[Kamptråd] Bodø/Glimt vs Molde

Svar
Kalle73

Re: [Kamptråd] Bodø/Glimt vs Molde

Legg inn av Kalle73 »

JauKaninen skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm Imponerende av Molde, 10 mot 11 + en dommer som dømmer alt i favør B/G.
Overhodet ikke i andre omgang, da var det mye Molde fikk billig.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Meget fortjent utligning på slutten. Utifra spill og sjanser burde hjemmelaget tatt tre poeng.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:35 pm
slankebrusmannen skrev: søn jul 02, 2023 9:26 pm

Han avverger altså målsjasen med låret. Sist jeg sjekket er dette ikke straffbart i fotball.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt, men det er altså ikke sånn regelverket fungerer.
Er det egentlig noen som vet hvordan regelverket fungerer? Jeg har på følelsen at en slik utvisning er komplett bingolotto, og det er problemet. Null konsekvens, trenerne sier jo at tolkningen endrer seg fra kamp til kamp.
Generelle er at går keeper utenfor 16-meteren og bruker arma på keepermaner, og ballen treffer lanken, så blir det rødt. 99 av 100 tilfeller. Aldri diskusjon engang. Begrunnes som regel med at er det keeperen man forserer om ballen ikke blir stoppa, så er det per def målsjanse, fordi målet er tomt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nordlys skrev: søn jul 02, 2023 9:17 pm Det lønner seg å ligge og rulle på gresset. 30 sekunder over tilleggstiden sånn Molde holdt på på slutten der er patetisk. Scorer ikke mange popularitetspoeng i Bodø med den opptredenen her Molde.
Tror du Molde er på jakt etter popularitetspoeng i Bodø?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Tinkler skrev: søn jul 02, 2023 9:37 pm Meget fortjent utligning på slutten. Utifra spill og sjanser burde hjemmelaget tatt tre poeng.
Så må de klare å sette sjansene og.
Hadde mer enn nok sjanser til å avgjøre.
God keeper, men og mange elendige avslutninger.

Brukeravatar
Nishy
Innlegg: 315

Legg inn av Nishy »

nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm Er det egentlig noen som vet hvordan regelverket fungerer? Jeg har på følelsen at en slik utvisning er komplett bingolotto, og det er problemet. Null konsekvens, trenerne sier jo at tolkningen endrer seg fra kamp til kamp.
Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Sist redigert av Nishy den søn jul 02, 2023 9:42 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:35 pm
slankebrusmannen skrev: søn jul 02, 2023 9:26 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 8:25 pm

Tuller du? 😂 Han er alene mot keeper og keeper gjør en ulovlig inngripen som hindrer en åpenbar målsjanse.
Han avverger altså målsjasen med låret. Sist jeg sjekket er dette ikke straffbart i fotball.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt, men det er altså ikke sånn regelverket fungerer.
Jeg forstår ikke regelverket. Jeg trodde ikke det var rødt med en deflection.

Edit: Ser Nishys svar.
Sist redigert av PapaSmurf den søn jul 02, 2023 9:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:40 pm
Nordlys skrev: søn jul 02, 2023 9:17 pm Det lønner seg å ligge og rulle på gresset. 30 sekunder over tilleggstiden sånn Molde holdt på på slutten der er patetisk. Scorer ikke mange popularitetspoeng i Bodø med den opptredenen her Molde.
Tror du Molde er på jakt etter popularitetspoeng i Bodø?
Var igrunn no sånt jeg hadde tenkt til å svare og. Ingen bortelag er ute etter å sanke popularitetspoeng på bortebanene... sku fan meg bare mangle.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Kalle73 skrev: søn jul 02, 2023 9:37 pm
Overhodet ikke i andre omgang, da var det mye Molde fikk billig.
Tenker du på de 3-4 overgangene Molde hadde der B/G fikk rive ned moldespillere uten å få gult kort? Dette var verre enn Lerkendal-dømming i gamle dager... Jeg har sansen for B/G, det er inspirerende det de har fått til de siste åra. Det synes tydeligvis dommern og.

Hadde ikke mye tro på at Molde skulle klare dette på 0-0 og 10 mann. Så jeg må ta av meg hatten for prestasjonen.
Sist redigert av JauKaninen den søn jul 02, 2023 9:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Nishy
Innlegg: 315

Legg inn av Nishy »

PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm Jeg forstår ikke regelverket. Jeg trodde ikke det var rødt med en deflection.
Har lagt til et svar om dette rett over innlegget ditt.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Pettersen gjorde et meget godt innhop i Moldeburet. Er ikke sikkert det hadde blitt med to mål om Karlstrøm ikke hadde blitt utvist.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:35 pm
slankebrusmannen skrev: søn jul 02, 2023 9:26 pm

Han avverger altså målsjasen med låret. Sist jeg sjekket er dette ikke straffbart i fotball.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt, men det er altså ikke sånn regelverket fungerer.
Jeg forstår ikke regelverket. Jeg trodde ikke det var rødt med en deflection.
Med mindre arma brukes aktivt. Hvis ikke kan jeg vel dempe ballen på kneet og slå den unna?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

JauKaninen skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm
Kalle73 skrev: søn jul 02, 2023 9:37 pm
Overhodet ikke i andre omgang, da var det mye Molde fikk billig.
Tenker du på de 3-4 overgangene Molde hadde der B/G fikk rive ned moldespillere uten å få gult kort? Dette var verre enn Lerkendal-dømming i gamle dager... Jeg har sansen for B/G, det er inspirerende det de har fått til de siste åra. Det synes tydeligvis dommern og.
Det du kaller nedrivning kaller jeg å gå i kroppen. Slik Berg og Saltnes gjorde. Gir ofte frispark, men nesten aldri gult kort.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Som jeg sa da keeper fikk rødt. Trist for oss som satt og så på. Denne kampen var på vei til å bli en festforestilling og så ble den ødelagt. Det eneste som reddet den var jo at det ble litt spenning om hvor poengene skulle havne.
Sist redigert av PapaSmurf den søn jul 02, 2023 9:45 pm, redigert 1 gang totalt.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm
nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm Er det egentlig noen som vet hvordan regelverket fungerer? Jeg har på følelsen at en slik utvisning er komplett bingolotto, og det er problemet. Null konsekvens, trenerne sier jo at tolkningen endrer seg fra kamp til kamp.
Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Men hva i helsike er en «naturlig posisjon»? I denne situasjonen var da Karlstrøm sin arm i en naturlig situasjon, eller skal han hoppe med henda på ryggen?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Rar kamp. Vi fortjener jo ikke å vinne med sånt forsvarsspill. På den annen side utrolig frustrerende å sløse såpass med sjanser. Uavgjort kanskje ok.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:35 pm
slankebrusmannen skrev: søn jul 02, 2023 9:26 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 8:25 pm

Tuller du? 😂 Han er alene mot keeper og keeper gjør en ulovlig inngripen som hindrer en åpenbar målsjanse.
Han avverger altså målsjasen med låret. Sist jeg sjekket er dette ikke straffbart i fotball.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på noe sånt, men det er altså ikke sånn regelverket fungerer.
Der tar du selvsagt feil. LES regel 12 og forstå hva som står der. Den etterfølgende handsen - hvis den i det hele tatt er straffbar (armen er nesten inntil kroppen og rett ned på trefftidspunktet), kan ikke avverge noe som allerede er avverget; og da har du ingenting å henge det rødkortet på.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Kalle73 skrev: søn jul 02, 2023 9:44 pm
Det du kaller nedrivning kaller jeg å gå i kroppen. Slik Berg og Saltnes gjorde. Gir ofte frispark, men nesten aldri gult kort.
Det skal være klink gult kort hver gang når det stopper en overgang..

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:45 pm Som jeg sa da keeper fikk rødt. Trist for oss som satt og så på. Denne kampen var på vei til å bli en festforestilling og så ble den ødelagt. Det eneste som reddet den var jo at det ble litt spenning om hvor poengene skulle havne.
Takket være Glimt sin elendige defensiv, de to baklengsmålene er helt absurde. Ola er skarp, men det er jo hårreisende å slippe til slikt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Og jeg har gitt min siste donasjon til FD. Dette pisset med Max 70 brukere irriterer vettet av meg.

Forumet funker bare når det ikke er noe å diskutere.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Frysedisk skrev: søn jul 02, 2023 9:28 pm Mye rulling på gresset og uthaling av tid av Moldespillerne. Overhodet ikke noe å klage over på tilleggstiden.
Molde var sikkert skuffa, men jeg er positivt overraska. På generelt grunnlag syns jeg man kan legge til mye mer tid i kamper i ES. Det drøyes noe sinnssykt med tid, og folk setter seg ned på banen og forventer at spillet skal stoppes uansett hva de måtte være plaga av, enten det er snørrete nese eller lange tånegler.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm
nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm Er det egentlig noen som vet hvordan regelverket fungerer? Jeg har på følelsen at en slik utvisning er komplett bingolotto, og det er problemet. Null konsekvens, trenerne sier jo at tolkningen endrer seg fra kamp til kamp.
Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Utifra dette skal spillet åpenbart gjenopptas med innkast til Glimt. Det er ingenting unaturlig med armas plassering ved trefftidspunktet, og den er ikke over skulderhøyde. Hvor den var like før er naturligvis irrelevant.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Må si en må reagere mot dommer Da han gir Oliver gult alt fortidlig for drøfting. En undres

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:46 pm
PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:45 pm Som jeg sa da keeper fikk rødt. Trist for oss som satt og så på. Denne kampen var på vei til å bli en festforestilling og så ble den ødelagt. Det eneste som reddet den var jo at det ble litt spenning om hvor poengene skulle havne.
Takket være Glimt sin elendige defensiv, de to baklengsmålene er helt absurde. Ola er skarp, men det er jo hårreisende å slippe til slikt.
Naivt, og det er måten Glimt skal "spille sitt spill uansett" på. Kommer vi like blåøyd til Ecupkvalik så er det rett ut. Vi berga oss inn i fjor etter flauser på bortebane, men slik flaks kan vi ikke regne med hvert år.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:45 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm
nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm Er det egentlig noen som vet hvordan regelverket fungerer? Jeg har på følelsen at en slik utvisning er komplett bingolotto, og det er problemet. Null konsekvens, trenerne sier jo at tolkningen endrer seg fra kamp til kamp.
Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Men hva i helsike er en «naturlig posisjon»? I denne situasjonen var da Karlstrøm sin arm i en naturlig situasjon, eller skal han hoppe med henda på ryggen?
Man bør finne en annen ordlyd i regelverket enn unaturlig. Jeg vet ikke om jeg syns Karlstrøms arm er i en unaturlig posisjon. Det hadde vært mer unaturlig om han kom hoppende som en pinne..

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

TheRealArt_Verified skrev: søn jul 02, 2023 9:51 pm
nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:45 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm

Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Men hva i helsike er en «naturlig posisjon»? I denne situasjonen var da Karlstrøm sin arm i en naturlig situasjon, eller skal han hoppe med henda på ryggen?
Man bør finne en annen ordlyd i regelverket enn unaturlig. Jeg vet ikke om jeg syns Karlstrøms arm er i en unaturlig posisjon. Det hadde vært mer unaturlig om han kom hoppende som en pinne..
De arma er ikke der fordi han hopper, men fordi han er keeper og det er naturlig for han å gå ut slik.
Man klarer nok å la vær å TA ballen med henda, men du klarer ikke stenge av alt du har trent på i årevis.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Kongemannen skrev: søn jul 02, 2023 9:49 pm Må si en må reagere mot dommer Da han gir Oliver gult alt fortidlig for drøfting. En undres
Tja, han hadde allerede drøya utspark en 3-4 ganger da. Bør være en klar beskjed.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

PapaSmurf skrev: søn jul 02, 2023 9:40 pm
Nordlys skrev: søn jul 02, 2023 9:17 pm Det lønner seg å ligge og rulle på gresset. 30 sekunder over tilleggstiden sånn Molde holdt på på slutten der er patetisk. Scorer ikke mange popularitetspoeng i Bodø med den opptredenen her Molde.
Tror du Molde er på jakt etter popularitetspoeng i Bodø?
Nei, men det går en grense mellom kynisk, klokt spill og direkte usympatisk oppførsel. Det siste er den type fremtoning som gjør at man, hvis det foregår over tid, blir et lag som ingen liker. I dag synes jeg Molde bevegde seg i ytterkantene for hva som er respektabelt. TIL hadde en liknende kamp mot oss i 2018 som det fortsatt snakkes om i Bodø.

Frysedisk

Legg inn av Frysedisk »

Ser på Glimts youtube-sending etter kampen. Patrick Berg sier:
- Molde er rutinerte og kyniske. Jeg føler det er en periode i 2. omgang der det nesten ikke spilles fotball. De klarer å stykke opp kampen, og dommeren går på det hver gang. De faket hodeskader og de faller før vi er borti dem til og med. Så jeg synes det kunne blitt lagt til mer enn de sju minuttene som ble lagt til, for jeg tror ikke det var så veldig mye effektiv spilletid.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

TheRealArt_Verified skrev: søn jul 02, 2023 9:51 pm
nottimagiche skrev: søn jul 02, 2023 9:45 pm
Nishy skrev: søn jul 02, 2023 9:42 pm

Jeg har redegjort for hvorfor handssituasjonen er korrekt, men jeg kan legge det til igjen;

Det er straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en unaturlig posisjon mtp situasjonen eller den er over skulderhøyde.

Det er ikke straffbar hands hvis ballen treffer en spiller og deretter går i armen hvis; armen er i en naturlig posisjon og i eller under skulderhøyde
Men hva i helsike er en «naturlig posisjon»? I denne situasjonen var da Karlstrøm sin arm i en naturlig situasjon, eller skal han hoppe med henda på ryggen?
Man bør finne en annen ordlyd i regelverket enn unaturlig. Jeg vet ikke om jeg syns Karlstrøms arm er i en unaturlig posisjon. Det hadde vært mer unaturlig om han kom hoppende som en pinne..
Her er dommers begrunnelse fra tv2sporten:

«– Keeper har en unaturlig posisjon med armen, det har ikke så mye å si at den går via kneet når det er en såpass unaturlig posisjon. Det er vurdering der og da – når hånden står så unaturlig, står vi støtt på det.»

Og det er riktig at det står følgende i reglene:

«Unaturlig posisjon
• En arm som er i en unaturlig posisjon ift. sin action, spesielt om armen er i eller over skulderhøyde»

Men det dommer ikke kan ha vært klar over er jo at i de samme reglene så står det dette under «ikke straffbar hands»:

«Uventetball–deflection(viaegenfot/kropp),selv om armen er ut fra kroppen og i skulderhøyde»

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»