De angstfulle ungdommene

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

De angstfulle ungdommene

Legg inn av Xpoolman »

Over 50 % av de unge under 30 år føler seg ganske eller veldig uroa over klimarørslas skremselspropaganda.

Tidligere var det frykten for atomkrig og sur nedbør folk var redder for, nå er det klimaangsten som rår.
"– Enkelte seier at dei ikkje vil ha barn. Nokon stiller spørsmålet: Kva er vitsen med utdanning og å satse på livet framover? Enkelte kjenner på at verda står føre eit stup...."

Prest og samfunnsdebattant Einar Gelius meiner miljørørsla sitt forsøk på å «skremme folk til omvending» har ein historisk og teologisk parallell.
– Slik kyrkja har påført skam, skuld og frykt, driv miljørørsla med akkurat det same, seier han.

https://www.nrk.no/vestland/sigrid-har- ... 1.15612828

Er det ikke snart på tide at vi får et forbud mot dommedags-skremslene fra de klimareligiøse, eller skal flere generasjoner ungdommer måtte gå rundt som skjelvende nervevrak før noe blir gjort ?

joplina

Legg inn av joplina »

Xpoolman skrev: fre aug 20, 2021 7:41 am Over 50 % av de unge under 30 år føler seg ganske eller veldig uroa over klimarørslas skremselspropaganda.

Tidligere var det frykten for atomkrig og sur nedbør folk var redder for, nå er det klimaangsten som rår.
"– Enkelte seier at dei ikkje vil ha barn. Nokon stiller spørsmålet: Kva er vitsen med utdanning og å satse på livet framover? Enkelte kjenner på at verda står føre eit stup...."
************
Gi dem mer å drikke og ruse seg på så blir det bra.
- Ser i hvert fall ut som mange syns ungdommers/unge voksnes utagerende festing som får telefonene til å gløde hos politiet, søppel til å flyte og smitten til å stige er en positiv ting som "de unge" har så inderlig godt av og fortjener det fordi "de har hatt det så tøft".
- På spørsmål om hvordan de har hatt det tøffere enn mange andre har jeg aldri sett noe godt svar....men kanskje det er klima-angst som får begeret til å rinne over for de unge under 30...
Jeg er mer bekymret for de små barna som ikke har forutsetninger for å forstå verden av naturlige årsaker - og hvordan pandemi-forestillinger og miljø-forestillinger vil prege dem videre i livet. De små barna vil heller ikke kunne finne noe lettelse i rus og festing....så stakkars unger!

Pernille

Legg inn av Pernille »

Slik så det ut i Oslo da ungdommen endelig fikk lov til å slå seg løs og nattens fest var over. Men det er kanskje slik de velger å bearbeide angsten og dette voldsomme miljøengasjementet sitt? :)

Bilde

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Pernille skrev: fre aug 20, 2021 10:23 am Slik så det ut i Oslo da ungdommen endelig fikk lov til å slå seg løs og nattens fest var over. Men det er kanskje slik de velger å bearbeide angsten og dette voldsomme miljøengasjementet sitt? :)

Bilde
Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta med søpla hjem og kaste det i søppeldunken.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Pernille skrev: fre aug 20, 2021 10:23 am Slik så det ut i Oslo da ungdommen endelig fikk lov til å slå seg løs og nattens fest var over. Men det er kanskje slik de velger å bearbeide angsten og dette voldsomme miljøengasjementet sitt? :)

Bilde
Det er jo slike ting som kjennetegner ungdommen i dag. Klare formeninger om hva alle andre skal gjøre, men nekter å ta ansvar selv. Dét i seg selv er ikke direkte uvanlig, men det som er nytt nå er at det er denne aldersgruppen som i stor grad dominerer kulturen, og derfor, politikken.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

SlimWhitman skrev: fre aug 20, 2021 10:33 am
Pernille skrev: fre aug 20, 2021 10:23 am Slik så det ut i Oslo da ungdommen endelig fikk lov til å slå seg løs og nattens fest var over. Men det er kanskje slik de velger å bearbeide angsten og dette voldsomme miljøengasjementet sitt? :)

Bilde
Det er jo slike ting som kjennetegner ungdommen i dag. Klare formeninger om hva alle andre skal gjøre, men nekter å ta ansvar selv. Dét i seg selv er ikke direkte uvanlig, men det som er nytt nå er at det er denne aldersgruppen som i stor grad dominerer kulturen, og derfor, politikken.
Det tror jeg er en for bastant påstand. De som pælmer søppel rundt seg, har nok et like lemfeldig forhold til klimaproblematikk som til forsøplingspolitikk.
Tviler på at ungdommer som fester til tross for smittespredning egentlig er spesielt interessert i å bry seg om noe særlig mer enn seg og sitt på de fleste områder.
Før pandemien så det forøvrig omtrent like ille ut hver helg i Fredrikstad sentrum. De gir rett og slett blaffen.
Heldigvis er det også miljøbevisst ungdom som ikke kaster søppel, men heller blir med på dugnad og plukker søppel. For eksempel i fjæra, på strender og ellers i skjærgården.

Pernille

Legg inn av Pernille »

fargeblind skrev: fre aug 20, 2021 10:33 am Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta med søpla hjem og kaste det i søppeldunken.
Ifølge enkelte av den yngre garden i husstanden her som hadde vært på et par av disse festene var det fordi:

-- Jamen mamma, det var jo ikke nok søppelkasser der! Så det var ikke bare vår skyld. Dessuten kom det folk og ryddet opp dagen etter. Slutt å stress med sånne bagateller når verden snart brenner opp.

Min første tanke var noe ala "where did I go wrong...?" Men jeg tror de skjerpet seg ganske mye etter alle avisoppslagene om disse park-festlighetene deres.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Pernille skrev: fre aug 20, 2021 12:35 pm
fargeblind skrev: fre aug 20, 2021 10:33 am Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta med søpla hjem og kaste det i søppeldunken.
Ifølge enkelte av den yngre garden i husstanden her som hadde vært på et par av disse festene var det fordi:

-- Jamen mamma, det var jo ikke nok søppelkasser der! Så det var ikke bare vår skyld. Dessuten kom det folk og ryddet opp dagen etter. Slutt å stress med sånne bagateller når verden snart brenner opp.

Min første tanke var noe ala "where did I go wrong...?" Men jeg tror de skjerpet seg ganske mye etter alle avisoppslagene om disse park-festlighetene deres.
Det kunne kanskje være en idè for dere oslofolk å børste støvet av muslimene?
https://www.nettavisen.no/artikkel/musl ... -95-847417

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

fargeblind skrev: fre aug 20, 2021 12:40 pm
Pernille skrev: fre aug 20, 2021 12:35 pm
fargeblind skrev: fre aug 20, 2021 10:33 am Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta med søpla hjem og kaste det i søppeldunken.
Ifølge enkelte av den yngre garden i husstanden her som hadde vært på et par av disse festene var det fordi:

-- Jamen mamma, det var jo ikke nok søppelkasser der! Så det var ikke bare vår skyld. Dessuten kom det folk og ryddet opp dagen etter. Slutt å stress med sånne bagateller når verden snart brenner opp.

Min første tanke var noe ala "where did I go wrong...?" Men jeg tror de skjerpet seg ganske mye etter alle avisoppslagene om disse park-festlighetene deres.
Det kunne kanskje være en idè for dere oslofolk å børste støvet av muslimene?
https://www.nettavisen.no/artikkel/musl ... -95-847417
Var det ikke disse som var "vantro" muslimer eller noe ifølge andre muslimske menigheter? :lol: Her henger jeg ikke helt med selv, men synes å huske det var noe

Men for all del, jeg tar av meg hatten for det de gjorde/gjør der

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»