Aspartam er mulig kreftfremkallende

Svar
Haugzu

Aspartam er mulig kreftfremkallende

Legg inn av Haugzu »

Dette såkalt ufarlige søtningsstoffet som gjør at tjukkasene bekymringsfritt kan bøtte i seg Pepsi Max viser seg nå å muligens være kreftfremkallende. Dramatisk!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L ... de-stoffer
Sist redigert av Haugzu den tor jun 29, 2023 9:40 am, redigert 1 gang totalt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Vi får kreft av det meste har jeg inntrykk av. Det lureste er å slutte å leve før kreften tar oss.

guru

Legg inn av guru »

Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.

Jeg lever stort sett etter mottoet: Alt med måte. Så går det som regel bra. Det finnes topptrente idrettsutøvere som har falt om død p.g.a. hjertet. Det finnes slanke mennesker som holder seg unna røyk, alkohol og annet "farlig", men som likevel får kreft. Selvsagt skal men ta vare på kropp og helse, men jeg tenker at hvis man velger en fin middelvei, så går det som regel greit.

Denne typen dramatiske nyheter om at apsartam er "mulig kreftfremkallende" bidrar bare til økt frykt, og noe jeg synes er totalt unødvendig. Nå skal jo folk ha dårlig samvittighet om de ikke kjører i seg "5 om dagen" og hvis de spiser rødt kjøtt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig!
Riktig.

Jeg kjører bil. Kan selvsagt når som helst dø i en bilulykke.

Jeg reiser med tog. Toget kan spore av og jeg kan dø.

Jeg reiser med fly. Flyet kan styrte og jeg kan dø.

Jeg dusjer ihvertfall en gang om dagen. Kan når som helst skli i dusjen og dø i en freak ulykke der.

Jeg spiser mat. Kan plutselig dø av det også hvis noe setter seg fast et uheldig sted.

Listen er KJEMPELANG!

Det viktigste er å leve mens man har livet uten å tenke på at vi rett og slett kan dø når som helst mens vi lever det!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 29, 2023 9:43 am Best å holde seg til ekte vare, nemlig Coca Cola, om man absolutt skal drikke brus. Vann fungerer også.
En ting er ihvertfall sikkert. Vann er ikke farlig. Dersom man ikke drukner eller drikker mer enn man trenger. Et par liter pr. dag er maksimum.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.
Ja det mest kreftfremkallende og dødelige i verden er å bli født. Det er livsfarlig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tor jun 29, 2023 9:59 am
guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.
Ja det mest kreftfremkallende og dødelige i verden er å bli født. Det er livsfarlig.
Det er livsfarlig å leve.
Men sukker er mer usunt enn aspartam, sies det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: tor jun 29, 2023 10:02 am
PapaSmurf skrev: tor jun 29, 2023 9:59 am
guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.
Ja det mest kreftfremkallende og dødelige i verden er å bli født. Det er livsfarlig.
Det er livsfarlig å leve.
Men sukker er mer usunt enn aspartam, sies det.
Det er usunt på andre vis.

Men her som i de fleste situasjoner tror jeg måtehold er nøkkelen. Litt sukker og litt aspartam tror jeg er greit. Men bøtter man nedpå på litervis om dagen så er det nok en risiko.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Tenk at noe som brytes ned til metanol (tresprit) i kroppen og er 200 ganger søtere enn naturlig sukker ikke er helt bra, hvem skulle trodd

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tor jun 29, 2023 10:06 am
fargerik skrev: tor jun 29, 2023 10:02 am
PapaSmurf skrev: tor jun 29, 2023 9:59 am

Ja det mest kreftfremkallende og dødelige i verden er å bli født. Det er livsfarlig.
Det er livsfarlig å leve.
Men sukker er mer usunt enn aspartam, sies det.
Det er usunt på andre vis.

Men her som i de fleste situasjoner tror jeg måtehold er nøkkelen. Litt sukker og litt aspartam tror jeg er greit. Men bøtter man nedpå på litervis om dagen så er det nok en risiko.
Jeg leste et sted (husker ikke hvor i farta) at man kan drikke fem liter brus søtet med aspartam pr. dag hele livet uten at det er for mye aspartam. Men det var kanskje før de har kommet med dette nye presseoppslaget.
Fem liter sukkerlake pr. dag er garantert ikke sunt. Sukker er farligere.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Gammelt nytt. Dette har vel vært kjent i over 20 år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

LeSorcier skrev: tor jun 29, 2023 10:26 am Gammelt nytt. Dette har vel vært kjent i over 20 år.
Det er også kjent at forekomsten av kreft har økt i 20 år.
Ikke for ingen ting at noen har oppfunnet begrepet "kreftgåten" og prøver å løse mysteriet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kreftforeningen har snudd det litt den andre veien, da. Hva er bra å spise?


Spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst halvparten bør være grønnsaker.

Spise grove kornprodukter daglig, og gjerne en liten håndfull usaltede nøtter.

Velge magre meieriprodukter, for eksempel skummet melk eller lettmelk fremfor helmelk.

Spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruke fisk som pålegg.

Velge vann som tørstedrikk.

Velge matoljer og myk margarin i stedet for hard margarin og smør.

Unngå mat og drikke med mye sukker i hverdagen.

Velge matvarer med lite salt, og begrense bruken av salt i matlagingen og på maten.

Begrense mengden alkohol. Jo lavere alkoholforbruk, jo mer reduseres risikoen for kreft.

Begrense mengden rødt kjøtt og unngå bearbeidede kjøttprodukter som bacon, kjøttdeig og pølser, så langt det er mulig. Hvis du spiser kjøtt, er det best å velge hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.

Disse rådene om ernæring samsvarer med de helsemyndighetene anbefaler for å ha god helse, og tar utgangspunkt i kunnskap som World Cancer Research Fund (WCRF) har samlet om mat og kreft.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det meste av prosessert mat er forbundet med økt kreftrisiko, det gjelder jo alt fra ferdigmat, salamiprodukter, vanlig brus, pølser ol.

Det er ikke som at folk slutter å spise pepperonipizza av den grunn. Det beste er og har alltid vært en iskald farris/mineralvann og isbiter, samt en god kopp kaffe

For ikke å nevne ypperstepresten i klassen, kong alkohol.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: tor jun 29, 2023 10:49 am Det meste av prosessert mat er forbundet med økt kreftrisiko, det gjelder jo alt fra ferdigmat, salamiprodukter, vanlig brus, pølser ol.

Det er ikke som at folk slutter å spise pepperonipizza av den grunn. Det beste er og har alltid vært en iskald farris/mineralvann og isbiter, samt en god kopp kaffe

For ikke å nevne ypperstepresten i klassen, kong alkohol.
Kaffe er sunt. Traktekaffe. Inneholder antioksidanter.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: tor jun 29, 2023 10:49 am For ikke å nevne ypperstepresten i klassen, kong alkohol.
Som angivelig også er kreftfremkallende...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det kan være kreftfremkallende i store mengder, men vi snakker da om at en vanlig mann på 80 kg må drikke ca 4 1,5 liters flasker med lettbrus daglig. Jeg er usikker på om det i hele tatt er mulig.

Det er også usikkerhet siden de som drikker mye lettbrus ikke er representativ for befolkningen, slik at de har andre livsstilssykdommer som påvirker forskningen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

GoingKronos skrev: tor jun 29, 2023 11:09 am Det kan være kreftfremkallende i store mengder, men vi snakker da om at en vanlig mann på 80 kg må drikke ca 4 1,5 liters flasker med lettbrus daglig. Jeg er usikker på om det i hele tatt er mulig.

Det er også usikkerhet siden de som drikker mye lettbrus ikke er representativ for befolkningen, slik at de har andre livsstilssykdommer som påvirker forskningen.
Cool cool Water (kunne ikke la være)


HarryH

Legg inn av HarryH »

FHI beroliger med at "aspartam er trygt i de mengdene vi får i oss i Norge". For et idiotisk utsagn. Er det gjennomsnittet de tenker på? De individuelle forskjellene i inntak er jo enorme, også i Norge. Personlig inntar jeg aldri lettbrus, men jeg kjenner folk som drikker 4-5 liter daglig.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Litt på siden, men det er litt morsomt med amerikanske varer hvor det står at det er "known to cause cancer in the state of California". Er visst farlig å bo i California gitt.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Det enkleste er vel å gjøre det slik at man nyter god drikke, men drikker ikke god drikke fordi man er tørst. Da drikker man vann. Vann, mineralvann eller blandet saft. Det er tørstedrikk. Juice, nektar, melk, brus og alkoholholdig drikke etc drikker man etter man har drukket seg utørst på tørstedrikk. Fyll en mugge med vann og sett i kjøleskapet med noen skiver sitron eller lime. Ta et glass av dette før frokost, lunsj, eller middag eller andre måltider der du normalt ville drukke noe annet. om du fortsatt er tørst så ta et lite glass med det du liker å drikke som kos etterpå.

Drikker man mer enn ett glass melk, juice eller brus til et måltid så har man gjort noe feil. Det er helt unødvendig. Hold på kosen men begrens den.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

WHO motsier seg selv litt her, de er noen ganger for inntak av kjemikalier, andre ganger mot. Og de som i flere år har vært for tvangsmedisinering og lettbrus, vil ikke godta at lettbrus plutselig skal være skadelig. Plutselig betyr ikke WHOs autoritet noe for dem.

Jeg syns derimot det er et flott utspill fra WHO.
En som er over 30-40 år bør uansett ikke drikke fire liter brus om dagen, ikke vanlig brus og ikke lettbrus. Kanskje du gjør det som 20-åring fordi du kan slippe unna med det, men vil heller ikke si det er tilrådelig for noen i 20-årene å ha et slikt forbruk.

Norske autoriteter fortsetter å støtte lettbrus. Nicolay Bruusgaard(!) uttaler seg på vegne av Ringnes. Fabrikantene vil jo fortsette å vise til den norske ekspertisen, så lenge de kan.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Gleder meg til motsvaret til Pepsi etc. De er ikke ute etter pengene våre nei...

guru

Legg inn av guru »

HarryH skrev: tor jun 29, 2023 12:11 pm FHI beroliger med at "aspartam er trygt i de mengdene vi får i oss i Norge". For et idiotisk utsagn. Er det gjennomsnittet de tenker på? De individuelle forskjellene i inntak er jo enorme, også i Norge. Personlig inntar jeg aldri lettbrus, men jeg kjenner folk som drikker 4-5 liter daglig.
De snakker vel om et gjennomsnitt her? At noen tullinger drikker 10 liter om dage påvirker jo ikke dette. Mener å ha lest at vi i snitt drikker 70 liter i året, dvs. 2 dl i døgnet. Det er neppe veldig farlig. Så må jo folk selv kontrollere sitt eget inntak.

Litt interessant å se denne debatten. Alkohol, som er dokumentert kreftfremkallende, selv i moderate inntak, snakker man fint lite om, mens lettbrus som ermulig kreftfremkallende, og trolig ikke før man har relativt store inntak, det er fy-fy....

lsklars

Legg inn av lsklars »

GoingKronos skrev: tor jun 29, 2023 11:09 am Det kan være kreftfremkallende i store mengder, men vi snakker da om at en vanlig mann på 80 kg må drikke ca 4 1,5 liters flasker med lettbrus daglig. Jeg er usikker på om det i hele tatt er mulig.

Det er også usikkerhet siden de som drikker mye lettbrus ikke er representativ for befolkningen, slik at de har andre livsstilssykdommer som påvirker forskningen.
Joda det er fullt mulig.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tr ... /15859041/

fargerik

Legg inn av fargerik »

guru skrev: fre jun 30, 2023 7:34 am
HarryH skrev: tor jun 29, 2023 12:11 pm FHI beroliger med at "aspartam er trygt i de mengdene vi får i oss i Norge". For et idiotisk utsagn. Er det gjennomsnittet de tenker på? De individuelle forskjellene i inntak er jo enorme, også i Norge. Personlig inntar jeg aldri lettbrus, men jeg kjenner folk som drikker 4-5 liter daglig.
De snakker vel om et gjennomsnitt her? At noen tullinger drikker 10 liter om dage påvirker jo ikke dette. Mener å ha lest at vi i snitt drikker 70 liter i året, dvs. 2 dl i døgnet. Det er neppe veldig farlig. Så må jo folk selv kontrollere sitt eget inntak.

Litt interessant å se denne debatten. Alkohol, som er dokumentert kreftfremkallende, selv i moderate inntak, snakker man fint lite om, mens lettbrus som ermulig kreftfremkallende, og trolig ikke før man har relativt store inntak, det er fy-fy....
Det har da vært mye fokus på de nye kostholdsrådene, hvor alle oppfordres til å ikke drikke noe alkohol i det hele tatt.
Til store protester, selvfølgelig fra noen, men som biffales av andre.

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.

Jeg lever stort sett etter mottoet: Alt med måte. Så går det som regel bra. Det finnes topptrente idrettsutøvere som har falt om død p.g.a. hjertet. Det finnes slanke mennesker som holder seg unna røyk, alkohol og annet "farlig", men som likevel får kreft. Selvsagt skal men ta vare på kropp og helse, men jeg tenker at hvis man velger en fin middelvei, så går det som regel greit.

Denne typen dramatiske nyheter om at apsartam er "mulig kreftfremkallende" bidrar bare til økt frykt, og noe jeg synes er totalt unødvendig. Nå skal jo folk ha dårlig samvittighet om de ikke kjører i seg "5 om dagen" og hvis de spiser rødt kjøtt.
Og, i allt dette, glemmer man genene. Noen gjør allt som er galt, feil og sykdomsframkallende....men lever til de er over 100 år. Andre gjør det motsatte, og forlater verden i tidlig alder.........så jeg vet ikke jeg?....

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 10:07 am Tenk at noe som brytes ned til metanol (tresprit) i kroppen og er 200 ganger søtere enn naturlig sukker ikke er helt bra, hvem skulle trodd
Jeg har vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer helt siden Coca-Cola Light og det med rette.
https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... we-thought

fargerik

Legg inn av fargerik »

perchri skrev: fre jun 30, 2023 8:54 am
guru skrev: tor jun 29, 2023 9:40 am Husk at alt vi gjør er potensielt dødelig! Vi skal alle dø engang uansett.

Jeg lever stort sett etter mottoet: Alt med måte. Så går det som regel bra. Det finnes topptrente idrettsutøvere som har falt om død p.g.a. hjertet. Det finnes slanke mennesker som holder seg unna røyk, alkohol og annet "farlig", men som likevel får kreft. Selvsagt skal men ta vare på kropp og helse, men jeg tenker at hvis man velger en fin middelvei, så går det som regel greit.

Denne typen dramatiske nyheter om at apsartam er "mulig kreftfremkallende" bidrar bare til økt frykt, og noe jeg synes er totalt unødvendig. Nå skal jo folk ha dårlig samvittighet om de ikke kjører i seg "5 om dagen" og hvis de spiser rødt kjøtt.
Og, i allt dette, glemmer man genene. Noen gjør allt som er galt, feil og sykdomsframkallende....men lever til de er over 100 år. Andre gjør det motsatte, og forlater verden i tidlig alder.........så jeg vet ikke jeg?....
Ja. Du har rett. Mange har kreften i genene. Overføres fra mor til barn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»