Se å få forbudt koranbrenning snarest!

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Re: Se å få forbudt koranbrenning snarest!

Legg inn av Bantor »

Koran brenningen i Sverige, har sikkert også til hensikt å få Tyrkia til å nekte Sverige medlemskap i NATO. Mange islamkritikere er skeptisk til NATO pga. Tyrkia.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Shine skrev: lør jul 01, 2023 7:13 pm Jeg er selv kritisk til mange muslimers holdninger til samfunnet. Mannen bestemmer i hjemmet, kvinner kan ikke gifte seg med ikke-muslimer etc. Det er fullt lovlig å ytre seg om det. Men jeg er i tvil om koranbrenning i offentlig skal være en lovlig ytringsform likevel. Jeg er også ganske lei av Pride-parader og presset om flagge med Pride-flagg etterhvert, men tviler på at jeg ville få lov til å brenne et Pride-flagg hvis jeg søkte om det.
Eier du pride flagget så bør du selvsagt få lov til å brenne det. Tror heller ikke det er ulovlig. Problemet med flaggbrenning av pride-flagg så langt er at de har stjelt flagg fra andre og brent det. Å stjele andre sine ting for å sette fyr på det bør selvsagt fortsatt være ulovlig enten det er bøker eller flagg

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bantor skrev: lør jul 01, 2023 7:09 pm Interessert nok lager NRK satire om kristne prester i anledning Pride:

https://www.nrk.no/video/humor/presten- ... 879dba1ff6

De hadde vel neppe turt å gjøre det samme, hvis det var snakk om islam.
For det første så hadde det ikke vært lurt for helsa, for det andre er det politisk ukorrekt.

Stoltenberg har faktisk laget noen karakterer som er parodier på muslimer, men ikke homofile selvsagt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bantor skrev: lør jul 01, 2023 7:16 pm Koran brenningen i Sverige, har sikkert også til hensikt å få Tyrkia til å nekte Sverige medlemskap i NATO. Mange islamkritikere er skeptisk til NATO pga. Tyrkia.
Muslimene lar seg bruke gang, på gang på gang.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 7:10 pm
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 6:43 pm
Thomas skrev: lør jul 01, 2023 6:41 pm Nei, men det er bare skikkelig harry å brenne bøker offentlig kun for å provosere.
Lars Thorsen og gjengen hans syns det er tøft. Men vi som er normale rister på hue av slikt.
Selvfølgelig er det teit. Men det betyr absolutt ikke at det bør bli straffbart, og at politi og rettsvesen dermed må etterforske og straffeforfølge slike handlinger. Det ville vært absurd.
Godt poeng. Solid og godt forklart.

Ja, det er teit. Men skal man forby alt som er teit, så har man verken ytringsfrihet eller andre friheter lenger. Og ingen vil leve i fangenskap.
Vi må bare leve med at det finnes en del Lars Thorsen der ute.

Shine

Legg inn av Shine »

Cannabis Connoisseur skrev: lør jul 01, 2023 7:16 pm
Shine skrev: lør jul 01, 2023 7:13 pm Jeg er selv kritisk til mange muslimers holdninger til samfunnet. Mannen bestemmer i hjemmet, kvinner kan ikke gifte seg med ikke-muslimer etc. Det er fullt lovlig å ytre seg om det. Men jeg er i tvil om koranbrenning i offentlig skal være en lovlig ytringsform likevel. Jeg er også ganske lei av Pride-parader og presset om flagge med Pride-flagg etterhvert, men tviler på at jeg ville få lov til å brenne et Pride-flagg hvis jeg søkte om det.
Så lenge det er ditt pride-flagg, er det ingen som kan nekte deg å brenne det. Om du brenner noen andre sitt pride-flagg derimot..
Du kan ikke stelle deg opp hvor som helst og brenne koran eller flagg. Du må søke politiet først. Jeg mener de generelt bør være veldig restriktive med å gi tilatelse. Ikke sikkert man behøver å gjøre noe med lovverket engang for å hindre det.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:35 am
En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).
Skremmende!!! Nå må media skjerpe seg og verne mer om ytringsfriheten, istedet for å kalle alt mulig som er godt innenfor for "islamfiendtlig".

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Shine skrev: lør jul 01, 2023 7:13 pm Jeg er selv kritisk til mange muslimers holdninger til samfunnet. Mannen bestemmer i hjemmet, kvinner kan ikke gifte seg med ikke-muslimer etc. Det er fullt lovlig å ytre seg om det. Men jeg er i tvil om koranbrenning i offentlig skal være en lovlig ytringsform likevel. Jeg er også ganske lei av Pride-parader og presset om flagge med Pride-flagg etterhvert, men tviler på at jeg ville få lov til å brenne et Pride-flagg hvis jeg søkte om det.
Jeg er også litt lei av Pride-parader, men kan ikke si at jeg har følt noe press om å flagge med Pride-flagg.
Fra hvem eller hvor føler du deg presset til å flagge med Pride-flagg?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Thomas skrev: lør jul 01, 2023 6:41 pm
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:27 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:25 am Er det feil at folket ikke vil ha noe av offentlig koranbrenning? Prøver du deg på litt trolling her?
Igjen, du skriver på vegne av deg selv, ikke folket. Tviler på at du vet med sikkerhet at det er et flertall i folket for å forby koranbrenning.
Nei, men det er bare skikkelig harry å brenne bøker offentlig kun for å provosere.
Lars Thorsen og gjengen hans syns det er tøft. Men vi som er normale rister på hue av slikt.
Jeg rister også på hodet av de som gidder å brenne koranen, men jeg rister mye mer på hodet av reaksjonene til de mange muslimene og landene som lar seg provosere av det...

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Erdogan skal selvsagt ikke bestemme hvor ytringsfriheten skal gå i Sverige

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Svenske myndigheter kalte vel og koranbrenning for islamofobi. Det er ikke det.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Syns vi skal brenne "Life of Brian".

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det skal ikke være lov å brenne religiøse bøker . La folk ha troen sin i fred.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 7:08 pm
Personlig har jeg null problem med å latteliggjøre religion og religiøse, men akkurat å stå utenfor en moske og brenne bøker synes jeg er teit.
Selvsagt, og det bør ikke nødvendigvis være lov heller etter min mening. Skulle nynazister ha rett til å stille seg opp utenfor en synagoge og brenne jødiske tekster midt under helligtiden liksom? Nei! Man bør ha rett til å brenne sin egen bibel, koran eller annet - men ikke nødvendigvis hvor som helst.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Disse 2 røde tjukke bøkene som kalles norges lover. De brenner jaggu fint og gir mye varme. Er det noen lov om å brenne disse? Nei.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

perchri skrev: tir jul 04, 2023 10:43 pm
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Disse 2 røde tjukke bøkene som kalles norges lover. De brenner jaggu fint og gir mye varme. Er det noen lov om å brenne disse? Nei.
Ja, fordi de representerer staten, som har monopol på vold. Du har ikke lov til å nedverdige og deligitimere staten, da det vil bli sett på som et angrep på den grunnleggende samfunnsordenen. Men du ville nok fått lov til å brenne for eksempel partiprogrammer, ikke sant? Spørsmålet er, vil du gi religioner samme status som staten, som f.eks i middelalderen? Eller er de rett og slett på nivå med andre verdenssyn folk kanskje har eller ikke har som partiideologier og så videre, som alle har rett til å deligitimere selv med drastiske metoder så lenge de ikke er-voldelige

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bantor skrev: lør jul 01, 2023 7:16 pm Koran brenningen i Sverige, har sikkert også til hensikt å få Tyrkia til å nekte Sverige medlemskap i NATO. Mange islamkritikere er skeptisk til NATO pga. Tyrkia.
Russland kom i søkelyset allerede da Dansk-svenske Paladan brant koran. Etterretning avslørte hans kontakter i Russland. Den russiske involveringen var tema i nyhetsmorgen i NRK TV i morges. Gravende journalister i Sverige driver og graver i saken.....om den siste koranbrenningen utført av en irakisk statsborger.
Svensk etterretning har lagt lokk på saken, og har ingen kommentar.

Fruitman

Legg inn av Fruitman »

Skremmende at folk i et fritt demokrati med ytringsfrihet vil innføre blasfemilover igjen pga. berøringsangst mot islam og muslimer, og at sinne, trusler og vold blir møtt med forståelse og sympati.

Det er en feig dobbelmoral. Jeg tror svært få eller ingen av samme personer hadde tatt til orde for å f.eks "forby bibelbrenning" eller "forby karikaturer av Jesus", da reaksjonene på dette hadde vært og er så mildere. Primitive holdninger og kultur fra følgere av dagens mest diskriminnerende, kontrollerende og voldelige religion/ideologi vinner altså frem i Norge, og vi skal også endre norsk lov eller praktisere loven annerledes?

Mange som tror denne overbeskyttelsen er antirasisme eller noe? Det er så utrolig naivt. Er tydeligvis mange som trenger å se holdingene Sian provoserer frem, selv om mange gjerne vil gjemme de bort, lukke øynene, og late som de ikke er der - mangfold og multikultur er bare positivt må vite.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 7:54 am
Jeg rister også på hodet av de som gidder å brenne koranen, men jeg rister mye mer på hodet av reaksjonene til de mange muslimene og landene som lar seg provosere av det...
Lar seg provosere? Hvis man rent faktisk er muslim og tror på det som står der så er jo de voldsomme reaksjonene ikke bare naturlige men også påkrevd.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Interessant i Aftenposten i dag, om hvordan religiøs fundamentalisme blir brukt av stormaktene i det storpolitiske spillet :
https://www.aftenposten.no/verden/i/Q7X ... brenningen

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 8:30 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:17 am
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.
Som jeg nevnte før, synes jeg også det er smakløst og bør unngås, men å gi etter for trusler delvis fra andre land som i tilfellet med Sverige er ikke god praksis for en stat. Faktum er at å brenne egne kopier av bøker du ikke liker har vært tillatt i svært lang tid i Vesten. Akkurat som å rive i stykker kopier av aviser eller lovforslag eller hva som helst. Ytringsfriheten er ikke begrenset til ren tale.
Tanken bak den såkalte arrogansen er å vise at ytringsfriheten kan strekkes langt nok til å irettesette mennesker som ikke vil innse at brenning av bøker ikke er problemet, men derimot utførelsen av handlinger så hatefulle at selv paven fordømmer dem. Påstanden er at dersom arroganse tangerer ytringsfrihetens grenser, kan ikke hatefulle handlinger være innenfor.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Grubles skrev: ons jul 05, 2023 4:23 pm
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 8:30 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:17 am
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.
Som jeg nevnte før, synes jeg også det er smakløst og bør unngås, men å gi etter for trusler delvis fra andre land som i tilfellet med Sverige er ikke god praksis for en stat. Faktum er at å brenne egne kopier av bøker du ikke liker har vært tillatt i svært lang tid i Vesten. Akkurat som å rive i stykker kopier av aviser eller lovforslag eller hva som helst. Ytringsfriheten er ikke begrenset til ren tale.
Tanken bak den såkalte arrogansen er å vise at ytringsfriheten kan strekkes langt nok til å irettesette mennesker som ikke vil innse at brenning av bøker ikke er problemet, men derimot utførelsen av handlinger så hatefulle at selv paven fordømmer dem. Påstanden er at dersom arroganse tangerer ytringsfrihetens grenser, kan ikke hatefulle handlinger være innenfor.
Et loppemarked er noe som varer et par dager, gjerne lørdag og søndag. På ethvert loppemarked har de bøker blant loppene. Når loppemarkedet er ferdig, som oftest på søndag ettermiddag, blir alle de usolgte loppene, også bøkene, kastet i containere og kjørt på fyllinga, dersom arrangørene ikke blir kvitt dem på annen måte.

Dersom det er igjen noen hundre eksemplarer av Koranen, er det en hatefull ytring som bør forbys, dersom arrangørene av loppemarkedet hiver alle usolgte eksemplarer av Koranen i en container og sender dem på fyllinga der de blir brent eller destruert på annen måte?

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Alle er enige i at man ikke er enige om alt, derfor har vi ytringsfrihet. Vi har ikke ytringsfrihet for å kunne videreformidle blasfemiske eller hatefulle synspunkter, og for å gi et tydelig signal om dette, bør offentlig koranbrenning forbys.

Deretter kan man diskutere hva annet som bør forbys, eller eventuelt tillates, ifølge folkemeningen. Dersom man forsøker å hevde at religion ikke er viktig for folket, er den holdningen ikke i samsvar med folkemeningen i dag, derfor kan den heller ikke tas til inntekt for at blasfemi skal være tillatt i ytringsfrihetens navn.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Grubles skrev: ons jul 05, 2023 4:23 pm
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 8:30 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:17 am
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.
Som jeg nevnte før, synes jeg også det er smakløst og bør unngås, men å gi etter for trusler delvis fra andre land som i tilfellet med Sverige er ikke god praksis for en stat. Faktum er at å brenne egne kopier av bøker du ikke liker har vært tillatt i svært lang tid i Vesten. Akkurat som å rive i stykker kopier av aviser eller lovforslag eller hva som helst. Ytringsfriheten er ikke begrenset til ren tale.
Tanken bak den såkalte arrogansen er å vise at ytringsfriheten kan strekkes langt nok til å irettesette mennesker som ikke vil innse at brenning av bøker ikke er problemet, men derimot utførelsen av handlinger så hatefulle at selv paven fordømmer dem. Påstanden er at dersom arroganse tangerer ytringsfrihetens grenser, kan ikke hatefulle handlinger være innenfor.
Så du vil gjøre paven til dommer over moralsk oppførsel igjen? Bør blasfemi og abort også bli forbudt igjen da? Grunnen til at jeg kalte deg arrogant var ikke på grunn av innholdet i din mening, men fordi du formulerte den på en slik måte som om du snakket for hele folket.

Jeg begynner å tro at du kanskje ikke er en uinteressert parti i dette, men tvert imot føler deg fornærmet i din egen religiøse tro. Det er greit, men hvorfor kommer du ikke bare ut og sier det i stedet for å skjule kravet ditt i generelle prinsipper?

Bliss

Legg inn av Bliss »


Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Dionysos skrev: ons jul 05, 2023 8:09 pm
Så du vil gjøre paven til dommer over moralsk oppførsel igjen? Bør blasfemi og abort også bli forbudt igjen da? Grunnen til at jeg kalte deg arrogant var ikke på grunn av innholdet i din mening, men fordi du formulerte den på en slik måte som om du snakket for hele folket.

Jeg begynner å tro at du kanskje ikke er en uinteressert parti i dette, men tvert imot føler deg fornærmet i din egen religiøse tro. Det er greit, men hvorfor kommer du ikke bare ut og sier det i stedet for å skjule kravet ditt i generelle prinsipper?
Ikke tillegg andre meninger, og ikke bland sammen blasfemi og abort, det blir for dumt. Kritikk av andres formuleringer er usaklig, man har faktisk visse standarder folk flest følger i samfunnet.

Hva man måtte begynne å tro eller ikke, har svært lite å si for andre, men forteller en del om en selv. Vær for all del forsiktig med insinuasjoner, de viser kun manglende oppdragelse. Et godt råd er at hvis man ikke har noe fornuftig å komme med, bør man heller ta en bolle.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Grubles skrev: ons jul 05, 2023 7:22 pm Alle er enige i at man ikke er enige om alt, derfor har vi ytringsfrihet. Vi har ikke ytringsfrihet for å kunne videreformidle blasfemiske eller hatefulle synspunkter, og for å gi et tydelig signal om dette, bør offentlig koranbrenning forbys.

Deretter kan man diskutere hva annet som bør forbys, eller eventuelt tillates, ifølge folkemeningen. Dersom man forsøker å hevde at religion ikke er viktig for folket, er den holdningen ikke i samsvar med folkemeningen i dag, derfor kan den heller ikke tas til inntekt for at blasfemi skal være tillatt i ytringsfrihetens navn.
Blasfemi har vært lovlig i Norge siden 2015. Den siste som ble offentlig tiltalt for blasfemi i Norge, var forfatteren Arnulf Øverland i 1933, etter å ha holdt foredraget «Kristendommen, den tiende landeplage» i Det Norske Studentersamfund.

Hvilken straff burde det vært for koranbrenning, mener du?

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Guttorm123 skrev: tor jul 06, 2023 3:02 am

Hvilken straff burde det vært for koranbrenning, mener du?
Straffen for ulovlig offentlig koranbrenning kan nok være av en slik art at vedkommende ikke rekker å komme seg i sikkerhet i fengselet.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Grubles skrev: tor jul 06, 2023 3:47 am Straffen for ulovlig offentlig koranbrenning kan nok være av en slik art at vedkommende ikke rekker å komme seg i sikkerhet i fengselet.
Men offentlig koranbrenning er jo lov. Eller tenkte du på brenning av en stjålet bok?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Grubles skrev: ons jul 05, 2023 7:22 pm Alle er enige i at man ikke er enige om alt, derfor har vi ytringsfrihet. Vi har ikke ytringsfrihet for å kunne videreformidle blasfemiske eller hatefulle synspunkter, og for å gi et tydelig signal om dette, bør offentlig koranbrenning forbys.

Deretter kan man diskutere hva annet som bør forbys, eller eventuelt tillates, ifølge folkemeningen. Dersom man forsøker å hevde at religion ikke er viktig for folket, er den holdningen ikke i samsvar med folkemeningen i dag, derfor kan den heller ikke tas til inntekt for at blasfemi skal være tillatt i ytringsfrihetens navn.
Er dette seriøst ment?

Mener du virkelig at det ikke skal være lov å si eller skrive at man synes religion er noe forbannet tull ?
Vil du tilbake dit hvor filmen Life of Brian skal forbys?
Hatefulle ytringer er allerede forbudt i dag, men per definisjon kan ikke negative ytringer mot religioner ( inkludert brenning av Bibelen og Koranen ) være hatefulle, fordi en religion har ikke følelser og kan derfor ikke føle seg støtt. Å hetse kristne og muslimske personer derimot, er forbudt allerede i dag.

Og jeg tror du er skikkelig på jordet hvis du tror at religion er viktig for folket eller folkemeningen i dag. Hvis du stilte alle voksne personer her i landet spørsmålet om religion er viktig for de, så er jeg rimelig sikker på at langt over 50 % ville svart nei på det spørsmålet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»