Østersjøen - barn falt over bord, moren hoppet etter

Svar
Haugzu

Østersjøen - barn falt over bord, moren hoppet etter

Legg inn av Haugzu »

Drøye saker, dette kan vel umulig gå bra?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mQ ... -over-bord

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Haugzu skrev: tor jun 29, 2023 5:24 pm Drøye saker, dette kan vel umulig gå bra?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/mQ ... -over-bord
Herregud ... det kan ende veldig dårlig, ja.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Tragisk. Her oppe i det kalde nord så må de bli funnet umiddelbart ellers er det for sent. De kan ikke ha klart seg i vannet så lenge til at redningsmannskapene har kommet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Å fy f... Det må være et mareritt å oppleve.
Krysser det som krysses kan for at det går bra, men det må være små sjanser for det frykter jeg.
😯

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Var vitne til dette i november 2018 med Stena line, sto ca 2 meter unna en kar som hoppet overbord,har aldri løpt så fort ned trapper noen gang til jeg møtte på noen vakter. da ble det full leteaksjon med helikopter og andre båter i området, vi som så det ble tatt inn på et rom der vi måtte prate med kapteinen og andre folk..
Han som hoppet ble funnet neste morgen..

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Begge funnet nå og fraktet til sykehus. Uvisst hvilken tilstand

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Man må ta et lynkjapt valg når barnet faller. Før man har stått i situasjonen vet man ikke hvordan man reagerer, men sånn umiddelbart tror jeg at jeg hadde hoppet etter.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

All ære til den mora.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

TheRealArt_Verified skrev: tor jun 29, 2023 5:51 pm All ære til den mora.
Den sterkeste kjærligheten er morskjærligheten.
Håper virkelig det ender bra.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Gideg skrev: tor jun 29, 2023 6:03 pm
TheRealArt_Verified skrev: tor jun 29, 2023 5:51 pm All ære til den mora.
Den sterkeste kjærligheten er morskjærligheten.
Håper virkelig det ender bra.
Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

PapaSmurf skrev: tor jun 29, 2023 5:51 pm Man må ta et lynkjapt valg når barnet faller. Før man har stått i situasjonen vet man ikke hvordan man reagerer, men sånn umiddelbart tror jeg at jeg hadde hoppet etter.
Skjønner forbeholdet, men kan likevel ikke fatte og begripe om man ikke hopper etter. Om man er noenlunde frisk og rask.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

No brainer dette. Faller eget barn over bord, så hopper man etter umiddelbart.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Klart man hopper. Det vil jeg tro går på instinkt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?

Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 6:36 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?

Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?
Hvorfor?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 6:36 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?

Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?
Nei. Det at en kvinne har født et barn innebærer ikke automatisk at denne kvinnen vil elske dette barnet sitt betingelses- og grenseløst. Det samme gjelder naturlig nok andre veien. Kjærlighet utvikles, primært gjennom relasjoner og interaksjoner. Slik sett kan et adoptert barn, naturlig nok, være mer elsket (av sine adoptivforeldre) enn et barn med "biologiske" foreldre. Mange barn har sterkere forhold til sine fedre enn mødre. Kanskje ikke de fleste, men mange.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm
Gideg skrev: tor jun 29, 2023 6:03 pm
TheRealArt_Verified skrev: tor jun 29, 2023 5:51 pm All ære til den mora.
Den sterkeste kjærligheten er morskjærligheten.
Håper virkelig det ender bra.
Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?
Mor og avkom er spesielt. Hun har tross alt bært kreket inni seg 9 mnd.

Selv en søye er skummel om den beskytter lamma sine. (de 3 sekundene hun husker hvorfor hun er sint) Ei ku er direkte livsfarlig og stakkars den hunden som næmer seg kattunger om mor er i nærheten.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Predatorgnu skrev: tor jun 29, 2023 6:51 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm
Gideg skrev: tor jun 29, 2023 6:03 pm

Den sterkeste kjærligheten er morskjærligheten.
Håper virkelig det ender bra.
Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?
Mor og avkom er spesielt. Hun har tross alt bært kreket inni seg 9 mnd.

Selv en søye er skummel om den beskytter lamma sine. (de 3 sekundene hun husker hvorfor hun er sint) Ei ku er direkte livsfarlig og stakkars den hunden som næmer seg kattunger om mor er i nærheten.
Ja, ellers i dyreverdenen er det vanskelig å være uenig med deg. For mennesker er det nok ikke så absolutt. Det har vi vei vel alle opplevd eksempler på.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:56 pm
Predatorgnu skrev: tor jun 29, 2023 6:51 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm

Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?
Mor og avkom er spesielt. Hun har tross alt bært kreket inni seg 9 mnd.

Selv en søye er skummel om den beskytter lamma sine. (de 3 sekundene hun husker hvorfor hun er sint) Ei ku er direkte livsfarlig og stakkars den hunden som næmer seg kattunger om mor er i nærheten.
Ja, ellers i dyreverdenen er det vanskelig å være uenig med deg. For mennesker er det nok ikke så absolutt. Det har vi vei vel alle opplevd eksempler på.
Selvsagt finnes det eksempler, de gjør det nok i dyreverdenen også.

En mor har bært frem barnet, det har vokst i og av hennes kropp i 9 mnd.
Hun føder det og gir barnet liv.
Klart det er et spesielt bånd mellom mor/barn.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Gideg skrev: tor jun 29, 2023 7:01 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:56 pm
Predatorgnu skrev: tor jun 29, 2023 6:51 pm

Mor og avkom er spesielt. Hun har tross alt bært kreket inni seg 9 mnd.

Selv en søye er skummel om den beskytter lamma sine. (de 3 sekundene hun husker hvorfor hun er sint) Ei ku er direkte livsfarlig og stakkars den hunden som næmer seg kattunger om mor er i nærheten.
Ja, ellers i dyreverdenen er det vanskelig å være uenig med deg. For mennesker er det nok ikke så absolutt. Det har vi vei vel alle opplevd eksempler på.
Selvsagt finnes det eksempler, de gjør det nok i dyreverdenen også.

En mor har bært frem barnet, det har vokst i og av hennes kropp i 9 mnd.
Hun føder det og gir barnet liv.
Klart det er et spesielt bånd mellom mor/barn.
Klart? Det kan være spesielt. Helt spesielt. Men i dag tilbringer mange menn like mye tid med sine barn, som kvinnene. Dette påvirker relasjonene. Og mange barn får et sterkere bånd til sine fedre enn mødre. For x antall år siden var det selvsagt annerledes.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:48 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 6:36 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:17 pm Ja, du tenker den er naturlig sterkere enn farskjærligheten?

Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?
Nei. Det at en kvinne har født et barn innebærer ikke automatisk at denne kvinnen vil elske dette barnet sitt betingelses- og grenseløst. Det samme gjelder naturlig nok andre veien. Kjærlighet utvikles, primært gjennom relasjoner og interaksjoner. Slik sett kan et adoptert barn, naturlig nok, være mer elsket (av sine adoptivforeldre) enn et barn med "biologiske" foreldre. Mange barn har sterkere forhold til sine fedre enn mødre. Kanskje ikke de fleste, men mange.
Ser du allerede har fått et par gode svar. Jeg vil også legge til at menn er programmert til å befrukte et langt større antall kvinner, enn antallet ganger den enkelte kvinne er programmert til å bli befruktet. Evnen til å binde seg like dypt emosjonelt er ganske enkelt ikke til stede. En mann ville også kastet seg uti etter barnet, men det kunne ha vært fra et mer pragmatisk perspektiv; ikke fanken om alt jeg har investert av tid og penger i den der skal gå tapt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg synes dette er helt naturlig, det som er mest overraskende er at det er mor som gjorde det og ikke far, la oss nå håpe han ikke stod igjen som en handlingsløs tulling.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 7:15 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:48 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 6:36 pm
Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?
Nei. Det at en kvinne har født et barn innebærer ikke automatisk at denne kvinnen vil elske dette barnet sitt betingelses- og grenseløst. Det samme gjelder naturlig nok andre veien. Kjærlighet utvikles, primært gjennom relasjoner og interaksjoner. Slik sett kan et adoptert barn, naturlig nok, være mer elsket (av sine adoptivforeldre) enn et barn med "biologiske" foreldre. Mange barn har sterkere forhold til sine fedre enn mødre. Kanskje ikke de fleste, men mange.
Ser du allerede har fått et par gode svar. Jeg vil også legge til at menn er programmert til å befrukte et langt større antall kvinner, enn antallet ganger den enkelte kvinne er programmert til å bli befruktet. Evnen til å binde seg like dypt emosjonelt er ganske enkelt ikke til stede. En mann ville også kastet seg uti etter barnet, men det kunne ha vært fra et mer pragmatisk perspektiv; ikke fanken om alt jeg har investert av tid og penger i den der skal gå tapt.
Det der er nok kun gjeldende for dyr og fehoder av den enkle primitive sorten.
Vi andre krøp ned fra trærne for x antall år siden. På tide å slå følge? ;)

Reddington

Legg inn av Reddington »

Queenie skrev: tor jun 29, 2023 7:15 pm Jeg synes dette er helt naturlig, det som er mest overraskende er at det er mor som gjorde det og ikke far, la oss nå håpe han ikke stod igjen som en handlingsløs tulling.
La oss nå ikke fordumme denne tråden med antagelser og ville gjetninger på hva som faktisk skjedde.

Tragisk sak. Uavhengig av hvor faren var.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Queenie skrev: tor jun 29, 2023 7:15 pm Jeg synes dette er helt naturlig, det som er mest overraskende er at det er mor som gjorde det og ikke far, la oss nå håpe han ikke stod igjen som en handlingsløs tulling.
Du skal ikke se bort i fra at om far hadde vært der så hadde han passet på barnet så ulykken ikke haddes skjedd.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tok en time fra redningshelikopter var på plass til de fant mor. 7-åringen fant de noen minutter senere.

Har dette gått bra er det mirakuløst.

20 meters fall. Kan jo svimeslå folk bare det fallet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Var på ferje i dag med 3 barn, vi var ute og såg på sjøen/utsikten. Hadde ikke nølt et tiendels sekund å hoppe etter eller kanskje jeg hadde brukt 4 sek på å gi beskjed til folka i bilen ved siden av der vi stod.

Nedtur om begge gikk i vannet uten at noen så det.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 7:15 pm
DuncanE skrev: tor jun 29, 2023 6:48 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 6:36 pm
Er det ikke ganske innlysende ut ifra biologiske realiteter?
Nei. Det at en kvinne har født et barn innebærer ikke automatisk at denne kvinnen vil elske dette barnet sitt betingelses- og grenseløst. Det samme gjelder naturlig nok andre veien. Kjærlighet utvikles, primært gjennom relasjoner og interaksjoner. Slik sett kan et adoptert barn, naturlig nok, være mer elsket (av sine adoptivforeldre) enn et barn med "biologiske" foreldre. Mange barn har sterkere forhold til sine fedre enn mødre. Kanskje ikke de fleste, men mange.
Ser du allerede har fått et par gode svar. Jeg vil også legge til at menn er programmert til å befrukte et langt større antall kvinner, enn antallet ganger den enkelte kvinne er programmert til å bli befruktet. Evnen til å binde seg like dypt emosjonelt er ganske enkelt ikke til stede. En mann ville også kastet seg uti etter barnet, men det kunne ha vært fra et mer pragmatisk perspektiv; ikke fanken om alt jeg har investert av tid og penger i den der skal gå tapt.
Synes dette er fascinerende, men ikke helt overraskende. Som i de fleste diskusjoner er du deg selv nærmeste og sliter fælt med å frigjøre deg fra dine rent personlige betrakninger. Du er nok ikke i stand til å binde deg like emosjonelt til et barn, som en kvinne kan gjøre. Og du ville nok slengt deg etter barnet (for det tror jeg oppriktig du ville gjort) av rent pragmatiske årsaker. Jeg selv er nok vel så investert emosjonelt i mine barn som barnet mor. Og de i meg. Dette gjelder også mange av de jeg kjenner. Jeg driver dessuten barnehage, og har 50 foreldrepar innom hvert år. Så kall det gjerne feltstudier ;)

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Det er jo helt umulig å vite hvordan man reagerer i ekstreme situasjoner før man er der. Men jeg håper jeg hadde manna meg opp nok til å hive mora etter.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Og der ble det vi fryktet bekreftet:

Mor og sønn(7) funnet i Østersjøen – bekreftet omkommet:

Mor og sønn døde etter å ha gått over bord fra den svenske ferga «Stena Spirit» på vei over Østersjøen til Polen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»