Tonje Brennas habilitet

Svar
GoingKronos

Tonje Brennas habilitet

Legg inn av GoingKronos »

I dag står Tonje Brenna frem som angrende synder for å ha brutt habilitetsreglene - både i utnevnelse av styremedlem til Wergelandsenteret og indirekte pga støtte til Utøya AS der både hennes eksmann og to tidligere venner sitter i styret.

Det er vanskelig å forstå hvordan hun ikke forsto at hun var inhabil og spesielt når hun ble påminnet om det ved flere anledninger. Det er slik at statsråden selv skal vurdere sin habilitet, men når det er så opplagt som det er her så er det merkelig at det ikke fins et sikkerhetsnett for å hindre ulovlige avgjørelser.

Så legger hun seg flat, og tar selvkritikk uten noen forbehold - som skiller saken fra f.eks Lysbakken sitt jenteforsvar, som førte til hans avgang som statsråd. I tillegg så er det klart formildende at det ikke har blitt gitt mer penger til Wergelandsenteret/Utøya AS enn den forrige regjeringen ga, sa det er ingen grunn til å tro at inhabiliteten har ført til at det er gitt penger med tvilsomt motiv.

Så jeg tror ikke det får noen store konsekvenser for henne, men Stortinget bør kanskje gå inn i saken og vise at de faktisk tar sin kontrolloppgave på alvor.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Sist redigert av Solvgutt1 den tir jun 20, 2023 9:52 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Uansett hva som skjer, må alle de som er skadelidende få en klekkelig erstatning.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på innstillingen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Sannsynligvis når det kommer til videreføring av bevilgning over statsbudsjettet, mer tvilsomt når det gjelder utnevnelse til styret. Men Stortinget bør be om informasjon om hvordan arbeidsprosessen var, for selv om statsråden har det formelle ansvaret uansett så har det betydning for hvor kritikkverdig/uskyldig det er.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Selvfølgelig, det er fort gjort å glemme.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: tir jun 20, 2023 9:57 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Selvfølgelig, det er fort gjort å glemme.
Hvis det er en av flere hundre styreverv hun utnevner, så er det lett å glemme ja. Da er det nok i realiteten andre i departementet som har glippet også, selv om Brenna bærer ansvaret. Vet du hvor mange styreverv som utpekes av kunnskapsministeren?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 9:53 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på innstillingen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Sannsynligvis når det kommer til videreføring av bevilgning over statsbudsjettet, mer tvilsomt når det gjelder utnevnelse til styret. Men Stortinget bør be om informasjon om hvordan arbeidsprosessen var, for selv om statsråden har det formelle ansvaret uansett så har det betydning for hvor kritikkverdig/uskyldig det er.
Kommer jo an på hvor mange styreverv kunnskapsministeren utnevner til, og hvor i hierarkiet Wergelandsenteret ligger. Skulle også gjerne visst hvordan prosessen her har vært, og hvor involvert statsråden egentlig var. Men enn så lenge så er VG fornøyd med å skrive at "Brenna ga styreverv til god venn".

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Får se hva hun sier på pressekonferansen, men det vil vel overraske meg om utnevnelsen av styremedlem er noe hvor Brennas involvering bare er en formalitet, men det kan jo selvsagt hende

Uansett så er det jo bare en skramme i lakken, forhåpentligvis har hun hatt vett nok til å hive alle skjelettene ut av skapet samtidig

Downlight

Legg inn av Downlight »

Åpen og ærlig sier hun. Sikkert flere læringspunkter her ...

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Downlight skrev: tir jun 20, 2023 10:13 am Åpen og ærlig sier hun. Sikkert flere læringspunkter her ...
De har nok terpet på nøkkelordene

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Hva var det Lysbakken måtte gå på i sin tid ?
- Bevilget han ikke et par hundretusen til et selvforsvarskurs i regi SV's ungdomsorganisasjon ?
Var ikke det egentlig en tilsvarende bagatell ?

Dette er jo helt vanlig AP-stil utdeling av posisjoner til venner.
Og ta ansvar og bli sittende - å lære av sine feil i lang tid.
Og ikke forstå sin inhabilitet ovenfor venner fra Utøya må jo være fullstendig hjelpeløst.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 10:19 am Hva var det Lysbakken måtte gå på i sin tid ?
- Bevilget han ikke et par hundretusen til et selvforsvarskurs i regi SV's ungdomsorganisasjon ?
Var ikke det egentlig en tilsvarende bagatell ?

Dette er jo helt vanlig AP-stil utdeling av posisjoner til venner.
Og ta ansvar og bli sittende - å lære av sine feil i lang tid.
Og ikke forstå sin inhabilitet ovenfor venner fra Utøya må jo være fullstendig hjelpeløst.
Definitivt ikke

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

«Jeg velger å være åpen».

Svært nobel denne Brenna.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 10:01 am Men enn så lenge så er VG fornøyd med å skrive at "Brenna ga styreverv til god venn".
Det er jo en objektiv beskrivelse av hva som har skjedd. Og Brenna tar også selvkritikk og sier at saken er alvorlig. Så jeg tror vi kan legge det til grunn.

Så er det uavklart hvor høyt på skalaen dette er av skandale, alt etter hvor involvert hun var - hvem spilte inn hans navn til styret er jo et interessant spørsmål. Og at han selv var bekymret for inhabilitet burde jo få alle alarmklokker til å ringe hos statsråden, så hun var opplagt ikke helt uvitende.

Hun skal uansett være glad for at det ikke er økt budsjetter, da hadde det fort endt som med Lysbakken.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Lukter ikke helt godt av dette, men tror ikke det vil få større konsekvenser enn en skrape i lakken.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Får se hva hun sier på pressekonferansen, men det vil vel overraske meg om utnevnelsen av styremedlem er noe hvor Brennas involvering bare er en formalitet, men det kan jo selvsagt hende

Uansett så er det jo bare en skramme i lakken, forhåpentligvis har hun hatt vett nok til å hive alle skjelettene ut av skapet samtidig
Jeg fulgtre pressekonferansen. Positivt at hun ikke tok en "Listhaug", men la seg flat og inrømmer feilene. Det er også til hennes fordel at det ikke var pressen som avslørte feilene, men at det er hun selv som gikk ut med at hun har gjort feil.
Jeg tror likevel opposisjonen kan se nytte i å ta saken til KO-KO-komiteen. Det syns jeg er greit.
Lars Nehru Sand var ikke sikker på om det var nok til å være en ripe i lakken, men kanskje bare en bulk i siden.
Likevel kommer nok saken til å være tema en stund, siden det egentlig ikke skjer noe særlig viktig her i landet.
Det er jo valgkamp.......
Men kanskje det erna sa ikke stemmer?
Er det "Det er ikke lov å gjøre feil her i landet?"

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Da Ap-politikeren ble statsråd, sa hun selv at de måtte være obs på vennskapet med lagdommeren Frode Elgesem. To år etterpå gir hun ham styreverv – i et senter som gir penger til Utøya AS, der hennes tidligere samboer er sentral.

Fort gjort å glemme slikt....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... l-god-venn

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am Jeg antar at dette er en sak der Brennas involvering er en formalitet, ved at det er hennes navn som settes på utnevnelsen, men at det er andre i departementet som har jobbet fram og skrevet innstillingen. Så har man glemt å erklære henne inhabil i denne saken.
Får se hva hun sier på pressekonferansen, men det vil vel overraske meg om utnevnelsen av styremedlem er noe hvor Brennas involvering bare er en formalitet, men det kan jo selvsagt hende

Uansett så er det jo bare en skramme i lakken, forhåpentligvis har hun hatt vett nok til å hive alle skjelettene ut av skapet samtidig
Jeg fulgtre pressekonferansen. Positivt at hun ikke tok en "Listhaug", men la seg flat og inrømmer feilene. Det er også til hennes fordel at det ikke var pressen som avslørte feilene, men at det er hun selv som gikk ut med at hun har gjort feil.
Jeg tror likevel opposisjonen kan se nytte i å ta saken til KO-KO-komiteen. Det syns jeg er greit.
Lars Nehru Sand var ikke sikker på om det var nok til å være en ripe i lakken, men kanskje bare en bulk i siden.
Likevel kommer nok saken til å være tema en stund, siden det egentlig ikke skjer noe særlig viktig her i landet.
Det er jo valgkamp.......
Men kanskje det erna sa ikke stemmer?
Er det "Det er ikke lov å gjøre feil her i landet?"
Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Downlight skrev: tir jun 20, 2023 10:13 am Åpen og ærlig sier hun. Sikkert flere læringspunkter her ...
Læringspunkter.......... nyord for å drite seg ut.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bjoro33 skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am
fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am
Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.
Ja, helt uten utdanning er hun et blankt, rent og ubesudlet blad.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 20, 2023 9:47 am
Lars Nehru Sand var ikke sikker på om det var nok til å være en ripe i lakken, men kanskje bare en bulk i siden.
Hva ville du valgt mellom en ripe i lakken eller bare en bulk i siden?

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 9:43 am I dag står Tonje Brenna frem som angrende synder for å ha brutt habilitetsreglene - både i utnevnelse av styremedlem til Wergelandsenteret og indirekte pga støtte til Utøya AS der både hennes eksmann og to tidligere venner sitter i styret.

Det er vanskelig å forstå hvordan hun ikke forsto at hun var inhabil og spesielt når hun ble påminnet om det ved flere anledninger. Det er slik at statsråden selv skal vurdere sin habilitet, men når det er så opplagt som det er her så er det merkelig at det ikke fins et sikkerhetsnett for å hindre ulovlige avgjørelser.

Så legger hun seg flat, og tar selvkritikk uten noen forbehold - som skiller saken fra f.eks Lysbakken sitt jenteforsvar, som førte til hans avgang som statsråd. I tillegg så er det klart formildende at det ikke har blitt gitt mer penger til Wergelandsenteret/Utøya AS enn den forrige regjeringen ga, sa det er ingen grunn til å tro at inhabiliteten har ført til at det er gitt penger med tvilsomt motiv.

Så jeg tror ikke det får noen store konsekvenser for henne, men Stortinget bør kanskje gå inn i saken og vise at de faktisk tar sin kontrolloppgave på alvor.
Dette er omtrent tilsvarende det Lysbakken i sin tid måtte gå av på grunn av. Bortsett fra at det i Lysbakkens tilfelle vel var hans statssekretær som hadde stått for mye av fadesen, mens Lysbakken tok ansvaret.

Det går da virkelig ikke an å ha blitt statsråd og samtidig ha det så tungt for seg at en ikke har fått med seg dette med habilitet og habilitetsregler. Jeg forutsetter at statsråder har litt hjerne. Den forutsetningen medfører stadige skuffelser.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

kytec skrev: tir jun 20, 2023 10:45 am
Bjoro33 skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am
fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.
Ja, helt uten utdanning er hun et blankt, rent og ubesudlet blad.
Noe finurlig over en kunnskapsminister uten høyere utdanning :lol:

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Haugzu skrev: tir jun 20, 2023 10:49 am
kytec skrev: tir jun 20, 2023 10:45 am
Bjoro33 skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am

Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.
Ja, helt uten utdanning er hun et blankt, rent og ubesudlet blad.
Noe finurlig over en kunnskapsminister uten høyere utdanning :lol:
Tanken har streifet meg.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Bjoro33 skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am
fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am

Får se hva hun sier på pressekonferansen, men det vil vel overraske meg om utnevnelsen av styremedlem er noe hvor Brennas involvering bare er en formalitet, men det kan jo selvsagt hende

Uansett så er det jo bare en skramme i lakken, forhåpentligvis har hun hatt vett nok til å hive alle skjelettene ut av skapet samtidig
Jeg fulgtre pressekonferansen. Positivt at hun ikke tok en "Listhaug", men la seg flat og inrømmer feilene. Det er også til hennes fordel at det ikke var pressen som avslørte feilene, men at det er hun selv som gikk ut med at hun har gjort feil.
Jeg tror likevel opposisjonen kan se nytte i å ta saken til KO-KO-komiteen. Det syns jeg er greit.
Lars Nehru Sand var ikke sikker på om det var nok til å være en ripe i lakken, men kanskje bare en bulk i siden.
Likevel kommer nok saken til å være tema en stund, siden det egentlig ikke skjer noe særlig viktig her i landet.
Det er jo valgkamp.......
Men kanskje det erna sa ikke stemmer?
Er det "Det er ikke lov å gjøre feil her i landet?"
Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.
Jeg har aldri hatt tro på Brenna. Når hun var i stand til å legge Roger Ingebrigtsen "på slaktebenken" for å få sin daværende samboer til å overta 1. plass på AP's valgliste i Troms, ved å informere om Ingebrigtsen's forhold til en ung AUF-jente = Tonje Brenna's venninne mot venninnens ønske, da ser man hva som er viktig for Tonje Brenna. Så hun følte seg nok truet til å gå ut selv før media gjorde det.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Haugzu skrev: tir jun 20, 2023 10:49 am
kytec skrev: tir jun 20, 2023 10:45 am
Bjoro33 skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am

Vg har vel fortalt at de vil skrive om saken, og dermed "truet" henne til å være først med nyheten.

Avisene sitter nok på flere saker som skal komme fram i valgkampen. Dette kan bli ubehagelig for flere framover.
Så får vi se utpå sensommeren hvor lang rekken med flate politikere blir.
Personlig er jeg skuffet over Brenna, for henne hadde jeg tro på.
Ja, helt uten utdanning er hun et blankt, rent og ubesudlet blad.
Noe finurlig over en kunnskapsminister uten høyere utdanning :lol:
Men nå har hu mange års fartstid på Utøya - det er jo kvalifikasjon god nok det. Behøver ikke å kunne så mye da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

newsflash skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am Lukter ikke helt godt av dette, men tror ikke det vil få større konsekvenser enn en skrape i lakken.
Enig. Jeg syns ikke dette er graverende nok til at hun må trekke seg.

Men det slutter aldri å forundre meg hvor tankeløse de er disse politikerne. De har en posisjon i samfunnet der det er viktig å følge reglene. De er representater for folket og den tilliten de har fått innebærer at de har et ekstra stort ansvar for å holde sin sti ren.

Assi

Legg inn av Assi »

Svært, svært hyggelig mot vennene sine og/eller komplett idiot.. Tillitsvekkende egenskaper for en nestleder i AP og kunnskapsminister.

fargerik

Legg inn av fargerik »

kytec skrev: tir jun 20, 2023 10:48 am
fargerik skrev: tir jun 20, 2023 10:33 am
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 10:06 am
Lars Nehru Sand var ikke sikker på om det var nok til å være en ripe i lakken, men kanskje bare en bulk i siden.
Hva ville du valgt mellom en ripe i lakken eller bare en bulk i siden?
Tja.....ripe i lakken betyr jo omlakkering, mens en bulk i siden kan rettes opp med en slik :
https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsr ... 2000017364
Tiden vil vise om det ender opp med noen ripe eller bulk.
Jeg HÅPER opposisjonen lager en sak i KO_KO_komiteen.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Kanskje litt på siden av temaet, men sola går i bane rundt sentrum av Melkeveien. Da sola og dens høneflokk med planeter var på samme sted sist, var det fortsatt fem millioner år til dinosaurene så dagens lys.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»