Bilsalget generelt

Svar
Shagalott

Bilsalget generelt

Legg inn av Shagalott »

Jeg lager en tråd om bilsalget rundt om i resten av verden, der jeg og kanskje andre legger inn litt tall om hva som rører seg rundt omkring utenfor Norge. Her kommer jeg til å legge inn mer generell info utover hver måned som vi har egne tråder for.

Jeg starter med de 20 bestselgende modellene i 2020 på verdensbasis:

1. Toyota Corolla 1 134 262 stk.
2. Toyota Rav-4 995 762 stk.
3. Ford F-serie 936 084 stk. (Nr.1 i USA)
4. Honda CR-V 736 980 stk.
5. Honda Civic 697 945 stk.
6. Nissan Sylphy 674 663 stk. (Nummer 1 i Kina i 2020)
7. Chevrolet Silverado 643 848 stk.
8. Ram Pickup 631 445 stk.
9. Volkswagen Tiguan 607 121 stk.
10. Toyota Camry 592 648 stk.
11. VW Golf 492 262 stk. (nummer 1 i Europa)
12. Hyundai Tucson 462 110 stk.
13. Toyota Yaris 458 578 stk.
14. Toyota Hilux 457 876 stk.
15. Honda Accord 451 610 stk.
16. Tesla Model 3 439 760 stk.
17. Nissan Qashqai 432 791.stk.
18. VW Lavida 419 816 stk.
19. VW Polo 415 288 stk.
20. Mazda CX-5 369 750 stk.

Someone

Legg inn av Someone »

Noen endringer hittil i 2021?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Har ikke kommet så langt at jeg har funnet tall på verden hittil i 2021, men det kommer forhåpentligvis.

De neste tallene som kommer er salg i Europa (EU+EFTA+UK) for 1.halvår 2021 fordelt på segmenter.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: fre aug 20, 2021 9:59 am Noen endringer hittil i 2021?
Fant for årets 3 første måneder:
1. Corolla
2. Rav-4
3. F-serie
4. CR-V
5. Ram Pickup
6. Yaris
7. Camry
8. Silverado
9. Tiguan
10. Civic

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da setter jeg i gang med Europa, her tar jeg topp 5 i hvert segment:

Minicars Markedsandel 7,3%
1. Fiat 500 97 000 stk.
2. Fiat Panda 80 000 stk..
3. Toyota Aygo 47 000 stk.
4. Renault Twingo 37 000 stk.
5. VW Up! 36 000 stk.

Sub-Compact Markedsandel 18,2%
1. Peugeot 208 114 000 stk.
2. Toyota Yaris 113 000 stk.
3. Renault Clio 112 000 stk.
4. Opel Corsa 109 000 stk.
5. Dacia Sandero 95 000 stk.
Her kan det være verdt å legge merke til at Fiesta og Polo som for noen år siden sloss med Clio om å være nummer 1 i segmentet har tapt mye de siste årene. Polo er nr.7 og Fiesta nr.8

Compact Markedsandel 15,3%
1. Vw Golf 128 000 stk.
2. Skoda Octavia 92 000 stk.
3. Toyota Corolla 76 000 stk.
4. Mercedes A-klasse 69 000 stk.
5. Audi A3 65 000 stk.

Mid-sized cars Markedsandel 6,4%
1. Tesla Model 3 67 000 stk.
2. BMW 3-serie 66 000 stk.
3. VW Passat 54 000 stk.
4. Audi A4 35 000 stk.
5. Mercedes C-klasse 33 000 stk.

Dette er et segment som har minsket kraftig de siste årene, og hvis du lurer på hvorfor "ingen" produsenter lanserer folkelige stasjonsvogner lenger så ligger svaret her. I toppåret solgte Passat 348 000 biler. Ford Mondeo lå på samme nivå som Passat for noen år siden, hittil i år er det solgt ca.7000 av den.

Large cars Markedsandel 1,9%
1. Audi A6 33 000 stk.
2. Mercedes E-klasse 32 000 stk.
3. BMW 5-serie 30 000 stk.
4. Volvo V90/S90 10 000 stk.
5. Porsche Taycan 7000 stk.

Upper-Class Markedsandel 0,3%
1. Mercedes S-klasse 6088 stk.
2. BMW 8-serie 3715stk.
3. BMW 7-serie 2866 stk.
4. Porsche Panamera 2700 stk.
5. Audi A8 1674 stk.

Interessant å se at Taycan selger bedre enn alle disse.

Mid-sized MPV 1,4 % markedsandel
1. VW Touran 19 000 stk.
2. Mercedes B-klasse 16 000 stk.
3. Renault (Grand) Scenic 13 000 stk.
4. BMW i3 12 000 stk.
5. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 11 000 stk.

Dette var et segment som var voldsomt populært for noen år siden, nå selges det nesten ikke biler. I 2004 solgte Renault 320 000 av (Grand) Scenic og VW 191 000 stk. av Touran.

Large MPV Markedsandel 0,3%
1. VW Sharan 5 942 stk.
2. Ford s-Max 4 891 stk.
3. Seat Alhambra 3271 stk.
4. Ford Galaxy 3101 stk.
5. Renault Espace 1826 stk.

Enda et eksempel på at MPV ikke er i skuddet, Sharan/Galaxy/Espace solgt tidligere opp mot 60 000 i året hver seg.

Small Crossovers Markedsandel 18,1%
1. Peugeot 2008 106 231 stk.
2. VW T-Roc 105 587 stk.
3. Renault Captur 94 000 stk.
4. Ford Puma 83 000 stk.
5. Dacia Duster 74 000 stk.

Compact Crossovers Markesdandel 15,1%
1. VW Tiguan 91000 stk. (Tall kun for "vanlig" Tiguan, Tiguan Allspace plasseres i Midzised klassen og har solgt ca. 16000 stk.)
2. Peugeot 3008 82 000 stk.
3. Hyundai Tucson 72 472 stk.
4. Volvo XC40 71813 stk.
5. Nissan Qashqai 62 000 stk.

Tar med elsk/hat bilen Toyota C-HR som er nummer 6 med 61 000 solgte.

Midsized Crossovers Markedsandel 8,7%
1. Ford Kuga 63 000 stk.
2. Toyota Rav4 56 000 stk.
3. Volvo XC60 42 000 stk.
4. BMW X3 39 000 stk.
5. Mercedes GLC 38 000 stk.

EV modellene i klassen : ID.4 24 000, Enyaq 14 000, EQC 9000, I-pace 3500, Ioniq 5 1400

Large SUV Markedsandel 2,9%
1. BMW X5 23 000 stk.
2. Mercedes GLE 20 000 stk.
3. Audi e-Tron 15 600 stk.
4. Volvo XC90 15329 stk.
5. Range Rover Sport 11 000 stk.

E-tron selger bedre enn Q7 (8492) og Q8 (7810). Lamborghini leverte 727 av Urus, og Aston Martin 374 av DBX.

Passenger Vans
1. VW Transporter/Multivan 27 500 stk.
2. Ford Torneo Custom 12 400 stk.
3. Mercedes V-klasse 11 197 stk.
4. Mercedes Vito Tourer 9 643 stk.
5. Opel/Vauxhall Zafira Life 5 570 stk.

Exotic Sportscars
1. Ferrari F8 1 557 stk.
2. Bentley Continental 569 stk.
3. Ferrari 812 Superfast 489 stk.
4. Ferrari SF90 Stradale 349 stk.
5. Lamborghini Huracan 342 stk.

Big sportscars
1. Porsche 911 8 684 stk.
2. Jaguar F-type 1 634 stk.
3. Mercedes AMG-GT 1425 stk.
4. Ferrari Roma 534 stk.
5. Audi R8 361 stk.

Small sportscars
1. BMW Z4 4943 stk.
2. Mazda MX-5 4198 stk.
3. Porsche 718 Boxster/Cayman 3194 stk.
4. Audi TT 3015 stk.
5. Ford Mustang 2090 stk.

Tallene er hentet fra ANDC og Jato Dynamics og publisert på casrsalesbase.com

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Europa 1.halvår merker:
1. VW 732 000
2. Peugeot 428 000
3. Toyota 379 000
4. Renault 375 000
5. BMW 371 000
6. Mercedes 356 000
7. Audi 341 000
8. Skoda 339 000
9. Ford 329 000
10. Opel/Vauxhall 279 000
11. Fiat 275 000
12. Citroen 265 000
13. Kia 242 000
14. Seat/Cupra 237 000
15. Hyundai 236 000
16. Dacia 192 000
17. Volvo 168 000
18. Nissan 140 000
19. Suzuki 104 000
20. Mini 93 000
21. Mazda 82 000
22. Jeep 72 000
23. Tesla 68 000
24. Land Rover 65 000
25. Porsche 38 000.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Å kalle Bentley Continental for sportsbil er litt festlig.

Jeg har fulgt det tyske bilmarkedet i flere år og der presterte KBA å skille ut Mercedes E-klasse coupe fra vanlig E-klasse og plassere den under sportsbiler.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Litt om verdens største bilmarked Kina, der har VW hatt monopol på å være nummer 1 i all sin tid, men de siste to månedene har dette endret seg, og Toyota har vært nummer 1 i juni og juli. Forklaring er at VW rammes ekstra hardt av mikrochip mangelen, og i juli gjorde det at salget gikk ned med 50,3% kontra samme måned i fjor.

Blant modellene er det verdt å merke seg at Tesla Model 3 er nummer 5 i juli med 22614 stk. I juni var den nummer 6 og hittil i år ligger den på 11.plass med litt over 138 000 leverte biler. Slettes ikke verst. Som "vanlig" er Nissan Sylphy bestselgende modell med 37000 leverte i juli. (293000 hittil i år.)

Ser vi på kinesiske merker som er i Norge, eller på tur hit så er ståa slik på hjemmebane:
BYD er nummer 9 i juli med 57000 leverte biler. (299 000 hittil i år), BYD Tang utgjorde knappe 4700 av disse i juli.
MG er nummer 17 med 27000 levert. (184 000 hittil i år)
Hongqi er 18 med 25500 og 171 000 hittil. Norgesaktuelle H9 solgte 3000 i juli på hjemmebane.
Xpeng er nr.35 med 8000 i juli og 39 000 hittil.
NIO er 36, med 8000 i juli og 50 000 hittil i år.
Maxus leverte i underkant av 5000 i juli, og 27 000 hittil (Personbiler, de er vel kanskje større på varebil?)
Aiways skulle vel komme til Norge med modellen U5, i Kina sliter de med 155 levert i juli, og 2700 hittil i år.

Someone

Legg inn av Someone »

Er ikke det overraskende lave tall for de lokale kina-merkene?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: fre aug 20, 2021 4:35 pm Er ikke det overraskende lave tall for de lokale kina-merkene?
Nå tok jeg bare med de merkene som er i Norge eller er på tur hit, andre merker selger bedre i Kina. Topp 3 kinesiske merker:
1. Geely 79 000 i juli, 595 000 hittil i år.
2. ChangAn 76 000, og 622 000.
3. Haval 57 000 og 448 000.

I tillegg produserer de i samarbeid med andre, ChangAn har en joint venture med Ford og Mazda. På samme måte som at VAG har joint venture med FAW og SAIC om produksjon av modeller.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Topp 10 modeller Europa i Juli:

1. Dacia Sandero 20 446
2. VW Golf 19 425
3. Toyota Yaris 18 858
4. VW Polo 17 343
5. VW T-Roc 16 496
6. Hyundai Tucson 14 883
7. Volkswagen T-Cross 14 170
8. Dacia Duster 13 329
9. Ford Puma 13 283
10. Peugeot 2008 13 134

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Bilsalg (registreringer) i Tyskland for august (ikke hiå)

1) VW Golf - 7.554
2) VW T-Roc - 4.169
3) BMW 3-serie - 3.791
4) VW Up - 3.767
5) VW ID.3 - 3.750
6) Fiat 500 - 3.293
7) Tesla Model 3 - 2.946
8) VW Tiguan - 2.925
9) Mercedes GLC - 2.913
10) Seat Leon - 2.906
11) Hyundai Kona - 2.743
12) VW Polo - 2.539
13) Audi Q3 - 2.417
14) VW T-Cross - 2.384
15) Mini Mini - 2.375
16) Mitsubishi Mirage - 2.270
17) Skoda Octavia - 2.255
18) VW Passat - 2.238
19) Kia Ceed - 2.210
20) Ford Kuga - 2.122
21) Toyota Yaris - 2.105
22) Seat Formentor - 2.063
23) BMW X3 - 2.061
24) Opel Corsa - 2.030
25) Opel Mokka - 1.992
26) Opel Astra - 1.997
27) Audi Q5 - 1.975
28) Audi A3 - 1.851
29) Audi A6 - 1.820
30) Ford Puma - 1.813
31) VW Transporter - 1.790
32) Toyota Corolla - 1.777
33) BMW 1-serie - 1.742
34) Renault Zoe - 1.578
35) Hyundai i10 - 1.569
36) BMW 5-serie - 1.552
37) Mercedes A-klasse - 1.539
38) BMW X1 - 1.517
39) Renault Captur - 1.423
40) Hyundai Tucson - 1.417
41) Dacia Sandero - 1.412
42) Hyundai i30 - 1.365
43) Opel Insignia - 1.356
44) Audi A4 - 1.343
45) Skoda Fabia - 1.334
46) Skoda Enyaq - 1.326
47) VW ID.4 - 1.278
48) Dacia Duster - 1.239
49) VW Caddy - 1.221
50) Mercedes C-klasse - 1.197

Veldig mange modeller med over 2000 registrerte. Hvordan chipmangel har slått ut er det vanskelig å vurdere. I mellomklassen gjorde 3-serie det veldig bra mens Passat, A4 og C-klasse var helt på trynet.

burkar

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: fre sep 10, 2021 11:36 am Bilsalg (registreringer) i Tyskland for august (ikke hiå)

1) VW Golf - 7.554
2) VW T-Roc - 4.169
3) BMW 3-serie - 3.791
4) VW Up - 3.767
5) VW ID.3 - 3.750
6) Fiat 500 - 3.293
7) Tesla Model 3 - 2.946
8) VW Tiguan - 2.925
9) Mercedes GLC - 2.913
10) Seat Leon - 2.906
11) Hyundai Kona - 2.743
12) VW Polo - 2.539
13) Audi Q3 - 2.417
14) VW T-Cross - 2.384
15) Mini Mini - 2.375
16) Mitsubishi Mirage - 2.270
17) Skoda Octavia - 2.255
18) VW Passat - 2.238
19) Kia Ceed - 2.210
20) Ford Kuga - 2.122
21) Toyota Yaris - 2.105
22) Seat Formentor - 2.063
23) BMW X3 - 2.061
24) Opel Corsa - 2.030
25) Opel Mokka - 1.992
26) Opel Astra - 1.997
27) Audi Q5 - 1.975
28) Audi A3 - 1.851
29) Audi A6 - 1.820
30) Ford Puma - 1.813
31) VW Transporter - 1.790
32) Toyota Corolla - 1.777
33) BMW 1-serie - 1.742
34) Renault Zoe - 1.578
35) Hyundai i10 - 1.569
36) BMW 5-serie - 1.552
37) Mercedes A-klasse - 1.539
38) BMW X1 - 1.517
39) Renault Captur - 1.423
40) Hyundai Tucson - 1.417
41) Dacia Sandero - 1.412
42) Hyundai i30 - 1.365
43) Opel Insignia - 1.356
44) Audi A4 - 1.343
45) Skoda Fabia - 1.334
46) Skoda Enyaq - 1.326
47) VW ID.4 - 1.278
48) Dacia Duster - 1.239
49) VW Caddy - 1.221
50) Mercedes C-klasse - 1.197

Veldig mange modeller med over 2000 registrerte. Hvordan chipmangel har slått ut er det vanskelig å vurdere. I mellomklassen gjorde 3-serie det veldig bra mens Passat, A4 og C-klasse var helt på trynet.
Begynner å bli endel elbiler der og. Sett noe tall på elbilandelen?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

14.9% elbilandel i august.
Bensin har 35.5% og diesel 17.7% ifølge KBA

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Shagalott skrev: fre sep 10, 2021 1:17 pm 14.9% elbilandel i august.
Bensin har 35.5% og diesel 17.7% ifølge KBA
Og 31,4% hybrider derav Plug-in 12,7% , resten 0,5% gass.
Hybrider som ikke er ladbare må nesten regnes som bensin eller dieselbiler.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Når forsvinner dieselmotoren?
I UK har rene dieselbiler en markedsandel på 7,5% i august og 9,7% hittil i år. Legger vi til mild hybrid diesel varianter, er markedsandelen 12,5 og 16 %.
Hvilke produsenter setter igang med å bruke milliarder på å utvikle nye dieselmotorer?

Someone

Legg inn av Someone »

Å skille ut mild hybrid i egen klasse, blir vel nesten litt feil, og bør vel tas sammen med de vanlige forbrenningsmotorene. Man kan kanskje også ta det argumentet for ladbare hybrider, da det jo er en forbrenningsmotor der

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Augusttallene for Europa er klare, og for andre måned på rad så er det Dacia Sandero som stikker av med tittelen bestselgende modell. Eller er tallene lave, ikke siden august 2014 har det vært registrert så få biler i august som i år.
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Så ID.3 klarte snike seg foran Model 3

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Litt om Sverige i september, igjen er Kia største merke, og det er tydelig at Volvo som er nr.3 sliter med chipsmangel. I september var de cirka 100 biler foran Tesla som er nr.4. VW er nummer 2.
Blant modellene er Kia Niro nummer 1, Model Y er nummer2 og Kia Ceed er på 3.plass.

Elbiler har en markedsandel på 33%, diesel har 11,3%.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Litt nytt fra UK, der september er en av de store månedene i året (sammen med mars), mht. registrering av nye biler. I år ble det registrert 215 000 nye biler, noe som er det laveste tallet siden 1998.

Tradisjonelt er Ford og Vauxhall (Opel) blant de store merkene, men de er tydeligvis hardt rammet av mikrochip mangelen. Denne måneden er de nummer 7 og 8. På toppen av modellrankingen skjer det ting som aldri har skjedd før i UK, Toyota er nummer 1, og Kia er nummer 2.

Blant modellene vinner Tesla Model 3 med 6879 registreringer, dette er 5 gangen den er nummer 1. Nummer 2 er Vauxhall Corsa, 3 er BMW 3-serie, deretter følger Toyota Yaris, Nissan Qashqai, Kia Sportage, VW Polo, Toyota Aygo, Kia Niro og nummer 10 er VW Golf.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:47 am På toppen av modellrankingen skjer det ting som aldri har skjedd før i UK, Toyota er nummer 1, og Kia er nummer 2.
Har de asiatiske bilprodusentene vært flinkere til å sikre seg leveranser av halvledere? Disse blir stort sett produsert i Asia, en ikke i Japan og vel heller ikke i Korea. Taiwan og Kina er vel de største produsentene.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: ons okt 06, 2021 6:31 pm
Shagalott skrev: ons okt 06, 2021 8:47 am På toppen av modellrankingen skjer det ting som aldri har skjedd før i UK, Toyota er nummer 1, og Kia er nummer 2.
Har de asiatiske bilprodusentene vært flinkere til å sikre seg leveranser av halvledere? Disse blir stort sett produsert i Asia, en ikke i Japan og vel heller ikke i Korea. Taiwan og Kina er vel de største produsentene.
Hva Hyundai/Kia har gjort mht. halvleder problematikken vet jeg ikke, men Toyota som har klart seg bra hittil endret litt på hva de hadde på lager etter tsunamien i Japan for cirka 10 år siden. Da hadde de problemer etter at fabrikker var rammet, og slet med leveransene. Etter det har de lagt flere ting på lager som f.eks halvledere.
Men nå er det tydeligvis tomt på lager siden Toyota nå er rammet, og det var vel snakk om 40 % reduksjon i produksjonen i perioder utover høsten.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Interessant utvikling i det tyske bilsalget. VW Golf er bombesikker som nummer 1 på modellrankingen, spørsmålet har vært hvor mye mer den har solgt kontra konkurrentene. Golf er også nummer 1 i september nummer 2 er Tesla Model 3, differansen mellom de to er kun 58 biler. 6886 Golf ble registrert kontra 6828 Modell 3.
Kilde: https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... mber-2021/

Elbilandelen i september var 17,1% og var for første gang høyere enn dieselbiler som hadde en andel på 15,9%.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Shagalott skrev: man okt 11, 2021 10:30 am Golf er også nummer 1 i september nummer 2 er Tesla Model 3, differansen mellom de to er kun 58 biler. 6886 Golf ble registrert kontra 6828 Modell 3.
Tesla har vel samme mønster i Tyskland som i andre land. Nesten alle biler blir levert ut i mars, juni, september og desember.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: man okt 11, 2021 8:50 pm
Shagalott skrev: man okt 11, 2021 10:30 am Golf er også nummer 1 i september nummer 2 er Tesla Model 3, differansen mellom de to er kun 58 biler. 6886 Golf ble registrert kontra 6828 Modell 3.
Tesla har vel samme mønster i Tyskland som i andre land. Nesten alle biler blir levert ut i mars, juni, september og desember.
Uten å ha tallene på hånden akkurat nå, så har de levert litt forskjellig til ulike markeder. De har levert brukbart til Frankrike, UK og Tyskland i andre måneder enn avslutningen av kvartalet. Model 3 var nr. 8 i august bl.a.

Men jeg tenker at det blir jevnere utlevering når fabrikken i Tyskland er ferdig.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Litt nytt fra USA, hvor man må vente til slutten av hvert kvartal for å komplett oversikt over bilsalget da noen merker og grupper kun rapporterer salg hver tredje måned.
Når man ser på grupper så leder Toyota Motor Corporation (Toyota + Lexus) med 27,9% økning sammenlignet med 2020 etter 9 måneder foran GM med tilbakegang på 0,1%. Dette vil i tall si at Toyota har levert ca.93 000 flere biler enn GM i årets første 9 måneder. Hvis Toyota vinner så vil det være første gangen på 90 pr at GM ikke er størst i USA.
På merkerankingen er det så å si sikkert at Toyota blir nummer 1, de leder med nesten 300 000 biler på den "tradisjonelle" eneren Ford. Ellers på merkerankingen så fortsetter Hyundai/Kia å øke salget som de har gjort flere andre steder og det bekrefter nok at de hittil har kommet godt ut av mikrochipmangelen sammenlignet med mange andre.
Tesla er på 11.plass i 3.kvartal, som vel er den høyeste plasseringen noensinne hvis jeg ikke husker feil med cirka 99 000 biler.

På modellrankingen dominerer Toyota med 5 modeller blant de 11 første, selv om Ford F-serie leder (som vanlig).

Someone

Legg inn av Someone »

Mens bilsalget i Europa lider under mangelen på databrikker, selv om det nesten ikke virker slik når man ser på Norge

https://finansavisen.no/nyheter/bil/202 ... =sistenytt

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: fre okt 15, 2021 10:44 am Mens bilsalget i Europa lider under mangelen på databrikker, selv om det nesten ikke virker slik når man ser på Norge

https://finansavisen.no/nyheter/bil/202 ... =sistenytt
Topp 10 merker i september, og endring fra i fjor:
1. VW 91 147 stk. - 28%
2. Toyota 60 387 stk. -18,5%
3. Renault 58 731 stk. - 30,1%
4. BMW 57 118 stk. - 16,8%
5. Kia 56 090 stk. + 56,2%
6. Hyundai 52 254 stk. +5,7%
7. Peugeot 48 877 stk. -35,8%
8. Mercedes 42 696 stk. - 49,9%
9. Ford 42 350 stk. - 46,2%
10. Audi 42 100 stk. -31,3 %

Tallene for Tesla rapporteres ikke av ACEA, men de leverte over 30 000 biler i september hvis jeg ikke tar helt feil.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er den europeiske modellstatistikken (EU+EFTA+UK) for september kommet, og for første gang i historien er en elbil nummer 1. Og ikke overraskende er det Model 3 som er mest levert i september måned. Og blant elbilene er det dobbeltseier for Tesla. Link til saken.
Bilde

Hele saken med tall for alle modeller finner du https://www.jato.com/ev-revolution-hits-new-milestone-as-tesla-model-3-becomes-europes-best-selling-car-in-september/.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»