FN

Svar
LANISTA

FN

Legg inn av LANISTA »

De siste dagene lærte meg noe jeg hadde nesten glemt.
Svøm for de som ikke kan. Bashar al- Ashaad. De som ikke tror på å fjerne en tyrann er noe godt, tar feil. Og der UN gang på gang svikter, så må noen opp. Hver gang en tyrann fjernes, skjer noe godt Folk vil leve. Folk vil det. Derfor kommer det som regel ikke ti nye tyranner når en fjernes. Fordi folk flest vil bare ha et fint liv. Og da må psykopatiske tyranner bort.
Jeg kunne ha tatt svømmeturen for Amilr på 6. Jeg kunne ha tatt svømmeturen. Jeg kunne ha tatt svømmeturen Aaron? På 12 som skulle til Barcelona. Jeg kunne det fordi jeg er en fuckings god svømmer som sitter på et kontor. Ingen av disse nådde frem. Tusener av andre gjorde det heller ikke.
Ut fra Syria er det en strøm. Og ingen stiller lederen til ansvar. UN er hjernedødt. UN/FN, jeg er så lei deres evne til å unnvike problemer. Bosnia/Serbia, Rwanda, Boko Haram/Kenya, Sudan. Og Syria tar ingen slutt. Glem Ukraina, der har vi delvis NATO. Men hva skal vi med FN? Som rister på hodet over millioner av døde afrikanere og gjør omtrent like mye som en skilpadde gjør på et stupebrett.
Vi MÅ snart få et verdenspoliti. Det dør for mange hver dag, hver time og hvert minutt. Dette hadde vært ok på 1700-tallet da vi i Vesten hadde slaver, men det er faens ikke godt nok i et århundre vi skal skape baser på andre planeter.
En av mine idoler skrev "du må ikke sove," i 1936. Nordahl Grieg sitt "de beste", er også i hukommelsen.
Ok, så skal vi menn tåle alt. Greit. Vi har mange fordeler ellers. Men hjelpeløse kvinner/jenter og små barn?
Og før du selvsikkert kaster deg over tastaturet, har du sett noe av de skjebnene vi snakker om her? har du hørt en smertejamring? Lukten? Jeg sier ikke at du må ha hatt det for å svare, men ha det i bakhodet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

"Every faction in Africa calls themselves by these noble names - Liberation this, Patriotic that, Democratic Republic of something-or-other... I guess they can't own up to what they usually are: the Federation of Worse Oppressors Than the Last Bunch of Oppressors. Often, the most barbaric atrocities occur when both combatants proclaim themselves Freedom Fighters."

(Fra hvilken film er dette sitatet fra?)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: man jul 03, 2023 11:09 am "Every faction in Africa calls themselves by these noble names - Liberation this, Patriotic that, Democratic Republic of something-or-other... I guess they can't own up to what they usually are: the Federation of Worse Oppressors Than the Last Bunch of Oppressors. Often, the most barbaric atrocities occur when both combatants proclaim themselves Freedom Fighters."

(Fra hvilken film er dette sitatet fra?)
Lord of War (2005)

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

LANISTA skrev: søn jul 02, 2023 7:32 am De som ikke tror på å fjerne en tyrann er noe godt, tar feil. Og der UN gang på gang svikter, så må noen opp. Hver gang en tyrann fjernes, skjer noe godt
FNs jobb er ikke, og bør ikke være å fjerne tyranner.

Det å fjerne tyrannene ser sikkert enkelt ut på papiret - men i praksis er det langt fra så enkelt. Historien har mange eksempler der revolusjonen fører til et nytt tyrannisk styre eller der avsettelsen av tyrannen fører til en blodig maktkamp om hvem som skal ta over.

Joda, en sjelden gang klarer man å stable et demokratisk styre på beina - inntil "frihetsheltene" taper valg og viser seg å ikke være så demokratisk anlagt allikevel.
LANISTA skrev: søn jul 02, 2023 7:32 am Derfor kommer det som regel ikke ti nye tyranner når en fjernes.
Jo - det er nettopp det som er det store problemet med å "fjerne tyranner".

Det har ikke noe med hva "folk flest" ønsker av fine liv, det er ikke "folk flest" som sitter med makten i et tyrrani. De som har makt ønsker å sikre den makten - enten det er en makt de har hatt hele tiden eller en makt de har opparbeidet seg ved å fjerne forrige tyrann...

Det er litt enkelt for oss som er oppvokst i et land med sterke demokratiske tradisjoner å tro at demokratiet automagisk vil oppstå så snart en tyrann er fjernet. Men i realiteten er det å bygge opp et demokratisk system, demokratiske institusjoner, frie valg, maktfordeling, demokratisk kontroll med væpnede styrker osv. en enorm oppgave.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»