Formula 1

Svar
fugletitteren

Re: Formula 1

Legg inn av fugletitteren »

Moen skrev: man des 06, 2021 1:38 am
Ghost skrev: man des 06, 2021 1:34 am
Moen skrev: man des 06, 2021 1:14 am
Så kan man vel sette spørsmål ved DRS-ordningen i det store og det hele. Man så jo hvor mye Hamilton tjente på DRS i Brasil.
Hadde det ikke vært for DRS hadde ikke Hamilton vunnet. (Min påstand).
Det kan nok stemme, men tror man kan finne utallige eksempler på det i alle retninger. DRS har nok uansett kommet for å bli, og er dessverre en nødvendighet, men det har gjort racingen veldig soft og kjedelig. Verstappens aggressivitet hadde nok sånn sett passet bedre i pre-DRS-æraen enn nå :p
Ja, han hadde nok passet inn i Prost/Senna-æraen.
Godt mulig, men så lenge vi er i en annen tid nå, så må han enten tilpasse seg det eller forvente å få straffer fremover også.
Hjelper lite å stå som tre hengtryner etter løpene som Max, Horner og Helmut gjør da...

Fullt mulig å levere tøff, og tett, men fair racing uten å gå over grensen så ofte som Max gjør.
Bare å se på de mesterne som er i feltet det..

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Ghost skrev: man des 06, 2021 1:01 am Er vel greit med straff hvis telemtrien viser bremsing, selv om jeg mener HAM/Mercedes i stor grad må ta den på sin kappe også.

Straffen på 10 sek er selvsagt utmålt for å sikre FIAs drømmescenario samtidig som de roer Wolff litt. Hadde det vært mindre enn 10 sek til Bottas hadde han fått 5 sek osv. Normalt ville kanskje slengt på en advarsel til Hamilton enten for delaktigheten der eller da han presset Verstappen ut på runde 43 for å gi Horner et lite plaster på såret, men siden Hamilton har to advarsler går jo ikke det.
Ikke sant. Disse straffene til FIA er jo politikk mer enn noe annet.
De er livredde for å tukle med kommersielle hensyn og ville for alt i verden få dette scenarioet vi nå har i Abu Dhabi.

Greit nok, men Max burde vite at om han finner på noe lignende sprell i Abu Dhabi så er veien kort til poengstraff.

Blir for dumt om dette mesterskapet ender med at Max tar ut Hamilton, som jeg anser er Max sin største og muligens eneste måte å slå Hamilton på i Abu Dhabi, forutenom en større feil fra briten.

Ghost

Legg inn av Ghost »

fugletitteren skrev: man des 06, 2021 1:03 pm
Ikke sant. Disse straffene til FIA er jo politikk mer enn noe annet.
De er livredde for å tukle med kommersielle hensyn og ville for alt i verden få dette scenarioet vi nå har i Abu Dhabi.

Greit nok, men Max burde vite at om han finner på noe lignende sprell i Abu Dhabi så er veien kort til poengstraff.

Blir for dumt om dette mesterskapet ender med at Max tar ut Hamilton, som jeg anser er Max sin største og muligens eneste måte å slå Hamilton på i Abu Dhabi, forutenom en større feil fra briten.
Ja, endringen i track layout er ser ut som fordel Mercedes. Selv med en pole lap som i Saudi Arabia blir det vanskelig for Verstappen å holde Mercedes bak seg på langsidene i sektor 2. Med det som bakgrunn er faren for en krasj åpenbart til stede. Verstappen er aggressiv som få, og Hamilton viker ikke en tomme lengre. Da håper jeg FIA har baller nok til å vurdere situasjonen objektivt, og ikke gi straff tilden som kommer best ut av det (Som i Silverstone og på Monza). Men de har gjort det vanskelig for seg selv med å straffe noe én løpshelg, la det passere den neste og straffe det den etter der igjen. Tviler på at Masi sover godt den neste uken!

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Jeg er på ingen måte noen fan av Hamilton, det hadde vært gøy om noen andre vant VM en gang i blant…

Max har vært den beste sjåføren totalt sett over sesongen imo. Vi husker Silverstone og vi husker Ungarn (Bottas’ rampage), sånn sett har jeg holdt en knapp på Max for å ta hele sulamitten, men når han varter opp med den cowboy-kjøringa som i går, da har det bikket over for lenge siden.

En helt vill re-entry, brake checken, null tanker for andres sikkerhet. At han prøver å ta luker er som regel en ærlig sak - for eksempel luka han tok etter restarten der han suste forbi Hamilton og Ocon er jo helt fantastisk å se på, men jeg synes han er for dårlig til å finne balansen mellom å kjøre aggressivt og å kjøre hasardiøst.

En kan gjerne forklare det med at han er en vinnerskalle og har kroppen full av adrenalin under et løp, men det samme gjelder 19 andre sjåfører. Det er 19 andre utpå banen som faktisk klarer å kjøre med vettet i behold (greit da, kan sikkert stryke Mazepin, men…), det synes jeg Max ikke klarte i går. I går så det ut til at han var villig til å gjøre hva som helst for å beholde ledelsen sin sammenlagt, og det var bare snakk om tid før det ble et sammenstøt med Lewis.

Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støtter det, og der er nesten merkelig at Verstappen ikke har klart å kjøle seg ned etter så mange år i motorsport. Han oppførte seg på samme måte for 10 år siden når han kjørte mot Dennis Olsen i go-kart.

Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm

Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støttes.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støttes 100 prosent.
Så jo hva som skjedde på Monza når ikke Hamilton ikke vek en tomme, endte med at Verstappen plantet bilen sin oppå han.

Ikke merc fan, men Hamilton er en god ambassadør for sporten, en true champion, med god sportsånd. Fortjent om han står igjen som tidenes mestvinnende.

Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

fugletitteren skrev: tir des 07, 2021 10:56 pm
Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støttes 100 prosent.
Så jo hva som skjedde på Monza når ikke Hamilton ikke vek en tomme, endte med at Verstappen plantet bilen sin oppå han.

Ikke merc fan, men Hamilton er en god ambassadør for sporten, en true champion, med god sportsånd. Fortjent om han står igjen som tidenes mestvinnende.
Verstappens kommentar på teamradioen " Thats what you get, when you leave no space." sier vel det aller meste om hvordan han er. Hamilton kjørte linja, Verstappen ville lage sin egen linje. Det er forskjellen på disse to.

Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

fugletitteren skrev: tir des 07, 2021 10:56 pm
Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støttes 100 prosent.
Så jo hva som skjedde på Monza når ikke Hamilton ikke vek en tomme, endte med at Verstappen plantet bilen sin oppå han.

Ikke merc fan, men Hamilton er en god ambassadør for sporten, en true champion, med god sportsånd. Fortjent om han står igjen som tidenes mestvinnende.
Helt enig, om Hamilton tar dette tror jeg han gir seg, tviler på at han gidder mer av tullet som har vært i år.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Moen skrev: ons des 08, 2021 2:01 am
fugletitteren skrev: tir des 07, 2021 10:56 pm
Crynix skrev: man des 06, 2021 4:19 pm Jeg tør påstå at vi hadde sett et tosifret antall kræsj ekstra denne sesongen hadde det ikke vært for at Hamilton forstår at det ikke er verdt det. Og derfor håper jeg Hamilton vinner igjen.
Støttes 100 prosent.
Så jo hva som skjedde på Monza når ikke Hamilton ikke vek en tomme, endte med at Verstappen plantet bilen sin oppå han.

Ikke merc fan, men Hamilton er en god ambassadør for sporten, en true champion, med god sportsånd. Fortjent om han står igjen som tidenes mestvinnende.
Verstappens kommentar på teamradioen " Thats what you get, when you leave no space." sier vel det aller meste om hvordan han er. Hamilton kjørte linja, Verstappen ville lage sin egen linje. Det er forskjellen på disse to.
Helt enig.

Hamilton gir seg aldri etter denne sesongen, og om noe tror jeg denne fighten med Verstappen trigger ham.
Etter at mesterskapet så tapt ut har han virkelig våknet til liv, og kjørt noen ufattelige kvalifiseringer og løp.

Han er favoritt til å ta det hjem nå, men frykter at Max vil være fullstendig kamikaze i Abu Dhabi.
Men som Atle G sa etter løpet i Saudi, det var rimelig klart i det løpet at den ene var en 36 åring med bøtter av erfaring fra disse situasjonene, mens den andre var en 24 åring uten den erfaringen.
Helt tydelig at Max føler presset, intenst også. Forståelig, men er det som gjør at jeg frykter løpet på Søndag ender med kræsj og at det blir et jævla styr hvor alt blir avgjort på dommerrommet.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Tidligere verdensmester Jacques Villeneuve (50) mener at Formel 1-løpet sist helg minnet mest om leiekjøring med gokart - sånn som vi gjør på ferie eller i utdrikningslag.

Han var selv utsatt for noe av det samme - Villeneuve var selv involvert i en svært dramatisk VM-finale i 1997, da Michael Schumacher prøvde å torpedere kanadieren av banen - men Villeneuve kom seg trygt til mål som verdensmester.

https://www.vg.no/sport/i/0GbXR2/eks-ve ... g-i-graven

Ghost

Legg inn av Ghost »

Den nye layouten på Yas Marina:



Den forrige var forferdelig. Dårlig flyt og dårlig racing. Lagt med en tanke om at det skulle bli tett racing og mange forbikjøringer, og feilet totalt. Det blir det garantert nå med ekstremt lange rettstrekninger og DRS-bonanza. Men jeg liker den overhodet ikke. Forbikjøringer pga. rettstrekker og DRS er ikke racing for meg. Da syns jeg faktisk Saudi-layouten (minus bredden som ødela at) er bedre. Men men, det er vel ikke så lett å tilpasse en allerede bygd bane. Det kan ikke bli verre enn før uansett.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

https://www.youtube.com/c/F1

Flott å følge med på denne kanalen ((går ikke å lime inn videoer fra denne kanalen i tråden)
Pressekonferanse medHAM og VEr er den siste videoen, men også Joclyn Palmer går gjennom situasjonen i Saudi-Arabia i en annen video. Innsiktsfullt og informativt

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Da er det snart duket for det siste løpet, og herre min for et løp det ligger an til å bli!

Her er sendeskjema:
Bilde

Men husk det er mye bra både før og etter de sendingene.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Flott oversikt!!

Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

Oppvarming til søndag?


InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Da er det unde en halv time til vi er i gang med fritrening 1. kjekt med ferie nå ;) Her blir det F1 hele helgen.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »


InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Mykeste dekk denne helge, og en bane bygget om for å bli raskere. Fordel Mercedes tror jeg.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Morson hyllest til Kimi på Alfa Romeo bilene ;)

Ghost

Legg inn av Ghost »

InternalExile skrev: fre des 10, 2021 10:28 am Mykeste dekk denne helge, og en bane bygget om for å bli raskere. Fordel Mercedes tror jeg.
Banen er absolutt fordel Mercedes ja. Men RB har vel vært best på mykere dekk denne sesongen? Selv tror jeg vel det heller skyldes andre faktorer som bane, setup mv, men ser det er en del som hevder mykere compound er bedre for RB enn Merc.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Ghost skrev: fre des 10, 2021 12:14 pm
InternalExile skrev: fre des 10, 2021 10:28 am Mykeste dekk denne helge, og en bane bygget om for å bli raskere. Fordel Mercedes tror jeg.
Banen er absolutt fordel Mercedes ja. Men RB har vel vært best på mykere dekk denne sesongen? Selv tror jeg vel det heller skyldes andre faktorer som bane, setup mv, men ser det er en del som hevder mykere compound er bedre for RB enn Merc.
Mye som tyder på det. RB er raskest i sektor 2 som er den raskeste sektor.

Dette blir spennende, men mistenker at Mercedes fortsatt har en "Party mode" på lager til kvalik.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Moen skrev: man des 06, 2021 12:59 am Michael Schumacher fikk jo diskvalifisert hele sesongen sin i 1997 etter at han kjørte Jacques Villeneuve av banen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Formel_1- ... sterskapet

Så man må nok trå forsiktig i siste løpet.
Naturligvis! Var jo egentlig klar over dette, men glemte det i forbifarten. Verstappen raskest på fp1, men jevnt. Tror Hamitlon tar dette, noe oddsmarkedet tilsier også.

Ghost

Legg inn av Ghost »

InternalExile skrev: fre des 10, 2021 12:18 pm
Ghost skrev: fre des 10, 2021 12:14 pm
InternalExile skrev: fre des 10, 2021 10:28 am Mykeste dekk denne helge, og en bane bygget om for å bli raskere. Fordel Mercedes tror jeg.
Banen er absolutt fordel Mercedes ja. Men RB har vel vært best på mykere dekk denne sesongen? Selv tror jeg vel det heller skyldes andre faktorer som bane, setup mv, men ser det er en del som hevder mykere compound er bedre for RB enn Merc.
Mye som tyder på det. RB er raskest i sektor 2 som er den raskeste sektor.

Dette blir spennende, men mistenker at Mercedes fortsatt har en "Party mode" på lager til kvalik.
Ja, vi får nok ikke noen god indikasjon før FP3. Mye sandbagging på de to første treningene, og det er først i FP3 vi får se Brasil-motoren til Hamilton. Verstappen fikk jo en voldsom tau av Alonso i sektor 2 også, så den tiden er vel ikke helt representativ.

Antar både Bottas og Perez vil fungere som tauebil i kval. Har vært litt varierende gjennomføring av det tidligere i sesongen.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Da er vi snart igang med FP2 :) Litt uvant å se reklame på VSport, men helt ok det så lenge de ikke er i selve sendingen. De skal jo tjene penger de også.

R66

Legg inn av R66 »

Tror at Merc fungerer best på kvelden, og ny layout gjør at det blir høyre fart som igjen spiller rett i Hamiltons "brasil" motor

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Uff trist med Kimi :( Bra han er ok, men trist med bilen.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »


Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

Fin FT2 av Hamilton og Mercedes, bilen ser rask ut.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Nå gleder vi oss dere

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Motorsport»