Se å få forbudt koranbrenning snarest!

Svar
Grubles
Innlegg: 275

Se å få forbudt koranbrenning snarest!

Legg inn av Grubles »

Folket vil ikke ha noe av offentlig koranbrenning, urinering, blotting, gravskjending, mennesker med kniv, øks eller pil og bue, voldstrusler, uthenging i sosiale medier eller annen klanderverdig ordensforstyrrelse. Dersom lovgivere ikke forstår det, kan det være at de har misforstått det. Og så, til de som gjerne går igjen i slike debattforumer, de som skriver at de setter ytringsfriheten høyt: Dette er respektløse og nedverdigende handlinger, hvilket impliserer feil lovanvendelse. Høylytt skriking inn i andres ører bør selvsagt også være forbudt, til tross for at det er en ytring.

Egentlig burde all nedverdigende oppførsel, som overdreven peking, vising av fingre etc. være forbudt, men det kan være vanskelig å definere alt i en lovtekst. Koranbrenning, derimot, er veldig enkelt å definere, så se å få forbudt koranbrenning snarest, lovgivere!

Dersom lovgivere ikke vil forby offentlig det ovenstående, kan vi likevel formode at det VIL bli forbudt, med tid og stunder. Så hvis lovgivere i dag ikke vil forby det, vil vi, folket, måtte betrakte dere som udugelige jurister som ikke forstår at det som definerer oss, definerer samfunnet. Dermed vil vi, folket, måtte bytte ut alle de som ikke innser at når det gjelder ovenstående, VIL FOLKET IKKE HA NOE AV DET!

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Hvorfor skal man forby folk å tenne på egne bøker? Og hvorfor skriver du på vegne av Norges borgere?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

jrza59 skrev: lør jul 01, 2023 7:35 am Hvorfor skal man forby folk å tenne på egne bøker? Og hvorfor skriver du på vegne av Norges borgere?
Har noen nektet folk å tenne på egne bøker? Og hva har du å gjøre med hvem folk skriver på vegne av?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Grubles skrev: lør jul 01, 2023 7:57 am
Har noen nektet folk å tenne på egne bøker? Og hva har du å gjøre med hvem folk skriver på vegne av?
Det første du skriver er "Folket vil ikke ha noe av offentlig koranbrenning". Dette er feil. Det er DU som ikke vil ha noe av det. Du har ikke noe med å uttale deg på vegne av alle andre.

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:02 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 7:57 am
Har noen nektet folk å tenne på egne bøker? Og hva har du å gjøre med hvem folk skriver på vegne av?
Det første du skriver er "Folket vil ikke ha noe av offentlig koranbrenning". Dette er feil. Det er DU som ikke vil ha noe av det. Du har ikke noe med å uttale deg på vegne av alle andre.
Er det feil at folket ikke vil ha noe av offentlig koranbrenning? Prøver du deg på litt trolling her?

arknath

Legg inn av arknath »

Man forbyr litt og så litt til og så har man det gående. Til slutt må man dekke til alt av hud, gå med skylapper og ikke prate med andre i fare for å fornærme dem, fremkalle seksuelle lyster eller liknende(satt på spissen selvfølgelig, men det er i realiteten retningen man går mot ved å innføre tulleregler). Synes jeg brenning av bøker/religiøse bøker/symboler/flagg etc er bra? Nei, men om folk gjør det så kan man ta avstand fra det og si til dem at det er teit i stedet for å ty til vold.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:25 am Er det feil at folket ikke vil ha noe av offentlig koranbrenning? Prøver du deg på litt trolling her?
Igjen, du skriver på vegne av deg selv, ikke folket. Tviler på at du vet med sikkerhet at det er et flertall i folket for å forby koranbrenning.

KBY

Legg inn av KBY »

Trodde først overskriften var «SE å få brent flest mulig koraner så fort som mulig» og ble litt trist når noen prøver å forby brenning av lovlig kjøpte bøker…

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:17 am
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.
Hvis du opplever det som trakassering, åpenbar ringeakt og hån at andre ikke liker dine meninger, har du et stort problem.

Hvordan mener du vi skal forholde oss til nazister, fascister og kommunister som føler seg utsatt for trakassering, ringeakt og hån, når folk snakker skitt om Hitler, Mussolini, Lenin, Stalin og Mao? Skal vi forby brenning av Mein Kampf, Det kommunistiske manifest, Maos lille røde osv?

Trumpister som blir krenket av all den trakassering, ringseakt og hån som skyller over Donald Trump?

Hvor havner vi dersom vi skal forby alt som en eller annen der ute i verden blir sint og krenket av?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:17 am
Dionysos skrev: lør jul 01, 2023 7:54 am Du virker litt emosjonell så vel som ganske arrogant å anta at du snakker i navnet til "vi, folket". Jeg tror de fleste er enige om at det er smakløst å brenne Koranen, men om de vil forby det ved lov er en annen sak. Det er litt vanskelig å forklare hvorfor det er lov å brenne Bibelen mens det er forbudt å brenne Koranen uten å innrømme at man overgir seg til voldelige trusler.
Det har vært tatt opp tidligere at man ikke bare kunne fjerne blasfemi-paragrafen uten at den ble erstattet av noe annet. Ytringsfrihet er å kunne si seg uenig i noe eller å kunne hevde sin mening, ikke det å kunne vise åpenbar ringeakt og hån mot bestemte grupper i samfunnet, det er i beste fall trakassering, og har intet med folks vanlige oppfatning av ytringsfrihet å gjøre.
Som jeg nevnte før, synes jeg også det er smakløst og bør unngås, men å gi etter for trusler delvis fra andre land som i tilfellet med Sverige er ikke god praksis for en stat. Faktum er at å brenne egne kopier av bøker du ikke liker har vært tillatt i svært lang tid i Vesten. Akkurat som å rive i stykker kopier av aviser eller lovforslag eller hva som helst. Ytringsfriheten er ikke begrenset til ren tale.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:27 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:25 am Er det feil at folket ikke vil ha noe av offentlig koranbrenning? Prøver du deg på litt trolling her?
Igjen, du skriver på vegne av deg selv, ikke folket. Tviler på at du vet med sikkerhet at det er et flertall i folket for å forby koranbrenning.
En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).

fargerik

Legg inn av fargerik »

De som brenner koraner gjør det ikke for å markere ytringsfrihet.
De gjør det for å provosere og lage bråk.
Og det virker hver gang.
Denne gangen er det for å støtte Putin og Erdogan, målet er å prøve å hindre at Sverige blir medlem av NATO.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am De som brenner koraner gjør det ikke for å markere ytringsfrihet.
De gjør det for å provosere og lage bråk.
Og det virker hver gang.
Denne gangen er det for å støtte Putin og Erdogan, målet er å prøve å hindre at Sverige blir medlem av NATO.
Det bør fortsatt ikke forbys av den grunn.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am
fargerik skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am De som brenner koraner gjør det ikke for å markere ytringsfrihet.
De gjør det for å provosere og lage bråk.
Og det virker hver gang.
Denne gangen er det for å støtte Putin og Erdogan, målet er å prøve å hindre at Sverige blir medlem av NATO.
Det bør fortsatt ikke forbys av den grunn.
Det skrev jeg heller ikke. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de gjør det.
Det er rimelig spesielt at en irakisk statsborger brenner koran i Sverige akkurat nå..
Han visste godt hva han gjorde.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

fargerik skrev: lør jul 01, 2023 8:43 am
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am
fargerik skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am De som brenner koraner gjør det ikke for å markere ytringsfrihet.
De gjør det for å provosere og lage bråk.
Og det virker hver gang.
Denne gangen er det for å støtte Putin og Erdogan, målet er å prøve å hindre at Sverige blir medlem av NATO.
Det bør fortsatt ikke forbys av den grunn.
Det skrev jeg heller ikke. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de gjør det.
Det er rimelig spesielt at en irakisk statsborger brenner koran i Sverige akkurat nå..
Han visste godt hva han gjorde.
Koranbrenneren Salwan Momika er kristen. Da er det meget mulig at han er en av de mange kristne irakerne som har flyktet fra Irak etter den amerikanske invasjonen i 2003.

Da har han nok sine grunner til å være forbannet på islam og muslimer, men om han har et sant kristent sinnelag, er en annen sak.

"Den kristne irakiske invandraren Salwan Momika har nu fått tillstånd att genomföra en islamfientlig manifestation utanför moskén på Södermalm i Stockholm."

https://samnytt.se/direkt-irakier-skand ... sodermalm/

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: lør jul 01, 2023 8:56 am
fargerik skrev: lør jul 01, 2023 8:43 am
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:37 am
Det bør fortsatt ikke forbys av den grunn.
Det skrev jeg heller ikke. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de gjør det.
Det er rimelig spesielt at en irakisk statsborger brenner koran i Sverige akkurat nå..
Han visste godt hva han gjorde.
Koranbrenneren Salwan Momika er kristen. Da er det meget mulig at han er en av de mange kristne irakerne som har flyktet fra Irak etter den amerikanske invasjonen i 2003.

Da har han nok sine grunner til å være forbannet på islam og muslimer, men om han har et sant kristent sinnelag, er en annen sak.

"Den kristne irakiske invandraren Salwan Momika har nu fått tillstånd att genomföra en islamfientlig manifestation utanför moskén på Södermalm i Stockholm."

https://samnytt.se/direkt-irakier-skand ... sodermalm/
Hva slags overtro han tror på bryr ikke jeg meg om. Men jeg har selvfølgelig antatt at han er kristen.
Det betyr ikke at han ikke visste hva han gjorde og hva det ville føre til.
Vi demokratier er satt sjakk matt. Norden er alltid på topp i demokrati-indeksen, det er på grunn av at ytringsfriheten er hellig. Begynner vi å forby ytringer, vil vi raskt ramle ned fra tronen som de mest demokratiske land.
Her er demokrati-indeks fra i fjor :
https://www.visualcapitalist.com/mapped ... racy-2022/

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:35 am
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:27 am
Grubles skrev: lør jul 01, 2023 8:25 am Er det feil at folket ikke vil ha noe av offentlig koranbrenning? Prøver du deg på litt trolling her?
Igjen, du skriver på vegne av deg selv, ikke folket. Tviler på at du vet med sikkerhet at det er et flertall i folket for å forby koranbrenning.
En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:11 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:35 am
KongOlav2 skrev: lør jul 01, 2023 8:27 am
Igjen, du skriver på vegne av deg selv, ikke folket. Tviler på at du vet med sikkerhet at det er et flertall i folket for å forby koranbrenning.
En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.
Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:17 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:11 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:35 am

En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.
Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.
Ikke mange hadde hevet et øyebryn dersom noen hadde begynt å brenne bibler ;-)
Personlig hadde jeg kanskje sukket og himlet med øynene.
Sist redigert av fargerik den lør jul 01, 2023 9:21 am, redigert 1 gang totalt.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:17 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:11 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:35 am

En ganske fersk meningsmåling viser i hvertfall at det er flere som vil forby (44%), enn de som vil tillate det (33%).
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.
Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.
Og hva vet du om hvordan disse 44% hadde svart dersom det utelukkende var spørsmål om å tillate brenning av koranen men forby å brenne feks kristne symboler?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:20 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:17 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:11 am
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.
Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.
Og hva vet du om hvordan disse 44% hadde svart dersom det utelukkende var spørsmål om å tillate brenning av koranen men forby å brenne feks kristne symboler?
Det er ikke tema. Enten må alt forbys, eller intet.
Forbys koranbrenning, åpner det for mer. Rettere sagt må det også forbys å krenke alle andre religioner.
Det vil være å åpne for en ny retning. Mindre demokrati.
Det er jo stadig snakk om denne kjønnslemlestingen, men et forbud er litt vanskelig siden jødene må få lov til å kjønnslemleste guttebara sine.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:20 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:17 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:11 am
Undersøkelsen spurte om koranen og andre religiøse symboler.
Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.
Og hva vet du om hvordan disse 44% hadde svart dersom det utelukkende var spørsmål om å tillate brenning av koranen men forby å brenne feks kristne symboler?
Like lite som deg og absolutt alle andre mennesker, i og med at det er en hypotetisk problemstilling.
Påstanden i åpningsinnlegget var at «folket» ville ha forbud, jeg viser bare til en relativt fersk meningsmåling som ikke viser noe flertall, er ikke mer komplisert enn det.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:28 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:20 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:17 am

Ja, men nå er det Koranen som brennes, ikke kors eller bibler.
Og hva vet du om hvordan disse 44% hadde svart dersom det utelukkende var spørsmål om å tillate brenning av koranen men forby å brenne feks kristne symboler?
Like lite som deg og absolutt alle andre mennesker, i og med at det er en hypotetisk problemstilling.
Påstanden i åpningsinnlegget var at «folket» ville ha forbud, jeg viser bare til en relativt fersk meningsmåling som ikke viser noe flertall, er ikke mer komplisert enn det.
Du la frem tallene som en indikasjon på at flere ønsker å forby det, enn å tillate det.

Irland hadde folkeavstemning for noen år siden om å beholde blasfemiforbudet og bare 35% stemte for å beholde det. Jeg tror ikke det er flere nordmenn som ønsker å gjeninnføre blasfemiforbud, enn som ønsker ikke å gjeninnføre det.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Heller å brenne Koranen kan vi lese den og finne ut alt vi misliker i boka. Og dermed debattere mot muslimer

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:40 am
KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 9:28 am
Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 9:20 am
Og hva vet du om hvordan disse 44% hadde svart dersom det utelukkende var spørsmål om å tillate brenning av koranen men forby å brenne feks kristne symboler?
Like lite som deg og absolutt alle andre mennesker, i og med at det er en hypotetisk problemstilling.
Påstanden i åpningsinnlegget var at «folket» ville ha forbud, jeg viser bare til en relativt fersk meningsmåling som ikke viser noe flertall, er ikke mer komplisert enn det.
Du la frem tallene som en indikasjon på at flere ønsker å forby det, enn å tillate det.

Irland hadde folkeavstemning for noen år siden om å beholde blasfemiforbudet og bare 35% stemte for å beholde det. Jeg tror ikke det er flere nordmenn som ønsker å gjeninnføre blasfemiforbud, enn som ønsker ikke å gjeninnføre det.
Ja, denne meningsmålingen indikerer det, samtidig som den ikke viser til noe stort flertall i befolkningen for et forbud.

Det er overraskende mange som er for forbud, hadde vi hatt en folkeavstemning om det, og folk hadde satt seg mer inn i saken ville nok resultatet blitt annerledes enn i en enkel meningsmåling.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: lør jul 01, 2023 9:24 am Det er ikke tema. Enten må alt forbys, eller intet.
Forbys koranbrenning, åpner det for mer. Rettere sagt må det også forbys å krenke alle andre religioner.
Det vil være å åpne for en ny retning. Mindre demokrati.
Det er jo stadig snakk om denne kjønnslemlestingen, men et forbud er litt vanskelig siden jødene må få lov til å kjønnslemleste guttebara sine.
Jeg kunne godt tenke meg å forby islam men ikke andre religioner, men jeg ser at det ikke ville vært mulig i dagens woke-kultur. Ser ingen problemer med å forskjellsbehandle, det gjorde heller ikke de som skrev Grunnloven for 200 år siden:

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: lør jul 01, 2023 10:15 am
fargerik skrev: lør jul 01, 2023 9:24 am Det er ikke tema. Enten må alt forbys, eller intet.
Forbys koranbrenning, åpner det for mer. Rettere sagt må det også forbys å krenke alle andre religioner.
Det vil være å åpne for en ny retning. Mindre demokrati.
Det er jo stadig snakk om denne kjønnslemlestingen, men et forbud er litt vanskelig siden jødene må få lov til å kjønnslemleste guttebara sine.
Jeg kunne godt tenke meg å forby islam men ikke andre religioner, men jeg ser at det ikke ville vært mulig i dagens woke-kultur. Ser ingen problemer med å forskjellsbehandle, det gjorde heller ikke de som skrev Grunnloven for 200 år siden:
200 år siden. Lenge siden det, gitt. Jeg prøvde å protestere, men det hjalp ikke.
Kanskje det er like greit å forholde seg til den grunnloven som gjelder i dag.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Grubles skrev: lør jul 01, 2023 6:20 am Folket vil ikke ha noe av offentlig koranbrenning, urinering, blotting, gravskjending, mennesker med kniv, øks eller pil og bue, voldstrusler, uthenging i sosiale medier eller annen klanderverdig ordensforstyrrelse. Dersom lovgivere ikke forstår det, kan det være at de har misforstått det. Og så, til de som gjerne går igjen i slike debattforumer, de som skriver at de setter ytringsfriheten høyt: Dette er respektløse og nedverdigende handlinger, hvilket impliserer feil lovanvendelse. Høylytt skriking inn i andres ører bør selvsagt også være forbudt, til tross for at det er en ytring.

Egentlig burde all nedverdigende oppførsel, som overdreven peking, vising av fingre etc. være forbudt, men det kan være vanskelig å definere alt i en lovtekst. Koranbrenning, derimot, er veldig enkelt å definere, så se å få forbudt koranbrenning snarest, lovgivere!

Dersom lovgivere ikke vil forby offentlig det ovenstående, kan vi likevel formode at det VIL bli forbudt, med tid og stunder. Så hvis lovgivere i dag ikke vil forby det, vil vi, folket, måtte betrakte dere som udugelige jurister som ikke forstår at det som definerer oss, definerer samfunnet. Dermed vil vi, folket, måtte bytte ut alle de som ikke innser at når det gjelder ovenstående, VIL FOLKET IKKE HA NOE AV DET!
Det å forby folk å brenne sine egne bøker vil være noe spesielt for å si det forsiktig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»