Dagligvarekjeden Billy

Svar
palimpsest

Re: Dagligvarekjeden Billy

Legg inn av palimpsest »

Hvis de faktisk er konkurransedyktige på utvalg og til dels pris, så gleder jeg meg til å prøve det.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Malacay skrev: tor aug 19, 2021 9:30 pm
palimpsest skrev: tor aug 19, 2021 9:23 pm Hvis de faktisk er konkurransedyktige på utvalg og til dels pris, så gleder jeg meg til å prøve det.
Selv er jeg skeptisk til å handle på et sted som forventer at jeg kjøper en 10-pakning med pizza, mulig de finner sin nisje, men skeptisk. Det er ikke så mange som har 6 unger.
Er det frysevarer så gjør det meg ikke så mye å kjøpe 10 i slengen av noe. Vi har 3 unger, og 10 pizzaer tar ikke all verdens tid å få spist opp.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Malacay skrev: tor aug 19, 2021 9:30 pm
palimpsest skrev: tor aug 19, 2021 9:23 pm Hvis de faktisk er konkurransedyktige på utvalg og til dels pris, så gleder jeg meg til å prøve det.
Selv er jeg skeptisk til å handle på et sted som forventer at jeg kjøper en 10-pakning med pizza, mulig de finner sin nisje, men skeptisk. Det er ikke så mange som har 6 unger.
Nei men det er ufattelig mange som har svære frysere jfr svenskehandel som vel ikke er et helt ukjent fenomen i dine trakter.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Malacay skrev: tor aug 19, 2021 9:19 pm Nå er det bare å glede seg folkens. Vi får altså en ny kjede som vil satse på pris sjokkerende nok, og store forpakninger med lang holdbarhet. Og ikke nok med det, de skal også introdusere varer som er helt nye for den norske befolkningen, nemlig frossenpizzaer fra Italia.

https://www.nettavisen.no/okonomi/eks-k ... 3424168256

Er du klar for å løpe ned dørene på Billy ?
Billigst, satse på lokale produsenter og ikke ta markedsandeler fra noen.... Det sier seg vel selv hvordan dette går.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 8:34 am Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.
Man tar seg råd til den dyreste Iphonen, et hjemmekinoanlegg til 30 000 eller en sofa til 20000, men litt mer penger til god mat og drikke er uaktuelt!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

KongOlav2 skrev: fre aug 20, 2021 8:38 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 8:34 am Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.
Man tar seg råd til den dyreste Iphonen, et hjemmekinoanlegg til 30 000 eller en sofa til 20000, men litt mer penger til god mat og drikke er uaktuelt!
Bilde

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ja kommer den til min by, så renner jeg vel ikke dørene ned der.
Var det ikke en tysk kjede som forsøkte seg på rare norge for noen år tilbake, jeg rakk aldri prøve før de ble borte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

KongOlav2 skrev: fre aug 20, 2021 8:38 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 8:34 am Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.
Man tar seg råd til den dyreste Iphonen, et hjemmekinoanlegg til 30 000 eller en sofa til 20000, men litt mer penger til god mat og drikke er uaktuelt!
Dette er jo Ola Dunk i et nøtteskall.

Selv skjønner jeg ikke den tilnærmingen (eller valget av mobilmerke :lol: ) Ja, man ser selvsagt etter tilbud når de dukker opp, og i mange tilfeller er billigeste vare faktisk bedre på smak, men dette enorme fokuset på at man skal bruke minst mulig på mat og drikke er for meg merkelig.

Nordmenn bruker vel lavest andel av inntekten på mat av hele Europa, om ikke jeg husker feil, så vi har definitivt "råd" til å spandere på oss selv god mat og drikke. Det må da være bedre å spare 5000 på diverse større kjøp av interiør elektronikk etc enn å springe fra butikk til butikk for å finne absolutt billigeste versjon av produketet for å spare en 50-lapp på handlevognen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Bjoro33 skrev: fre aug 20, 2021 9:34 am Ja kommer den til min by, så renner jeg vel ikke dørene ned der.
Var det ikke en tysk kjede som forsøkte seg på rare norge for noen år tilbake, jeg rakk aldri prøve før de ble borte.
Kommer den til mitt bosted kommer jeg nok til å ta turen innom for å se om der er noe "spennende".

Om det blir returturer avhenger av hva vareutvalget er, og om alt er "maxipacks". Jeg har verken ønske om, eller lagringplass til å kjøpe inn varer i "månedspakker"

Everenga

Legg inn av Everenga »

Bjoro33 skrev: fre aug 20, 2021 9:34 am Ja kommer den til min by, så renner jeg vel ikke dørene ned der.
Var det ikke en tysk kjede som forsøkte seg på rare norge for noen år tilbake, jeg rakk aldri prøve før de ble borte.
Lidl prøvde seg men problemet der er jo at de stort sett opererer med egne merkervarer og når folk ikke har noe forhold til Schlumpfenstuhler eller Hoffmanns Cola osv så blir det jo ikke så mye salg i konservative Norge.

Som andre sier her er enda en billigkjede det siste vi trenger. En skikkelig fullsortimentskjede med slakteravdelinger osv som Sainsbury's, Waitrose, Carrefour osv hadde vært drømmen, men det blir vel med drømmen siden det tydeligvis ikke er så viktig med kvaliteten på maten for de fleste så lenge det er drita billig.

Ambient

Legg inn av Ambient »

Rainmaker skrev: fre aug 20, 2021 9:37 am
KongOlav2 skrev: fre aug 20, 2021 8:38 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 8:34 am Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.
Man tar seg råd til den dyreste Iphonen, et hjemmekinoanlegg til 30 000 eller en sofa til 20000, men litt mer penger til god mat og drikke er uaktuelt!
Dette er jo Ola Dunk i et nøtteskall.

Selv skjønner jeg ikke den tilnærmingen (eller valget av mobilmerke :lol: ) Ja, man ser selvsagt etter tilbud når de dukker opp, og i mange tilfeller er billigeste vare faktisk bedre på smak, men dette enorme fokuset på at man skal bruke minst mulig på mat og drikke er for meg merkelig.

Nordmenn bruker vel lavest andel av inntekten på mat av hele Europa, om ikke jeg husker feil, så vi har definitivt "råd" til å spandere på oss selv god mat og drikke. Det må da være bedre å spare 5000 på diverse større kjøp av interiør elektronikk etc enn å springe fra butikk til butikk for å finne absolutt billigeste versjon av produketet for å spare en 50-lapp på handlevognen.
Mange som er slik ja.
Jeg har Iceland og en lokal butikk som heter Haven rett ved siden av meg.
Iceland er vel som Billy frosne varer til ok pris
Haven derimot har masse spennende ting fra småprodusenter som IOM https://iomat.no/ Ja de er dyrere men kvaliteten er jo så mye høyere. Heldigvis så virker det som det er nok folk som handler der til at det går rundt for de 2 som driver stedet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Rainmaker skrev: fre aug 20, 2021 9:37 am
Dette er jo Ola Dunk i et nøtteskall.

Selv skjønner jeg ikke den tilnærmingen (eller valget av mobilmerke :lol: ) Ja, man ser selvsagt etter tilbud når de dukker opp, og i mange tilfeller er billigeste vare faktisk bedre på smak, men dette enorme fokuset på at man skal bruke minst mulig på mat og drikke er for meg merkelig.

Nordmenn bruker vel lavest andel av inntekten på mat av hele Europa, om ikke jeg husker feil, så vi har definitivt "råd" til å spandere på oss selv god mat og drikke. Det må da være bedre å spare 5000 på diverse større kjøp av interiør elektronikk etc enn å springe fra butikk til butikk for å finne absolutt billigeste versjon av produketet for å spare en 50-lapp på handlevognen.
Jeg opplever mye av det samme angående reising. Det sitter langt inne å bruke noen hundrelapper ekstra per natt for å bo på hotell i Norge kontra i utlandet og kanskje noen tusenlapper totalt i løpet av en uke eller to med ferie i Norge. Det er dog ikke noe pes å kjøpe seg inn bobil i mange hundretusenkronersklassen. Eller forsåvidt også billigløsningen; kjøpe en van og bruke masse tid og energi på å bygge om denne for å kunne reise rundt litt i Norge. Og tar de såklart med seg all mat selv, og bruker minimalt på overnatting og mat underveis. Ang bobil skal du bruke en slik MYE for at den skal gi valuta for pengene. Og med campingvans kan man vel spare noe penger, men i mine øyne går jo reiseopplevelsen klart ned. Samt at mange også legger ned ganske mange timer på selve ombyggingen av vanen.

Vi er en nasjon av folk som liker å bruke mest mulig penger på fysiske gjenstander. Og minst mulig på opplevelser, hoteller, mat, drikke, etc.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Rainmaker skrev: fre aug 20, 2021 9:37 am
KongOlav2 skrev: fre aug 20, 2021 8:38 am
KingKongHalvor skrev: fre aug 20, 2021 8:34 am Trist at man i verdens rikeste land stort sett er opptatt av pris og ikke kvalitet og utvalg.
Man tar seg råd til den dyreste Iphonen, et hjemmekinoanlegg til 30 000 eller en sofa til 20000, men litt mer penger til god mat og drikke er uaktuelt!
Dette er jo Ola Dunk i et nøtteskall.

Selv skjønner jeg ikke den tilnærmingen (eller valget av mobilmerke :lol: ) Ja, man ser selvsagt etter tilbud når de dukker opp, og i mange tilfeller er billigeste vare faktisk bedre på smak, men dette enorme fokuset på at man skal bruke minst mulig på mat og drikke er for meg merkelig.

Nordmenn bruker vel lavest andel av inntekten på mat av hele Europa, om ikke jeg husker feil, så vi har definitivt "råd" til å spandere på oss selv god mat og drikke. Det må da være bedre å spare 5000 på diverse større kjøp av interiør elektronikk etc enn å springe fra butikk til butikk for å finne absolutt billigeste versjon av produketet for å spare en 50-lapp på handlevognen.
Det med andel av inntekt på mat, er ikke direkte sammenlignbart med andre land. Vi bruker nok litt mere om det måles likt med andre land.
Teknisk er det delt opp i mat og i restaurant. Mens andre land har inkludert restauratbesøk i matforbruket.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er opptatt av variasjon. Det jeg likte med Lidl var nye varer. Og mye av det de hadde var veldig bra, selv om det var billig.

Det verste med å gå på butikken for å kjøpe middag i Norge er ikke nødvendigvis at det er så stort prisfokus, men at det er kjedelig.

Jeg var i Nederland for 2-3 år siden og skulle inn på en nærbutikk for å kjøpe meg noe til lunsj. De hadde en hel vegg med sandwicher, baguetter og wraps. Her i Norge er man heldig om man finner 2-3 varianter.

Alle butikkene har det samme, og så har de noen billigvarer med egen branding som varierer fra uspiselig til OK.

Flere ganger i året går jeg hvileløst rundt i butikken og føler jeg er lei alt de har der. Jeg savner mer bredde og dypde i vareutvalg. Og jeg savner fokus på kvalitet i tillegg til fokus på pris.

Ambient

Legg inn av Ambient »

PapaSmurf skrev: fre aug 20, 2021 10:06 am Jeg er opptatt av variasjon. Det jeg likte med Lidl var nye varer. Og mye av det de hadde var veldig bra, selv om det var billig.

Det verste med å gå på butikken for å kjøpe middag i Norge er ikke nødvendigvis at det er så stort prisfokus, men at det er kjedelig.

Jeg var i Nederland for 2-3 år siden og skulle inn på en nærbutikk for å kjøpe meg noe til lunsj. De hadde en hel vegg med sandwicher, baguetter og wraps. Her i Norge er man heldig om man finner 2-3 varianter.

Alle butikkene har det samme, og så har de noen billigvarer med egen branding som varierer fra uspiselig til OK.

Flere ganger i året går jeg hvileløst rundt i butikken og føler jeg er lei alt de har der. Jeg savner mer bredde og dypde i vareutvalg. Og jeg savner fokus på kvalitet i tillegg til fokus på pris.
Helt enig med deg, handle mat i Norge er kjedelig, har heldigvis Jacobs ikke så langt unna.
Men jeg har 35 matbutikker innen 15 min gange fra meg, da er det ikke rart det blir dyrt. I Barcelona er du da heldig hvis du finner 2-3 innenfor samme omkrets.
Jeg kunne tenke meg færre butikker men større og bedre utvalg. Ganske mye å spare på husleie og ansatte her.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ambient skrev: fre aug 20, 2021 9:47 am

Mange som er slik ja.
Jeg har Iceland og en lokal butikk som heter Haven rett ved siden av meg.
Iceland er vel som Billy frosne varer til ok pris
Haven derimot har masse spennende ting fra småprodusenter som IOM https://iomat.no/ Ja de er dyrere men kvaliteten er jo så mye høyere. Heldigvis så virker det som det er nok folk som handler der til at det går rundt for de 2 som driver stedet.

Iceland er gull for de av oss som har bakgrunn fra Storbritannia. Cheddar i skikkelig størrelse, Branston pickle, yorkshire tea, pork pies og en del annet jeg hadde savnet i mange år og stort sett hamstret ved overfarter er nå på dørstokken. :)

Everenga

Legg inn av Everenga »

Ambient skrev: fre aug 20, 2021 10:12 am

Helt enig med deg, handle mat i Norge er kjedelig, har heldigvis Jacobs ikke så langt unna.
Men jeg har 35 matbutikker innen 15 min gange fra meg, da er det ikke rart det blir dyrt. I Barcelona er du da heldig hvis du finner 2-3 innenfor samme omkrets.
Jeg kunne tenke meg færre butikker men større og bedre utvalg. Ganske mye å spare på husleie og ansatte her.
Det er akkurat dette. Vi har absurd mange og små dagligvarebutikker. Og når de da alle er fra tre kjeder blir det hele enda mer latterlig. Og så står de da i veien for andre kjeder som prøver å komme inn. det er kartellvirksomhet så det holder.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Everenga skrev: fre aug 20, 2021 10:17 am
Ambient skrev: fre aug 20, 2021 10:12 am

Helt enig med deg, handle mat i Norge er kjedelig, har heldigvis Jacobs ikke så langt unna.
Men jeg har 35 matbutikker innen 15 min gange fra meg, da er det ikke rart det blir dyrt. I Barcelona er du da heldig hvis du finner 2-3 innenfor samme omkrets.
Jeg kunne tenke meg færre butikker men større og bedre utvalg. Ganske mye å spare på husleie og ansatte her.
Det er akkurat dette. Vi har absurd mange og små dagligvarebutikker. Og når de da alle er fra tre kjeder blir det hele enda mer latterlig. Og så står de da i veien for andre kjeder som prøver å komme inn. det er kartellvirksomhet så det holder.
Ja måten de rottet seg sammen mot Lidl på... helt utrolig. Og folk biter på. «De ansatte på Lidl får ikke være venner på fritiden».

Minner om Henning Olsen og Diplom-is sitt samarbeid for å stoppe GB i å etablere seg i Norge. Og folk biter på. «De bruker ikke fløte i isen».

De tre store i dagligvarebransjen tviholder på sitt lille oligopol. Med alle midler. Og forbrukerne er ofrene.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Everenga skrev: fre aug 20, 2021 10:15 am
Iceland er gull for de av oss som har bakgrunn fra Storbritannia. Cheddar i skikkelig størrelse, Branston pickle, yorkshire tea, pork pies og en del annet jeg hadde savnet i mange år og stort sett hamstret ved overfarter er nå på dørstokken. :)
OT, men har de Pasty (Cornish pasty) der? Spiste det nesten hver dag til lunsj når jeg bodde i Wales. Savner de, spesielt god var de med Tikka masala fyll.

Someone

Legg inn av Someone »

Det høres you mer ut som en konkurrent til Europris, og den type butikker?

Everenga

Legg inn av Everenga »

InternalExile skrev: fre aug 20, 2021 10:52 am
Everenga skrev: fre aug 20, 2021 10:15 am
Iceland er gull for de av oss som har bakgrunn fra Storbritannia. Cheddar i skikkelig størrelse, Branston pickle, yorkshire tea, pork pies og en del annet jeg hadde savnet i mange år og stort sett hamstret ved overfarter er nå på dørstokken. :)
OT, men har de Pasty (Cornish pasty) der? Spiste det nesten hver dag til lunsj når jeg bodde i Wales. Savner de, spesielt god var de med Tikka masala fyll.
Mener de har dem frosne. Om de har med curry fyll skal jeg ikke sverge på men de har den type savouries som paier, sausage rolls og pasties i fryseren.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»