Nye norske kostholdsråd

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Nye norske kostholdsråd

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:11 am
KingKongHalvor skrev: ons jun 21, 2023 12:04 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:00 am
Per kalori? Definitivt
Stemmer det!
Når man handler og ser på priser er det ikke pris pr kilo, det er pris pr kalori.👌🏼👍🏼
Når du sier «kjøtt er dyrere enn grønnsaker» så lurer man jo på hva slags utspill det er. Poenget med å spise er å få i seg nok kalorier, så ja, det er en legitim innvending til et fjollete utspill
Du lurer ikke, du har jo bestemt deg for at det er fjollete.
Et biffene dine og kos deg med det, det er deg vel unt.👍🏼

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

lund skrev: ons jun 21, 2023 12:07 am Det er for øvrig morsomt hvordan mengden grønnsaker av enkelte blir omtalt som enormt mye mens den samme mengden kjøtt blir omtalt som en munnfull av enkelte.
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
lund skrev: ons jun 21, 2023 12:07 am Det er for øvrig morsomt hvordan mengden grønnsaker av enkelte blir omtalt som enormt mye mens den samme mengden kjøtt blir omtalt som en munnfull av enkelte.
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Det er jo noe som heter vitaminer, mineraler og fiber da. Pluss smakelighet

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Wow, så heldig for oss småborgere at ekspertene har konkludert med at et sunt kosthold tilfeldigvis innebærer å spise mindre av maten vi alltid har spist, og mer av maten som samsvarer med FNs bærekraftsmål. Jeg elsker soya- og erteprotein rørt sammen med 50 tilsetningsstoffer og en liter med harsknet solsikkeolje nå.

William_S

Legg inn av William_S »

Så er det vel sånn at dette er nettopp bare råd. Disse rådene er etter mitt syn ikke særlig kontroversielle siden det nettopp er råd . At alkohol er skadelig for helsa er velkjent. Litt som røyking . Og jeg drikker min øl med glede for å si det sånn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:19 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
lund skrev: ons jun 21, 2023 12:07 am Det er for øvrig morsomt hvordan mengden grønnsaker av enkelte blir omtalt som enormt mye mens den samme mengden kjøtt blir omtalt som en munnfull av enkelte.
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Det er jo noe som heter vitaminer, mineraler og fiber da. Pluss smakelighet
Hvordan ser henholdsvis det økonomiske og klimamessige regnskapet ut ved at du velger å spise paprika som består av 95% vann fraktet fra Spania til 80 kr kiloen for å få i deg noen milligram vitaminer fremfor å ta en vitaminpille?

Fontolan
Innlegg: 312

Legg inn av Fontolan »

Det er jo bare å ta fart og drite i kostholdsråd.

Spis moderat, spis variert, spis det du har lyst på - det er mye mental helse i god mat.

Så kan skrinne kostholdseksperter sitte på steinen sin med en pekefinger i været og tygge fiber så mye de vil! Who cares!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:27 am
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:19 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Det er jo noe som heter vitaminer, mineraler og fiber da. Pluss smakelighet
Hvordan ser henholdsvis det økonomiske og klimamessige regnskapet ut ved at du velger å spise paprika som består av 95% vann fraktet fra Spania til 80 kr kiloen for å få i deg noen milligram vitaminer fremfor å ta en vitaminpille?
Det klimaregnskapet driter jeg i, paprika er nydelig. For øvrig koster det ikke 80 kr/kiloen heller

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
lund skrev: ons jun 21, 2023 12:07 am Det er for øvrig morsomt hvordan mengden grønnsaker av enkelte blir omtalt som enormt mye mens den samme mengden kjøtt blir omtalt som en munnfull av enkelte.
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Så ditt kostholdsråd er å spise mest kjøttdeig, da blir du stor og sterk. Og klok. 🥳

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:19 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
lund skrev: ons jun 21, 2023 12:07 am Det er for øvrig morsomt hvordan mengden grønnsaker av enkelte blir omtalt som enormt mye mens den samme mengden kjøtt blir omtalt som en munnfull av enkelte.
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Det er jo noe som heter vitaminer, mineraler og fiber da. Pluss smakelighet
Jeg tror ikke du kommer så langt i denne tråden, her skal ting settes på spissen.
Til sammenligning er 1 eple og 1 banan ca. 350 gram, allerede før lunch eller middag med tilhørende grønnsaker har man nærmest allerede fylt kvoten der. Om noe signaliserer reaksjonene på dette nøyaktig hvor lite frukt og grønt folk faktisk får i seg.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
Sjelden å se noe så tåpelig fra deg. Pleier å lese dine innlegg med interesse, men med mindre du er ironisk - og det tror jeg ikke du er - gir dette ingen mening.

Mange, sikkert de fleste, drikker alkohol, og spiser kjøtt. Meg selv inkludert. Og det har sine konsekvenser, for kropp, helse og miljø. Disse konsekvensene blir det redegjort for, i en stor, forskningsbasert studie. Verre enn så er det ikke. (Med mindre en mistror all forskning fordi den til forskjell fra religiøse dogmer ikke er skrevet i stein.) Dessuten er det ingenting ved disse rådene som skiller seg fra det en lenge har fått høre.

Og hvis målet var å unngå eldrebølgen, kunne man like gjerne anbefalt folk å spise rødt kjøtt og drikke alkohol nonstop.

Vi må vite hva vi gjør. Det er det koker ned til.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Greit at vi minnes om hva som er best for kroppen, for helsa og for miljøet.
Det er ikke noen ordre om hva man skal spise, det er råd. Fra forskere.
Lite å bli provosert over.
Som andre er inne på......spiser vi litt av alt er det bra. Må huske tran i alle måneder med R.
Det er vel heller ikke noen bombe at alkohol ikke er sunt, men selvfølgelig kan vi drikke alkohol. Drikke med måte er OK.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Dundersalt skrev: tir jun 20, 2023 10:04 am
Hva tenker dere om de nye rådene?
Jeg tenker at disse rådene er utopiske og uinteressante. Forutsetningen er en verden som en uendelig stort buffet der vi kan forsyne oss av alt vi ønsker oss og det vi kan drømme om, her i verdens rikeste land. Uten at noen av oss alfaer noensinne må gjøre ett slag av fysisk arbeide, selvsagt. og problemet til alfaene er å unngå å forspise seg til døde. Og betaene i andre land sliter seg helseløse på å besørge vårt ville overforbruk.

Jeg hadde en liten gammel kokebok en gang. Den het, "Hva skal vi ha til middag?" I virkeligheten jamfør datiden kunne/burde tittelen vært "Hva kan vi ha til middag?" eller "Har vi noe å ha til middag?" Boka ble til i en tid det viktigste for myndighetene var å besørge tilstrekkelig kalorier til befolkningen. Tendensen vi ser nå med truende forsyningssikkerhet tilsier at vi burde snu på problemstillingen fra "Hva skal vi spise" til "Hva kan vi spise?"

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

RamGuy skrev: tir jun 20, 2023 11:01 am Jeg er veldig for at vi skal ha fokus på miljø, men samtidig synes jeg det er litt merkelig at man skal ta miljøhensyn når man legger grunnlaget for kostholdsråd til befolkningen. Kostholdsråd burde være basert på hva som er best for helsa til den gjennomsnittlige nordmann, og fint lite annet.
Dette kan vel tyde på at kostholdsrådene hadde vært annerledes, om man bare tok utgangspunkt for hva som er bra for helsa. Og så kan man jo spekulere i hva som veier tyngst...

Kan man nå stole på at all informasjon om denne miljøvennlige maten er så helsemessig bra for oss som de vil ha det til?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hudsucker skrev: ons jun 21, 2023 2:52 am
PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
Sjelden å se noe så tåpelig fra deg. Pleier å lese dine innlegg med interesse, men med mindre du er ironisk - og det tror jeg ikke du er - gir dette ingen mening.

Mange, sikkert de fleste, drikker alkohol, og spiser kjøtt. Meg selv inkludert. Og det har sine konsekvenser, for kropp, helse og miljø. Disse konsekvensene blir det redegjort for, i en stor, forskningsbasert studie. Verre enn så er det ikke. (Med mindre en mistror all forskning fordi den til forskjell fra religiøse dogmer ikke er skrevet i stein.) Dessuten er det ingenting ved disse rådene som skiller seg fra det en lenge har fått høre.

Og hvis målet var å unngå eldrebølgen, kunne man like gjerne anbefalt folk å spise rødt kjøtt og drikke alkohol nonstop.

Vi må vite hva vi gjør. Det er det koker ned til.
Forsking på kosthold er flytende greier. Da jeg var liten var det viktig at man kun spiste ett egg i uka. Maks 2. nå vet man at eggenes påvirkning på kroppens kolesterol ikke er spesielt stor.

Jeg kjenner kroppen min så godt at jeg vet hva som funker. Og skulle jeg unngått alt som til enhver tid er kreftfremkallende, da hadde jeg ikke fått et spesielt variert kosthold.

Forøvrig lo jeg av det første avsnittet. Dette er jo en kjent greie på debattforum. «Vanligvis er du smart, men her er du idiot». Slike setninger var så vanlig i internettets barndom at det fikk sitt eget navn, men jeg må begynne å bli senil. Kommer ikke på det. Nå er det nesten ingen som bruker en slik hersketeknikk lenger, derfor er det nesten nostalgisk å se det innimellom.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ehall skrev: tir jun 20, 2023 11:30 pm
Queenie skrev: tir jun 20, 2023 10:02 pm
ehall skrev: tir jun 20, 2023 9:20 pm Disse rådene er ekstreme. Er voldsomt hvordan politikere skal detaljstyre livene våre, disse rådene kommer de ikke til å følge selv engang. Vil kun være klimafanatikere og avholdsfolk som vil følge dette. Men fint det, gjør det, så kan jeg leve. I snitt for befolkningen blir det vel bra.
Hvordan klarer du å tolke det til at råd = detaljstyring? Virkelighetsfjernt
Rådene er virkelighetsfjerne, uten rot i noens virkelighet.
Uten rot i vanlige folks kosthold ja.
Synes jeg ser folk flest begynner å servere barna sine frukt, grønnsaker, bønner og linser fremfor 'normal mat'. Mye av dette er ikke kortreist heller og således miljøvennelig - det er fra fjerne land, men slikt tenker ikke denne gjengen på.
Og kutte ut alkohol, hvorfor skal man gjøre det. Avholdsfolk lever ikke lengre enn folk med vanlig alkoholforbruk. Det er noe som heter mental helse også, man skal trives for å leve et godt liv.

Det forekommer meg at dette er siste innslag i det grønne skiftet fra en gjeng som er veldig opptatte av å skryte hvor tidlig de står opp - og er på jobb. Fremstå som "perfekte" for andre. I mine øyne er de livsfjerne klovner som ikke har evner til å reflektere i det hele tatt

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, altså dette er råd som Nordisk ministerråd (supperåd) har bedt om.... Og det er altså ikke norske kostholdsråd. Jeg antar at de norske kostholdsrådene ikke vil ta hensyn til miljø og bærekraft. Men det er ikke unaturlig at man i våre dager på et overordnet (supperåd-plan) nivå tar med slike hensyn. De fleste vil mene at miljøhensyn bør være viktig på ethvert samfunnsområde.

Så kommer mediene og presterer bare å dra disse supperåd-greiene ytterligere ned i søla, ved å lage latterlige overskrifter og appellere til lettvinte utbasuneringer på sosiale medier om at "jeg spiser så mye kjøtt jeg vil" og "jeg vil drikke øl i fred"....

.. selv ikke NRK Dagsrevyen klarer å få fram noenlunde seriøst hva det er snakk om, tvert imot - de lar to vegan-influensere (jezzzzzzzzz) lage en rett med kikerter til Sps parlamentariske leder. Hva med å informere om hva dette egentlig handler om?

Ellers er jo det temmelig åpenbart at alkohol ikke anbefales i kostholdet. Visstnok har det vært anbefalt før, fordi man har antydet at det kan være stoffer i f.eks. vin som kan ha positive effekter. Men som flere sier - disse rådene endrer jo seg hele tiden.

Ellers ser jeg diskusjonen går mye rundt dette med "ultraprosssesert" som er blitt et buzzzzzzzzzzzzzzzzz-word og noe som de som tror de holder seg oppdatert på er veldig opptatt av å fortelle at de tar avstand fra.

Vi som har levd en stund føler at det er samme greien som før - et eller annet som dukker opp og alle eksperter skal kaste seg over. Før var det kolestrol i egg, som var farlig, det var farlig med animalsk fett, så var det sukker som var gift og nå har man altså fått noe annet.

Det er litt rart. Jeg tror egentlig alle vet om lag hva som er sunt og ikke sunt. Sunn fornuft heter det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Jeg praktiserer regelen om 2 gram protein per kilo kroppsvekt og trenger rundt 240 gram protein hver dag, det tilsvarer ca. én kilo kjøtt om dagen. Hadde jeg latt meg hjernevaske av Bama og spist bananer og epler i stedet, det vil si rent sukker, hadde jeg fått betydelig redusert testosteronnivå og muskelmasse. Saken er at det er nettopp dette venstreradikale ønsker å oppnå - testosteron er den store fienden.

En 20-åring i dag har testosteronnivå tilsvarende en 60-åring i 1950, noe som burde være en nasjonal krise.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: ons jun 21, 2023 9:51 am

Det er litt rart. Jeg tror egentlig alle vet om lag hva som er sunt og ikke sunt. Sunn fornuft heter det.
7 av 10 voksne nordmenn er overvektige, folk flest bryr seg ikke særlig om kostholdsråd. Med overvekt som et stadig voksende problem virker det bare rart å komme med råd om hvor mange gram rødt kjøtt man bør spise.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: ons jun 21, 2023 10:00 am Med overvekt som et stadig voksende problem virker det bare rart å komme med råd om hvor mange gram rødt kjøtt man bør spise.
Første fornuftige tingen du har sagt på veldig lenge. For å sitere meg selv, ingen har noen gang blitt overvektig av å spise for mye kjøtt.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Det at 7 av 10 voksne nordmenn er overvektig skyldes nok først og fremst alkohol, og ikke mat. Det er klart de fleste hadde nok klart å komme seg på normalvekt om de spiser sunnere og bedre, samtidig som de opprettholder samme alkoholkonsum som i dag. Men alkohol har jo en voldsom energitetthet, og de fleste drikker i såpass store mengder at det utgjør jo en hel del kalorier når man først starter å drikke. Alkohol fører jo også ofte til at man tar dårligere valg når det gjelder ernæring, det blir ofte mer snacks, dårligere måltider, behov for større og flere måltider når man først har konsumert alkohol. Hadde folk flest gått over til 0 alkohol, så tipper jeg de færreste trenger å gjøre noe som helst forøvrig med sitt eget kosthold for å holde seg på normalvekt.

Men da blir det jo et spørsmål om hvorvidt voksne mennesker skal ha lov til å ruse seg eller ikke. Her vil det jo alltid være noen som hardnakket påstår at rus = fyfy. Men det er nå engang sånn at i den moderne vestlige verden så er det helt vanlig at de fleste ruser seg, og det relativt ofte. Og jeg er ikke helt overbevist om at Norge nødvendigvis blir et så mye bedre sted om alle hadde kuttet ut alkohol uten noen alternativ form for å kunne ruse seg lovlig. Da ender vel brått flere over på det illegale rusmarkedet, og vipps er man langt mer ute å kjøre veldig fort.

Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.

lund

Legg inn av lund »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Det at 7 av 10 voksne nordmenn er overvektig skyldes nok først og fremst alkohol, og ikke mat. Det er klart de fleste hadde nok klart å komme seg på normalvekt om de spiser sunnere og bedre, samtidig som de opprettholder samme alkoholkonsum som i dag. Men alkohol har jo en voldsom energitetthet, og de fleste drikker i såpass store mengder at det utgjør jo en hel del kalorier når man først starter å drikke. Alkohol fører jo også ofte til at man tar dårligere valg når det gjelder ernæring, det blir ofte mer snacks, dårligere måltider, behov for større og flere måltider når man først har konsumert alkohol. Hadde folk flest gått over til 0 alkohol, så tipper jeg de færreste trenger å gjøre noe som helst forøvrig med sitt eget kosthold for å holde seg på normalvekt.

Men da blir det jo et spørsmål om hvorvidt voksne mennesker skal ha lov til å ruse seg eller ikke. Her vil det jo alltid være noen som hardnakket påstår at rus = fyfy. Men det er nå engang sånn at i den moderne vestlige verden så er det helt vanlig at de fleste ruser seg, og det relativt ofte. Og jeg er ikke helt overbevist om at Norge nødvendigvis blir et så mye bedre sted om alle hadde kuttet ut alkohol uten noen alternativ form for å kunne ruse seg lovlig. Da ender vel brått flere over på det illegale rusmarkedet, og vipps er man langt mer ute å kjøre veldig fort.

Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
En enklere løsning er jo bare å redusere alkoholinntaket.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
I Norge handler alkohol uten den minste tvil primært om rus.
Det ser man også på folks drikkemønster(Edru 6 dager i uken før det klines til med dobbel sixpack til helgen).

Mye fornuftig i det @RamGuy skriver, vil dog også legge til her at spesielt fastfood på matsiden har ført til en del overvet(Som er jo igjen gjerne relatert til alkohol-konsum).

fargerik

Legg inn av fargerik »

lund skrev: ons jun 21, 2023 10:32 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Det at 7 av 10 voksne nordmenn er overvektig skyldes nok først og fremst alkohol, og ikke mat. Det er klart de fleste hadde nok klart å komme seg på normalvekt om de spiser sunnere og bedre, samtidig som de opprettholder samme alkoholkonsum som i dag. Men alkohol har jo en voldsom energitetthet, og de fleste drikker i såpass store mengder at det utgjør jo en hel del kalorier når man først starter å drikke. Alkohol fører jo også ofte til at man tar dårligere valg når det gjelder ernæring, det blir ofte mer snacks, dårligere måltider, behov for større og flere måltider når man først har konsumert alkohol. Hadde folk flest gått over til 0 alkohol, så tipper jeg de færreste trenger å gjøre noe som helst forøvrig med sitt eget kosthold for å holde seg på normalvekt.

Men da blir det jo et spørsmål om hvorvidt voksne mennesker skal ha lov til å ruse seg eller ikke. Her vil det jo alltid være noen som hardnakket påstår at rus = fyfy. Men det er nå engang sånn at i den moderne vestlige verden så er det helt vanlig at de fleste ruser seg, og det relativt ofte. Og jeg er ikke helt overbevist om at Norge nødvendigvis blir et så mye bedre sted om alle hadde kuttet ut alkohol uten noen alternativ form for å kunne ruse seg lovlig. Da ender vel brått flere over på det illegale rusmarkedet, og vipps er man langt mer ute å kjøre veldig fort.

Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
En enklere løsning er jo bare å redusere alkoholinntaket.
Det lar seg gjøre. Jeg har redusert betraktelig, og det har de fleste av de jeg har kontakt med gjort også.
Er slett ikke avholdsmann, men har kuttet ut sprit og vin. Men øllen vil jeg ha.
Vet ikke om jeg har blitt sunnere uten sprit, men det er greit å aldri være dritings, slik det var i ungdommen.
Forbekolder meg dog retten til å ta en whisky akkurat når det passer meg dersom jeg skulle snuble innom en bar.

Queenie

Legg inn av Queenie »

peraleks skrev: ons jun 21, 2023 1:21 am
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:19 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:15 am
Det er enormt mye i den forstand at du får svært lite kalorier igjen for en såpass stor mengde mat, sammenliknet med feks kjøttdeig. Komplisert?
Det er jo noe som heter vitaminer, mineraler og fiber da. Pluss smakelighet
Jeg tror ikke du kommer så langt i denne tråden, her skal ting settes på spissen.
Til sammenligning er 1 eple og 1 banan ca. 350 gram, allerede før lunch eller middag med tilhørende grønnsaker har man nærmest allerede fylt kvoten der. Om noe signaliserer reaksjonene på dette nøyaktig hvor lite frukt og grønt folk faktisk får i seg.
Der sa du det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: ons jun 21, 2023 10:00 am
DoktorS skrev: ons jun 21, 2023 9:51 am

Det er litt rart. Jeg tror egentlig alle vet om lag hva som er sunt og ikke sunt. Sunn fornuft heter det.
7 av 10 voksne nordmenn er overvektige, folk flest bryr seg ikke særlig om kostholdsråd. Med overvekt som et stadig voksende problem virker det bare rart å komme med råd om hvor mange gram rødt kjøtt man bør spise.
Og de mest overvektige vet utmerket godt hva som er sunt eller usunt... så rådene er ganske overflødige, ja.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
Alt du skisserer der kan du jo oppnå med alkoholfri øl som jo da også inneholder ditto mindre kalorier. Det finnes jo massevis av annen drikke som kan nytes til mat og ute i solen. Mange føler nok at det er best med øl og vin, men det har nok en direkte korrespondanse med det faktum at det blir rus involvert. Mild rus handler jo fremdeles om rus. Du kan jo fint oppnå mild rus via andre rusmidler, trenger jo på ingen måte å være snakk om å gå inn i noen tung rus.

Nå drikker jeg fint lite på grunn av diverse kroniske sykdommer som forverres av alkohol. Men når jeg ser på folk rundt meg om det så er i familie, venner, eller jobb så hersker det relativt liten vil om at for folk flest så handler alkohol om rus. Om du vil klassifisere det som mild eller tung rus er ikke så veldig relevant. Skal jo ikke mye alkohol til for at det har relativt negative effekter på kroppen og vekta.
Sist redigert av RamGuy den ons jun 21, 2023 11:00 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: ons jun 21, 2023 10:54 am
Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
I Norge handler alkohol uten den minste tvil primært om rus.
Det ser man også på folks drikkemønster(Edru 6 dager i uken før det klines til med dobbel sixpack til helgen).

Mye fornuftig i det @RamGuy skriver, vil dog også legge til her at spesielt fastfood på matsiden har ført til en del overvet(Som er jo igjen gjerne relatert til alkohol-konsum).
Når man ikke klarer å ta kun EN drink sprit, handler det om rus.
Alle blir dumme i fylla. Jeg også. Det tar noen år å finne ut slikt, men de fleste gjør det etterhvert.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 11:00 am
peraleks skrev: ons jun 21, 2023 10:54 am
Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am

Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
I Norge handler alkohol uten den minste tvil primært om rus.
Det ser man også på folks drikkemønster(Edru 6 dager i uken før det klines til med dobbel sixpack til helgen).

Mye fornuftig i det @RamGuy skriver, vil dog også legge til her at spesielt fastfood på matsiden har ført til en del overvet(Som er jo igjen gjerne relatert til alkohol-konsum).
Når man ikke klarer å ta kun EN drink sprit, handler det om rus.
Alle blir dumme i fylla. Jeg også. Det tar noen år å finne ut slikt, men de fleste gjør det etterhvert.
Det blir jo et definisjonsspørsmål. Oppnår du en merkbar ruseffekt av en drink, så handler det jo fremdeles om rus helt uavhengig av hvorvidt du klarer å stoppe på en drink eller ikke? Da går det jo mer på definisjonen av kontroll og ikke. Det blir jo en helt annen diskusjon. Om dette ikke handler om rus, så hadde du aldri trengt å ta den ende drinken i utgangspunktet.

Det finnes vel i utgangspunktet særs få argumenter for å drikke alkohol om det ikke er for rusen. Finnes jo ingenting positivt med alkohol for verken helsa eller vekta. Og det er faktisk mulig å få til såpass lik smaksprofil via alkoholfrie alternativer så et argument om smak osv. er jo høyst tvilsom den også selv om mange selvsagt vil klamre seg til det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»