analyser. Federers peak i Wimbledon-sammenheng er åpenbart ikke 2015 eller 2019. Akkurat som Djokovic sin peak der åpenbart ikke er i 2022 eller 2023.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Nok et frafall. Carreno Busta må også stå over Wimbledon.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Khachanov må også stå over Wimbledon grunnet ryggskade. Det er virkelig mange skader for tiden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ettersom Mannarino tapte for De Minaur i dag, så er det ingen sjanser for seeding i Wimbledon. Da føyer han seg inn i rekka av fryktelig farlige spillere som per nå ligger som 35-45 på rankingen. Kanskje en eller to av disse får seeding i Wimbledon pga. forfall, men neppe flere. De spillerne som har ranking 35-45 er Berrettini, Lehecka, Humbert, Murray, Bublik, Sonego, Kecmanovic, Zandschulp, Mannarino, Baez og Ruusuvuori. Bortsett fra Baez er alle dise spillere som kan knalle til med et godt resultat.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Absolutt, mange farlige floaters, og på gress kan mye skje. Vil ikke ha Casper mot noen av dem i første runde.

Ellers er det flere farlige gressnavn i en potensiell 3. runde for topp 8: Korda, Kyrgios (forutsatt at han stiller), Shelton, Shapovalov, Griekspoor.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: fre jun 23, 2023 4:48 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 23, 2023 3:45 pm Ettersom Mannarino tapte for De Minaur i dag, så er det ingen sjanser for seeding i Wimbledon. Da føyer han seg inn i rekka av fryktelig farlige spillere som per nå ligger som 35-45 på rankingen. Kanskje en eller to av disse får seeding i Wimbledon pga. forfall, men neppe flere. De spillerne som har ranking 35-45 er Berrettini, Lehecka, Humbert, Murray, Bublik, Sonego, Kecmanovic, Zandschulp, Mannarino, Baez og Ruusuvuori. Bortsett fra Baez er alle dise spillere som kan knalle til med et godt resultat.
Vet du hvorfor Wimbledon sluttet med den spesielle gressrankingen sin? Var vel nettopp slike ting man ville unngå, all den tid det har vært rankingpoeng på gress det siste året.
Vet ikke helt, men det har jo vært en del endringer i Wimbledon de siste årene for å gjøre det mer likt resten av GS-ene (eller turneringene generelt). Vet ikke om de har vært under press fra ITF eller om de selv har ønska å være mer konforme. Personlig likte jeg det seedingsystemet de hadde. Gressesongen er kort, så kult at man fikk litt mer igjen for å gjøre det bra der før Wimbledon.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 23, 2023 4:43 pm Absolutt, mange farlige floaters, og på gress kan mye skje. Vil ikke ha Casper mot noen av dem i første runde.

Ellers er det flere farlige gressnavn i en potensiell 3. runde for topp 8: Korda, Kyrgios (forutsatt at han stiller), Shelton, Shapovalov, Griekspoor.
Helt klart. Korda er forresten en jeg har tenkt på som en typisk finalekandidat i Wimbledon på sikt.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Alcaraz imponerer også på gress nå. Meget imponerende det han har gjort denne uken i Queens. Største utfordrer til Djokovic kan man vel si nå. En finale mellom disse 2 hadde vært moro.

Ruud ryker i 1. eller 2. runde. Like greit det. Bare å hente sjekke sin og så forberede seg til grusen i Båstad og Hamburg. Har en sjanse til å ta sin første 500 tittel i Hamburg.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Har ikke vært noen flere frafall (på herresiden) etter Khachanov, så det ser ut til at seedingen blir som annonsert. Trekningen er i morgen kl. 11 norsk tid.

Så disse spillerne er altså useedet i årets Wimbledon:

Murray
Berrettini
Raonic
Shelton
Mannarino
Sonego
Wawrinka
Isner
Thiem
Goffin

Rimelig mange gode spillere her på sitt beste! Mange av disse er jo over sitt bestenivå, men på en gitt dag er ingen av disse noen man har lyst til å trekke i første runde. Det er da ca. 1/6 sjanse for å trekke noen av disse.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Struff og Monfils har trukket seg. Så da er nok Shelton seedet likevel, selv om seedingen ble annonsert i går.

Struff har visst nok et problem med hoften. Synd, for han er jo en fyr som trives godt på gresset og har vært i form.

storpeder

Legg inn av storpeder »

drazyc skrev: tor jun 29, 2023 12:59 pm Har ikke vært noen flere frafall (på herresiden) etter Khachanov, så det ser ut til at seedingen blir som annonsert. Trekningen er i morgen kl. 11 norsk tid.

Så disse spillerne er altså useedet i årets Wimbledon:

Murray
Berrettini
Raonic
Shelton
Mannarino
Sonego
Wawrinka
Isner
Thiem
Goffin

Rimelig mange gode spillere her på sitt beste! Mange av disse er jo over sitt bestenivå, men på en gitt dag er ingen av disse noen man har lyst til å trekke i første runde. Det er da ca. 1/6 sjanse for å trekke noen av disse.
Mulig jeg er treig i nøtta i kveld, men kan du vise regnestykket? Om du tenker på muligheten for at man som en av de 32 seedede skal være uheldig og trekke en av disse 10 blant de 96 useedede.

drazyc

Legg inn av drazyc »

storpeder skrev: tor jun 29, 2023 7:48 pm
drazyc skrev: tor jun 29, 2023 12:59 pm Har ikke vært noen flere frafall (på herresiden) etter Khachanov, så det ser ut til at seedingen blir som annonsert. Trekningen er i morgen kl. 11 norsk tid.

Så disse spillerne er altså useedet i årets Wimbledon:

Murray
Berrettini
Raonic
Shelton
Mannarino
Sonego
Wawrinka
Isner
Thiem
Goffin

Rimelig mange gode spillere her på sitt beste! Mange av disse er jo over sitt bestenivå, men på en gitt dag er ingen av disse noen man har lyst til å trekke i første runde. Det er da ca. 1/6 sjanse for å trekke noen av disse.
Mulig jeg er treig i nøtta i kveld, men kan du vise regnestykket? Om du tenker på muligheten for at man som en av de 32 seedede skal være uheldig og trekke en av disse 10 blant de 96 useedede.
Hehe, det er nok heller jeg som var veldig sløv. Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at halvparten var seedet. Men du har selvfølgelig rett. Det er 10/96 sannsynlighet.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Da var trekningen unnagjort!

Det er liten tvil om at trekningen på herresiden er meget topptung. Øvre halvdel klart sterkest, og jeg vil si Djokovic har fått en drømmetrekning. En liten test i andre runde mot Thompson eller Nakashima, ellers vil jeg si han har maks tur med omtrent alle de seedede spillerne. Etcheverry i runde 3, Musetti i runde 4 (kunne vært enda heldigere akkurat her) og Rublev i kvarten. Unngår Jarry, Korda, De Minaur, Tiafoe og Zverev.

På motsatt side har Alcaraz en langt tøffere rute. Etter de to første rundene venter Jarry, De Minaur/Zverev, Tiafoe/Rune og Medvedev/Tsitsipas/Korda/Norrie. Tsitsipas har en marerittrekning - Thiem, Murray, Shelton, Korda, Medvedev, Alcaraz for å nå finale!

Casper er ganske heldig, vil jeg si. Kvalspiller Lokoli i første runde kunne knapt vært noe bedre, så Broady/Lestienne, så mulig Shapovalov som ikke har vist form på lenge. Jeg tror Casper bør ha gode muligheter til å nå tredje runde her for første gang, til og med fjerde runde er innenfor rekkevidde.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Som regjerende mester spiller Djokovic (og hele nedre halvdel, inkludert Casper) sin første runde på mandag.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Denne videoen er litt morsom. Den viser Federers matchball i 2012 mot Murray opp mot Federers matchball i 2019 mot Djokovic. Små marginer... Samtidig er det noen tydelige forskjeller i aksjonen her. I 2012 var både serveplasseringen bedre, og angrepsballen hadde mer kraft og bedre plassering.

Djokovic sin retur er antagelig nøkkelen til forskjell i resultat. Djokovic bruker chipreturen, som gjør at ballen holder seg lavere og vanskeligere å angripe, og gir også Djokovic selv mer tid.


drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: fre jun 30, 2023 1:24 pm Kan ikke Stan the Man i 3. runde og Hurkacz i 4. runde være en trussel for Nole i dine øyne?

Håper Murray vinner et par kamper hvertfall, inkl. 2. runde mot Stef. Gleder meg allerede til kveldskamp på CC mellom de to.
Hurkacz har vel ikke vist all verdens form? Djokovic leder uansett 5-0 innbyrdes, så noen upset der tror jeg ingenting på. Wawrinka skal gjennom en tøff første runde mot Ruusuvuori. Jeg holder egentlig finnen som en liten favoritt der - Wawrinka har aldri vært noen gresspiller. Tror faktisk Musetti i en potensiell fjerde runde vil bli tøffere. Italieneren viste egentlig ganske gode takter i Queens av det jeg så.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: fre jun 30, 2023 1:19 pm
drazyc skrev: fre jun 30, 2023 12:00 pm Som regjerende mester spiller Djokovic (og hele nedre halvdel, inkludert Casper) sin første runde på mandag.
Tar de i år også i bruk søndagen til spill slik som i fjor? I så fall får vel den delen av trekningen 3 dager mellom 4. runde og kvartfinalene, eller mellom kvart- og semifinalene.
Ja, midsunday er tatt bort. Så det er spill alle dager og ingen manic monday. :)

storpeder

Legg inn av storpeder »

drazyc skrev: fre jun 30, 2023 10:44 am Hehe, det er nok heller jeg som var veldig sløv. Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at halvparten var seedet. Men du har selvfølgelig rett. Det er 10/96 sannsynlighet.
En logisk forklaring, det. Jeg var på kort tid innom flere avanserte kombinatoriske tankeganger, men kom aldri bort fra det enkle 10/96.

Ellers slapp vel de man kan tenke seg som favoritter/outsidere, samt vår mann Casper greit unna i 1. runde.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Gill Gross: Wimbledon 2023 PREVIEW & PREDICTIONS


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kyrgios har trukket seg, så da er vi en attraksjon mindre. Men det var jo stor tvil rundt hans form, så forventningene var uansett lave.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

FAA i trøbbel, ned 2-1 i sett mot lucky loser Mmoh.

Ellers enkelt for de fleste favoritter til nå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser ut til å bli en regnfull dag i London, så får se hvor mye spill det blir på banene uten tak.

FAA røyk forresten ut. Wawrinka tok seg lett videre mot finlands nummer 1. Sinner fullstendig overlegen i sin match.

Fritz sliter, kampen ble avbrudd på serve i femte sett mot Hanfmann. Og Shapalova tapte første sett i en kamp som ble avbrudd på serve i 2.sett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»