25.10.2023

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

25.10.2023

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

25.10.2023

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Lykke til !

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Å? Har du gitt opp 3. juni?

Mvh

BE

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bilde

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Å? Har du gitt opp 3. juni?

Mvh

BE

Følger du ikke med, BE? 03.06.2023 er strartdatoen for Ukrainas motoffensiv mot russerne, den som vil, med hjelp fra NATO, se en seiersrik slutt 25.10.2023. Realistisk sett startet den tredje verdenskrig 03.06.2023 og avsluttes 25.10.2023.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 10:28 am
BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Å? Har du gitt opp 3. juni?

Mvh

BE

Følger du ikke med, BE? 03.06.2023 er strartdatoen for Ukrainas motoffensiv mot russerne, den som vil, med hjelp fra NATO, se en seiersrik slutt 25.10.2023. Realistisk sett startet den tredje verdenskrig 03.06.2023 og avsluttes 25.10.2023.
*gjesp*

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:00 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 10:28 am
BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:52 am

Å? Har du gitt opp 3. juni?

Mvh

BE

Følger du ikke med, BE? 03.06.2023 er strartdatoen for Ukrainas motoffensiv mot russerne, den som vil, med hjelp fra NATO, se en seiersrik slutt 25.10.2023. Realistisk sett startet den tredje verdenskrig 03.06.2023 og avsluttes 25.10.2023.
*gjesp*
Dette er nok ramme alvor, tror du ikke det?

"Day of judgement, God is calling
On their knees, the war pigs crawling
Begging mercy for their sins"


https://www.youtube.com/watch?v=K3b6SGoN6dA

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:00 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 10:28 am
BlackEagle skrev: tor jun 22, 2023 9:52 am

Å? Har du gitt opp 3. juni?

Mvh

BE

Følger du ikke med, BE? 03.06.2023 er strartdatoen for Ukrainas motoffensiv mot russerne, den som vil, med hjelp fra NATO, se en seiersrik slutt 25.10.2023. Realistisk sett startet den tredje verdenskrig 03.06.2023 og avsluttes 25.10.2023.
*gjesp*

BE strakte hendene over hodet og gjespet, men gjespet kom liksom ikke helt ut og det krevde at han slukte mer luft for å kjenne at det ble fullbrakt. Men nei, gjespet ble ikke annet en grimasje med vid åpen munn som stod beleilig til for en flue som strøk forbi. Fluen var på jakt etter mat, helst litt illeluktende mat, og den fant rester av gårsdagens middag, kjøttkaker med poteter og ertestuing og innbilte nyplukkede tyttebær (innbilte fordi de var sommer og ikke høst) i BE`s visdomskjeksel, bakerst i kjeften hans. BE merket ikke det før han lukket brødboksen og kjente at han hadde noe varmt og summende som beveget seg i munnen. Det første han tenkte var at Ukrainas motoffensiv hadde kommet til Valdres, men da han gapte opp og gjorde et fåfengt forsøk på å plukke motoffensiven ut med tommel og pekefinger, da fløy det en flue ut av munnen hans og opp i det ene neseboret. BE prøvde å gjespe, men i stedet kom det et nys. Restene av nyset landet på tastaturet på pc-en han hadde foran seg som ble seende ut som en bombet sovjetisk tanks fra 1950 tallet.

Han følte seg elendig der han satt i godstolen og ikke trodde på noe som helst. Han var også en smule forbannet på seg selv, for han klarte ikke å sette arma på plass. Den der selvoppnevnte profeten hadde skutt blink da han profeterte, ukevis i forveien. startskuddet for den ukrainske motoffensiven den 03.06.2023. Hordan i helvete klarte han det? Og nå hadde han til og med kommet med en potensiell profeti om nå krigen skulle ta slutt også.

BE gjespet, men den satte seg fast, også den.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Etter den julianske kalenderen er 25.10.2023 106- årsdagen for oktoberrevolusjonen i Russland, det er derfor den heter oktoberrevolusjonen. Da blir det nok fest.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: fre jun 23, 2023 8:01 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Etter den julianske kalenderen er 25.10.2023 106- årsdagen for oktoberrevolusjonen i Russland, det er derfor den heter oktoberrevolusjonen. Da blir det nok fest.
Se, dét fikk arma fordi han var kjapp,
og ikke kunne fortsette der han slapp!

(Ekstrapoeng til den første som gjenkjenner "parafrasen"!)

Mvh

BE
ikke så veeeldig belest, men ett og annet har han da fått med seg

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: fre jun 23, 2023 8:01 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Etter den julianske kalenderen er 25.10.2023 106- årsdagen for oktoberrevolusjonen i Russland, det er derfor den heter oktoberrevolusjonen. Da blir det nok fest.
Eller kanskje en symbolsk hendelse, dog i seg selv virkelig nok, 25.10.1854 https://www.timeanddate.com/on-this-day/october/25

"1854 Battle of Balaclava
An alliance of Britain, France, and the Ottoman Empire fought the Battle of Balaclava against the Russian Empire during the Crimean War."

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: fre jun 23, 2023 8:14 pm
Karatel skrev: fre jun 23, 2023 8:01 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Etter den julianske kalenderen er 25.10.2023 106- årsdagen for oktoberrevolusjonen i Russland, det er derfor den heter oktoberrevolusjonen. Da blir det nok fest.
Se, dét fikk arma fordi han var kjapp,
og ikke kunne fortsette der han slapp!

(Ekstrapoeng til den første som gjenkjenner "parafrasen"!)

Mvh

BE
ikke så veeeldig belest, men ett og annet har han da fått med seg
Se det fik fanden, fordi han var dum
og ikke beregnet sit publikum.

Peer Gynt.

Henrik Ibsen

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

return_of_drakkar skrev: fre jun 23, 2023 8:42 pm
Karatel skrev: fre jun 23, 2023 8:01 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor jun 22, 2023 7:10 am 25.10.2023
Etter den julianske kalenderen er 25.10.2023 106- årsdagen for oktoberrevolusjonen i Russland, det er derfor den heter oktoberrevolusjonen. Da blir det nok fest.
Eller kanskje en symbolsk hendelse, dog i seg selv virkelig nok, 25.10.1854 https://www.timeanddate.com/on-this-day/october/25

"1854 Battle of Balaclava
An alliance of Britain, France, and the Ottoman Empire fought the Battle of Balaclava against the Russian Empire during the Crimean War."
THE

CHARGE OF THE LIGHT BRIGADE.


1.

Half a league, half a league,
⁠Half a league onward,
All in the valley of Death
⁠Rode the six hundred.
"Charge," was the captain's cry;
Their's not to reason why,
Their's not to make reply,
Their's but to do and die,
Into the valley of Death
⁠Rode the six hundred.

2.

Cannon to right of them,
Cannon to left of them,
Cannon in front of them
⁠Volley'd and thunder'd;
Storm'd at with shot and shell,
Boldly they rode and well;
Into the jaws of Death,
Into the mouth of Hell,
⁠Rode the six hundred.

3.

Flash'd all their sabres bare,
Flash'd all at once in air,
Sabring the gunners there,
Charging an army, while
⁠All the world wonder'd:
Plunged in the battery-smoke
Fiercely the line they broke;
Strong was the sabre-stroke;
Making an army reel
⁠Shaken and sunder'd.
Then they rode back, but not,
⁠Not the six hundred.

4.

Cannon to right of them,
Cannon to left of them,
Cannon behind them
⁠Volley'd and thunder'd;
Storm'd at with shot and shell,
They that had struck so well
Rode thro' the jaws of Death,
Half a league back again,
Up from the mouth of Hell,
All that was left of them,
⁠Left of six hundred.

5.

Honour the brave and bold!
Long shall the tale be told,
Yea, when our babes are old—
⁠How they rode onward.


THE END.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Marsjen mot 25.10.2023 er i gang i Russland.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Det ser jamen ut som lufta gikk ut av ballongen før den datoen. Huff, huff. Stakkars arma kan ha en fæl tyrkkfiel i biber'n sin.

Mvh

BE
som sitter rolig i båten

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

BlackEagle skrev: søn jun 25, 2023 2:21 pm
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Det ser jamen ut som lufta gikk ut av ballongen før den datoen. Huff, huff. Stakkars arma kan ha en fæl tyrkkfiel i biber'n sin.

Mvh

BE
som sitter rolig i båten
Feil i bibelen!?!? Nå har jeg hørt lest det også.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: søn jun 25, 2023 2:21 pm
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Det ser jamen ut som lufta gikk ut av ballongen før den datoen. Huff, huff. Stakkars arma kan ha en fæl tyrkkfiel i biber'n sin.

Mvh

BE
som sitter rolig i båten
Til Arnes forsvar vil jeg her si at han selv klart og tydelig har sagt at Bibelen er så full av feil og forfalskninger at man ikke kan stole på den.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: søn jun 25, 2023 5:45 pm
Til Arnes forsvar vil jeg her si at han selv klart og tydelig har sagt at Bibelen er så full av feil og forfalskninger at man ikke kan stole på den.
Det stemmer, det. Men hvordan han da mener at akkurat han har overbevisningens kraft når det gjelder hva han tolker hvordan - går det over min begripelse.

Mvh

BE
som sjelden blir overbevist om noe som helst, og foretrekker statistikk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: søn jun 25, 2023 9:13 pm
Karatel skrev: søn jun 25, 2023 5:45 pm
Til Arnes forsvar vil jeg her si at han selv klart og tydelig har sagt at Bibelen er så full av feil og forfalskninger at man ikke kan stole på den.
Det stemmer, det. Men hvordan han da mener at akkurat han har overbevisningens kraft når det gjelder hva han tolker hvordan - går det over min begripelse.

Mvh

BE
som sjelden blir overbevist om noe som helst, og foretrekker statistikk
Det er ikke så vanskelig å begripe. Den som gjennomskuer forfalskninger og løgn, er selvsagt også den som lettest og best kan skille skitt fra kanel og se hva som er sant og hva som er usant. Da er den ingen sak å tolke riktig.

Når det gjelder statistikk, antar jeg du kjenner statistikken om kvinner og graviditet?

Det er ti kvinner, én av dem er gravid, de ni andre er ikke gravide. Ifølge statistikken er da disse ti kvinnene alle ti prosent gravide.

Eller ovn og fryseboks: hvis du stikker én fot inn i en brennende ovn og den andre ned i en fryseboks, vil statistikken fortelle deg at du har en behagelig temperatur på føtttene dine.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Og hvilket livssyn formoder, Glycinello, at herr Aasen vedkjenner seg?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 9:09 am
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Og hvilket livssyn formoder, Glycinello, at herr Aasen vedkjenner seg?
Jeg aner ikke. Forklar gjerne.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Glycinello skrev: man jun 26, 2023 11:55 am
Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 9:09 am
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Og hvilket livssyn formoder, Glycinello, at herr Aasen vedkjenner seg?
Jeg aner ikke. Forklar gjerne.
Det er så omfattende at jeg skriver bok om det for tiden, men som en pekepinn kan dette antyde hvilken revolusjon DNT må igjennom for å bli oppdatert med nåtiden.

Kirkefedrenes svik.
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)

Hvorfor kunne jeg galant overført dette Jesussitatet til presteskapet i vår tid?

Den totalt ikkevoldelige martyrtiden, som oppstod i kjølevannet av Jesu frivillige vandring til korset, var heftig i de første ett til to hundre årene av vår tidsregning og tilhengerskaren eskalerte kraftig i antall, men straks kirkefedrene lot kirken innlemme i staten og lønn kom på dagsorden, da stilnet martyriet. Men lønnen var ikke hovedgrunnen til at martyriet stilnet, det var det ettertidens presteskaps tolkning av kirkefedrenes endelige stadfestelse av teksten i DNT som sørget for. Teksten i DNT, slik vi kjenner den i dag, la nemlig føringen for presteskapets tolkninger som heller henviste til Paulus råd om nådetro, enn til Jesu råd om handlingstro. For mens Jesu krevde personlig offer for å bli frelst, var det nok for Paulus å tro på nåden alene. ”For av nåde er dere frelst ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.”(Efeserne 2:8), og dette grep kirkefedrene med begge hender og lanserte begrepet om Jesus som; sann Gud og sant menneske, noe som i realiteten betydde at Jesus først og fremst er Gud og menneske deretter. Dermed kunne de første kirkefedrene redde sine egne liv og unngå martyriet, for kirkefedrene hadde press på seg fra menighetene til å gå foran med det gode eksempelet som Jesus og martyrene hadde satt på dagsorden. ”For den som vil berge sitt liv, skal miste det, men den som mister sitt liv for min skyld og for evangeliets skyld, han skal berge det.” (Mark. 8:35/36) Men ved å hevde at Jesus offer var en nådegave gitt fra gud til menneske og ikke en nådegave gitt fra menneske til menneske, slik Jesus ville det, slapp de unna med et gigantisk bedrageri som Jesus forutså da han lanserte benevnelsen, Menneskesønnen, om seg selv, en benevnelse han gjentok gang på gang ovenfor disiplene, for å stadfeste at han så på seg selv først og fremst som et menneske og ikke som Gud.
Så begynte utsilingen av de handlingstro Jesustilhengerne. Ved det ene kirkemøte etter det andre ble alle som hevdet noe som stod i strid med kirkefedrenes oppfatning av at Jesus var sann Gud og sant menneske, fjernet. Konsekvensene av det ser vi i dag da det hevdes at nådetroen er kjernen i kristendommen.
Ved reformasjonen skjøt frelse ved troen på nåden alene fart og vi fikk det vi i dag ser og hører i kirker og bedehus, en Jesus som henger stum og død på korset, og et presteskap som forkynner at du ikke behøver å gjøre deg fortjent til Guds rike ved gjerninger, for du har fått nåde hos Gud bare ved å tro på Jesus. De kunne i tillegg like godt ha knyttet en knebel om Jesu munn, for det var slettes ikke slik han ville ha det.
Hvordan klarte kirkefedrene å forfalske Jesu frivillige vandring til korset, som skulle være det optimale forbildet på at den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sin neste? Jo, ved å opphøye ham til sann Gud og sant menneske og dermed gjøre ham uoppnåelig. Kirkefedrene snudde dermed Jesu korsgang på hodet ved å fortelle tilhengerne av kristendommen at Jesu gode eksempel ikke var til etterfølgelse for mennesket, for Gud/Jesus hadde gått i forveien en gang for alle. Jesus hadde tatt på seg verdens synd og soningen var dermed ferdiggjort. Er ikke det en forfalskning så vet ikke jeg. Mennesket trengte altså ikke etter dette ikke å frykte synden, for nåden er allerede gitt.
Arven etter kirkefedrene gjør seg gjeldende den dag i dag, hvor kirkens tjenere verden over er mer opptatt av å betale husleien og få mat på bordet enn det Jesu påla de første apostlene om ikke å ha brød, ikke veske og ikke penger i beltet når de skulle forkynne Guds rike for folket. I dag tjener en nyutdannet prest på laveste sats tjener 490.000.- i året. ”Nidkjærhet for ditt hus skal fortære meg.” (Joh. ev. 2:17)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 1:09 pm
Glycinello skrev: man jun 26, 2023 11:55 am
Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 9:09 am

Og hvilket livssyn formoder, Glycinello, at herr Aasen vedkjenner seg?
Jeg aner ikke. Forklar gjerne.
Det er så omfattende at jeg skriver bok om det for tiden, men som en pekepinn kan dette antyde hvilken revolusjon DNT må igjennom for å bli oppdatert med nåtiden.

Kirkefedrenes svik.
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)

Hvorfor kunne jeg galant overført dette Jesussitatet til presteskapet i vår tid?

Den totalt ikkevoldelige martyrtiden, som oppstod i kjølevannet av Jesu frivillige vandring til korset, var heftig i de første ett til to hundre årene av vår tidsregning og tilhengerskaren eskalerte kraftig i antall, men straks kirkefedrene lot kirken innlemme i staten og lønn kom på dagsorden, da stilnet martyriet. Men lønnen var ikke hovedgrunnen til at martyriet stilnet, det var det ettertidens presteskaps tolkning av kirkefedrenes endelige stadfestelse av teksten i DNT som sørget for. Teksten i DNT, slik vi kjenner den i dag, la nemlig føringen for presteskapets tolkninger som heller henviste til Paulus råd om nådetro, enn til Jesu råd om handlingstro. For mens Jesu krevde personlig offer for å bli frelst, var det nok for Paulus å tro på nåden alene. ”For av nåde er dere frelst ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.”(Efeserne 2:8), og dette grep kirkefedrene med begge hender og lanserte begrepet om Jesus som; sann Gud og sant menneske, noe som i realiteten betydde at Jesus først og fremst er Gud og menneske deretter. Dermed kunne de første kirkefedrene redde sine egne liv og unngå martyriet, for kirkefedrene hadde press på seg fra menighetene til å gå foran med det gode eksempelet som Jesus og martyrene hadde satt på dagsorden. ”For den som vil berge sitt liv, skal miste det, men den som mister sitt liv for min skyld og for evangeliets skyld, han skal berge det.” (Mark. 8:35/36) Men ved å hevde at Jesus offer var en nådegave gitt fra gud til menneske og ikke en nådegave gitt fra menneske til menneske, slik Jesus ville det, slapp de unna med et gigantisk bedrageri som Jesus forutså da han lanserte benevnelsen, Menneskesønnen, om seg selv, en benevnelse han gjentok gang på gang ovenfor disiplene, for å stadfeste at han så på seg selv først og fremst som et menneske og ikke som Gud.
Så begynte utsilingen av de handlingstro Jesustilhengerne. Ved det ene kirkemøte etter det andre ble alle som hevdet noe som stod i strid med kirkefedrenes oppfatning av at Jesus var sann Gud og sant menneske, fjernet. Konsekvensene av det ser vi i dag da det hevdes at nådetroen er kjernen i kristendommen.
Ved reformasjonen skjøt frelse ved troen på nåden alene fart og vi fikk det vi i dag ser og hører i kirker og bedehus, en Jesus som henger stum og død på korset, og et presteskap som forkynner at du ikke behøver å gjøre deg fortjent til Guds rike ved gjerninger, for du har fått nåde hos Gud bare ved å tro på Jesus. De kunne i tillegg like godt ha knyttet en knebel om Jesu munn, for det var slettes ikke slik han ville ha det.
Hvordan klarte kirkefedrene å forfalske Jesu frivillige vandring til korset, som skulle være det optimale forbildet på at den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sin neste? Jo, ved å opphøye ham til sann Gud og sant menneske og dermed gjøre ham uoppnåelig. Kirkefedrene snudde dermed Jesu korsgang på hodet ved å fortelle tilhengerne av kristendommen at Jesu gode eksempel ikke var til etterfølgelse for mennesket, for Gud/Jesus hadde gått i forveien en gang for alle. Jesus hadde tatt på seg verdens synd og soningen var dermed ferdiggjort. Er ikke det en forfalskning så vet ikke jeg. Mennesket trengte altså ikke etter dette ikke å frykte synden, for nåden er allerede gitt.
Arven etter kirkefedrene gjør seg gjeldende den dag i dag, hvor kirkens tjenere verden over er mer opptatt av å betale husleien og få mat på bordet enn det Jesu påla de første apostlene om ikke å ha brød, ikke veske og ikke penger i beltet når de skulle forkynne Guds rike for folket. I dag tjener en nyutdannet prest på laveste sats tjener 490.000.- i året. ”Nidkjærhet for ditt hus skal fortære meg.” (Joh. ev. 2:17)
How immensely interesting (gjesp).

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 1:09 pm
Det er så omfattende at jeg skriver bok om det for tiden
Vet du hva jeg synes er trist, leit og synd? At skremmende mange lar seg forføre av overtro i stedet for å bruke huet.
Hva såkalte "kirkefedre" (hvor er kirkemødrene, forresten?) mener, bryr meg midt oppetter ryggen.

Mvh og ønske om god bedring (og dét, min venn, er ærlig ment)

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 1:09 pm
Men ved å hevde at Jesus offer var en nådegave gitt fra gud til menneske og ikke en nådegave gitt fra menneske til menneske, slik Jesus ville det, slapp de unna med et gigantisk bedrageri som Jesus forutså da han lanserte benevnelsen, Menneskesønnen, om seg selv, en benevnelse han gjentok gang på gang ovenfor disiplene, for å stadfeste at han så på seg selv først og fremst som et menneske og ikke som Gud.

...............................

Jo, ved å opphøye ham til sann Gud og sant menneske og dermed gjøre ham uoppnåelig.
Dette ligner svært på arianismen: Jesus er skapt av Gud og Guds sønn, Jesus er det mest fullkomne menneske, men han er ikke ikke selv gudommelig og han er underordnet Gud.

Er du en moderne arianer?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 6:09 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 1:09 pm
Det er så omfattende at jeg skriver bok om det for tiden
Vet du hva jeg synes er trist, leit og synd? At skremmende mange lar seg forføre av overtro i stedet for å bruke huet.
Hva såkalte "kirkefedre" (hvor er kirkemødrene, forresten?) mener, bryr meg midt oppetter ryggen.

Mvh og ønske om god bedring (og dét, min venn, er ærlig ment)

BE
Kirkemødrene må jo holde fint kjeft i forsamlinger.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Glycinello skrev: man jun 26, 2023 11:22 pm
BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 6:09 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man jun 26, 2023 1:09 pm
Det er så omfattende at jeg skriver bok om det for tiden
Vet du hva jeg synes er trist, leit og synd? At skremmende mange lar seg forføre av overtro i stedet for å bruke huet.
Hva såkalte "kirkefedre" (hvor er kirkemødrene, forresten?) mener, bryr meg midt oppetter ryggen.

Mvh og ønske om god bedring (og dét, min venn, er ærlig ment)

BE
Kirkemødrene må jo holde fint kjeft i forsamlinger.
Skredfaren er over, for skredmødrene gikk inn og ryddet opp.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

fargerik skrev: ons jun 28, 2023 8:39 am
Glycinello skrev: man jun 26, 2023 11:22 pm
BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 6:09 pm

Vet du hva jeg synes er trist, leit og synd? At skremmende mange lar seg forføre av overtro i stedet for å bruke huet.
Hva såkalte "kirkefedre" (hvor er kirkemødrene, forresten?) mener, bryr meg midt oppetter ryggen.

Mvh og ønske om god bedring (og dét, min venn, er ærlig ment)

BE
Kirkemødrene må jo holde fint kjeft i forsamlinger.
Skredfaren er over, for skredmødrene gikk inn og ryddet opp.
Så lenge de ikke talte i forsamlinger så får vel det gå greit;)

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Ny åpenbaring.
To store, fire mellomstore og sju småstater går mot undergang før 25.10.2023

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»