Tonje Brennas habilitet

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Tonje Brennas habilitet

Legg inn av KingKongHalvor »

William_S skrev: fre jun 23, 2023 10:26 am
KingKongHalvor skrev: fre jun 23, 2023 10:13 am
Queenie skrev: fre jun 23, 2023 10:12 am Norske politikere i et nøtteskall, opposisjonen er ikke noe bedre de heller.
Har du eksempler der?
Frps justisministre var jo interessante
Ingen av dem som gikk av for brudd på habilitetsreglene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ser for meg at det kan dukke opp flere saker her.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:31 am Flott av noen har så stor tiltro til politikerne da slik du har.

Jeg derimot er ikke så naiv. De skraper så vidt i overflaten med Brenna og Trettebergstuen. Dessverre.
For en gangs skyld er vi enige om noe. :D

Dette er fasit. Folk må slutte å være naive til politikere. De kan godt gjøre en god jobb (noe jeg dog mener Trettebergstuen ikke har gjort mtp. på idretten), men det hjelper ikke når de har 100+ lik i skapet sitt.

Som om den griningen på pressekonferansen betyr noe, slik enkelte på Twitter antyder. Hold menneske og jobb adskilt når man vurderer politikere. Synd for henne at hun ble fersket, de tårene gir jeg blanke f i.
Sist redigert av Centrist den fre jun 23, 2023 10:56 am, redigert 3 ganger totalt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Det blir bare enda mer utrolig hvordan denne regjeringen klarer å skyte seg selv i foten. Og politikere generelt virker jo mindre begavet.

guru

Legg inn av guru »

Gleder meg til å høre Støre forklare hvorfor han mener Brenna skal fortsette nå..... hvis journalistene gjør jobben sin.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: fre jun 23, 2023 10:28 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:24 am
KingKongHalvor skrev: fre jun 23, 2023 10:21 am

Vi har nok forskjellig syn på hva ofte er. Ramin Osmundsen var i 2008, Lysbakken i 2012. Har det vært noen siden det? Jeg kommer ikke på noen.
Men alle burde lært etter nummer 1. Pga at dette er kanskje verdens enkleste regel som selv et barn forstår. Veldig enkel regel. Nå har man plutselig 2 stykker som ikke greier å forholde seg til verdens enkleste regel selv om de har sett andre røket før dem på det samme.

Da lærer de aldri og jeg tror ikke det er siste gang vi ser dette. At de gjør tjenester for venner og gir dem attraktive verv skjer nok oftere enn vi tror. Det er bare ikke alle som blir avslørt.
Poenget mitt er at de aller fleste statsråder klarer å forholde seg regelverket, sannsynligvis fordi det er veldig enkelt - som du sier.
Noen lærer. De aller fleste.
Det skulle ikke være vanskelig.
Dersom det er noen mman kjenner eller har hatt kontakt med, skal man umiddelbart erklære seg inhabil.
Alltid og uten unntak. det er ikke feil å være inhabil. Man må bare dra inhabilkortet på autopilot.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am
SIimWhitman skrev: fre jun 23, 2023 10:14 am
VivaLV skrev: fre jun 23, 2023 10:07 am Trur ikke på forklaringen hennes.
DET ER KLIN UMULIG AT EN STATSRÅD IKKE HAR FÅTT MED SEG AT MAN ER INHABIL IFHT. VENNER/BEKJENTE.
Enig.
Det er rett og slett ikke spesielt imponerende det hun kommer med, men så straks det kommer noen tårer er det dessverre nok til å overbevise flere.

Hun kan nok trygt beroliges med at hun blir satt tilbake i parti-sirkulasjonen med flere prestisjetunge jobber senere. Disse kommer hun til å takke ja til, og dagens "dramatikk" vil være glemt.
Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?

fargerik

Legg inn av fargerik »

TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am
SIimWhitman skrev: fre jun 23, 2023 10:14 am

Enig.
Det er rett og slett ikke spesielt imponerende det hun kommer med, men så straks det kommer noen tårer er det dessverre nok til å overbevise flere.

Hun kan nok trygt beroliges med at hun blir satt tilbake i parti-sirkulasjonen med flere prestisjetunge jobber senere. Disse kommer hun til å takke ja til, og dagens "dramatikk" vil være glemt.
Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Totalt irrelevant og smakløst. Og noen lurer på hvorfor homsene syns det er mye hets......

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am
SIimWhitman skrev: fre jun 23, 2023 10:14 am

Enig.
Det er rett og slett ikke spesielt imponerende det hun kommer med, men så straks det kommer noen tårer er det dessverre nok til å overbevise flere.

Hun kan nok trygt beroliges med at hun blir satt tilbake i parti-sirkulasjonen med flere prestisjetunge jobber senere. Disse kommer hun til å takke ja til, og dagens "dramatikk" vil være glemt.
Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

GoingKronos skrev: fre jun 23, 2023 9:46 am Får vondt av Trettebergstuen, opplagt inkompetent til å være statsråd - men det er ikke vanskelig å se den menneskelige siden. Og så bra hun tar ansvar, og det står jo kontrast til Brenna.
Det er noe med dette med "utrolig lei meg". Hva er disse politikerne egentlig lei seg for når de hulker og griner på direktesendt nasjonalt fjernsyn? De er jo fullstendig klar over at de til enhver tid må se til at de er habile i alle saker de er involverte i. All den tid de da skal regnes som oppegående så er gjør de da dette da av viten og vilje fordi a) de skal hjelpe venner (for tidligere tjenester?) eller b) de bryr seg rett og slett ikke om å overholde regler. Når de da gråter så er de da ikke lei seg for å ha gjort feil, men lei seg fordi de blir tatt med buksene nede.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:43 am
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am

Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Totalt irrelevant og smakløst. Og noen lurer på hvorfor homsene syns det er mye hets......
Hets? er du dum eller?

Hvorfor er det hets å si at en homofil er homofil?

Enkelte er bare så jævla hårsåre,

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am

Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
Kutt ut nå. Skjerpings.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:47 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am

--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
Kutt ut nå. Skjerpings.
Kutte ut hva? Komme med fakta?

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Hva har de igjen i Ap? Skal se Støre må bite i det sure eple og hente ned Helga Pedersen nå.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Ny tråd? Eller skal vi fortsette på Brennatråden!!??

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:48 am
fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:47 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am

Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
Kutt ut nå. Skjerpings.
Kutte ut hva? Komme med fakta?
Vil du diskutere homosaken, kan du bruke tråden om Pride, eller opprette en egen tråd.
Noe sier meg at du har mye på hjertet. Lykke til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

GiPazzini_85 skrev: fre jun 23, 2023 10:46 am

Det er noe med dette med "utrolig lei meg". Hva er disse politikerne egentlig lei seg for når de hulker og griner på direktesendt nasjonalt fjernsyn?
Jeg tror ikke det er så vanskelig her, hun mister sin drømmejobb som var å være kulturminister og det gjør vondt. Og så sa hun vel noe som at hun syns det var flaut og at hun hadde sviktet folk rundt seg. Så jeg syns det var en menneskelig reaksjon, og jeg syns det er helt fint at politikere viser følelser (dog ikke i alle sammenhenger).

Politikk er i stor grad et sosialt spill, der det handler om å posisjonere seg og det inkluderer jo å ha støttespillere i riktige posisjoner. Den kulturen/ukulturen ser det ut som mange tar med seg videre inn i departementene der kravene er helt annerledes. Det er kanskje spesielt problem for de politikerne som har gått gradene i ungdomsorganisasjonen og videre til voksenpolitikken. Men det er uansett sjokkerende inkompetanse og overraskende at det faktisk er mulig å være statsråd med så mangel på grunnleggende kunnskaper.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:59 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:48 am
fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:47 am
Kutt ut nå. Skjerpings.
Kutte ut hva? Komme med fakta?
Vil du diskutere homosaken, kan du bruke tråden om Pride, eller opprette en egen tråd.
Noe sier meg at du har mye på hjertet. Lykke til.
Det er jo du og et annet troll som diskuterer dette. Jeg kom kun med en faktaopplysning i forhold til Trettebergstuen sin oppførsel som statsråd, Det var du og det andre trollet som begynte å mase om at det var hets å komme med den faktaopplysningen.

Lykke til videre med tullet ditt.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Ikke veldig imponert Støre 😂

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Tullekoppen skrev: fre jun 23, 2023 10:55 am Hva har de igjen i Ap? Skal se Støre må bite i det sure eple og hente ned Helga Pedersen nå.
Støre får mye kritikk, men han har neiggu ingen enkel jobb. Skulle man tegnet en karikaturtegning a la Borten og hans staurer så måtte vel Støres vært å gå langs en sti som ikke fører noe sted (en manglende plattform, politikk etc) mens han hadde en skokk med unger (SP og andre inkompetente statsråder) å holde styr på.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Frykten er nå at den grusomme Hadia Tajik blir hentet inn igjen som statsråd.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Støre: det kan være vanskelig å vite om man er inhabil.

Nei. det er ikke vanskelig. Hvis du lurer på om du kan være inhabil, så er du det. Og da erklærer du deg inhabil. Du bruker ikke de dyre juristene i departementet til å vurdere hvorvidt man havner rett innenfor eller rett utenfor.

Dette behovet for å tilrive seg makt eller rettere sagt vegringen mot å gi fra seg makt er ikke et vakkert skue.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den fre jun 23, 2023 11:19 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 11:09 am Frykten er nå at den grusomme Hadia Tajik blir hentet inn igjen som statsråd.
Det skjer ikke. Å utnevne Tajik vil sementere valgkatastrofe til høsten.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Eldon skrev: fre jun 23, 2023 11:16 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 11:09 am Frykten er nå at den grusomme Hadia Tajik blir hentet inn igjen som statsråd.
Det skjer ikke. Å utnevne Tajik vil sementere valgkatastrofe til høsten.
Her synes jeg du overvurderer Støre.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:21 am
Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am Fargerik er nok forresten rasende for at Trettebergstuen ikke ventet til saken var behandlet av kontrollkomiteen før hun gikk av.
Jeg syns det er to forskjellige saker. Ikke noe vits i å vente på koko-komiteen for Trettebergstuen. Jeg er ikke rasende, det var riktig å gå.
Hva er det som utgjør den store forskjellen, i dine øyne? Jeg syns fortsatt Brenna-saken virker verre.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am

Disse tårene biter ikke på meg. Brenna bør også trekke seg.

De greier ikke forstå verdens enkleste regel. Da er de ikke skikket til å være statsråd.

Dessuten spesielt at denne homovennen hennes Bård Nylund skulle få verv både her og der. Smakløst.
--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
--- Så du tror han er valgt fordi han er homofil? Ikke fordi han er en venn? Eller er de bare venner fordi de begge er homofile?
For det at de begge er homofile spiller ikke inn ift til habilitet,ei heller at begge er aktivister.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:21 am
Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 10:16 am Fargerik er nok forresten rasende for at Trettebergstuen ikke ventet til saken var behandlet av kontrollkomiteen før hun gikk av.
Jeg syns det er to forskjellige saker. Ikke noe vits i å vente på koko-komiteen for Trettebergstuen. Jeg er ikke rasende, det var riktig å gå.
Hva er det som utgjør den store forskjellen, i dine øyne? Jeg syns fortsatt Brenna-saken virker verre.
--- Skartveit er jo inne på dette i dag:
Likevel - i Trettebergstuens tilfelle fremstår det hele mye mer overlagt, mer planlagt. Og det er langt større beløp involvert, med styrehonorarer opp mot hundretusenkroners-klassen.

Det er også mange flere tilfeller. Brenna kan i beste fall sies å ha vært usedvanlig sløv. Mens Trettebergstuen har handlet med overlegg. Ved flere anledninger.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... lt-utrolig


--- Hva tenker du gjør Brenna sin sak verre?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 1:16 pm
Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 12:08 pm
fargerik skrev: fre jun 23, 2023 10:21 am
Jeg syns det er to forskjellige saker. Ikke noe vits i å vente på koko-komiteen for Trettebergstuen. Jeg er ikke rasende, det var riktig å gå.
Hva er det som utgjør den store forskjellen, i dine øyne? Jeg syns fortsatt Brenna-saken virker verre.
--- Skartveit er jo inne på dette i dag:
Likevel - i Trettebergstuens tilfelle fremstår det hele mye mer overlagt, mer planlagt. Og det er langt større beløp involvert, med styrehonorarer opp mot hundretusenkroners-klassen.

Det er også mange flere tilfeller. Brenna kan i beste fall sies å ha vært usedvanlig sløv. Mens Trettebergstuen har handlet med overlegg. Ved flere anledninger.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BW ... lt-utrolig


--- Hva tenker du gjør Brenna sin sak verre?
Det er vel betimelig å treķke frem hvor beleilig det var for Skartveit å få på plass denne vinklingen... Hennes "sparringspartner", Hege Ulstein, er opptatt med andre ting, så denne kom i grevens tid.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 1:14 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 10:38 am

--- Hvorfor presiserer du at han er homo,hva er relevansen i det?
Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
--- Så du tror han er valgt fordi han er homofil? Ikke fordi han er en venn? Eller er de bare venner fordi de begge er homofile?
For det at de begge er homofile spiller ikke inn ift til habilitet,ei heller at begge er aktivister.
poenget er jo at han aldri burde blitt valgt nettopp pga hans nære forhold til Tretten Anettestuen

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 1:32 pm
TerryMcDermott skrev: fre jun 23, 2023 1:14 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 10:45 am

Det er da kjemperelevant all den tid både Trettebergstuen og Nylund er kjente homoaktivister.
--- Så du tror han er valgt fordi han er homofil? Ikke fordi han er en venn? Eller er de bare venner fordi de begge er homofile?
For det at de begge er homofile spiller ikke inn ift til habilitet,ei heller at begge er aktivister.
poenget er jo at han aldri burde blitt valgt nettopp pga hans nære forhold til Tretten Anettestuen
Nei, Trettebergstuen burde erklært seg inhabil og en settestatsråd burde gjort valget. Fult mulig hen hadde gjort det samme. Man skal ikke diskvalifiseres fra verv fordi man er venn med en statsråd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»