Ubåt-mysteriet

Svar
lsklars

Ubåt-mysteriet

Legg inn av lsklars »

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xg ... er-om-bord

Er løpet kjørt? Ironisk at de fort kan ha kjørt seg fast i Titanic?

lsklars

Legg inn av lsklars »

Malacay skrev: tir jun 20, 2023 5:06 pm Usannsynlig at den har "satt seg fast", sannsynligvis har den implodert.
Det var ref til et sitat fra venninnen av Harding, Janne Mikkelsen.

– Jeg tror det er høy sannsynlighet for at de har satt seg fast i Titanic-vraket, sier Mikkelsen.

https://www.vg.no/nyheter/i/wAkOyG/bbc- ... anterhavet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Så akkurat hva slags ubåt det er, og alle kan jo forstå at det er helt sjanseløst. Vil bli overrasket om den noen gang blir funnet.



Risikoviljen var helt ekstrem.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

I etterpåklokskapens navn var det jo dristig å tøyse rundt der nede i utgangspunktet.
Titanic ligger jo ikke akkurat på grunt vann.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Er vel bare å si rip først som sist.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Malacay skrev: tir jun 20, 2023 5:06 pm sannsynligvis har den implodert.
Da ville det isåfall ha kommet opp noen vrakdeler, noe det hittil ikke har gjort.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Malacay skrev: tir jun 20, 2023 5:25 pm
Knaberaps skrev: tir jun 20, 2023 5:16 pm
Malacay skrev: tir jun 20, 2023 5:06 pm sannsynligvis har den implodert.
Da ville det isåfall ha kommet opp noen vrakdeler, noe det hittil ikke har gjort.
3800 meters dyp, det er litt tid før ting pipler opp til overflaten når du begynner på det trykket.
Atlantis?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Malacay skrev: tir jun 20, 2023 5:25 pm 3800 meters dyp, det er litt tid før ting pipler opp til overflaten når du begynner på det trykket.
Ja, jo, forsåvidt. Men noe bør vel etter hvert begynne å komme til overflaten dersom den har implodert. Uansett tror jeg besetningen har sett overflaten for siste gang.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Å betale 1,6 millioner for å begå selvmord??? Da har de for mye penger.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



For en elendig sak.. laget av standarddeler og styres med en logitech gamepad

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Cannabis Connoisseur skrev: tir jun 20, 2023 5:15 pm De mistet radiokontakt med ubåten rundt 1 time og 45 minutter etter dykket, så det er vel naturlig å tro at noe skjedde da.
Radiokontakt og radiokontakt under vann fru blom...Nå har jeg ikke orket å undersøke, og jeg vet ikke hvem de har utstyr fra, men jeg har sett at de har hatt en del ixblue reklame, så er ikke usannsynlig at de feks har ixblue gaps som de bruker til ssbl posisjonering, den takler jo range til 4000. det bringer meg jo videre til neste spørsmål.

I utgangspunktet burde de jo kjøre med failsafe, altså to transpondere for posisjonering, en som er backup. I utgangspunktet så burde dette være en komplett transponder og ikke noe fjas hvor de bare har transduceren. Hvor da primary får spenning fra ubåten og backupen kjører på eget battery.

Når de både har mistet kontakt med transponderen, altså mistet posisjonen på ubåten, i tillegg til at ubåten ikke har kommet opp igjen til rett tid, så er det jo fristende å anta at de har vært dumme nok til å kun kjøre med spenning fra ubåten og at ved implodering så går transponderen adundas ved kortslutning. Det lover dårlig.

Alternativt har de opplevd en katastrofal feil, mistet alt av strømtilførsel til ubåten og avhengig av produktet vil de også miste posisjonen.

Jeg heller nok mot at de har hatt alt for dårlige sikkerhetsrutiner på posisjoneringen av ubåten og at driten har implodert på en håpløs dybde, transponderen har kortsluttet som følge av brudd på kabelen. Det vil i så fall være sjokkerende dårlig. Er jo en no brainer av episke dimensjoner å ha transponder som kun går på batteri for nødstilfelle, den går jo i dvale uansett utenom posisjoneringen så er ikke som om man bruker opp batteriet på null komma nix heller.

De er vel på plass med Hugin i området, men det er tidkrevende å dekke områder og samtidig oppdage objekter innenfor det tidsrommet det her er snakk om.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 5:13 pm Så akkurat hva slags ubåt det er, og alle kan jo forstå at det er helt sjanseløst. Vil bli overrasket om den noen gang blir funnet.



Risikoviljen var helt ekstrem.
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/tra ... /15833015/

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://www.ixblue.com/4000-meter-manne ... avigation/

Jeg tok ikke helt feil, men det står dessverre ingenting spesifikt om oppsettet.

I all den tid inngangsbilletten er på over 2,5 mill og de som benytter seg av dette er søkkrike, så skulle man jo tro de kjørte med failsafe, men da hadde de visst hvor transponderen, og forhåpentligvis ubåten, befant seg.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 5:13 pm Så akkurat hva slags ubåt det er, og alle kan jo forstå at det er helt sjanseløst. Vil bli overrasket om den noen gang blir funnet.



Risikoviljen var helt ekstrem.
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/tra ... /15833015/
Har hatt mange fine turer på Sars.

Ellers er jeg enig i at de vil finne ubåten, problemet er vel når.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vil overraske meg stort hvis ikke den er funnet Ila 24 timer

Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Legg inn av Planck »

Er den på bunnen kan den ikke befinne seg langt fra vraket og vil raskt bli funnet.
Det brukes store ressurser på å lete med fly, tyder på at de antar den befinner seg på overflaten. Den har vektlodd som kan utløses mekanisk selv om alt av strøm og elektronikk har falt ut. Da vil den flyte opp, men kan være vanskelig å lokalisere om været er dårlig og alt av kommunikasjon har falt ut. De ombord kan ikke komme seg ut, den kan kun åpnes utenfra.
At den har satt seg fast og at kommunikasjonsutstyret samtidig har feilet er lite sannsynlig.
Selskapet skryter av at de bruker unikt måleutstyr for å sjekke stressbelastinger. Gjør at man kan abortere dykket før en farlig situasjon oppstår.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vi får se hvor godt du treffer med din personlige mening denne gangen. Du skriver jo selv at du ikke har noe kunnskap om dette, så da blir det jo bare synsing uansett. Jeg har heller ikke noe greie på dette temaet, men velger heller å stole på fagpersoner, selv om også de kan bomme.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 7:12 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vi får se hvor godt du treffer med din personlige mening denne gangen. Du skriver jo selv at du ikke har noe kunnskap om dette, så da blir det jo bare synsing uansett. Jeg har heller ikke noe greie på dette temaet, men velger heller å stole på fagpersoner, selv om også de kan bomme.
Tror det er langt mellom ekspertene, det er en helt unik situasjon. Men med tanke på hvor dypt det er og hvor store havområder den lille greia kan være i så er jeg skeptisk. Men håper jo at den blir funnet, og det er jo fortsatt et håp om at de kan ha overlevd.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 7:53 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 7:12 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm

Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vi får se hvor godt du treffer med din personlige mening denne gangen. Du skriver jo selv at du ikke har noe kunnskap om dette, så da blir det jo bare synsing uansett. Jeg har heller ikke noe greie på dette temaet, men velger heller å stole på fagpersoner, selv om også de kan bomme.
Tror det er langt mellom ekspertene, det er en helt unik situasjon. Men med tanke på hvor dypt det er og hvor store havområder den lille greia kan være i så er jeg skeptisk. Men håper jo at den blir funnet, og det er jo fortsatt et håp om at de kan ha overlevd.
Du skrev jo at "alle skjønner at dette er helt sjanseløst". Det er noe helt annet enn å være skeptisk. Det var det jeg reagerte på, når enkelte fagpersoner mener noe helt annet.

knurr84

Legg inn av knurr84 »

Jeg forholder meg også til fagpersoner, som han professoren i VG akkurat nå som mener at hvis ubåten har begynt å tatt inn vann på slike dyp så er det ikke bra.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Planck skrev: tir jun 20, 2023 7:02 pm Er den på bunnen kan den ikke befinne seg langt fra vraket og vil raskt bli funnet.
Det brukes store ressurser på å lete med fly, tyder på at de antar den befinner seg på overflaten. Den har vektlodd som kan utløses mekanisk selv om alt av strøm og elektronikk har falt ut. Da vil den flyte opp, men kan være vanskelig å lokalisere om været er dårlig og alt av kommunikasjon har falt ut. De ombord kan ikke komme seg ut, den kan kun åpnes utenfra.
At den har satt seg fast og at kommunikasjonsutstyret samtidig har feilet er lite sannsynlig.
Selskapet skryter av at de bruker unikt måleutstyr for å sjekke stressbelastinger. Gjør at man kan abortere dykket før en farlig situasjon oppstår.
Det er mange muligheter. At det brukes store ressurser på å søke der de kan søke tyder ikke på noe annet enn at de ikke vet og at de holder mulighetene åpne. Jada, det kan selvsagt hende at de har kommet seg til overflaten og at værforholdene har resultert i at de er vanskelig å lokalisere. De vet jo ganske så nøyaktig dybde sist gang de hadde kontakt med ubåten. Hvis det var 1t 45min uti dykket så har de ikke vært så langt unna vraket heller. De vil raskt miste posisjonen hvis f.eks ubåten ligger på siden/opp ned/blokkert av noe, det er jo ikke mer komplisert enn lyd i vann og det er jo vinkler man må være innenfor for å opprettholde kommunikasjon, så her har man jo noe å forholde seg til. Hvis de har en backup transponder som kjører på batteri så kan jo det være en indikasjon.

I utgangspunktet så synes jeg det fremstår som de har vært ekstremt korttenkt når det kommer til backup løsninger.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 7:53 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 7:12 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm

Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vi får se hvor godt du treffer med din personlige mening denne gangen. Du skriver jo selv at du ikke har noe kunnskap om dette, så da blir det jo bare synsing uansett. Jeg har heller ikke noe greie på dette temaet, men velger heller å stole på fagpersoner, selv om også de kan bomme.
Tror det er langt mellom ekspertene, det er en helt unik situasjon. Men med tanke på hvor dypt det er og hvor store havområder den lille greia kan være i så er jeg skeptisk. Men håper jo at den blir funnet, og det er jo fortsatt et håp om at de kan ha overlevd.
Jeg er jo her.
Det er jo ikke noe mer unikt enn at det er et spørsmål om hva slags utstyr de har tilgang på. Se San Juan og Seabed Constructor.

Problemet her er jo at det er forhåpninger om at de lever, og at det er et spørsmål om tid. Det er ikke bare bare å få tak i båter på så kort varsel som har mulighet til å kartlegge havbunnen enten på egenhånd eller med auv. Ideelt sett hadde de fått tak i båter med ROV som kan undersøke i umiddelbar nærhet til ubåtens siste kjente posisjon.

Så, hvis de i beste fall hadde funnet noe, så gjenstår det jo bare en konstruksjonsbåt med kran som rekker ned til 4000m

Kort fortalt, enten så har de hatt latterlig flaks og flyter på overflaten der de venter på å bli funnet, eller så er de fucked.

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

LANISTA skrev: tir jun 20, 2023 5:14 pm I etterpåklokskapens navn var det jo dristig å tøyse rundt der nede i utgangspunktet.
Titanic ligger jo ikke akkurat på grunt vann.
Ja, hva hadde de der å gjøre? Men som de fleste "spennings" fobier, kan det ende med forferdelse...for hva?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

knurr84 skrev: tir jun 20, 2023 8:03 pm Jeg forholder meg også til fagpersoner, som han professoren i VG akkurat nå som mener at hvis ubåten har begynt å tatt inn vann på slike dyp så er det ikke bra.
Åpenbart en mann med dyp (sic!) innsikt, så jeg henger meg på deg og setter min lit til denne professoren.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 6:02 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm
LeSorcier skrev: tir jun 20, 2023 5:50 pm
Da regner jeg med at du har mer greie på dette enn han som uttaler seg til TV2, som mener at man trolig vil finne ubåten.
Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vil overraske meg stort hvis ikke den er funnet Ila 24 timer
Nettopp, det er jo enkelt å lete etter nåla i høystakken

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Queenie skrev: tir jun 20, 2023 10:31 pm
Harduetforslag skrev: tir jun 20, 2023 6:02 pm
GoingKronos skrev: tir jun 20, 2023 6:00 pm

Jeg skrev en personlig mening, jeg ga meg ikke ut for å ha noe kunnskap - jeg sa bare at jeg vil bli overrasket om den blir funnet. Så litt skivebom fra din side.
Vil overraske meg stort hvis ikke den er funnet Ila 24 timer
Nettopp, det er jo enkelt å lete etter nåla i høystakken
?

fargerik

Legg inn av fargerik »

De sier i nyhetene på mårrakvisten at det er hørt bankelyder. Fra et fly ( ! )
Dersom de ligger på havets bunn og banker i skroget, er det imponerende teknologi de har, dersom folk kan høre det i et fly!
Fikk med meg en detalj til. Prisen for å bli med i ubåten var ikke 1,6 millioner kroner, men 2,6 millioner. Mye pæng, gitt!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 7:41 am De sier i nyhetene på mårrakvisten at det er hørt bankelyder. Fra et fly ( ! )
Dersom de ligger på havets bunn og banker i skroget, er det imponerende teknologi de har, dersom folk kan høre det i et fly!
Fikk med meg en detalj til. Prisen for å bli med i ubåten var ikke 1,6 millioner kroner, men 2,6 millioner. Mye pæng, gitt!
Sonobouys

fargerik

Legg inn av fargerik »

Harduetforslag skrev: ons jun 21, 2023 8:11 am
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 7:41 am De sier i nyhetene på mårrakvisten at det er hørt bankelyder. Fra et fly ( ! )
Dersom de ligger på havets bunn og banker i skroget, er det imponerende teknologi de har, dersom folk kan høre det i et fly!
Fikk med meg en detalj til. Prisen for å bli med i ubåten var ikke 1,6 millioner kroner, men 2,6 millioner. Mye pæng, gitt!
Sonobouys
Hæ? Kaffen har ikke slått inn her ennå, tenker ikke klart nok til å forstå "Sonobouys"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»