Nye norske kostholdsråd

Svar
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1743

Re: Nye norske kostholdsråd

Legg inn av JauKaninen »

ehall skrev: ons jun 21, 2023 1:03 pm
Problemet med de nye kostholdsrådene som byråkratene skal komme med, er at vi vet ikke om det er for helsa eller klima/bærekraft. Dermed blir det å høre mindre på hva de finner på. Jeg hører på helsepersonell når jeg vet de snakker om helsa.

Og jeg må skuffe deg, all kjøtt skal kuttes, inklusive hvitt kjøtt. Kanskje pippipen lever dårlig så derfor er det ikke anbefalt?
Gjøres det forskjell på en 2 meter høy mann og ei lita jente, eller er det en mal for alle som gjelder i disse rådene?

Skal en mann på 2 meter leve på 100 gram kjøtt per dag liksom?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: tor jun 22, 2023 5:38 pm Bare det at denne komiteen fortsatt mener man skal drikke melk med lavt innhold av fett...
Ryktene vil ha det til at denne sangen vil bli underlagt forbud hvis man ikke erstatter "deilig" med "skummet".... No joke...
https://www.youtube.com/watch?v=kUcW-UTRW7Q


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Den sunneste melken er Kefir, og ikke skummetmelk.

Jeg vil anbefale boken "Spoon Fed" av Tim Spector når det gjelder kostholdsråd.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Bantor skrev: tir jun 27, 2023 8:04 am Den sunneste melken er Kefir, og ikke skummetmelk.

Jeg vil anbefale boken "Spoon Fed" av Tim Spector når det gjelder kostholdsråd.
Skummet melk er ikke melk.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Glycinello skrev: tir jun 20, 2023 7:27 pm
return_of_drakkar skrev: tir jun 20, 2023 7:05 pm
Glycinello skrev: tir jun 20, 2023 2:29 pm Kaffe: Moderat inntak av kaffe, cirka 1-4 kopper daglig, og te kan være en del av et sunt kosthold. Totalkonsumet bør begrenses til 400 mg koffein hver dag.
Dette målet kommer jeg ikke til å prøve på engang. I skrivende stund er jeg i ferd med å tylle i meg kaffikopp nr. 7 for dagen. Og jeg har ikke tenkt til å gi meg enda.
Dette er jo bygd på et slags antatt snitt for hele befolkningen.
Noen burde kanskje ikke drikke kaffe, andre kan drikke så mye de orker - og orker gjør vi :mrgreen:
Amen, brother!
Hadde man fått daglige prikker for å overskride denne anbefalte kvoten, så ville jeg sett slik ut: https://snl.no/dalmatiner :mrgreen:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1743

Legg inn av JauKaninen »

return_of_drakkar skrev: tir jun 27, 2023 9:52 pm
Hadde man fått daglige prikker for å overskride denne anbefalte kvoten, så ville jeg sett slik ut: https://snl.no/dalmatiner :mrgreen:
Akkurat hivd innpå 2 stk løvbiff her. Kyllingsalat før idag. Så da er vel kvoten for uken i boks :lol:

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

return_of_drakkar skrev: tir jun 27, 2023 9:52 pm
Glycinello skrev: tir jun 20, 2023 7:27 pm
return_of_drakkar skrev: tir jun 20, 2023 7:05 pm

Dette er jo bygd på et slags antatt snitt for hele befolkningen.
Noen burde kanskje ikke drikke kaffe, andre kan drikke så mye de orker - og orker gjør vi :mrgreen:
Amen, brother!
Hadde man fått daglige prikker for å overskride denne anbefalte kvoten, så ville jeg sett slik ut: https://snl.no/dalmatiner :mrgreen:
:lol:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Black_Spot.png

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

JauKaninen skrev: tir jun 27, 2023 9:55 pm
return_of_drakkar skrev: tir jun 27, 2023 9:52 pm
Hadde man fått daglige prikker for å overskride denne anbefalte kvoten, så ville jeg sett slik ut: https://snl.no/dalmatiner :mrgreen:
Akkurat hivd innpå 2 stk løvbiff her. Kyllingsalat før idag. Så da er vel kvoten for uken i boks :lol:
Nå i grillsesongen spiser jeg omtrent en ukeskvote hver dag.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1743

Legg inn av JauKaninen »

ehall skrev: tir jun 27, 2023 10:49 pm
Nå i grillsesongen spiser jeg omtrent en ukeskvote hver dag.
Kos deg!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

JauKaninen skrev: tir jun 27, 2023 10:59 pm
ehall skrev: tir jun 27, 2023 10:49 pm
Nå i grillsesongen spiser jeg omtrent en ukeskvote hver dag.
Kos deg!
Hver dag 👍🏻

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Dundersalt skrev: tir jun 20, 2023 10:04 am Tirsdag 20. juni ble de nye nordiske ernæringsanbefalingene (NNR2023) lansert på Island. NNR2023 er en rapport som oppsummerer kunnskapen på kostholdsområdet, og vil danne grunnlaget for revidering av de norske kostrådene.

Ministerråd er oppdragsgiver for NNR2023. Bestillingen til NNR-komiteen var å:
  • Oppdatere anbefalinger for energi, makro- og mikronæringsstoffer.
  • Utvikle en kunnskapsbasert plattform for nasjonale matvarebaserte kostråd.
  • Utvikle en kunnskapsbasert plattform for integrering av miljømessig bærekraft i de matvarebaserte kostrådene.

Noen av hovedanbefalingene i rapporten:
  • Spis mer grove kornprodukter. Fullkorn bør utgjøre minst 90 gram per dag.
  • Frukt, bær og grønnsaker. Anbefaler et variert inntak på mellom 500 og 800 gram per dag.
  • Poteter anses å være del av et sunt og miljøvennlig matkonsum. Kokte eller bakte poteter anbefales, tilberedt med lite fett og salt. Man bør ikke spise mye av frityrstekte poteter.
  • Bønner og linser: Det anbefales at belgfrukter inngår som en betydelig del av kostholdet.
  • Hvitt kjøtt: Det anbefales ikke at konsumet øker fra dagens nivå.
  • Fisk: Det anbefales å spise 300–450 gram fisk i uken fra bærekraftig forvaltede bestander. Av dette bør 200 gram være fet fisk.
  • Melk og andre meieriprodukter: Moderat bruk. 350–500 milliliter melk med lavt fettinnhold per dag er nok til å møte behovet for kalsium og vitamin B12.
  • Fruktjuice bør holdes på lavt til moderat inntak. Bør begrenses for barn.
  • Alkohol: Det er ingen trygg terskel for alkoholbruk. Anbefalingen går derfor ut på at man bør unngå å drikke alkohol, og hvis man drikker, bør inntaket være svært lavt.
Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/eJRMey/nord ... oett-i-uka

------------------

De norske kostholdsrådene er antatt at kommer våren 2024, men vil være basert på kunnskapsgrunnlaget som nå er publisert. For første gang skal altså bærekraft og miljø-aspektet innarbeides i kostholdsrådene.

Hva tenker dere om de nye rådene?

Det finnes enorme mengder og varianter av dietter der ute. Felles for alle er at de har både sterke forkjempere og motstandere . Graden av dokumentasjon er svært varierende, spesielt på langtidseffekter av ulike "strenge dietter".

I dagens samfunn, der det kan være vanskelig å vite hva som er rett og ikke av informasjon man finner på nett, er det svært nyttig at det finnes et grundig utarbeidet forslag som har vurdert helheten i forskningen.

Jeg syntes det er positivt at miljø hensyntas i slike råd, men håper virkelig de norske kostholdsrådene vil være helt tydelige på hvilke råd som gis med grunnlag i helseeffekt og hva som skyldes klimahensyn.

Blandes dette sammen vil det for en enkeltperson undergrave troverdigheten til rådene, og poenget med å hs offentlige råd blir borte. Den enkelte kan godt ønske å ta hensyn til klima og miljø, men vil naturlig nok først og fremst være opptatt av sin egen helse.
Akk,ve...dette har de holdt på med siden krigen sluttet. Så var egg farlig, for så å ikke være farlig, osv,osv osv...så får vi se igjen da om noen år...hva som er så farlig? Begynner å ganske lei dette klima hysteriet. vent å se......de får ikke endret absolut ingenting med dette klima. det går sin gang..og folk vil ha kjøtt...bare det ikke er blitt grønt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Wolfgang sin siste episode med Marit Kolby kan anbefales.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
Må du drikke alkohol og dra på ferie hit og dit for å ikke ha det miserabelt?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: fre jul 07, 2023 10:48 am
PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
Må du drikke alkohol og dra på ferie hit og dit for å ikke ha det miserabelt?
Nå har jeg ikke drukket alkohol siden lørdag, og jeg har vært hjemme hele tiden. Og jeg har jo hatt det fint.

Men ja, for meg blir det egentlig ganske miserabelt om jeg ikke kan kose meg med et glass vin eller en kald pils innimellom eller jeg ikke kan kose meg i Spania sommerstid.

Men det verste er kjøtt. Jeg kommer ikke til å kutte ned på kjøtt. Jeg røyker ikke, dette får være min usunne last.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»