Hva var Isdalskvinnen?

Svar
Hansiso

Hva var Isdalskvinnen?

Legg inn av Hansiso »

Jeg ønsker å hente inn en tråd hit fra VGD som ble startet i 2011 av olbas1. Mysteriet om isdalskvinnen har vært kjent for de fleste truecrime- og konspirasjonselskere siden hun ble funnet død og forbrent i en steinrøys utenfor Bergen i 1970. Alle spor om hvem hun var, hvorfor hun døde og hvorfor hun i det hele tatt var der peker en retning ut i intet. Politiet konkluderte dengang med at det var et selvmord, men fortsatte likevel å lete etter spor.

Det er så mange spennende og skremmende aspekter ved hele saken. At den fortsatt står uløst selv med ny DNA-teknologi, og et NRK som har jobbet beinhardt for å løse den i nyere tid, gir meg frysninger bare ved tanken.

Om man vil vite mer om saken har NRK dokumentarer liggende ute som podcast og serie på nett-tv.https://www.nrk.no/isdal/
Mens Truecrimepodden delte faktisk i dag en mer forkortet versjon på Podme for de som abonnerer på det.

Les mer her også:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Isdalskvinnen


Hva tror dere skjedde med Isdalskvinnen?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Hansiso skrev: fre aug 20, 2021 1:59 pm
Hva tror dere skjedde med Isdalskvinnen?
Dette var nytt for meg og jeg skummet bare litt kjapt gjennom Wiki-siden nå. Men at man sto såpass hardt på at det var selvmord virker ekstremt rart. Midt på vinteren går hun langt uti gokk, kler av seg, slår seg selv litt, tar masse sovetabletter og setter fyr på seg selv..? Det er en jævlig sær måte å gjøre slutt på det...tablettene skulle liksom fikse biffen hvis brannen ikke funket? Må virkelig lese mer om dette når jeg har tid.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Lezah skrev: fre aug 20, 2021 3:46 pm
Hansiso skrev: fre aug 20, 2021 1:59 pm
Hva tror dere skjedde med Isdalskvinnen?
Dette var nytt for meg og jeg skummet bare litt kjapt gjennom Wiki-siden nå. Men at man sto såpass hardt på at det var selvmord virker ekstremt rart. Midt på vinteren går hun langt uti gokk, kler av seg, slår seg selv litt, tar masse sovetabletter og setter fyr på seg selv..? Det er en jævlig sær måte å gjøre slutt på det...tablettene skulle liksom fikse biffen hvis brannen ikke funket? Må virkelig lese mer om dette når jeg har tid.
Spion ...? Da ville myndighetene ha en interesse av å dysse ned dødsårsaken. Det er vel det man mistenker. Det er en fascinerende historie.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

missChance skrev: fre aug 20, 2021 11:42 pm
Lezah skrev: fre aug 20, 2021 3:46 pm
Hansiso skrev: fre aug 20, 2021 1:59 pm
Hva tror dere skjedde med Isdalskvinnen?
Dette var nytt for meg og jeg skummet bare litt kjapt gjennom Wiki-siden nå. Men at man sto såpass hardt på at det var selvmord virker ekstremt rart. Midt på vinteren går hun langt uti gokk, kler av seg, slår seg selv litt, tar masse sovetabletter og setter fyr på seg selv..? Det er en jævlig sær måte å gjøre slutt på det...tablettene skulle liksom fikse biffen hvis brannen ikke funket? Må virkelig lese mer om dette når jeg har tid.
Spion ...? Da ville myndighetene ha en interesse av å dysse ned dødsårsaken.
Det var kanskje i NRK-saken jeg leste om den teorien?
Agent/Spion-teorien gir mest mening for meg. Og at hun havnet i en blemme med en eller flere av mennene hun hadde møtt, og derfor forsøkte å rømme, men ble funnet og drept. En annen teori er at hun ble tvunget ut dit av noen som drepte henne og at drapsmennene senere la tingene hennes utspredt slik at det skulle se ut som et selvmord.

Hullene rundt agent-teorien er flere, men ikke mange. Det var først og fremst ansett som en smule rart at Isdalskvinnen ikke var redd for å stikke seg ut i mengden. Bergen er ganske lite, og hun gikk rundt i veldig annerledes klær enn andre på den tiden. Hvorfor tiltrekke seg oppmerksomhet om eb er spion. Gjord hun det med vilje? Var hun klar for å bli funnet?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Hansiso skrev: fre aug 20, 2021 11:55 pm Hullene rundt agent-teorien er flere, men ikke mange. Det var først og fremst ansett som en smule rart at Isdalskvinnen ikke var redd for å stikke seg ut i mengden. Bergen er ganske lite, og hun gikk rundt i veldig annerledes klær enn andre på den tiden. Hvorfor tiltrekke seg oppmerksomhet om eb er spion. Gjord hun det med vilje? Var hun klar for å bli funnet?
Jeg kan ikke skjønne hva annet det kan være. Nå er det riktig nok ganske lenge siden jeg leste om denne saken, men ingenting annet gir mening for meg, selv om det hele er ganske merkelig også ut fra den teorien.

Lezah

Legg inn av Lezah »

missChance skrev: fre aug 20, 2021 11:42 pm
Lezah skrev: fre aug 20, 2021 3:46 pm
Hansiso skrev: fre aug 20, 2021 1:59 pm
Hva tror dere skjedde med Isdalskvinnen?
Dette var nytt for meg og jeg skummet bare litt kjapt gjennom Wiki-siden nå. Men at man sto såpass hardt på at det var selvmord virker ekstremt rart. Midt på vinteren går hun langt uti gokk, kler av seg, slår seg selv litt, tar masse sovetabletter og setter fyr på seg selv..? Det er en jævlig sær måte å gjøre slutt på det...tablettene skulle liksom fikse biffen hvis brannen ikke funket? Må virkelig lese mer om dette når jeg har tid.
Spion ...? Da ville myndighetene ha en interesse av å dysse ned dødsårsaken. Det er vel det man mistenker. Det er en fascinerende historie.
Ja, nærliggende å tro det er noe James Bond-ish her...ikke et normalt drap, ikke en vettug offentlig forklaring. Brent pass, hvis riktig, er jo ekstra snodig. Veldig interessant sak.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg tror hun var litt sinnsforvirret og ikke spion.

Vi hadde jo en tilsvarende sak med Oslo Plaza-mysteriet som heller ikke er løst. Der tror jeg mer på spionteorien.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

startelver skrev: lør aug 21, 2021 12:16 am Jeg tror hun var litt sinnsforvirret og ikke spion.

Vi hadde jo en tilsvarende sak med Oslo Plaza-mysteriet som heller ikke er løst. Der tror jeg mer på spionteorien.
Det stemmer. Plaza-kvinnen er også et veldig spennende mysterium! Det er ekstra interessant å tenke på at begge disse nok ville blitt hurtig løst i nyere tid. Flere kameraer, mer sikkerhet rundt falske pass og selvsagt DNA-teknologien.
Men hva får deg til å tro at Isdalskvinnen var spik spenna gæren? Altså sett bort ifra den sinnsyke reiseruten, faren med å være spion og den interessante klesstilen :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har lest artiklene og hørt VG sin podcast om dette, men det er en stund siden. Hun oppførte seg vel litt utenom det vanlige på den tiden, kan ha vært psykisk syk , det er vel en teori som alt annet. Kanskje ikke like spennende som å være spion.

Number4

Legg inn av Number4 »

missChance skrev: fre aug 20, 2021 11:42 pm Det er en fascinerende historie.
Helt klart. Så er også den mystiske saken om Stenersen. Mange uoppklarte saker, men noen få stikker seg ut av forskjellige grunner.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

BBC har også en podcast-serie faktisk.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0646dbd

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/gjorde ... 1.14290007

Funn av veske/ryggsekk nedgravd ca 39 meter fra åstedet i 2020.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Number4 skrev: lør aug 21, 2021 12:31 pm
missChance skrev: fre aug 20, 2021 11:42 pm Det er en fascinerende historie.
Helt klart. Så er også den mystiske saken om Stenersen. Mange uoppklarte saker, men noen få stikker seg ut av forskjellige grunner.
Stenersen-saken ja.
Jeg har både lest boka om saken og hørt på podcast-episodene om den.
Jeg har også chattet litt med bokens forfatter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «UFO & Konspirasjonsteorier»