Dokumentarfilm

Svar
Winnowill

Re: Dokumentarfilm

Legg inn av Winnowill »

Four wives på Netflix.
Er jo ikke noe nytt det man ser, men blir like oppgitt hver gang jeg ser slik dokumentarer.
Doku om en mann i Midtøsten et sted, som har 4 koner og hvordan de opplever ting og tang.
Gud bedre, om jeg som kvinne hadde blitt født i Midtøsten, så kunne jeg like godt endt livet der og da.
For en tilværelse, og merkelig å omtale ektemannen som en "snill og god mann", som dryler til dem når det passer han, så fingre og halebein knekker. Skjønner jo at kvinnene ikke vet bedre, men allikevel. Og alle som en er så opptatt av å få tid og bli elsket av denne gjøken av 50åring som mener at å få seg en 15åring jomfru til enda en kone vil gjøre han "ung" igjen.
Det er noe seriøst i veien med disse menneskene, denne kulturen/tradisjonene de har er ikke verdt noen verdens ting.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Gutter mot verden - NRK serie på 4 eps. Ligger i arkivet
Hvis man tenkte konspirasjonsfolk var spenn hakke galne, så viser eps 3 og 4 dette til gangs.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ale skrev: ons nov 02, 2022 11:10 pm Er det en splitter ny episode? Mener jeg har sett alt.
Vet ikke, det ligger 4 eps der.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ale skrev: ons nov 02, 2022 11:15 pm
Fringegirl skrev: ons nov 02, 2022 11:14 pm
Ale skrev: ons nov 02, 2022 11:10 pm Er det en splitter ny episode? Mener jeg har sett alt.
Vet ikke, det ligger 4 eps der.
Okay. Mener jeg så det for et halvt år siden. Bra dok serie.
Ja syntes det. Men han fyren i 3 eps som snakket om nettopp ALT disse konspifolka tror på, virket jo fullstendig gal. Det er like skremmende hver gang man hører og ser slike mennesker som er så oppriktig i sin forvridde virkelighet.

jakral

Legg inn av jakral »

Arbetets döttrar

En av mine gamle favorittfilmer. Den handler om livet på 'gølvet' på to arbeidsplasser for kvinner. Det skal fileteres og pakkes fisk og det jobbes med å sjekke hull på strømpebukser.

spårt

Legg inn av spårt »

Hoop Dreams (1994)




Grizzly Man (2005)




Exit Through the Gift Shop (2010)


Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Love crimes of Kabul. (HBO)
Nok en dokumentar om det fullstendig forstyrrede samfunnet i Afghanistan, denne gangen om kvinner som er i fengsel for å rømme hjemmefra, om å ha en intensjon om å ha sex, og noen som hadde sex før ekteskapet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: tor nov 03, 2022 12:09 am Arbetets döttrar

En av mine gamle favorittfilmer. Den handler om livet på 'gølvet' på to arbeidsplasser for kvinner. Det skal fileteres og pakkes fisk og det jobbes med å sjekke hull på strømpebukser.
Svenskene var kanongode på arbeidsdokumentarer.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Life according to Sam(HBO).
For en emosjonell dokumentar om søken etter en kur for progeria.
I dokuen møter en Sam og andre barn med progeria, og for en gjeng med spesielle barn de er.
Man ser ikke denne dokumentaren uten å sitte igjen med en haug med følelser.
Sist redigert av Winnowill den lør des 24, 2022 12:54 am, redigert 1 gang totalt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ja, stemmer. Gikk litt fort der!

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Har glemt denne tråden litt og det er jo synd og skam!
Så denne (2 deler) på DR2 før jul, meget innsiktsfullt. For en teft disse karene hadde for å finne artister


John Garfield

Legg inn av John Garfield »

4 little girls
En Spike Lee dokumentar om en bombe som som sprengte i en kirke i Birmingham Alabama på tidlig 60 tall og drepte 4 mørkhudede jenter. Birmingham var en av de mest rasistiske byene i USA på 50-60 tall.

Dokumentaren er på HBO og anbefales. Skal lage en liten liste over mine favorittdokumentarer etterhvert.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Social Media Murders -Alex Rodda

Så denne på TV2 Play, sterk historie

trønderen

Legg inn av trønderen »

Da Macron ringte Putin
Dokumentar på NRK der et kamerateam følger Macron fra ukene før krigen i Ukraina startet til et stykke ut i krigen. Svært interessant å komme slik på innsiden, og spesielt interessant å få høre deler av samtaler Macron har med Putin og andre statsledere.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

trønderen skrev: man feb 06, 2023 3:14 pm Da Macron ringte Putin
Dokumentar på NRK der et kamerateam følger Macron fra ukene før krigen i Ukraina startet til et stykke ut i krigen. Svært interessant å komme slik på innsiden, og spesielt interessant å få høre deler av samtaler Macron har med Putin og andre statsledere.
Nja, typisk "fransksvak" denne. Og så er det jo liten tvil om hva som er motivet bak dokumentaren. Det er jo en del potensial i dette, men det ble forsøkt å gjøre noe mer ut av det enn det egentlig var, så da faller det litt i fisk. Men litt interessant å se hvordan man fortsatt tenker innen fransk diplomati etter såpass mange år hvor man vel ville tenkt at det hadde skjedd en mentalitetsendring.

Franskmennene er jo blant de svakere hva gjelder å lage gode dokumentarer. Mye patos og svarthvitt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Thing: Terror Takes Shape (1998) av Michael Matessino

Medfulgte som bonus materiale i hop med samtlige av mine eldre og nyere The Thing (1982) DVD og Blu-ray utgaver, og fortsatt den til nå beste og mest informative dokumentaren om den kaotiske og krevende innspillingen av kanskje en av 80-talls aller beste science-fiction/skrekkfilmer, og mye artige og spennende historier fra ulike hold. Særlig Rob Bottin, der var knappe 22 år gammel og storfan av Carpenter, og fikk drømmejobben og nesten 3 millioner dollar å "leke seg med", til å komme opp med banebrytende og grufulle spesial effekter, der til slutt ville kreve så mye av ham, at det endte opp med en sammenbrudd og lengre opphold på sykehuset, men dæven så bra arbeidet hans stadig fremstår, og total overlegen det meste av dagens CGI kan komme opp med av lignende monsterfilm effekter.

Richard Masur ble jo godt kjent med en ulvehund som ikke var så veldig vant med store menneskemengder, og der ulven var den dominerende part, og det gjorde at bare "enkle" små scener ble omgjort til flere uker med forberedelser for å få et par sekunder film, til å sitte.

Savnet likevel (vært innom 2 ulike The Thing dokumentar siste tiden) mer info om den gufne og utrolig effektive musikken til Ennio Morricone, der har jo ei så viktig bidrag i hvorfor filmen er så uforglemmelig.

Tror jeg ender med ei 7/10, mens den andre The Men of Outpost 31 (2016) var hakket bakom 6/10

trønderen

Legg inn av trønderen »

GiPazzini_85 skrev: man feb 06, 2023 5:48 pm
trønderen skrev: man feb 06, 2023 3:14 pm Da Macron ringte Putin
Dokumentar på NRK der et kamerateam følger Macron fra ukene før krigen i Ukraina startet til et stykke ut i krigen. Svært interessant å komme slik på innsiden, og spesielt interessant å få høre deler av samtaler Macron har med Putin og andre statsledere.
Nja, typisk "fransksvak" denne. Og så er det jo liten tvil om hva som er motivet bak dokumentaren. Det er jo en del potensial i dette, men det ble forsøkt å gjøre noe mer ut av det enn det egentlig var, så da faller det litt i fisk. Men litt interessant å se hvordan man fortsatt tenker innen fransk diplomati etter såpass mange år hvor man vel ville tenkt at det hadde skjedd en mentalitetsendring.

Franskmennene er jo blant de svakere hva gjelder å lage gode dokumentarer. Mye patos og svarthvitt.
Hmm, ja, motivet er ganske tydelig. Men det er nok det å komme såpass på innsiden som gjør at jeg liker den. Kom gjerne med tips til andre dokumentarer der man følger internasjonal politikk på høyeste nivå på nært hold.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Har de siste dagene sett Marlon Riggs samlede verker. Jevn fin kvalitet ala 3-3.5/5 er min dom. Mulig jeg fortsetter på det sorte homsekjøret og ser portrait of Jason i løpet av helga.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ei artig og fin liten samtale rundt herrene John Landis, John Carpenter og David Cronenberg på tidlig 80-tallet. Der en skulle gjerne sett ha vart mye lenger enn kun 24-25 minutter. Interessante er jo at der Landis hadde vel mer eller mindre nådd sin storhetstid (Animal House, Blues Brothers, American Werewolf in London og rett rundt hjørnet Trading Places), var både Carpenter og Cronenberg selv ikke langt unna å utgi hver sine mesterverk, med The The Thing og Videodrome. Undrer på om det at Carpenter valgte å bryne seg på en 50-talls skrekk klassiker med en litt annen vri, inspirert David til å selv gjøre noe av det samme for 80-talls monsterfilmgenren, 4 år senere via The Fly.

Denne var også med på ei Criterion Collection DVD man har av nevnte Videodrome, og virker som Landis ser virkelig frem til The Thing.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

VAL (2021)

Så denne i natt, Val KIlmer har opp igjennom livet sitt filmet med videokamera. Vi får et unikt innblikk i oppvekst og ulike filminnpillinger.
Nå har Kilmer mistet stemmen etter hard cellegiftbehandling pga strupekreft og i denne dokumentaren er det sønnen Jack som har voiceover, noe som passer ypperlig for han snakker helt likt som sin far.
En sterk film og et unikt innblikk som sagt, fikk meg til å tenke på dokumentaren Senna
Jeg gir dermed samme karakter 9/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Du kan se filmen Val på TV2 Play

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Ale skrev: søn apr 09, 2023 10:22 pm Skal se The Last Days fra 1998 i natt. Den er meget sterk.

https://m.imdb.com/title/tt0174852/
Så den idag (netflix) Sterke saker ja, takk for tips.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:20 pm
LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?
Jeg kjøpte den i deluxe utgave med bluray, dvd og cder fra en nettbutikk. Aner ikke om den er tilgjengelig på strømming.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 1:20 pm
LondoMollari skrev: tor feb 23, 2023 1:08 pm Jeg så nylig den nye King Crimson dokumentaren. For en som ikke er fan fra før så er nok ikke denne en god introduksjon til bandets historie. Men for en blodfan som meg så gav denne et godt innblikk i hvordan det er å være i bandet og hva King Crimson egentlig er. Dette var ikke en standard dokumentar av typen "følg historien kronologisk fra starten til slutten" men så er jo heller ikke Robert Fripp en standard type.
Nemlig, Fripp er "litt" sær, men det visste man jo. Han er forøvrig det nærmeste man kommer Gud i min bok, ihvertfall musikalsk.
Bra film. Og bonusmateriale var strålende, jeg anbefaler deluxe utgaven.
Jeg vil se den. Hvor ser jeg den? Antagelig i en strømmetjeneste jeg kan kjøpe?
Har du telenor kan den leies i filmleie tjenesten. Sikkert det samme med de andre tilbyderne.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Abducted in plain sight (Netflix).
Denne dokumentaren har jeg vanskelig for å tro, ingen foreldre kan være så vanvittig dumme og navie. Det henger ikke på greip at de lar naboen ligge i senga til datteren i 6 mnd, kidnappe henne for flere uker og DERETTER har naboen et seksuellt forhold til både moren og faren. Ikke søren, her er det noe som skurrer helt vilt. Helt klart datteren ble misbrukt, men historien rundt misbruket virker som rent oppspinn.

jakral

Legg inn av jakral »

Fascinerende kortfilm eller reportasje fra en svunnen tid. Svenske Trafikmagasinet begir seg ut på veiene blant Trabanter og kontrolltårn og gir seerne forbrukerråd til dem som måtte velge bilferie i DDR.


The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Var innom NRK Nett TV sin dokusommer
og anbefales "We Need To Talk About Bill Cosby"

The Kwames

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ser denne om Brad Pitts karriere

https://www.imdb.com/title/tt22592434/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»