Beste musikkvideo

Svar
Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Beste musikkvideo

Legg inn av Daniel »

Kort og greit, hva er folks favoritt-musikkvideoer gjennom tidene?
Tenker altså på regisserte musikkvideoer og ikke videoer fra konserter osv.

Kriterier er høyst subjektive. Originalitet, kamerateknikk, manus, eller rett og slett bare morsomt og fengende

Her er en av mine favoritter:

Beastie Boys - Sabotage

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Deathspell Omega - Ad Arma!

Estetisk mesterverk, kul låt og ekstremt mørkt og dystert.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Daniel skrev: tor aug 19, 2021 9:17 pm Kort og greit, hva er folks favoritt-musikkvideoer gjennom tidene?
Tenker altså på regisserte musikkvideoer og ikke videoer fra konserter osv.

Kriterier er høyst subjektive. Originalitet, kamerateknikk, manus, eller rett og slett bare morsomt og fengende

Her er en av mine favoritter:

Beastie Boys - Sabotage
Flott tråd/tema, og blir interessant å se folks favoritter, samt kanskje finne igjen et par av de man har glemt fullstendig bort, med årenes løp, men tja, sjanse for at man så dem tilbake på MTV, når de fortsatt sendte musikkvideoer og hadde den slags i fokus.

Beastie Boys ja, husker godt at de var et band som alltid (så og si) innfridde med tanke på musikkvideoformatet, humor og originalitet. Alt passa jo så innmari godt i hop med musikken og tekstene deres. Enkelte videoer, lo man så en nærmest falt ut av sofaen, Sabotage er helt klart en klassiker, og blant de jeg ville nok selv ha komme meg frem til, om ikke lenge. ;)
Intergalactic var også en enorm video/låt, og igjen herlig parodi/hyllest til b-filmer, monsterfilmer og ja, en av de mest sette videoene fra høsten 1998, fra mitt hold altså.

Skal forsøke å holde igjen, ikke spamme ned med ørten videoer, men tja, plukke frem en og annen favoritt, og gjøre så godt man kan i å begrunne eller si litt om hvorfor akkurat den og den, ble valgt.
Må nok gå litt i "tenkeboksen", får denne tråden (meget hyggelig) kom jo litt brått på, men tja, får vel bare henge med litt til utover kvelden, ikke legge så riktig ennå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


OMD - Maid of Orleans (1981)

Alltid vært glad i denne perioden av britisk synthmusikk, og få gjorde bedre skiver enn Orchestral Manouvres in the Dark på den tiden.
Men kan vel ikke unngå at det var utrolig mye cheesy musikkvideoer fra nevnte tid, uten at det tok bort gleden over å høre musikken, men ja, antar at det var jo helt i startfasen av MTV eraen, og ikke alle hadde budsjetter som Michael Jackson, Madonna, Prince eller Bruce Springsteen, da til å hyre inn de hippeste og unge fremadstormende regissørene og talentene til å lage banebrytende videoer, på 5-10 minutter (eller lenger).

Men er jo litt av sjarmen, med alle disse "amatøraktige" videoene, med svarte søplesekker som blafrer vilt i bakgrunnen, veivende flagg, dører som blir smelt "dramatisk" igjen, osv, men klart, selv der var det jo noen som sikkert var langt dyktigere i å klemme ut absolutt alt av et mini budsjett og likevel være i stand til å gjøre minneverdige og klassiske musikkvideoer.

Den jeg valgte av OMD, hører tvilsomt hjemme i sistnevnte kategori, "amatør" biten, og der fokus i detaljer og stemning, hinter nok om at her var det folk som hadde litt peiling, i det å formidle en historie på oppunder 4 minutter, men uten å avsløre for mye, og mye smarte og elegante løsninger blir benyttet.
Liker det at de inkluderte den "støyende" introen uten noe melodi/musikk på oppunder 30 sekunder før det hele går i gang, og nei, her har åpenbart band og regissør fått ut det beste av begge leire.

Rett og slett ei vakker og tidløs musikkvideo (mener jeg da), vel, kanskje minus genseren til Andy McCluskey, og et video valg man bare måtte slenge innom, når den først dukka opp så friskt i minne.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et annet britisk synthband fra samme tiår, der også kom ut med noen utrolig minneverdige videoer, var jo The Art of Noise, og der hadde kanskje langt mer kjente og spesielle bidrag, men en som jeg aldri går lei, er den romantiske og meget stilige Moments in Love, der ser ut som noe David Lynch kunne ha kokt i hop. Det er liksom noe med blanding av både det elegante og romantiske, men også noe litt, tja creepy gående bakom alt.
The Art of Noise - Moments in Love (1985)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, høsten er jo rett rundt hjørnet, og få band/musikkvideoer har ei stil/preg der passer bedre til sene skogsturer i marka og tenker jo på britiske Talk Talk, og hvor videoen de gjorde i et skogholt, byr opp til et lite dramatisk og spennende naturprogram, og alltid vært glad i hvor detaljert videoen er i fokus på det å rette lyskasterne mot trær, insekter og dyr, der det enten dreier seg om å få seg en munnfull, eller overleve frem til neste dag.

Virker jo å være en hyggelig gjenganger i flere av musikkvideoene til Talk Talk, der dyr og natur får oppmerksomheten, og særlig når det blir fremført så vakkert i hop med musikken og bandet selv.
Talk Talk - Life's What You Make It (1986)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Av litt "nyere", huskes jo enkelte band/artister ekstra godt, ettersom de hadde flust av videoer som gikk jevnt og trutt, og ja, The Prodigy var en av de som helt klart dominerte på andre halvdel av 90-tallet, og vanskelig å plukke ut kun ei favoritt, av så mange, men de dro jo ofte strikken litt ekstra langt, tror Firestarter ble ganske så mye bråk rundt, og bedre ble det vel ikke ei, når Smack My Bitch ble utgitt senere.
Kunne jo også nevnt Breathe eller Poison i samme slengen. Men favoritten, den som liksom oppsummerer den herlige kombinasjonen av alt man elsket ved musikken deres, kom jo via No Good (Start the Dance) fra 1994-95, og denne må jo ha blitt spilt i hjel, på utallige dansegulv, nattklubber, gym og treningssentre, etc men var nå på sene kvelder, at man satt oppe og koste seg med Prodigy og lignende britiske elektronika/dance band og deres mange uforglemmelige videoinnslag på MTV:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, skal gi meg nå. Men før det, så prøver jeg på ei animert favoritt, og enda ikke fått sett hele filmen, men husker man ble litt "forvirra", ettersom samtlige videoer fra Daft Punk kom ut i perioden 2000-01, og fant liksom aldri ut i hvilken rekkefølge de egentlig lå i, men først senere at man fikk greie på at en spillefilm visstnok kom ut, men ja, aldri sett.
Men Digital Love er og blir en slager fra sommeren 2001, og ble spilt mye på MTV og deres klubbrelaterte musikkshow, der fokuserte på dance, trance, techno, house og disco aktige rytmer utover sene helg kvelder.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, jeg klarte ikke å dy meg. En til, så er det slutt. Promise.
Uansett, en av disse så gjennomført elegante og flotte musikkvideoene, og mange forsøkte vel på den tid å kopiere Roxy Music og Bryan Ferry, men ja, sjeldent at det ble noe særlig vellykkede resultater. Men for nevnte band, avsluttet de jo med stil, samt ei video der jo passet perfekt i hop med lyden av bandet, og ikke minst da fra et av 80-talls vakreste albumutgivelser.
Avalon (1982)

mashadar

Legg inn av mashadar »

Denne låta og videoen husker jeg gjorde stort inntrykk da jeg så/hørte den for første gang sommeren 1996. Selv om jeg hadde hørt låta 1979 før denne, så var det Tonight, Tonight som for alvor vakte min interesse for Smashing Pumpkins.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

mashadar skrev: tor aug 19, 2021 11:21 pm Denne låta og videoen husker jeg gjorde stort inntrykk da jeg så/hørte den for første gang sommeren 1996. Selv om jeg hadde hørt låta 1979 før denne, så var det Tonight, Tonight som for alvor vakte min interesse for Smashing Pumpkins.
Smashing Pumpkins ja, også et meget godt videoband på 90-tallet. Tror det var enten Zero eller Butterfly with Wings som var min introduksjon mot Billy Corgan og co, sistnevnte var ei svær videohit, og ble spilt nærmest daglig.
Men må vel innrømme at Tonight Tonight var nok et par hakk ekstra over de nevnte, meget flott laget video, og sørga vel for at de gjorde reint bord på diverse Music Video Award Shows i 1996-97.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Noen band forble mer kjent som one hit wonders, men alltids kjekt med de som både hadde hiten og videoen i orden, og The Connells med 74-75 (1995) er vel en av disse klassiske eksemplene på et band som gikk mye på radio og tv, men tja, bort vekk ble dem. Vel, ikke helt da, ettersom låta fortsatt dukker opp jevnt og trutt på norsk radio.

Videoen er jo utrolig fin, og likevel små trist, og for de som liker den, anbefales den nyversjonen (mange av de samme "skuespillerne" dukker opp igjen) og man kan få et hint om hvordan livene deres har endt opp. Igjen noen rørende og varme øyeblikk.
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En video jeg glemte nesten fullstendig bort tidligere, men kom på akkurat nå. Igjen ei flott låt/video, og ikke minst meget godt egna til den stilfulle og fengende musikken av Sade:
Hang On To Your Love (1984)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tenkte bare å slenge inn et musikkvideo spørsmål, vi snakker nok midten av 90-tallet, og ofte tenkt at det kan ha vært noe fra ala Lenny Kravitz, men var ei høyreist og spinkel (ganske creepy dame) med laaaange negler, som gikk på en umenneskelig måte gjennom mørke lokaler, og ja denne skremte meg godt som liten, men hvem artist/video det var, nei, det husker jeg ikke.

Har ikke så mye mer å gå etter, men ble nå spilt en god del på MTV, selvsagt ut i de senere timene på døgnet, og noen videoer var jo bare veldig gufne/creepy, som kortere skrekkfilmer, men ja, da ofte av typen der man ikke husket selve låta/artisten, men alt det andre.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Morsomt at denne tråden slo an. Jeg rekker ikke se igjennom de gode innspillene idag, men kom til å gruble på siste post her om denne skumle videoen.

Kan det ha vært Tool - Prison Sex?
Gyselig video i alle fall.. og stemmer i alle fall delvis med tankene dine.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Daniel skrev: fre aug 20, 2021 12:19 am Morsomt at denne tråden slo an. Jeg rekker ikke se igjennom de gode innspillene idag, men kom til å gruble på siste post her om denne skumle videoen.

Kan det ha vært Tool - Prison Sex?
Gyselig video i alle fall.. og stemmer i alle fall delvis med tankene dine.
Var nok ikke Tool, men takker for forsøket. :)
Og ja, creepy video, ingen tvil.

Mulig det kan ha vært meg som har blanda i hop flere ulike videoer/scener, og ville jo ikke vært første gangen. Man så jo tross alt sin daglig dose med MTV, før skoletid, etter skoletid og utpå kvelden, og ja, da kan det fort bli til at videominnet går litt i surr.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Interessant tråd. har tenkt litt på det i noen uker.
Selv liker jeg ZZ Top sine videoer fra midt 80s "Gimme all your lovin" , "Sharp dressed man" samt" Legs"
I et veldig mannsdominert Texas bryter disse videoen veldig . Pene damer i de fleste videoer er mer for øyet
og behag , her har de en dominerende rolle.
Litt før sin tid er min påstand.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: fre aug 20, 2021 12:27 am Interessant tråd. har tenkt litt på det i noen uker.
Selv liker jeg ZZ Top sine videoer fra midt 80s "Gimme all your lovin" , "Sharp dressed man" samt" Legs"
I et veldig mannsdominert Texas bryter disse videoen veldig . Pene damer i de fleste videoer er mer for øyet
og behag , her har de en dominerende rolle.

Litt før sin tid er min påstand.
ZZ Top har mye gode videoer, og var vel et av de store "overraskelses" banda som virket å nyte godene av tidlig MTV, og der så mulighetene i at videoformatet kunne bidra med få musikken deres ut til en helt ny gruppe med fans, som tidligere kanskje aldri hadde hørt om dem, og ja, det virket som det gikk seg bra til.

Angående pene damer og musikkvideo, dæven, hvordan kunne jeg glemme denne karen og hans Palmer ladies, tror de dukket opp flere videoer på 80-tallet, samt tv-reklamer etc. Men originalen er det jo klasse over.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Har en tv serie om musikkens utvikling eller noe sånt et sted. Husker bare at det var veldig stor forskjell på amerikanske og engelske artister. Mens amerikanerne gjerne hadde et stort apparat bak videoene sa britiske Annie Lennox i Eurythmics at man fikk beskjed fra plateselskapet om å lage noe som varte 4 minutter og som skulle legges ut som musikk-videoer på Sky, og MTV.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

George Michael i "Father figure" er en video-favoritt hos meg.En historie som blir fortalt selv om mange sikkert er uenige.
De fleste videoene jeg husker er gjerne opptreden der artist /band står og poserer med sangen og man husker ingenting.
Jeg er litt svak for mange lav-budsjett-videoer som kom fra band i England i 80 åra. Mange hadde bare den ene låta.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: fre aug 20, 2021 2:39 am George Michael i "Father figure" er en video-favoritt hos meg.En historie som blir fortalt selv om mange sikkert er uenige.
De fleste videoene jeg husker er gjerne opptreden der artist /band står og poserer med sangen og man husker ingenting.
Jeg er litt svak for mange lav-budsjett-videoer som kom fra band i England i 80 åra. Mange hadde bare den ene låta.
Synes det var meget synd at MTV80S! forsvant tidligere i år, og sa seg selv, den fokuserte jo kun på 80-talls videoer, men følte nå at den likevel inkluderte oftere mer ukjente/usette videoer, enn tidligere VH1 Classic, som også forsvant.
Nå tror jeg man knapt har noen rene musikk kanaler igjen, men joda, alt ligger nok ute på nettet i topp lyd og bildekvalitet, men blir liksom ikke helt det samme.
Var litt moro å ikke vite på forhånd hva som kommer neste ut, og nettopp slik man ofte fant seg nye favoritter på MTV før, men den tid er nok forbi for godt.

Uansett, noen videoer er jo meget nostalgiske. Vanskelig å beskrive hvorfor, men det er bare noe med dem, som gjør at man blir bare dratt rett tilbake i en viss periode fra barndommen, og der de gikk igjen på MTV.

Massive Attack og Unfinhished Sympathy (1991) er ei sånn video, som jeg aldri går lei. Alltid likt slike, der er litt på "farta" ut i bybildet/gatene, med mange random folk og deres dagligdagse sysler og gjøremål, og kom jo en del slike i det tiåret, og hvor en føler nesten at man har vært utpå tur etter å ha sett den, og ikke mange som gir en den følelsen lenger.
Er noe med de som fanger opp ei viss stemning i av byen og dens innbyggere, på godt og vondt.
En annen favoritt fra tidlig 90-tallet, og som også ble spilt mye er jo Bruce Springsteen og Streets of Philadelphia (1993).

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Frank.N.Steen skrev: fre aug 20, 2021 12:47 pm En annen favoritt fra tidlig 90-tallet, og som også ble spilt mye er jo Bruce Springsteen og Streets of Philadelphia (1993).
Dette minner meg på en kanskje litt sær detalj som jeg verdsetter ved noen musikkvideoer.
Nemlig der man har spilt inn et dedikert track til musikkvideoen, og ikke kun lagt video over albumversjonen.

I Streets of Philadelphia er det, som i de fleste tilfeller, små forskjeller mellom video-tracket og det som er gitt ut på plate, men det er noe, og det er som å spise den samme retten man liker godt med et hint av et nytt krydder. Noe som jeg setter pris på ved gode låter som da får flere liv.
Sist redigert av Daniel den fre aug 20, 2021 12:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »



Og der kan tråden legges ned.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Call on me The song is based on a sample of Steve Winwood 's 1982 song " Valerie "

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Avalon (1982) Foruten å være en absolutt favoritt (dette tittelsporet) ble videoen tolket som Brian Ferry sin verden dengang. Rik med vakker kone og litt dekadente og flotte omgivelser, med tomhet og kommunikasjons svikt. Et liv i luksus og karriere målet nådd men ingen lykke. Selv syns jeg Bryan Ferry spiller rollen veldig overbevisende. Han er en av de største i mine øyne og ører..

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Spilte ikke Steve Winwood inn vokalparten på ny, til Call on Me av Eric Prydz, fremfor at sistnevnte kun sampla originalen?
Den videoen ble vel parodiert en del, var det Espen Eckbo eller Kristian Valen som gjorde en artig hyllest ikke lenger etter?

Angående frekke og sexy musikkvideoer på tidlig 00-tallet, kom jo Benny Bensassi ut med ei artig vri på det å reklamere for "verktøy" på, med videohiten Satisfaction (2003):

Av de der hadde mye flotte damer, men også imponerende koreografi, var jo cover/remixversjonen til Cabin Crew av 80-talls hiten til Boy Meets Girl og Waiting for a Star to Fall:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fasiten sjølsagt


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knight Rider og Baywatch stjerna David Hasselhoff, ble jo kjapt ei Youtube sensasjon, da ikke ulikt Rick Astley tilbake i 2006 på Youtube, i det videoen av Hassellhoff der bokstavelig talt tar helt av, og leker seg med grønn skjerm teknologi og dens mange muligheter. Men ja, resultatet ble om til en av de mest minneverdige og spektakulære musikkvideoene i historien.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Noen av mine fav.;




Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Madonna hadde jo mye klassiske videoer på 80-tallet, men av den jeg synes står seg igjen best (med tanke på handling/formidling og ikke minst det fine bidraget til Danny Aiello), så har nok Papa Don't Preach (1986) alltid vært den som man føler står seg igjen som en av damas aller beste musikkvideoer.
En annen grunn (og var jo inne på det i går), er all den fantastiske bruken av bilder, lokaler og nei, meget godt gjennomført også med tanke på redigering/klipping etc.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»