Formula 1

Svar
Centrist

Re: Formula 1

Legg inn av Centrist »

Om de så skal rødflagge kan de like gjerne si seg fornøyd med løpet. De kan gi ut poeng når 75% av løpet er fullført, så dette blir for sirkus. Sportslig integritet liksom.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fugletitteren skrev: søn apr 02, 2023 9:24 am
Canucks skrev: søn apr 02, 2023 9:15 am
fugletitteren skrev: søn apr 02, 2023 9:11 am

Fullstendig enig. 21 sesongen var enorm, tross at den ble avgjort av en mann som bare fant på regler som Guldrandsen nettopp sa i sendingen.

Men når RB nå er nesten like dominerende som Merc var på sitt beste, så får man ta det man får.
Unner Lewis seieren, etter ranet i 21, hadde det ikke vært for det hadde det vært mest gøy om det ble nytt kaos og en eller annen langt bak på griden tok det.
F1 og deres vurderingsevne er omtrent på samme nivå som VAR i PL.
Ganske spot on.
Virker fra utsiden ganske ufattelig at man ikke evner å utøve reglene mer rettferdig. F1 interessen er sterkt dalende. Gjelder forsåvidt fotball også, om enn ikke like mye.
Jeg hoppet tilbake i senga etter jeg skrev det, og sre ut som F1 greide å fucke det til enda mer etter at jeg hoppet tilbake i senga. En prestasjon i seg selv.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Jack skrev: søn apr 02, 2023 11:06 am Dette var ihvertfall dråpen for meg. For en tullesport.
Signerer denne.

Blir for mye surr. Fjerner seg mer og mer fra å være idrett i fokus.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Må si jeg er usikker på om det er regelverket eller kompetansen som er problemet. For meg virket det opplagt at det ville bli reset av grid-rekkkefølgen etter krasjen siden den skjedde i 1. sektor. Og det var helt opplagt at det ikke ville bli kjørt omstart etterpå siden det ikke var flere runder igjen.

Men når man sitter og ser på tv-sendingen og hører på kommentatorene så blir man jo forvirret. Det virker ikke som de har kontroll overhode.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Dere som påstår at F1-interessen er dalende. Har dere noen tall? Virker som interessen har eksplodert siden Liberty tok over, men synes sporten fortjener et tilbakeslag etter alt rotet de siste årene, kronet av Abu Dhabi 2021.

Visa

Legg inn av Visa »

Jeg synes løpsledelsen gjør det meste riktig. Jeg synes Sainz sin penalty er en race incident på første runde, og man kunne forsvart å endt løpet etter siste rødflagget, samt rullende start (på første rødflagget mot slutten)

Centrist

Legg inn av Centrist »

TomBrady12 skrev: søn apr 02, 2023 2:28 pm Må si jeg er usikker på om det er regelverket eller kompetansen som er problemet. For meg virket det opplagt at det ville bli reset av grid-rekkkefølgen etter krasjen siden den skjedde i 1. sektor. Og det var helt opplagt at det ikke ville bli kjørt omstart etterpå siden det ikke var flere runder igjen.

Men når man sitter og ser på tv-sendingen og hører på kommentatorene så blir man jo forvirret. Det virker ikke som de har kontroll overhode.
Enig. Helt åpenbart at løsningen ble SC på siste runde da man ikke har overtime i F1. De snakket jo til og med om overtime underveis, og da burde de jo skjønt hva løsningen blir. Handler ikke om at de ikke er konsekvent, som Atle mente.

I mine øyne er det begge deler dog. Kompetansen i VSport er litt sviktende når det kommer til disse delene av regelverket, selv om de er veldig flink på andre deler, men det endrer ikke på det faktum at reglene er høl i hodet.

Rødflagg / SC når løpet i praksis er avgjort er veldig spesielt. Som Høglund sier blir det som at en fotballkamp med 5-0 plutselig blir 5-5.

Visa

Legg inn av Visa »

Man ville ha rødt flagg i Abu Dhabi, man ville ha rødt flagg i Monza i stedet for å fullføre bak SC og nå vil man ikke ha rødt flagg?

Fia hadde trolig blitt hyllet for rødflagget hadde ikke Sainz startet et kaos

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Visa skrev: søn apr 02, 2023 3:54 pm Man ville ha rødt flagg i Abu Dhabi, man ville ha rødt flagg i Monza i stedet for å fullføre bak SC og nå vil man ikke ha rødt flagg?

Fia hadde trolig blitt hyllet for rødflagget hadde ikke Sainz startet et kaos
Handler vel om at de fleste etterspørr større grad av sportslig integritet i F1.

Abu Dhabi i 21 var jo et skrekkens eksempel. Handlet absolutt ikke om idrett, men EM mann som fant på noe on the spot, og manipulerte hele greia. Spesielt mtp radiobeskjedene som var ekstremt forvirrende.

I dag, hadde det absolutt ikke vært rettferdig i etterkant om omstart hadde gitt noe annet enn seier til Max. Selvom det nok etter reglene var riktig.

Blir for mange slike momenter ila en sesong, må være mulig å både skape og praktisere et regelverk som i større grad verner om det sportslige. For all del, helt rettferdig blir det ikke, og det er heller ikke poenget, men det bør være et bra mulighetsrom for FIA til å forbedre dette.

Ghost

Legg inn av Ghost »

TomBrady12 skrev: søn apr 02, 2023 2:28 pm
Men når man sitter og ser på tv-sendingen og hører på kommentatorene så blir man jo forvirret. Det virker ikke som de har kontroll overhode.
Det verste er at de er så bastante på mye de åpenbart ikke vet. Helt umulig å ha full oversikt på alt av regler, men de fleste andre F1-kommentatorer er ydmyke nok til å ta en timeout og la det henge litt til de har noe mer substans å komme med.

Det pinligste i dag var nesten den påståtte gridbox-overtredelsen til Verstappen pga et tribunefoto. Både Gulbrandsen og Schie er bastante på at Verstappen er over linja, fordi de tror det er den gule linja og ikke den hvite boksen som er avgjørende. Så gir Coulthard litt voksenopplæring og da snur stemningen til at de ikke kjenner reglene godt, men at det BURDE være sånn.
Visa skrev: søn apr 02, 2023 3:54 pm Man ville ha rødt flagg i Abu Dhabi, man ville ha rødt flagg i Monza i stedet for å fullføre bak SC og nå vil man ikke ha rødt flagg?

Fia hadde trolig blitt hyllet for rødflagget hadde ikke Sainz startet et kaos
Syns ingen av disse var noe rødflagg. Sikkerheten var vel ivaretatt ved sikkerhetsbil. Hadde disse tingene skjedd på runde 15 hadde ingen spurt om rødflagg. Det bør ikke ha noe å si når i løpet tingene skjer.

Problemet i Abu Dhabi var jo schizofrenien til løpsledelsen. Mye tyder på at de kunne sluppet bilene forbi tidligere slik at man hadde fått Verstappen-Hamilton-duellen slik den ble, men med riktig rekkefølge på bilene bak. Da hadde Verstappen blitt verdensmester uten kontroverser. Men når de aldri fikk ut fingeren skulle de fullført bak SC med like regler for alle og Hamilton som verdensmester. To feil blir ikke én rett.

På Monza var det vel stewards som loket ekstremt mye med bilen og gjorde at det tok uforholdsmessig lang tid. Uten det ville man vel fått en runde eller to.

I dag hadde man ikke fått noen restart, men sånn blir det jo med få runder igjen.

Visa

Legg inn av Visa »

Jeg synes rødflaggene fint kan forsvares. Løpsledelsen skal sørge for sikkerheten til samtlige, da kan de ikke synse på at SC sikkert er trygt nok..

Første rødflagg handler trolig mer om sikkerheten til bane personell som må ut og få ryddet banen for grus og bil uten å ta hensyn til biler som kommer i full fart forbi, selv med sikkerhetsbil.

Andre rødflagg kom av det jeg forstod pga rester med karbon langs hele strekken. Hvis det er tilfelle ville det vært en sikkerhetsrisiko med SC både for personell som må på banen og koste vekk restene, men også for førerne som kan punktere fra kabonrestene.

Tredje rødflagg kommer av flere biler i flere hjørner, samt grus og karbon overalt.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Siden det nesten er tre uker til Azerbaijan kan jeg legge ut en grundig gjennongang av det kaotiske, australske løpet: https://www.formula1.com/en/latest/vide ... 62640.html

Palmer nevner riktignok ikke eventuelle karbonrester etter Magnussen-episoden, for isåfall var det sene rødflagget forsvarlig nok, og ikke kun for å skape mer spenning. At Sargeant slipper unna straff til neste løp derimot...

Ghost

Legg inn av Ghost »

Snellman skrev: man apr 10, 2023 10:38 am Siden det nesten er tre uker til Azerbaijan kan jeg legge ut en grundig gjennongang av det kaotiske, australske løpet: https://www.formula1.com/en/latest/vide ... 62640.html

Palmer nevner riktignok ikke eventuelle karbonrester etter Magnussen-episoden, for isåfall var det sene rødflagget forsvarlig nok, og ikke kun for å skape mer spenning. At Sargeant slipper unna straff til neste løp derimot...
Han nevner det vel innledningsvis, selv om det forsvinner litt i den senere analysen. Karbonrester (også når det er mye av det) er normalt VSC/SC. Her lå de jo nærme Marshall-posten også så akkurat resgene kunne de fint ryddet når feltet var samlet. Med mindre de absolutt måtte inn med kranen (noe som fremstår mindre sannsynlig ut fra videoen som viser bilens plassering) mener jeg fortsatt dette er helt feil.

Samme med grus på banen. Det bør ikke være noe rødflagg. Rødflagg nr 3 er selvsagt helt klink, men situasjonen burde ikke oppstått.

Og helt enig i Sargeant. Ser jo ut som han sov bak rattet.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Nytt format på sprinhelgene. Blir egen kval for sprintace. Så da blir helgene slik:

Fredag: FP1 og kval hovedløp
Lørdag: Sprintkval og sprintløp
Søndag: Hovedløp

Gjelder allerede fra Baku i helgen.

Liker ikke sprintløp så kan bare fjerne hele greia for meg. Men når de først har det tenker jeg det er fint. Sprintløpene har vært preget av forsiktighet fordi ingen vil risikere hovedløpet. Nå kan de forhåpentligvis bli en gulrot for team og førere som virkelig tør å satse.

Få treninger også positivt pga mindre tid til å teste setup. Men kun én er da voldsomt. Må fort velge mellom kval og race-testing da.

https://www.vg.no/sport/motorsport/i/Kn ... fiseringer

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Ouuffffff that's kills the sport....

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



Melodien til Leclerc

Synes han kunne kalt låta only six points so far istedenfor, Flirte godt når henning isdal sa det

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Nick de vries i muren, rødt flagg

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

Ai ai ai, kjente nok den

Visa

Legg inn av Visa »

Fikk ikke skrudd på før nå - hva sliter Russell og Sainz med?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Leverandøren av tecpro gnir seg henda

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Nytt rødt flagg!

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Pole for Lerclerc. Wow, Ferrari!!!

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

10.30 Sprint Shoot out eh ja vel får se hvordan dette vil funke så deretter
15.30 Sprint race.....

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Sargeant smalt i veggen og jeg er forvirret hva slags Q er dette??

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Begge Williams inne i Q2 men bare albon som kan kjøre

Alfa romeo Alpha Tauri og gasly røk i Q1

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Sjokkerende lite grep dekkene har her

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Sargeant hulk magnus ocon piastri røyk

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Lec Pole igjen!!!

Ghost

Legg inn av Ghost »

Leclerc er rå i Baku! Og Ferrari har åpenbart truffet bedre på kvalsetup enn Red Bull (utrolig nok). Det er jo fordelen med rå treninger...

Men holder ikke pusten mtp race pace. Kan bli Ferrari i dag, men neppe i morgen.

Ellers litt usikker på hva jeg syns om formatet. Blir enda mer fyll som ikke engasjerer så mye. Men skal gi det litt tid. Teorien er jo at selve sprintløpene skal bli bedre.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ro ned, Meepy!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Motorsport»