Tour de France 2023

Svar
Higgs Boson

Tour de France 2023

Legg inn av Higgs Boson »

Jeg skriver ikke en lang presentasjon. Det er det andre her enn meg som får til mye bedre.
Det blir en tour med flere relativt korte etapper enn hva vi gamlinger er vant til. 209 km og 201 km er de lengste etappene. Resten er fra 135 til 190 km. Det borger jo aktiv sykling. En tempoetappe på 22 km, men den har en tøff bakke mot slutten
Det starter litt småtøft på de første to etappene i Euskadi/Baskerland. Flere korte bakker der. Spesielt etappe to. Der har jeg tenkt å komme meg til siste bakke opp til Jaizkibel, 8,1 km på 5,3%, før de peiser ned og bort 17 km til San Sebastian.
Neste etappe jeg skal få prøvd å se er nr 6 opp til Cauterets-Cambasque. Ganske kort etappe, 145 km. Det kan bli en kjapp og eksplosiv affære, selv om de skal over Col d'Aspin og Tourmalet først. Det er fortsatt mange friske bein der. Det blir artig å se hva UNO-X får til der.
Jeg gleder meg.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Herlig, misunnelig på deg der azz. Har ikke sett TdF live siden 18 (da Thomas vant). Antar du får deg noen fine turer selv også ?

pigg

Legg inn av pigg »

Gleder meg som en unge til omkampen mellom Vingegaard og Pogacar.

Leit Evenepoel ikke er med.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Biff_Byford skrev: tir jun 13, 2023 9:31 pm Herlig, misunnelig på deg der azz. Har ikke sett TdF live siden 18 (da Thomas vant). Antar du får deg noen fine turer selv også ?
Det blir ikke noe sykling i år. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke får trent til å sykle svære fjell. Men det blir noen fotturer, bla. opp til Petite Vignemale. Da passerer jeg 3000 meters høyde til fots for første gang.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: tir jun 13, 2023 10:07 pm Det blir ikke noe sykling i år. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke får trent til å sykle svære fjell. Men det blir noen fotturer, bla. opp til Petite Vignemale. Da passerer jeg 3000 meters høyde til fots for første gang.
Jeg skal til Sveits i 12 dager i juli, men kunne gjerne tenkt meg en langtidsferie i Pyreneene en gang. Bo der i 3-4 uker og sykle og går turer i de sentrale Pyreneer. Utgangspunkt et sted rundt nasjonalparken. F.eks Cauterets eller Argeles-Gazost.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

KongOlav2 skrev: ons jun 14, 2023 10:45 pm
Higgs Boson skrev: tir jun 13, 2023 10:07 pm Det blir ikke noe sykling i år. Jeg har en jobb som gjør at jeg ikke får trent til å sykle svære fjell. Men det blir noen fotturer, bla. opp til Petite Vignemale. Da passerer jeg 3000 meters høyde til fots for første gang.
Jeg skal til Sveits i 12 dager i juli, men kunne gjerne tenkt meg en langtidsferie i Pyreneene en gang. Bo der i 3-4 uker og sykle og går turer i de sentrale Pyreneer. Utgangspunkt et sted rundt nasjonalparken. F.eks Cauterets eller Argeles-Gazost.
Jeg har vært i Argeles-Gazost i to uker for 4 år siden. Ett fint utgangspunkt for mange klassiske klatringer. Og har vært ett par dager i Cauterets. Det er jo ikke lange biten mellom de to. Cauterets er kanskje ett bedre utgangspunkt for fotturer.
Jeg likte meg veldig godt begge stedene.
Vi holder på å planlegge den store fotturen til neste år. Å gå hele GR10 fra Biskaya til Middelhavet. Ca 90 mil og 58000 høydemeter.
Jeg er fryktelig glad i Pyreneene, jeg ble frelst som ung da jeg tilbragte mye tid Baskerland og stakk opp i fjella støtt og stadig.. Fantastisk område.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: ons jun 14, 2023 11:22 pm Jeg har vært i Argeles-Gazost i to uker for 4 år siden. Ett fint utgangspunkt for mange klassiske klatringer. Og har vært ett par dager i Cauterets. Det er jo ikke lange biten mellom de to. Cauterets er kanskje ett bedre utgangspunkt for fotturer.
Jeg likte meg veldig godt begge stedene.
Vi holder på å planlegge den store fotturen til neste år. Å gå hele GR10 fra Biskaya til Middelhavet. Ca 90 mil og 58000 høydemeter.
Jeg er fryktelig glad i Pyreneene, jeg ble frelst som ung da jeg tilbragte mye tid Baskerland og stakk opp i fjella støtt og stadig.. Fantastisk område.
Hele GR10 høres jo fantastisk ut. Jeg har lastet ned Cicerone-guidene for både GR10 og GR11, og kunne gjerne tenkt meg å gå iallfall en av dem en gang i fremtiden. Eventuelt rundt halve distansen langs den høyeste delen av ruten, hvor jeg kanskje veksler litt mellom fransk og spansk side. Laget faktisk en mulige rute for dette her i vinter. I sommer blir vel min tur nr 11 til Alpene, men jeg har vært i Pyreneene kun én gang, i Andorra. En viktig grunn til det er nok logistikk. Går ikke å så raskt å komme seg dit når jeg drar fra Nordvestlandet og nærmeste flyplass er Toulouse med relativt ordinært kollektivtilbud fra til Pyreneene. Derfor tenkte jeg at et lengre opphold kunne være greia. Leie en Airbnb i minst 3 uker en plass og bruke det som base for turer.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

KongOlav2 skrev: tor jun 15, 2023 8:40 am
Higgs Boson skrev: ons jun 14, 2023 11:22 pm Jeg har vært i Argeles-Gazost i to uker for 4 år siden. Ett fint utgangspunkt for mange klassiske klatringer. Og har vært ett par dager i Cauterets. Det er jo ikke lange biten mellom de to. Cauterets er kanskje ett bedre utgangspunkt for fotturer.
Jeg likte meg veldig godt begge stedene.
Vi holder på å planlegge den store fotturen til neste år. Å gå hele GR10 fra Biskaya til Middelhavet. Ca 90 mil og 58000 høydemeter.
Jeg er fryktelig glad i Pyreneene, jeg ble frelst som ung da jeg tilbragte mye tid Baskerland og stakk opp i fjella støtt og stadig.. Fantastisk område.
Hele GR10 høres jo fantastisk ut. Jeg har lastet ned Cicerone-guidene for både GR10 og GR11, og kunne gjerne tenkt meg å gå iallfall en av dem en gang i fremtiden. Eventuelt rundt halve distansen langs den høyeste delen av ruten, hvor jeg kanskje veksler litt mellom fransk og spansk side. Laget faktisk en mulige rute for dette her i vinter. I sommer blir vel min tur nr 11 til Alpene, men jeg har vært i Pyreneene kun én gang, i Andorra. En viktig grunn til det er nok logistikk. Går ikke å så raskt å komme seg dit når jeg drar fra Nordvestlandet og nærmeste flyplass er Toulouse med relativt ordinært kollektivtilbud fra til Pyreneene. Derfor tenkte jeg at et lengre opphold kunne være greia. Leie en Airbnb i minst 3 uker en plass og bruke det som base for turer.
Når vi drar ned for å gå neste år flyr vi til Paris, og tar hurtigtoget videre til Hendaye hvor GR10 starter. Og flyr hjem fra Toulouse når turen er over.
I år flyr vi til Bordeaux og leier bil der.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kikket litt på profilene for årets rute nå, og det er jo uten tvil en av de bedre rutene i de senere år.

https://www.procyclingstats.com/race/to ... e-profiles

- Strålende Grande Depart med to interessante etapper i de baskiske bakkene.
- Fjelletapper i Pyreneene allerede på 5. og 6.etappe.
- Motbakkeavslutning på legendariske Puy de Dome på 9.etappe. Første gang siden 1980-tallet.
- Skikkelige fjelletapper på 13., 14., 17. og 20.etappe.

17.etappe har for øvrig også brutale Col de la Loze som et pass og ikke en fjellavslutning, noe som iallfall er positivt i min verden. Eneste minus med ruten er kanskje at de igjen bruker den letteste og kjedeligste veien opp til Grand Colombier, på 13.etappe, samt at det mangler minst en virkelig brutal fjelletappe på 200+ km. 14. eller 20.etappe kunne vært dette. Kanskje aller helst 14.etappe hvor det hadde vært null problem å ta en litt annen og lengre rute før den siste stigningen til Col de Joux Plane og nedoveravslutningen til Morzine.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Enig at den andre siden av Grand Colombiere er hardere/brattere (har syklet de begge), men er nok fordi også dette er den mest kjente og ikke minst mest "sceniske" med de serpentinerne i første delen. Har ikke studernt nøye på ruten enda men synes også den grovt sett ser bra ut.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Let the race begin.
Jeg gleder meg til å se to etapper live. Kanskje tre, om vi rekker inn til Bordeaux før de kommer til mål der.

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Selv om løypa i årets tour virker ok, må jeg innrømme at jeg savner en lagtempo og en skikkelig lang fjelletappe 220-240 km.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Higgs Boson skrev: tor jun 22, 2023 7:33 pm Selv om løypa i årets tour virker ok, må jeg innrømme at jeg savner en lagtempo og en skikkelig lang fjelletappe 220-240 km.
Savner den lange fjelletappen. Savner ikke lagtempo :shock:

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

Lagtempo, sykkelsportens mest krevende øvelse.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Higgs Boson skrev: tor jun 22, 2023 8:09 pm Lagtempo, sykkelsportens mest krevende øvelse.
Har ingen problemer med å se verken det eller underholdningsverdien, dersom rittet hadde vært produsert slik enkeltstart i langrenn blir (med nordisk producer). Men temporitt i sykkel er så dårlig produsert at det er vondt å se på, uavhengig av den idrettslige prestasjonen. Emm er det også slik i grand tour tempoer, og da særlig lagtempo, at det sjelden er mye spenning knyttet til rittet, og 80 % av feltet har lite å kjøre for. Fullt klar over at vi har hatt unntak her, og det er jo svært subjektivt, men som sagt, emm :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Higgs Boson skrev: tor jun 22, 2023 7:33 pm Selv om løypa i årets tour virker ok, må jeg innrømme at jeg savner en lagtempo og en skikkelig lang fjelletappe 220-240 km.
Når var det siste en skikkelig fjelletappe på minst 220 km i Touren. Det må være lenge siden. Om du ikke mener en mer medium fjell-/bruddetappe?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: tir jun 20, 2023 7:21 am Enig at den andre siden av Grand Colombiere er hardere/brattere (har syklet de begge), men er nok fordi også dette er den mest kjente og ikke minst mest "sceniske" med de serpentinerne i første delen. Har ikke studernt nøye på ruten enda men synes også den grovt sett ser bra ut.
Det er denne varianten jeg gjerne skulle sett:
► Show Spoiler

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

KongOlav2 skrev: tor jun 22, 2023 8:25 pm
Higgs Boson skrev: tor jun 22, 2023 7:33 pm Selv om løypa i årets tour virker ok, må jeg innrømme at jeg savner en lagtempo og en skikkelig lang fjelletappe 220-240 km.
Når var det siste en skikkelig fjelletappe på minst 220 km i Touren. Det må være lenge siden. Om du ikke mener en mer medium fjell-/bruddetappe?
Jeg mener en klatreetappe. Ikke noe medium.
Gjerne dagen før en hviledag.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

KongOlav2 skrev: tor jun 22, 2023 8:25 pm
Higgs Boson skrev: tor jun 22, 2023 7:33 pm Selv om løypa i årets tour virker ok, må jeg innrømme at jeg savner en lagtempo og en skikkelig lang fjelletappe 220-240 km.
Når var det siste en skikkelig fjelletappe på minst 220 km i Touren. Det må være lenge siden. Om du ikke mener en mer medium fjell-/bruddetappe?
Godt spørsmål. Jeg finner ingenting etter 2000. Etappe 12 i 2017 ser ut til å være den lengste. 214,5 km i hht. PCS.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

CaptButtkick skrev: tor jun 22, 2023 9:38 pm Godt spørsmål. Jeg finner ingenting etter 2000. Etappe 12 i 2017 ser ut til å være den lengste. 214,5 km i hht. PCS.
Tror ikke det har vært noen siden 1990-tallet. I 1997 var det en spinnvill 252 km lang etappe til Arcalis i Andorra hvor Ullrich knuste konkurrentene. På tidlig 2000-tall var det som regel 1-2 fjelletapper hvert år +/- 200 km, men sjelden særlig mye over. Den siste virkelig brutale etappen av den typen Higgs etterlyser tror jeg nok kanskje var denne i 2007:
► Show Spoiler

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Roadbook i pdf:

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Skal Evald sykle TdF i år?

Higgs Boson

Legg inn av Higgs Boson »

LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 9:02 pm Skal Evald sykle TdF i år?
Ja.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Higgs Boson skrev: lør jun 24, 2023 10:41 pm
LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 9:02 pm Skal Evald sykle TdF i år?
Ja.
Tror du han kan gå for egne muligheter på noen etapper, eller må han belage seg på å være hjelperytter/opptrekker hele veien inn til Paris?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Cav er med, ser jeg. Tar han og Kristoff en seier eller to hver, sier jeg meg fornøyd med årets TdF. For min del er spurtene det store nå, og sånn har det vært i snart femten år. Kampen om den gule trøya var noe helt annet da Lance & co dominerte! Jeg savner de tidene, selv om jeg selvfølgelig tar avstand fra doping. Men at sykkelsporten har tapt seg kan man ikke nekte for.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 10:57 pm Cav er med, ser jeg. Tar han og Kristoff en seier eller to hver, sier jeg meg fornøyd med årets TdF. For min del er spurtene det store nå, og sånn har det vært i snart femten år. Kampen om den gule trøya var noe helt annet da Lance & co dominerte! Jeg savner de tidene, selv om jeg selvfølgelig tar avstand fra doping. Men at sykkelsporten har tapt seg kan man ikke nekte for.
Fjorårets duell mellom Pog og Vingegaard var den beste på 20 år. Ellers skjønner jeg ikke hva som var bedre når Lance dominerte? Det var jo kun ett år det faktisk var kamp om den gule trøya, så dette minner mest om trolling.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 10:58 pm
LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 10:57 pm Cav er med, ser jeg. Tar han og Kristoff en seier eller to hver, sier jeg meg fornøyd med årets TdF. For min del er spurtene det store nå, og sånn har det vært i snart femten år. Kampen om den gule trøya var noe helt annet da Lance & co dominerte! Jeg savner de tidene, selv om jeg selvfølgelig tar avstand fra doping. Men at sykkelsporten har tapt seg kan man ikke nekte for.
Fjorårets duell mellom Pog og Vingegaard var den beste på 20 år. Ellers skjønner jeg ikke hva som var bedre når Lance dominerte? Det var jo kun ett år det faktisk var kamp om den gule trøya, så dette minner mest om trolling.
Du skriver det jo selv; sykkelsporten var noe helt annet for 20+ år siden! Vi er kanskje kontroversielle, du og jeg, men vi er ikke alene. At nivået har tapt seg i takt med de hyppige dopingkontrollene, kommer man ikke bort i fra. Jeg er for en ren idrett, selv om jeg synes at akkurat sykling har blitt en smule kjedeligere med årene. Nå følger jeg stort sett de flate og småkuperte etappene på TV, mens fjelletappene følges via liveoppdateringer på telefonen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 11:37 pm Du skriver det jo selv; sykkelsporten var noe helt annet for 20+ år siden! Vi er kanskje kontroversielle, du og jeg, men vi er ikke alene. At nivået har tapt seg i takt med de hyppige dopingkontrollene, kommer man ikke bort i fra. Jeg er for en ren idrett, selv om jeg synes at akkurat sykling har blitt en smule kjedeligere med årene. Nå følger jeg stort sett de flate og småkuperte etappene på TV, mens fjelletappene følges via liveoppdateringer på telefonen.
Jeg synes ikke det var spesielt morsomt under Lance-årene siden han dominerte totalt. Det var kun i 1 av 7 år det var litt kamp om gultrøya.

Og akkurat de siste par årene er det jo høyere nivå og mer aggressiv sykling enn noen gang de siste 20 årene. Pog, Van der Poel, Vingegaard, Remco og Van Aert har gjort sykkelsporten til mer angrepsvillig og underholdende enn tidligere i den rene æraen. Kanskje var det enda mer bonanza i de verste dopårene midt på 1990-tallet, men iallfall fra årtusenskiftet og utover er det ikke tale om at sykkelsporten har vært bedre enn nå.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 11:45 pm
LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 11:37 pm Du skriver det jo selv; sykkelsporten var noe helt annet for 20+ år siden! Vi er kanskje kontroversielle, du og jeg, men vi er ikke alene. At nivået har tapt seg i takt med de hyppige dopingkontrollene, kommer man ikke bort i fra. Jeg er for en ren idrett, selv om jeg synes at akkurat sykling har blitt en smule kjedeligere med årene. Nå følger jeg stort sett de flate og småkuperte etappene på TV, mens fjelletappene følges via liveoppdateringer på telefonen.
Jeg synes ikke det var spesielt morsomt under Lance-årene siden han dominerte totalt. Det var kun i 1 av 7 år det var litt kamp om gultrøya.

Og akkurat de siste par årene er det jo høyere nivå og mer aggressiv sykling enn noen gang de siste 20 årene. Pog, Van der Poel, Vingegaard, Remco og Van Aert har gjort sykkelsporten til mer angrepsvillig og underholdende enn tidligere i den rene æraen. Kanskje var det enda mer bonanza i de verste dopårene midt på 1990-tallet, men iallfall fra årtusenskiftet og utover er det ikke tale om at sykkelsporten har vært bedre enn nå.
Den eneste som har fått meg til å heve øyenbrynene under en fjelletappe etter at Lance la opp, er Chris Froome. Det har jo stort sett vært de flate etappene jeg har sett på TV i en god del år, men akkurat Froome fikk meg av og til inn fra solsteiken. Han var på mange måter en Lance uten bloddoping.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LeSorcier skrev: lør jun 24, 2023 11:57 pm Den eneste som har fått meg til å heve øyenbrynene under en fjelletappe etter at Lance la opp, er Chris Froome. Det har jo stort sett vært de flate etappene jeg har sett på TV i en god del år, men akkurat Froome fikk meg av og til inn fra solsteiken. Han var på mange måter en Lance uten bloddoping.
Så du så altså ikke fjelletappene i fjor som var noen av de beste i moderne tid? Spesielt etappen til Col de Granon var nok en av de villeste etappene i TDF siden dopperioden på 90-tallet. Også etappene til Peyragudes og Hautacam overgikk det aller meste av fjelletapper i Touren de siste 10-15 årene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»