Idioter av norske politikere

Svar
Frode57
Innlegg: 1269

Idioter av norske politikere

Legg inn av Frode57 »

For Norge består av en politikerklasse som ikke forstår seg på boligpolitikk.

IDIOTER er hva de alle er.

Intet mindre. Markedet kan ikke løse boligbyggingen sine utfordringer.

Det er morsomt å se tullingene lulle seg inn i den tro at alle skal eie boliger.

Norge er rikt. Kvalmende rikt.

Men politikerne oppfører seg som struts .

Når skal de våkne opp? Nei, de vil ikke.

Mantraet er det samme hele tiden.

Markedet skal løse dette.

Dumskapen er komplett.

Staten har både penger og muligheter til å bedre og løse boligbyggingen.
Politikerne er idioeter. Dumme fjols som dere selv vil se helt åpenbart om litt.

I et fritt marked så kollapser økonomien med jevne og ujevne mellomrom. Støre er nok den største idioten fordi han har vært med på dette før. Til og med ansvarlig dengang da. 1986 -1992.

Nå er det noe som heter KRIGSØKONOMI. Noe historikerne kalte BRANNSKATT.

God fornøyelse ! Gi alt du kan.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Frode57 skrev: tor aug 03, 2023 9:09 pm For Norge består av en politikerklasse som ikke forstår seg på boligpolitikk.

IDIOTER er hva de alle er.

Intet mindre. Markedet kan ikke løse boligbyggingen sine utfordringer.

Det er morsomt å se tullingene lulle seg inn i den tro at alle skal eie boliger.

Norge er rikt. Kvalmende rikt.

Men politikerne oppfører seg som struts .

Når skal de våkne opp? Nei, de vil ikke.

Mantraet er det samme hele tiden.

Markedet skal løse dette.

Dumskapen er komplett.

Staten har både penger og muligheter til å bedre og løse boligbyggingen.
Politikerne er idioeter. Dumme fjols som dere selv vil se helt åpenbart om litt.

I et fritt marked så kollapser økonomien med jevne og ujevne mellomrom. Støre er nok den største idioten fordi han har vært med på dette før. Til og med ansvarlig dengang da. 1986 -1992.

Nå er det noe som heter KRIGSØKONOMI. Noe historikerne kalte BRANNSKATT.

God fornøyelse ! Gi alt du kan.

Brukeravatar
Nikiforenko
Innlegg: 19

Legg inn av Nikiforenko »

Det finnes både smarte og mindre smarte politikere i dette landet, noe det for øvrig nok er i alle land i hele verden. Politikerne sitt ansvar er å lage lover, regler, forskrifter og reguleringsplaner, boligprisene skal og må styres av tilbud og etterspørsel. Vi er heldigvis ikke ett kommunistisk land.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Norge har muligheter mer enn de fleste land til å gi folk trygg bolig.

Idiotet er at de ikke skjønner det . Da er man dum.
Se til naboland. De har ikke samme rikdommer men en bedre boligpolitikk . Og bedre velferdsstat. I alle fall Danmark. Men også trolig Sverige.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Frode57 skrev: lør aug 05, 2023 10:58 pm Norge har muligheter mer enn de fleste land til å gi folk trygg bolig.

Idiotet er at de ikke skjønner det . Da er man dum.
Se til naboland. De har ikke samme rikdommer men en bedre boligpolitikk . Og bedre velferdsstat. I alle fall Danmark. Men også trolig Sverige.
Hverken Sverige eller Danmark har totalt sett en bedre velferdsstat enn Norge, men jeg skal gi deg rett i at de tilbyr billigere boliger til sosialklientene, men om måten de gjør det på er spesielt smart er jeg ikke så sikker på.
For det har medført store problemer både i Sverige og Danmark at hele bydeler eller borettslag har blitt ghettofisert og dermed fått alke de problemene som følger med at det bor nesten bare innvandrere og sosialklienter i noen borettslag og bydeler.
For de som tror at Oslo har et slikt problem, så er vi ikke i nærheten av de problemene Sverige og Danmark har på dette området.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Jeg ser jo at jeg får bedre tjenester i Danmark enn i Norge . Jeg tror det er geografiske forskjeller i Norge . Det er bedre å bli gammel i distrikts Norge enn i storbyene. Det er noen som kjøper seg sosialtjenester i Norge. De drar fra by til by. Store forskjeller i sosialstønadene og hjelp du kan få fra kommunene. Men Norge er en ekte møkkastat . Men slik er også befolkningen. Drittsekker som liker å sette seg i gjeld og ikke skjønner hvor høy fallhøyden egentlig er i Norge. Det er kort vei fra rikdom til sosialen. Eller fra relativt rik tilværelse til uføretrygd eller trygd . De er flinke til å bedra folk flest i Norge. Støtten til de som leier bolig er enorm i Danmark. Livet i Norge er for mange et helvete. Derfor er selvmordsraten høy.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Nikiforenko skrev: lør aug 05, 2023 9:31 pm Det finnes både smarte og mindre smarte politikere i dette landet, noe det for øvrig nok er i alle land i hele verden. Politikerne sitt ansvar er å lage lover, regler, forskrifter og reguleringsplaner, boligprisene skal og må styres av tilbud og etterspørsel. Vi er heldigvis ikke ett kommunistisk land.
...tja...hvem kan vite.....at det hadde kanskje fungert bedre?

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: tor aug 03, 2023 9:09 pm IDIOTER er hva de alle er.
Joda, politikerne er idioter. Og folket er idioter, for politikerne er folkets representanter...

Men det jeg savner i alle innleggene som sier at politikerne er idioter grunnet boligpolitikken, skulle jeg gjerne sett:

1. En beskrivelse av problemet som skal løses. Du legger ut om at politikerene er idioter som ikke løser problemet, men du beskriver ikke hva problemet faktisk er, og hvorfor det er et problem.
2. Mulige løsningsforslag. Hva bør politikerne gjøre? I litt mer detaljer enn "slutte å være idioter" eller "ordne denne problemstillingen".

Det er jævlig lett å sette seg ved et tastatur og utrykke sin misnøye - men dersom man ikke klarer å få noe konstruktivt inn i misnøyebeskrivelsen, er det vanskelig for andre å gjøre noe med misnøyen...

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Løsningen på problemet er å danne et statlig boligbyggerlag som kan bygge boliger for å lei ut til folk . Det kan sørge for markedsbalanse.
Det er bare å se til naboland hvordan de har løst utfordringen.

Jeg vet svaret. Men norske politikere er hovmodige og så stor på det at de tror alt kan løses med å sørge for at folk får låne penger. Men lån skal tilbakebetales. Og renter svinger. Norge har nok penger å bruke. Men de låner pengene ut for profitt.

Norge har en politikerstand som ikke vil gå tilbake på systemsvikten.
Så får de ta det som kommer av nedtur.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: man aug 21, 2023 2:16 pm Løsningen på problemet er å danne et statlig boligbyggerlag som kan bygge boliger for å lei ut til folk . Det kan sørge for markedsbalanse.
Løsningen på hvilket problem?

Igjen - start med å beskrive problemet på en forståelig måte - så kan man diskutere det er et godt løsningsforslag...


Og det er jo også en problemstilling hvorvidt staten skal gå i konkurranse med private initiativ...

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Frode57 skrev: man aug 21, 2023 2:16 pm Løsningen på problemet er å danne et statlig boligbyggerlag som kan bygge boliger for å lei ut til folk . Det kan sørge for markedsbalanse.
Det er bare å se til naboland hvordan de har løst utfordringen.

Jeg vet svaret. Men norske politikere er hovmodige og så stor på det at de tror alt kan løses med å sørge for at folk får låne penger. Men lån skal tilbakebetales. Og renter svinger. Norge har nok penger å bruke. Men de låner pengene ut for profitt.

Norge har en politikerstand som ikke vil gå tilbake på systemsvikten.
Så får de ta det som kommer av nedtur.
Ja, Sverige og Danmark har et program med rimeligere utleieboliger til de som trenger det, men det har medført ghettofisering av borettslag og bydeler hvor det bare bor sosialklienter og innvandrere, og dermed de problemene det medfører.
Problemet er at for mange vil bo i byer/bydeler ut fra antallet boliger der. Da er ikke løsningen å subsidiere boligene der, for da vil bare enda flere bo der. Den eneste formen for statlig eller kommunal subsidiering av leiepriser som er fornuftig er å skaffe nok studentboliger til en relativt rimelig husleie.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 723

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Det som har vært litt den skandinaviske ideen er at det offentlige skal regulere markeder til en viss grad med å levere tjenester til en forsvarlig pris. Dette er ikke "kommunisme".

Et eks er transportmarkedet. Man hadde posten i bånn som et gangbart alternativ for de fleste men det lå også atskillig rom for private aktører. Plenty av rom faktisk. Vi hadde husleie regulering og offentlig boligbygging før. Dvs en del av markedet er forankret i noe som i det minste på papiret skal være rimelig boliger til fornuftige priser , ikke noe luksus som sådan men et rimelig alternativ priset nogenlunde fornuftig. Dette vil holde igjen de private aktørene slik at de ikke kan stikke av med markedet. Dette ble kasta ut av vinduet og nå har vi helt ville boligpriser som ikke kan opprettholdes på sikt.

Vi ble fortalt at ved å konkurranseutsette strømmen i landet så ville den bli billigere. Men man kan ikke ta noe som på papiret ihvertfall skal være drevet til kostpris og introdusere en profitt margin på toppen og forvente at det skal bli billigere. Det er umulig. Jeg sa tilbake på 90 tallet at dette vil bli en total katastrofe og det er et svik av dimensjoner fra våre såkalte "ledere". Privatiserng er egentlig bare stjeling. Ta fra de mange og gi til de få.

No such thing as a free market.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Hattori_Hanzo skrev: tir aug 22, 2023 7:52 am Det som har vært litt den skandinaviske ideen er at det offentlige skal regulere markeder til en viss grad med å levere tjenester til en forsvarlig pris. Dette er ikke "kommunisme".

Et eks er transportmarkedet. Man hadde posten i bånn som et gangbart alternativ for de fleste men det lå også atskillig rom for private aktører. Plenty av rom faktisk. Vi hadde husleie regulering og offentlig boligbygging før. Dvs en del av markedet er forankret i noe som i det minste på papiret skal være rimelig boliger til fornuftige priser , ikke noe luksus som sådan men et rimelig alternativ priset nogenlunde fornuftig. Dette vil holde igjen de private aktørene slik at de ikke kan stikke av med markedet. Dette ble kasta ut av vinduet og nå har vi helt ville boligpriser som ikke kan opprettholdes på sikt.

Vi ble fortalt at ved å konkurranseutsette strømmen i landet så ville den bli billigere. Men man kan ikke ta noe som på papiret ihvertfall skal være drevet til kostpris og introdusere en profitt margin på toppen og forvente at det skal bli billigere. Det er umulig. Jeg sa tilbake på 90 tallet at dette vil bli en total katastrofe og det er et svik av dimensjoner fra våre såkalte "ledere". Privatiserng er egentlig bare stjeling. Ta fra de mange og gi til de få.

No such thing as a free market.
MEGET GODT SKREVET !!

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Benkeslitern skrev: tir aug 22, 2023 7:25 am
Frode57 skrev: man aug 21, 2023 2:16 pm Løsningen på problemet er å danne et statlig boligbyggerlag som kan bygge boliger for å lei ut til folk . Det kan sørge for markedsbalanse.
Det er bare å se til naboland hvordan de har løst utfordringen.

Jeg vet svaret. Men norske politikere er hovmodige og så stor på det at de tror alt kan løses med å sørge for at folk får låne penger. Men lån skal tilbakebetales. Og renter svinger. Norge har nok penger å bruke. Men de låner pengene ut for profitt.

Norge har en politikerstand som ikke vil gå tilbake på systemsvikten.
Så får de ta det som kommer av nedtur.
Ja, Sverige og Danmark har et program med rimeligere utleieboliger til de som trenger det, men det har medført ghettofisering av borettslag og bydeler hvor det bare bor sosialklienter og innvandrere, og dermed de problemene det medfører.
Problemet er at for mange vil bo i byer/bydeler ut fra antallet boliger der. Da er ikke løsningen å subsidiere boligene der, for da vil bare enda flere bo der. Den eneste formen for statlig eller kommunal subsidiering av leiepriser som er fornuftig er å skaffe nok studentboliger til en relativt rimelig husleie.
Det er mulig å spre de statlige utleieboligen. Jeg tror jeg stopper debatten for min der. Tror ikke det kommer noe godt ut av dette.
Jeg vet hvilke mekanismer som er mot en slik utvikling jeg vil. Men vi kan se frem til 21.sept. og enda ei renteheving.
Jeg bor i Danmark og er på vei over i leiemarkedet. Så bærer det til Spania hvor der skal leies bolig på fastlandet.

Nordmenn får ha det så godt for min del. Jeg vet hva som kommer.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Benkeslitern skrev: tir aug 08, 2023 7:08 am
Frode57 skrev: lør aug 05, 2023 10:58 pm Norge har muligheter mer enn de fleste land til å gi folk trygg bolig.

Idiotet er at de ikke skjønner det . Da er man dum.
Se til naboland. De har ikke samme rikdommer men en bedre boligpolitikk . Og bedre velferdsstat. I alle fall Danmark. Men også trolig Sverige.
Hverken Sverige eller Danmark har totalt sett en bedre velferdsstat enn Norge, men jeg skal gi deg rett i at de tilbyr billigere boliger til sosialklientene, men om måten de gjør det på er spesielt smart er jeg ikke så sikker på.
For det har medført store problemer både i Sverige og Danmark at hele bydeler eller borettslag har blitt ghettofisert og dermed fått alke de problemene som følger med at det bor nesten bare innvandrere og sosialklienter i noen borettslag og bydeler.
For de som tror at Oslo har et slikt problem, så er vi ikke i nærheten av de problemene Sverige og Danmark har på dette området.
ja..ja..vi har da fått Tøyen , Grønnland, Lambertseter og Groruddalen...det er da nok???

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»