Strømpris til vinteren

Svar
Frode57
Innlegg: 1269

Strømpris til vinteren

Legg inn av Frode57 »

Idag er prisen på strøm null kroner i Danmark. Så ikke i Norge. Og jeg tror Norge går en stygg vinter I møte. Norge og Europa vil nok merke at EU og Norge er i krig med russerne.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Frode57 skrev: man jul 03, 2023 2:49 pm Idag er prisen på strøm null kroner i Danmark. Så ikke i Norge. Og jeg tror Norge går en stygg vinter I møte. Norge og Europa vil nok merke at EU og Norge er i krig med russerne.
Nå er det sommer og sol eller regn. Nå burde vi glede oss over hver dag, med sol eller regn. Jeg kunne her tatt med noen bibelske ord: "Du skal ikke bekymre deg over morgendagen, for morgendagens bekymringer hører morgendagen til". Kan en her si, at disse ord hører fortiden til? Mye har endret seg siden tidens morgen. Så tror jeg ( innerst inne ), at jeg ikke er alene om å være bekymret for "morgendagen". Men hva skal en gjøre? Forberede seg (så godt en kan) på det verste, og håpe på det beste? Eller skal vi bare legge alle våre bekymringer i hendene på våre folkevalgte myndigheter? Uansett, ha en god sommer! :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ormen den lange skrev: tir jul 04, 2023 6:50 am
Frode57 skrev: man jul 03, 2023 2:49 pm Idag er prisen på strøm null kroner i Danmark. Så ikke i Norge. Og jeg tror Norge går en stygg vinter I møte. Norge og Europa vil nok merke at EU og Norge er i krig med russerne.
Nå er det sommer og sol eller regn. Nå burde vi glede oss over hver dag, med sol eller regn. Jeg kunne her tatt med noen bibelske ord: "Du skal ikke bekymre deg over morgendagen, for morgendagens bekymringer hører morgendagen til". Kan en her si, at disse ord hører fortiden til? Mye har endret seg siden tidens morgen. Så tror jeg ( innerst inne ), at jeg ikke er alene om å være bekymret for "morgendagen". Men hva skal en gjøre? Forberede seg (så godt en kan) på det verste, og håpe på det beste? Eller skal vi bare legge alle våre bekymringer i hendene på våre folkevalgte myndigheter? Uansett, ha en god sommer! :D
Vi bør regne med at det blir dyr strøm, og sette av penger til strømregningene.
Kjøp ved nå, ikke vent til sibirkulda kommer. Når det blir kaldt, blir også vedsekken dyrere.
Jeg har kjøpt ved. Betalte kr. 1,- pr. liter.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Frode57 skrev: man jul 03, 2023 2:49 pm Og jeg tror Norge går en stygg vinter I møte. Norge og Europa vil nok merke at EU og Norge er i krig med russerne.
Vel, etter 17 måneders krig koster det fortsatt bare noen få ører å produsere 1 kWh strøm av vannkraft i Norge, slik det var før krigen startet. Med nedbetalte strømnett kan vel prisene ikke bli så hakkande gale, 30-35 øre kWh?

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

hauge23 skrev: tir jul 04, 2023 1:32 pm
Frode57 skrev: man jul 03, 2023 2:49 pm Og jeg tror Norge går en stygg vinter I møte. Norge og Europa vil nok merke at EU og Norge er i krig med russerne.
Vel, etter 17 måneders krig koster det fortsatt bare noen få ører å produsere 1 kWh strøm av vannkraft i Norge, slik det var før krigen startet. Med nedbetalte strømnett kan vel prisene ikke bli så hakkande gale, 30-35 øre kWh?
Der tar du trolig feil hauge 23. For nå finner de på nye ting de kan suge penger ut av folk på. Det kalles nettleie. Det sies at det meste av nettet og trafoene (transformatorene) er fra 70 tallet. Jeg har selv montert noen .. Det skal nå skiftes ut. Det ble skiftet ut kobberledninger med aluminiumsledninger som har lavere ledningsevne og trolig lavere levetid. Norge skal også sørge for å komme over til IT (isolert nullpunkt) nett i stedet for TN nettet.IT nettet er et særsyn i Europa. Det vil si at vi skal opp i spenning inn til boligene. 400V i stedet for 230V . Det blir fortsatt 230 men da med spenning mot jord. N og J er samme punkt. Nullpunkt og jord.

Norge blir herjet av spekulanter med trolig det som er dumme apekatter innenfor alle partiene som tror prisen på strøm må være høy i Norge.

Men det å ha stabile priser er viktig. Skal ikke selge strøm ned mot 1 - 20 øre. Basta!!
Det viser hvor useriøst det europeiske strømmarkedet er. Basta!

Så tror jeg at vi får det hardt til vinteren . Selv med ny atomreaktor i Finland. Så lenge Nordpool drives så spekulativt så er faren for nedfall , altså kollaps overhengende.

Det er også i ferd med å bygges ei ny hovedledningsnett gjennom landet langs kysten . Det kan utjevne strømprisene på landsplan. Det gjør at hele landet vil bli rammet når Tyskland ber om strøm. Overføringsnettet til utlandet har vist seg å føre til meget høye priser i Norge.

Og husk nå at Russland har noe uoppgjort med Europa når det gjelder ødeleggelser av kostbar infrastruktur.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:14 pm Og husk nå at Russland har noe uoppgjort med Europa når det gjelder ødeleggelser av kostbar infrastruktur.
Ja det har de så absolutt, Russerne kommer å få en astronomisk regning når de skal betale for all ødeleggelse de har forårsaket.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Rett og slett fordi det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene, samt at det ikke er nok overføringskapasitet mellom regionene i Norge til at denne forskjellen i tilbud og etterspørsel kan utjevnes.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Vi hadde det. Frem til en åpnet de siste kablene.

Vi kan få det igjen, om en tar kontroll over eksporten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: fre jul 07, 2023 7:44 am
Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Vi hadde det. Frem til en åpnet de siste kablene.

Vi kan få det igjen, om en tar kontroll over eksporten.
"Vi" kommer ikke til å fjerne kablene. Jeg tror du må innse at ingen kommer til å fjerne hverken kablene eller strømmarkedet. Du kan sikkert fortsette å si det samme noen hundre ganger til men det hjelper ikke.
Strømprisen til vinteren? Det var sibirkulde i Norge i 2018, det var sist vi hadde El Nino.
Nå er El Nino tilbake, og noen tror det samme værfenomenet kan komme tilbake kommende vinter.
Altså kald vinter her selv om den globale oppvarmingen har gasset på.
Dersom det slår til, må vi regne med at strøm blir dyrere når det blir kaldt.
Jeg regner med at det i så fall blir på nyåret. Fra januar/februar- ish.
Derfor har jeg satt av noen kroner til strømregningene og bunkret litt ekstra ved.
Selvfølgelig skal vi forbanne mørket, men det er smartere å tenne et lys.
En formørket sjel har jeg ingen kur for sånn i farta.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 7:24 am
Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Rett og slett fordi det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene, samt at det ikke er nok overføringskapasitet mellom regionene i Norge til at denne forskjellen i tilbud og etterspørsel kan utjevnes.
Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.

fargerik

Legg inn av fargerik »

hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 10:28 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 7:24 am
Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Rett og slett fordi det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene, samt at det ikke er nok overføringskapasitet mellom regionene i Norge til at denne forskjellen i tilbud og etterspørsel kan utjevnes.
Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.
De som bor nord for flaskehalsen er rykende uenig, da. Alt er bra. Strømprisen er 30 øre, og slik vil de det skal forbli ;-)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:15 am "Vi" kommer ikke til å fjerne kablene. Jeg tror du må innse at ingen kommer til å fjerne hverken kablene eller strømmarkedet. Du kan sikkert fortsette å si det samme noen hundre ganger til men det hjelper ikke.
Strømprisen til vinteren? Det var sibirkulde i Norge i 2018, det var sist vi hadde El Nino.
Nå er El Nino tilbake, og noen tror det samme værfenomenet kan komme tilbake kommende vinter.
Altså kald vinter her selv om den globale oppvarmingen har gasset på.
Dersom det slår til, må vi regne med at strøm blir dyrere når det blir kaldt.
Jeg regner med at det i så fall blir på nyåret. Fra januar/februar- ish.
Derfor har jeg satt av noen kroner til strømregningene og bunkret litt ekstra ved.
Selvfølgelig skal vi forbanne mørket, men det er smartere å tenne et lys.
En formørket sjel har jeg ingen kur for sånn i farta.
Den dagen en bare skal "gi opp" å endre politikken som føres kan en bare sette seg i en krok og råtne bort.

Det etterspørres hva som kan gjøres. Løsningen er å ta kontroll over krafteksporten. Selv om det bryter med ønsket politikk fra Ap, H og Brüssel.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: fre jul 07, 2023 10:45 am
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:15 am "Vi" kommer ikke til å fjerne kablene. Jeg tror du må innse at ingen kommer til å fjerne hverken kablene eller strømmarkedet. Du kan sikkert fortsette å si det samme noen hundre ganger til men det hjelper ikke.
Strømprisen til vinteren? Det var sibirkulde i Norge i 2018, det var sist vi hadde El Nino.
Nå er El Nino tilbake, og noen tror det samme værfenomenet kan komme tilbake kommende vinter.
Altså kald vinter her selv om den globale oppvarmingen har gasset på.
Dersom det slår til, må vi regne med at strøm blir dyrere når det blir kaldt.
Jeg regner med at det i så fall blir på nyåret. Fra januar/februar- ish.
Derfor har jeg satt av noen kroner til strømregningene og bunkret litt ekstra ved.
Selvfølgelig skal vi forbanne mørket, men det er smartere å tenne et lys.
En formørket sjel har jeg ingen kur for sånn i farta.
Den dagen en bare skal "gi opp" å endre politikken som føres kan en bare sette seg i en krok og råtne bort.

Det etterspørres hva som kan gjøres. Løsningen er å ta kontroll over krafteksporten. Selv om det bryter med ønsket politikk fra Ap, H og Brüssel.
Kan du gjenta det med store bokstaver?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:55 am Kan du gjenta det med store bokstaver?
Er nok lettere å se om du kommer ut fra kroken.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: fre jul 07, 2023 11:15 am
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:55 am Kan du gjenta det med store bokstaver?
Er nok lettere å se om du kommer ut fra kroken.
Jeg er realist, og kommer ikke til å reise inn i drømmeland der du befinner deg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 11:31 am
Jeg er realist, og kommer ikke til å reise inn i drømmeland der du befinner deg.
Jeg kunne sagt det samme tilbake.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: fre jul 07, 2023 11:43 am
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 11:31 am
Jeg er realist, og kommer ikke til å reise inn i drømmeland der du befinner deg.
Jeg kunne sagt det samme tilbake.
Klart du kunne. Men det kan du dessverre ikke.
Det er logisk at realisme vinner over drømmerier.

Du skriver det samme hele tiden.
Hva med å opprette en egen tråd, hvor du kan drøfte det du gjentar i feil forum om og om igjen?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 11:50 am Klart du kunne. Men det kan du dessverre ikke.
Det er logisk at realisme vinner over drømmerier.
► Show Spoiler
Du skriver det samme hele tiden.
Hva med å opprette en egen tråd, hvor du kan drøfte det du gjentar i feil forum om og om igjen?
Som sagt, du ser bedre om du kommer deg ut fra kroken.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: fre jul 07, 2023 11:55 am
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 11:50 am Klart du kunne. Men det kan du dessverre ikke.
Det er logisk at realisme vinner over drømmerier.
► Show Spoiler
Du skriver det samme hele tiden.
Hva med å opprette en egen tråd, hvor du kan drøfte det du gjentar i feil forum om og om igjen?
Som sagt, du ser bedre om du kommer deg ut fra kroken.
Det er du som er i kroken.
Fanget i kroken i din egen drømmeverden.
I denne tråden er tema strømprisen til vinteren.
Ikke hva du diver med av urealistiske fantasier.
Forhold deg til virkeligheten. Forhold deg til trådens tema.
Ingen kommer til å avskaffe markedet før vinteren. Ingen kommer til å stenge en jævla kabel hverken før eller etter vinteren.
Strømprisen vil bli høy i vinter dersom det blir kaldt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:35 am
hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 10:28 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 7:24 am

Rett og slett fordi det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene, samt at det ikke er nok overføringskapasitet mellom regionene i Norge til at denne forskjellen i tilbud og etterspørsel kan utjevnes.
Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.
De som bor nord for flaskehalsen er rykende uenig, da. Alt er bra. Strømprisen er 30 øre, og slik vil de det skal forbli ;-)
Det er ikke alltid at de som er rykende uenig får det som de vil, det er intet prinsipp.
Regjeringen vil ikke ha makspris på strøm, mens et stort flertall er rykende uening og vil ha det. Men det får de ikke.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... yggen/KdNn

Bedre overføringskapasitet av strøm innad i Norge vil være et pluss for strømsituasjonen her, spesielt hvis vi slutter å leke strømbutikk ovenfor andre land.

fargerik

Legg inn av fargerik »

hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 3:32 pm
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:35 am
hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 10:28 am

Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.
De som bor nord for flaskehalsen er rykende uenig, da. Alt er bra. Strømprisen er 30 øre, og slik vil de det skal forbli ;-)
Det er ikke alltid at de som er rykende uenig får det som de vil, det er intet prinsipp.
Regjeringen vil ikke ha makspris på strøm, mens et stort flertall er rykende uening og vil ha det. Men det får de ikke.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... yggen/KdNn

Bedre overføringskapasitet av strøm innad i Norge vil være et pluss for strømsituasjonen her, spesielt hvis vi slutter å leke strømbutikk ovenfor andre land.
Kan ikke bygge kraftlinjer mellom sør og nord, vettu.
Monstermastene ødelegger utsikten. Dessuten er området forbeholdt beite for reinsdyr, og de dyrene er i mot kabler og master. Jeg regner med at det vil være et brudd på menneskrettighetene å bygge kabler mellom sør og nord.
Men jeg forstår motviljen fra De Nord For Midtnorge. Med kabler vil strømprisen deres øke til den samme prisen vi har her sørpå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 3:36 pm
hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 3:32 pm
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:35 am

De som bor nord for flaskehalsen er rykende uenig, da. Alt er bra. Strømprisen er 30 øre, og slik vil de det skal forbli ;-)
Det er ikke alltid at de som er rykende uenig får det som de vil, det er intet prinsipp.
Regjeringen vil ikke ha makspris på strøm, mens et stort flertall er rykende uening og vil ha det. Men det får de ikke.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... yggen/KdNn

Bedre overføringskapasitet av strøm innad i Norge vil være et pluss for strømsituasjonen her, spesielt hvis vi slutter å leke strømbutikk ovenfor andre land.
Kan ikke bygge kraftlinjer mellom sør og nord, vettu.
Monstermastene ødelegger utsikten. Dessuten er området forbeholdt beite for reinsdyr, og de dyrene er i mot kabler og master. Jeg regner med at det vil være et brudd på menneskrettighetene å bygge kabler mellom sør og nord.
Men jeg forstår motviljen fra De Nord For Midtnorge. Med kabler vil strømprisen deres øke til den samme prisen vi har her sørpå.
Det blir jo ikke det, det koster bare 12 øre/kWh å produsere strøm av vannkraft. Betaler vi strømmen i egen valuta blir den billig.
Trenger ikke linjer og master over land, sjøkabler er tingen.
I tillegg har vi ingen forutsetninger for å eksportere strøm, ergo stenges kablene ut av landet og da blir ikke prisen påvirket av alt dritten i andre land som de ikke får skikk på der.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 8:15 pm I tillegg har vi ingen forutsetninger for å eksportere strøm, ergo stenges kablene ut av landet og da blir ikke prisen påvirket av alt dritten i andre land som de ikke får skikk på der.
:lol: :lol: :lol:

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 10:28 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 7:24 am
Bjoro33 skrev: tor jul 06, 2023 12:05 pm Kr 1.48 i ettermiddag. N02 ligger alltid endel over alle andre strømsoner.

Hvorfor kan ikke hele landet ha en pris?
Rett og slett fordi det er tilbud og etterspørsel som styrer prisene, samt at det ikke er nok overføringskapasitet mellom regionene i Norge til at denne forskjellen i tilbud og etterspørsel kan utjevnes.
Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.
Her har du urealistiske forventninger til politikerne. Frem til høsten 2021 var strømprisene stort sett like i hele landet, så ingen så behovet for monstermaster på langs av landet.
Det er ikke lett for politikerne å fikse problemer før de oppstår eller før fagfolkene informerer de om at det kan bli problemer. Og ihvertfall ikke når løsningene er upopulære blant folket. Vi husker jo alle motstanden mot monstermastene i Hardanger og de var nødvendige for å øke overføringskapasiteten inn til Bergensområdet fordi de i kortere perioder for ca 15 år siden hadde tilgang på for lite strøm slik at de opplevde strømpriser helt opp i 10 kr per kWh.

Sjøkabler langs kysten tror jeg er problematisk av flere grunner, så skal vi få mer overføringskapasitet mellom nord og sør er det nok monstermaster over store fjellområder og blant annet Dovre som gjelder. Det ville blitt et sirkus uten like hvor grunneiere og naturvernere hadde gått helt bananas i sine protester mot disse monstermastene.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 3:32 pm
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 10:35 am
hauge23 skrev: fre jul 07, 2023 10:28 am

Det var denne overføringskapasiteten politikerne burde ha sørget for å få på plass, i stedet for å konsentrere seg om overføringskapasiteten ut av landet i perioden etter 1990.
Da hadde man bl.a sluppet at gasspriser andre steder i verden kjørte strømprisene i Norge opp gjennom taket, at strømmen i Norge betales i euro og en stor del av den ødeleggende inflasjonsbølgen som rammer Norge.
De som bor nord for flaskehalsen er rykende uenig, da. Alt er bra. Strømprisen er 30 øre, og slik vil de det skal forbli ;-)
Det er ikke alltid at de som er rykende uenig får det som de vil, det er intet prinsipp.
Regjeringen vil ikke ha makspris på strøm, mens et stort flertall er rykende uening og vil ha det. Men det får de ikke.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... yggen/KdNn

Bedre overføringskapasitet av strøm innad i Norge vil være et pluss for strømsituasjonen her, spesielt hvis vi slutter å leke strømbutikk ovenfor andre land.
Selvfølgelig svarer folket ja til et slikt spørsmål om lav fastpris i en undersøkelse da det gavner dem på kort sikt, men spørsmålet de fikk burde ha vært :
Er du for eller imot en fast lavpris på strøm når ekspertene hevder at det om noen år vil medføre at vi har får lite strøm slik at strømmen må rasjoneres eller kobles ut i kortere perioder?
Jeg tror ikke folket hadde vært like positive til lav fastpris på strøm da...

Jeg vet at både du og Newsflash hevder at vi har mer enn nok strøm her i landet både i dag og i fremtiden, men på det punktet velger jeg heller å høre på ekspertene i NVE og Statnett, og de sier at vi om bare noen få år vil få et kraftunderskudd i Sør-Norge og et kraftunderskudd i hele landet om 6-7 år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør jul 08, 2023 7:22 am
Selvfølgelig svarer folket ja til et slikt spørsmål om lav fastpris i en undersøkelse da det gavner dem på kort sikt, men spørsmålet de fikk burde ha vært :
Er du for eller imot en fast lavpris på strøm når ekspertene hevder at det om noen år vil medføre at vi har får lite strøm slik at strømmen må rasjoneres eller kobles ut i kortere perioder?
Jeg tror ikke folket hadde vært like positive til lav fastpris på strøm da...

Jeg vet at både du og Newsflash hevder at vi har mer enn nok strøm her i landet både i dag og i fremtiden, men på det punktet velger jeg heller å høre på ekspertene i NVE og Statnett, og de sier at vi om bare noen få år vil få et kraftunderskudd i Sør-Norge og et kraftunderskudd i hele landet om 6-7 år.
Fjerner en disse batterifabrikk prosjektene og elektrifiseringen av sokkelen så vil det fremtidige strømbehovet være betydelig mindre enn disse "ekspertene" mener.

Ta kontroll over eksporten og bygg ut innenlands overføringskapasitet, og vi har mer enn nok strøm i overskuelig fremtid.

Blir det allikevel behov for mer kraft, så må en satse på atomkraft.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør jul 08, 2023 7:46 am
Benkeslitern skrev: lør jul 08, 2023 7:22 am
Selvfølgelig svarer folket ja til et slikt spørsmål om lav fastpris i en undersøkelse da det gavner dem på kort sikt, men spørsmålet de fikk burde ha vært :
Er du for eller imot en fast lavpris på strøm når ekspertene hevder at det om noen år vil medføre at vi har får lite strøm slik at strømmen må rasjoneres eller kobles ut i kortere perioder?
Jeg tror ikke folket hadde vært like positive til lav fastpris på strøm da...

Jeg vet at både du og Newsflash hevder at vi har mer enn nok strøm her i landet både i dag og i fremtiden, men på det punktet velger jeg heller å høre på ekspertene i NVE og Statnett, og de sier at vi om bare noen få år vil få et kraftunderskudd i Sør-Norge og et kraftunderskudd i hele landet om 6-7 år.
Fjerner en disse batterifabrikk prosjektene og elektrifiseringen av sokkelen så vil det fremtidige strømbehovet være betydelig mindre enn disse "ekspertene" mener.

Ta kontroll over eksporten og bygg ut innenlands overføringskapasitet, og vi har mer enn nok strøm i overskuelig fremtid.

Blir det allikevel behov for mer kraft, så må en satse på atomkraft.
Som jeg sa, både du og hauge23 har de enkle løsningene på komplekse problemer. At ikke dere to styrer Norge er meg helt uforståelig.......

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: lør jul 08, 2023 7:53 am
Som jeg sa, både du og hauge23 har de enkle løsningene på komplekse problemer. At ikke dere to styrer Norge er meg helt uforståelig.......
Det er ikke et poeng at en løsning skal være komplisert for kompleksiteten skyld 🙂

Du står selvfølgelig fritt til å forklare hvor dette enorme nye kraftbehovet skal komme fra om en dropper elektrifisering av sokkelen og disse batterifabrikkene. Ekspertene dine i NVE og Statkatft klarer det ikke.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: lør jul 08, 2023 7:57 am
Benkeslitern skrev: lør jul 08, 2023 7:53 am
Som jeg sa, både du og hauge23 har de enkle løsningene på komplekse problemer. At ikke dere to styrer Norge er meg helt uforståelig.......
Det er ikke et poeng at en løsning skal være komplisert for kompleksiteten skyld 🙂

Du står selvfølgelig fritt til å forklare hvor dette enorme nye kraftbehovet skal komme fra om en dropper elektrifisering av sokkelen og disse batterifabrikkene. Ekspertene dine i NVE og Statkatft klarer det ikke.
Alt dette er så komplekst at det nesten er meningsløst å diskutere det her, men det går jo an å prøve.
Et samlet Storting har vedtatt at vi skal senke utslippene med 55 % innen 2040 ( tror jeg ). Dette sier alle at er komplett umulig uten en elektrifisering av sokkelen. Jeg er også i utgangspunktet skeptisk til en slik elektrifisering, men regjeringen plikter jo å følge opp stortingsvedtak, så da går det selvfølgelig sin gang. Du kan jo f eks komme opp med løsningen hvordan vi skal nå klimamålene våre uten en elektrifisering av sokkelen. Det er nemlig slik det blir komplekst. Alt man gjør får konsekvenser og dermed andre problemer som må løses.

Du skriver også at politikerne må få bygget mer overføringskapasitet i strømnettet innad i landet. Nok en gang kommer du med en enkel løsning på noe komplekst. Hvor lett tror du det er å få gjort når grunneiere, reineiere og naturvernere kjemper mot dette med nebb og klør, samtidig som det kanskje er ulovlig fordi disse monstermastene må gå over noe beiteland for reinsdyr?

Og hvor lett tror du det er for politikerne, og kanske Senterpartiet spesielt, å si nei til batterifabrikker eller andre industriprosjekter, som lokalpolitikerne ivrer etter for å skape mer aktivitet og bosetning i sitt lokalmiljø?
Og Norge trenger jo noen nye næringer her i landet som kan ta over for olje og gassindustrien som jo skal fases ut relativt kjapt de neste tiårene.
Hva er din løsning på å skaffe nye arbeidsplasser i distriktene ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»