Fineste fjellpass Alpene, bilferie

Svar
Elysian

Fineste fjellpass Alpene, bilferie

Legg inn av Elysian »

Noen som skal på bilferie i sommer da?
Skal snart ut på tur og blir Munchen som utgangspunkt igjen pga. bra utvalg av biler.
Valgte å leie av Sixt siden de har desidert best utvalg som regel. Nye biler og bra biler. Blir LTAR klasse som vil si BMW 4 cabriolet, Audi A5 Cab eller Mercedes C eller E cab. Har vært på 2 tilsvarende før og da har jeg fått 4 serie og E-klasse.
Vil gjerne at Iseran bidrar i tråden da han har desidert mest reiser i distriktet her inne, og hovedfokuset mitt denne turen vil være Sveits og Frankrike.
Har allerede lagt inn Col de Iseran, Alpe d'Huez og Col du Galibier. Flere ruter som passer inn på denne turen? Blir opp igjen til Mûnchen fra Parma og skal innom for å se Dolomittene igjen ihvertfall.

Min rangering er bare de første 2, da de skilte seg veldig ut. Resten er bra også, men urangert.
Passo Dello Stelvio 2757 nest høyest i Europa?
Grossglockner 2571 moh

Passo Falzarego 2109 moh
Passo Pordoi 2239 moh
St. Gotthard 2106 moh
Fluelapass 2383 moh
Pass Dal Fuorn 2149 moh
Umbrail pass 2505 moh
Jaufenpass, Passo Giovo 2094

Jan

Legg inn av Jan »

Jeg har kjørt de du har lagt inn. Må nesten få de med seg.
Ellers har jeg kjørt Stelvio, som er det mest imponerende byggverket. Vær obs på at nytt av året er at det er enveisregulert.
https://www.motorprosa.com/en/one-way-r ... lvio-2023/
Grossglockner er også en imponerende strekning, og absolutt verdt en omvei.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Flott, god tur
Sjekket Sixt, ser ut til at en del 'ordentlige' biler kan leies, også med 'guaranteed model'.

Blir nok ikke mer bilferie her annet enn småturer lokalt i sommer-Norge, en nytelse det!
(Skal ellers holde seg i landet å sørge for en liten bit av driften i 'kostebinderiet' som heter moderne norsk sivilisasjon.)
('Kostebinderiet' leses med glimt i øyet for den som trenger dét.)

Nydelig med bilsommer i flott vær!
Rapporter gjerne om veikvalitet, oktantall, følelse og utsikt og ikke minst bilen!

God tur!

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Elysian skrev: fre jun 23, 2023 3:51 pm Noen som skal på bilferie i sommer da?
Jeg skal en tur nedover, men ikke før sent august/tidlig september. Jeg har en liste på 60 pass jeg har kjørt, 35 av dem på over 2000 meter.
Siden listen er så lang og strekker seg fra 2007 til 2022 er det ikke så lett å huske hvordan de forskjellige var.

Stelvio er et imponerende anlegg, men ikke spesielt morsomt å kjøre. 50 180 graders svinger og veldig korte rettstrekk mellom hver sving.
Grossglockner liker jeg bra, men Østerrike passer kanskje ikke inn i reiseruten. Siden du skal ta Col de l'Iseran (bra valg) kan du ta med Col du Galibier også. Ligger litt lenger vest retning Grenoble.

Kjøreturen fra Cortina og vestover er fin, med Falzarego, Pordoi og så Passo di Sella og inn i Val Gardena.

I Sveits er det mye å velge mellom. Flüelapass er morsomt, må kjøres fra Davos og sydøstover. Og rundt Andermatt er man midt i smørøyet. Sustenpass, Grimselpass og Furkapass er en morsom rundtur. Nufenenpass er også bra, St.Gotthard har jeg litt blandet forhold til. Har aldri kjørt den alle eldste veien der, og en gang jeg kom sydfra "glemte" jeg siste avkjøringsmulighet og havnet i tunnelen. Der slapp de bare gjennom 50 biler av gangen så det tok 2 tumer å komme gjennom.

En annen fin kjøretur er Passo del Bernina, fra St.Moritz i Sveits til Tirano i Italia.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»