Salig er de ..........

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Salig er de ..........

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

MATTEUS.
5 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.

4 Salige er de som sørger,
for de skal trøstes.

5 Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
for de skal mettes.

7 Salige er de barmhjertige,
for de skal få barmhjertighet.

8 Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.

9 Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.

10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.
11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i kongstanken. Slik forfulgte de også profetene før dere.


Forklaring.
I originalteksten står det: -3 Salige er de som er fattige i ånden, for Guds rike er deres. -
Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste forklaring som løser opp i dette teologiske problemet, for ved første øyekast så henviser teksten til åndssvakhet, men hva er åndssvakhet og hva legger normale mennesker til grunn for det begrepet? Kan det hende at noen tolker det på nedsettende vis? Andre forklarer teksten som at det er et uttrykk for de fattige (økonomisk sett), og andre igjen vil ha det til at det dreier seg om de syke og svake.

Men omskriver vi teksten til … fattig i tanken …, … for Guds kongstanke er deres …, stiller det seg annerledes, for kongstanken er å elske sin neste høyere enn seg selv, og hvis det å være fattig i tanken betyr at en ennå ikke har hørt om det nye budet, da forstår man det slik at kongstanken, om en tar den til seg, vil den gjøre en salig.

Videre står det: Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for Guds rike er deres. Hva er rettferdighet? I dag ser vi på all rettferdighet som å dele likt, men det nye bud krever en større rettferdighet ved at det sier at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Dette betyr at mennesket heretter skal gi mer til sin neste enn til seg selv. Det nye bud føder et underbud, et barnebud som skal gis til all verdens foreldre i en ny dåp med et nytt dåpsløfte.
-I strømmer av levende vann døper jeg deg i Guds navn og lover å oppdra deg uten fysisk eller psykisk avstraffelse, å lære deg å gi mer til din neste enn til deg selv og å gi deg ubetinget kjærlighet. –
Om noen reagerer på en slik påstand om en ny rettferdighet, så vil jeg minne Jesu siste ord i saligprisningen: Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i kongstanken. Og hva består lønnen av om det ikke er å bli elsket tilbake med like stor kjærlighet som du har gitt til din neste som du har elsket høyere enn deg selv.
Jeg vil også henvise til Jesu ord i Joh. ev. 16:7/12. ”Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort da skal jeg sende ham til dere. Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom. Om synd, fordi de ikke tror på meg. Om rettferdighet, fordi jeg går til Faderen og dere ikke ser meg lenger. Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt. Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå.”
Min tolkning av disse Jesu ord er som følger.
Synd er å elske seg selv høyere enn sin neste. Rettferdighet er ikke lenger å dele likt, men å gi mer til din neste enn til deg selv og dom det foretar dem som lever etter det nye bud som sier at du skal elske din neste høyere enn deg selv, for da har ikke lenger denne verdens fyrste rot i ditt hjerte.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: ons aug 16, 2023 9:29 am MATTEUS.
5 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.

4 Salige er de som sørger,
for de skal trøstes.

5 Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
for de skal mettes.

7 Salige er de barmhjertige,
for de skal få barmhjertighet.

8 Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.

9 Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.

10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.
11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i kongstanken. Slik forfulgte de også profetene før dere.


Forklaring.
I originalteksten står det: -3 Salige er de som er fattige i ånden, for Guds rike er deres. -
Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste forklaring som løser opp i dette teologiske problemet, for ved første øyekast så henviser teksten til åndssvakhet, men hva er åndssvakhet og hva legger normale mennesker til grunn for det begrepet? Kan det hende at noen tolker det på nedsettende vis? Andre forklarer teksten som at det er et uttrykk for de fattige (økonomisk sett), og andre igjen vil ha det til at det dreier seg om de syke og svake.
I originalteksten står det:

Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.

At οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι skal forstås som "åndsvak" har vi ingen grunn til å tro. Dette med "åndssvakhet" er noe du trekker ut av en moderne norsk oversettelse. Hva som ble ment i den greske originalen for nesten to tusen år siden, vet vi ingenting om

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons aug 16, 2023 9:29 am Rettferdighet er ikke lenger å dele likt, men å gi mer til din neste enn til deg selv
Be my guest.

Mvh

BE
som fortsatt mener at tro - og dermed også overtro, som er bortimot umulig å skille fra "tro" - er skadelig, for den får mennesker til å lukke øynene for ting som ikke lar seg forene med den (over-)troen

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Hva er sann kongstanke?

Er det å tjene sitt folk

eller

la seg bli tjent av folket?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: ons aug 16, 2023 9:44 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons aug 16, 2023 9:29 am MATTEUS.
5 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.

4 Salige er de som sørger,
for de skal trøstes.

5 Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
for de skal mettes.

7 Salige er de barmhjertige,
for de skal få barmhjertighet.

8 Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.

9 Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.

10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.
11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i kongstanken. Slik forfulgte de også profetene før dere.


Forklaring.
I originalteksten står det: -3 Salige er de som er fattige i ånden, for Guds rike er deres. -
Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste forklaring som løser opp i dette teologiske problemet, for ved første øyekast så henviser teksten til åndssvakhet, men hva er åndssvakhet og hva legger normale mennesker til grunn for det begrepet? Kan det hende at noen tolker det på nedsettende vis? Andre forklarer teksten som at det er et uttrykk for de fattige (økonomisk sett), og andre igjen vil ha det til at det dreier seg om de syke og svake.
I originalteksten står det:

Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.

At οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι skal forstås som "åndsvak" har vi ingen grunn til å tro. Dette med "åndssvakhet" er noe du trekker ut av en moderne norsk oversettelse. Hva som ble ment i den greske originalen for nesten to tusen år siden, vet vi ingenting om
Joda, det vet vi - om vi tenker oss grundig om :!:

Med "fattig i ånden" mente Jesus "den som ikke ser"
fordi denne er blitt villedet om det som

i sannhet er godt og ondt :!:

"Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør".

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons aug 16, 2023 5:25 pm
Joda, det vet vi - om vi tenker oss grundig om :!:

Med "fattig i ånden" mente Jesus "den som ikke ser"
fordi denne er blitt villedet om det som

i sannhet er godt og ondt :!:

"Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør".
Tillat meg å tilkjennegi en aldri så liten uenighet:

Det du sier ovenfor, er litt skummelt. Noen vil da kunne si at Valdemar Putler i øst ikke vet hva han gjør, og da skal han iflg. enkeltes utlegning tilgis. Det kan man så mene hva man vil om, og tilgivelse er i seg sjøl ikke uten fallgruber. Men det viktige i eksemplet er at hr. Valdemar burde vite hva hans handlinger avstedkommer (og man kan selvsagt ikke se bort fra at han vet det utmerket godt, men er så sjalu på hr. Adolf for noenogsøtti år siden at han får ikke speilbildet sitt riktig slik han så gjerne vil det skal være) og derfor driter seg loddrett ut uten å være klar over det sjøl. Som pasifist og kommunist (i magen; ikke nødvendigvis i huet) mener jeg at man bør være noe tilbakeholden med særlig tilgivelse, og også at overtru (som f. eks. hvordan hr. Valdemar ser på seg sjøl - og ALL kristelion av alle slag) utgjør en potensiell fare for befolkninga i sin helhet.

Mvh

BE
som ikke tror en dritt om noe som helst

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Er det straffen for svik du tenker på?

De sa: Vi er kanskje også blinde?
Han svarte dem:

"Var dere (virkelig) blinde,
var dere uten synd.

Men nå sier dere: Vi ser!
Derfor er dere syndige."

Og prisen for bedraget
mot god-troende

som ikke skjelner mellom
godt og ondt?

Han sier:

Til dom er jeg kommet til verden,
for at de som ikke ser, skal se,

og de som ser, skal bli blinde.

Med andre ord:

Den som ser/vet hva godt han skal gjøre,
men ikke gjør det,

den synder.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: ons aug 16, 2023 5:25 pm
Karatel skrev: ons aug 16, 2023 9:44 am
Arne Magnus Aasen skrev: ons aug 16, 2023 9:29 am MATTEUS.
5 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham. 2 Han tok til orde og lærte dem:

3 «Salige er de som er fattige i tanken,
for Guds kongstanke er deres.

4 Salige er de som sørger,
for de skal trøstes.

5 Salige er de ydmyke,
for de skal arve jorden.

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten,
for de skal mettes.

7 Salige er de barmhjertige,
for de skal få barmhjertighet.

8 Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.

9 Salige er de som skaper fred,
for de skal kalles Guds barn.

10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld,
for Guds kongstanke er deres.
11 Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis. 12 Gled og fryd dere, for stor er lønnen dere har i kongstanken. Slik forfulgte de også profetene før dere.


Forklaring.
I originalteksten står det: -3 Salige er de som er fattige i ånden, for Guds rike er deres. -
Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste forklaring som løser opp i dette teologiske problemet, for ved første øyekast så henviser teksten til åndssvakhet, men hva er åndssvakhet og hva legger normale mennesker til grunn for det begrepet? Kan det hende at noen tolker det på nedsettende vis? Andre forklarer teksten som at det er et uttrykk for de fattige (økonomisk sett), og andre igjen vil ha det til at det dreier seg om de syke og svake.
I originalteksten står det:

Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.

At οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι skal forstås som "åndsvak" har vi ingen grunn til å tro. Dette med "åndssvakhet" er noe du trekker ut av en moderne norsk oversettelse. Hva som ble ment i den greske originalen for nesten to tusen år siden, vet vi ingenting om
Joda, det vet vi - om vi tenker oss grundig om :!:

Med "fattig i ånden" mente Jesus "den som ikke ser"
fordi denne er blitt villedet om det som

i sannhet er godt og ondt :!:

"Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør".
Å, du vet altså hva Jesus mente? Kjenner du ham? Har du truffet ham og snakket med ham? Hvis ikke, hvordan vet du hva han mente, hvis han selv ikke har fortalt det til deg?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: ons aug 16, 2023 8:30 pm
immediately skrev: ons aug 16, 2023 5:25 pm
Karatel skrev: ons aug 16, 2023 9:44 am

I originalteksten står det:

Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.

At οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι skal forstås som "åndsvak" har vi ingen grunn til å tro. Dette med "åndssvakhet" er noe du trekker ut av en moderne norsk oversettelse. Hva som ble ment i den greske originalen for nesten to tusen år siden, vet vi ingenting om
Joda, det vet vi - om vi tenker oss grundig om :!:

Med "fattig i ånden" mente Jesus "den som ikke ser"
fordi denne er blitt villedet om det som

i sannhet er godt og ondt :!:

"Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør".
Å, du vet altså hva Jesus mente? Kjenner du ham? Har du truffet ham og snakket med ham? Hvis ikke, hvordan vet du hva han mente, hvis han selv ikke har fortalt det til deg?
Det står skrevet i Skriften:

Til dom er jeg kommet til denne verden
for at de som ikke ser,* skal se,

og de som ser**,
skal bli blinde.

*de uvitende som ikke skjelner mellom godt og ondt.
** de som ser/vet hva godt de skal gjøre, men ikke gjør det.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

immediately skrev: ons aug 16, 2023 9:36 pm
** de som ser/vet hva godt de skal gjøre, men ikke gjør det.
... det er et gjenstridig folk
...som sier til seerne: I skal ikke se

og til profetene: I skal ikke skue for oss
det som rett er;

tal smigrende ord til oss, sku synkvervinger,
vik av fra veien, bøi av fra stien,

få Israels Hellige bort fra vårt åsyn!

Esaias

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Men når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden? (Luk.18,8)

Jeg har forkynt kongstanken i førti år, men har funnet kun en som tror på den.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Når dere ber, skal dere ikke ramse opp ord slik hedning gjør; de tror de blir bønnhørt ved å bruke mange ord. 8 Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det. 9 Slik skal dere da be:
Vår Far i himmelen!
La navnet ditt helliges.

10 La kongstanken din komme.
La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.

11 Gi oss i dag vårt daglige brød,

12 og tilgi oss vår skyld,
slik også vi tilgir våre skyldnere.

13 Og la oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For kongstanken er ditt og makten og æren i evighet.
Amen.
Forklaring.
I originalteksten står det: 10 La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen. Og. 13For riket er ditt og makten og æren i evighet.
I min omskriving står det: 10 La kongstanken din komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen. 13 For kongstanken er din og makten og æren i evighet.
Her vil jeg vise til Herrens ord: … Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. – (Jer. 31:34) Og hvilken lov er det Herren taler om? Kan det være kongstanken som gir Herren makten og æren i evighet, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, selve grunnpilaren, moralsk og etisk, i himmelen, viljen hans som han ønsker skal skje også på jorden?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Matt.18
Nettopp da kom disiplene og spurte Jesus: «Hvem er den største i Guds rike?» 2 Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem 3 og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i Guds kongstanke. 4 Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i Guds kongstanke.
5 Og den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg.

Forklaring.

Kan Guds rikes betydning som Guds kongstanke sies bedre? Her sidestiller jo han uskyldigheten i kongstanken med et barns uskyldighet.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Matt. 19.

Også dette sier jeg dere: Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i kongstanken. 20 For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.»

Forklaring.

Her oppklares Jesus mystiske i utsagnet om at der det er to eller tre som er samlet i hans navn, der er han til stede. Det han poengterer her er at han som budsender av kongstanken er til stede i budet og at budet, om det skal få kraft, må det gjøres synlig i nestekjærligheten, for mennesket kan ikke elske sin neste høyere enn seg selv uten at det er en eller flere å gi nestekjærlighet til.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 17, 2023 7:16 am Men når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden? (Luk.18,8)

Jeg har forkynt kongstanken i førti år, men har funnet kun en som tror på den.
Et dødfødt prosjekt, med andre ord.

Mvh

BE
som har mer tillit til Thorbjørn Egner (Kardemommeloven) enn til alskens "profeter"

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor aug 17, 2023 11:59 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 17, 2023 7:16 am Men når Menneskesønnen kommer, vil han da finne troen på jorden? (Luk.18,8)

Jeg har forkynt kongstanken i førti år, men har funnet kun en som tror på den.
Et dødfødt prosjekt, med andre ord.

Mvh

BE
som har mer tillit til Thorbjørn Egner (Kardemommeloven) enn til alskens "profeter"
Folketallet på jorden på Jesu tid var omtrentelig 200 millioner. Da Jesus forkynte var det 12 stykker som trodde på ham. I dag er folketallet på jorden 8 milliarder og 2 som tror på ham. Han hadde nok en mistanke om at troen ville dø ut for han sa jo også at
kjærligheten skulle bli kald hos de fleste.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 17, 2023 1:24 pm
Folketallet på jorden på Jesu tid var omtrentelig 200 millioner. Da Jesus forkynte var det 12 stykker som trodde på ham. I dag er folketallet på jorden 8 milliarder og 2 som tror på ham. Han hadde nok en mistanke om at troen ville dø ut for han sa jo også at
kjærligheten skulle bli kald hos de fleste.
Og hva får deg til å anta at "tro" og "kjærlighet" har noe særlig med hverandre å gjøre?

Ut over det, har vi fint lite av materiale til å vurdere eksakt hva hr. Nazareus har sagt (og enda mindre hva vedkommende har ment). Jeg kan f. eks. si at Peter Pan fortalte meg i 1483 at månen er en gul ost. Repetisjon av rykter gjør ikke ryktene sanne, min venn, og det mistenker jeg - at du er klar over.

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»